הרב זאב נוימן
הרב זאב נוימןצילום: אלעד דוידי

הרב צוריאל חלמיש, חוקר במכון התורני הר ברכה, מספר בשיחה עם ערוץ 7 על פועלו של הרב זאב נוימן בעריכת כתבי הרב אברהם יצחק הכהן קוק.

"אדם מאוד חברתי, נעים, נותן ומפרגן, מאוד היה חשוב לו לתת קרדיטים לאנשים על פרטים קטנים מאוד, כשרואים את הספרים שההדיר רואים זאת. היה מאוד נגיש לאנשים, היה אפשר להגיע אליו הביתה, להיות אתו ולדבר אתו, גם במיילים", סופד הרב חלמיש.

"כדרכם של תלמידי חכמים ממרכז הרב היה עדין בדיבור, עדין בכתיבה, מאוד נעים. המידות שלו מתבטאות גם בעבודה המקצועית, סבלנות, אורך רוח, אורך נשימה, רוגע, דייקנות במובן העמוק ביותר של המושג. זו הסיבה שכתבי הרב יצאו לאט לאט, אמונה גדולה מאוד ואתוס פנימי של כל מי שעוסק בזה במכון הרצי"ה שהדברים שעוסקים בהם הם תורה מקודשת הדורשת את כל כובד הראש והאחריות".

הרב חלמיש מרחיב: "הייתה לו מקצוענות ברמה חריגה, מיוחדת, שמתאימה לאופי והכתבים שנגע בהם. שליטה מאוד רחבה, חלק מה-א.ב של התפקיד שלו. היה לו אופי מיוחד של ללמוד מאחרים, מוכן לשאול ולפנות לאנשים, מוכן לשתף אותם בשאלות שלו".

"שותפות בהמון מפעלים שפועלים לאורך שנים אבל יש בהם יופי, התוצאה היא מעולה. זו עבודה מרכזניקית של כובד ראש ויישוב הדעת, ובזמן הזה עוברות שנים רבות וספרים לא יוצאים לאור, אך בסופו של דבר התוצאה מרשימה. מי שמכיר את אגרות הראי"ה, המפעל הגדול בו הוציא שלושה כרכים, ועבד על כרך נוסף בעומס גדול, אבל לא הספיק להוציא אותו. העבודה על אגרות ה', ו', ז' היא מדהימה, צריך לפתוח את הספר ולראות מה זו איכות ומה זה דייקנות, לפעמים עשרות שנים שחולפות עד שמוצא משהו".

"ממליץ לקרוא את ההקדמה שלו לאגרות הרא"יה, היחס שלו למה שעושה, ההתמסרות, ההתבטלות המוחלטת שלו לצד האמונה העמוקה בחשיבות וקדושת העניין, אורך הרוח. הוא מספר איך הוא מגיע למישהו עד הבית שלו ובעיר אחרת מקבל שבר של מכתב קטן כאשר בסופו של דבר יש לו יצירה ענקית".

עוד מספר, "גם האופי הדייקני שלו מתבטא בהגהה, הדברים היו מתוקנים, שלמים, מדויקים ומשקפים באמת את המלאות הזו של תלמידי חכמים לפי האופי שלו. נחבא אל הכלים, שקט, אך בסופו של דבר התורה שלו פורצת ומשפיעה דרך ההתמסרות וההתבטלות שיוצרת דמות שהיא לא פסיבית אלא אקטיבית מאוד".

"היה כמעט האחרון בדורנו, היחיד לצד עמיתו וידידו הרב בן ציון שפירא ממכון הרצי"ה. ממש האחרון שהוציא לאור ספרים מגנזי כתבי הרב קוק, אין תמורתו בשטח הזה, להתבטל ולהתמסר במשך שנים רבות. כשעבדתי על אגרות הראי"ה הבנתי כמה זה מורכב וקשה, צריך משאבים כלכלים ונפשיים גדולים, וכמובן אנשים מקצועיים כדי להגיע לזה".

לסיכום אומר כי הוא "שבור במובן העמוק, מכה איומה לתורת הרב ותורת הרצי"ה. מקווה שנוכל למצוא נחמה. בספרו תנחומיך ישעשעו נפשי יש כתבי אבל שאסף מכתבי הרב קוק, ספר יפהיפיה, חלוצי ודייקני, כמו אופיו. בא המוות בחלוננו".