אז אני אומר בקצרה את הגדר שלי למוסרחוני המעגל פינות
בהנחה שיש אלוה סביר להניח שיש מטרה ויעוד כלליים
ומשם נגזר הכיוון אליו העולם שואף

מוסר זה לקדם את העולם לכיוון הנל
חוסר מוסר זה להרחיק את העולם מהכיוון הנל

מוזמנים לאתגר לחלוק ולהציב אלטרנטיבות
ע.י.צ'יאל

עכשיו רק תפרסם את זה בצמ"ע, ותפתור אותם מהוויכוח.

אני לא יכול העיפו אותי...חוני המעגל פינות
זה אומר שאתה תחזור אלינו? |מתרגש|יכול להיות ש-

אתה מצליח לגרום לי לחשוב.

[חוני כבר {לא} מעגל פינות]לעבדך באמת!
אני תמיד מעגל פינות...חוני המעגל פינות
אבל גם אף פעם לא מתחמק
יום יבוא וכל המתפתלים יצטרכו גם לעשות כך...
רמזת משהו?לעבדך באמת!
מעניין..כי בא אורך


חסכת לי לקרוא את השרשור הענק שםמחפשת^
מוסר, זה מה שבני האדם המציאו כדי להגן עלינו מעצמינו.
(בצורה פשטנית, אנחנו ככלל קובעים שזה לא בסדר לגנוב, כי המציאות של חיים עם גניבות לא טובה לנו)

בלי להתיחס למציאות של תורה ומצוות בעולם.
זה לא מוסר, הוא מגן על שווי כוחחוני המעגל פינות
מוסר כזה לא יתפקד במצבי כוחנות קיצונית

ויצור למעשה את האימרה הכוח משחית
מה זה מוסר בעיניך?מחפשת^
להסתכל מהצד על המציאות לקבוע מה נכון ומה לא ולעשות את זה?
האם אפשר להסתכל על המציאות בלי המשקפיים שלנו כבני אדם?
האם כאנושות נקבע מה שלא טוב לנו?
אם באמת המוסר הוא כמו השאלה הראשונה שהעליתי, איפה המוסר נעלם ביחס לנמלה?


מה שכתבתי למעלהחוני המעגל פינות
כן
לא
מה?
הקיום של הנמלה זניח ביחס לכיוון הכללי ככה שאי נעימות הכי קטנה לאדם תצדיק לוותר על הקיום שלה

נניח הכיוון הכללי שאני אוחז בו זה לתקן עולם במלכות שדי

יש כאלה שמחזיקים בהרמוניה או הקמת גן עדן עלי אדמות שיש לזה נפקמינות
אני לא מבינה איפה במה שכתבת מסתתר מוסר, זו הדרך שבה אתה רוצהמחפשת^

שהעולם יתנהל. 

מוסר זו הגדרה רחבה מזה

הגדרתי את המוסר בתור מה שיקדם את העולם ליעדו...חוני המעגל פינות
מה הבעיה בזה?
לא רעטיפות של אור
בשביל האתגר:

ההנחה שזה חיובי לקדם את העולם למטרתו, היא לא בעצמה טענה מוסרית?

(או שאולי באמת מי שלא רוצה שלא יקדם, אבל שיקח בחשבון שיסלקו אותו?)
כןחוני המעגל פינות
הענין של התאגדות הפרטים למניעת היזק והגנה נקרא תועלתנות/היגיון/מוסר אנושי/תורת המשחקים/חוק וכו

אבל הוא מעולם לא היה מוסר אמיתי

לצורך הענין מוסר כזה לא ימנע מאדם לגנוב כסף אם הוא יודע שלא תהיינה השלכות כמו נניח שאף אחד לא יוכל לדעת שזה הוא/הוא מספיק חזק כדי שגם אם ידעו שזה הוא זה לא יפריע לו/כל מצב של הפרשי כוח קיצוניים
נכון.טיפות של אור
אבל השאלה שלי כזאת:

אם לפעול לקדם את העולם למטרתו היא מעשה חיובי, ואת זה אתה לומד מהשכל/החוש המוסרי,

אז במקום ללכת עקום תגדיר שיש עוד מעשיים חיוביים, גם אם הם לא מקדמים את העולם למטרה.

(למשל, נניח שהעולם נברא בלי מטרה, אבל זה חיובי להקשיב בקול ה'. טדאם!)


כלומר, למה להניח שאין מעשים חיוביים שלא קשורים למטרה הכללית?
המעשים החיוביים נגזרים מהתכליתחוני המעגל פינות
אם אין תכלית אין חיוב אין את המושג הזה
יש אינטרס


אבל בהנחה שאין תכלית ואני מספיק חזק כדי שלא יוכלו להרוג אותי למה לא להרוג?
בקטע של להרוג?מיכל318
ש- לא להרוג בנאדם גם אם הוא חזק וגם אם הוא חלש.
כי זה לא "מוסרי" לרצוח סתם.
ולקחת חיים שלמים של בנאדם.
לגדוע חיים שלמים ולעשות צער לכל המישפחה שלו.
הבנתי.טיפות של אור
אני חושב שההנחה "אם אין תכלית אין חיוב" לא מוכרחת, אבל זו עמדה הגיונית.


(בתפיסה שלי התשובה לשאלה האחרונה ששאלת היא: כי זה רע. בלי קשר לתכלית)
למה זה רע? מה רע בלהרוג?חוני המעגל פינות
זה מכאיב

מה רע בלהכאיב?

איזה משמעות יש למוות?
מה רעטיפות של אור
בלמנוע מהעולם להגיע למטרתו?


א. באמת לא רע, אבל יסלקו אותך (ואז זו עבודה של שכר ועונש. כמו עבדים שצריכים להגיע לצד השני של המגרש, סתם ככה, ומרביצים להם אם לא.
קצת באסה לחיות בעולם כזה, שיש לו מטרה סתמית).


ב. זה *טוב* להגיע למטרה. ולפעול להגיע לטוב זה גם טוב (אלו שתי הנחות שונות, קומה על קומה).


אז אני מוסיף - זה טוב לא להרוג. גם אם זה לא קשור למטרה של העולם.



[למה לעשות טוב? כי זה המעשה הנכון. למה לעשות את המעשה הנכון? כי זו ההגדרה שלו. תמיד למושגים בסיסיים אין הסבר מחוץ לעצמם.

כמו שקבוצה ואיבר אלו מושגים בסיסיים במתמטיקה, בלי הגדרה. אבל בכל זאת כל הסטודנטים בשנה א מבינים כשאומרים להם שאיבר הוא פרט בקבוצה וקבוצה היא אוסף איברים, למרות שזו הגדרה מעגלית]


..טיפות של אור
@ארי1 אני מסביר טוב?
אני המדד??ארצ'יבלד
אני כתבתי לך את זה פעם?

מעניין שאתה כותב כי זה ההגדרה שלו,

לדעתי, זה נכון, אבל העיקר חסר, (בוויכוחים מהסוג הזה, חייבים להוסיף את האקסיומות האלו-)
כך ההגדרה, מכיון שכך אנו מרגישים.
וזה לא הרגשה במובן של רצון. אלא חוויה "שעובר" בשכל. כמו מתמטיקה.
בדומה ללוגיקה. (לפחות בשימוש, ולא בהכרח לנתונים).

ככה השכל קולט. יש כאלו שמתכחשים לחוויה הזו, אבל אם כך לא ברור למה לסמוך על העיניים?

וחשוב להיות ישר בנושא הזה,
יש כאלו שאומרים אני לא רוצח, בכדי שלא ירצחו אותי (כגון @חוני המעגל פינות)
יש כאלו, אני אתה ואני מאמין ויודע שעוד, שחווים ומסיקים, שאסור ולכן לא רוצחים.

לנסות לברוח להסבר לוגי למה לא לרצוח לא עובד, בגלל ששאלת ה'למה' תשאל שוב ושוב,
(ואני בטוחים שיש לזה סטופ' בדומה לאלוקים שיצר אלוקים וכו')

בדיוק לכן אני אומר שהמוסר ההדדי ללמה לא לרצוח לא נכוןחוני המעגל פינות
ולכן צריך מוסר אלוהי
אם אמצא כאלו שיאמרו שלא ראוי לעבוד את אלוקים,ארצ'יבלד
אתה בפלונטר רציני.
אז הם בהכרח יגידו שאין מוסרחוני המעגל פינות
או שהם יצליחו לבנות קונסטרוקציה חדשה שאני לא רואה
אבל כתבת שהסיבה שאתה מחפש מוסר אלוקיארצ'יבלד
כי המוסר אנושי יש מחלוקת.
אם במובן של "קיים מוסר אנושי"
ואם במובן של "מהם אותם מעשים" (זה הבעיה האישית שלי עם מוסר אנושי, עיין היטלר...)

ז.א. שאם יש מחלוקת על אקסיומה, אתה לא מקבל. (או מחפש אלטרנטיבה עדיפה)

ולכן, אם יהיו כאלו שטוענים, שלא ראוי לעבוד את אלוקים. או שאתה בפלונטר,
או שלא תשים עליהם פס, אבל אז תוכל לחזור למוסר אנושי, שהרי גם שם יש מחלוקת...
הרעיון שמוסר שמושתת על שמור לי ואשמור לך הוא לא תקףחוני המעגל פינות
מוסר אמיתי לא יכול להתבסס את בני אדם אלא על מה שגדול מהם

אצל היטלר זה היה הטבע אצלינו זה האלוה הכל אותו דבר...
רוצה לעבור לאישי?ארצ'יבלד
אענה בכל זאת, בדיוק על הכותרת אני חולק.ארצ'יבלד
אני חושב שצריך לעשות מעשה מוסרי (מוסרי תחום המעשים הראויים) כי צריך. למה? ככה.

למה מוסר לא יכול להתבסס על בני אדם לפי ההגדרה שלי??

אמנם אתה חולק,
אבל אם אמצא אדם שיחלוק על האקסיומות שראוי לעבוד את אלוקים, השרשור הקודם שכתבתי תקף.

ז.א. לא יהיה הבדל (לפחות, לא אחד גדול) בין לעבוד את אלוקים או לפעול מעשיים מוסריים.
אתה תמיד כותב שא"א להוכיח ערכים 😶טיפות של אור
מה שכתבת נשמע חכם. אני אעבור על זה שוב אחרי זה 🙂

(ונדמה לי שחלק מזה ניסיתי לכתוב בשרשור בצמ"ע :/)
ארצ'יבלד
לא קראתי, כי זה הפך לשרשור ארוך
ולא רק כי יצא מהפלאפון, אלא מעוד סיבה
נייס! פסידונית

מעניין ממש

טיפות של אור
כיף לדעת שאני מובן איכשהו.

(למרות שקראת מיכאל אברהם אז בטח ראית פעם את הרעיון.
הוא מזכיר את זה, נכון? אני למדתי את זה ממקומות ורבנים אחרים..)
לא יודעת אם הרעיון הזה ממש, אבל צורת החשיבהפסידונית

באמת מזכירה לי קצת את הסגנון שלו

(ניסיתי לכתוב כמה פעמים משהו אינטלינגטי יותר ומחקתי, זאת השעה

כאילו, זכורים לי כמה מקומות שהוא השתמש ברעיון הזה, אבל  לא הצלחתי לנסח כמו שצריך אז וויתרתי)

(נוותר לך הפעם )טיפות של אור
(מה לא אינטלגנטי בזה )
(הו תודה)פסידונית
ערכתי והסברתי קצת יותר טוב (בתקווה)
(ערכתי חזרה למען הסדר הטוב)טיפות של אור
((בהחלט))
סקרנתםארצ'יבלד
אוקי אז הבנו אחד את השני...חוני המעגל פינות
היה נשמע שרצח זה רע גם אם לא הייתה מטרה
אה, הבנתיטיפות של אור
אתה באמת אומר שזה עניין של תועלת אישית, ומי שלא רוצה זבש"ו
*מוסר אנושי (ולא מצפון אנושי)הגיגים בע"מ
עבר עריכה על ידי בדרך אליו בתאריך ט"ו בחשון תשע"ט 18:33


מה עם צדק?טיפות של אור
נניח שהיטלר בסוף המלחמה נמצא על אי בודד, חי חיי מותרות.
אתה יכול להעניש אותו, אבל זה לא ייצור הרתעה (כי אף אחד לא ישמע) והוא כבר לא יכול להזיק.

לא מגיע לו להענש?
מגיע לוהגיגים בע"מ

איפה אמרתי משהו שסתר את זה?

ולהעניש אותו, זה מעשה לא מוסרי?טיפות של אור
חושבני שכתבת שהגדרה של מעשה מוסרי, היא גרימת הנאה לכמה שיותר יצורים חיים.
אם ככההגיגים בע"מ

את צודקת, זה עוד יוצא מין הכלל.

אדם שעשה מעשים בלתי מוסריים, החל מרמה מסוימת לפגוע בו במידה המתאימה יהיה דווקא מעשה מוסרי.

צריך להוסיף אותו לרשימה, אלא שלמרבה הצער, המחשב החליט למחוק את כל ההודעה, ובכללה את הרשימה.

טיפות של אור

וכפיות טובה והכרת טובה?

 

אם אתה חייב לגנוב מאחד משני אנשים מאה שקל (נניח שאחרת יהרגו אותך), אבל אחד מהם הציל אותך פעם.

לגנוב מהשני יהיה פחות לא-מוסרי, נכון?

 

למרות שבכל מקרה הסבל בעולם ישאר זהה.

 

 

(אני אגיע לפואנטה - אם יש לנו מספיק יוצאים מן הכלל, אולי עדיף לחזור להגדרה:

מוסר אנושי - כל המעשים שאנחנו *מרגישים* שהם טובים.

 

ואז בהשאלה, מוסר אלוקי - כל המעשים שה' יודע שהם טובים = כל המעשים הטובים.

 

הגיוני?)

אבל ניתן להכליל את שני אלו בכלל אחדהגיגים בע"מ

ככל שאדם עשה יותר מעשים בלתי מוסריים, ככה יהיה יותר מוסרי לפגוע בו.

 

ובנוגע לפואנטה.

כמו שכבר אמרתי, מוסר אנושי הוא מאוד תלוי תרבות.

ובגלל שכל חברה מחשיבה את מה שהיא עושה כמוסרי, אז לפי המוסר האנושי, כמעט כל מה שחברה מחליטה לעשות הוא מוסרי.

ובנוגע למוסר אלוקי אני לא כל כך בטוח למה את מתכוונת. אם את מתכוונת לתורה. אז חייבים לציין שזה מאוד שונה מההגדרה הרגילה למוסר.

טוב, תפילה, אני ימשיך בהמשך.

 

איזה דיון כיפי טיפות של אור
אבל הכרת טובה לא כוללת מחויבות *אישית*?

נניח שאחד משניהם נתן לך עשרת אלפים שקל כדי שלא יזרקו אותך מהבית, והשני תרם חמישים אלף לאנשים אחרים.

לפי הקריטריון הקודם, צריך לגנוב דווקא מהראשון.

(יש לי עוד דוגמאות ליוצאים מן הכלל, אם זה עוזר.
כלומר, לעוד ערכים שנחים לצד "מקסימום הנאה למקסימום יצורים")



בנוגע לפואנטה - אוקיי, נניח שמוסר תלוי בתרבות.
למה ההגדרה של "מקסימום הנאה וכו'" עוזרת יותר, הרי גם כלפיה האינדיאנים יטענו שהיא נובעת מהתרבות שלך?..


כן, מוסר אלוקי זה גם התורה, אבל גם הנבואה או כל דרך אחרת שה' יגלה לנו מה המעשים הטובים. (כולל המצפון שהוא טבע בנו)
אני לא מכיר אנשים שמשתמשים במונח מוסר אלוקי חוץ מקוקניקים, ונראה לי שהם יסכימו להגדרה שנתתי לו :/
נכון!הגיגים בע"מ

בנוגע להכרת טובה,

אני מנסה שהמוסר שלי יהיה כמה שיותר אוניברסלי ופשוט, ולכן אני לא יכלול בו את הכלל הזה.

 

 ובנוגע לפואנטה,

בסדר, אם הם ינסחו מסור חלופי, כל עוד הוא יהיה מתקבל על הדעת לא תהיה לי בעיה להחליף.

העניין הוא שצריך מוסר שלא יכול להשתנות, לא כל כך משנה מה הוא יהיה כל עוד הוא לא יכלול דברים שנוגדים לחלוטין את המצפון (אז כן, אני מבסס את המוסר שאני מציע על המצפון האנושי, אני רק מנסח אותו לכללים ברורים וקשיחים על מנת שזה לא יהיה מוטל לשיפוט דעתם של כל אדם או חברה) הטבעי שלנו.

 

ובנוגע למוסר אלוקי, אם הוא כולל גם את המצפון וגם את התורה אז יש בו סתירות פנימיות.

כי מצוות מסוימות נוגדות את המצפון. כמו הדוגמה החביבה על חוני של מחיית עמלק.

וחוץ מזה, המוסר האלוקי שהצעת נתון לשיפוטו של כל אדם, וככה הוא הופך להיות חסר תועלת לחלוטין, כי אין אדם משים עצמו רשע.

ובכן, זו תשובה טובהטיפות של אור
לגמרי אין לי התנגדות להכליל את המוסר לעקרון אחד, פשוט אחרי מחשבה נראלי שא"א.

אפשר לאתגר אותך עם עוד כמה ערכים שנדמה לי שלא נכנסים לכלל? על רובם אפשר להתווכח, אז יהיה מעניין


בנוגע לפואנטה - זה נשמע הגיוני. אבל אולי הכי הרבה שאפשר זה רק לקבוע סט של ערכים, ולא עקרון בודד 🤔


בנוגע למוסר אלוקי:
המצפון שה' טבע לנו הוא כמו חוש הראיה - הוא מגלה לנו מה המעשים הטובים.
אבל לפעמים השכל אומר לנו שמה שאנחנו רואים זה אשליה - ובנמשל, לפעמים ה' אומר לנו שהמעשה שהמצפון מורה לעשות הוא לא המעשה הטוב(/הנכון/הראוי).

(ממ. זה^ היה מובן?)


נכון, הנוצרים חושבים שהמוסר האלוקי שונה. אתה מאמין שהיהדות צודקת (נראלי), לכן אתה פועל לפיה. זה מה יש, לא?
ע.י.צ'יאל

אז מה זה 'כבש רחמיו לעשות רצונך'?

אממטיפות של אור
שהוא התגבר על המצפון שלו ונכנע לצו האלוקי (ובקוקניקית, למוסר האלוקי)?
ע.י.צ'יאל

כלומר שזו הייתה הטעיה של המצפון?

כן?טיפות של אור
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"ז בחשון תשע"ט 13:38
ליתר דיוק - המצפון שאומר שלהקריב ילדים זה לא טוב כנראה בד"כ צודק, אבל במקרה הזה לא.

במשל: כאשר חוש השמיעה אומר שיש שקט הוא בד"כ צודק, אבל לפעמים יש גלי קול מעל טווח השמיעה שאנחנו לא שומעים וכלבים כן.


(בסוף התברר שבאמת זה היה רק נסיון אז למפרע המצפון כן צדק, אבל אברהם לא היה יכול לדעת את זה).
ע.י.צ'יאל

מה אם 'האומר לאביו וכו''?

כנ"ל?טיפות של אור
בד"כ הלב מזדעזע מהריגת אחים או קרובים, ובצדק.

אבל במקרה הזה זה היה המעשה הנכון?
(בהוראת ה' - "כה אמר ה' אלוקי ישראל שימו איש חרבו על ירכו" וכו')
כמו כןטיפות של אור
לא ברור לי שאנחנו מתקדמים לאנשהו.

נראה לי שיש לך נקודה להעביר, אני אשמח אם פשוט תרשום אותה
ע.י.צ'יאל

אז איפה הגבול? אתה אומר שמוסר זה רצון ה', חוץ מאשר כשזה לא?

אני מנסה להגיע לזה שמוסר הוא לא רצון ה'.

נכון,טיפות של אור

המוסר האנושי חשוב עד המקום שה' אומר לנו לעבור עליו.

(למשל לסקול מחללי שבת).

 

 

 

זו בהחלט שאלה טובה. מי אמר שהיהדות נותנת משמעות למוסר? אולי המצפון הוא יצר הרע? אולי ליבוביץ' (נראלי, לא קראתי) צודק, והמוסר והדת הן קטגוריות נפרדות לחלוטין?

 

 

 

רב ניסים גאון בהקדמה לתלמוד לימד אותנו שלא:

 

"כי כל המצוות שהן תלויין בסברא ובאובנתא דליבא כבר הכל מתחייבים בהן מן היום אשר ברא אלוקים אדם על הארץ עליו ועל זרעו אחריו לדור דורים".

 

 והוא מסביר שם שלמרות ש-7 מצוות בני נח נלמדים מהפסוק, הם מחוייבים מהשכל. ולכן יש אמוראים שמרחיבים אותם ל-32, וגם אם דור המבול לא היו שומעים מעולם על השבע מצוות הם היו נענשים עליהם.

 

אם משתמשים בגמרא ש"ליכא מידי דלגוי אסור ולישראל שרי" לכאורה אפשר להגיע מכאן גם אלינו.

 

 

 

כמובן שמקור אחד לא מספיק.

לפני הרבה שנים, כשהתלבטתי בנושא עמוקות, הראיות מהתנ"ך שבאמצע המאמר הזה מאוד תפסו אותי. (והן מורחבות קצת כאן). בספר של הרב עמיטל יש פרק על המוסר, עם עוד מקורות תורניים והלכתיים.

 

ויש מקורות שלא מופיעים גם שם (אאז"נ) : הרמב"ן ורבנו בחיי ועוד ראשונים, האבני נזר (חו"מ לב) והנצי"ב בהסכמה לספר אהבת חסד, הרש"ר הירש על תפילת אברהם להצלת סדום, המכתב מאליהו והרב הוטנר, וכמובן הרב – באורות התורה יב ה, אורות הקודש ג עמ' כז, שמונה קבצים א תס"ג ועוד.

 

 

היום אני מאמין שבכמה מקומות חז"ל משתמשים בשפה של המוסר הטבעי, אבל אפשר להתווכח עליהם.

ע.י.צ'יאל

אוקי, הבנתי את דעתך.

למה התכוונת כשהזכרת נצרות?

תכוון אותיטיפות של אור
לאיפה הזכרתי נצרות?
ע.י.צ'יאל

אני לא יודע איך להביא קישור להודעה, אבל הכותרת היא: 'ובכן זו תשובה טובה'

אה, תודהטיפות של אור

רק כתבתי שבמציאות היהודים (האורתודקוסים, עכ"פ) מאמינים שה' אמר משהו אחד, והנוצרים מאמינים שה' אמר עוד כמה דברים.

 

וזה יוצר מצבים מאוד מבאסים, לפעמים.

 

 

[דוגמא שקרובה אלי: חייל בצוק איתן ניצב מול מחבל.

 

די ברור לי שהמחבל בטוח שהוא צודק, ושהוא עושה מה שהוא מבין שאלוקים ציווה.

 

אבל המעשה הנכון מצד החייל הוא לירות בו, כי מבחינתו המחבל יורה טילים על אחיינית שלו; ויש מצווה להושיע את ישראל מיד צר].

ע.י.צ'יאל

לא הבנתי, איפה ההבדל המוסרי כאן?

אמממטיפות של אוראחרונה

אני אצטט את עצמי:

 

"מוסר אנושי - כל המעשים שאנחנו *מרגישים* שהם טובים.

 

ואז בהשאלה, מוסר אלוקי - כל המעשים שה' יודע שהם טובים = כל המעשים הטובים."

 

 

 

מוסר אלוקי זה מושג לא מאוד נפוץ מחוץ לציבור תלמידי הרב קוק, נכון. אבל זה היה בהמשך לדיון, וכתבתי שהיהודים והנוצרים (למשל) סבורים שהמוסר האלוקי שונה = שה' ציווה דברים שונים.

 

 

י.ע.הגיגים בע"מ

1)  "אפשר לאתגר אותך עם עוד כמה ערכים שנדמה לי שלא נכנסים לכלל? על רובם אפשר להתווכח, אז יהיה מעניין"

בשמחה.

 

2) "בנוגע לפואנטה - זה נשמע הגיוני. אבל אולי הכי הרבה שאפשר זה רק לקבוע סט של ערכים, ולא עקרון בודד" אולי. אבל נראה לי שככל שנוסיף יותר כללים פחות מהמין האנושי יסכים לזה.

 

3) "בנוגע למוסר אלוקי:
המצפון שה' טבע לנו הוא כמו חוש הראיה - הוא מגלה לנו מה המעשים הטובים.
אבל לפעמים השכל אומר לנו שמה שאנחנו רואים זה אשליה - ובנמשל, לפעמים ה' אומר לנו שהמעשה שהמצפון מורה לעשות הוא לא המעשה הטוב(/הנכון/הראוי).
(ממ. זה^ היה מובן?)"

מאוד, וגם הגיוני.

 

4) "נכון, הנוצרים חושבים שהמוסר האלוקי שונה. אתה מאמין שהיהדות צודקת (נראלי), לכן אתה פועל לפיה. זה מה יש, לא?"

אני לא דיברתי רק על ההבדל בין דתות שונות אלא גם, ובעיקר, על העובדה שכל אדם דתי רוצה לעשות את מה שהאל רוצה, ובגלל שאין אדם משים עצמו רשע הוא תמיד מצדיק את מה שהוא עושה בכל מיני דרכים מפותלות ואומר לעצמו שזה בעצם מה שהאל רוצה ממנו.

 

5) ולאנשים חילונים, מה תגידי? הם לא מאמינים באלוקים אז לא יכול להיות הלם מוסר אלוקי. אזז שיעשו מה שבא להם?

הכותרת טיפות של אור
1) יאי! זה יהיה ארוך, אז אני אכתוב את זה בתגובה אחרת.
(ואולי קצת ימינה יותר, כדי שיהיה נח לקרוא).

2) מוסכם. אבל אם באמת אי אפשר לצמצם אז באסה אבל ככה זה. :/

3)

4) ובכן, אני מניח שזה דורש יושר פנימי, וכל מיני פתרונות כמו לשאול אנשים אחרים - תכלס זה מה שאנחנו עושים עם ההלכה, לא?

5) בסוגריים - אני חושב שמי שלא מאמין באלוקים גם לא יכול להאמין במוסר (כלומר, אם הוא עקבי), אבל לא משנה עכשיו.

ניקח מישהו שמאמין באלוקים אבל לא בדת? אני משער שלהסתמך על המצפון יהיה רעיון טוב.
[גם היהדות נותנת תוקף למצפון - למרות שצריך להוכיח זאת].

אני לא אומר שהמוסר האלוקי בא לפתור בעיות; אלא שהוא מסקנה מתבקשת - ה' יודע מה טוב, וגם את המוסר (האנושי) *הוא* טבע בנו כדי שנדע מה טוב.
ואם הוא אומר לנו שלפעמים משהו אחר טוב, ההגיון אומר להקשיב לו...


נדמה לי שאנחנו מסכימים על הכל חוץ מ-1, אז נמשיך בתגובה ההיא.

ותודה על הדיון
האמת היא שהכותרת מסגירה סוד כמוס, ולא אפרט עוד.הגיגים בע"מ

1) אני מחכה!

ועכשיו אני ידלג לסוף ויאמר שנכון, וחץ מזה הדיון כבר התארך יותר מדי ואנחנו מתכרווים יותר  מדי לקצה של הדף.

עוד ערכים!!טיפות של אור
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"ז בחשון תשע"ט 17:21

תופיםתופים​​​​​​​תופים​​​​​​​

 


סיכום: בינתיים טענתי לשלושה ערכים - גרימת מקסימום הנאה למקסימום יצורים, צדק, הכרת טובה.

 

 

ד) הקרבה -

המשטר הסובייטי נותן ליצחק להחליט, והוא בוחר להכנס במקום מוישי לכלא.

הסבל בעולם נשאר זהה, אבל לא תעריך את יצחק?

 

 

 

ה) בגידה באמון -

 

עצור זהירות! דוגמא מגעילה עצור

 

לפי העקרון הראשון, בגידה באשתך חד פעמית, כך שהיא לעולם לא תדע, היא המעשה המוסרי. כי גרמת הנאה למישהו אחר, ואשתך לא סובלת.

 

(אם אתה מסכים לערך הזה, הרווחנו ששקר הוא רע בעצמו, גם אם הוא לא מוביל לפגיעה).

 

 

ו) הטבע -

 

עד שהגיע האדם לאוסטרליה לא היו שם טורפים, רק בע"ח צמחוניים (ואוכלי חרקים, אני מניח). אז כנראה מערכות אקולגיות לא מחייבות טורפים.

 

נמר שמת ברעב הוא יצור אחד שסובל, ואילו נמר שחי זה הרבה ארנבים שסובלים.

 

אז התוכניות למניעת הכחדה של כל מיני טורפים היא לא מוסרית - כי היא גורמת להמשך המעגל של "יונים בפרסות העיט. דם, דם ודם. רעבון נצח, צימאון שאינו פוסק"?

 

 

ז) שב ואל תעשה -

 

זה יותר עקרון מערך.

אאז"נ, עשו סקרים על קרונית שאתה בתוכה ועומדת לדרוס שני בנ"א, ואתה יכול לזרוק מישהו מהקרונית כדי שהיא תדרוס אותו ותעצור לפני כן. ורוב האנשים ענו שהם לא יזרקו.

 

לפי הכלל הראשון, התשובה שלהם לא מוסרית?

 

 

 

 

אם אנחנו מוכנים לקבל ערכים , אולי אפשר להוסיף עוד אחד:

 

ח) מוסר מיני -

 

ככל הידוע לי, ברוב התרבויות יש טאבו על גילוי עריות (אצל הפרעונים לא היה).

 

הרב סמט אומר שהסיבה לאיסורי עריות היא סוציולוגית - כמעט בכל המקרים הידועים לנו זה גרם/כלל ניצול והתעללות, והרס את הקשרים במשפחה.

 

חלק מהליברלים טוענים שזו סתם תחושת גועל שנועדה להגן עלינו מעיוותים גנטיים. ולכן אם זה בהסכמה ואחרי בדיקה גנטית, המעשה המוסרי הוא להתעלם מהגועל ולאשר נישואים בין אח ואחות שאוהבים.

 

אבל אולי האינטואיציה צודקת, וזה פשוט מעשה שגוי? ממש כמו שפגיעה היא מעשה שגוי, בלי צורך בהסבר?

 

 

 

כחבר המושבעים, אנו מחכים לחוות דעתך. תודה.

|קד ויורד מהבמה|


בנוסףטיפות של אור
אפשר לדבר על כבוד המת,
וגם לקדם את העולם למטרתו (כמו שאמר חוני) נשמע לי רעיון חיובי מאוד.


נראה לי שעד שאמצא תורה מוסרית שתשכנע אותי,
אני פשוט אסמוך על הלב ועל התורה (שלנו), שמכריעה בין ערכים ומדייקת אותם.
בנוסףהגיגים בע"מ

לפי דעתי כבוד המת הוא ערך בנוסף למוסר.

ולקדם את העולם למטרתו הוא בעייתי כי זה מאוד נתון לחוות דעת אישית. ולכן זה לא כיול שלמש כאבן בוחן לבדיקת מעשים של אחרים, וזאת בעיניי אחת מהמטרות העיקריות של מוסר.

ולסמוך על הלב  והתורה זה רעיון מצוין,

אבל לשיפוט רמת מוסריות אני עדיין ישתמש בהגדרה שלי.

עוד תשובות!!הגיגים בע"מ

סיכום ראשון:

בנתיים חיברתי את א', קיבלתי את ב' שללתי את ג'

 

ד) נשלל מהסיבה של ג'.

 

ה) ניתן להכליל בכלל הראשון על ידי הגדרת גרימת הנאה בתור: דבר שמשפיע על האדם המדובר שאופן שהאדם היה רוצה בו אילו הוא היה יכול לבחור, והפוך.

זה גם מטפל ב-ט':

גרימת הנאה על ידי גירוי מערכת התגמול

 

ו+ז) צודקת, ניתן להגדיר בתור יוצא מן הכלל נוסף: "המטרה לא מקדשת את המעשה", כלומר,אין לעשות מעשה מוסרי על מנת עשיית מעשה מוסרי, אלא אם הפרופורציות קיצוניות במיוחד.

 

ח) כמו שאמרתי קודם, מוסר הוא לא הכול, ויש דברים שמעל או בנוסף למוסר, נראה לי שזה יכול להיכלל בהם.

 

סיכום אחרון:

בינתיים אני מגדיר מוסר ככה:

מקסימום הנאה למקסימום יצורים

השפעה על יצור באופן שאם היה לו עליה ידע מלא הוא היה מעוניין בה, ולהיפך.

מלבד יוצאי הדופן הבאים:

 

א) עליונות האדם

גרימת סבל לבעל חיים שנעשת לתועלת פיזית של בן אדם, איננה בלתי מוסרית כל עוד אין אלטרנטיביות מלאות.

 

ב) צדק

ככל שאדם עשה יותר מעשים בלתי מוסריים, ככה יהיה יותר מוסרי לפגוע בו.

 

ג) המטרה לא מקדשת את המעשה

אין לעשות מעשה מוסרי על מנת עשיית מעשה מוסרי, אלא אם הפרופורציות קיצוניות במיוחד.

 

כל ההגדרות שלך הם 'שכליות', אם יבוא מישהו עם שכל שונה משלךאניוהוא
המוסר גם ישתנה?
אז אין הגיון בדברים שלך.אניוהוא
הרעיון של מוסר אמיתי הוא לא תלוי באדם
ממילא אתה לא תוכל גם להגדיר אותו בכללים יבשים, כי זה לא משהו שכלי.
הפוךהגיגים בע"מ

אני חושב שצריך להגדיר כללים יבשים כדי שזה לא יהיה תלוי באדם, וככה המוסר יוכל לשמש לבדיקת מעשים גם אם לא אתה עשית אותם

אבל האדם הוא זה שמגדיר אז ברור שזה תלוי בואניוהוא
והאמת היא שיש לך כבר תריג כללים אלוקיים.
וורי גוד.טיפות של אור
שאלה עקרונית:
אם בכל מקרה צריך לרדת לפרטים ולמידתיות ("פרופציות קיצוניות במיוחד"), בכל מקרה כל אחד יוכל להצדיק את עצמו, לא?


שתי שאלות שוליות:

בטבע - בכוונה בחרתי פעולה אקטיבית (שימור חיות), התכוונת שהיכחדות חיה היא מקרה קיצוני במיוחד?

ובכלל ב שניסחת - צריך להוסיף איכשהו את המחויבות האישית של מקבל הטובה ואת הרעיון של הקרבה לזולת, נכון?

(עריכה: הבנתי לא נכון קודם. אתה טוען שצריך להשמיט אותם כי הם לא מספיק כלליים. אבל הם לא הופכים בכך ל-"אנטי מוסריים"?)



ושאלה חשובה:
למה להניח את המגדר שלי?
טוב מאוד.הגיגים בע"מ

"שאלה עקרונית:
אם בכל מקרה צריך לרדת לפרטים ולמידתיות ("פרופציות קיצוניות במיוחד"), בכל מקרה כל אחד יוכל להצדיק את עצמו, לא?"

נכון, וזה לא רק פה, תוכלי למצוא את זה בכל הדברים שאמרתי, זה בגלל שמוסר הוא לא בינארי, הוא רצף, אם הייתי מתעלם מזה המוסר היה יוצא שגוי.

ולכן אדם אחד לא יכול לשפוט האם זה מוסרי או לא, צריך בשביל זה כמה אנשים, ושאף אחד מהם לא יהיה עושה המעשה בעצמו.

היתרונות של השיטה שלי למוסר זה שהיא לא אינדיבידואלית, בניגוד למצפון, ולכן גם אנשים שלא עשו את המעשה יכולים לשפוט אותו, ושיש לה כללים ברורים, ולכן אם כמה אנשים ירצו להסכים על מידת המוסריות של מעשה כלשהו הם לא יצטרכו להתווכח על כל השקפת העולם שלהם, כמו שהיה קורה אם הם היו הולכים לפי השיטה של חוני.

ובגלל שתי היתרונות האלו יכול להתרחש המפגש בין כמה אנשים לסכם את מידת המוסריות.

 

 

"שתי שאלות שוליות:

בטבע - בכוונה בחרתי פעולה אקטיבית (שימור חיות), התכוונת שהיכחדות חיה היא מקרה קיצוני במיוחד?"

אוי, גיליתי נפלה טעות בתשובתי, השמטתי את ה"לא".

התשובה הייתה אמורה להיות ככה

כלל חדש: המטרה לא מקדשת את המעשה

שאומר ש- אין לעשות מעשה לא מוסרי על מנת עשיית מעשה מוסרי.

אלא אם הפופורציות יוצאות דופן.

עדיין יש שאלות?

 

"בכלל ב שניסחת - צריך להוסיף איכשהו את המחויבות האישית של מקבל הטובה ואת הרעיון של הקרבה לזולת, נכון?

(עריכה: הבנתי לא נכון קודם. אתה טוען שצריך להשמיט אותם כי הם לא מספיק כלליים. אבל הם לא הופכים בכך ל-"אנטי מוסריים"?)"

הרעיון של הקרבה לא הופך לאנטי מוסרי, הוא נייטרלי מבחינה מוסרית.

ובנוגע לרעיון של מקבל הטובה, אני מניח שאפשר להניח אותו מעל המוסר.

וכאן המקום לגילוי נאות:

אני לא כל כך מחבב אותם, וגם לא כל כך מסכים איתם.

 

"ושאלה חשובה:
למה להניח את המגדר שלי?"

סליחה,

אבל זה בטח בגלל שזה "טיפות" בלשון נקבה.

יופיטיפות של אור
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"ט בחשון תשע"ט 08:20
על התשובה העקרונית - חכם. אני נוטה לא להסכים, אבל אין לי איך להסביר כרגע.

על התשובה השולית הראשונה - כן, אתה אומר ששימור טורפים מהכחדה הוא מעשה לא מוסרי? כי זה מעשה אקטיבי שסה"כ מעלה את רמת הסבל בעולם.


בנוגע למגדר - אנחנו בנסיופ |מגלגל עיניים|
|מתאפק לא לתייג את נחל קצת ערפל שיח סוד סלט|
טובנו נסלח לך
טופיהגיגים בע"מ

"על התשובה העקרונית - חכם. אני נוטה לא להסכים, אבל אין לי איך להסביר כרגע."

אחכה בסבלנות

 

"על התשובה השולית הראשונה - כן, אתה אומר ששימור טורפים מהכחדה הוא מעשה לא מוסרי? כי זה מעשה אקטיבי שסה"כ מעלה את רמת הסבל בעולם."

לא, שמת לב ל-"ולהיפך"?

אם נהפוך נגלה ש- "יש לעשות מעשה מוסרי גם אם בעקבותיו יתרחש משהו לא מוסרי, אלא אם כן הפרופורציות יוצאות דופן". עונה על השאלה?

 

"בנוגע למגדר - אנחנו בנסיופ |מגלגל עיניים| 
|מתאפק לא לתייג את נחל קצת ערפל שיח סוד סלט|
טובנו נסלח לך"

תודה.

אההטיפות של אור
בנוגע להתחלה אני לא מבטיח שאוכל.

אבל החכמתי והיה נחמד. טנקס
מחשב דביל!!!!!!!!!!!!!הגיגים בע"מ

דביל!!!!!!!!!!!!!!!!

אוף, אין לי כוח לשחזר את הכול.

​​​​​​​טיפות של אור

(חבל, זו הייתה תשובה טובה )

באמת העיפו אותך מישם?☹מיכל318
לא עשית שם הרבה בעיות דווקא...
ואהבתי שכתבת "הנעלה"...
כן, גם אני לא אהבתי את זה מוזמנת לדבר עם ימל...חוני המעגל פינות
אין לי מה לדבר איתו...מיכל318
מקסימום תחכה לעוד שנתיים...
אני חושב שמוסר זהאור שחור

מה שתורה אומרת

ולא שום דבר אחר

להלן מימוש ישיר של האימרה מי שיש לו דת אין לו מוסר...חוני המעגל פינות
מה?אור שחור

ננסח אחרת-

מי אמר שקיים מושג הנקרא "מוסר"?

חוש היושר שלי ושל כל בנאדם שיש לו אותוחוני המעגל פינות
זה לא מחייבאור שחור

מבחינתי אין דבר כזה

מוסר=ראוי. הוא עובד את השם זה בהחלט מוסרי.ארצ'יבלד
לפי ההגדרה שלך, אני לא אדם מוסרי.
מוזמן להוסיף אותי לרשימה.
ומי/מה קובע מה מקדם את בעולם לשם? ומה מרחיק?אניוהוא
של מי?אניוהוא
לשיטתך גם היטלר ימ'ש היה מוסרי.
אכן, אבל הבעיה היא לא בשכל כי הוא אחיד ואפשר להתוכח עליוחוני המעגל פינות
הבעיה האמתית שמבדילה בין מוסרים זה המטרה הסופית
לכך אחד יש מטרה סופית אחרת שמדריכה לו את השכלאניוהוא
לפי מה קבעת את המטרה הסופית?
אמונה, כל אחד ואמונתו הואחוני המעגל פינות
לתקן עולם במלכות שדי
הרמוניה
להקים גן עדן עלי אדמות
לחזק את המין האנושי
להשמיד את האוכלוסיה האנושית

וכו וכו וכו

וזה רק הדברים הקיימים
אז מבחינתך מוסר הוא אינדוודיאליאניוהוא
ואם היטלר ימ'ש פעל בשם המטרה שלו לתיקון העולם - אז הוא מוסרי ביותר.
המוסר הוא כלליחוני המעגל פינות
זה שאפשר להסתכל עליו בכמה צורות רק אומר שיש כמה פירושים

לפחות אחד מהם נכון
לא ענית לשאלה שלי.אניוהוא
(השרשור הזה מעניין!)פסידונית


לקדם את העולם למקום מסוים זה פחות ההגדרה של מוסרמחפשת^
זה לא ההגדרה של מוסר,
כשאני דואגת להומלס ברחוב זה לא כי ככה העולם יתקדם למקום מסוים, זה השפעה של רגש שבונה מציאות בשכל, והיא גוררת התנהגות מסוימת.
להוביל את העולם למקום x יכול להיכנס להגדרה של משמעות אישית, משמעות קבוצתית, ומשמעות עולמית .
אתה יכול לומר שהדרך שלך להשפיע טוב זה באמצעות הקידום הזה, ואז בשבילך מוסר זה להשפיע טוב.
ואז מגיע השאלה מזה טוב...חוני המעגל פינות
ושוב חזרנו להגגרה המקורית...
אז מוסר זה להשפיע טוב?מחפשת^
אם כן, אז מזה טוב? מדע מדויק, (כמו התיאור של תפוח)רגש, (כמו התיאור של מהי שמחה), כוח (כוח הכבידה)
האם טוב זה משהו שזהה אצל כל בני האדם או שהוא כמו סיפוק/ הנאה? שההגדרה זהה אבל הביטוי שונה.
בעיני כן.
למה אנחנו רוצים לעשות טוב, זאת אותה שאלה של למה אנחנו רוצים להיות מוסריים.
(ואחרי זה אפשר לראות את הטוב האישי שלך, ומהי בדיוק הדרך להגיע אליו)
הטוב הוא מה שמכוון את העולם ליעודו...חוני המעגל פינות
לא הבנתי מה את אומרת
לא נוהג לצטט אחרים, אבל זה יפהנרו יאיר.

מתוך מאמר 'ערך התחייה', זרעונים, ספר אורות:

rankRuehl;">"המוסר איננו מתרכז רק במעשים טובים של המובן החברתי בלבד.
המוסר הוא ראשית הכל תכונה פנימית עדינה,
שוכנת בנשמה לבקש את הטוב,
את הטוב המוחלט,
להיות בעצמו טוב, 
להיות דבק אל הטוב"

 

 

פורום ישל"צהאר"י פוטר

אתם אולי מכירים את המנהלים של פורום ישל"צ? אני רוצה להכנס אליו והוא נעול

מי כאן וכמה אתם ותיקים?זיויק
כאן מאז אלף תשעמאות ו-2013שיח סוד
אשכרה.
פשייזיויקאחרונה
בדיקהטיפות של אור
עבר עריכה על ידי טיפות של אור בתאריך י"ח בחשוון תשפ"ו 19:50

הלכות ריבית – שיעור 2 - ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים

 

דוגמאות בשיעור: 
האם מותר ללוות בקבוק יין מהשכנים? 
האם צריך לדייק כשמחזירים חצי כוס סוכר? 
מתי מותר להחזיר טיטול יוקרתי במקום הטיטול שלויתי? 
ועוד...

נושאים בשיעור: 
איסור הלוואת מוצרים מחשש ריבית בשינוי מחיר | היתר הלוואה כש'עושהו דמים' וגדריו | היתר הלוואה כשיש ללווה ממין ההלוואה וגדריו | היתר הלוואה בדבר מועט וגדריו | היתר הלוואה במוצרים בעלי מחיר ידוע קבוע | כללים בהחזר מוצרים לאחר הלוואה.

 

לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:

ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים

 

לצפיה ביוטיוב:

לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב

 

הלכות ריבית שיעור 3 – ריבית ברכישה בתשלום דחוי

נושאים בשיעור: 
ההבדל בין אשראי בשכירות לאשראי במכירה | איסור רכישה באשראי במחיר גבוה | ריבית קיימת גם כשהמוכר לא נזקק לתוספת | תנאים להיתר רכישה באשראי כשהריבית לא ניכרת | מכירה באשראי בהצמדה למדד לדולר או למחיר המוצר | הגדרת של 'מחיר קבוע' | מכירה באשראי במציאות של הנחות למזומן | הצעת מחיר למזומן לאחר גמר המכירה | עסקים שדרכם במכירה באשראי | קיום מכירה באשראי שנעשתה באופן האסור

 

לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:

ריבית ברכישה בתשלום דחוי

 

לצפיה ביוטיוב:

לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב

 

בנוסף למעוניינים יש שיעורים ב הלכות שבת

וכן ב הלכות ברכות 

בהצלחה בלימוד

 

~~ ( זה יותר יפה מהנקודות שאנשים שמים כאן)מחכה לחורף
למישהו יש קישור לדרייב לסרט למלא את החלל?


חורף בריא לכולם

היי, יש למישהו את כל סרטי משחקי הרעב בדרייב?אקרומנטלי
כבר לא כל כך פעילrakonto
הא?
בואנה מה נהיה פה כל היום מבקשים סרטיםשִׁירָה

 לכו לחפש במקומות אחרים או שאל תחפשו בכלל

מההוולטרוןאחרונה
קפוץ לי

אולי יעניין אותך