יסודות האמונה - חלק אחידוש

שלום לכולם

 

בעקבות שיחות רבות עם בני נוער בענייני יסודות האמונה ומקומם בחיים האישיים, חשבתי לערוך ולהעלות לכאן בצורה מסודרת את הדברים, ואני מקווה שזה יועיל ויתן דרך ברורה באמונה ובחיים לכל מי שיש לו שאלות כאלו ואחרות, או למי שהשאלות קיימות אצלו בתת מודע והדברים לא התבהרו לו כל צרכם. אלו עניינים עמוקים ורחבים שנכתב עליהם רבות, וכאן הם מובאים בצורה מתומצתת ועניינית מאוד, כך שכל משפט הוא נושא רחב בפני עצמו, ויש לקרוא אותם בתשומת לב!

 

הדברים אינם מיועדים למי שמחפש הוכחות ופלפולים מתחת לאדמה על אמונה וכפירה, אלא למי שבא עם היגיון ושכל ישר ומתוך אמון בתורה שבכתב ושבעל פה, במסורת ישראל ובדברי גדולי הדורות. כמו כן, המטרה פה אינה לעורר כאן דיון זמני על גבי הפורום, אלא לשים את הדברים בפני כל אחד באופן אישי, ולתת בסיס וכיוון אמוני לחיים.

 

מי שחפץ בכך, יכול לשמור לעצמו העתק של הדברים במקום שמור ונגיש.

 

יש עוד הרבה נושאים, ואם תרצו בע"ה אכתוב עליהם בהמשך.

 

תגובות,שאלות, בירורים וכו' – אפשר בשמחה לפנות אליי באישי

 

אז בואו נתחיל...

 

 

 

מה המטרה שלנו בעולם?

 

כדי לענות על השאלה הזו, צריך לחזור אחורה, ולשאול את השאלה הבסיסית והמקיפה יותר:

 

למה ה'ברא את העולם?

 

כידוע, ה' הוא שלם ולא חסר לו דבר. אין בו חסרונות והוא לא צריך משהו ממנו או מאף אחד אחר. בריאת העולם באה כדי לתת. חלק מהשלימות האלהית הוא הרצון להיטיב. כמו שאדם מושלם יש בו רצון לעשות טוב לאחרים, ככה – והרבה יותר מזה – אצל ה' יש רצון אינסופי להיטיב, לתת לאחרים את ההכי טוב שאפשר, ומכיוון שה' לא מוגבל, והוא רוצה להיטיב, ממילא ההטבה שהוא נותן היא הטבה עצומה ואינסופית. רק מה, אם ה' קיים לבד במציאות, אין למי להיטיב. לכן ה' ברא עולם, עם ברואים שיקבלו את הטוב הזה.

 

ומהו אותו טוב?

 

הטוב האמיתי הוא לא גשמי. לא כסף ולא אוכל טוב, לא נוחות, כבוד, מעמד, או כל הנאה אחרת. כל אלו הם גשמיים ומוגבלים. ה' רוצה לתת לברואיו את הטוב האמיתי – את הקירבה אליו, העונג הרוחני שאין לו סוף, כשם שלה' אין סוף. וכמו שאנחנו יודעים, בעולם הזה - זה לא כ"כ מתבטא. אם כך – מובן שהטוב האמיתי שלשמו נברא האדם הוא בעולם הבא, עולם רוחני – עולם שנמצא מעבר להבנה שלנו עכשיו, אבל אנחנו יודעים ששם האדם מקבל את מה שהכי טוב לו. הגשמי הוא מוגבל, הרוחני הוא לא מוגבל. גם ההטבה הרוחנית בעולם הבא היא לא מוגבלת. ה' רוצה להיטיב לנו כמה שיותר – אבל זה תלוי גם בנו.

 

אז למה לא נבראנו ישר בעולם הבא?

 

הרמח"ל מסביר שהטבה שאדם מקבל בלי שהוא עבד עליה, היא לא באמת שייכת לו ולא באמת חלק ממנו. ה' רוצה שהטוב יהיה חלק ממנו, שנזכה בו בזכות המעשים והמאמץ שלנו, וככה לא נקבל רק שכר חיצוני אלא נהיה באמת יותר טובים, על ידי המעשים שלנו והתיקון שאנחנו מתקנים את עצמנו בעולם הזה.

 

יותר מזה – נתאר לעצמנו שהיינו מקבלים מתנה ענקית ממישהו,סתם בלי סיבה, האם היינו מרגישים עם זה נעים? או האם אדם שאינו עובד לפרנסתו אלא נתמך מכספי צדקה, מרגיש עם זה בנוח? ודאי שחלק מהאושר הפנימי תלוי בכך שהאדם יודע שאת הטוב שיש לו בחיים הוא השיג בזכות מאמציו וכוחותיו, ואינו אוכל לחם חסד הכרוך בבושה. ההטבה שה' נותן בעולם הבא היא גדולה יותר מכל מה שאפשר לדמיין. זוהי הטבה רוחנית שאינה יכולה כלל להשתוות לשום דבר גשמי המוכר לנו מהעולם הזה. "יפה שעה אחת של קורת רוח בעולם הבא, מכל חיי העולם הזה" (אבות ד יז). ממילא מובן, שטוב כ"כ גדול אנחנו לא רוצים לקבל בחינם אלא כתוצאה של מעשינו. במיוחד שלא מדובר על תקופה זמנית, אלא על נצח.

 

ויותר מכך – השכר אינו 'תשלום' חיצוני – הוא תוצאה ישירה של העבודה שלנו בעולם הזה. כמו שתחושת השובע היא לא 'שכר' למי שאכל, אלא תוצאה, כך גם העונג הרוחני בעולם הבא הוא תוצאה של המצב שאליו האדם הביא את עצמו בעולם הזה. מי שמשקיע בעולם הזה בתיקון האישיות והמידות שלו, בתיקון הנשמה שלו על ידי קיום המצוות ולימוד התורה, והתקרבות לה' – ממילא הוא נמצא במקום גבוה יותר, ובמצב אישי שמוכשר יותר לקבל את השפע הרוחני שקיים בעולם הבא, וממלא את כל מי שהכין את עצמו לקבל אותו.

 

מה הקטע של המצוות? ולמה כל כך קריטי להקפיד על כל הפרטים הקטנים?

 

ומכאן –ליחס שלנו למצוות. כמו שכל יצרן מצרף הוראות הפעלה למכשיר שהוא מייצר, כך ה' צירף הוראות הפעלה למכשירים המשוכללים ביותר – האדם והעולם. התורה היא ההוראות שהעניק לנו ה' איך לחיות בעולם הזה כך שבאמת נמלא את התפקיד שלשמו הגענו אליו, נתקן את עצמנו ואת העולם, ומצד שני ניזהר ונימנע מדברים שמזיקים לנו ולעולם. אלו הן המצוות. הן לא חוקים שרירותיים, אלא מגלות לנו מה טוב לנו ומקדם אותנו אל המטרה, ומה מזיק לנו ומרחיק אותנו ממנה. נכון,לא תמיד אנחנו מבינים למה צריך להיות דווקא כך ולא אחרת, או למה יש חשיבות בפרטים הקטנים, אבל אנחנו צריכים להבין שחוסר הבנתנו לא גורע מחשיבות הדברים. התורה היא עליונה, אלוהית, וגם מה שנדמה לנו שאנחנו מבינים בה, הוא הרבה פחות ממה שיש בה באמת. מי שמקבל מחשב חדש עם חוברת הוראות הפעלה ושימוש, ממלא את ההוראות למרות שהוא לא מבין למה צריך דווקא כך ולא אחרת, ומה זה משנה אם הוא ילחץ עלהכפתור הזה או על הכפתור שלידו – הוא פשוט יודע שהוא לא מבין בתחום הזה, וחוסר הבנתו אינו מעיד על פחיתות חשיבות ההוראות. במחשבים יש חשיבות לכל פרט קטן, וכל תג על המסך הוא בעל משמעות וקובע אם הפעולה תתבצע או לא (מי שיטעה בתג אחד בכתיבת הקישור– הקישור לא יעבוד לו, מי שיטעה באות אחת בכתובת המייל – המייל לא יישלח לו, וכן הלאה). כך – והרבה יותר מזה – בתחום הרוחני. המערכת הרוחנית של העולם מורכבת הרבה יותר ממחשב, וכדי להפעיל אותה בצורה הנכונה שתועיל ולא תקלקל – ישנה חשיבות קריטית להקפדה על כל פרט, בדיוק לפי הוראות היצרן ובלי התחכמויות חסרות טעם.

 

ואם לא בא לי?

 

עד כאן הצגנו צד אחד של הדברים – למה המצוות הן לתועלתנו, ובקיומן אנחנו לא עושים טובה לה' אלא לעצמנו. אז אם ככה, מי שמתחשק לו לוותר על חלק מהמצוות או לחפף כשקשה לו,מה הבעיה בעצם? הרי זה רק לטובתו, ועכשיו הוא מחליט שהוא מוותר על זה.. הגיוני, לא?

 

אז זהו שלא. אמנם המצוות הן זכות לנו ולתועלתנו, אבל מצד שני הן גם חובה. ה' ברא את העולם ואותנו, הוא נותן לנו חיים מחדש בכל רגע – וממילא מובן מאליו שאנחנו מחוייבים לקיים את דבריו. גם אילו המצוות לא היו מועילות לנו (וכאמור אין זה כך) – היינו מחוייבים לקיים את דבריו. חריגה מהכללים שמורה לנו ה' היא התכחשות למחוייבות שלנו, וכפיות טובה ממדרגה ראשונה.

 

אז בעצם את המצוות אני עושה בשביל עצמי?

 

כן ולא. נכון שמבחינת הקב"ה המטרה של העולם והמצוות זה להיטיב לנו, אבל לא זו המטרה שלנו. כיצירי כפיו של ה' – המטרה היחידה שצריכה לעמוד לנגד עינינו היא לא טובתנו אלא קיום רצון ה' – שזה הדבר הגדול והערכי ביותר שיכול להיות. רצון ה' הוא להיטיב לנו, והרצון שלנו הוא "להיטיב" כביכול לה', כלומר למלא את רצונו. אלא שבטובו ואהבתו – רצונו הוא בעצמו ההטבה לנו. אנחנו לא עובדים על מנת לקבל פרס, אלא כדי לקיים את רצון ה' מתוך מחוייבות, נאמנות ואהבה.

 

מי שרוצה יקבל תיוג כשאעלה את ההמשך.

 

בהצלחה בעבודת החיים!

רפרפתי על הדברים, וכמה נקודות.קולמוס הנפש.

א: כל הכבוד! באמת דבר חשוב, ובמיוחד פה בפורום, במיוחד בעקבות הדיונים האחרונים בפורום.

ב: יחד עם א, חשוב להדגיש, שלפחות לפי מה שאני ראיתי ברפרוף על הדברים, יש עוד כמה דרכים לתשובות על השאלות האלו. וזו לא הדרך היחידה.. ומומלץ להדגיש זאת בתחילת דבריך, כדי שלא יטעו הקוראים..

אכןחידוש

יש בוודאי, דרכים מגוונות וכולן נכונות. המטרה כאן היא לא לדון בשאלות פילוסופיות אלא להתוות דרך חיים, (ולכן אין פה דיון והצעת שיטות שונות כדי לא לסבך) בחרתי את האפשרויות הפשוטות יותר להסברה ושנוגעות יותר לחיים האישייים

רמח"לחיים טוב ב"ה
יש דיוקים שיוצר מתאימים לימים שלנו
ממש תודה על זה.מגובלת-

אשמח לתיוג פעם הבאה.

אבל בשאלה למה ה ברא את העולם??

קצת חרה לי הקטע  "אין למי להיטיב. לכן ה' ברא עולם,"---זה נשמע כאילו היה לה צורך להיטיב, כאילו הוא צריך אותנו, ז"א 

סוג שעושה אותו חסר...

אולי אני טועה.

אולי בגלל הניסוח..

בכל אופן ממש תודה!!!!

אני הסברתיחידוש

 זה לא 'צורך' אלא 'רצון'.

 

בכל מקרה אנחנו לא יכולים בדיוק להבין מה זה אומר, ולמה ה' החליט לבורא את העולם דווקא בזמן מסויים ולא לפני כן, אבל זה בגבול מה שכן אפשר להבין..

נגעת בנקודות חשובות.. וניסחת ממש יפה. אשמח לתיוגברורה כשמש! :)
האמת שהדבר שהניע אותי לכתובקולמוס הנפש.

על  כך שיש כמה שיטות, היה בעיקר מה שכתבת, או יותר נכון מה שלא כתבת בקשר לבריאת העולם.. רציתי שיהיה ברור שיש את העניין, לא כמו שהיה יכול להשמע..

אבל בכל מקרה, כל הכבוד, יישר כחך!.

(מה שרציתי להדגיש, הוא חוץ מ''טבע הטוב להיטיב'' וכו', גם עניין בריאת העולם לשם ''דירה בתחתונים'' לקב''ה)

ובכןחידוש

אם רק מצטטים את הלשונות הידועים אז זה יכול להראות כמו 'כמה שיטות', אבל אני בכוונה לא הזכרתי את הלשונות המקובלים והידועים, כי המטרה היא לצטט  סיסמאות ולהרגיש שיודעים הרבה שיטות, אלא להבין. ולהבין  -בשפה שנתכתבת עם השכל ההיגיון וההכרה.

עזרת מאדמלך החוף


יפה מאוד מאוד, וחשוב ביותר!הָיוֹ הָיָה

ייש"כ גדול על היוזמה

כמדומה שכדאי שתכתוב גם על הראיות לאמיתות כל העניין - כוזרי וכו' (כמ"ש- לא למי שמחפש פלפולים מתחת האדמה, אלא למי שרוצה באמת לדעת את בסיס ויסוד אמונת אומן)

מתייג מי שלדעתי ישמח לקרוא: @חולת שוקולד, @אמממ,

תודה על התיוג, באמת שמחתי לקרואחולת שוקולד
למרות שאני רחוקה שנות אור מהגישה הזאת
אפשר לשאול מה הגישה לדעתך?הָיוֹ הָיָה


זה לא עניין של דיעהחולת שוקולד
הגישה שלי היא כזאת כי ככה אני מרגישה, לא כי ככה אני חושבת שנכון להרגיש.

ומה שאני מרגישה זה שמגוחך לומר שה' ברא אותנו כדי להיטיב כשיש אנשים שהיו מעדיפים לא להיברא, ומגוחך לומר שהמצוות הן לטובתינו כשהוא יכל לתת לנו את התועלת שאנחנו מפיקים מהן (כמו לא לקבל שכר בלי לעבוד, חהיות טובים יותר) בלי מצוות,, כאילו, באמת בוא נאמר לו תודה כל מתנות לו רצויות
...הָיוֹ הָיָה

על הטענה השניה שלך - הרי כבר שוחחנו באריכות בצמ"ע, וחשבתי שבסוף הסכמת?

ולגבי זה שיש אנשים שהיו מעדיפים שלא - טוב נו, ברור שלא כולם מבינים את מה שנמצא בדעתו העצומה, אבל תכל'ס הוא כבר אמר שזה כדי שיהיה לנו טוב, אז אנחנו אמורים להאמין שככה זה, לא? (וגם בזה נגענו שם)

הסכמתי?חולת שוקולד
הסכמתי שאפשר להבין שהוא לא עושה דברים לא נכונים ושזה בטוח בסדר שהוא עושה רע ונותן מצוות כי אין לו חיסרון, אבל לא הסכמתי שמצוות או רע זה טוב
הסכמת לכך שלא שייך להקשות "הרי הוא יכל לגרום לכל התוצאות הטוהָיוֹ הָיָה

-הטובות בלי שנצטרך א' ב' ג'."

והסכמת שאנחנו יודעים בגלל שאין לו חסרון - שכל מה שהוא עושה, זה טוב, האם ציוויו אינם בכלל הזה?

לא שזה טוב, שזה נכון ומדוייק וזה בסדר לעשות ככהחולת שוקולד
אבל:הָיוֹ הָיָה

אם הוא ברא אנשים שבאמת לא היה טוב להם להבראות - זה חסרון, לא?

מה הכוונה "בסדר" - לא טוב ולא רע? סתם כי שעמם לו?

ועוד - שהרי הוא עצמו אומר שזה טוב - אז לא יתכן שהוא משקר ח"ו.

(אם אני סתם חופר לך תגידי.)

לא יודעת..חולת שוקולד
מצד אחד אתה צודק, ומצד שני יש דברים שהם פשוט רעים במהותם ואני באמת לא יודעת איך אפשר לומר שהם טובים
זה בדיוק הענייןחידוש

צריך להבין שאנחנו לא מבינים, ולא לקבוע עובדות בגלל ההבנה הצרה שלנו. את יכולה לומר "לי זה נראה רע", אבל את יודעת שהראייה הסובייקטיבית שלך לא אומרת שום דבר על המהות האובייקטייבית. גם ילד בן 5 בטוח במאה אחוז שזה רע שאבא שלו מחייב אותו לישון מוקדם או לא לאכול ממתקים וכן הלאה. הפער בין השכל האנושי לאלוהי הוא גדול יוטתר מזה שבין תינוק למבוגר. 

רק אצייןחיים טוב ב"ה
לפי הגישה המדוברת, שזה בעיקר הרמח"ל, ודאי שהסיבה האמיתי אינה ידועה ולא נדע אף פעם. כל הדיון מתחיל מנקודת מוצא כזו.

ההסברים שהוא מביא זה מהסתכלות שלנו בתוך המציאות. מתוך ההבנה שאנחנו יכולים להבין. לא מתוך ניסיון להבין באמת מה המניע, כי המושגים האלו לא שייכים, אלא מתוך יצור שקיים פה ומנסה להבין מה הייעוד.
לכן כדאי שתלמדי את הסיבה של ''נתאווה הקב''ה לדירה בתחתונים''קולמוס הנפש.


התועלת שאנחנו מפיקים מהמצוות זה קרבת ה'.אני77

ואת זה אפשר להשיג רק על ידי עמל.

 

הרמח"ל בספר דרך ה' מסביר שה' רצה להעניק לנו מהשלמות שלו. ואחת התכונות המהותיות של השלמות שלו, זה שהיא שלמות שיש בו מצד עצמו, ולא כי מישהו נתן לו. לכן אם ה' היה בורא אותנו מושלמים- השלמות שלנו כבר לא היתה כמו שלו. לכן אנחנו צריכים ללכת בדרכי ה' בכוחות עצמנו, ואז השלמות שלנו תלויה בנו.

אפשר להתפלסף למה זו תכונה כל כך מהותית בשלמות שהיא לא כפויה ממישהו אחר, אבל בסופו של דבר זה מובן שאת השלמות הזו אי אפשר לתת לנו במתנה.

אגב, יש מדרש בגמרא, שאצטט אותו כאן כלשונו-"ואמר רבי חייא בר אמי משמיה דעולא: גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמים דאילו גבי ירא שמים כתיב "אשרי איש ירא את ה' ", ואילו גבי נהנה מיגיעו כתיב-  "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך", אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא, ולגבי ירא שמים וטוב לך לא כתיב ביה".

אז יש הרבה פלפולים שמסבירים איך יכול להיות שמי שנהנה מעמלו הוא יותר גדול מירא שמים, ויש גם הרבה פלפולים שמסבירים שבעצם גם הנהנה מיגיעו מדובר בירא שמים, ומתעסקים בשאלה מה החילוק בין שני אלה. אבל, דבר אחד ברור, פשט הגמרא מעלה על נס את קניית ההנאה שלך על ידי עמל, יותר מאשר את יראת השמים.

ברור אם כן, שזה דבר ששווה לתת בשבילו בחירה חופשית.

כתבת מקסים, וחשוב מאוד! יישר כח על ההשקעה!מעיין בטבע


היי מקסים, איזה כיף!בין הבור למים

אני אשמח לתיוג 

תודה!!לתת:)
ממש יפה! ומחזק
יישר כוח. תודהיחידי


תודה!טונה(לא דג)

אשמח לתיוג

ואווו ממש יפהמשקפתאחרונה
כול הכבוד לך!! אני ישמח לתיוג!!!
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך