קבלת הדומה - מחשבות שניתן ללמוד מהבחירות (לא דן בצד הפוליטי)ארץ השוקולד
עבר עריכה על ידי ימ''ל בתאריך ט"ו באדר תשע"ט 23:49

מחשבות קצרות בעקבות תקופת הבחירות, יהי רצון שיבואו עלינו ועל עם ישראל לטובה.
*הבהרה* אינני בא לדון בצד הפוליטי או לשכנע להצביע למפלגה מסוימת, ולו רק כי אני לא יודע למי אצביע.
בימים האחרונים נשמעת טענה מצד מפלגת "עוצמה יהודית" שמזלזלים בה, ראיתי מאמר של הרב יעקב מדן שמסרב לאיחוד עם "עוצמה יהודית" כל עוד יש תמונה של ד"ר ברוך גולדשטיין בסלון ביתו של איתמר בן גביר. אינני בא לומר שמעשיו של ברוך גולדשטיין היו נכונים, באתי רק לדון במשמעות מאחורי זה, הרג של אדם איננו חמור מעונש של סיף, אבל חילול שבת זה איסור סקילה שזה חמור יותר. אינני יודע מדוע ה' החליט על מדרג כזה, אבל אני יודע שהרמב"ם הבין שמדובר במדרג (המקור מצוטט בתגובה מפאת קוצר המקום), אך לרב מדן אין בעיה לשבת עם מחללי שבת למרות החומרה, מדוע?
הרב שלמה אבינר יוצא פעמים רבות בשצף קצף כנגד העולים להר הבית, וכתב בין השאר שאסור ללמוד איתם תורה, אבל האם הוא מתנגד ללימוד תורה עם חילוני?
אני עולה להר הבית, וקשה לי ספציפית עם אנשים המתפללים בכותל, אבל למה זה מפריע לי יותר ממי שלא מתפלל כלל?
פעמים רבות שומעים קריאות כנגד הרפורמים, אבל סוף סוף בזכותם יש יותר אפשרות לשמור מצוות גם. (בכפר הורדים יש מקווה טהרה לנשים רק בעקבות הגעה של רפורמים לשם.)
היחס כלפי דתיים לייט, או כלפי נוער הגבעות פחות מסמפט מהיחס לחילונים, מדוע?
ברצוני להעלות פה שלוש אפשרויות, אשמח לשמוע הערות והארות נוספות:
1. שיקול פוליטי, ביחס לאיחוד וכד', פשוט חושבים מה נקבל מהיחס ומה נפסיד מהיחס, ככל שהמגזר החילוני גדול יותר, משתלם יותר להיות חבר שלהם. (או ביחס לאיחודי מפלגות, מפלגות מסוימות חושבות שיפסידו מהאיחוד.), אבל פחות נוטה לכך.
2. הצעה מעניינת שראיתי אתמול בערוץ בטוקבק וקיבלתי את אישור המגיב:
"לצערי ביומיים האחרונים ירד לי אסימון כואב. יכולת ההכלה של חלק מההנהגה הפוליטית בציונות הדתית היא בעצם גאווה מסותרת. היכולת להכיל את החילוני, את זה שקצת לייט בקיום מצוות, את זה שמדקדק בקיום המצוות אבל א שעדיין לא מבין שאנחנו באתחלתא דגאולה ושפקד ה' את עמו, הוא בעצם האפשרות של אותו אדם להסתכל מלמעלה ולהגיד- אני אסביר לך מה הקב"ה רוצה. אני מעליך.

 

אבל כשנדרשת הכלה של מישהו שהוא כל כך דומה, שבבסיס שניהם מאמינים באותו דבר, רק חולקים בדרך הפרקטית, וגם זה במהלכים טקטיים ואל אסטרטגיים- אז אין את האפשרות של הסתכלות על אדם מלמעלה. אז כבר אנחנו שניים על אותה משבצת. אז זה כבר שיח אמיתי של מישהו שכל כך דומה לי במהות, רק בדרך הוא שונה. אותו אני לא יכול להכניס אליי, אפילו לרוץ איתו ביחד ולהיפרד אחרי הריצה, מסיבה אחת פשוטה- אין לי שום אפשרות להסתכל עליו מלמעלה. הוא לא תינוק שנשבה, הוא לא מישהו שלא למד אמונת ישראל. הוא שווה לי ב99%. ואין שנינו יכולים לגור בכפיפה אחת." (מגיב אלמוני בשם אלון)

 

האם אנחנו באמת גאוותנים מדי מכדי ללמוד מאחרים ולכן אנחנו מוכנים להתחבר רק עם אלה השונים מאיתנו מאוד, כי "אנחנו חשים מעליהם" ולכן נלמד אותם את דרך הישר אבל אין לנו מה ללמוד מהם. אך איננו מסוגלים להתחבר עם אלה הדומים לנו במעלה, כי עליהם ניאלץ להסתכל בגובה העיניים ולא מלמעלה למטה?
3. כהמשך לרעיון הקודם, אבל קצת יותר מפותח. האם פשוט קשה לנו לקבל דומים לנו, כי אז אנחנו לא רואים את הייחודיות בנו, ולכן רק נהיה מסוגלים להכיל את השונה מאוד, כי שם השוני ברור ואין לנו עניין אמיתי לקרב דעות וללמוד.

ואסיים בסיכום קצר, פעם כשהייתי צעיר חשבתי שצריך ללמוד לקבל את השונה למרות הקושי. אמנם טרם זקנתי, אך הבנתי עם הזמן שזה חשוב ולא כזה קשה, אבל לקבל את הדומה הרבה יותר קשה, ושנזכה לקבל את הדומים לנו, ללמוד מהם וללמד חזרה.

 

דברי הרמב"םארץ השוקולד

" ואמנם מצות לא תעשה באר הכתוב העונש על כל אחת מהן מלבד המעט מהן וחייב על קצתם המיתות ועל קצתם הכרת ומיתה בידי שמים ומלקות וידענו מענשי מצות לא תעשה כלם מה מהם איסורם גדול ומה מהם למטה ממנו והם שמנה מדרגות. המדרגה הראשונה והיא הגדולה שבהם הם הדברים שחייבים עליהם סקילה. והמדרגה שלמטה הימנה מחויבי שרפה. והשלישית מחויבי הרג. והרביעית מחויבי חנק. והחמישית מחויבי כרת. והששית מחויבי מיתה בידי שמים. והשביעית מחויבי מלקות. והשמינית לאוין שאין לוקין עליהם ומאלו המדרגות נדע חומר העון וקלותו אבל מצות עשה לא התבאר שכר כל אחת מהן מה היא אצל השי"ת וכל זה כדי שלא נדע איזו מצוה צריך מאד לשמרה ואיזו מצוה למטה הימנה אבל צוה לעשות ענין פלוני ופלוני ולא הודיע שכר איזה משניהם יותר גדול אצל הש"י ומפני זה צריך להזהר עליהם כולם ומפני זה העיקר אמרו העוסק במצוה פטור מן המצוה מבלתי הקשה בין המצות אשר הוא מתעסק בה ובין האחרת אשר תבצר ממנו ולזה ג"כ אמרו אין מעבירין על המצות ר"ל כשיזדמן לך מעשה מצוה לא תעבירהו ותניחהו לעשות מצוה אחרת ואח"כ אמר ואע"פ שלא התבאר שיעור חבוב מצוה על מצוה יש בהן צד הקשה והוא שכל מצות עשה שתמצא אותה שיתחייב העובר עליה עונש גדול דע שבעשייתה ג"כ שכר גדול המשל בו שהמילה וקרבן פסח ושביתה בשביעית ועשיית מעקה כל אלו מצות עשה אבל חיוב העושה מלאכה בשבת סקילה ואשר מבטל מילה או קרבן במועד חייב כרת והמשים דמים בביתו לאו והוא אמרו ולא תשים דמים בביתך ומזה תדע ששכר שביתה בשבת יותר גדול משכר מילה ושכר המילה יותר גדול אצל השי"ת משכר עשיית המעקה והוא ענין אמרו והוי מחשב הפסד מצוה כנגד שכרה וג"כ אמר שכר עבירה כשלא תעשה אותה גם זה לא התבאר אמנם תלמדהו מענשה שהחטא אשר ענש עושהו גדול שכר הנחתו כפי הערך ההוא מן הגודל כמו שהתבאר בקדושין באמרם כל היושב ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה וכבר ביארנוהו שם ולשון התורה בהיות המעשים ידועים אצלו יתברך כמו שמשה רבינו עליו השלום אמר מספרך אשר כתבת:" (רמב"ם בפירושו למסכת אבות פרק ב, משנה א).

יפה פסידונית
אין לי תשובה. אולי כשהשונה ממש דומה לנו זה יותר מאיים?
בקשר להשגה על הרב מדן - אני חושבת שההבדל הוא שברצח מעורבים גם שיקולי מוסר, ולא רק הלכה נטו. לגיטימי לגמרי בעיניי.
תודהארץ השוקולד
יתכן ואת צודקת בשני הדברים.
שומרת לי לאחר כךבוז
אני זקוקה לחומר קריאה איכותי.

ואגיב בעז''ה
שנים אני חושב על זה, מסכים עם הרבה ממה שאמרתהסטורי
יש לדעתי נקודה נוספת:

אנחנו הרבה יותר מפחדים שיזהו אותנו עם הדומה. כשמשתפים פעולה עם איילת שקד או מעריצים את מירי רגב - ברור שהן לא אנחנו. דווקא הקרבה, דווקא העובדה שדעותינו/מעשינו/סגנון חיינו כמעט זהה, גורם להילחץ שאם לא נבדל - יחשבו שאנחנו=הם.
דווקא העובדה שהרב פרץ, בצלאל סמוטריץ', מיכאל בן ארי, הרב בן דהן, מוטי יוגב, הרב עמיחי אליהו - למדו כולם (מי יותר ומי פחות) באותה ישיבה - מרכז הרב ובעצם גם רבני המפלגות כולם חברים מהישיבה, מאותם שנים אפילו, מדגישה אצל כל אחד מהם את הצורך להגיד ש"אני זה לא הוא".
דבר ראשון יישר כח על העלאת המחשבות.אניוהוא
לגוף הדברים -
המציאות היא בהחלט לא פשוטה.
רוב הדת'ל ירגישו בנוח עם חילוני, אבל עם חרדי לא...
ממה זה נובע? הסיבה הראשונה שכתבת לא עונה על השאלה הזו....
לענ'ד הסיבה השניה (והשלישית...) שכתבת יש בה הרבה מן האמת הכואבת.

עוד הערה קצרה -
אתה צודק על המדרג של החומרה וכו' אבל כדי לקבל את דבריך צריך להיות דתי.
יש בעיה יותר עמוקה בדברים שלו.
יש מן הצביעות בלהיות פלורליסט רק כלפי מי שנוח לי...

והערה אחרונה - שהאמת מכוונת בעיקר כלפי הרב מדן
לפני שמכריזים הכרזות - כדאי לבדוק מה ועדת החקירה השתיקה.... דוד של אשתי היה במערה באותו יום. הצבא השתיק את כמות הגרזנים והסכינים שמצאו מתחת לשטיחים.
ד''ר ברוך גולדשטיין הי'ד הבין ערבית - דבר שהערבים לא ידעו. וכשהוא טיפל בפצועים ובחולים שלהם היה מדבר רק עברית - אבל מבין את כל מה שהם אומרים בלי שידעו.
כמה ימים לפני האירוע - הוא שמע אותם מדברים על זה שהרופא הזה לא יודע מה הם מתכננים לו ולכל החברים שלו.
הוא התריע לצבא - ולא האמינו לו..
המעשה שעשה היה הדרך היחידה שהוא מצא כדי להציל את כל היהודים שהיו במערה באותו יום.
יישר כח על ההערות, תודהארץ השוקולד
ולגבי דבריך על ברוך גולדשטיין, אינני יודע באמת מה היה שם ולכן אין לי דעה בנושא. סך הכל לקחתי דוגמאות מכמה כיוונים כדי להמחיש רעיון דומה לדעתי שלכולנו (ברור שגם לי) יש מה ללמוד ולהפיק מזה.
פרויד קרא לזהעוד סתם אחד
הנרקיסיזם של הבדלים דמיוניים.
הגדרה מעניינת, אחפש, תודהארץ השוקולד
תסביר?פסידונית
הוא טוען שזו לא תופעה סוציולוגית, אלא תופעה פסיכולוגיתעוד סתם אחד
שבעקבות נרקיסיזם ותחושת חשיבות עצמית אנחנו מנפחים כל הבדל זניח לכדי ארכי-נמסיס מוחלט (לעומת מי שחושב אחרת לחלוטין ממני, שכלל אינו מהווה איום עליי ולכן אני בכלל לא מנסה להגדיר את עצמי ביחס אליו).
יצאתי פרוידיאנית ⁦פסידונית
טיעון יפה, תודהארץ השוקולד
זה נפלאסביון
רק די משגע שהכל מיושר לשמאל, אם תוכל לבקש מהמנהלים לתקן את זה...
אתה שואל אותנו מה הרב מדן חושב?ברגוע

עדיף לשאול אותו (או את תלמידיו) ישירות.

 

רוב הרבנים והציבור מאוד רוצים אחדות.

 

לגבי הרב אבינר-

הוא לא אמר לא ללמוד תורה עם מישהו שעולה להר הבית,

הוא דיבר על לקבוע חברותא, ואמר שעדיף מישהו שלא עולה.

עובדה גם שבבחירות הקודמות הר המור תמכו באלי ישי למרות שרץ עם עוצמה יהודית.

אני חושב שלכולם יש אותו מכנה משותףארץ השוקולד
לדעתי יש מכנה משותף בין כל האמירות, ולא משנה לאיזה כיוון הם דנים.

הערה: אם יש מתלמידיו פה של כל אחד מהרבנים הם מוזמנים לשאול ולענות פה או באישי, אשמח לשמוע.

לגבי הרב אבינר, חברותא עם חילוני היה בסדר? ומדוע לא באמת לקבוע חברותא עם מי שעולה, מה כבר יקרה?
מה העובדה, התנאי של אלי ישי היה אז שבן ארי לא ירוץ במקום ריאלי כי הוא עולה להר הבית.
אם הר המור יסכימו לתמוך בבית היהודי כשחלקם עולים אשתכנע.
...ברגוע

גם אם נגיד שהר המור לא מקבלים אחרים, זה עדיין לא כולם.

"ישיבות מרכז" ובעיקר הרב זלמן מלמד כן מקבלים את כולם (כמו שראינו עכשיו שסמוטריץ' הוא זה שדחף לאיחוד גם עם הבית היהודי וגם עם עוצמה יהודית).

 

 

אני לא זוכר בדיוק את דברי הרב אבינר, אז לא רוצה לכתוב סתם.

לא רציתי לדון במי כן ומי לאארץ השוקולד
ניסיתי להעלות נקודה למחשבה בשבילנו על עצמנו ולא כדי לדון בפגמים של הזולת, ופשוט נתתי מגוון דוגמאות יחסית מוכרות להבהיר את הנקודה.
אבל יישר כח להם
אוקיברגוע

אז אני אומר שאצל הרבנים שלי אני כן רואה אחדות וקבלת האחר,

ובשביל להסביר את האחרים צריך לשאול אותם ישירות.

 

 

(נראה שבן ארי יהיה עכשיו מקום 5, ולא שמעתי בנתיים התנגדות הרבני הר המור.)

מעניין שאתה חש ככהארץ השוקולד
כשיהיה לי יותר זמן, אחפש האם זה באמת ככה למי שמסתכל מבחוץ.

(נחיה ונראה)
לא בא לתקוף ספציפית את הרב זלמן מלמד שליט"אארץ השוקולד

(כמו שאר הרבנים למעלה)

 

ראשית, אכן נראה שהרב מלמד פחות יוצא בחריפות כלפי אחרים מרבנים נוספים וכל הכבוד על כך.

אבל עדיין חיפשתי ומצאתי (כדי לראות האם באמת הוא שונה מהותית):

1. הרב מלמד מתייחס לאלימות אנשיו: "המתבצרים זקוקים לטיפול נפשי" • הקול היהודי

2. לא יודע אם זה אמיתי או לא, אבל אולי תוכל לברר:

https://www.makorrishon.co.il/nrg/online/11/ART/872/525.html

 

אבל באמת הערכתי הכנה נתונה, כי לקח יותר זמן לחפש.

מדובר כאן על משהו אחרברגוע

בקישור הראשון מדובר על התבטאות חריפה על אירוע מסויים, אני בהחלט מצפה מרבנים ואנשי ציבור להתבטא בחריפות כשצריך (לא נכנס עכשיו לסיפור הספציפי).

לא מדובר כאן על פסילה או זלזול של רב או ציבור מסויים.

 

בקשר לרב אבינר-

הרב אבינר אכן לא מעביר עכשיו שיעורים בישיבת בית אל.

אבל עוד פעם- לא מדובר כאן על פסילה שלו.

הגיוני מאוד שראש ישיבה ירצה שרב מסויים, שמחנך לדרך אחרת, לא יעביר שיעורים באופן קבוע בישיבה שלו.

אבל כמו שכתוב בכתבה עצמה- הידידות בניהם נשמרת גם אחרי אותו סיפור.

 

אני יודע שבישיבת בית אל מזמינים רבנים מכל הזרמים להעביר שיעורים (חד פעמיים).

כולל הרב סתיו שהזמינו אותו לדבר על גיורי קטנים(!), וכולל רבנים מישיבות הקו (הרב מלמד גם נסע להר המור להקפות שניות השנה), וכולל רבנים חרדים.

הרב מלמד היה היוזם העיקרי של הכנס רבנים הגדול שנה שעברה.

 

וכמובן שהרב מלמד הוא לא היחיד שפועל באמת לאיחוד של כולם.

הסבר יפה, תודהארץ השוקולד
החלפת בן ארי שעולה להר לא הייתה בעקבות הרב מזוז או ישי.עם הארץ
לרב מזוז אין בעיה שעולים בטהרה להר.
אז בעקבות מי?ארץ השוקולד
אשמח לראות את דברי הרב מזוז שזה בסדר, אם תוכל בבקשה למצוא זה יהיה מעולה
יש תשובה באתר של כסא רחמים. חפש שם...אניוהוא
הבעיה היתה של הרב טאו.
חיפשתי עכשיו, אז ככהארץ השוקולד
באתר של כיסא רחמים יש תשובה מלפני ארבע שנים בו הוא לא תומך בעלייה להר הבית גם בטהרה מצד "לא פלוג", אבל ראיתי שבשיעור הוא חזר בו וכבר תומך.

לגבי איחוד עם ישי במפלגת יחד, אתרי החדשות דאז עומדים בתוקף על זה שהדרישה הגיעה גם מצד הרב מאזוז וגם מצד הרב טאו.
(אבל אולי כמו שהרב מאזוז שינה את דעתו מאז, הרב טאו אולי ישנה את דעתו בעתיד)
הבעיה כיום היא שהמפלגה יש נשיםאניוהוא
זו הבעיה כרגע של הרב מאזוז.

ובכל הנראה מצד אלי ישי הבעיה היא המקום שמציעים לו....
דיברתי על העבר עם הרב מאזוזארץ השוקולד
עכשיו מן הסתם יש בעיות אחרות
בבחירות הקודמות? הר המורהסטורי
הפעם שהם בראש הם שותקים.
קראץי בריפרוף אבל נראה לי שלא העלת את זהאמא לנסיך קטן
שקשה לנו לקבל (לשם הדוגמא) את אלו שעולים להר הבית כי הם דומים לנו ןבכל זאת שונים. והדוגמא של הר הבית היא מאוד מהותית. יש פה מחלוקת גדולה אז מי שלא עולה רואה את מי שעולה כמסולף. בניגוד לחילונים שהם לא מקיימים דבר וזה לא מעניין אותם אז זה סןג של אם כבר אז כבר.
בעניין הרפורמים אני מאוד לא מסכימה. זה בגדר מצווה הבאה בעבירה (לא יודעת על המקווה הספציפי ומה הסיפור שם אבל אם הם הקימו אותו כנראה שהוא פסול לפי ההלכה ואז ממילא נשים שטובלות שם לא יוצאות ידי חובת טבילה.
ולגבי 3 אני ממש מסכימה.לי אישית זה מרגיש כך .
אוקייצלילי השקט

 @ארץ השוקולד תודה על השיתוף. 

אני לא יודע אם אני צודק או לא, אבל לדעתי, זה הכי קטן אבל זה הכי גדול. יש כאן הרבה יותר מקושי לחיבור והכלה, יש כאן מלחמה על מי אומר את הסיי, מי מיצג את הציונות הדתית. את מי אני בוחר לשים בפרונט כדי ליצג אותי לחילונים. הקושי הוא לא הכלה כלפי עצמם עם עצמם, אלא מה החילונים יחשבו כשעוצמה (חלק ממי ש) מייצגת אותי. יש אנשים שזה ממש עקרוני בשבילם מי ייצג אותם בכנסת, והפחד מהבילבול, שח"ו לא יחשבו שהם מיצגים אותי, או את הציונית הדתית שאני אומר את הסיי בה. 

 

אגב, הסיבה שיש התבטאויות כאלו למרות הפרשנות של הרמב"ם שהבאת (גם אם נסכים איתה) והמתמטיזציה הפשוטה של מצוות ועברות בהקשר שלנו = זה כי יש פחד, זה לא שייך לקטגוריה של הימנעות מחיבור בגלל עברות כדי שנשווה בין עברות כאלו ואחרות, ובין מפלגות, זה הימנעות בגלל פחד.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אגב, לא כל כך בטוח שרצח בכללי זה דבר שפחות חמור משבת - שווה לעיין כאן ואולי אפשר לחשוב אחרת  . (רמב"ם רוצח ושמירת נפש פרק ד הלכה יא, יש לרמב"ם גם התבטאות במורה נבוכים - שאני לא זוכר איפה היא).

 

ההורג נפשות, ולא היו שני העדים רואין אותו כאחת, אלא ראהו האחד אחר האחד, או שהרג בפני שני עדים בלא התראה, או שהוכחשו העדים בבדיקות ולא הוכחשו בחקירות--כל אלו הרצחנין, כונסין אותן לכיפה ומאכילין אותן לחם צר ומים לחץ עד שיצרו מעיהן; ואחר כך מאכילים אותן שעורים, עד שכרסם נבקעת מכובד החולי.

 

ואין עושין דבר זה לשאר מחוייבי מיתות בית דין--אלא אם נתחייב מיתה, ממיתין אותו; ואם אינו חייב מיתה, פוטרין אותו:  שאף על פי שיש עוונות חמורין משפיכות דמים, אין בהן השחתת יישובו של עולם כשפיכות דמים.  אפילו עבודה זרה, ואין צריך לומר עריות או חילול שבת--אינן כשפיכות דמים:  שאלו העוונות הן מעבירות שבין אדם להקדוש ברוך הוא, אבל שפיכות דמים מעבירות שבינו לבין חברו.  וכל מי שיש בידו עוון זה, הרי הוא רשע גמור; ואין כל המצוות שעשה כל ימיו שקולין כנגד עוון זה, ולא יצילו אותו מן הדין--שנאמר "אדם, עשוק בדם נפש . . ." (משלי כח,יז).

 

 צא ולמד מאחאב עובד עבודה זרה, שהרי נאמר בו "רק, לא היה כאחאב" (מלכים א כא,כה); וכשנסדרו עוונותיו וזכייותיו לפני אלוהי הרוחות, לא נמצא לו עוון שחייבו כליה ולא היה שם דבר אחר ששקול כנגדו אלא דמי נבות:  שנאמר "ותצא הרוח, ותעמוד לפני ה'" (ראה מלכים א כב,כאדברי הימים ב יח,כ), זו רוח נבות; ונאמר לה "תפתה וגם תוכל" (מלכים א כב,כבדברי הימים ב יח,כא).  והרי הוא הרשע לא הרג בידו, אלא סיבב; קל וחומר להורג בידו.

מענייןארץ השוקולד
הסתכלות מעניינת, אבל לא הדגשת שורה מעל ברמב"ם שהבאת
"שאף על פי שיש עוונות חמורין משפיכות דמים, אין בהן השחתת יישובו של עולם כשפיכות דמים."
(כלומר, זה לא חומרה מבחינת החטא, אלא יש צורך בענישה ציבורית לעומת הסתמכות על עונש בידי שמיים.)

אבל זה דיון ארוך ומעניין.

יתכן שאתה צודק שזה הסיפור כאן בעניין הפוליטי, אבל אני חושב שעדיין הנקודה שלי חשובה ללימוד עצמאי לעצמנו.
יפה! אפשרות נוספת, זה נובע מכך שהדמיון מפתח ציפיות.תפוז סיני
כשאדם רואה אדם אחר הדומה לו בנושאים רבים, מצטייר לו שהאדם יתדמה לו בהכל. כאשר הוא פוגש בהבדלים הקושי גובר וההכלה נעלמת.
אדם ששונה ממני (לכאורה) בתכליתו אין ציפיות שיתדמה אלי כלל, משום כך אכיל בקלות יתרה את דעותיו ומעשיו.
סיפור מעניין שתומך במה שציינתהבן של אבא שלי

השבוע הזדמן לי להפגש עם רב מסויים, שאמר לי: תסביר לי למה מתנגדים לעוצמה למרות שלא תנגדו לאיילת שקד. ניסיתי להסביר לו בעיקר את טענת הרב מדן, והוא התווכח איתי.

בשלב מסויים אמרתי לו: אני בכלל מצביע תמיד לעוצמה גם כשבטוח לא עוברים את אחוז החסימה, אני רק מנסה להבין את הרב מדן, כי אני מעריך אותו כתלמיד חכם ולא נראה לי שיגיד שטויות.

יצא שדווקא אני התומך הנלהב של עוצמה מצליח להבין את הרב מדן טוב יותר, אולי זה בגלל שאני כל כך שונה ממנו השקפתית.

אחר המחילה. אני שונה מאד השקפתית מהרב מדןאניוהוא
ועדיין לא מצליח להבין אותו.
עוד כמה אפשרויותנאור97אחרונה
עבר עריכה על ידי נאור97 בתאריך י"ט באדר תשע"ט 13:25
עבר עריכה על ידי נאור97 בתאריך י"ט באדר תשע"ט 13:24
1. כשמישהו מהציבור שלנו עם השקפה דומה לשלנו עושה משהו לא בסדר (לפי מה שאנחנו מגדירים לא בסדר כמובן) אז אנחנו מרגישים יותר צורך להתנתק ממנו מאשר אם זה היה מישהו שומר מצוות מציבור אחר לדוג'. למה? כי הוא כאילו מוציא שם רע על המשפחה המצומצמת שלנו וממילא עלינו. הוא בעצם מראה לכולם שההשקפה שלנו בעייתית. ולכן אנחנו נלחמים בו ודוחים אותו יותר כדי להוכיח שאנחנו לא כאלה ולא חושבים ככה.
ככל שהמעגל יותר קרוב זה יותר "מלכלך" עלינו. לכן יותר יפריע לנו דת"ל לא בסדר. אח"כ חרדי לא בסדר. ולבסוף יהודי חילוני שלא בסדר.

2. יש הרגשה כאילו הוא עושה דווקא והוא לא סתם טועה שאפשר להסביר לו ולתקן אותו. הוא הרי למד את מה שאנחנו למדנו והתחנך באותם מקומות אז איך הוא עושה אחרת מאיתנו?

3. זה גם קשור לנקודה הקודמת. וזה תהליך שיותר נעשה בתת מודע לדעתי- מכיוון שהוא יודע מה שאנחנו יודעים ובחר אחרת אולי הוא צודק, לפחות חלקית? ומכיוון שהדבר שאנשים הכי מפחדים ממנו זה לגלות שיש להם טעות בדרך כי זה מערער את כל היסודות שלהם, הם נלחמים בו ומנסים לדחות אותו.
אם היה לבני אדם את המידה של רדיפה אחר ידיעת האמת בכל מחיר, כ"כ הרבה מחלוקות היו נעלמות או לפחות מתגמדות. וראיתי את זה במלא מלא דוגמאות מהרבה תחומים.

כל האפשרויות שאנחנו מעלים נכונות. כל מקרה לגופו. ובד"כ כמה מהסיבות קיימות יחד.
חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
אם הייתי צופה, הייתי משלם אלף שקל לכלחסדי הים
דקה, אבל הכסף זה גם סיבה לא לצפות.


יש גם בעיה של אלו שצופים כדי לסנן, אבל אולי אתה מתכוון אם איזה אלגוריתם.

הבהרה חשובהשפיכת לב

מדובר כמובן על סרטים או סדרות שבגדול הן 'נקיות', אבל לפעמים יש פתאום כמה שניות של בעיה.

הסינון מתבצע ע"י AI ולא ע"י שום אדם יהודי וכד'.
השאלה הייתה האם מבחינתכם הייתם משקיעים סך מסוים שעבור כל סרט או פרק שאתם צופים - תוכלו לשים אותו בתוכנה שתעבור על כולו ותחתוך את המקומות הבעיתיים.

אם זה נקיהרמוניה

גם מבחינה רעיונית אז כן

אבל הרבה פעמים סרטים אפילו בלי קשר לחוסר צניעות לא תואמים את הלך הרוח של יהודי.

 

נ.ב

המטרה של סרטים היא לא לשרוף את הזמן או להוות ריגוש אלא ללמד דרך חוויה

כי זה גם ככה מחנך מהדלת האחורית... אז צריך לראות שזה עונה גם על זה 

וזה מסובך, לכן הפיתרון הוא כמו שכתב @פ.א. 

הייתי קוראת לזה נקודות למחשבה/ מסר, אבל לימוד?נפש חיה.
חינוך בעיניי הוא לא דרך סרטים ודומיהם
למה?הרמוניה

סרט זו חוויה חזקה ולכן זה כלי שאפשר לרתום אותו לקדושה את לא חושבת?

אנשים הולכים לסרטים, להצגות, כדי להתענג, להתנתקפ.א.אחרונה

לשעתיים מטרדות היום יום, מלחצים ודאגות.

הולכים לקולנוע או צופים בבית בסרט, יוצאים להצגה,  כדי להכנס לזמן קצר לעולם אחר.  ההפוגה הזו מעניקה למוח "מנוחה" מרעשי הרקע של המציאות.

לפעמים אנחנו נהנים אפילו מסרטים שגורמים לנו לפחד או לבכות. זה קורה כי המוח שלנו יודע שזה "רק סרט" 🙃


 

מי מחפש לקבל שעת חינוך בצפייה בסרט?

לשם כך יש שיעורים ולימודים.

 

לא ברור לי איך זה יעבודברגוע
אתה תוריד את הסרט בצורה לא חוקית ואז תצנזר אותו בעזרת התוכנה שלך? אתה הרי לא יכול לצנזר את הסרטים/סדרות כשהם באתר המקורי שלהם (רימון אולי כן יכולים).
פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פאחרונה

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
כןנפש חיה.אחרונה
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

לאמיצים בלבדזיויק
אתם מחזיקים פה פצלשים? [אני לא]
מי שאמיץoo

לא מפחד לדבר בשם עצמו

וכנראה לא פותח פצלש

לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
נשקול🙂
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
#גם_פצלשים_בני_אדם@


כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ

אבל היום אני כבר רק מפה כמעט

ולא כ"כ משתמש במקורי

כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
בעוד אני כיוונתי לכלל משתמשי הפורום. קפיש?
לאנפש חיה.

היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו

לפני הרבה שנים

יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
הבעיה שהוא תמיד מנצח בויכוחים.
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוט
בערךמבולבלת מאדדדד
יש לי כמה שפתחתי כל פעם לשאלה ספציפית. אבל הם לא פעילים (ואני לא זוכרת את השמות שלהם בכלל😂
לאארץ השוקולד

מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש

אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד

אוי, עלית עלינו🙈

@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?

אופס🫢מבולבלת מאדדדד
אני חושבת שנעבור להשתמש רק בפצלש השלישי שלנו, @די שרוט
רעיון טוב💪ארץ השוקולד
נקווה שלא יזהו
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי

אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.

אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח

מעניין ממה זה נובעזיויק
האם פצלש בניקים נובע מפיצלוש בנפש? 🫢
זהו?זיויק
לאבחור עצוב
אבל משום מה האתר מדי פעם מקפיץ לי הודעה "האם יש לך פיצול אישיות?" 
זה קורה כשאתה מנסה לכתוב לעצמך בשיחה אישיתיעל מהדרום
כל פעם שנכנסתי לשיחה אישית זה כתב ליבחור עצוב
כדי להיכנס לשיחה אישיתoo

צריך ללחוץ על שיחות אישיות בתפריט הצד ולא בתוך הכרטיס האישי

אכן זה מבלבל

תודהבחור עצוב
בינתיים נעלמו לי כל השיחות האישיות. 
כנראה המשוחח השניoo

העביר להסטוריה

אם לוחצים על 'הסטוריה' רואים את כל השיחות הסגורות

לא נוראבחור עצובאחרונה
זה לא באמת חשוב 
המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויק
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

לגמרי הבנתי את השאלה. עונה:די שרוטאחרונה

בסוף, זה תלוי במינון של כמה אתה צורך. כי אם תגזים אתה בסוף תמצא את עצמך בחמש לפנות בוקר מתעורר ליד פח זבל עם גרביים שהם לא שלך.

 

ככה זה בחיים. צריך לקבל אותם כמו שהם. כל ניסיון להתכחש להם נועד לכישלון. כי מה הם החיים אם לא צבר אירועים שמפריעים לנו לישון?

כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עלי

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

הבעיה שזה מונע יצירתיות וכנות.חסדי היםאחרונה

יש צד טוב שאפשר להתבטא ככה, כשאתה ממש לא מול השני.

השיקול שלך מאוד רציני, וזה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים.

קשה להכריע.

ברור לי, צריך להיזהר מאוד במה שכותבים, אבל אולי לא יותר מדי.

חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
נגיד והשדר הוא "תבין לבד" כשזה באמת לא לגמרי מובן, או שמורגש שיש כאן משהו מעבר. מה עשיתם?
בטח, קרה ליפצלשי"ת

אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...

כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..

 

אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...

מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק

ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?

לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.

לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
אם רואים שאי אפשר לדבר- עדיף תמיד לקחת צעד אחורה.
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
מה שניסיתי להבין פה מכם זה אם יש ברירה כדי לא להשאר בפער עצוב כזה 🫥
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוט


אני לא בטוח שנכון לקבוע כזאת עובדה מבלי לבדוקנפשי תערוג

יכול להיות שיש 0.000000000000000000001% שזה לא קיים אצלם

מה שחשבתי גםארץ השוקולדאחרונה
רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולד

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

תודה רבה!הרמוניה
לכל אחד מתאים משהו אחרנפשי תערוגאחרונה

תלוי איזה סגנון אוהבים

אולי יעניין אותך