גיל פלדמן בכנס ירושלים
גיל פלדמן בכנס ירושליםצילום: חיים טויטו

גיל פלדמן, ראש אגף תקציבים באל על, התראיין בכנס ירושלים ה-22 של העיתון בשבע וערוץ 7 וסיפר על ההתמודדות המורכבת של חברת התעופה הלאומית מאז ה-7 באוקטובר.

פלדמן תיאר את הרגעים הראשונים של המלחמה, "7 באוקטובר תפס אותנו כמו את כולם – אני נקראתי למילואים כשריונר, ובמקביל באל על ניסינו להבין מה עושים. הייתה תחושה דומה לתקופת הקורונה – חששנו שנצטרך להוציא עובדים לחל"ת, אבל הבנו מהר מאוד שיש לנו משימה לאומית לשמור על השמיים פתוחים".

לדבריו, אל על הפכה בשבועות הראשונים לגוף לוגיסטי של המדינה, "ניהול חברת תעופה בזמן מלחמה זה אתגר מורכב – צריך לחלוק את השמיים עם חיל האוויר, לתאם נתיבי טיסה שמשתנים כל הזמן, ולהחזיר אנשי צוות מחו"ל תחת התרעות ביטחוניות. רבים מהטייסים והמכונאים שלנו נקראו למילואים – והתמודדנו עם מחסור בכוח אדם".

פלדמן הדגיש כי אל על לקחה על עצמה משימות לאומיות, "קיבלנו אלפי פניות מחיילים ואזרחים שרצו לחזור לישראל כדי להתגייס – החזרנו אותם בחינם או במחירים מסובסדים. העברנו מאות טונות של ציוד צבאי ורפואי, ותרמנו 18 מיליון דולר בכרטיסי טיסה חינם למילואימניקים. בנוסף, חילקנו 1.8 מיליארד נקודות נוסע מתמיד – תרומה נוספת בשווי מיליוני דולרים".

לגבי הטענות על מחירי הכרטיסים, הבהיר פלדמן, "אל על היא חברה ציבורית שמפרסמת דוחות – העלייה הממוצעת במחירים הייתה כ-15% בלבד, לא עלייה מטאורית כפי שחלק מהציבור חשב. ייבאנו מחירים ליעדים כמו פרנקפורט ואתונה כדי למנוע התייקרות בלתי נשלטת".

פלדמן נשאל מדוע לא נכנסו חברות זרות לפעול בישראל והשיב, "ניהול תעופה בזמן מלחמה הוא אתגר שלא כתוב באף ספר – טייסים זרים לא מוכנים לישון בישראל, וחברות זרות חוששות להכניס מטוסים. רק חברות ישראליות כמו אל על, ישראייר וארקיע הצליחו להחזיק קווים ולבנות גשר אווירי חיוני".

הוא הוסיף, "היום אנחנו רואים חברות חוזרות, וטרמינל 1 ייפתח מחדש באפריל. אל על שמחה על החזרת התחרות – אנחנו לא יכולים לבד לענות על כל הביקוש".

פלדמן סיכם והדגיש את חשיבות התעשייה המקומית, "תארו לכם שהמלחמה הייתה תופסת אותנו בתקופת הקורונה – כמעט לא היו מטוסים זמינים. לוקח שבועות להחזיר מטוסים לשירות, ואל על עדיין מחזיקה מטוס שלא זז מאז. לחברות אחרות פשוט לא היה צי מספיק להתמודד עם הביקוש".

בהתייחסו לחוק טיבי, אמר פלדמן, "אנחנו לא מתנגדים לפיצוי לנוסעים, אבל חשוב לוודא שזה לא יפגע בקהל הרחב. בסוף, המטרה שלנו היא לאפשר תעופה זמינה ונוחה לכל האזרחים".