יריב פאר, מנכ"ל אינטרנט רימון, התייחס בכנס ירושלים של העיתון בשבע וערוץ 7 שנערך בשדרות לנושא של חשיפת בני הנוער לתכני רשת בזמן המלחמה וההשלכות הנפשיות הכבדות עליהם.
בדבריו הוא הצביע על השפעת החשיפה הממושכת לתכנים טראומתיים דרך המדיה הדיגיטלית, והסביר כיצד המלחמה הפכה לחלק בלתי נפרד מחיי היום-יום של כולנו, גם אם לא חווינו את האירועים במישרין.
פאר הדגיש כי קרוב ל-30% מהמדגם שנבדק מגלים סימפטומים של פוסט-טראומה, תוצאה ישירה של כמויות אדירות של תוכן קשה שנכנס לטלפונים של כולנו. הוא תיאר את הפחד שזרע חמאס לא רק דרך התקפות פיזיות, אלא גם באמצעות הפצת תוכן שנועד להחדיר פחד לתוך בתינו.
אנחנו מדינה בפוסט-טראומה", אמר, והסביר איך תכנים טראומתיים שמופצים במדיה הדיגיטלית גורמים לנוער – וגם למבוגרים – לפתח תסמיני פוסט-טראומה משנית.
פאר גם שיתף בחוויה האישית שלו, כאשר בנו, סמ"פ בנחל עוז, היה בשטח הקרב ב-7 באוקטובר. למרות שהוא ומשפחתו לא נכחו ישירות באירועים, הם נחשפו לתסמינים של טראומה בעקבות החרדה והאי ודאות שחוו.
כדי להתמודד עם החשיפה למדיה הטראומתית, הוא המליץ על ארבעה צעדים מרכזיים: הגבלת החשיפה למדיה – סינון תכנים וחסימת גישה לרשתות כמו טלגרם. התקנת מסננים – פתרונות דיגיטליים לניהול זמן ומניעת חשיפה לתוכן לא מתאים. אי שיתוף של תוכן פוגעני – אם נחשפתם לתוכן קשה, אל תעבירו אותו הלאה. צריכה מבוקרת של תוכן – העדפת צריכה במשורה של תוכן חדשותי והתרכזות בתכנים חיוביים.
פאר הדגיש את חשיבות השגרה כעוגן מרכזי בתקופות של משבר, תוך שמירה על מפגשים משפחתיים ופעילות יומיומית שיכולה לסייע בהתמודדות עם התסמינים של פוסט-טראומה. "שגרה היא התרופה מספר אחת", הוא סיכם, וקרא לציבור לפנות לאנשי מקצוע אם הם מזהים תסמינים של פוסט-טראומה.
