
ההשגחה האלוקית על עם ישראל
ישנו מאמר תמוה בתלמוד הירושלמי (מגילה א, ה) שם נאמר שמגילת אסתר נאמרה למשה מסיני. ברור הדבר שאין מדובר בפן הכרונולוגי שכן סיפור המגילה התרחש דורות רבים לאחר תקופת יציאת מצרים. על כורחך מדובר על אמירה רעיונית.
הרב שלמה גורן זצ"ל מסביר שמגילת אסתר ממחישה לנו את היסוד שכבר נאמר למשה מסיני שהשגחת הקב"ה בעולם באה לידי ביטוי גם בצורה טבעית. מה שנקרא אצלנו ניסים נסתרים. הרמב"ן בפרשת בא מרחיב ביסוד הניסים הנסתרים שהם יסוד חשוב ביותר באמונת היהדות. כאמור לפי הירושלמי היסוד הזה כבר נאמר למשה מסיני.
כאשר אנו בוחנים את המציאות בדורנו האם אנו יכולים להצביע על ניסים נסתרים ברמה הכללית. ברור שהתשובה היא שצריך להיות עיוור כדי לא לראות את אותם ניסים נסתרים.
כל העולם נגדנו. אם מדובר בקרוב לשני מיליארד מוסלמים, כאשר המוסלמים שמקיפים אותנו מגיע לכמה מאות מיליונים ויש לזכור שחלק גדול מהם מצהיר בגלוי על הרצון להשמידנו. אם מדובר על מרבית העולם הנוצרי שמביט על הצלחתה של מדינת ישראל בכעס רב, כיוון שהצלחת המדינה היא פגיעה אנושה באמונת הנצרות שהא-ל החליף את האומה הישראלית בגלל התנהגות בלתי ראויה, ואכן רוב המדינות הנוצריות תומכות בחמאס.
ואם כל זה לא מספיק, הרי שמבפנים יש לנו מוסדות חזקים וגופים מאוגדים ועתירי ממון שכל מטרתם היא להפוך את מדינת היהודים למדינת כל אזרחיה. כאשר ברור שדבר זה מחליש את הזהות היהודית הדבק החזק שרק דרכו אפשר לאחד את עם ישראל. המוסד הבטחוני בנוי על קונספציה שלא חותרת להכרעה שבגללה אנו סופגים אבדות כבדות.
תרבות הפרוגרס כובשת את העולם וגם משפיעה השפעה עמוקה על הציבור הישראלי כך שגם מוסד המשפחה מתערער. ישנם יותר מדי גירושין, אנשים לא ממהרים להקים משפחה גם כן דברים שמשפיעים לרעה על החוסן הלאומי.
יש אנשים שמלאים שנאה נגד כל גילוי של יהדות. אנשים אלו ברובם לא בדיוק מבינים מה הם עושים כאן, מה שגורם להשתמטות משמעותית מהצבא גם בקרב הציבור החילוני.
ואם גם זה לא מספיק הרי יש כאן מאבק צודק נגד הציבור החרדי בסוגיית הגיוס שנוסף על כך שאי הגיוס פוגע במאמץ המלחמתי, הרי שהדבר גורם לקיטוב ופלגנות משמעותיים בקרב כלל הציבור.
וגם כאשר אנו בוחנים את הציבור הציוני הדתי אתה מוצא לדאבון הלב ויכוחים על גבי ויכוחים שגם הם משפיעים לרעה על החוסן הלאומי.
ואם בכל זאת אנו רואים שעם כל מה שציינו עם ישראל חי וקיים ולא עוד אלא שעם ישראל הצליח לבנות לעצמו צבא חזק וכלכלה חזקה, ועכשיו גם קיבלנו שליח השגחה מארצות הברית שמאפשר לנו לעשות דברים חשובים לקידום גאולת ישראל. וכל זה מצטרף כמובן לכך שעם ישראל הצליח להקים מדינה שלוש שנים אחרי שואה איומה.
מי העיוור שלא רואה את ההשגחה המיוחדת של הקב"ה על עמו ישראל.
הייחודיות של עם ישראל
בפרשת יתרו אומר רש"י שיתרו רצה להצטרף לעם ישראל בגלל שהוא שמע על קריעת ים סוף ומלחמת עמלק. שואלים מדוע צירף רש"י את מלחמת עמלק לעובדה שיתרו בא להתגייר בגלל הניסים המיוחדים של קריעת ים סוף. התשובה היא שקריעת ים סוף מוכיחה שישנה השגחה מיוחדת של הקב"ה ביחס לעם ישראל, אולם מי אמר שעם ישראל עצמו הוא עם מיוחד עם כוחות מיוחדים שבגלל זה כדאי להצטרף אליו. באה מלחמת עמלק והוכיחה שעם ישראל יש בו יוזמה, נחישות, ולמרות שרק לפני רגע הוא השתחרר ממצרים הוא יודע להילחם על חירותו. לעם כזה כדאי להצטרף.
אם דיברנו על השגחה מיוחדת של הקב"ה על עם ישראל, הרי הקמת המדינה תלויה גם במאמץ האנושי בו אנו רואים את האיכויות הבלתי נתפסות של עם ישראל שבתנאים בלתי אפשריים הקים מדינה לתפארת, וכמעט בלא נשק ועם מספר מזערי של חיילים שחלקם הגדול היה ניצולי שואה שלא החזיקו נשק מימיהם.
למרות כל הצרות והמשברים אנו מוצאים אצל עם ישראל אופטימיות שלא תמיד מובנת בשכל האנושי.
אנו עדים לתופעות מיוחדות ששייכות רק לעם ישראל. מכל התפוצות אנחנו רואים את החזרה המשמעותית של יהודים לארץ ישראל, ריבוי ילודה בניגוד לכל העולם המערבי, מסירות נפש אין סופית למען הצלת אחים רחוקים מבחינת ההשקפה. ואצל חיילי צה"ל היקרים אנו מוצאים גילויים אדירים של מסירות, הקרבה וערבות אין סופיים. וגם בקרב האזרחים מוצאים התארגנויות נפלאות של עזרה במזון וציוד לחיילים, וציבור הנפגעים והמפונים.
ועכשיו לאחר חזרת חלק גדול מן החטופים אנו נחשפים לעומק המיוחד של עם ישראל. מרבית החטופים קלפו כל מיני שכבות. למרות שרובם לא נחשפו לרקע דתי התעוררו אצלם כוחות אמונה מיוחדים. גילוי של הכוחות הפנימיים המיוחדים של עם ישראל הוא עצמו נס גדול.
ישנם כאלו שחיים בתוך הנס ואינם רואים אותו. צריך קצת לצאת מתוך הקופסה ולהסתכל מלמעלה על המציאות. מתוך הסתכלות כזאת לא יתכן שיהיו יהודים שלא יחושו את ההשגחה המיוחדת של הקב"ה על עמו ישראל ואת הייחודיות של העם היהודי. בתקופה מיוחדת זאת שאנו זוכים לחיות בתוכה מצופה מכל יהודי שיתחבר בקשר אמיץ לזהותו היהודית ולאמונת היהדות, ויבין שהוא אמור להיות שליח ציבור נאמן במעבר שבו אנו נמצאים - המעבר מציונות של קיום לציונות של ייעוד.