בשביעי של פסח נקרא בע"ה על קריעת ים סוף. קראנו כבר פרשה זו לפני כחודשיים, בפרשת בשלח, אבל עתה "דָבָר בְּעִתּוֹ מַה טּוֹב" (משלי טו, כג), אנחנו נזכרים באירוע המטלטל של קריעת ים סוף במועד שבו התרחש הנס המופלא.
ההבדל המרכזי בין מכות מצרים לקריעת ים-סוף איננו בעוצמת הנס. מכות מצרים כללו ניסים גלויים ומובהקים. ההבדל המרכזי הוא קהל היעד. במצרים נמצאים רק המצרים וישראל, ואליהם האותות והמופתים מכוונים. המכות מלמדות את פרעה מי הוא הקדוש ברוך הוא, מה כוחו ואת הקשר המיוחד שלו לעם-ישראל. לעומת זאת, במדבר – שם נקרע הים – כל העמים יושבים ביציע ומסתכלים. אנחנו רואים את זה בתוך שירת הים עצמה: "שָׁמְעוּ עַמִּים יִרְגָּזוּן חִיל אָחַז יֹשְׁבֵי פְּלָשֶׁת" (שמות טו, יד). אנחנו שומעים את זה אחר כך גם כשיהושע שולח מרגלים לארץ לשמוע את הלכי הרוח בקרב תושבי הארץ: "כִּי שָׁמַעְנוּ אֵת אֲשֶׁר הוֹבִישׁ ה' אֶת מֵי יַם סוּף מִפְּנֵיכֶם בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם... וַנִּשְׁמַע וַיִּמַּס לְבָבֵנוּ" (יהושע ב, י-יא).
עם קריעת ים-סוף כל העולם עובר אירוע מטלטל. חז"ל מתארים זאת, על פי לשון הפסוק "וַיִּבָּקְעוּ הַמָּיִם" (שמות יד, כא) בכך שכל המים שבעולם נבקעו יחד עם ים סוף (רש"י שם על פי המכילתא).
הצורך בכך שהעולם כולו יראה את הליווי האלוקי איננו רק צורך מעשי, כאמצעי להרתעת יושבי ארץ כנען לקראת הכניסה לארץ, אלא גם אמירה מהותית. הליווי האלוקי הוא באמת חלק מהמסר של עם ישראל בעולם. אנחנו יוצאים עכשיו לדרך. לא רק לדרך של יציאה ממצרים אלא לדרך המובילה אל מימוש התפקיד שלנו, אל המקום של עם ישראל בעולם. אל דרך שבסופו של דבר, מובילה לתיקון עולם במלכות ש-ד-י. דרך שמובילה אל הגאולה העתידה, שעליה נאמר: "וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם" (ישעיהו ב, ב); מצב שבו כולם ילמדו מעם ישראל דרכי מוסר, "כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם" (שם, ג).
מאחר שמתחילים בדרך הזאת, חשוב שכל העולם כבר יקבל את השיעור הראשון. השיעור הראשון אומנם איננו בצדק אלוקי או במשפט אלוקי, אלא בבסיס לכל אלו: הכוח האלוקי. יוצאת קריאה לכל העמים: 'שימו לב: ישראל יצא ממצרים, ים סוף נבקע לשניים, יש פה כוח אלוקי שהולך ללוות את עם ישראל בכל דרכו מלידתו כעת ביציאת מצרים ועד הגאולה העתידה.' כל העולם רואה את זה ושומע, וזה הצעד הראשון.
לאחר מכן, נכונו לנו התמודדויות שאף מהן נצא מחוזקים: עוד נפגוש את הגויים לאורך הדרך, עוד נפגוש את עמלק, עוד נפגוש את בלעם בן בעור שירצה לקלל ויברך ויגע בנקודות שמאפיינות את עם ישראל. כל העולם כרגע לומד וילמד את כוחו של עם ישראל. הכל מתחיל ברגע הזה של קריעת ים סוף.
גם אנחנו היום במלחמה הזאת, המסר הראשון והבסיסי הוא - לא ייתכן שיפגעו בנו! מי שפגע בנו חוטף חזק ב"ה, ולא ימשיך לשלוט במקום שבו הוא פגע בנו. אבל המסר הוא גם לכל העולם, שהרי- כל העולם יושב ומסתכל ורואה מה יקרה לפורע הזה שהעז לשלוח ידו באנשים, נשים וטף, בזקנים, ככה באמצע יום חגנו.
כל העולם צופה ורואה. הליווי האלוקי של עם ישראל העוזר לנו לנצח במלחמה הזאת הוא מסר לעולם כולו. אנחנו מתפללים לקדוש ברוך הוא שהמסר יהיה חד-משמעי, וכמו בקריעת ים סוף יתקיים בנו "שָׁמְעוּ עַמִּים יִרְגָּזוּן חִיל אָחַז יֹשְׁבֵי פְּלָשֶׁת", ובכך תושלם יציאתנו מעבדות לחירות.