פס"ד מעניין. מה דעתכם/ן?תורם דם
פסק הלכה: אסור לאדם עם נטיות אובדניות לומר 'אשמנו בגדנו'
רגע לפני הימים הנוראים וחגי תשרי, הוציא הרב יוני רוזנצוויג חוברת הלכתית יוצאת דופן שעוסקת באנשים שמתמודדים עם בעיות נפשיות | הוא מסביר האם מותר לאדם הסובל מאנורקסיה לצום, על איזה קטעים מתמודדים עם דיכאון יכולים לדלג, ולמה עולם ההלכה לא עסק בתחום הזה עד עכשיו?
ישי אלמקייס, חדשות כיפה

הכתבה המלאה בכיפה פסק הלכה: אסור לאדם עם נטיות אובדניות לומר

חגי תשרי והימים הנוראים בפתח, איתם ההכנות הרבות שכבר החלו החל מקניית הסימנים לראש השנה והסכך לסוכות ועד עריכת חשבון נפש לעשרת ימי תשובה ויום כיפור. אך יש קהל שההכנות לימים אלו מורכבות עבורו במיוחד.

חוברת הדרכה הלכתית שיוצאת במיוחד לקראת הימים הנוראים, עוסקת במפגש בין הסובלים מבריאות נפשית לקויה לחגים, לתפילות ולצומות. החוברת נכתבה בידי הרב יוני רוזנצוויג ממכון "מעגלי נפש" וכוללת התייחסות לאנשים עם ADHD ("יכולים להתפלל עמידה בראש השנה בתזוזה"), לאנשים שסובלים מהתקפי חרדה ("יכולים לשתות מים במקביל לתרופה ביום כיפור") ולאנשים עם דכאון קליני ("להתייעץ עם המטפל, ייתכן ולא יצומו"). יחד עם זאת, המחבר טוען כי היא נועדה גם לציבור: "שיוכלו להבין קצת יותר לעומק את הקשיים והצרכים הקיימים".

"לפני 4 שנים הגיעו אליי כמה שאלות בנוגע להלכה ובריאות הנפש, חיפשתי בכל ספרות ההלכה ולא מצאתי תשובות. לגבי בריאות הנפש לא נכתב כמעט כלום וזה היה מוזר, אז החלטתי ללמוד את הנושא". הוא קבע חברותא עם חבר פסיכיאטר שנמשכה למעלה משנתיים והתוצאה של זה היא ספר מקיף שיצא בעוד חודשיים.

איך מגשרים על הפער בין הרצון לשמירת מצוות ובין שמירה על אותם מתמודדים?

"תמיד אפשר לתת היתר או להוריד קטעים שונים רק בגלל חשבונות טכניים ולומר להם: 'אתם פטורים'", אומר הרב רוזנצוויג ומסביר: "הצד השני הוא שהאנשים האלה רוצים להיות חלק. אם נפטור אותם מהצומות ומהתפילות, איזה קשר ותוכן רוחני יישאר? איזה משמעות תישאר? הם יהיו ריקים. כמה שאנחנו מתלוננים על האורך של התפילות בראש השנה, מי שבאמת לא מסוגל לזה נשאר בסוף בלי כלום, והוא אפילו מרגיש אשם בשל כך. אז האתגר כאן הוא כפול. צריך באמת לומר להם - אתם פטורים מ-א', ב' וג', אבל צריך ליצוק תוכן חדש ולהדגיש: תעשו את זה ואת זה. אני יכול להמציא דברים אבל כדאי וצריך למצוא את זה במקורות כי זה מרגיש יותר אותנטי. נכון שהתרגלנו שאת ראש השנה ויום כיפור חווים בדרכים מסוימות, אבל הם לא חייבים לחוות את זה דווקא ככה, יש עוד דרכים. אז הנה מדרש, הנה סיפור ומקור חסידי ורעיון שיכול לתת את התוכן בלי להביא אותם למקום שבו הם סובלים וחס ושלום גם מתדרדרים בעקבות התפילות".



לפי הרב רוזנצוויג, החשבון ההלכתי הוא פשוט יחסית: "אם מצוות 'עשה' גורמת לחולי אז אפשר לוותר עליה, אבל אם אנחנו מדברים על איסורים ומצוות 'לא תעשה', אז זה כבר דבר אחר". הוא אומר וטוען, "האם אגיד לאדם אובדני שלא לומר 'אשמנו בגדנו' אם זה יפגע במצבו? בוודאי".

הרב רוזנצוויג מספר כי יום אחד פנה אליו אדם שקרוב משפחתו מתגורר בחו"ל וסובל מדמנציה. הוא סיפר כי הם בדרך כלל מדברים לפני שבת ובצאתה כדי לראות שהכל אכן כשורה, ושאל האם מותר לו להתקשר גם במהלך ראש השנה כדי לבדוק את מצבו של הקרוב. "כאן זה לא עניין של ביטול 'עשה' ואני חייב להבין מה קורה עם הדמנציה הזאת ומה ההשלכות של זה", אומר הרב רוזנצוויג ומספר כי הוא בירר באיזה שלב של הדמנציה הוא נמצא ומסתבר שבעקבות הקורונה מצבו חמור יותר ממה שקורה בפועל, ולפעמים אפילו שוכח לאכול ולדאוג לעצמו, והבין שזה גובל בפיקוח נפש, לכן התיר להם להתקשר במהלך החג.

"האמנם נרצה שאדם שסובל מדיכאון קליני, יאמר: 'עכשיו שנוצרתי, כאילו לא נוצרתי... הרי אני לפניך ככלי מלא בושה וכלימה'?", שואל הרב רוזנצוויג בהקדמה לחוברת ההדרכה, "האם אישה שסובלת, חס ושלום ממחשבות אובדניות, נכון שתעסיק את מחשבתה בתפילת נעילה באמירת 'מה אנו, מה חיינו... כי הכל הבל'? אווירת הקדושה של הימים הנוראים יכולה, כשהיא מונגשת בצורה לא אחראית, להביא להידרדרות שאחריתה מי ישורנה", שאלות כאלה ועוד רבות אחרות הביאו את הרב רוזנצוויג להיות הראשון שנוגע בחוויותיהם של מתמודדים עם בעיות נפשיות אל מול עולם ההלכה בכלל והימים הנוראים בפרט.

למה עולם ההלכה לא נגע בתחום הזה עד היום?

זאת לא אשמתו של עולם ההלכה, לא התעצלנו, פשוט כל העולם לא נגע בזה עד עכשיו. הניואנסים בתחום בריאות הנפש היו פחות ידועים לרוב האנשים בעולם. אם אתה חוזר 2,000 שנה אחורה ואתה רואה במשנה ובגמרא: "חרש שוטה וקטן", מה זה ה"שוטה"? ברור שמדובר במקרים הקיצוניים, בפסיכוזות, אבל אף אחד לא שם לב למישהו שקצת בדיכאון. זה תחום אפור שלא אבחנו אותו. לפני 50-40 שנה העולם התחיל לדבר יותר במושגים האלה והתפתחה הבנה של דקויות שלא הייתה לפני כן ובעולם ההלכה לא התעדכנו בזמן. אם תלמיד ישיבה שאחרי תפילת שחרית במקום ללכת לארוחת בוקר היה אומר קריאת שמע בפעם ה-50 כי הוא רוצה לדייק את הכוונה, אז פעם הרב היה אומר שהוא צדיק, והיום אנחנו יודעים שהוא מסכן, יש לו OCD והוא סובל.

https://www.kipa.co.il/userFiles/files/fd1f3df98ee36479dba82e69a531d821.pdf

האידיאל הוא שכל ספר הלכה יכיל פרק בנושא בריאות הנפש או שזה יהיה ספר בפני עצמו?

מצד אחד כדאי שזה יהיה בנחלת הכלל ושכולם יכירו את זה אבל מצד שני זה בלתי אפשרי. כל פעם ששאלתי מישהו מתחום בריאות הנפש שאלה בנושא, הם תמיד ענו: "זה תלוי במקרה". אף אחד לא יסכים להתחייב לתת פסיקה גורפת. צריך להכיר את ההיסטוריה, את רמת הפעילות שלו ואת חוות הדעת של המטפל בשביל להכיר את המקרה. בתחום כזה קשה לתת הדרכות כלליות כמו שנותנים בתחומים אחרים. זה דורש התמקצעות מסוימת מצד הרב שפוסק.




הכתבה המלאה בכיפה פסק הלכה: אסור לאדם עם נטיות אובדניות לומר
אויש נונשמה-כללית


איזו סמכות יש לו לאשר לבעלי חרדה לשתות ביום כיפור?חושבת בקופסא

ומאיפה הקביעה הגורפת שאנשים עם כל סוגי המחלות הנפשיות לא יכולים להתמודד עם קטעים בתפילה?

הוא ישב ודיבר עם כל אותם אנשים וקבע לגבי כולם מסקנה אחידה?

וגם נאמר שהספר נכתב בעזרת חברותא עם פסיכולוג, מה עם פוסק בעל כתפיים רחבות שלו יש באמת סמכות לפסוק בעיני כרת?

 

זה ממש לא נראה לי מבוסס.

 

(אה, ובבקשה אל תשמש במקפים התקועים האלו שרק מקשים על הקריאה ולא באמת עושים משהו בשביל בנות.

אם כ"כ חשוב לך לפנות בצורה מיותרת לנשים תכתוב "מה דעתם ומה דעתכן" זה לפחות קצת יותר תקין לשונית)

מודה שלא קראתי הכל. אבל כן חושב שיש כאן חידוש עצוםתורם דם
בעצם ההתייחסות לנושא.
אנשים בריאים לרוב לא מסוגלים להבין
מה באמת עובר על תשושי נפש, ולכן מגיבים ממקום
מקום רציונאלי ורגשי בלי באמת להבין.

למשל אדם שסובל מדיכאון זקוק לימי חופש
מהעבודה גם אם "כלפי חוץ" הוא נראה בריא לגמרי.

לגבי הסיומת- ככה נוח לי. אני לא מתכוון להאריך את
כתיבתי סתם ללא צורך, וכמובן שלא אשתמש בנקודה מגדרית.
זה לא חידוש בכללנשמה-כללית

כבר ישבו על המדוכה הזו לפני שנים (ר' שלמה זלמן, הציץ אליעזר, ועוד)

החידוש הוא באנשים שמנסים לעשות קצת יח"צ על ידי הטרלות פומביות שונות.

יש באמת דבר כזה לפטור בעלי מחלות נפשיות מקטעים בתפילה?חושבת בקופסא


הוא כתב "חידוש בעצם ההתייחסות לנושא". על זה נסובים דבריי.נשמה-כללית


בוודאי. והרבה יותר מכך.תורם דם
מחלה נפשית היא מחלה לכל דבר ועניין.
נו ואז?נשמה-כללית

חולה פטור מן המצוות ולא עידכנו אותי? הדוסים האלה...

השלד של התפילה הוא מעט יחסיתultracrepidam

חלק גדול מאד ממה שאנחנו קוראים תפילה הוא דברים שאפשר לשנות. כמובן צריך לדעת מה מותר לשנות ואיך, וכמובן שמשנים רק במידה ויש צורך ממשי. אבל בהחלט *אם* לאדם יכול להגרם נזק מתפילה מסוימת, הרבה פעמים ניתן לשנות.

דעתי היא שלא רלוונטי לדבר על זה בפסק ציבורי פשוט כי ההבדלים דקים כל כך שזה לא באמת מעשי.

הוידוי הוא מדאורייתא... עוד יותר חמור מכל התפילה.נשמה-כללית

לא שזה עניין את כותב המאמר, שעסוק בלמצב את עצמו כרב נאור, ליברלי ומתחשב, ש"מסלק את הבעיות שיוצרת הדת" כלשונו עפ"ל. 

הרי תדמיתית זה יוצא טוב, רגיש, חכם.. עם ערכים שכולם אוהבים ושכיף לשמוע עליהם.. לא מהאלו הפאנטים שתקועים עם תורה מיושנת ואכזרית....

 

 

(וזו לא פעם ראשונה שלו, אגב. 

טוב נו, מכירים כבר את הסוגה הזו, בבא-בא-לי)

נוסח הוידוי לאultracrepidam

וידוי הוא מדאורייתא חלק ממצוות תשובה

אה, הוא מציע לומר וידוי בנוסח אחר?נשמה-כללית

יש לו בעיה דווקא עם ה"אשמנו"?

נו בחייאת

(אני חושב שזה חלק מספר שיצא בשלמות בהמשךטיפות של אור

עם המקורות וההסכמות. כשבמהלך הכתיבה הוא התייעץ עם פוסקים מחד ובעלי מקצוע מאידך

אבל אני לא בטוח. בכל אופן הנה ההסכמות לשות קודם שלו)

כל כך מוזר שלא באמת מצדיק התייחסותultracrepidam

זה אמירות ברמה של כתבות ממומנות.

 

להוציא פסק גורף שאסור לבן אדם עם דיכאון להגיד "אשמנו"? אי אפשר פשוט להסביר לו שהבחור לידו אומר בדיוק את אותו טקסט, וגם הרב אומר את אותו טקסט? *להגיד* את הטקסטים האלה זה מה שיפיל אותו?הרי הטקסטים קיימים, לא משנה מה הוא יעשה. והוא יודע יפה מאד למצוא מגוון טקסטים אחרים (אם הוא הגיע לרב הזה, כנראה גם אינטרנט יש לו). אז לקרוא שני טקסטים זאת הבעיה? מדובר בשילוב של כמה מחשבות מודרניות ומוזרות -

1 "כל מי שסובל מבעיה מסוימת, אסור לומר לידו משהו שעלול להזכיר לו את זה". זה נכון אולי בשלב מסוים של הטיפול, אבל אם לא הצליחו תוך זמן קצר להגיע ליציבו שלא תעורער מאזכור של חצי משפט, אז לא באמת הועלנו, כי זה יגיע בסופו של דבר.

2 "הדת היא מקור טיפוסי לבעיות ותפקידו של הרב ה"רגיש" הוא לסלק את הרכיבים הדתיים הבעייתיים מצאן מרעיתו". ברור שיש אתגרים תלויי דת, אבל לנסות לפתור לאנשים בעיות לא יכול להתמקד בבעיות השולויות והזניחות שנגרמות בבית הכנסת.

וואו. מרגש אותי לקרוא את זה למרות שלא יודעת מה הוקף ההלכתיהיא יושבה בחלון
בכלופן ראש השנה לפני שנתיים התמודדתי כמה חודשים עם דיכאון וחרדות. ובדיוק כמו שהוא כותב: 'אווירת הקדושה של הימים הנוראים יכולה, כשהיא מונגשת בצורה לא אחראית, להביא להידרדרות שאחריתה מי ישורנה'
חרדת יום הדין, התפילות והכל גרמו לי להצפה של הדיכאון והחרדות ממש במהלך החג. לא יכולתי להגיד את מילות התפילה. בסוף היום השני פשוט הרפתי, והרגשתי נורא. זה בהחלט עלול להוות טריגר למחשבות קשות. יש אנשים שחיים את חרדת יום הדין כל השנה, ושחושבים מחשבות של 'מי אני ומה חיי' כל יום וזה לא הכי בריא
זה בהחלט נושא שלא התייחסו אליו מספיק עד היום
תודה על התגובה הזאת.תורם דם
לצערי אנשים שמעולם לא התמודדו עם דברים
מראים את בורותם וחוסר רגישותם ברבים.

עצוב שהשנה היא 2021 ועדיין אין הכלה למורכבות
של מתמודדי נפש.
אני דווקא כן מרגישה הכלה.אולי פשוט צריך להעלות יותר למודעותהיא יושבה בחלון
אנחנו ב5781 וצועדים לקראת 5782ekselion

אתה חיי בעבר 

אגיב כי אני חושב שיש נזק מסוים בדברים שלךultracrepidam

כאילו שמי שלא מסכים איתך, זה מתוך בורות או אי-רגישות.

הסיבה שזה יכול לגרום נזק, זה כי אותו אחד שרוצה שאנשים יבינו אותו, יראה תגובות מהסוג שאתה יוצא נגדן, יבין - לפי השיפוט שלך - שמדובר באנשים שלא מבינים אותו, בורים חסרי רגישות, והמסקנה שלו תהיה שיש המון אנשים שלא מבינים אותו ולא מוכנים להתחשב בצרכים שלו. והוא יסבול לשווא.

כל זה בזמן שבפועל, מה שכתבתי היה שפרסום פסק פופוליסטי ש"אנשים עם דיכאון פטורים מלהגיד תחנון" זה לא מקדם אף אחד אלא מכניס אנשים לתבניות שמסבכות אותם.

 

זה שאנשים מראים אמפתיה בדרך שונה משלך

מתייחסים להלכה אחרת ממך

מגיעים למסקנות שונות ממך

זה לא אומר שהם בורים חסרי רגישות. זה בך הכל אומר שהם חושבים אחרת.

כואב לשמוע מה שעברתנשמה-כללית

אבל אני מוכרח לציין: התייחסו, אוהו התייחסו. 

הנקודה היא שעשו את זה באופן מושכל, פרטני, חכם. ולא בפרסומים המוניים..

כמו שטיפול פסיכולוגי עושים מול פסיכולוג, ולא בשחרור מאמרים מתנשאים לעיתון....

 

הפרסום הזה לא הולך להועיל לנושא ולמי שסובל. הוא רק מקרר ביידישקייט.

כולי תקווה שכל מי שעובר קשיים כואבים כאלו - יידע לפנות למי שצריך לפנות ולהתייעץ, ואני מאחל לו את כל הטוב שבעולם.

 

@תורם דם, בוא נתחיל מזה שאתה לא החכם היחיד בעולם. תתפלא לשמוע שעוד אנשים מכירים כאן מצבים ולא רק אתה. מלתרום דם לא הופכים לפסיכיאטר מוסמך.

זה שאנשים מראים את נאמנותם להלכה ולתורה זה לא בורות ולא חוסר רגישות. זה פשוט אנשים קצת פחות רדודים מכותב המאמר וממך, שמבינים שלדברים יש קצת יותר מורכבות מכמה מילים מפוצצות ופסאודו-הומאניות, שהם בסך הכל כיסוי ללא-כלום. זה שבמקום להתמודד עניינית עם הטיעונים אתה קורא להם "בורות וחוסר רגישות" לא מוציא אותך חכם ורגיש, אלא כולה אדם שאין לו יראת שמים. 

שמחתי לעזור.

מעניין אותי מה אנשים כמו למשל הרב רפי פויירשטיין יגידו על זהוהוא ישמיענואחרונה
האמת, אני לא בטוח בכלל שהוא היה מתלהב מהרעיון מכל מיני בחינות
פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פאחרונה

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
כןנפש חיה.אחרונה
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
אם הייתי צופה, הייתי משלם אלף שקל לכלחסדי היםאחרונה
דקה, אבל הכסף זה גם סיבה לא לצפות.


יש גם בעיה של אלו שצופים כדי לסנן, אבל אולי אתה מתכוון אם איזה אלגוריתם.

לאמיצים בלבדזיויק
אתם מחזיקים פה פצלשים? [אני לא]
מי שאמיץoo

לא מפחד לדבר בשם עצמו

וכנראה לא פותח פצלש

לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
נשקול🙂
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
#גם_פצלשים_בני_אדם@


כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ

אבל היום אני כבר רק מפה כמעט

ולא כ"כ משתמש במקורי

כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
בעוד אני כיוונתי לכלל משתמשי הפורום. קפיש?
לאנפש חיה.

היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו

לפני הרבה שנים

יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
הבעיה שהוא תמיד מנצח בויכוחים.
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוט
בערךמבולבלת מאדדדד
יש לי כמה שפתחתי כל פעם לשאלה ספציפית. אבל הם לא פעילים (ואני לא זוכרת את השמות שלהם בכלל😂
לאארץ השוקולד

מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש

אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד

אוי, עלית עלינו🙈

@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?

אופס🫢מבולבלת מאדדדד
אני חושבת שנעבור להשתמש רק בפצלש השלישי שלנו, @די שרוט
רעיון טוב💪ארץ השוקולד
נקווה שלא יזהו
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי

אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.

אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח

מעניין ממה זה נובעזיויק
האם פצלש בניקים נובע מפיצלוש בנפש? 🫢
זהו?זיויק
לאבחור עצובאחרונה
אבל משום מה האתר מדי פעם מקפיץ לי הודעה "האם יש לך פיצול אישיות?" 
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עלי

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

הבעיה שזה מונע יצירתיות וכנות.חסדי היםאחרונה

יש צד טוב שאפשר להתבטא ככה, כשאתה ממש לא מול השני.

השיקול שלך מאוד רציני, וזה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים.

קשה להכריע.

ברור לי, צריך להיזהר מאוד במה שכותבים, אבל אולי לא יותר מדי.

חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
נגיד והשדר הוא "תבין לבד" כשזה באמת לא לגמרי מובן, או שמורגש שיש כאן משהו מעבר. מה עשיתם?
בטח, קרה ליפצלשי"ת

אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...

כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..

 

אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...

מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק

ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?

לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.

לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
אם רואים שאי אפשר לדבר- עדיף תמיד לקחת צעד אחורה.
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
מה שניסיתי להבין פה מכם זה אם יש ברירה כדי לא להשאר בפער עצוב כזה 🫥
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוט


אני לא בטוח שנכון לקבוע כזאת עובדה מבלי לבדוקנפשי תערוג

יכול להיות שיש 0.000000000000000000001% שזה לא קיים אצלם

מה שחשבתי גםארץ השוקולדאחרונה
רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולד

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

תודה רבה!הרמוניה
לכל אחד מתאים משהו אחרנפשי תערוגאחרונה

תלוי איזה סגנון אוהבים

מנייני קרליבך ברחבי הארץשפתותנו שבח

בס"ד

 

שלום וברכה אני מחפש קישור לרשימה הכי מקיפה של מנייני קרליבך או אם מתאים לכם מי שמכיר אשמח שיפרט פה בשרשור

מה שאני מכיר בירושלים יש כמה  קריית משה (שגם בבוקר קרליבך שזה מיוחד יפה וקצת ארוך) , 
כמה בנחלאות מעיינות, קול רינה , בקטמון יקר , בכותל ואולי עוד כמה.
יש בגבעת שמואל את המניין המפורסם של לכו נרננה 
בצפת יש כמה אני מכיר את בירב שממש צפוף ומיוחד שם.
אני מכיר שיש הרבה  ישיבות שעושות קבלת שבת קרליבך  מרכז בית אל  רמת גן  מניח שיש עוד הרבה שאני לא מכיר.

מחפש קהילות נוספות  בערים ובישובים שעושות קבלות שבת קרליבך שיש אווירה של שירה חזקה ונוצר משהו מיוחד. 
ועוד משהו קצת יותר נדיר קהילות שעושות בבוקר מניין קרליבך כמו בקריית משה למי שמכיר . 
אשמח לשמוע.

וואי לכו נרננה מדהימים!!צע
במודיעין יש בבית הכנסת "איילת השחר"נפש חיה.אחרונה

אולי יעניין אותך