קבלת הדומה - מחשבות שניתן ללמוד מהבחירות (לא דן בצד הפוליטי)ארץ השוקולד
עבר עריכה על ידי ימ''ל בתאריך ט"ו באדר תשע"ט 23:49

מחשבות קצרות בעקבות תקופת הבחירות, יהי רצון שיבואו עלינו ועל עם ישראל לטובה.
*הבהרה* אינני בא לדון בצד הפוליטי או לשכנע להצביע למפלגה מסוימת, ולו רק כי אני לא יודע למי אצביע.
בימים האחרונים נשמעת טענה מצד מפלגת "עוצמה יהודית" שמזלזלים בה, ראיתי מאמר של הרב יעקב מדן שמסרב לאיחוד עם "עוצמה יהודית" כל עוד יש תמונה של ד"ר ברוך גולדשטיין בסלון ביתו של איתמר בן גביר. אינני בא לומר שמעשיו של ברוך גולדשטיין היו נכונים, באתי רק לדון במשמעות מאחורי זה, הרג של אדם איננו חמור מעונש של סיף, אבל חילול שבת זה איסור סקילה שזה חמור יותר. אינני יודע מדוע ה' החליט על מדרג כזה, אבל אני יודע שהרמב"ם הבין שמדובר במדרג (המקור מצוטט בתגובה מפאת קוצר המקום), אך לרב מדן אין בעיה לשבת עם מחללי שבת למרות החומרה, מדוע?
הרב שלמה אבינר יוצא פעמים רבות בשצף קצף כנגד העולים להר הבית, וכתב בין השאר שאסור ללמוד איתם תורה, אבל האם הוא מתנגד ללימוד תורה עם חילוני?
אני עולה להר הבית, וקשה לי ספציפית עם אנשים המתפללים בכותל, אבל למה זה מפריע לי יותר ממי שלא מתפלל כלל?
פעמים רבות שומעים קריאות כנגד הרפורמים, אבל סוף סוף בזכותם יש יותר אפשרות לשמור מצוות גם. (בכפר הורדים יש מקווה טהרה לנשים רק בעקבות הגעה של רפורמים לשם.)
היחס כלפי דתיים לייט, או כלפי נוער הגבעות פחות מסמפט מהיחס לחילונים, מדוע?
ברצוני להעלות פה שלוש אפשרויות, אשמח לשמוע הערות והארות נוספות:
1. שיקול פוליטי, ביחס לאיחוד וכד', פשוט חושבים מה נקבל מהיחס ומה נפסיד מהיחס, ככל שהמגזר החילוני גדול יותר, משתלם יותר להיות חבר שלהם. (או ביחס לאיחודי מפלגות, מפלגות מסוימות חושבות שיפסידו מהאיחוד.), אבל פחות נוטה לכך.
2. הצעה מעניינת שראיתי אתמול בערוץ בטוקבק וקיבלתי את אישור המגיב:
"לצערי ביומיים האחרונים ירד לי אסימון כואב. יכולת ההכלה של חלק מההנהגה הפוליטית בציונות הדתית היא בעצם גאווה מסותרת. היכולת להכיל את החילוני, את זה שקצת לייט בקיום מצוות, את זה שמדקדק בקיום המצוות אבל א שעדיין לא מבין שאנחנו באתחלתא דגאולה ושפקד ה' את עמו, הוא בעצם האפשרות של אותו אדם להסתכל מלמעלה ולהגיד- אני אסביר לך מה הקב"ה רוצה. אני מעליך.

 

אבל כשנדרשת הכלה של מישהו שהוא כל כך דומה, שבבסיס שניהם מאמינים באותו דבר, רק חולקים בדרך הפרקטית, וגם זה במהלכים טקטיים ואל אסטרטגיים- אז אין את האפשרות של הסתכלות על אדם מלמעלה. אז כבר אנחנו שניים על אותה משבצת. אז זה כבר שיח אמיתי של מישהו שכל כך דומה לי במהות, רק בדרך הוא שונה. אותו אני לא יכול להכניס אליי, אפילו לרוץ איתו ביחד ולהיפרד אחרי הריצה, מסיבה אחת פשוטה- אין לי שום אפשרות להסתכל עליו מלמעלה. הוא לא תינוק שנשבה, הוא לא מישהו שלא למד אמונת ישראל. הוא שווה לי ב99%. ואין שנינו יכולים לגור בכפיפה אחת." (מגיב אלמוני בשם אלון)

 

האם אנחנו באמת גאוותנים מדי מכדי ללמוד מאחרים ולכן אנחנו מוכנים להתחבר רק עם אלה השונים מאיתנו מאוד, כי "אנחנו חשים מעליהם" ולכן נלמד אותם את דרך הישר אבל אין לנו מה ללמוד מהם. אך איננו מסוגלים להתחבר עם אלה הדומים לנו במעלה, כי עליהם ניאלץ להסתכל בגובה העיניים ולא מלמעלה למטה?
3. כהמשך לרעיון הקודם, אבל קצת יותר מפותח. האם פשוט קשה לנו לקבל דומים לנו, כי אז אנחנו לא רואים את הייחודיות בנו, ולכן רק נהיה מסוגלים להכיל את השונה מאוד, כי שם השוני ברור ואין לנו עניין אמיתי לקרב דעות וללמוד.

ואסיים בסיכום קצר, פעם כשהייתי צעיר חשבתי שצריך ללמוד לקבל את השונה למרות הקושי. אמנם טרם זקנתי, אך הבנתי עם הזמן שזה חשוב ולא כזה קשה, אבל לקבל את הדומה הרבה יותר קשה, ושנזכה לקבל את הדומים לנו, ללמוד מהם וללמד חזרה.

 

דברי הרמב"םארץ השוקולד

" ואמנם מצות לא תעשה באר הכתוב העונש על כל אחת מהן מלבד המעט מהן וחייב על קצתם המיתות ועל קצתם הכרת ומיתה בידי שמים ומלקות וידענו מענשי מצות לא תעשה כלם מה מהם איסורם גדול ומה מהם למטה ממנו והם שמנה מדרגות. המדרגה הראשונה והיא הגדולה שבהם הם הדברים שחייבים עליהם סקילה. והמדרגה שלמטה הימנה מחויבי שרפה. והשלישית מחויבי הרג. והרביעית מחויבי חנק. והחמישית מחויבי כרת. והששית מחויבי מיתה בידי שמים. והשביעית מחויבי מלקות. והשמינית לאוין שאין לוקין עליהם ומאלו המדרגות נדע חומר העון וקלותו אבל מצות עשה לא התבאר שכר כל אחת מהן מה היא אצל השי"ת וכל זה כדי שלא נדע איזו מצוה צריך מאד לשמרה ואיזו מצוה למטה הימנה אבל צוה לעשות ענין פלוני ופלוני ולא הודיע שכר איזה משניהם יותר גדול אצל הש"י ומפני זה צריך להזהר עליהם כולם ומפני זה העיקר אמרו העוסק במצוה פטור מן המצוה מבלתי הקשה בין המצות אשר הוא מתעסק בה ובין האחרת אשר תבצר ממנו ולזה ג"כ אמרו אין מעבירין על המצות ר"ל כשיזדמן לך מעשה מצוה לא תעבירהו ותניחהו לעשות מצוה אחרת ואח"כ אמר ואע"פ שלא התבאר שיעור חבוב מצוה על מצוה יש בהן צד הקשה והוא שכל מצות עשה שתמצא אותה שיתחייב העובר עליה עונש גדול דע שבעשייתה ג"כ שכר גדול המשל בו שהמילה וקרבן פסח ושביתה בשביעית ועשיית מעקה כל אלו מצות עשה אבל חיוב העושה מלאכה בשבת סקילה ואשר מבטל מילה או קרבן במועד חייב כרת והמשים דמים בביתו לאו והוא אמרו ולא תשים דמים בביתך ומזה תדע ששכר שביתה בשבת יותר גדול משכר מילה ושכר המילה יותר גדול אצל השי"ת משכר עשיית המעקה והוא ענין אמרו והוי מחשב הפסד מצוה כנגד שכרה וג"כ אמר שכר עבירה כשלא תעשה אותה גם זה לא התבאר אמנם תלמדהו מענשה שהחטא אשר ענש עושהו גדול שכר הנחתו כפי הערך ההוא מן הגודל כמו שהתבאר בקדושין באמרם כל היושב ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה וכבר ביארנוהו שם ולשון התורה בהיות המעשים ידועים אצלו יתברך כמו שמשה רבינו עליו השלום אמר מספרך אשר כתבת:" (רמב"ם בפירושו למסכת אבות פרק ב, משנה א).

יפה פסידונית
אין לי תשובה. אולי כשהשונה ממש דומה לנו זה יותר מאיים?
בקשר להשגה על הרב מדן - אני חושבת שההבדל הוא שברצח מעורבים גם שיקולי מוסר, ולא רק הלכה נטו. לגיטימי לגמרי בעיניי.
תודהארץ השוקולד
יתכן ואת צודקת בשני הדברים.
שומרת לי לאחר כךבוז
אני זקוקה לחומר קריאה איכותי.

ואגיב בעז''ה
שנים אני חושב על זה, מסכים עם הרבה ממה שאמרתהסטורי
יש לדעתי נקודה נוספת:

אנחנו הרבה יותר מפחדים שיזהו אותנו עם הדומה. כשמשתפים פעולה עם איילת שקד או מעריצים את מירי רגב - ברור שהן לא אנחנו. דווקא הקרבה, דווקא העובדה שדעותינו/מעשינו/סגנון חיינו כמעט זהה, גורם להילחץ שאם לא נבדל - יחשבו שאנחנו=הם.
דווקא העובדה שהרב פרץ, בצלאל סמוטריץ', מיכאל בן ארי, הרב בן דהן, מוטי יוגב, הרב עמיחי אליהו - למדו כולם (מי יותר ומי פחות) באותה ישיבה - מרכז הרב ובעצם גם רבני המפלגות כולם חברים מהישיבה, מאותם שנים אפילו, מדגישה אצל כל אחד מהם את הצורך להגיד ש"אני זה לא הוא".
דבר ראשון יישר כח על העלאת המחשבות.אניוהוא
לגוף הדברים -
המציאות היא בהחלט לא פשוטה.
רוב הדת'ל ירגישו בנוח עם חילוני, אבל עם חרדי לא...
ממה זה נובע? הסיבה הראשונה שכתבת לא עונה על השאלה הזו....
לענ'ד הסיבה השניה (והשלישית...) שכתבת יש בה הרבה מן האמת הכואבת.

עוד הערה קצרה -
אתה צודק על המדרג של החומרה וכו' אבל כדי לקבל את דבריך צריך להיות דתי.
יש בעיה יותר עמוקה בדברים שלו.
יש מן הצביעות בלהיות פלורליסט רק כלפי מי שנוח לי...

והערה אחרונה - שהאמת מכוונת בעיקר כלפי הרב מדן
לפני שמכריזים הכרזות - כדאי לבדוק מה ועדת החקירה השתיקה.... דוד של אשתי היה במערה באותו יום. הצבא השתיק את כמות הגרזנים והסכינים שמצאו מתחת לשטיחים.
ד''ר ברוך גולדשטיין הי'ד הבין ערבית - דבר שהערבים לא ידעו. וכשהוא טיפל בפצועים ובחולים שלהם היה מדבר רק עברית - אבל מבין את כל מה שהם אומרים בלי שידעו.
כמה ימים לפני האירוע - הוא שמע אותם מדברים על זה שהרופא הזה לא יודע מה הם מתכננים לו ולכל החברים שלו.
הוא התריע לצבא - ולא האמינו לו..
המעשה שעשה היה הדרך היחידה שהוא מצא כדי להציל את כל היהודים שהיו במערה באותו יום.
יישר כח על ההערות, תודהארץ השוקולד
ולגבי דבריך על ברוך גולדשטיין, אינני יודע באמת מה היה שם ולכן אין לי דעה בנושא. סך הכל לקחתי דוגמאות מכמה כיוונים כדי להמחיש רעיון דומה לדעתי שלכולנו (ברור שגם לי) יש מה ללמוד ולהפיק מזה.
פרויד קרא לזהעוד סתם אחד
הנרקיסיזם של הבדלים דמיוניים.
הגדרה מעניינת, אחפש, תודהארץ השוקולד
תסביר?פסידונית
הוא טוען שזו לא תופעה סוציולוגית, אלא תופעה פסיכולוגיתעוד סתם אחד
שבעקבות נרקיסיזם ותחושת חשיבות עצמית אנחנו מנפחים כל הבדל זניח לכדי ארכי-נמסיס מוחלט (לעומת מי שחושב אחרת לחלוטין ממני, שכלל אינו מהווה איום עליי ולכן אני בכלל לא מנסה להגדיר את עצמי ביחס אליו).
יצאתי פרוידיאנית ⁦פסידונית
טיעון יפה, תודהארץ השוקולד
זה נפלאסביון
רק די משגע שהכל מיושר לשמאל, אם תוכל לבקש מהמנהלים לתקן את זה...
אתה שואל אותנו מה הרב מדן חושב?ברגוע

עדיף לשאול אותו (או את תלמידיו) ישירות.

 

רוב הרבנים והציבור מאוד רוצים אחדות.

 

לגבי הרב אבינר-

הוא לא אמר לא ללמוד תורה עם מישהו שעולה להר הבית,

הוא דיבר על לקבוע חברותא, ואמר שעדיף מישהו שלא עולה.

עובדה גם שבבחירות הקודמות הר המור תמכו באלי ישי למרות שרץ עם עוצמה יהודית.

אני חושב שלכולם יש אותו מכנה משותףארץ השוקולד
לדעתי יש מכנה משותף בין כל האמירות, ולא משנה לאיזה כיוון הם דנים.

הערה: אם יש מתלמידיו פה של כל אחד מהרבנים הם מוזמנים לשאול ולענות פה או באישי, אשמח לשמוע.

לגבי הרב אבינר, חברותא עם חילוני היה בסדר? ומדוע לא באמת לקבוע חברותא עם מי שעולה, מה כבר יקרה?
מה העובדה, התנאי של אלי ישי היה אז שבן ארי לא ירוץ במקום ריאלי כי הוא עולה להר הבית.
אם הר המור יסכימו לתמוך בבית היהודי כשחלקם עולים אשתכנע.
...ברגוע

גם אם נגיד שהר המור לא מקבלים אחרים, זה עדיין לא כולם.

"ישיבות מרכז" ובעיקר הרב זלמן מלמד כן מקבלים את כולם (כמו שראינו עכשיו שסמוטריץ' הוא זה שדחף לאיחוד גם עם הבית היהודי וגם עם עוצמה יהודית).

 

 

אני לא זוכר בדיוק את דברי הרב אבינר, אז לא רוצה לכתוב סתם.

לא רציתי לדון במי כן ומי לאארץ השוקולד
ניסיתי להעלות נקודה למחשבה בשבילנו על עצמנו ולא כדי לדון בפגמים של הזולת, ופשוט נתתי מגוון דוגמאות יחסית מוכרות להבהיר את הנקודה.
אבל יישר כח להם
אוקיברגוע

אז אני אומר שאצל הרבנים שלי אני כן רואה אחדות וקבלת האחר,

ובשביל להסביר את האחרים צריך לשאול אותם ישירות.

 

 

(נראה שבן ארי יהיה עכשיו מקום 5, ולא שמעתי בנתיים התנגדות הרבני הר המור.)

מעניין שאתה חש ככהארץ השוקולד
כשיהיה לי יותר זמן, אחפש האם זה באמת ככה למי שמסתכל מבחוץ.

(נחיה ונראה)
לא בא לתקוף ספציפית את הרב זלמן מלמד שליט"אארץ השוקולד

(כמו שאר הרבנים למעלה)

 

ראשית, אכן נראה שהרב מלמד פחות יוצא בחריפות כלפי אחרים מרבנים נוספים וכל הכבוד על כך.

אבל עדיין חיפשתי ומצאתי (כדי לראות האם באמת הוא שונה מהותית):

1. הרב מלמד מתייחס לאלימות אנשיו: "המתבצרים זקוקים לטיפול נפשי" • הקול היהודי

2. לא יודע אם זה אמיתי או לא, אבל אולי תוכל לברר:

https://www.makorrishon.co.il/nrg/online/11/ART/872/525.html

 

אבל באמת הערכתי הכנה נתונה, כי לקח יותר זמן לחפש.

מדובר כאן על משהו אחרברגוע

בקישור הראשון מדובר על התבטאות חריפה על אירוע מסויים, אני בהחלט מצפה מרבנים ואנשי ציבור להתבטא בחריפות כשצריך (לא נכנס עכשיו לסיפור הספציפי).

לא מדובר כאן על פסילה או זלזול של רב או ציבור מסויים.

 

בקשר לרב אבינר-

הרב אבינר אכן לא מעביר עכשיו שיעורים בישיבת בית אל.

אבל עוד פעם- לא מדובר כאן על פסילה שלו.

הגיוני מאוד שראש ישיבה ירצה שרב מסויים, שמחנך לדרך אחרת, לא יעביר שיעורים באופן קבוע בישיבה שלו.

אבל כמו שכתוב בכתבה עצמה- הידידות בניהם נשמרת גם אחרי אותו סיפור.

 

אני יודע שבישיבת בית אל מזמינים רבנים מכל הזרמים להעביר שיעורים (חד פעמיים).

כולל הרב סתיו שהזמינו אותו לדבר על גיורי קטנים(!), וכולל רבנים מישיבות הקו (הרב מלמד גם נסע להר המור להקפות שניות השנה), וכולל רבנים חרדים.

הרב מלמד היה היוזם העיקרי של הכנס רבנים הגדול שנה שעברה.

 

וכמובן שהרב מלמד הוא לא היחיד שפועל באמת לאיחוד של כולם.

הסבר יפה, תודהארץ השוקולד
החלפת בן ארי שעולה להר לא הייתה בעקבות הרב מזוז או ישי.עם הארץ
לרב מזוז אין בעיה שעולים בטהרה להר.
אז בעקבות מי?ארץ השוקולד
אשמח לראות את דברי הרב מזוז שזה בסדר, אם תוכל בבקשה למצוא זה יהיה מעולה
יש תשובה באתר של כסא רחמים. חפש שם...אניוהוא
הבעיה היתה של הרב טאו.
חיפשתי עכשיו, אז ככהארץ השוקולד
באתר של כיסא רחמים יש תשובה מלפני ארבע שנים בו הוא לא תומך בעלייה להר הבית גם בטהרה מצד "לא פלוג", אבל ראיתי שבשיעור הוא חזר בו וכבר תומך.

לגבי איחוד עם ישי במפלגת יחד, אתרי החדשות דאז עומדים בתוקף על זה שהדרישה הגיעה גם מצד הרב מאזוז וגם מצד הרב טאו.
(אבל אולי כמו שהרב מאזוז שינה את דעתו מאז, הרב טאו אולי ישנה את דעתו בעתיד)
הבעיה כיום היא שהמפלגה יש נשיםאניוהוא
זו הבעיה כרגע של הרב מאזוז.

ובכל הנראה מצד אלי ישי הבעיה היא המקום שמציעים לו....
דיברתי על העבר עם הרב מאזוזארץ השוקולד
עכשיו מן הסתם יש בעיות אחרות
בבחירות הקודמות? הר המורהסטורי
הפעם שהם בראש הם שותקים.
קראץי בריפרוף אבל נראה לי שלא העלת את זהאמא לנסיך קטן
שקשה לנו לקבל (לשם הדוגמא) את אלו שעולים להר הבית כי הם דומים לנו ןבכל זאת שונים. והדוגמא של הר הבית היא מאוד מהותית. יש פה מחלוקת גדולה אז מי שלא עולה רואה את מי שעולה כמסולף. בניגוד לחילונים שהם לא מקיימים דבר וזה לא מעניין אותם אז זה סןג של אם כבר אז כבר.
בעניין הרפורמים אני מאוד לא מסכימה. זה בגדר מצווה הבאה בעבירה (לא יודעת על המקווה הספציפי ומה הסיפור שם אבל אם הם הקימו אותו כנראה שהוא פסול לפי ההלכה ואז ממילא נשים שטובלות שם לא יוצאות ידי חובת טבילה.
ולגבי 3 אני ממש מסכימה.לי אישית זה מרגיש כך .
אוקייצלילי השקט

 @ארץ השוקולד תודה על השיתוף. 

אני לא יודע אם אני צודק או לא, אבל לדעתי, זה הכי קטן אבל זה הכי גדול. יש כאן הרבה יותר מקושי לחיבור והכלה, יש כאן מלחמה על מי אומר את הסיי, מי מיצג את הציונות הדתית. את מי אני בוחר לשים בפרונט כדי ליצג אותי לחילונים. הקושי הוא לא הכלה כלפי עצמם עם עצמם, אלא מה החילונים יחשבו כשעוצמה (חלק ממי ש) מייצגת אותי. יש אנשים שזה ממש עקרוני בשבילם מי ייצג אותם בכנסת, והפחד מהבילבול, שח"ו לא יחשבו שהם מיצגים אותי, או את הציונית הדתית שאני אומר את הסיי בה. 

 

אגב, הסיבה שיש התבטאויות כאלו למרות הפרשנות של הרמב"ם שהבאת (גם אם נסכים איתה) והמתמטיזציה הפשוטה של מצוות ועברות בהקשר שלנו = זה כי יש פחד, זה לא שייך לקטגוריה של הימנעות מחיבור בגלל עברות כדי שנשווה בין עברות כאלו ואחרות, ובין מפלגות, זה הימנעות בגלל פחד.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אגב, לא כל כך בטוח שרצח בכללי זה דבר שפחות חמור משבת - שווה לעיין כאן ואולי אפשר לחשוב אחרת  . (רמב"ם רוצח ושמירת נפש פרק ד הלכה יא, יש לרמב"ם גם התבטאות במורה נבוכים - שאני לא זוכר איפה היא).

 

ההורג נפשות, ולא היו שני העדים רואין אותו כאחת, אלא ראהו האחד אחר האחד, או שהרג בפני שני עדים בלא התראה, או שהוכחשו העדים בבדיקות ולא הוכחשו בחקירות--כל אלו הרצחנין, כונסין אותן לכיפה ומאכילין אותן לחם צר ומים לחץ עד שיצרו מעיהן; ואחר כך מאכילים אותן שעורים, עד שכרסם נבקעת מכובד החולי.

 

ואין עושין דבר זה לשאר מחוייבי מיתות בית דין--אלא אם נתחייב מיתה, ממיתין אותו; ואם אינו חייב מיתה, פוטרין אותו:  שאף על פי שיש עוונות חמורין משפיכות דמים, אין בהן השחתת יישובו של עולם כשפיכות דמים.  אפילו עבודה זרה, ואין צריך לומר עריות או חילול שבת--אינן כשפיכות דמים:  שאלו העוונות הן מעבירות שבין אדם להקדוש ברוך הוא, אבל שפיכות דמים מעבירות שבינו לבין חברו.  וכל מי שיש בידו עוון זה, הרי הוא רשע גמור; ואין כל המצוות שעשה כל ימיו שקולין כנגד עוון זה, ולא יצילו אותו מן הדין--שנאמר "אדם, עשוק בדם נפש . . ." (משלי כח,יז).

 

 צא ולמד מאחאב עובד עבודה זרה, שהרי נאמר בו "רק, לא היה כאחאב" (מלכים א כא,כה); וכשנסדרו עוונותיו וזכייותיו לפני אלוהי הרוחות, לא נמצא לו עוון שחייבו כליה ולא היה שם דבר אחר ששקול כנגדו אלא דמי נבות:  שנאמר "ותצא הרוח, ותעמוד לפני ה'" (ראה מלכים א כב,כאדברי הימים ב יח,כ), זו רוח נבות; ונאמר לה "תפתה וגם תוכל" (מלכים א כב,כבדברי הימים ב יח,כא).  והרי הוא הרשע לא הרג בידו, אלא סיבב; קל וחומר להורג בידו.

מענייןארץ השוקולד
הסתכלות מעניינת, אבל לא הדגשת שורה מעל ברמב"ם שהבאת
"שאף על פי שיש עוונות חמורין משפיכות דמים, אין בהן השחתת יישובו של עולם כשפיכות דמים."
(כלומר, זה לא חומרה מבחינת החטא, אלא יש צורך בענישה ציבורית לעומת הסתמכות על עונש בידי שמיים.)

אבל זה דיון ארוך ומעניין.

יתכן שאתה צודק שזה הסיפור כאן בעניין הפוליטי, אבל אני חושב שעדיין הנקודה שלי חשובה ללימוד עצמאי לעצמנו.
יפה! אפשרות נוספת, זה נובע מכך שהדמיון מפתח ציפיות.תפוז סיני
כשאדם רואה אדם אחר הדומה לו בנושאים רבים, מצטייר לו שהאדם יתדמה לו בהכל. כאשר הוא פוגש בהבדלים הקושי גובר וההכלה נעלמת.
אדם ששונה ממני (לכאורה) בתכליתו אין ציפיות שיתדמה אלי כלל, משום כך אכיל בקלות יתרה את דעותיו ומעשיו.
סיפור מעניין שתומך במה שציינתהבן של אבא שלי

השבוע הזדמן לי להפגש עם רב מסויים, שאמר לי: תסביר לי למה מתנגדים לעוצמה למרות שלא תנגדו לאיילת שקד. ניסיתי להסביר לו בעיקר את טענת הרב מדן, והוא התווכח איתי.

בשלב מסויים אמרתי לו: אני בכלל מצביע תמיד לעוצמה גם כשבטוח לא עוברים את אחוז החסימה, אני רק מנסה להבין את הרב מדן, כי אני מעריך אותו כתלמיד חכם ולא נראה לי שיגיד שטויות.

יצא שדווקא אני התומך הנלהב של עוצמה מצליח להבין את הרב מדן טוב יותר, אולי זה בגלל שאני כל כך שונה ממנו השקפתית.

אחר המחילה. אני שונה מאד השקפתית מהרב מדןאניוהוא
ועדיין לא מצליח להבין אותו.
עוד כמה אפשרויותנאור97אחרונה
עבר עריכה על ידי נאור97 בתאריך י"ט באדר תשע"ט 13:25
עבר עריכה על ידי נאור97 בתאריך י"ט באדר תשע"ט 13:24
1. כשמישהו מהציבור שלנו עם השקפה דומה לשלנו עושה משהו לא בסדר (לפי מה שאנחנו מגדירים לא בסדר כמובן) אז אנחנו מרגישים יותר צורך להתנתק ממנו מאשר אם זה היה מישהו שומר מצוות מציבור אחר לדוג'. למה? כי הוא כאילו מוציא שם רע על המשפחה המצומצמת שלנו וממילא עלינו. הוא בעצם מראה לכולם שההשקפה שלנו בעייתית. ולכן אנחנו נלחמים בו ודוחים אותו יותר כדי להוכיח שאנחנו לא כאלה ולא חושבים ככה.
ככל שהמעגל יותר קרוב זה יותר "מלכלך" עלינו. לכן יותר יפריע לנו דת"ל לא בסדר. אח"כ חרדי לא בסדר. ולבסוף יהודי חילוני שלא בסדר.

2. יש הרגשה כאילו הוא עושה דווקא והוא לא סתם טועה שאפשר להסביר לו ולתקן אותו. הוא הרי למד את מה שאנחנו למדנו והתחנך באותם מקומות אז איך הוא עושה אחרת מאיתנו?

3. זה גם קשור לנקודה הקודמת. וזה תהליך שיותר נעשה בתת מודע לדעתי- מכיוון שהוא יודע מה שאנחנו יודעים ובחר אחרת אולי הוא צודק, לפחות חלקית? ומכיוון שהדבר שאנשים הכי מפחדים ממנו זה לגלות שיש להם טעות בדרך כי זה מערער את כל היסודות שלהם, הם נלחמים בו ומנסים לדחות אותו.
אם היה לבני אדם את המידה של רדיפה אחר ידיעת האמת בכל מחיר, כ"כ הרבה מחלוקות היו נעלמות או לפחות מתגמדות. וראיתי את זה במלא מלא דוגמאות מהרבה תחומים.

כל האפשרויות שאנחנו מעלים נכונות. כל מקרה לגופו. ובד"כ כמה מהסיבות קיימות יחד.
לאמיצים בלבדזיויק
אתם מחזיקים פה פצלשים? [אני לא]
מי שאמיץoo

לא מפחד לדבר בשם עצמו

וכנראה לא פותח פצלש

לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
נשקול🙂
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
#גם_פצלשים_בני_אדם@


כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ

אבל היום אני כבר רק מפה כמעט

ולא כ"כ משתמש במקורי

כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
בעוד אני כיוונתי לכלל משתמשי הפורום. קפיש?
לאנפש חיה.

היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו

לפני הרבה שנים

יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
הבעיה שהוא תמיד מנצח בויכוחים.
בערךמבולבלת מאדדדד
יש לי כמה שפתחתי כל פעם לשאלה ספציפית. אבל הם לא פעילים (ואני לא זוכרת את השמות שלהם בכלל😂
לאארץ השוקולד

מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש

אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוטאחרונה
המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויקאחרונה
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניהאחרונה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

שנאת עצמית: "כי כמה שונאים יש לו לאדם, ובראשםחסדי הים

שנאת האדם בעצמו, כי האדם שונא לעצמו יותר מכל שונאיו"

(אמר דודי זקני רבי פנחס הורוביץ זצ"ל בדרשתו הידועה בשם 'כל המפרשים וספרי המוסר')

איך אתם מבינים את המשפט? איזה תחושות יש לכם סביב זה?

הוא מתאר הפרעה פסיכיאטרית כאילו זה המצב הרגילפשוט אני..

כלומר שנאה עצמית היא לא הפרעה בפני עצמה, אלא תסמין של הפרעות ומחלות שונות, בעיקר דיכאון מג'ורי והפרעות חרדה למיניהן.

או שהוא מדבר על בעיה נפוצה אצל רוב בני אדם, שרובנוקעלעברימבאר
מלאי ביקורת עצמית על עצמינו, אכזבה מעצמינו, תחושת פספוס, כעס על עצמינו על דברים שעשינו/לא עשינו בעבר, רגשי אשמה. או קנאה באחרים והרגשה שאנחנו לא שווים, או שאין לנו מה שצריך להיות, או תחרות עם אחרים והרגשת נחיתות
כן. הוא התעסק בזה בכמה מקומות לגביחסדי הים

מכמה היבטים לגבי קנאה וכעס שמבלבלים את הדעת.

בפירושו לתורה 'פנים יפות' בכמה וכמהחסדי היםאחרונה

מקומות מהיבטים שונים.

בכללי הוא כותב עמוק עם המון מקורות והסברים קצרים, וכדי להבין את השפה שלו ואת הרעיונות שהוא מנסה להעביר, צריך הרבה יגיעה. גם צריך להשוות בין כמה וכמה מקומות.

אתן לך דוגמית מהפרשה שהייתה:

"שענין הפגם שהוצרך לתקן הוא בחינת חטא עץ הדעת כמבואר אצלינו בהרבה מקומות, ופגם עץ הדעת הוא בג' בחינות קנאה ותאוה וכבוד המוציאין את האדם מן העולם [אבות פ"ד מכ"א], והוא נתקן ע"י ג' אבות שהם בבחינת אהבת ה' ויראתו ותפארתו כמש"ה [ישעיהו מט, ג] ישראל אשר בך אתפאר שהוא תיקון ג' בחינות אלו, והרמז לזה כי ג' אבות עם הכולל כמספר עץ הדעת".

ביקורת היא שנאה? אכזבה היא שנאה?פשוט אני..
הוא אומר שם בפירוש שזה לא אידיאליחסדי הים

כלל וכלל ושצריך להתגבר על זה, רק הוא מציין תופעה. הוא אומר בלשונו שדווקא צריך להפוך את המחשבות עלמא דחירות.

משפט נכוןשם פשוט

הרבה פעמים (לרוב) לאדם יש דימוי עצמי נמוך

זה גורם לו לשנאה עצמית, תיעוב עצמי מוסתר או יותר גלוי.

וזה הרבה ממה שהורס לאדם בחיים, זה התעללות עצמית.

בלי מודע האדם בעצמו מחבל לעצמו בחיים. 

כן. לצערנו זה קורה.חסדי הים
רטוב לי 🥶⛈️🪖בחור עצוב
מקווה שבינתיים החלפת טיטול, ואתה יבש ונקי 🤭פ.א.
"רטוב הוא לפני שמש"חסדי היםאחרונה
לא יודע איך להתקדם...והנה חלום

אני משתף בקצרה

מתחילת המלחמה הייתי בחמישה סבבים, קרוב ל300 יום מילואים בכל הגזרות. כל פעם היה לי קשה מאוד לחזור חזרה, שוב לחזור למשפחה שוב להתחיל לעבוד. פעם אחרונה  שקבלתי צו מילואים כבר לא היו לי כוחות למרות שהיה לי מאוד קשה לסרב.

כבר כמה חודשים אני לא מצליח לחזור לעצמי. מרגיש לא מאוזן. לפעמים אני באנרגיה מטורפת ולפעמים בסוג של דיכאון. אשתי והילדים מנסים להכיל אבל אני רואה שכבר קשה להם. לפעמים מתפרץ ממני כעס בלתי נשלט (לא אלים, מעין מרירות ושפוטיות על החיים) ולפעמים אדישות בלתי נשלטת שלא בא לי לעשות כלום ולא מעניין אותי שום דבר.  

הייתי בטיפולים מסוגים שונים, גם טיפול אישי וגם טיפול זוגי. אני מאוד משתדל לישון טוב, לאכל טוב, להשקיע בפעילות גופנית, ללמוד אמונה ובטחון אבל כשמגיעה הנפילה הכל מתרסק והחיים הופכים לסיוט לא מאוזן.

קבעתי תור לפסיאטר וזה מתקרב. אני מפחד ממש שנדפק אצלי משהו וזה בלתי הפיך.

האמת לא יודע למה אני כותב, מה אני רוצה מכם...

אולי מישהו חווה משהו דומה?

לא חוויתי משהו דומהסוף טוב

אבל רוצה להרים לך על המאמץ לחפש פיתרון!

עברת שנתיים מטלטלות וברור שלנפש זה לא קל.

מאמינה שטיפול כזה או אחר יוכלו לעזור.

בהצלחה רבה!!

בהחלטנחלת

בס"ד

 

 

מאמינה שבעזרת השם (תמיד לבקש מהקב"ה! -  ובמקרה הזה, שהרופא יהיה שליח טוב) תרופות לזמן מסויים בהחלט עשויות לעזור.

מה עם נסיעה קטנה (או גדולה) לאיזו מדינה שקטה, רגועה, שהדבר המסעיר ביותר בחדשות זו הידיעה שהליגה המקומית זכתה

בגביע כסף ב...טניס שולחן? - כדאי ללוות בשביל זה. אבל זה באמת מאוד אינדיבידואלי.  מה עוד, שיש עכשיו בעיה עם כל מיני

מדינות למיניהן.  אבל אולי אפשר למצוא כזו; פינלנד אולי? אמנם קר שם ומן הסתם יש גם אי אלו דובים, אבל יש שם איים

קטנים נחמדים בים, ליד הלסינקי.....באמת. אפילו אנחנו חשבנו על זה.

 

סתם, מן בטן גב כזה של חורף.... בהחלט אפשר להינות. תגיד שאתה מבהוטן, או מקפריסין - מהחלק התורכי אם  מישהו יפרוץ

במלל יווני ולהיפך - מהחלק היווני, אם מישהו...  בקיצור של ידעו שאתה יהודי.....

 

ובהוטנית - מאה אחוז שאף אחד לא מבין!

 

אגב, זו הצעה רצינית (לנסוע מכאן קצת, כדי להשתחרר).

 

עדיף, לענ"ד, או לבד, או עם האשה, אבל בלי הילדים. רק אתה, או אתה והיא. יש לכם היכן להשאיר את הילדים לזמן מה?

 

אבל הכי חשוב, אנו חושבים, כן לקחת תרופות לזמן מה.  מכירה אנשים נורמטיבים, אינטליגנטים מאוד, מוכשרים, טובים ונפלאים, שלקחו תרופות בזמנים קשים.

השם חנן את הדעת כדי להמציא רפואה, לנו, כשהנפש שלנו מתערערת. זו מתנה. כן, מתנה!  משהו השתבש, בעקבות מה שעברת ועובר, משהו שנורמלי וטבעי

לחלוטין שיתערער. אז למה לא לתת לה קצת שלווה, קצת רוגע, קצת שמחת חיים, בינתיים? עד שהיא תשוב לעצמה? למה להתאכזר ולהתעלם ממנה?

 

כל הכבוד שאתם שוקלים אפשרות כזו. הכרתי מישהו (הלום קרב) שלא רצה אפילו לשמוע על כך.  כשהסכים, היה כבר קצת מאוחר...

יש דיעה קדומה נגד תרופות כאלה. מכירה גם מישהו שהיה צריך לקחת תקופה, ואחר החליט שזהו, הוא לא רוצה יותר,  היה מר ועצוב אחר כך.

 

וגם, שיחות שיחות שיחות עם מישהו שאתה מרגיש אמון כלפיו. ואם זה פסיכולוג, שיעלה כמה שיעלה.

 

הכי חשוב לחזור להיות באיזון. ו...שמח!

 

אולי יש דבר מה נוסף שאתה יכול להוסיף למערכת הבריאות שלך? שהיא נפלאה כל מה שאתה עושה (הלוואי עלינו), ואין ספק שהיא מועילה גם לנפש,

אבל כולה טיפול מסור מאוד בבריאות גופנית, בעיקר. אז אולי....

 

משהו באמנות, למשל?

 

מה עם לרכוש כן ציור , בד, או נייר, צבעים למיניהם (אקריליק, פנדה עדין, צבעי פסטל, שמן, פחם) ולזרוק הכל על הנייר?

 

רגע, מה עם לזרוק את המרירות על נייר, פשוט לכתוב, מה שבא, בלי ביקורת, בלי צנזורה, בלי שזה יצטרך לצאת טוב,

פשוט לשרבט  מה שבא?

 

ויש מיני תראפיות, כמו גשטאלט, תראפיה באמנות, תראפיה בדרמה וכל הסגנונות (NLP ועוד. תלוי למה אתה

מתחבר. יש אנשים שמתחברים דווקא לתראפיה הנושנה והותיקה - לדבר עם מישהו, לדבר, לבכות, לזעוק.)

 

 

בני אדם  חווים תקופות קשות מאוד לעתים. מאוד קשות.  מכל מיני סיבות. העיקר - אין יאוש כלל! לא להתייאש!

 

רב נחמן  ל  א    מ ר  ש   ה!!!

 

ואם הוא לא הרשה, אז הקב"ה, על אחת כמה וכמה!

 

רוצים לשמוע ממך עוד. בבקשה.

 

סבלנות. קודם כל, לעצמך!

 

תהיה בקשר. בבקשה!

נ.ב.נחלת

במידה ולא התייאשת לחלוטין מהטיפולים למיניהם, יש מקום בירושלים, ברח' חירם (ליד שמגר, ליד רח' ירמיהו) הנקרא "למרחב".

 

רק כרטיס קופת חולים.

 

שמעתי שהם עושים עבודה טובה מאוד. 

 

אבל יש תורים ארוכים. אלא ש.....הכל מהקב"ה. הוא כבר יסדר לך תור מהר. תבקש ממנו. לא לדאוג.

מיועד לחיילים דווקא?אורין
למרחב?נחלת

לא. בכלל לא. לכל מי שמתקשה ורוצה להעזר , כמו שנעזרים בחברותא, כשלומדים. "

 

אין אסיר מתיר עצמו מבית האסורים..."   לפעמים כן, יש אנשים אולי שיכולים, אבל איש את רעהו יאמרו חזק!

זה גם מקום דיסקרטי וצנוע.

תודה. המטפלים בעלי הסמכה טיפולית?אורין
כן.נחלת

בהחלט.  מקסימום יש מטפל/מטפלת כמה חודשים לפני הרשיון.

 

מכירה מישהי שהיתה שם והמטפלת היתה מצויינת, למרות

שאת ההסמכה הרשמית קבלה חודשים מספר אחר כך.

למיטב זכרוני, יש לה כבר קליניקה משלה.

 

אבל, קחי בחשבון תור ארוך. תבקשי מהשם שיקדימו לך.

מתארת לעצמי במצבים אקוטים (את לא נשמעת לי כזו),

הם מקדימים.

 

טיפול זו מתנה נפלאה שאדם מפרגן לעצמו.

(כל אחד וסוג הטיפול שמתאים לו, שמדבר אליו).

 

 

 

תכנית עמיתנקדימון
מילאת את השאלון?
עמית?נחלת

לא מכירה את התכנית הזו. אבל חשבת גם על משרד הביטחון.

אולי גם הוא יוכל לסייע? הם מודעים ל"מצבי הרוח" האלה.

אתה לא היחיד, אבל אפשר לצאת מזה. אם לא היית מושפע

ממה שעברת, א ז   היה מקום לפקפק בשפיותך..... מחילה.

 

לענ"ד,  א  ס  ו  ר   לך  לצאת למילואים שוב. בשום אופן!

אל תחשוש, לא יעשו לך שום דבר. אל תצא שוב למילואים.

היית......די והותר.  מספיק!

 

 

יש ספרנחלת

אמיתי על הלום קרב, שהיה משכיל , אינטליגנטי ורגיש בצורה יוצאת מן הכלל.

הבעיה היתה שלא רצה להעזר בשום פנים ואופן, וגם הכחיש את מצבו.

 

אז מודעות למצב, זה   א ב   ויש לך את זה, ב"ה!

 

לא לשאול אותי בבקשה מה שם הספר, כי לא אומר. 

אחרי שתרגיש טוב יותר, בעזרת השם, אגלה...

כך לשאר המגיבים: נא לא לשאול.

נ.ב.נחלת

בתקופה שעליה מדובר בספר, משרד הבטחון התנהל והתנהג איום ונורא.

חוסר מודעות...פחד!

 

עכשיו, זה אחרת (לצערנו).  אבל זה נסיון. הנשמה שלך גדולה מכל ההרגשות האלה,

לא משנה לה מילואים, כלום, והיא בתוכך. 

 

רק סבלנות. בראש ובראשונה, לעצמך!

עוד משהונחלת

 

 

ער"ן - לשיחות טלפוניות כשמרגישים "על הפנים".....

 

1201

 

לפעמים הבחירה שלנו, היא כנראה במינימום שבמינימום. בחוט דק יותר מקור עכביש.

והבחירה בחוט הכמעט שקוף הזה, היא הנצחון הגדול; זו טפיחת השכם שלנו. זו

הנחת שאנו עושים בכך לקב"ה....

 

נמאס לנו, חושך ויגון, די, לא יכולים יותר.....הי, יש חוט שקוף ודק שלנו שממתין

שנראה אותו. שנבטח בו.

 

יודעת שלא שייך להביא את השואה עכשיו - דור דור והנסיונות שלו, אבל בכל זאת,

אמי ע"ה, שהיתה בת יחידה ומפונקת, הגיעה למחנה ההשמדה וכשחיפשה את

אמה, סבתי ע"ה, הצביעו לה על הארובה....

 

בסוף המלחמה שוחררה על ידי הרוסים, אם איני טועה ועשתה את המסע המתיש

והארוך לביתה, בהונגריה, בכפר ושם שהתה אצל שכנים גויים 7 חודשים לבית

שלה, לא העזרה להיכנס. בין כך לא היה שם דבר, הגויים השכנים, בזזו את הכל)

 

פעם, ישבנו יחד, אמי, חברתה (גם ניצולת שואה, אלא מה) ואני. היא הרימה

עיניים ואמרה בפליאה: אני לא מאמינה! אני בירושלים! נולדו לי ילדים!

אני לא מאמינה.

 

כן. היינו כחולמים. ולכל אחד מאיתנו, שלא נשכח, יש את היינו כחולמים

שלו. בתוך הביצה השחורה, המסריחה (סליחה) הכי נוראית.

יש תקווה. יש חוט של כסף הקושר אותנו לנצח. עכשיו אנו מרגישים

שאין מוצא, אבל "מן המיצר קראתי קה, ענני במרחב ..."

 

לפעמים מגיעות מחשבות שחורות, מרות, אין לנו שמץ של חיותף

אבל האדם הוא דינאמי!  המצב ישתנה. ללא ספק. כל עוד הקב"ה

קיים (הוא לא יצא למילואים...), יש תקווה. הרי אנו חלק ממנו.

מהנצח.

 

ובכלל, לקרוא חדשות רעות וקשות, זה לא מוסיף.

אבל מה לעשות, המדיה לא תספר איך פתאום

נולד עוד ילד לאחר שראינו כל כך הרבה מוות,

איך חיבקנו, חובקנו, ליטפנו ולוטפנו, אפילו אם

זה פחות מפעם, איך הצלחנו לחייך למרות שבפנים

היו דמעות....

 

הלחם שלהם, זה פרסום הקשה, הרע. לא ללמוד מזה

ולא להידבק מזה. אתה, את, אנחנו - קצת יותר חכמים ממנה. לא?

 

מתארת לעצמי איזה "שפכטל" אקבל אחרי התגובה הזו. אולי

אפילו ימחקו.

 

הזורעים בדמעה (אוהו, איזו דמעה!), ברינה יקצורו.

איך אומרים באנגלית?

 

CHEAR UP!  (אולי זה כתוב עם שגיאות. מילא)

 

רוצה להוסיף כאן פריחה, מעוף של ציפור, שבלול עושה דרכו בכבדות אבל בנחישות

נרקיסים ועוד - אבל לא יודעת איך.

 

 

שכחתי משהונחלת

יש לנו חברים, חברה, שבאחת השבתות הרגישה.....רע. רע. רע.

היא הרימה טלפון כדי לשוחח , לדבר. כן. בשבת. 

כשהמצב בתוכנו פנימה אקוטי, חושבת שזה בגדר

פיקוח נפש דוחה שבת. אין ספק שהשם מבין את זה,

מאוד.

המון כוחותארץ השוקולד

מתפלל להצלחתך והצלחת המשפחה, אתם גיבורים וכך הכבוד על מה שעשיתם עד כה.

לא יודע מה לומר מעבר

חוויתי על קרובים אליגפן36

אחרי כחצי שנה מסבב אחרון התחלנו להרגיש רגיעה.

ועם הזמן רואים שיפור.

לא ידעתי שזה הפיך על הקרובים לי.

כותבת כי יש סיכוי לאור.


זה תהליך ארוך מאוד. מאוד.

כנראה של כמה שנים.

עם תמיכה טובה וסבלנות יש תקווה. 

תודה לכם!והנה חלום

חיזקתם אותי!

קראתי כל מילה

@נחלת תודה לך במיוחד על ההשקעה. 

שכחתי משהו (כרגיל)נחלת

לא לשכוח.....לבכות. מאוד חשוב. לבכות. חושבת שזה ירכך את הסינדול של הנפש, שלא יודעת מה. חושבת שההתייפחות, המירור בבכי

יעשו לה משהו טוב... זה ילחלח אותה...

מובן ותקיןהעני ממעש

יש לך קבנ של היחידה?

לוקח זמן וזמן ... לא פשוט

תצ'פר את עצמך, תרשה לעצמך להתפרק - אבל לא על המשפחה וחברים

נשמע לי שאתה בטווח הנורמה 

אחי הגיבור, זה עוד טרי ומאד טוב שאתה מודעזיויק
אל תילחץ, תכיל את הרגשות והתחושות, תעבד אותם, תמצא עם מי לדבר על זה בלי להעמיס על אשתך הגיבור, ואל תתבייש עשית מצווה ענקית למען עמ"י והמון מקנאים בך
אפשרנחלת

אפשר לפעמים לבכות על הכתף של אשתך. למה לא? היא אמורה להיות האדם הכי קרוב אליך..

לא התכוונו כאן שתשחק בבית את הגיבור, את איך שחיית לפני המלחמה, אלא שבכל זאת, אנשי

מקצוע טובים זה מומלץ.

 

לא, לא "בכל זאת"; יחד עם זאת. כמה שהיא יכולה להכיל. מרגישים את זה. וזה גם מקרב. אני חושבת.

גיבור יקררפואה שלמה

זו תגובה טבעית למלחמה אבל עשית צעד חכם מאד שפנית לפסיכיאטר. ככל שמטפלים מוקדם יותר סיכויי ההחלמה המלאה עולים מאד.

אין מה לפחד מהכדורים, יאפשרו לך לישון ולא לצאת מאיזון והפעילות הגופנית תעזור מאד, כל הכבוד על המצווה הענקית ועל המודעות.

חנוכה מלא אור וניסים

כמה דבריםאריק מהדרום
הרבה מאוד אנשים נוטלים נוגדי דיכאון מסוגים שונים, לא תאמין עד כמה, ציפרלקס (לתקופה מסויימת?) לא אומר עליך שמשהו נדפק אצלך, להפך, זה אומר שאתה צריך עזרה ואתה לוקח אחריות על עצמך ועל היקרים לך וכמו תרופה לסכרת, אפשר בלי, אבל חבל, תהיינה השלכות.


דבר שני, מה שעזר לי מעבר למה שכתבת בעניין השינה והכושר והתזונה, מה שעזר לי לעבור את החודשים הראשונים אחרי השבעה באוקטובר זה המון המון המון סטנדאפ ומוזיקה ביוטיוב.


בהצלחה

מסכימה!נחלת

יש דברים שאפשר לראות ולהקשיב. סומכים עליך. מחכים לשמוע ממך , לא חשוב מתי. מאמינה שזה מהר יותר ממה שאתה חושב.

ר' נחמן אמר שבראש ובראשונה האדם צריך להיות סבלני ל....עצמו!

ואיך שכחנונחלת

"תעיתי כשה אובד בקש עבדך" 

אם את מומחית לרבנו רבי נחמן אולי יודעת תשובהיוסי כ

למה רבנו המאומן, חזר לגלות אחרי 

שהיה חצי שנה 

בארץ הקדושה

אח יקר, תציץ פה בבקשהנקדימון
https://shikum.mod.gov.il/about/harvot-barzel/recognition


לנו עשו שיחת חוסן לקראת סיום המילואים, ואמרו שמי שהוא בתהליך הכרה של פוסט-טראומה, ברגע שהגיש חוות דעת מומחה אז כבר הוא זכאי למימון (מלא, נראה לי) במשך שנה עד לועדה הרפואית שתקבע נכות. הוא אמר שמבחינת משרד הביטחון, אין בעיה שבסוף לא תיגש לועדה - כלומר, האינטרס שלהם הוא לתת לך טיפולים כך שתצליח לצאת מזה בלי צורך בנכות. זה לכתחילה, כך אמר הקבן.


תברר על זה. אולי תבקש לדבר על אחראי חוסן ביחידה שלך. או בקבוצות פייסבוק שהגיוני שמעבירות מידע על זה.

משבר מוכר אחרי חוויות עוצמתיות (גם אישית)הגבעות בלב תמיד

גם מי שלא בטראומה, נורמלי לחלוטין להתקשות לחזור לשגרה אחרי חוויות מטלטלות כאלו בשנתיים... אתה מתאר משבר שקורה להרבה מילאימניקים. יצאתי עם כמה והרגשתי כמה הם מושפעים.. אחד בכלל לא היה במצב לדייט, כי היה באבל על חברים והלחימה הממושכת התישה אותו נפשית.

יש הרבה סדנאות, טיפול רגשי וכד' למילואימניקים בדיוק בגלל הצורך הזה, גם אם אתה מרגיש בסה"כ בסדר ורק מדי פעם צץ קושי..

שווה לך לבדוק בעיני. יש גם קבוצות שיח ע"י אנשי מקצוע וכד'..

תודה על מה שעשית למען עם ישראלטויוטה

ושה' שילח לך רפואה שלימה.

 

אין לי דברי חכמה לומר לך,

רק להחזיק לך אצבעות להצדיע לך,

ולהתפפל עליך .

אתה עושה דברים חשובים מאדיוסי כ

למען האומה, למען המשפחה, למען התורה והעבודה

אין לשער דרגת צידקותך במעשיך בצבא

דוד המלך שאתה חייל חשוב בשורותיו, מעלה אותך בדרגה

גם אברהם שלחם ב 4 מלכים, מברך אותך באופן אישי

ויהושע כובש הארץ

ויהודה המכבי

ורב אלוף שמעון בר כוכבא

הכל לצידך ולימינך

 

עלה והצלח 

סדנא ייעודית לחיילים וחיילות "מתחילים מחדש" ללא עלreni

מצרפת את הקישור.

הסדנא מיועדת לחיילים שמתמודדים עם הקושי בחזרה לשיגרה, ללא תסמינים של פוסט טראומה.

ממליצה לדבר איתם ולבדוק התאמה


Inheal סדנת מתחילים מחדש לחיילי וחיילות מילואים בשיטת

השיתוף שלך ככ חשוב!!!reni

כותבת לך בתור מטפלת. פוגשת בתקופה הזו הרבה מאוד מילואימניקים שחווים משהו דומה מאוד למה שאתה מתאר.

חשוב לי להגיד בצורה ברורה: מה שקורה לך הוא תגובה אנושית, טבעית ושכיחה מאוד לחשיפה ממושכת לעומס קיצוני, סכנה, ניתוקים חוזרים מהבית וממעגל החיים הרגיל. זה לא סימן ש“נדפקת”, ולא עדות לכך שמשהו אצלך בלתי הפיך.


כ־300 ימי מילואים, בחמישה סבבים, בכל הגזרות – זה עומס שהנפש והמערכת העצבית פשוט לא נועדו לשאת בלי מחיר. הרבה אנשים מתפקדים “על אדרנלין” בזמן עצמו, ואז דווקא כשנגמרת הסכנה המיידית – המערכת קורסת. התנודות שאתה מתאר בין אנרגיה גבוהה לדיכאון, בין כעס לאדישות, הן סימן קלאסי למערכת עצבים שנמצאת עדיין במצב הישרדותי ולא מצליחה להתייצב.


העובדה שאתה:


מודע למה שקורה לך


מנסה לשמור על שינה, תזונה ותנועה


פונה לטיפול ו/או קובע תור לפסיכאטר


כל אלה מעידים על כוחות, לא על חולשה !


חשוב לדעת: טיפול פסיכיאטרי לא אומר בהכרח תרופות לכל החיים, ולעיתים מדובר בהתערבות זמנית שמאפשרת למערכת להירגע ולנפש להתחיל לעבד. בהרבה מקרים, כשהעומס יורד והוויסות חוזר, גם הצורך בהתערבות תרופתית משתנה.


כמה המלצות כלליות חשובות :


1. להתייחס למצב כאל פציעה נפשית, לא כאל כשל אופי. כמו שלא מצפים מאדם עם שבר לרוץ , כך גם כאן


2. להמשיך טיפול  - אפשר לפנות למרכזי החוסן באיזורך. מצורף קישור: סיוע לנפגעי חרדה - נפגעי חרדה | ביטוח לאומי


3 . לבדוק את הסדנא הייעודית ללוחמים שחוזרים לשיגרה , בקישור הבא:

Inheal סדנת מתחילים מחדש לחיילי וחיילות מילואים בשיטת


3. לזכור: מצבים כאלה כן משתפרים. ראיתי את זה שוב ושוב, גם אצל אנשים שפחדו שהם “לא יחזרו לעצמם”.


והכי חשוב-

אתה לא לבד, אתה לא מקולקל, ואתה כן בדרך הנכונה גם אם עכשיו זה מרגיש מריר ומבלבל..

עצם זה שכתבת וההסכמה לטפל בעצמך– זה כבר סימן של חיים שרוצים לחזור לאיזון , וסימן לאהבה והאחריות שלך כלפי המשפחה שלך.

הרבה כוחות !


מיזם חיבוראבירן חסידאחרונה

שלום לך,

קראנו את הדברים בכובד ראש ובהרבה כבוד.


החוויה שאתה מתאר מוכרת לנו מאוד. לצערנו, אנחנו פוגשים מילואימניקים רבים שחוו שירות ממושך ואינטנסיבי, וחוזרים הביתה עם תחושת חוסר איזון, תנודות חדות במצב הרוח, כעס, אדישות ועייפות נפשית עמוקה. זה לא סימן לחולשה, ולא אומר ש"נדפק אצלך משהו" או שזה בלתי הפיך. ברוב המקרים מדובר בתגובה אנושית ונורמלית לעומס חריג ומתמשך.


העובדה שאתה מודע למצב, פונה לטיפולים, שומר על שגרות בריאות, וקבעת תור לפסיכיאטר – מעידה על אחריות, ולא על כשל. גם הפחד שאתה מתאר הוא פחד מוכר מאוד, והוא עצמו חלק מהעומס הנפשי, לא הוכחה שמשהו אבוד.


במיזם חיבור אנו מלווים חיילים ומילואימניקים שחווים בדיוק את המתח הזה בין תפקוד חיצוני לבין קריסה פנימית. החיבור הנכון למטפל מתאים, בזמן נכון ובקצב נכון, עושה הבדל משמעותי.


אם תרצה – נשמח לשוחח איתך באופן אישי, לשמוע, ולהתאים עבורך מטפל או מטפלת מנוסים בליווי מילואימניקים, בדיסקרטיות מלאה וללא התחייבות.


אבירן – מיזם חיבור

טלפון: 052-305-1783


אתה לא לבד, והמצב שאתה מתאר הוא בר־טיפול.

אחד הדברים הכואבים והמבלבלים זה שאתה מנסהחסדי הים

להעניק טוב מופלג היוצא מגדר הרגיל למישהו וזה נראה לאדם המקבל או לצופה מהצד כדבר מוזר. אז כבר פעם הבאה אתה לא יודע אם וכמה להעניק.

גם קשה לדעת למה הם חושבים שזה מוזר. אפשרויות: מסתכלים עליך כאדם מוזר בכללי, או זה לא נהוג המעשה, או הם חושבים שבצורה עקרונית אדם צריך שיהיה לו גבולות לעצמו, או סיבה אחרת לא ידועה.


אני יודע שבפנים אני כן אגואיסט ובעל גאווה גדול, רק אנשים בחיים האמיתיים חווים אותי הפוך, כי במעשים שלי אני מנסה לחפות על משהו בפנים או כי למשל בדיוק התעמקתי במהלך בתהלים, גמרא וזוהר על נדיבות וזה משפיע על מעשים שלי. קשה הדיסוננס הזה ועוד יותר קשה כשאתה מקבל סתירת לחי מהמקבל שהוא מקבל בפועל מצד אחד, אבל מסתכל עליך בצורה מוזרה ואומר לך בפירוש שמה שאתה עושה מוזר.

נדמה לי שהעבודה צריכה להיותמשה

יותר בפוקוס על מה נכון לך (גם רגשית וגם נשמתית) ופחות על מה העולם חושב על זה. רצית לעזור לו? אתה שמח בלעזור לו? הגוף שלך מרגיש טוב אחרי שאתה עוזר לו? מעולה.

 

אתה מרגיש מרוקן? זה סיפור אחר.

הענין שכאשר יש לך אינטראקציה עם מישהוחסדי הים

ביחס נותן ומקבל והסובבים, והם מסתכלים על הנתינה שלך בצורה מוזרה, אז פתאום אתה מעלה ספקות בעצמך האם הנתינה שלך היתה נכונה או לא, או שחרגת.

אתן דוגמא שהיה לי בעבר, לא מה שקרה לי בימים האחרונים. פעם הייתי בדייט ונתתי טיפ נדיב, והבחורה אחרי זה התלוננה שלא הייתי צריך לתת את הטיפ ולא ככה עושים בישראל. הייתי בהלם, כי ברור שאנחנו הלכנו לחתוך. אבל זה כן העלה אצלי שאלות באותו זמן אם נהגתי נכון, ואז עם הזמן זה פשוט התיישב על הלב שעשיתי את הדבר הנכון וצחקתי על זה, אבל באותו זמן זה כן העלה אצלי ספקות.

זה עוד יותר מעלה ספקות כשהמקבל אומר לך שזה לא מקובל ומוזר, אבל לוקח את מה שנתת בסופו של דבר.

לכאורהמשה

זה אומר שפשוט ספגת אליך (אדם רגיש? אני טועה) את התגובה שלה. כלומר בעצם במקום השיפוט שלך אז לקחת את השיפוט שלה על המערכת שלך.

 

זה בסדר לדעת שזה מה שהיא חושבת, בשכל אולי היא צודקת אבל בלב שלך אתה מרגיש פה מתכווץ.

אני רגיש לזולת. אני רוצה שיהיה למיחסדי הים
שאני נותן טוב.
תמיד יהיה את המישהו שיטיל ספק במעשים שלך...בנות רבות עלי

עזוב אותך, תעשה מה שטוב לך ומה שאתה חושב לנכון... אם למדתי משהו בחיים זה לא להתייחס לכל יציאה של מישהו.

לברר את האמתנחלת

עם עצמך. אתה נותן בלב שלם וטוב לך עם זה באמת, אז זה מה שחשוב.

אם זה לחפות, כמו שכתבת, על משהו שאתה לא אוהב בעצמך, הרי אין

זו נתינה אמיתית, ולעתים הזולת מרגיש את זה.

 

הכי חשוב זה לבדוק עם עצמך, למה, ואיך, וכמה - וממה זה נובע,

ולתת ממקום אמיתי באמת, אפילו אם הוא פיצי פיצי - כי זו האמ

שלך (כרגע, מחר, ויותר...). כי הסתירה בין איך שאנחנו, וכמה

אנו רוצים באמת ( כי בדוגמא הזו, לתת) לבין מה שאנו עושים

בפועל, כתוצאה מהרגשה לא טובה עם עצמנו וחוסר רצון

ויכולת לקבל את עצמנו כך! אז אנו מזייפים ולא כל כך חשוב

ובכלל לא חשוב, מה השני חושב; חשוב איך אנו מרגישים

עם עצמנו, בכנות. 

 

לפעמים הולכים לשיעורים שמדברים על חסד ו מידות

נעלות ו"נדבקים" בזה לזמן מה. אבל אחר כך, לפעמים

ההתלהבות הזו נושרת, כי אנחנו עדיין לא שם ולא עובדים

על זה נכון.

 

מאוד קשה לקבל את עצמנו כמות שאנחנו. מאוד.

לפעמים זה מתוך ביקורת שיפוטית וקשה שספגנו

ולפעמים, אולי, אנחנו בעצמנו לא מכירים את עצמנו

כל כך טוב וחיים קצת בדמיונות.

 

חושבת שדיבור על זה, לא רק בפורום (לא מספיק לדעתי)

אלא עם חבר או מישהו/י קרובים שיכולים לשקף את המצב.

גם אז, לצערי, התכונה הזו לא עוברת כל כך מהר...

צריך לדבר עוד, לקרוא דברים בסגנון (ולא דברים

שמעיפים אותנו למעלה ואחר כך גורמים לנו ליפול

בחבטה קשה על האדמה).

 

הדרך של ר' אושר, כך שמעתי, מאוד יכולה לעזור,

כך שמעתי. אבל עם הדרכה, אחרת, אם אנו נוטים

להלקות את עצמנו (למשל), נמצא גם שם את

המקום הזה...

 

הוא מדגיש שכל אדם הוא בעל גאווה, בעל תאווה,

וכו' וכו', ואם יש משהו שאנו עושים טוב, זה כי

הקב"ה עוזר ומרחם עלינו.  אבל זה בקיצור

נמרץ, כי אני לא מכירה היטב את הדרך,

למרות שמכירה אנשים שזה הפך להם את החשיבה

ב350 מעלות. וגם הרגיע.

 

יש אנשים רבים (כולל אני) שסובלים מהדיסוננס

הזה (אמרתי נכון את הדיסוננס הזה?), וזו

חתיכת עבודה וחתיכת כאב.

 

וחושבת לקרוא חומר שמדבר על זה.

 

כמובן ששכחתי, כרגיל, לאמר, שהשאיפה

הזו להיות טוב, לכשעצמה, מראה שאתה

באמת טוב.

 

אגב, ד"ר יחיאל הררי באתר "התבוננות

פנימית", לבטח מדבר על זה.

ויש עוד, כנראה פוסטים, וזומים וכאלה.

 

החיים הם גשר צר, כמו שאמר ר' נחמן,

והעיקר, לא להתפחד כלל.... (לא להפחיד את עצמנו...)

 

זהו זה. שבת שלום לכולכם.

 

כן...נחלתאחרונה

זה נכון, אבל לא לכולם זה כל כך קל. בכלל לא.

תהיות פילוסופיות של ליל סערהאוי טאטע!

הטוב


מה זה בעצם אומר שמשהו הוא טוב?

מה מגדיר משהו כטוב?

מה בעצם מיוחד בדברים טובים?

ומה בעצם אנחנו מתכוונים שטוב לנו?


מנסה טיפה להעמיק מה זה בעצם אומר הטוב הזה

זה מושג יומיומי אבל הוא חמקמק

אשמח למחשבות שלכם

את שלי אשתף בהמשך בעזרת השם ובלי נדר, כשהם קצת יותר יתבשלו

מעניין ממשאוי טאטע!

תודה


האמת שאני כתבתי טוב לא התכוונתי דווקא לטוב במובן של נכון מוסרית אלא גם לטוב במובן הנעים והמועיל

כלומר גם מסעדה טעימה היא מסעדה טובה למרות שאין בה שום דבר מוסרי

אבל ברור שהמוסריות היא גם חלק מהטוב הזה

כש...נחלת

כשחיים את האדם שאנחנו בכל המובנים. כשמחים בחלקנו אבל משתדלים

לדייק יותר במה שממלא אותנו סיפוק. בנתינה לעצמנו ולאחרים בצורה מאוזנת,

כשמצליחים להתגבר על משהו אצלנו, ולו אחת ליום ומבחינים בזה.

כשמצליחים לגרום למישהו (במיוחד במשפחה) שמחה. כשמצליחיףם

לבטא את הכשרונות שבנו, כשבסוף היום, כשמתבוננים אחורה, מרגישים

שהיום מוצה. היטב ולא בוזבז. מוצה נכון. כשזוכרים שהשם מלווה אותנו

תמיד בכל זמן ובכל מקום.

את אומרת הרבה דברים נכוניםאוי טאטע!
אבל אני מנסה למצוא איזה מכנה משותף יותר יסודי ושורשי
כי האל ציווה כמהר"ל, לא כמו הרמב"םחסדי הים
במו"נ, וגם הוא מודה כשעובדים את ה' ולא עוסקים בפילוסופיה, עושים את זה שהאל ציווה כמבואר במשנה תורה.
בהחלטנחלת

מותר לשאול ולתהות כפי שהיא תוהה (בליל סערה...). בטוחה שיש הרבה ספרי קודש שמדברים על זה והוגים בזה.

צריך למצוא אותם.  אולי תנסי לשמוע שיעורים של הרב אהרן לוי בהידברות. מאוד מתקבל על הדעת שגם הנושא

הזה עולה באחד השיעורים, או ביותר.  אפשר גם לשאול אותו בתגובות. הוא עונה, אמנם בקצרה, אבל זה יתן

כיוון מחשבה...

 

מה עם הרב נויגרשל? אם לא טועה, בימי שלישי בערב (22.00?). שואלים אותו כל מה שמעניין, מטריד,

מעלה תהיות....מאוד ממליצה. הוא גם יכול להפנות לשיעורים ו/או ספרים העוסקים בזה.

הוא עמוק וירא שמים ויודע ה מ ו ן.  

 

אולי אפשר לחפש גם באינטרנט , כמובן, עם ביקורת ולא לקבל כל דבר  - עם ביקורת ומחשבה.

להשוות לחכמינו, לדרך התורה.

 

בצורה שטחית אולי, שהטוב הוא הקב"ה. הוא מקור הטוב וכל מה שנובע ממנו הוא טוב.

ועדייןנחלת

מו"נ נחשב לספר פילוסופיה, לא?

כן. לכן שם הוא טוען שיש סיבות וטעמים למצוותחסדי הים
מה שמראה חיות רוחנית וגשמית בצורהחסדי הים
הרצויה לאל.
בתמצותבמשפנחלת

במשפט אחד, למצוא חן בעיני אלוקים ואדם.

 

אולי, זה הטוב.

אני מבין את זה בעומק כדברי דודי ההפלאהחסדי הים
כתובות קיא ע"ב: "וכמו שבקבלת התורה מסרו נפשם בדביקות להשי"ת וירד עליהם ט"ל והחיים, כן האדם בעסקו בתורה לשמה ומיחד כל איבריו וכל עצמות בחינותיו בעין השכלי לאמתות אחדות הבורא יתברך שורש נשמתו אז הטל הוא מחייהו ומתפשט בכל בחינותיו ובכל איבריו חיות פנימי, והוא שאמר הכתוב [דברים ד ד] ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כולכם היום, רצ"ל כולכם כל בחי' רמ"ח איברים ושס"ה גידים מתפשט בהן מצות עשין ולאוין כמ"ש חז"ל את האלקים ירא זו מצות ל"ת ואת מצותיו שמור זו מצות עשה כי זה כל האדם באיבריו וגידיו ומחייה אותם. ומ"ש היום הוא ענין שאמר עולמך תראה בחייך שמרגיש בנפשו חיות פנימי הוא בחינת התחיה אשר יהי' לעתיד נגלה לעין כל."
טוב - טוב אנושי שמבטא את הטוב האלוקי המוחלטזיויק
נכון.נחלת
אם הבעיה היא שאתה לא נרדםשלג דאשתקדאחרונה

אני מציע לך לקרוא את הדיאלוג האפלטוני הידוע "אותיפרון", או למצער לקרוא את "פרוטגורס". הם עוסקים ממש בנושא הזה.

אני לא בטוח שתצא מהם תשובה חד משמעית, אבל אני בטוח שתירדם די מהר

אולי יעניין אותך