הרב אברהם בלס
הרב אברהם בלסצילום: עצמי

שאול המלך זכה למלכות כיוון שסבו דאג לתאורה ציבורית במבואות האפלים (ירושלמי שביעית ג,ז).

ידוע ששכר הוא מידה כנגד מידה. הסבא של שאול האיר את הרחוב והשכר הוא שנכדו יזכה להפיץ אור גדול יותר בעולם. מלך הוא אדם בעל כוח ארגוני ובעל תקציב רב, ולכן הוא יכול לדאוג לתאורה באיכות הרבה גדולה

ויותר לעומק. מלכות היא למעשה חיזוק הצד הלאומי והצד הלאומי הוא בעצם הבסיס היותר חזק להארה היותר גדולה. ברגע שהצד הלאומי הוא חלש אומות העולם אינן מחשיבות את עם ישראל כישות, ובאופן טבעי אינו מטה אוזן לבשורתו. צד לאומי מחוזק הוא הבסיס להופעת התורה, שהיא הבשורה היותר גדולה בעולם

הדברים באים לידי ביטוי במאמר נוסף של הירושלמי (נדרים ט, ט) ביחס לשאול המלך. בקינת דוד על שאול דוד המלך אומר: 'בנות ישראל אל שאול בכינה... המעלה עדי זהב על לבושכן'.

למאמר זה ישנם שני הסברים. ההסבר הראשון מסביר שבנות ישראל הכוונה היא לנשות ישראל. מלכות ישראל, מדינת ישראל חייבת לדאוג בשעת מלחמה לעורף. וזה מה ששאול אכן עשה בפועל. רק דאגה ראויה לעורף מעידה שהממלכה היא חזקה. ומסיים המאמר שאין תכשיט נאה אלא על גוף מעודן. אם הגוף אינו מספיק חזק, אם לא דואגים כמו שצריך לצרכים הבסיסיים של האישה, הרי שבאופן טבעי יופייה מתעמעם ואם נתרגם את הדברים למישור כללי יותר, הרי נאמר שאם הגוף כלומר המדינה הוא גוף חזק, הרי שגם התכשיט שהוא התורה הוא נאה. רק מדינה חזקה היא בסיס נכון לבשורת היהדות בעולם. רק מדינה חזקה היא הבסיס לאור הגדול שהיהדות עתידה להפיץ בעולם.

ידוע שאחת מגזרות היונים הייתה שעם ישראל יכתוב על קרן השור שאין לו חלק באלוקי ישראל. השור מסמל את הצדדים החומריים, את המדינה. היונים רצו להפריד בין המדינה לבין הדת. וכאשר עם ישראל גבר על היונים, הרי שהוא כתב על קרן השור שיש לו חלק באלוקי ישראל. כאשר תורת ישראל עומדת על בסיס מדינה חזקה, הרי שהיא עתידה להאיר באור יקרות.

אולם כדי שהמדינה תהוה בסיס ראוי לשמו, כדי שהמדינה תהיה אכן מדינה יציבה וחזקה היא חייבת הטענה רוחנית.

כדי להמחיש את העניין נחזור לתאורה הציבורית, לה דאג הסבא של שאול. לולי תאורה זאת היו אנשים הולכים בלילה בצורה איטית, זהירה ולא בטוחה, היה חסר להם בטחון. ברגע שהארת להם את הדרך הרי שהרמת את הבטחון האישי ואת זקיפות הקומה.

כאן אנו מגיעים להסבר השני של הפסוק שבקינת דוד. לפי ההסבר השני בנות ישראל הכוונה היא לחכמי ישראל שהם אלו שבונים את ישראל, אלו שבונים את מדינת ישראל. כדי שמדינת ישראל תהיה חזקה היא חייבת בראש ובראשונה היא חייבת לפתח כלכלה חזקה, צבא חזק וטכנולוגיה מפותחת, אולם במקביל חייבת המדינה את האנרגיות, המשמעות והכיוון שמספקים לה חכמי ישראל. לצורך זה חייבת המדינה להעלות את מעמדם וכבודם של חכמי ישראל וזה אכן, לפי פירוט המאמר בירושלמי, מה שעשה שאול.

מאמר זה של הירושלמי מעלה כאן איזון חוזר בין הצד הרוחני לצד המעשי. הצד הרוחני הוא הגורם המרכזי לחיזוק הצד המעשי, וברגע שהצד המעשי חזק דיו הוא עתיד לגרום לאור האמונה היהודית להשפיע טובה וברכה לעולם.