הרב אברהם בלס
הרב אברהם בלסצילום: עצמי

כל ישראל ערבים זה לזה. דומה שבשמחת תורה ראינו כמה היסוד הזה חי ונושם. רואים בשטח כל כך הרבה התנדבויות. ישנם גילויי אהבה יתרה לכל חלקי העם. כולנו מרגישים שאכן עם ישראל הוא אורגניזם אחד.

הנושא של הסתכלות על פרטים כיחידה אחת מודגשת מאוד בתלמוד הירושלמי

חז"ל בירושלמי (שקלים ב, ג) מסבירים מדוע פדיון הבן הוא חמשה סלעים והתשובה היא כנגד מכירתו של יוסף. השאלה המתעוררת היא אם כך מדוע בכור משבט בנימין צריך לפדות את עצמו בחמשה סלעים, הרי בנימין עצמו לא היה שותף למכירה ועוד יתר קשה מדוע בכור משבט יוסף צריך לפדות את עצמו בחמשה סלעים, הרי יוסף הוא הקורבן. התשובה לשאלה זאת היא שכל בני יעקב מהווים אורגניזם אחד.

היסוד הזה להסתכל על כל יחידה החל מהתא הזוגי דרך המשפחה המורחבת, דרך החברה וכלה בעם כולו כאורגניזם אחד מאפיין את היהדות ובולט מאוד בתלמוד הירושלמי.

מדוע נושא זה של ההסתכלות על כל יחידה כאורגניזם אחד כל כך חשוב ביהדות, בכלל ומודגש מאוד בתלמוד הירושלמי.

התשובה היא שברגע שמגדירים את כל היחידה כאורגניזם אחד באופן טבעי דבר זה מעצים את האחריות של כל אחד מן הפרטים לגבי ההתפתחות וההצלחה של אותו אורגניזם. ההלכה הממחישה ביותר את נושא האחריות של הפרטים היא ההלכה שגם האדם הפרטי חייב להכניס את עצמו לספק סכנה כדי להציל את חברו מוודאי סכנה (הגהות מיימוניות על הרמב"ם הלכות רוצח על פי ירושלמי תרומות ח, ד).

ערבות ישראל באה לידי ביטוי במאמרים רבים בירושלמי שהבולט ביניהם (נדרים ט, ד) הוא המשל על יד אחת שחתכה בשר ופצעה תוך כדי חיתוך הבשר את היד השנייה. האם יעלה על הדעת שהיד הנפגעת תפצע את היד הפוגעת. בוודאי שלא. כך עם ישראל מהווה ישות אחת בעלת גופות מחולקים.

נושא ערבות ישראל מסביר גם את הנושא של עכן שמעל בחרם של יריחו וגרם לכך שנפלו מעם ישראל 36 אנשים. תיתכן מציאות שפלוני יחטא ומישהו אחר ייענש. חז"ל קוראים למציאות כזאת עונש על הנסתרות.

האם הערבות תלויה ברצון

האם תמיד ישנו מצב של ערבות ישראל או שמציאות זו של ערבות ישראל תלויה ברצונם של כל המרכיבים אותה. בשאלה זאת מפתיע הירושלמי (סוטה ז, ה) ואומר שערבות ישראל תלויה ברצון. יהושע בכניסה לארץ תובע שעם ישראל יקבל על עצמו את הנסתרות ואם לא מי הירדן ישטפו אותו.

נדגים את הרעיון של הירושלמי דרך נושא הבריאות. הרמב"ם כותב שאם אדם דואג לתזונה נכונה מובטח לו שלא יחלה. אבל אם אדם אוכל מאכלים מזיקים לא פלא שמחלות תופשות אותו. יש לנו את הטבע הפשוט, אולם אדם יכול להרוס את הטבע הזה על ידי החלטתו לאכול מאכלים שאינם בריאים. הטבע הפשוט של היהודי הוא תחושה חזקה של אורגניזם אחד. אולם אדם יכול להחליט שהוא אינו חי לפי טבעו.

דומה שאם מתבוננים על החברה הישראלית לפני שמחת תורה, ישנה תחושה חזקה שלא מדובר באורגניזם אחד. אולם לאחר שמחת תורה עם ישראל חזר לטבעו הפשוט בו באמת כולם מרגישים אחים. בשמחת תורה קיבלנו על עצמנו את הערבות.