שני נושאים משולבים זה בזה בפרשת השבוע, אחד מעבר הדורות מאברהם ושרה ליצחק ורבקה והשני הוא המרכזיות של הבית בעבודות השם המיוחדת של עם ישראל.

הקמת הבית של יצחק ורבקה ממש נושא מרכזי בפרשה שלנו, הרי חז"ל כבר אמרו שהמטבע במסכת בבא קמא דף צ"ז, שהמטבע של אברהם אבינו מצד אחד זקן וזקנה מהצד השני בחור ובתולה.

ורש"י מסביר במקום שהכוונה ליצחק לרבקה כלומר המסר שאיתו יוצא אברהם אבינו אל העולם, במטבע שלו יש בו גם העברת דורות מהדור של אברהם ושרה לדור של יצחק ורבקה ויש בו גם מרכזיות של בית בעם ישראל.

וכאן באמת שניגשים לפרשה נתחיל רגע מהסוף בסופו של התהליך נכנסת רבקה לאוהל של שרה, הוא מתאר המדרש על פי הפסוק "הָאֹ֙הֱלָה֙ שָׂרָ֣ה אִמּ֔וֹ" (בראשית, כ"ד, ס"ז) שלושה דברים המדרש מתאר, ארבעה דברים רש"י מביא. שלושה שהיו באוהל של שרה כשהיא נפטרה הם פסקו ואצל רבקה הם חזרו, נר דולק מערב שבת לערב שבת, ברכה מצויה בעיסה וענן קשור לאוהל.

שלושת הדברים האלה מבטאים במידה רבה את הופעת השכינה על עם ישראל.

כי הרי כבר אמר הרמב"ם בסוף פרשת לך לך על הפסוק "וַיַּ֣עַל אֱלֹהִ֔ים מֵעַ֖ל אַבְרָהָֽם" (בראשית, י"ז, כ"ב) שהאבות מרכבה לשכינה כך אומר המדרש, האבות מרכבה לשכינה כלומר בכל מקום שהולכים אבותינו שם שורה השכינה בעולם.

כשעם ישראל יגיע ויהיה כאן בית מקדש נראה את השכינה שורה בעם ישראל כולו. בשלב ראשון אברהם אבינו, יצחק, יעקב הם הם הדרך שעם ישראל עושה בעולם.

אז אם בבית המקדש ראינו את המנורה וראינו את הנס בנר מערבי שממשיך לדלוק גם בלילה וראינו את לחם הפנים שלוקחים אותו אחרי שבוע חם "בְּי֖וֹם הִלָּקְחֽוֹ" (שמואל א, כ"א, ז') ואם ראינו שם את הענן שממלא את המשכן וראינו את מזבח הקטורת "כִּ֚י בֶּֽעָנָ֔ן אֵרָאֶ֖ה עַל־הַכַּפֹּֽרֶת" (ויקרא, ט"ז, ב') אז שלושת הדברים האלה מבטאים גילוי שכינה ולכן ברגע שאנחנו רואים בסופו של התהליך את רבקה נכנסת אל הבית ושלושת הדברים האלה חוזרים אנחנו מבינים ששכינה שורה בעם ישראל.

עם ישראל במלחמה וגם כאן אנחנו רואים את המרכזיות של הבית, מצד אחד אדם שיוצא למלחמה לא עוסק כרגע בבית שלו הוא עסוק כרגע במלחמה על עם ישראל. ומצד שני הבית חייב להיות איתן חייב לעמוד מאחורה בשיא עוצמתו ושם שרויה השכינה, יש שכינה מיוחדת שמלווה את החיילים בקרב ויש גילוי שכינה מיוחד שנמצא רק בבית הישראלי.

ומכאן זה המקום לשלוח חיזוק לאימהות לסבים ולסבתות שנשארים בבית שהיציבות שלהם והחוזק שלהם מחזקים את החיילים בשדה הקרב, שהם מבטאים גילוי שכינה בעם ישראל וזה הזמן להביט פנימה אל המסר הרוחני של החיבור של המקדש והבית. להבין שיחידת הבסיס בעם ישראל שעליה שורה שכינה יחידת הבסיס של הבית שממנה הכל נובע, לכן החיפוש של המעבר מאברהם ושרה ליצחק ורבקה חיפוש מתמקד בחסד כי הבית היהודי אומר לא רק גילוי שכינה במובן הרוחני של המילה אלא גם חסד שופע כזה שמסתכל על החסד שעם ישראל עושה, ואתה אומר היה אפשר בקלות להאכיל עוד עשרה גמלים ביחד עם האוכל ששולחים היום לחיילים, היה האפשר בקלות להתחבר אל החסד השופע הזה של רבקה ששום דבר לא יעצור אותה בדומה לחסד הגדול שנמצא בביתו של אברהם ששופע שמחבר את הנפשות בחרן שהאוהל פתוח לארבעה כיוונים ורצים לכל כיוון.

וזה באמת הדבר הרביעי שנמצא במדרש. הדבר הרביעי שמתאר המדרש זה את האוהל הפתוח לכל כיוון את החסד הגדול הזה שהיה בימי אברהם אבינו כל עוד שרה הייתה איתו ואת האפשרות לחזור אליו ברגע שנכנסת דמות כמו רבקה אל הבית, מכאן ואילך הבית של יצחק ורבקה שמבסס הוא מעמיק את ההופעה האדירה של אברהם אבינו הוא זה שילווה אותנו בפרשות הבאות והוא זה שמלווה אותנו גם בעם ישראל כיום במעבר מדור לדור בהתבססות של עם ישראל בארץ ישראל.

שבת שלום ומבורך