יו"ר חברת נמלי ישראל עוזי יצחקי נאם בכנס ירושלים של העיתון בשבע ואתר ערוץ 7 על המשך פעילות נמלי הים בישראל גם בתקופת המלחמה.
"מאז ה-7 באוקטובר מדינת ישראל תונה למלחמה קשה בחזית, והכוח שנותן לחזית לבוא ולפעול זה המשק הישראלי שהמשיך לפעול בצורה רציפה וכולנו גם ראינו את זה", פתח יצחקי את דבריו.
הוא הביא דוגמה מכך ש"לא נתקלנו, גם מהיום הראשון, בשום מוצר שהיה חסר, המשק המשיך לפעול כרגיל, וזה מאפשר לכוחות הצבא להמשיך ולהתקדם ולעמוד במשימות".
יצחקי ציין כי "330 מיליארד בשנה הוא היקף היבוא לישראל, כל מוצרי הגלם שלנו, כל המוצרים המוגמרים מה שאנחנו אוכלים ושותים, הכל עובר ומגיע מבחוץ ודרך נמלי הים. 99% מהסחורות במדינת ישראל הן ביבוא דרך נמלי ישראל, והתובלה האווירית היא ממש שולית, מספר מצומצם של מוצרים".
עוד אמר, "מה קרה אצלנו? אם אנחנו מסתכלים מבחינת הסחורות שמגיעות, עיקר הסחורות מגיעות מאירופה וארה"ב. 27% מגיעות מהמזרח וגם פה חשוב לדעת ולהכיר את הנתונים. מתוך 27% האלה מהמזרח הרבה מאוד כלי רכב, ואלו דברים שפחות ליום יום ופחות לקיום שלנו, ולכן צריך לבוא ולעשות פה סדר ולהרגיע עם כל הפרסומים שהיו בתקשורת בחודשים האחרונים, אין מצור כלכלי על מדינת ישראל ולא היה".
הוא הוסיף, "כמו שאנחנו רואים עכשיו גם לא יהיה. גם אותן אוניות שנאלצו כתוצאה מהגבלת חופש השיט בים האדום לעשות את הסיבוב דרך אפריקה, האוניות האלו בשבועות האחרונים הגיעו למדינת ישראל, פרקו את הסחורות, חלקן פרקו באירופה והסחורות הגיעו אלינו. כך שאני רוצה להרגיע ולהסיר כל חשש, אין ולא יהיה מצור כלכלי על מדינת ישראל, המים פתוחים ורגועים".
יצחקי ביקש להוסיף, "כמו כן אני רוצה להדגיש שעליית המחירים האחרונה שנקשרה לתובלה הימית והגבלת חופש השיט בים האדום - אין לה שום אחיזה במציאות. אמנם המכולות והתובלה הימית קצת התייקרו, אבל זה לא משפיע, וצריך למצוא את הסיבות לגל ההתייקרויות במקומות אחרים. אותן סחורות כמו שאמרתי מגיעות, חברות הספנות סופגות, כמו שספגו בשבועות הראשונים את עניין ביטוח סיכוני המלחמה ולא ראינו גל עליות מטורף, ולכן הסיבות לעליית המחירים במשק".
יצחקי סיכם ואמר, "קודם כל חייבים להמשיך ולייעל את נמלי הים, זה לא מה שהיה פעם שהיו אוניות מחכות, ופקקים והעובדים היו שולטים בשאלטר. זה אומר שצריך להפריט גם את נמל אשדוד ולעשות אותו יעיל יותר. אנחנו צריכים לשפר את תשתיות התחבורה לנמלים, יותר מסילות לנמלים. אנחנו צריכים להמשיך לשפר את המתקנים, המנופים, הגוררים, ולשפר את הפעילות הנמלית".