אני בשוק!!!!בינייש פתוח

תמיד פחדתי מבנות שהיו במדרשה, לא כי חשבתי שיש בהן משהו רע, אלא פחד מהלא נודע, כי אף אחת בסביבתי לא הלכה למדרשה.

עד שאתמול בערב דיברתי עם אחותי הגדולה שיחה נוסטלגית עם זכרונות מהעבר, שאלתי אותה איפה עשתה שירות לאומי והיא אמרה... במדרשה

חחנועה גבריאל
אני שמה לב חסרים לך הרבה פרטים על אחותך😅
גם חגורה ירוקה וזה..
סחטיין על החדות אבחנה!בינייש פתוח

זו באמת אותה אחות וזה גם קרא באותה שיחת טלפון...

😂😂😂נועה גבריאל
בפוקס קראתי את אותה הודעה על החגורה הירוקה.
פוקס? השתתף בדיון...בינייש פתוח

אגב אל תשכחי שהיא גדולה ממני ב7 שנים ומאוד ביישנית אז לא מספרת הכל...

אנחנו ממש בקשר הכי מצוין בעולם, היא היתה אצלי בבית עם גיסי וכל הילדים שלה שלוש פעמים

כןנועה גבריאל
כי אני לא קוראת תמיד את כל ההודעות של הדיון,לפעמים יש מלא והן ארוכות.
אז בדרכ מה שקצר ומה שמגיבים לי,אלא אם כן יש לי כח😅.
ויפה לכם...
אגב הרגע הבנתיבינייש פתוח

למה @קרובה אחראית על ההתכתבות שלך עם בנים, היא תדע לנטרל גברים בעייתים...

רק לא הבנתי למה את אחראית עליה אם היא יודעת להסתדר לבד...

חחנועה גבריאל
אמנם היא יודעת לנטרל ממני גברים בעייתים.
אבל מעצמה?
אמממ
פחות פחות...
אממפצלש(:
אולי זאת מדרשה של שירות.. לא של לימוד תורה
נגיד תקן של זהות יהודית יש מקומות שקוראים לזה מדרשה🤔

אבל חוץ מזה- אל תפחד מבנות שהיו במדרשה.. הן לא מפחידות
בת דודה שלי סיפרהבינייש פתוח

שמי שלא סגורה על עצמה מבחינה דתית הולכת למדרשה

חבר קרוב אמר שהן הרבה פעמים נוטות להיות מבולבלות

ואם זה לא נורא עד עכשיו, הוא סיפר שמישהי שיצאה איתו אחרי חודשיים החליטה לחתוך בלי להודיע לו. פתאום נעלמה. לא התקשרה ולא שלחה הודעה והפסיקה לענות לו...

איזה הכללות🤦פצלש(:
לא אמרתי שכולן כאלהבינייש פתוח

אמרתי שאני קצת חושש...

אין ממה לחשוש (:מדרשיסטית20
ההפך הוא הנכון, ממה שאני מכירה בוגרות מדרשה נוטות להיות יציבות תורניות יותר מאשר בנות שלא השקיעו את זמנן בכך. זו התחושה שלי. (ומחילה משאר בנות ישראל, לא מזלזלת בכן חלילה)
לגמרינועה גבריאל
יש לי חברות מהממות במדרשה.
ולהיפך,מלא בנות איכותיות הולכות למדרשה,ממש לא רק מי שלא סגורה על עצמה...
ואי כל כך לאשוגי~
אל תוציא שם רע לבנות מדרשה שיושבות בבתי מדרש ולומדות תורה מבוקר עד לילה.

גם בישיבות יש חבר'ה שבאים לישיבה כדי להיסגר על עצמם מבחינה דתית.
אבל הם לא הרוב.
מי שמגיע לישיבות, מגיע כי הוא רוצה ללמוד תורה, חשוב לו להעמיק את העולם התורני שלו והוא מוכן להקדיש לכך זמן ואנרגיות.

כנל במדרשות.


כל מילה^^^נועה גבריאל
הממ.kaparalay
אם היא הייתה במדרשה בשירות כתקן זה אומר שהיא עשתה שירות במרכז להעמקת יהדות או בהדרכת טיולים.. אבל אף אחד מהדברים האלו לא הופך אותה ל'מדרשיסטית'.
יש גם אפשרות שהיא שילבה מדרשה תו"כ השירות (למרות שמפערי הגילאים שהזכרת כאן- אני ממש לא יודעת אם היו קיימות מדרשות שילוב בזמנו).

ולגבי התמונה שיש לך בראש על בנות מדרשה-
מחילה שאני מתחילה מהסוף. אבל האמירה של החבר שלך לא רצינית בעליל, ובטח שלא הדוגמה (הממש לא מייצגת) שהוא הביא לך כדי להוכיח את האמירה, ולכן פשוט אגיד שזה לא נכון.

לגבי מה שאמרה בת דודה שלך..
יכול להיות שיש מדרשות ספציפיות שבנות מגיעות אליהן מהסיבה הזאת, ויכול להיות שיש בנות ספציפיות שמגיעות למדרשות מהסיבה הזאת.
אבל לענ"ד בחורה שהולכת למדרשה היא מאוד סגורה- על ה' ועל עצמה.
והיא אולי מרגישה שיש איזשהו חוסר (לא חייב) ואולי היא מוכנה ללמוד דברים חדשים/להעמיק את העולם הרוחני שלה, אבל היא גם מאוד סגורה על עצמה מבחינה דתית.
אם היא לא הייתה סגורה על עצמה- היא כנראה לא הייתה הולכת למדרשה (ואני ממש לא מתכוונת לרמוז או להגיד משהו על מי שלא הולכת למדרשה..)

נראה לי שגם בתדודה שלך וגם חבר שלך לקחו כמה מקרים פרטיים והפכו אותם לכלל.
אני יכולה להבין למה. אבל תכל'ס חבל שבגלל זה אתה תשלול את האפשרות להיפגש עם בוגרת מדרשה
אני קורא מה את כותבתבינייש פתוח

קודם כל עדיין אין לי ממש עמדה

דבר שני אותה אחות לפני שהתחתנה גם למדה קצת במדרשה ואחות אחרת אותו דבר, אבל זה היה בשילוב עבודה\שירות לאומי (תלוי איזה אחות, גרו ביחד אגב...) ורק אחרי צהריים, אז מה גורם לבחורה ללמוד יום שלם? סתם ככה? או שהיא רוצה גם להתפלל 3 תפילות במניין כמו גבר?

לא שואל בשביל להוכיח סטיגמות שכבר התקבעו, רק מנסה להבין את הראש...

כי גם אנחנו אוהבות את התורהפצלש(:
ורוצות להכיר אותה יותר מקרוב, ללמוד, לקבל ממנה כמה שיותר
ומכל הרבנים והרבניות הגדולים שמלמדים אותנו

זה באמת דבר מדהים.
ומה לגבי תפילין? אתן גם אוהבות?בינייש פתוח


איך הגענו לתפילין?פצלש(:
אני באמת רוצה לענות לךשוגי~
בתור מישהי שבחרה להשקיע שנה בלימוד תורה במדרשה,
למרות שזה לא טריוויאלי, וזה דורש לא מעט,
במקום להתחיל ללמוד מקצוע או לעבוד ולהרוויח כסף.

אפשר לפתוח על זה דיון בשמחה,
אבל הציניות הזו קצת מעצבנת אותי. סליחה.
וזה גם לא רלוונטי בעיניי להשוות תפילין ללימוד תורה.

אני באמת לא ציני. רק מנסה להביןבינייש פתוח

אחרת לא הייתי פותח את הדיון הזה.

ויש סיבה למה נשים לא חייבות ללמוד תורה

..שלהבת י-ה

@מדרשיסטית20 כולו שלך.

 

🤭🤭🤭

 

אוהו. לא כדאי 😅מדרשיסטית20
יש לי כל כך הרבה מה לומר, וכל כך הרבה איך להפריך את הטענה שאין חיוב לימוד תורה לנשים. אבל מעדיפה לנצל את הערב החשוב הזה בלימוד מאשר בדיון על הלימוד ;)
נראה, אם המצב פה יהיה ממש גרוע אולי לא אתאפק חח
..מבשר שלום
אולי זה לא רלוונטי בעיניך, אבל בסוף הקב"ה לא ביקש מבנות ללמוד תורה ולא ביקש מבנות להניח תפילין. אני אשמח שתסבירי מה ההבדל..
במובן הפשוט ביותר - תפילין היא מצוות עשה שהזמן גרמאשוגי~
ולכן נשים פטורות ממנה.
נשים פטורות ממצוות לימוד תורה מטעמים אחרים, ויש לא מעט רבנים שטוענים שהטעמים הללו כבר לא תקפים בימינו.
כלומר - אם הסיבה ל"פטור" שלנו כבר לא תקפה - אנחנו לא פטורות ממצווה זו. חייבות ללמוד תורה.

ובאופן אישי - מדהים אותי לפעמים לראות נשים (דתיות) חכמות ביותר, משכילות מאוד, עם תארים ודוקטורט, אבל - הידע התורני שלהן בסיסי ביותר ומסתכם בבגרויות בתנך ובתושבע.
איך ייתכן שהן כל כך בקיאות במדעים, ברפואה, במדעי הרוח וכ'ו - אבל כל כך בורות בתורה?
התורה היא הרי הבסיס של חיינו! ואנחנו עלולים למצוא את עצמנו מתקדמים כ"כ בתחומים אחרים, אבל את התורה זונחים מאחור...

אגב, נשים מקיימות מצוות עשה שהזמן גרמן. זה לא אסור, אנחנו פשוט לא מצוות על כך.
נשים יושבות בסוכה, נוטלות לולב, שומעות תקיעת שופר.
לגבי תפילין נהגו שלא להניח כי חששו מכבודם של התפילין (זו גם הסיבה שגברים מניחים תפילין רק בשחרית ולא במשך כל היום, כדי לקיים את חובת המצווה ולא יותר). אבל אם מישהי רוצה מאוד להניח תפילין היא יכולה "אין נכון למחות בידה".
(פניני הלכה, ליקוטים א, פרק י)
הכל טוב ויפה אבלבינייש פתוח

למה ללמוד כל היום ממש כמו בנים?

אגב לגבי פטור מנשים מלימוד תורה מסיבות שלא רלוונטיות היום, הסיבה העיקרית שאשה פטורה ממצוות שהזמן גרמא היא כי היא משועבדת לבעלה, זה רלוונטי היום לדעתך?

..מבשר שלום
לא הבנתי, בשו"ע לא נפסק שבנות צריכות ללמוד- וכן כתב הרמב"ם בהלכות ת"ת, מה זה רבנים שמחדשים היום? התורה השתנה כשלא שמתי לב?

בנות תמיד בירכו ברכת התורה, וכן היו דברים שהן צריכות ללמוד-אמונה, טהרת משפחה, ברכות, מטבח ועוד. מסכתות בגמ' הן לא מצוות בכלל,ולעניין זה אין הבדל מתפילין.(שאגב הרב מלמד בפניני הלכה סוג של התיר לבנות להניח בצנעה, לא זוכר איפה, פעם ראיתי)

הטענה שהבאת שאיך יכול להיות שבנות בקיאות בהכל ולא בקיאות בזה- שמעתי בשם החפץ חיים, אז גם אם יש לי קושיה, זה ודאי נכון.
אשמח אם תוכל להראות לי מקורמדרשיסטית20
שבו כתוב שאסור לאישה ללמוד ספיצפית גמרא. כל מה שאני מכירה זה איסור לנשים ללמוד תורה שבע"פ. ואם זה כך, אז גם אמונה אסור לה.

למיטב הבנתי אישה מצווה ללמוד כל דבר ששייך אליה (כמו הדוגמאות שמנית בעצמך). לימוד גמרא בשבילי הוא קודם כל הבנת שורש ההלכה, מה שבסוף מחבר אותי יותר להלכה, כי ככה אני מבינה את העומק העצום והעולם הרחב שעומד מאחוריה, וזה יכול בהחלט לגרום לי לקיים את ההלכה ביותר שמחה ואהבה. כלומר, ע"פ זה לימוד גמרא שייך אלי בהחלט.
לא כתוב על הגמ' יותר משאר דבריםמבשר שלום
את מדברת על גמ' שמתאימה למה שאת לומדת עליו להלכה, כך שסתם מסכתות את גם מודה שאין קשר ואת לר צריכה- אז למה להשקיע שנה שלמה ללמוד את זה?- אולי עדיף לעשות חסד- שזה ודאי הקב"ה ציווה.
כי ללמוד במשך שנה רק תורהברגוע
משפיע אח"כ על כל החיים.
גם חסד משפיע (לכן יש גם שירות לאומי) אבל ההשפעה היא אחרת.
אז הערךמבשר שלום
של הלימוד הוא לא הלימוד העצמי אלא ההשפעה לעתיד?
כן, בעיקר אצל נשיםברגוע
'נמנו וגמרו - גדול ללמוד שמביא לידי מעשה'שובאל
כןמבשר שלום
זה גמ' בקידושין מ:, אני רק ביררתי מה אצל נשים
לא מסכימה,מדרשיסטית20
אם הדבר באמת מוסיף לה יראת שמיים אז בטח שיש קשר !
ומה סתומרת למה להשקיע שנה שלימה בזה ?
כדי שהיא תוכל ליצור לעצמה נקודת פתיחה יציבה לחיים שלמים של עבודת ה', וכדי שתוכל לבנות יחד עם בעלה בית של תורה. די פשוט בעיני.
ולא הבנתי למה זה סותר עשיית חסד 🤔 א. הרוב הולכות אחרי או לפני השירות הלאומי שמפוצץ בחסד, ולא במקום זה. ו-ב. ממש אפשר גם תוך כדי.
טובמבשר שלום
הלימוד תורה זה מה שמייצר נקודת פתיחה יציבה לחיים שלמים?
אני לא יודע אם בלי החיים התורניים פחות טובים.
אני גם לא בטוח שהבנות ששנה למדו במדרשה- יש להן חיים תורניים אחרי המדרשה.
אני גם לא בטוח שהבנות שמקפידות יותר על ההלכה למדו במדרשה.
אז כבוגרת מדרשה,מדרשיסטית20
וכאחות לבוגרת מדרשה, וכחברה להרבה בוגרות מדרשה, ומהיכרות עם הרבה הרבה בוגרות מדרשה שהיום מבוגרות אני אומרת לך - שחד משמעית כן.
שמעתי אין סוף אמירות של בוגרות שמדברות על מה השנה הזאת עשתה להן מבחינה תורנית ורוחנית. תשמע, דתלש"ים ולייטים יש בכל מקום, אבל לדעתי מיעוט במקרה הזה.
ואולי זה גם תלוי מדרשה 🤷‍♀️

אגב - אני נגד להסתמך על שנת מדרשה כמקור רוחני יחיד בחיים. לדעתי קריטי לקבוע עיתים כל החיים. אבל חד משמעית שנת מדרשה יכולה להוות מקפצה.
טובמבשר שלום
כמה שנים עברו מאז שסיימת?
נדבר עוד 3 שנים ונראה?

-יש לי זומים וחברותות, אז את הדיון נמשיך בעז"ה מתישהו-
לא הבנתי מה זה הזלזול הזה 🤔מדרשיסטית20
בכל מקרה לא העדתי רק על עצמי. מכירה בלי סוף בוגרות מדרשה מבוגרות כדי להפריך בקלי קלות את הטענה הזו.
אנימבשר שלום
רוצה לומר שלא בטוח שזה באמת בניין רוחני אמיתי.

ואני לא בטוח שמי שמקפידות יותר על צניעות, כיסוי ראש, בית תורני וכו' קשור לזה שהן היו במדרשה.

ואגב, אני משתדל שלא לזלזל בנושא שאני לא עושה בו- לכן אני לא מזלזל, ואם נשמע זלזול- אני מתנצל, אני לא חושב שזו הדרך ושהיא מועילה, רק שאני לא מזלזל במי שחושב שזה כן הדרך..
...מדמיינת

 

וואו, קוראת כאן מפעם לפעם, מעולם לא הגבתי אבל הנושא שנפתח כאן עורר אותי...

 

דבר ראשון, אין שום איסור הלכתי על לימוד תורה לנשים יש איזושהי אמירה.
ההלכה לא משתנה לעולם אבל במציאות משתנה האמירות בוודאי משתנות...

 

לימוד תורה זה לא עוד מצווה, או עוד מעשה. התורה היא הדבר הבסיסי, העמוק והשורשי ביותר בחיים שלנו...
לא הגיוני לקחת שנה להעמיק ולברר את המקום הזה?

כאשר משהו הוא חשוב ומשמעותי משקיעים בו, לא נותנים לו מקום רק מהצד...

 

בעולם של היום שנשים לומדות ומעמיקות בכ"כ הרבה תחומים לא הגיוני בעיני להזניח את הדבר הכי חשוב...

 

רוב הבנות שבוחרות לעשות שנת מדרשה בוחרות בזה מתוך אהבת תורה ורצון לגדול ולהעמיק בתורה, מתוך הבנה שהיא 'כל הטובות שבעולם' וחוסר רצון לוותר על הטוב הזה...
דרך אגב, משהי כזאת שיודעת מהי תורה תתמוך ותחזק גם את לימוד התורה של בעלה, היא יודעת במה מדובר.

 

 

 

 

 


 

..מבשר שלום
ברוכה הבאה.

הגיוני, לא יצאתי על מה שבנות עושות, רק שיש עוד מעשים שאותם הקב"ה ודאי ביקש מבנות, ואולי בזה כדאי להתמקד.

כאשר משהו משמעותי וחשוב-הדבר הכי חשוב לנו זה עבודת ה' ושמירה על ההלכה, אם משהו לא כתוב ואין כזה ציווי- אולי לא זו הדרך שכך הקב"ה רוצה שבנות יעבדו אותו- אני לא אומר שלימוד תורה זה רע, רק שלא זו עיקר הדרך.

בעולם של היום וכו' -אמרנו שזו טענה של החפץ חיים, ועליה אני לא חולק., רק לא בטוח שהיא מחייבת לימוד כמו שמחייבת דבקות יותר על ידי תפילה,תהילים ושמירת שו"ע., אני לא מכיר בוגרות- אבל אולי לפני שהולכות לעשות משהו שהקב"ה לא ביקש מהן- כדאי לעשות משהו שהקב"ה כן ביקש כמו צניעות,לשון הרע, תפילות, לחזק את הלימוד של הבעל ועוד.

רוב הבנות וכו'- אני בכלל לא בטוח שזה נכון, אולי כדי להראות שגם בנות יכולות, אולי לא בגלל זה, אבל הסיבה שאת אומרת לא ודאי לי שהיא נכונה.

דרך אגב- זו הטענה הכי טובה ששמעתי למה ללכת למדרשות
אני חולקת עליך שלימוד תורהמדרשיסטית20
לא כלול באחד מהדברים שאישה חייבת בהם. לפי מה שאני למדתי יש ארבע פעמים בתורה שם התורה מחייבת לימוד תורה ורק על אחד (!) הפסוקים יש מחלוקת בגמרא אם אישה חייבת בעניין המצוין שם או לא, אותו פסוק הוא באמת על לימוד כדי להחזיק את עולם התורה בעמ"י (ואני מזכירה שגם שם אגב יש שאומרים שהיא לא חייבת אבל יש לה שכר אם תלמד).
כלומר, בשלושת המקומות האחרים המצויינים בתורה יש חיוב שווה ללימוד תורה גם לגברים וגם לנשים.
זה לא עובד ככהצ'יאל

ממצוות ת"ת נשים פטורות. מספיק לימוד אחד בשביל כל המצווה.

באסה, חשבתי שאתם מכירים את המהלך.מדרשיסטית20
לא המצאתי אותו.
אבל אין לי כח באמת להיכנס לזה.

אם @בינה. תועיל בטובה להצטרף אני בטוחה שהדיון יהיה יותר פורה 😏
בואי כבר ! קרציה !
חח אני מכירהפצלש(:
הוכחה שלא המצאת(;
אכן סוגיה ארוכה..
טוב אז גרמתם לי לפתוח את הקלסר מהמדרשה....פצלש(:
בתורה מוזכר 4 פעמים ציווי ללימוד תורה, וכל פעם זה למטרה אחרת.
מטרה אחת- אמונה, קשר עם ה'.
מטרה שניה- ללמוד כדי לעשות.
מטרה שלישית- "ואהבת" להתחזק באהבת ה'.
3 המטרות האלו הן גם על הנשים.
והמטרה הרביעית שהיא ללמוד על מנת להעביר את זה לדורות הבאים, שזה בעצם האחריות על התורה, היא מופנית רק לגברים.
ככה שמ3 בחינות מתוך 4 גם נשים צריכות ללמוד.

ועוד נקודה- לשון הרמב"ם היא "רוב הנשים אין דעתן מכונת להתלמד" המילה רוב אומרת שזה לא חד משמעי, ולכן זה יכול להשתנות לפי התקופה, ובתקופתו הנשים לא היו מספיק 'חכמות' כדי ללמוד תורה.
ואם בתקופה אחרת 'רוב הנשים' הן לא כאלו, אז גם פסיקת ההלכה היא שונה.

וגם החפץ חיים מסביר שדבריו אלו של הרמב"ם תלויי תקופה ומקום.

וכהמשך לזה.. הרבי מליובאוויץ' כותב שנשים צריכות וחייבות ללמוד גם את התורה שבעל פה ולהתעמק בה

עד כאן לעכשיו😌 מקווה שיצא מובן(:
ייש"כ, אבל לא כ"כ מדוייק..הָיוֹ הָיָה

דווקא האחריות לדורות הבאים מוטלת על האם, "ואל תיטוש תורת אמך", וכל הדורות יהודים החזיקו בזכות ה"יידישע מאמע"....

 

והחלוקה הזו לפי מטרות לא ממש מוצלחת, כי ניקח לדוגמה - את הקשר עם ה' - אז גברים ונשים שונים בדרכי יצירת הקשר, ולא לחינם חז"ל לא ממש זרמו עם לימוד נשי בדברים שלא מעשיים.

 

 

 

 

כמו שיצא לי להזכיר כמה פעמים, אני בעד מדרשות. רק כדאי לדייק בטיעונים.

כמו שכתבתיפצלש(:
אני לא יודעת את כל הצדדים בסוגיה
ויכול להיות שיש דברים שיש עליהם מחלוקת..

לגבי האחריות לדורות הבאים אולי הכוונה שהאבא אחראי שזה יקרה, ובפועל לאמא יש בזה חלק גדול, אך האחריות לא מוטלת עליה. אולי, מנסה(;

ולגבי הפסקה השניה לא בדיוק הבנתי, אכן יש הבדל בין הגברים לנשים, אבל עדיין זה מוטל על שניהם
רגעמבשר שלום
מאיפה החילוק הזה?
מי אמר שזה נכון?
באמת שאין לי ידע רחב ומקיף בעניןפצלש(:
אבל את המעט שלמדתי אני כן יודעת, ואלו הדברים הרשומים לעיל^

זה מה שאני למדתי, יכול להיות וכנראה שיש בזה עוד צדדים
אבל לא המצאתי שום דבר, הכל מבוסס על שיעורים שלמדתי מהרב במדרשה

וגם החילוק הזה
הדבר הכי בסיסי ביהדותבינייש פתוח

קריאת שמע "ושננתם לבניך" ולא לבנותיך. אם המציאות השתנתה זה במקסימום מעין חובה או הכרחי בלי להיות חובה אבל אי אפשר להמציא ציווי שלא קיים

אכן, אתה צודק.מדרשיסטית20
ובדיוק על הפסוק הזה יש דיון בגמרא. אבל על שאר הפסוקים בתורה שמדברים על החיוב ללמוד תורה אין. (ראו ערך - דברים ד' פס טו', ה' פס' א', ו-ו' פסוק ד'-ט' ) הרעיון המרכזי של המהלך הוא שתמיד כשכתוב מצוה כמה פעמים אז זה כנראה בא להוסיף עוד מימד למצוה שלא היה כתוב בפעם הקודמת. ולכן כל פסוק מדבר על עניין אחר בלימוד תורה ועל מה בעצם החיוב.
זה לא נכון מבחינה הלכתיתצ'יאל

אולי מבחינות אחרות

ובע''ה כשיהיו לך בנותבת 30
לא תלמד אותן ?
לא תשלח אותן לבי''ס?
בפעם ה30בינייש פתוח

אני בעד לימוד תורה לנשים, לא ברמה של גברים. לכן מתקשה להבין את הצורך ללמוד יום שלם למשך שנה שנתיים

דווקא זה מאוד נכון - לקראת נישואין וזוגיות

אגב הבת של הר"מ משיעור א וסגן ראש הישיבה לא היתה לא בשירות לאומי ולא במדרשה

ואחיות שלי שמעו שיעורים רק אחרי צהריים ערב

ההבדל בין שנת מדרשה לללכת לשיעור פעם בשבועפצלש(:
או פעם ביום,
זה כמו ההבדל בין שנת שירות לאומי להתנדבות פעם בשבוע

כשזה העיסוק שלי בשנה הזאת זה ככ שונה, כי אני הרבה יותר בפנים, זה סובב אותי מכל הכיוונים
וככה גם זה משמעותי בשבילי הרבה יותר
אבל אתה כל הזמן משווהבת 30
בין לימוד של בנות במדרשה לבין לימוד של בנים בישיבה.
ומה שאני אומרת לך, שזה בכלל לא אותו דבר, ולא בא מתוך רצון לחקות או להשוות.
זה כמו שתשאל למה בחורה שלומדת לימודי סיעוד כדי להיות אחות צריכה ללמוד יום שלם כמו בחור ישיבה?
מה הקשר?
לומדים יום שלם כי יש הרבה מה ללמוד.
ויש בנות שלא מתאים להן יום שלם, אז הן מוצאות מסגרת שהיא חלקית.

ומה שאחיות שלך עשו זה נהדר. זה לא אומר שכולן כמוהן ..
שכחתי לתייג אותך!בינייש פתוח

@חופשיה לנפשי

מה שתגידי אני אקבל\אעשה

אין לי אינטרס שהדיון יהיה פורה בינה.
זה ביטול תורה 😁
סליחהמבשר שלום
בהלכה יש מצווה אחת של תלמוד תורהולא ארבע ללמוד וללמד, ושם אין מצווה לאישה- לא לרמב"ם ולא לשו"ע.
זה לא "איזושהי אמירה"צ'יאל

זו הלכה לכל דבר דבר. היא נפסקה ברמב"ם ובשו"ע. ולפי רוב הפוסקים היא שרירה ותקיפה היום בדיוק כמו בעבר.

בקשר להערה שלך...ultracrepidam

יש גם הרבה גברים דתיים חכמים ומשכילים עם ידע תורני מועט. בשביל אנשים עם הרבה ידע, זה בעיקר שאלה של תחומי התעניינות.

 

אני מכיר משפחה/זוג ששניהם חכמים מאד, והאשה לא למדה (כנראה) בצורה מאד מסודרת אבל עם הזמן ובגלל ההתעניינות שלה יש לה ידע הלכתי מרשים.

כל מילה בסלע. הסברת מהמם !מדרשיסטית20
הסיבה שנשים פטורותצ'יאל

ממצוות עשה שהזמן גרמן היא בגלל שהן פטורות מתלמוד תורה.

 

ואשמח לדעת איזה רב סובר שהסיבות לפטור לא שייכות בימינו.

לא מכירה את הקישור הזה שעשית.מדרשיסטית20
יכול להביא לכך מקור ?
הגמרא בקידושין לד.צ'יאל

ומצות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות: מנלן גמר מתפילין מה תפילין נשים פטורות אף כל מצות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות ותפילין גמר לה מתלמוד תורה מה תלמוד תורה נשים פטורות אף תפילין נשים פטורות.

את רואה? כן משווים ביניהםבינייש פתוח
@שוגי~
ואני לא יודע למה את חושבת שאני ציני, כל הדיון שפתחתי הוא במטרה לשקול כיוון אחר...
יש בעיה בהנחת תפילין.בינה.
יש סיבה שמקובל מאוד שנשים מקיימות מצוות עשה שהזמן גרמן גם במקומות שמרניים, ותפילין זה לא מקובל ואף בעייתי.
יש עם זה בעיה מצד נקיות, אין לי כוונה להכנס לזה כאן, ואני גם לא מספיק מבינה - אבל מוזמנת לגגל בנושא.

אני מסכימה מאוד עם רוח הדברים שלך, אך היה לי חשוב לדייק ולהוסיף בתור אחת שמאוד תומכת בלימוד תורה לנשים ובמדרשות. החובה של נשים וגברים ללמוד תורה, היא בהחלט שונה. השוני הזה לא אומר שלא טוב שנשים ילמדו, או שאסור להן ללמוד. זו מצווה גם עליהן, ומקדם גם אותן רוחנית ומותר ורצוי שילמדו. אך עדיין החובה ללימוד תורה לא שווה בין נשים לגברים.
במספיק מדרשות מתמקדים במה שה' *כן* ביקש מבנות ללמוד.הָיוֹ הָיָה


יכול להיותמבשר שלום
אני לא נכנסתי לעהיין של מדרשות, רק שתסביר מה ההבדל בין תפילין לתלמוד תורה
טעם הפטור שונה - זה ההבדל. הסברתי בתגובה קודמתשוגי~
ויודע מה - אולי זה בכלל לא משנה?
יכול להיות שאתה צודק, וכן אפשר להשוות.
נשים לא מחויבות להניח תפילין, אבל יכולות.
נשים לא מחויבות לשבת בסוכה, אבל יכולות.
והן מקבלות על כך שכר.
כך גם נשים לא מחויבות ללמוד תורה. אבל יכולות.
ממש מפתיע אותי שאתה לא מביןעדיין טרייה
את ההבדל בין תפילין ללימוד תורה.
איך אפשר לקיים את התורה בלי לבנות בסיס חזק באמונה? איך אפשר לחיות חיי תורה בלי לפתור שאלות מהותיות של התנגשות בין השכל האנושי לאמונה? איך אתה מצפה ממשהו לקיים מצוות שקשות לו בלי שהוא מבין את מהות המצווה וכיצד היא השתלשלה עד לקיומה בימיינו? אנחנו חיים בעולם חילוני מלא בשאלות שנתקלים בהם ביום יום הבסיס האמוני צריך להיות מאוד חזק בשביל לשמור על דרך הישר. אולי בעבר רוב הנשים יכלו לחיות חיי תורה תמימים בלי לשאול שאלות כלל היום החיים באופן טבעי מפגישים אותך כל הזמן עם שאלות מהותיות. כשאני פותחת ספר ללמוד אני לא עושה את זה כי יש עלי ציווי ללמוד תורה ככותרת של "לימוד תורה" אני עושה את זה כי אני צריכה לבסס בי עוד צד ביהדות. קיום המצוות של אדם בוגר לא דומה בכלל לקיום המצוות של ילד הדעת וההבנה העמוקה לגבי המעשים הם מהות המעשה. להגיד לאישה לא ללמוד ולקיים מצוות שקשורות לה זה להגיד לה לקיים מצוות ברמה של ילד המהות של המצווה חסרה כשהדעת חסרה.
לא נכוןבת 30
בנות בהחלט צריכות ללמוד תורה.
קודם כל הן חייבות להכיר היטב את כל ההלכות שרלוונטיות אליהן.
שנית, וזה גם הרבי מלובביץ' אמר, שהיום בנות חייבות ללמוד גם נושאים אחרים, כמו יסודות האמונה ועוד.
נראה ליkaparalay
שהתערבבו כאן (וגם בתגובות שבהמשך) כמה דברים, וזה קצת מקשה לענות..

רק אגיד שהיציאה מנקודת הנחה שיש כאן רצון להידמות לגברים באיזשהו אופן היא לא נכונה (על-פי רוב), ולכן אני חושבת שהשאלות על התפילות במניין או על התפילין הן לא כ"כ רלוונטיות.

(כמובן שאשמח לנסות לענות, אבל אני באמת לא מצליחה לרדת לשורש השאלה כרגע..)
אשמח להסבר למהבינייש פתוח

כי שוב, למה לממוד כל היום?

אני לא כ''כ מבינה את השאלה שלךבת 30
באה בחורה, אחרי שנה או שנתיים של שירות לאומי או צבא, ורגע לפני שהיא מתחילה את המירוץ של החיים- לימודים גבוהים, חתונה, ילדים, היא אומרת לעצמה: "הי, שניה. לפני הכל, אני רוצה לתת לעצמי יסודות חזקים בעולם התורני. אני רוצה להכיר לעומק את מה שרק טיפה הכרתי בתיכון. אני רוצה למצוא תשובות לכל מיני שאלות שיש לי, אני רוצה להכיר לעומק את הדרך האמונית שלי, אולי אני רוצה להתחיל להכיר גם דרכים נוספות שיכולות להעשיר את העולם הפנימי שלי''
אז הבחורה היקרה מוצאת לה מדרשה כלבבה, ושם יש לה מערכת שיעורים מלאה. (יש גם מדרשות שלא. יש כאלה שבהם יש רק לימודי אחה''צ שמאפשרים לבנות לעבוד או ללמוד בבוקר).
וככה הבחורה היקרה שלנו לומדת המון דברים שעד כה היא לא הכירה, ולמען האמת היא גם לא כ''כ היתה פתוחה להכיר, כי בתכל'ס- באולפנה היא למדה בעיקר לבגרות, ועכשיו היא במקום אחר לגמרי.
היא מכירה ספרי יסוד של היהדות. היא לומדת הלכה בצורה מעמיקה ויסודית, היא מבררת לעצמה מה המקום ומה הדרך האמוניים שלה, לפעמים היא זוכה להכיר צורה של דף גמרא ואת העושר האדיר שטמון בין דפי הגמרא, היא פתאום מבינה לעומק את המשמעות של התורה ואת היופי שלה והחשיבות האדירה שיש ללימוד התורה,

ובסוף השנה, היא יוצאת מהמדרשה אל המירוץ של החיים. אבל היא טעונה היטב. בליבה נטועה אהבת התורה, והאמונה שלה מבוססת יותר, עוזרת לה להתמודד עם כל מיני מכשולים שהיא נתקלת בהם.

אז מה הקשר בכלל לשאול ''למה ללמוד כל היום''?
מה פירוש ''למה''?
כי ככה.
למה מי שלומדת מדעי החיים או הסטוריה באוניברסיטה מקבלת מערכת שעות מ8 בבוקר עד 8 בערב?
כי ככה זה. יש הרבה מה ללמוד, הרבה מה להכיר, ויש מערכת שעות מגוונת ועמוסה .
זה לא שבנות לומדות גמרא (ברוב המדרשות) מהבוקר עד אחה''צ ואז בערב יש להן איזה שיעור בכוזרי או בתנ''ך.
יש מערכת של שיעורים, בנושאים שונים, של רבנים ורבניות שונים, והמערכת הזאת ממלאת את כל היום.
חסר מה ללמוד כשבאים ללמוד תורה???
ואפילו רק דברים שרלוונטיים לנשים- חסר?
הלכה, וחסידות, וכוזרי, ורמב''ם, ותנ''ך, ופרשת שבוע, ונושאים שקשורים להקמת בית, ועוד ועוד.

ולכל זה אין ולו שמץ של קשר לעובדה שבנים לומדים בישיבה ימים שלמים. זה לא קשור בכלל, אין שום נסיון לחקות לימוד ישיבתי (ברוב המדרשות), אין נסיון להגיד ''גם אנחנו חכמות ויכולות''. זה פשוט בכלל לא המקום...
זה בצורה הכי פשוטה ויפה.
באנו ללמוד תורת חיים כדי שיהיו לנו חיים שיותר קשורים לתורה ולעומק שלה



הבהרה: כל זה נכתב מתוך החוויה והנסיון שלי גם בתור מי שלמדה בעבר במדרשה וגם בתור מי שלימדה שיעור במדרשה (אולי גם השנה, נראה מה יהיה עם הקורונה הזאת)
..kaparalay
הייתה לי עכשיו קצת פניות לעבור על תגובות אחרות כאן, ואני לא יודעת אם יש לי הרבה מה להוסיף..
הסכמתי עם הרבה דברים שכתבה @בת 30
יכול להיות שבאידיאל, היה צריך לתת יותר מקום ללימוד קודש בגילאים מוקדמים יותר (ולא כחומר שנבחנים עליו, אלא לימודי קודש והעצמאות העולם התורני והרוחני כמטרה בפני עצמה), אבל בפועל לרוב זה לא קורה, ולכן נראה לי שההחלטה להקדיש זמן מסויים ללימוד במדרשה היא החלטה מבורכת.

לגבי ההזדמנות לבנים-
לנשים יש חלק בתורה ובלימוד שלה.
יכול להיות שיש מחלוקות לגבי גודל החלק, איכות החלק, או משמעות החלק. אבל החלק הזה ישנו.
הידיעות שלי ממש דלות, אבל נראה לי שבדורות האחרונים כבר יש שאומרים שהחלק הזה גדל באופן די טבעי ובריא, ושאין למחות על הנושא, ואפילו ראוי לפרגן.. (;
לכן, לא נראה לי שיש כאן איזשהו עניין של הידמות לגברים.
אגב, אם הטיעון הזה היה נכון, הרצון הזה היה אמור להתרחב לעוד תחומים חוץ מאשר הלימוד בלבד (ואז, לכאורה, היינו אמורים לראות היום הרבה יותר נשים שרוצות להניח תפילין/ ללבוש ציצית/ להתפלל במניין/וכו'.. לא?)

לגבי כמה זמן ללמוד-
יש תכניות מלאות (שבהן לומדים שנה שלמה, כל השבוע, כל היום), ויש תכניות חלקיות שנקראות גם תכניות שילוב (שבהן לומדים בכל יום כמה שעות, או יום/ יומיים מרוכזים יותר בשבוע, ובשאר הזמן לומדות/ עובדות/ עושות ש"ל).
יש כלמיני הבדלים בין התכניות, אבל נראה לי שבסופו של דבר הבחירה היא של כל בחורה לפי תכונות הנפש והאופי שלה, וצורת הלימוד שמתאימה לה יותר.
כן נראה לי הגיוני שבחורה תחליט שהיא רוצה להקדיש שנה אחת אך ורק בשביל לימוד/ התכנסות/ בניה כזאת או אחרת של העולם הפנימי שלה. וכשמחליטים כזאת החלטה, נראה עוד יותר הגיוני להקדיש לזה את כל היום..
אגב א', חוץ מהעובדה שבאמת יש בשנה כזאת איזשהו כוח מניע להמשך החיים, בשנה כזאת גם הרבה פעמים מקבלים כלים שמאפשרים ללימוד להישאר חלק מהיומיום, אז יש כאן עוד רווח.
אגב ב', שנה שלמה לא סותרת תכנית שילוב, והרבה פעמים תוכל לראות בנות שלמדו במדרשה שנה שלמה שממשיכות אח"כ לשלב לימודי קודש תו"כ לימודי תואר או עבודה..
כי זה חשובבת 30
בעולם שבו בחורות ונשים מתקדמות עם ההשכלה הכללית שלהן לרמות גבוהות, זה ממש לא לענין שהרמה של הידע וההכרות עם התורה תישאר ברמה של כיתה י''ב.
מעבר לזה, וזה אני אומרת מהחוויה שלי, שנה כזאת במדרשה נותנת בסיס אמוני, רוחני, תורני לכל החיים, וזה אח''כ בא לידי ביטוי בבית 'היא מקימה, בחינוך שהיא יכולה לתת לילדים.
פעם אדם חכם אמר לי..חברוס:)

שאם מי שדן איתך על לימוד רציני ומסודר לבנות, וכן, אפילו שנה או שנתיים מהחיים ..

היה כל כך נהנה מהלימוד תורה שלו ושמח בזה, ורואה בה את סם החיים

אז אין מצב שהוא לא היה ממליץ לך בחום ללמוד גם..

 

..מבשר שלום
לא יודע אם הוא חכם.

התורה סם החיים לגוי?
-לא.
כי?
עץ חיים היא למחזיקים בה, למי שעושה את דבר ה'- את מי שחיים בזה.
זה דיון הלכתי.

אולי כדי את המשפטי חכמה שלו שישמור לעצמו, ויכול לחלוק על כמה רבנים גדולים שלא מעודדים.
...חברוס:)

 

א. גם לגוי יש מה למצוא בתורה- ולא סתם זה אחד מרבי המכר בעולם

ב. בעייני ההשואה הזאת היתה מיותרת לחלוטיין

ג. בעיניי עיקר הדיון פה הוא ממש לא רק הלכתי..

אלא הרבה על תפיסת עולם...

 

ובכל מקרה כמו הרבה דברים ביהדות , יש תומכים ומתנגדים..

ככה שיש לו על מי לסמוך ..אז לזלזל בעייני זה לא דרך.. 

..מבשר שלוםאחרונה
א. מי אמר שהתורה חפצה בזה?
נכון שכתוב שגוי שלומד תורה הרי הוא ככהן גדול, אבל התורה לא נהיית סם החיים.

ב.כי?

ג.בעיני לא, דבר ראשון הלכה.
אני משתדל שלא לזלזל, כדאי שתגידי לאדם החכם הזה שאם הוא מדבר על טעם התורה של ת"ח שהוא לא מגיע לקרסוליים שלהם, שלא יצפה שלא יזלזלו בו, ויש לי הרבה לכתוב עליו ואני שותק.

-בלי נדר יותר אני לא אגיב בשרשור הזה, אז הדיון נגמר-
זה לא יוביל לדברים טובים.
איזה סטיגמות..וואותפוחית 1
מסקנה: לא לחשוש מדברים לא מוכרים ותמיד לבוא בראש פתוחכבר לא ישיבישער

כן, יצאתי סאחי. אני יודע

😂😂נועה גבריאל
צודק
חשוב לי לחדדבינייש פתוח

כל המטרה של השרשור היא לשקול דרך אחרת לעומת מה שהצגתי בתחילת השרשור

את הטענות על המציאות השונה היום ואת האבסורד שנשים מבינות בהמון תחומים אני מקבל, וזו גם לא פעם ראשונה שאני שומע אותם כמובן, אבל אני רק מנסה להבין למה להקדיש לך יום שלם, ממש כמו בנים

למה לא בעצם ?מדרשיסטית20
אני מניחה שאתה יודע מה זה לשקוע בתוך עולמה של תורה, ושזה לא משהו שקל לעשות "על הדרך", לפעמים צריך גם להקדיש שנה שאתה ממש ממש משקיע נטו בזה. והתוצאות הם איכותיות הרבה יותר מלימוד פה ולימוד שם.
דווקא זה מאוד נכוןבינייש פתוח

כשלומדים גמרא עיון ובקיאות ומחלוקות ראשונים, יש הרבה יסודות לבנות. לא רואה את זה כל כך במחשבה או הלכה יומיומית

תופתע 😏מדרשיסטית20
לבנות אבני יסוד לתפיסה אמונית, יראת שמיים, חיבור לתורה, מציאת המקום שלי בעבודת ה' וכו' וכו' יכול לקחת גם שנים.
כמו בנים גם בנותהפי
עבר עריכה על ידי הפי בתאריך כ"א בתשרי תשפ"א 12:29
רוצות להתקרב לאבא שבשמיים , ומחפשים איפה אפשר ללמוד תורה עם הלב? בתור אחת שלמדה במדרשה והשקיעה את הכסף שלה (היחיד שהיה לה בזמנו) אין ספק שהשנה של המדרשה נתנה לי המון .
כמוני , כך כל הבנות של המדרשה (שלי) .
אני לא יודעת אם הלימוד עד 12 בלילה אבל האווירה לגמרי של תורה והתקדמות. כי את איתם 24/7 עם בנות איכותיות שרק רוצות להתקדם ..
ואפעם לא התיימרנו להיות כמו בישיבה בלימוד של בנים.
הלימוד לא היה אינטנסיבי כמו בישיבה, שאתה נכנס לשם ויש לך בית מדרש ענק שכולם בחברותות והמקום פועל 24/7 אבל כן היה עד שעות הערב .. והיה מכובד ובאו הרבה רבנים ללמד
מקורפניך ה' אבקש

מי שרוצה להעמיק קצת מוזמנים להכנס לשולחן ערוך סימן רמ"ו סעיף ו'.

 

לדעתי כדאי שכל בת ישראל תלך למדרשה.. בעיניי המקום הזה פותח ונותן כלים שהם אינסוף כי מהן זה ממשיך לדורות הבאים. אמא אולי לא מחוייבת ללמד תורה את ילדיה, אבל עיקר החינוך הוא מאמא וכשהיא חייה חיים מלאים באהבת ה' גדולה ורצון וכיסופים להתקרב לה' יתברך, הילדים מקבלים את זה ממנה ומתמלאים בזה בעצם החוויה היום יומית בבית.

 

אשריכן שזה מה שאתן רוצות תמשיכו ככה

חופשיה לנפשי
סיפור מצחיק
בנות מדרשה הן לא מפחידות(אולי חוץ ממני)
הן פשוט מאוד בנות שלומדות בצורה מסגרתית
קיבלתי תודהבינייש פתוח
היחידה שעונה ישר ולעניין במקום לספק חומר רקע.
אלופת הפורום
ואז פתאום אני מגלה שזו היה בכלל מדרשה לחוזרים בתשובהבינייש פתוח
תודה על ההארה
@פצלש(:
לא התכוונתי לפתוח דיון אבל שמעתי דברים שעזרו לי לא לחשוש.
משום מה כשפתחתי דיון על כך פעם לא ממש קיבלתי תשובות
תודה לכל העונים והעונות
ונקודה למחשבה. היתה פה חלוקה מגדרית ברורה. כל הבנות היו בעד מדרשות ולימוד תורה לנשים, אפילו כדבר מחייב
וכמעט כל הבנים הציגו דברים לא בעד הגישה.
רפרפתי עכשיוחמדת66

אולי קצת מהר מידי, אבל ראיתי שאצל הבנים זה בערך 1:1 - אז אתה יכול לצרף אותי ל"בעד" ולומר שגם רוב הבנים.

זו חלוקה לא מדוייקת.הָיוֹ הָיָה

גם בין הבנים, וגם בין הבנות, היו גם הבדלים באיזה לימוד לתמוך.

 

אני לדוגמה, תומך בהחלט של מדרשות.

אבל לא מהסוג שעוסקים ערב ובוקר וצהרים בללמוד ר' עקיבא אייגר...

 

 

וזה משמעותי וחשוב לי לדייק את זה, משתי הסיבות

גם לא להציג את הגברים כמתנגדים גורפים ללימוד תורה.

וגם לא להציג את הבנות כולן כתומכות גורפות ברדיקליות של העניין...

אין לי ספקחמדת66

רק קצת הצחיק אותי לעשות מחמישה ששה משתתפים מרחב מדגם.

לא אמרתי שכל הבנים רוצים לשרוף את כל המדרשותבינייש פתוח

או לאסור על נשים ללמוד תורה

אני אמרתי שכמעט כל הבנים הציגו טענות שמתנגדות לטענות הבנות על חובה ללמוד תורה או צורך מחייב במדרשה, לפעמים אפילו אם זה רק מדרשת אחה"צ-ערב

שזה קצת מצחיקבת 30
כי אף אחת לא הולכת למדרשה כי יש חיוב או צורך מחייב.
מי שהולכת עושה את זה פשוט כי היא רוצה.
אז איך בנים יכולים בכלל להזדהות עם הרצון הזה?

בדיוק בשבת שיחקנו סו דו יופצלש(:
ואז אחשלי הקווניק (בן 24) אמר שאם היה אישה היה בטוח.. לומד במדרשה

הופתעתי ממנו
אבל שימח אותי לשמוע שהוא בעד(:
ישיבות הקו לא נגדברגוע

הם הקימו אפילו כמה מדרשות..

נכון לא אמרתי🤷פצלש(:
אם כך למה הופתעת?בינייש פתוח

ובאיזה הקשר ציינת שהוא קווניק?

אגב מה זה סו דו יו?

חח כי הוא היה יכול גם להיות נגדפצלש(:
כמו שאני מכירה אותו..

כי נראה לי יש את הקיצוניים שיהיו נגד.. סתם לאדעת.. אולי לא

וסו דו יו זה משחק כזה עם שאלות(:
תשמע רגעטיפות של אור
לא מנסה לפגוע.

איך היית מתייחס לשרשור "בנות עם צמיד - מה דעתכם?"

כנראה היית מסתכל בתימהון וממשיך הלאה, נכון? אז זה בערך מה שמרגיש רוב הפורום כלפי השרשור הזה...
עד כאןכְּקֶדֶם

מי יודע כבר כמה קשרים הלב הזה חווה

וכמה אמרו לך שאתה זוהר ושאתה משהו אחר ושהעולם צריך אותך באמת. ואיך זה שאתה כזה כל כך? והלוואי שהרגע הזה אתה ואני לבד יהיה לתמיד.  ושאם היה אפשרי הייתי נשארת איתך לנצח אבל אנלא יכולה להקים איתך בית. ועוד אינספור פתגמים מאינספור שהלב שלי נתן להן להיכנס בלי מעצורים. והן הביטו ברהב ונגעו בקצהו ונחרדו ונעלמו.

ולהבדיל גם קשרים עם חברים טובים מאד שהחליטו שדיי.

אה וגם הוא, שאמר לעולם דיי. גם איתו רציתי להגיע הכי רחוק שיש יותר מהכל וגם אתה מתי שככ התקרבתי אליך טרקת לי את הדלת בפרצוף. כמו כל האחרים.

ואולי אני באמת תמים ונאיבי אולי לא הרגשתם אליי כמו מה שאני הרגשתי ומרגיש אליכם עד היום. אולי באמת ניצלתם כל רגע אתי רק כדי לחוות עוד קצת , כמה שמתאפשר.


אבל הגיע הזמן שלי. שעכשיו אני איעלם.

הגיע הזמן שאומר לעולם - דיי.



התוהו קדם לעולם. 

נוגע, לא נוגע

עצוב וכואב לשמוע

 

קצת מניסיון, יש אנשים שהעבודה הרוחנית שלהם זה להסתנכרן עם העולם וללמוד להתהלך בו. ואם זה מנחם, אחרי העבודה הזאת אתה מרגיש אחרת, טוב יותר ורגוע ושליו, ושלם עם עצמך.

שתרגיש טוב במהרה בעז"ה, ותמצא את מקומך ואת רעייתך

נעמת לנו… חבל שאתה מחליט לעזובפ.א.
וואלה לא קלטתי שזה שרשור פרידהadvfb
כתיבה יפהאדם פרו+
מבטאת את ההרגשה
כואב ממשארץ השוקולד
מאחל רק טוב
חבר יקרכל היופי

עוד לא הגיע זמנך להיעלם.

הלב שבע אכזבות אבל יום אחד יהיה טוב יותר ותמצא את מקומך.

הסימן הכי טוב בעיניי לטוב ולכנות - הוא אנחנו עצמנו.

האם אתה מרגיש טוב ואהבה כלפי אחרים?

אם כן, בוודאי שיש עוד כמוך שאינם רק נצלנים.

כל אחד מאיתנו מסתובב בעולם הזה עם שריטות וקשיחם משל עצמו, החיים מורכבים ללא ספק.

אבל יש ויהיו רגעי אור.


אנחנו נוטים להבליט את החושך כי הטוב הוא המובן מאליו, כי אנחנו בנויים להתגונן מהרע.

אבל מה שזה אומר בתכלס, גם אם לא תמיד מרגישים ככה, שהטוב הוא הרוב. מקיף אותנו בלי שנרגיש.


מותר ליפול לתהומות, זה בסדר להרגיש, אבל לזכור שיש אור בקצה, שהנפילה הזו לא תהיה לנצח.

חולה עליךךךadvfbאחרונה

אחלה כתיבה

 

הצורך לשים גבולות הוא צרך הכרחי.

לאחרונה באמת עלתה התובה שזה גם נותן קרקע פוריה לדברים שיצמחו ויפרחו.

יש שני צדדים יראה ואהבה.

היראה שמתבטאת בשימת גבולות והיא נותנת בסיס יציב. 

על גבי הבסיס היציב אפשר לפתח ולהצמיח כל פעם את האהבה.

אז בהחלט - די! שמים גבולות! מתוך כך בעזרת ה' הרבה שפע ברכה והצלחה!!

יש לי בכלל סיכוי?מה כבר ביקשתי

אני יודע שהשאלה בכותרת קצת חריפה מדי אז אסביר...

לא יודע אם זה שייך לפה או לאר"מ אז כותב בשניהם.

עברו כמעט חודשיים מאז שהיא חתכה אותי. (לא יצאתי מאז מסיבה טכנית שקצת מנעה ממני להיפגש, ואני מרגיש שאולי זה קצת הזיק לי שאותה גברת ישבה לי במוח כל הזמן הזה ומצד שני גם עלו לי הרבה תובנות לגביה שלא חשבתי עליהם קודם אז אולי כן היתה מזה גם תועלת...לא משנה, זה לא העיקר. וגם סרו המניעות אז בעז"ה ממשיך.).

הנקודה היא שאני מרגיש שאני אולי קצת רגיש מדי. בכללי בחיים. ובדייטים זה מתפרץ במאתיים אחוז. כבר כתבתי על זה פה פעם אבל אז זה היה בהקשר של פרידות. עכשיו אני מתכוון בהקשר של אישיות.

זה היה הקשר הארוך יחסית הראשון שלי. יצאתי עם כמה בחורות לפניה ועם אף אחת לא התקדמתי באמת וגם תכלס לא היה כל כך שייך. כבר שראיתי את הפרטים שלה בהצעה הרגשתי שזה משהו אחר. וזה באמת היה. הבעיה הגדולה היא שלא הצלחתי באמת לקדם את הקשר. בכל רעיון שעלה לי חששתי שזה ילחיץ אותה, שהיא לא תגיב לזה טוב וכאלה. מפה לשם היא הרגישה שאני לא מוביל מספיק ועל זה (לפחות ככה אמרה) חתכה. היתה לנו שיחה ארוכה מאוד לפני שהיא קיבלה את ההחלטה, והמסר העיקרי שקיבלתי שם הוא "אתה באמת אדם טוב. באמת. לא פגשתי הרבה בחורים כאלה וגם אומרים שזה די נדיר אצל גברים. באמת התנהלת מדהים במהלך כל הקשר. הרגשתי שיש מי שרואה אותי ואכפת לו ממני. גם עוד לא פגשתי מישהו שמבין אותי ככה. יש לך לב כל כך טוב, וזאת אחת ה-תכונות החשובות לי. לכן ממש קשה לי לוותר על זה. באמת רציתי שזה יצליח. אתה מה שאני מחפשת. אבל אני מרגישה שזה לא מה שאני צריכה בחיים. אני צריכה מישהו חזק, יציב, שאני אוכל לסמוך עליו. ומבחינת הרגישות אני מרגישה שאנחנו קצת דומים מדי. וזה לא מה שאני צריכה לפחות בשלב הזה של החיים...".

מה שאני שמעתי זה "היית יכול ממש להצליח בתור בחורה. אתה לא גברי, אתה לא מסוגל לספק לאישה את מה שהיא צריכה בחיים, אתה רגיש מדי, מי שאמור לבכות בבית זה לא אתה זו אני, אין לך ביטחון עצמי, אתה לא החלטי, ובקיצור- בתור חברות היינו יכולות להסתדר יופי, אבל בתור בעל? תשכח מזה."

וכאן אני שואל כבר חודשיים ולא מצליח לקבל תשובה- למה אני אמור לצפות? מאז שאני זוכר את עצמי זה מי שאני. רגיש, מתחשב, אכפתי, דואג, שמח בלשמח מישהו אחר, מתכלב בשביל שמי שאני אוהב יהיה בנוח, וכו. אני לא מחפש מישהי גברית ושנחליף תפקידים. יש בי את הרצון הגברי הבסיסי הזה של לספק משענת, להוביל, להיות הקול השפוי. אבל בפועל זה לא מתבטא. בפועל היא נפגשת מיד עם הלב הטוב שלי, זה משמח אותה שיש גברים כאלה בעולם, ובזה מסתכמת התועלת שלה מהקשר. ואני? אני רק מאבד עוד את מעט הביטחון העצמי שנשאר לי. מי תוכל לראות אותי מעבר? ומי תוכל לאהוב את התכונות האלה באמת? יש מישהי שתשמח בזה שאני לפעמים לוקח דברים ללב והם משפיעים עלי? שאני חווה את העולם בצורה יותר עמוקה? שהלב שלי לא מסוגל לשמוע מישהו ובמיוחד מישהי שמחמיא לי בלי שיעלו לי דמעות?

זה קצת מייאש כל העסק הזה ובמיוחד הכנות שבה היא אמרה שאני אשכרה מה שהיא מחפשת ולמרות זאת החליטה לסיים את זה...

קלעת בולמה כבר ביקשתי

היא אמרה על עצמה שהרגש שלה לא נמצא איפה שהיא מצפה שיהיה ושהיא מאוד מקווה שיתפתח, ככה שכנראה באמת זה שלא היה שם שינוי משמעותי היה הטריגר העיקרי להיפרד. היא דיברה עם מישהי שהדביקה את החוסר התקדמות ברגש בהובלה שאולי חסרה מצידי, וזה היה נראה שהיא קצת נתלתה בזה בשביל לתרץ למה היא רוצה לסיים. בזמן הפרידה נאמרו הרבה דברים שאני כבר לא ממש זוכר, והאמת שמעדיף כבר לשכוח...

בעז"ה שבקרוב ממש נזכה למה שאתה מתאר ושבנתיים אצליח לחיות באמונה ובביטחון... 

מכיוון שאינני ראוי להיות הגאון של הדור,חסדי הים

אני חייב להתחתן עם אשה שתהיה מוכנה לגדל את גאון הדור הבא.

"יִבְחַר לָנוּ אֶת נַחֲלָתֵנוּ אֶת גְּאוֹן יַעֲקֹב אֲשֶׁר אָהֵב סֶלָה".

שדכנים לחוצניקים ודומיהםTachyon

האם מישהו מכיר שדכנים לחוצניקים או בכללי אנשים שיכולים מצד אחד להיות מאוד דוסים ומצד שני מאוד פתוחים לעולם? 

אתה יכול לפנות אלי במסר (לא בשיחה אישית) ואתן לךחסדי הים
מספר של שדכנית שעוסקת בזה.
אשמח גםראומה1
התחתנתי לתוך קהילה של חוצניקים רווקיםתמיד בבטחה

אז מוזמנים לפנות ואני אנסה לעזור

פניתי ראומה1
יש קהילה של חוצניקים רווקים כאן? סקרנת...מתוך סקרנות
זה סביב ישיבת מיר?
תודה, מכיר קבוצת ווצאפ שלהםמתוך סקרנות

יש להם גם קהילה פיזית?

בוודאיארץ השוקולד
תשאל בקבוצה איפה הם גרים ואיפה המניינים שלהם, לרוב זה סביב אוניברסיטאות לדעתי.
מעניין, טוב לדעתמתוך סקרנותאחרונה
תודה רבה! אם יש עוד איזה שדכנים מאזור בית שמש?Tachyon
יש בתחתית רשימת השדכנים בשרשור הנעוץלגיטימי?

כמה שדכנים ומיזמים.

כדאי להסתכל לדעתי גם על האתר SAYS.

בהצלחה

הייתי מחפש באינטרנט על JLICארץ השוקולד
ראיתי עכשיו זוג בדייטהפי

הבחורה כמעט מתעלפת מקור

והבחור מדבר על מטבע ביטקון או משו כזה..

הבנת מה אני אומר?

אחי , היא בעולמות עליונים

ביטקוייןמשה

זה באמת מקום לרחף בו.

כמה קשה לומר קר לי?בחור עצוב
בנות תמיד צודקות ובנים תמיד טיפשים וחסרי תשומת לבצדיק יסוד עלום
יותר קשה מלאכול סרטים אחר כך שהוא לא שם לב אלייךיוני.ו.

מה שבטוח.

ושאף אחד לא שם לב אלייך, ולכן את חותכת מעוד אחד ועוד אחד למרות שהייתם יכולים להיות מאוד מתאימים.

תאמיני לי תלמדי הרבה יותר על הבחור אם תחליטי להגיד שקר לך ולבחון את התגובה שלו, מאשר להחליט לבחון אם הוא שם לב שקר לך בכלל מלחתכילה.

בכלל הגישה הזאת היא פוטינציאל להיות כדור שלג מתגלגל לחיי זוגיות מתסכלים.

הוא נדרש לעבוד על עצמו לשים לב יותר לדברים שמפריעים לה בדיוק באותה מידה שהיא נדרשת לעבוד על עצמה להרחיב את תחומי הביטוי וההבעה שלה מולו.

ברור שהיא צריכה להגידהפי
לא ציפיתי שידע לבד
הצעתי לכמה בחורות את המעיל שליבחור עצוב
כולן סירבו. אולי הגיע הזמן לכבס אותו. 
נראה לי שזה בסיסי להיות רגיש למזג האווירadvfb
כדאי שיהיה תשומת לב מצידוארץ השוקולד

אבל אם היא לא יודעת לומר שקר לה זה גם בעיה.

 

ולגבי עצם המקרה, אולי גם לה היה מעניין ממש שהיא לא שמה לב לקור.

חחחח לא נראליהפי

אני צוחקת כי עכשיו שעה אני אומרת לחברה די קר לי בואי לאוטוו כבר

פתאום דוכן של תכשיטים סייל כל הדוכן

מה לא ניקח????


והיא כולה עלק קר לך

הורידה לי את החשק לא לקחתי .

סתם פשוט היה יש ים אנשים


קיצר יש משהו שמעניין לך פחות קר

אבל בדייטים לי ספציפית קפוא

ואני חופרת לבחור שקר לי!

הוא לא יכול לפספס את זה

אז תקבעו מראש במקום סגורבחור עצוב
ואי אני חושבתהפי

שהתסכול הכי גדול שלי בדייט היה שנכנסו למסעדה ואז גילנו שאנחנו בטעות בחלק החיצוני שלה אומנם מקורה אבל חיצוני היה שם קור בלתי נסבל.


שזה קטע זה יחסי  כי עם גברים קפוא לי רצח

ועם חברות שלי חם לי כל הזמן המזגן על חום דולק 

אז אפשר לעבורבחור עצוב

זו לא בושה לומר לבחור שקר לך ותשמחי לעבור.

בסוף המטרה שלו שיהיה לך הכי נוח בעולם כדי שתוכלי להביא את כל כולך לפגישה( וגם להיפך כמובן).


אני אישית הייתי שמח אם מישהו תאמר לי מה יגרום לה להרגיש טוב יותר. 

ברור שאמרתיהפי
סוף טוב הכל טוב?בחור עצוב

יש כאלו שמתפדחות לומר וסתם סובלות. 

אפשר להגיד בטל ומבוטלהפי
לא הבנתיבחור עצוב
קורה לי הרבה בשרשור הזה
אולי זה דייט בין הראשוניםמישהי נשואה

והיא עדיין התפדחה להגיד

אני מקווה שבהמשך היא תגיד שקר לה

את ההרצאות בנושא כלכלה שהיית נושא בפני😂יעל מהדרום
אשה היא לא יועץ השקעותבחור עצוב
אשה היא אכן לא יועץ השקעותאריק מהדרום
אבל אתה הולך לאחד את ההון שלך וההון שלה להון אחד.


זה נושא מספיק חשוב כדי שלפחות תהיה לכם ראיה משותפת לגבי איך נכון להשקיע.


המצב שבו צד אחד משקיע כראות עיניו בכל מיני השקעות וצד שני כלל לא מעורב זה המצב הנפוץ אבל הוא מאוד לא בריא בעיקר בעיתות משבר שבו צד אחד יקבל תרעומת על ההשקעות הגרועות שלו.


וגם איך בן אדם משקיע אומר הרבה מאוד על הנפש של בן האדם ועל איך הוא רואה את העתיד שלו ושל משפחתו.

זה לא אומר שצריך לאכול לה את הראש על זה בפגישותבחור עצוב
ולגמרי אין לי בעיה לקחת אחריות על הצד הכספי בקשר. לא כל אחד חייב לדעת לעשות הכל. 
אכן לא כל אחד חייב לדעת לעשות הכלאריק מהדרום
אבל בנושא הספציפי הזה זה מאוד חשוב לעבוד יחד כי ישנן החלטות מאוד גורליות.


אם מישהו אחד אחראי על שטיפת כלים, זריקת זבל או ספונג'ה זה לא נורא כל כך אם הפרטנר לא יהיה לו מושג בנושא.


אבל בנושאים כמו ניהול ההון המשפחתי וחינוך הילדים זה מאוד קריטי ששני ההורים יהיו אחראים ביחד.


וזאת כי שני בני הזוג מוציאים ומכניסים (בדרך כלל) ואם לשניהם יש מטרה לחסוך להון עצמי לבית או לחתונות ובר מצוות לצורך העניין לא הגיוני שאחד מבני הזוג על דעת עצמו יחליט להוציא יום אחד הכל על ביטקוין כי הוא ראה טיקטוק ששכנע אותו זה הדבר הנכון.

אתה יודע שזה בערך מה שקרה בקיבוציםמשה

השקיעו שם בכל מיני שטויות כל מיני אנשים שעבדו בגזברות. חלק קטן הצליח והתעשר (ואז הקיבוץ לא התלונן...) וחלק גדול פשטו את הרגל.

אני תוהה אם מספיק ששני הצדדיםארץ השוקולד

רואים עין בעין ביחס להוצאות וחסכונות, גם אם אחד הצדדים לא מתעסק באופן ההשקעה?

מה דעתך על זה?

המצב הנפוץאריק מהדרום
הוא שיש צד אחד מאוד מעורב בפיננסים וצד אחד לא מעורב בכלל, העובדה שזה מצב נפוץ לא אומר שזה בריא, במקרה של גירושין או מוות או נכות פתאומית שתמנע מהצד המעורב לתפקד זה יקשה מאוד, מקרים שבו צד אחד לא רק שאין לו את הקוד לחשבון בנק, אלא שבכלל לא הוריד את האפליקציה לחשבון זה יהיה ללמוד להתנהל הכל מאפס.


בשאלות הגדולות של החיים, עם מי להתחתן, כמה ילדים להביא, איפה לגור, איך לחנך את הילדים, במה לעסוק, צריכה להיות החלטה משותפת או לפחות מעורבות אחראית לדרך, גם בבניית ההון המשפחתי זו החלטה מספיק קריטית בחיים כדי לפנות לזה זמן איכות לדבר על העתיד הפיננסי שלכם.

אם תרצהאריק מהדרוםאחרונה

תוכל להשוות את זה לזוג שצד אחד מעורב בחינוך ילדים עד לשד עצמותיו והצד השני לא יודע איפה הילדים לומדים, לא מה הם לומדים, לא איזה כיתה, לא אם מישהו מציק להם בהית הספר, הוא בקושי יודע כמה ילדים יש לו ואם בכלל ומה השמות שלהם, מתי בר מצווה, לא מעניין אותו כלום בחינוך ילדים.


אז בפיננסים זה המצב הנפוץ.

ברור שמספיקברגוע
חחח גדולהפי
הרהורים בעקבות שירשורים: למי לדעתכם יש יותר סיכוי?יוני.ו.

ולמה

 

1. "לא הולך לי בדייטים/מערכות יחסים, לא מתקדם לשום מקום, למרות שאני משקיע/ה ומנסה זמן רב." >> "זאת הסיבה שהפכתי להיות פריק/ית ומוזר/ה" >> "אני מיואש/ת וכבר בקושי מנסה"

 

2. "אני פריק/ית ומוזר/ה" >> "זאת הסיבה שלא הולך לי בדייטים/מערכות יחסים, לא מתקדם לשום מקום, למרות שאני משקיע/ה ומנסה זמן רב." >> "אני מיואש/ת וכבר בקושי מנסה"
 

נגיד שאלו שני סוגי האנשים. שניהם לא אידיאלים, אבל כנראה יותר נפוצים מהסוג האידיאלי, אז תנסו להתייחס אליהם, ולא לשבור לסוג שלישי. אם תקלטו את הלך הדברים תגלו שיש הרבה פחות מקום לקטנוניות.

 

(חסכתי את הניסיון לעדן/ פוליטיקלי קורקט למינהם)

מסכים ומחזקאביעד מילוא

אבל זו התבוננות חיצונית  צריך לשבור את הסטיגמות

אתה מה זה צודקadvfb

גם בהתחלה זה עלה לי, אבל אולי זה רק עניין של ניסוח.

אם מדברים על שורש העניין אפשר למצוא בדילמה הזו עקרון שהוא אמיתי ולא חיצוני.

לא הבנתיהרמוניה

למה שיהיה הבדל אם לשניהם המסקנה השווה היא- "אני מיואש/ת וכבר בקושי מנסה" ?

לראשון יש יותר סיכויadvfb

הוא מגדיר את עצמו כנורמלי חוץ מהעובדה שהוא לא מצליח במערכות יחסים, לכן הוא יכול לבודד את חוסר ההצלחה בתחום הזוגי ולהבין שזה לא צובע את כל האישיות שלו. ככה הבטחון העצמי עולה וכך גם המסוגלות שלו לפתור את הבעיה עולה.

 

בסוג השני יש בעיה בהגדרת הזהות האישית והערך העצמי. הטיפול הוא בהכרח שורשי. 

תלוי ביחס בין כמה שהוא חושב שהוא פריק ומוזרנוגע, לא נוגעאחרונה

לבין כמה שהוא באמת

שוב נר בלי ביתאנונימיכלשהו

כל משב רוח מכבה אותו. נשארה רק פיסת שעווה חסרת צורה.

בעז"ה שנה הבאה 'נר לבי בית'חסדי הים

לפעמים רק צריך להחליף כמה אותיות בראש, כמו הדוגמה המפורסמת 'מחשבה-בשמחה'.

בעז"ה בקרוב ממש!

היום זה עדיין "זאת חנוכה" וההשפעה עדיין קיימתנפש חיה.

אפשר עדיין להתפלל ולבקש ליד החנוכיה אפילו שהיא כבויה

 

 

בע"ה

לשנה הבאה נר איש וביתו

מתוך בריאות ושמחה#

רק לומרנגמרו לי השמותאחרונה

שהתפללתי עליך לישועה שלמה ב"ה.

ניכר שאתה עובר קושי מאוד גדול, תקופה ממושכת

מקווה שאתה מוצא גם בחיים האמיתיים כתובת מיטיבה שתעזור לך ותלווה אותך דרך קושי זה

חזק ואמץ

ב"ה שתראה אור גדול במהרה ממש

"קווה אל ה'

חזק ויאמץ ליבך

וקווה אל ה'"

איך עוברים את הפגישה השנייה?אביעד מילוא

יצאתי עם בחורות מקסימות אבל אף פעם לא עברנו את הפגישה השנייה (נחתך תמיד על רקע שהן לא היו בשלות לשידוכים ונכנסו לזה מתוך לחץ חברתי)

💁🏻‍♂️אבטיח ברזילאי

ענית תשובה מאוד מרגיעה בסיפא, פשוט תצא עם בנות שלא נדחקו לפני בשלות לדייטים.


אם זה גורף אז או שמאגר ההצעות שלך מזעזע או שיש סיבה אחקת וזה היה רק התירוץ. זה לא נורמטיבי סטטיסטית שעם כל הבנות לא עוברים מאותה הסיבה את הדייט השני.

נוטה לחשוב שזו לא רק "חוסר בשלות" מצידן, ושאם תהיה איתך אווירה נעימה וכיפית הן ימשיכו

זה לא שאין איתי אווירה נעימהאביעד מילוא

אני לומד מטעויות ומשתפר ומבין איך לעשות דברים פעם אחת התעלמנו מהטריגרים ובפעם אחרת זה צץ משום מקום

מחזק אותךאבטיח ברזילאי

קשה הזיווג כקריעת ים סוף

ההשתדלות היא לא רק לוגיסטית אלא גם להשתפר בתדר, ללמוד מטעויות וצעירויות, לקרוא את הבחורה, לרצות להיות נעים...

בהצלחה

יוצאים עם בחורות בשלות יותר…מבולבלת מאדדדד
אולי כדאי גם לחפש בחורות גדולות יותר
^^^ארץ השוקולד

ואם ההצעות ברובם הגיעו מאותו מקום/שדכן/שדכנית כדאי לשתף אותם ולהבין מהם איך להתמודד עם זה.

בהצלחה

כפי שכבר אמרובחור עצוב

לצאת עם בשלות יותר.

כדאי רק לוודא עם עצמך \שיחה עם חבר שבאמת זו הסיבה וזו לא גרסה מנומסת שלהן ל"זה לא אתה, זו אני". 

משקיעים יותרהפי
ומנגד משדרים נחת נעימות
אולי לבדוק בעדינות את הנקודה הזאת בבירוריםadvfb

אתה מדבר עם החברה שלה ושואל אם יוצא לה לדבר על הרצון לבנות בית וזה משהו שמעסיק אותה.. תוהה לעצמי איך לשאול את זה בדיוק. נשמע לי לגיטימי לשאול.

אם יצאת עם כמה בנות, ואף פעם לא הגעת לפגישה שנייה-לגיטימי?אחרונה

אולי לא נכון להפנות את האצבע כלפי חוסר הבשלות שלהן, אלא כלפי הגורם האחר בעסק?

אולי כדאי לברר עם מי ששידך, שינסה לברר אם יש משהו ספציפי וקיצוני בהתנהגות שלך שמרתיע.

אולי יעניין אותך