
במאמרו של ד"ר עידו ליברמן הסוציולוג וחוקר הציונות הדתית, תחת הכותרת "כנס אַחַ"י - שיתוף או מאבק", מניח ד"ר ליברמן שכוונתו של הכנס היא מאבק, אבל האמת היא הפוכה לחלוטין.
לצערי, ד"ר ליברמן לא פנה אלינו כדי לקבל הבהרה או להביע מחאה כלשהי על הסגנון והתוכן של הכנס אלא הגיע למסקנות על פי פרשנותו האישית בלבד. אני מעריך מאוד את פעלו ומחקריו, אף ישבנו איתו בפורומים שונים בדיון מעמיק על הסוגייה הזו שנעשה בצורה לא פומבית, וזאת בכדי להגיע לתובנות ולמסקנות רציניות. אני חושב שמר ליברמן יכול היה להתרשם מכנות כוונתנו ומהמגמה שאליה אנחנו מבקשים להגיע. בפורומים הללו ישבו הנהלת החמד ורבנים ומנהיגים רוחניים, כך שלאורך כל הדרך עבדנו בשיתוף פעולה מלא עם כלל הגורמים הרלוונטיים.
הכנס הקרוב הוא תוצר של הבשלה של תהליך ממושך שמאפשר לנו לצאת אל הציבור ולשתף אותו בתובנות שלנו ובשאלות שדורשות תשובות.
לצערנו, את עיקר פרשנותו מבסס ד"ר ליברמן על הכותרות של הכנס ושל שיחת הפתיחה. לשמחתי הרבה, רוב גדול בציבור פירש את הכותרות הללו באופן שונה לחלוטין, בפרשנות המקורית שאליה התכווננו.
הביטוי "דרושות תשובות" איננו ביטוי של האשמה והתרסה חס ושלום, הוא ביטוי תמים הלקוח מן המקורות, תשובות לא שייכות לעולם ועדות החקירה התשובות נדרשות לשאלות, יעידו על כך אלפי ספרי שאלות ותשובות שנכתבו בכל הדורות.
אך לא צריך להיות נטוע במקורות כדי להבין את הביטוי די להמשיך ולקרוא את שתי השורות שמתחת לכותרת, לא הותרנו את הכותרת מיותמת אנחנו פירשנו באופן הכי מפורש את כוונתנו:
כתבנו שהנוער שלנו גדל בעידן מבלבל וסוער בתרבות חסרת תקדים ולכן מי שדורש את התשובות הוא - הנוער, הדור הצעיר. אם אנחנו לא נספק תשובות בהירות וברורות הוא עלול להמשיך להפנות עורף לדרך שבה ביקשנו לחנכו.
גם כותרת שיחת הפתיחה לא מפנה אצבע מאשימה למערכת החינוך. השאלה האם החינוך שלנו נכשל היא לא בהכרח שאלה רטורית, זו שאלה אמיתית המתבססת על עובדה. השחיקה הרוחנית בקרב בני הנוער והדור הצעיר בציבור הדתי לאומי היא עובדה. האם המספרים הם 30% או פחות זה לא כל כך רלוונטי, כולנו חשים את השחיקה הזו.
ואכן במלחמה האחרונה ראינו את מיטב הנוער שגדל בערוגות החינוך הדתי לאומי עושה חיל באופן מעורר השראה - אך דווקא פה בדיוק נשאלת השאלה: דומה שהצלחנו מאוד לגדל נוער אידיאליסט שחי ציונות ונכון להקרבה ולמסירות אין קץ, אך משום מה לא כל כך הצלחנו ליצור בקרבו דבקות במשימת קיום התורה והמצוות.
כשאני אומר אנחנו או כשהכותרת שואלת האם החינוך שלנו נכשל הכוונה היא בדיוק כמו שכתוב - אין פה אצבע מאשימה למערכת החינוך על מוסדותיה המפוארים ועל המחנכים והמחנכות המסורים שבחרו בשליחות החינוכית כשליחות חייהם, החינוך הוא מושג רחב והוא כולל את כולנו – הורים, רבנים ומחנכים.
כולנו רוצים לעלות קומה, לבדוק כיצד ניתן לחדש דרכים חדשות וכיצד ניתן להתגבר על המכשולים ואתגרי השעה.
כל מגמתו של הכנס הזה כמו גם של מכון אַחַ"י ותוכנית הדגל שהוא משיק במהלך הכנס הקרוב זה להקים צוותי משימה המורכבים ממיטב המחנכים והמחנכות שיעסקו יחד איתנו במשימה החשובה הזו. צוות משימה לבניין הרוח - חבורה של אנשים מצוינים שיבנו ויצרו כלים ודרכי פעולה כדי להתמודד עם משימת החינוך לתורה ויראת שמים באופן מיטבי.
אני מפנה את הקוראים ואת ד"ר ליברמן לבקר באתר האינטרנט של מכון אַחַ"י - אסטרטגיה חינוכית יהודית, ולהתרשם באופן בלתי אמצעי מדרכו של המכון.
כאמור, ממאות התגובות שקיבלנו ומאות הנרשמים שנרשמו לכנס אנחנו שמחים שהרושם שאליו כיווננו הוא הרושם שהתקבל בציבור. נשמח שגם ד"ר עידו ליברמן ייווכח בכנות הכוונות שלנו והוא מוזמן להגיע לכנס יחד עם הציבור הרחב על מנת להתרשם ולתרום לנו מניסיונו ומתובנותיו העשירות - ברוך הבא.
בפרקי אבות שקראנו בשבת האחרונה אומרת המשנה "בכל יום יוצאת בת קול מהר חורב ואומרת אוי להם לבריות מעלבונה של תורה" - אנחנו מבקשים להאזין לבת הקול הזו ולספק תשובות כדי להמשיך להעביר מדור לדור את קול התורה שניתנה בסיני ביחד, כי כאמור בעת הזאת ביחד ננצח.
הכותב הוא חבר הנהלת אח"י וממארגני הכנס