ברשותכם, פרויקט "ניקוי המדפים" יוצא לדרך>>>>מחפש את האור..
עבר עריכה על ידי אני ירושלמית בתאריך כ"ז ניסן תשע"א 02:06

אז מה זה בעצם פרויק "ניקוי המדפים"?

 

העניין פשוט מאוד - כבר שנים רבות אני חש תיסכול הולך ומתמשך בשל העובדה שאוהבי הקריאה הדתיים נתקלים לא פעם במשוכות קשות עד בלתי עבירות של ספרים שפשוט אינם ראויים לעין דתית... יותר מזה קשה העובדה שרבים מאותם חובבי קריאה, ואני בתוכם, נאלצים לא פעם לגלות שהספר שהם באמצעו לא תמים כמו שהם חשבו, ונתקלים לפתע בסצינה או אמירה שגורמת להם להבין שממש לא כדאי לקרוא את הספר, אך מצד שני, קשה להם להפסיק ספר באמצע, פשוט קשה - המתח זה דבר שיכול להרוג, תאמינו לי, לכן קשה לעצור באמצע ולהגיד לעצמך די, זה לא טוב לי.

 

לכן, הגיתי את רעיון הפרויקט. הרעיון פשוט לביצוע, ודורש שיתוף פעולה של כמה שיותר אנשים - ברשותכם אני אפרט כאן דרגות שאני בניתי לספרים, מ1 עד 5, לגבי ה"ניקיון" שלהם. תפקידכם לאחר מכן הוא לכתוב ספרים שלדעתכם עומדים בגדים של רמה 4 ורמה 5 בלבד - ספרים מתחת לכך לא יכנסו לפרויקט!

אנחנו נעבור בעזרת ה' על הספרים, נבדוק שהם באמת נקיים כמו שאמרו, ואז נצרף אותם למאגר הספרים הנקיים, וכשתצטבר רשימה נאה (אני בשאיפה להגיע לעשרות אם לא מעל מאה ספרים, אבל עוד חזון למועד...), נפרסם אותם כאן, בפורום "סופרים וספרים" ואולי בפורום נוג"ה, ונבקש מהמנהלים הנחמדים שינעצו את הרשימה בראש הדף לנוחות הקוראים, וכך כל אחד שירצה לקרוא ספר, יוכל פשוט לפתוח את הרשימה ולראות איזה ספרים אין בהם חשש שאינם נקיים מספיק.

אך, מכיוון שבספרים לגילאים הצעירים כמעט שלא קיימת הבעייה הזאת, אנו נתמקד בספרים המתאימים לגילאים המתחילים פחות או יותר בגיל 14, עד 20, פלוס מיוס - כך שכאשר את/ה ממליץ/ה על ספר כלשהו, בדוק/בדקי שהוא מתאים לגילאים הללו - ולמי שצריך עוד פירוט: לרשימה לא נכינס את כל סדרת דנידין, את כל סדרת ג'ינג'י וקופיקו, פשוט כי הם לא מתאימים לגילאים הנ"ל.

 

וכעת לדירוג, ונתחיל מהגרוע ביותר:

 

רמה 1 - תת רמה. ספרי תועבה כפשוטו, ואכמ"ל.

 

רמה 2 - ספרים שאומנם מוגדרים כספרי קריאה, אך במהותם מכילים תועבה, אי צניעות מובהקת ומשדרים לאורך כל הספר מיניות ובוטות.

 

רמה 3 - ספרים שאומנם הם ספרי קריאה נורמטיביים, אך מכילים קטעים גסים במוצהר, ולא משנה הכמות של הקטעים הנ"ל.

 

 - מכאן והלאה עוברים לרמות שמתאימות לפרויקט שלנו -

 

רמה 4 - ספרים שאפשר להגדירם נקיים, על אף שהם יכולים להכיל בתוכם נשיקה, או חיבוק, או תיאור כללי של משהו שלא מתכוון להיות גס במתכוון, על אף אם איננו ראוי "לגמרי", וכאן צריכים להיות עדינים וזהירים (כלומר, אם כתוב שהם הלכו לישון יחד וזהו, על אף שהוא בן והיא בת, והם אינם נשואים, הספר יכול להחשב כנקי, ובלבד שאינו מכיל תיאורים מיניים וכו').

 

רמה 5 - ספרים נקיים. לגמרי. שאין בהם שום עניין רומנטי, שום עניין מיני - ספרים שהצליחו למנע מהרעה החולה הזאת.

 

***

אז כאן אתם נכנסים לעניינים... תפעילו את הראש איזה ספרים קראתם לאחרונה, סווגו אותם לגילאים המתאימים, לרמה המתאימה, ואם הם מתאימים להגדרות של רמות 4-5, אנא כתבו את שם הספר, הסופר, ומאיזה גיל הוא בערך מתאים (או עד איזה גיל).

 

את ההודעה הזאת אני מפרסם גם בפורום נוג"ה, ולכן אנא, אם כתבתם שם את הספר, אל תכתבו אותו שוב כאן, וגם להיפך, ספר שכתבתם כאן אל תכתבו שם, זה פשוט יצור לי יותר עבודה אחר כך בארגון...

 

תודה!!!

 

שבוע טוב!!!

שירשור במקום!!! תשובת המשקל להודעה שלי....אני ירושלמית

זאת שבכיתי בה על רמת נקיות הספרים המתדרדרת...

 

אני כבר חושבת על ספרים (בעיקר ישנים כנראה..)

 

תודה לך!!! חיילך לאוריתא!!

כמה ספריםנועמיק
עבר עריכה על ידי אני ירושלמית בתאריך כ"ז ניסן תשע"א 16:47

גבעת ווטרשיפ-ריצ'רד אדמס-5

12+

 

מומו-מיכאל אנדה-5

10+

 

איסתרק-מיה קינן-5

 

חג המולד של הפרוש האדוםשירקה

קראתי לא מזמן והיה ממש נקי!! ספר ממש מתוק. דירוג: 4

רשימה חלקית:אני ירושלמית

1. מישהו לרוץ איתו - דוד גרוסמן. גילאי 15+ רמה 4.

 

2. גאוה ודעה קדומה- ג'יין אוסטין. גילאי 15 + רמה 4.

 

3. אמה- ג'יין אוסטין. גילאי 15 + רמה 4.

 

4. מנזר נורתינג האוס- ג'יין אוסטין, גילאי 15 + רמה 4.

 

5. על תבונה ורגישות- ג'יין אוסטין. גילאי 15 + רמה 4

 

6. פארק מנסיפלד- ג'יין אוסטין . גילאי 15 + רמה 4.

 

7. הטיית לב- ג'יין אוסטין. גילאי 16 + רמה 4.

 

8. נשים קטנות - לואיזה מיי אלקוט. גילאי 15 + רמה 4.

 

9. גברים קטנים- לואיזה מיי אלקוט. גילאי 14 + רמה 5.

 

10. הקלברי פין- מארק טווין. גילאי 14+. רמה 4.

 

המשך יבוא אי"ה

 

אמה, נשים קטנות וכו'- 15+?!הרהור
אמה- אני הייתי אומרת 12+.הרהור

ונשים קטנות עוד הרבה קודם..

אהבתי אותו כבר בגיל 9..

אז אולי לא 9, אולי 12..

אבל 15?

אמה הוא ספר מלא עומק.לדעתי ילדה בת 12 לאאני ירושלמית

תרד לעומקו. זה ספר שנכתב במקורו לנוער בוגר -מבוגרים. וזה שהוא נקי לא אומר שהוא מיועד לגיל צעיר יותר...

 

נשים קטנות זה פשוט בזבוז לקרוא בגיל פחות מ 13-14... אבל ייתכן שאת מדברת על התרגום שמיועד לילדים.

 

אני קראתי את התרגום הישן והטוב, בעל שפה איכותית ומשחקי מילים ובכלל העלילה והמסרים, שילדות בנות תשע של דורנו ממש ממש לא תוכלנה להנות מהן ולהבינן...

 

אגב, כמו שכתבתי בשרשור אחר, דודתי קנתה לי את האסופית מתנה ליום הולדת שמונה. ולדעתי זאת היתה טעות גמורה! באהבתה אותי ייחסה לי בשלות שעדיין לא היתה לי... זה שאת או אני או כל מישהו אחר קרא ספר מסוים בגיל צעיר, לא מוכיח בכלל שהספר מיועד לאותו הגיל.

 

לא כל ספר נקי מתאים לכל גיל! חבל! חבל להרוס הנאת קריאה עמוקה ומבינה יותר בגיל יותר מבוגר, אליו הותאם הספר מלכתחילה.

 

אני דווקא חושבת שלילדים יש יכולת קריאהשירק

מיוחדת, שכמבוגרים קשה להגיע אליה.

לדעתי הבזבוז הוא דווקא לחכות עם ספרי התום לגיל שבו אולי ההבנה הספרותית יותר טובה, אבל ההזדהות העמוקה עם הדמויות והעולם שלהן פוחתת.

חוץ מזה שתמיד אפשר לקרוא בגיל מבוגר יותר בקריאה שנייה,

ומי שאוהב לקרוא באמת קורא גם פעם שלישית ורביעית, והנאת הקריאה לא רק שלא נפגמת, נוספת לה נוסטלגיה נעימה.

גיל חמש עשרה זה כבר מבוגרים?אי אפשראני ירושלמית

להזדהות עם הגיבורים בגיל 15???

אפשר להזדהות,שירק

אבל בגיל 9 עושים את זה הרבה יותר עם כל הלב.

טוב שירק, זאת הנחה שלך.. ההנחה שלי שונה...אני ירושלמית
אני מדברת על נשים קטנות בתרגום של 73'הרהור

התרגומים החדשים נוראיים!|מצומרר|"

רעיון טוב אבל לדעתי עדיף דירוג הפוךנחשונית

כך ש-1 יהיה הכי נקי ו-5 לא בבית ספרנו. כך קל לזכור, 1 זה הראשון, הכי טוב.

זה מה שנקרא: to late ^^אביב

"מצרפי המקרים" / יואב בלום (אם אני לא טועה..) 4 + , כלומר.. טוב, לא נכניס ספויילרים. אבל יותר נקי מארבע ומצד שני, לא בדיוק משתייך ל5. ספר נהדר

 

ובשבילכם וכולם, אשתדל להיזכר בעוד ספרים.

 

כל הכבוד על היוזמה!

שקית ברוח, גל עדן, 5, 12+טליה
הסיפור שאינו נגמר (לא ז\וכרת מי הסופר)שירקה

 אולי מיכאל אנדה5

 

  5  אני חןשבת. ספר מדהים, ואני לא חושבת שהוא מיועד בכלל רק לקטנים.

 

וגם מומו של מיכאל אנדה. 5 גם חמש למרות מי שיטען שזה ספרי ילדים. אני חושבת שאלו ספרים שאפשר לקרוא אותם שוב ושוב ולהתענג מהם...(וכבר הייתי בפעולה שהקריאו חלק מהספר , בתור מתודה..יאמי)

 

כמה..טל..

רמה 5:

 

צומת הדרורים/חיה הרצברג. גילאי 16+ (אפשר קודם, אבל פחות יהנו מהעומק..)

 

וקראתם דרור/רונית לוינשטיין מלץ. גילאי 15+ - על דרוד ויינברג הי"ד, ספר מעולה.

 

אלנקם/עזרא יכין. גילאי 15+. סיפורו של לוחם חירות ישראל - כתוב מהמם! (בקשר לרמה - אין שום רומנטיקה, רק מספר ספור של מילים גסות.לי צרם, אך תשמע מה דעת החברים האחרים.

 

אל תשלח ידך אל הנער /הרב לאו. גילאי 14+. על קורותיו כילד בשואה ואחריה.

 

הבריחה מהודו/אביגיל מייזליק. גילאי 16+.

ועוד כמה-טל..

רמה 5

שקופים/הרב ליאור אנגלמן. סיפורים קצרים. גילאי 16+

 

831/חיים נבון. גילאי 16+

 

מים שאין להם סוף/מיכאל שיינפלד. גילאי 16+

 

כשיירגעו הרוחות/שירה סטופל. גילאי 16+

 

ספרי הרב סבתו. כל הגילאים:

תיאום כוונות, אמת מארץ תצמח, בואי הרוח, כעפעפי שחר.

 

עין רואה/עודד מזרחי. סיפורי ניסים. כל הגילאים

 

ילדות עשוקה/טובה נגינה. כל הגילאים. על ילדי מועדונית - כתוב טוב!

 

 

סחטיין על היוזמה!

ואחרון בינתייםטל..

(עד שאזכר בעוד...)

 

רמה 5-

 

אש"ל/ד"'ר מאיר ויקלר. הוצאת פלדהיים. כל הגילאים. סיפורים מן החיים על הכנסת אורחים בימינו. כתוב יפה, ומשעשע. 

ארצישראל- אפשר לחלוק עלייך בקשר לגילאים שרשמת?נדנדה כתומה.

וקראתם דרור- לדעתי מגיל 13, ואולי אפילו פחות.. אפילו שהוא ספר למבוגרים, וקראתי אותו לפחות 6 פעמים.. וגם אח שלי ואחותי קראו אותו, ונהנו מאוד..

אל תשלח ידך אל הנער- עוד לא קראתי, אבל בשנה שעברה לא הרשו לי לקרא אותו, כשהייתי בת 14.. (יש לנו אותו בבית..) אחרי שאני יקרא אותו אני יאמר מה אני חושבת על הגיל.

שקופים- ספר מקסים! וקראתי אותו בגיל פחות מ15, ונהנתי מאוד.. כתוב מצוין.

כשיירגעו הרוחות- הבנתי שהוא מתאים לבערך גיל 14-15+.

831- קראתי, בגיל 14, כתוב טוב מאוד!

אש"ל- קראתי מזמן.. אבל ממה שאני זוכרת הוא משעמםם!!! אבל באמת שקראתי אותו ממזמן, אז יכוליות שאני טועה.

 

>>>>אחת מהשומרון

בס"ד

אל תשלח ידך אל הנער תלוי בגרות האישית. כי זה ספר שואה.. אני קראתי בגיל 13..

 

אבל אני תמהתי על ספרי הרב סבתו לכל הגילאים??

לא קראתי את כולם, אבל השפה, הרעיונות וגם התוכן הלא קל.. 14 מינימום!!

כמה רעיונות.שיר פשוט

אני לא זוכרת במאה אחוז לגבי כולם, אני אציין לגבי מה אני לא בטוחה שהוא נקי לחלוטין. כולם למבוגרים.

 

מייקל קרייטון/קריצ'טון- ספרי מדע בדיוני טובים. פארק היורה, כדור, קונגו, וספרים קצת יותר מרוככים- שלטון הפחד והלאה. חלקם מתאימים לרמה 5 (פארק היורה אם אני זוכרת נכון) וחלקם ל4 (כל השאר כי אני לא זוכרת בדיוק)

 

מירה קידר- חוץ מאחד מאלף שרבים פה קראו והוא באמת מצויין, יש לה עוד רומן- 'שותפי סוד', שאמנם הוא פחות מוצלח מאחד מאלף, אבל בעיני שווה קריאה בכ"ז (ובונוס למי שיצליח לקרוא לפי הסדר את הקטעים של הרב קוק). הספר עוסק בסיפור רומנטי אבל של נערה דתיה, ולכן אין בו תיאורים מיניים או מגע בכלל.

 

קוני וויליס- גם מדע בדיוני, אבל עיקר הסיפור בהם הוא אנושי, ולכן אני ממליצה גם למי שנרתע ממדע בדיוני. בהחלט אפשר להנות. כולם רמה 4 למיטב זכרוני. 'ספר יום הדין'- שאני מזהירה, הוא אומנם לא ספר בעייתי מבחינת צניעות אבל אנשים עם נפש רגישה מידי יכולים לא לאהוב (מדבר על תקופת הדבר השחור ויש גם נצרות). 'מלבד הכלב'- ספר חמוד נורא. ונדיר, אבל אולי תמצאו- 'המשכוכית' (סיפור מתוק על התפשטותן של אופנות, מלא הומור).

יש לה גם ספר שנקרא 'מעבר' שגם הוא נקי למדי, אבל לא שווה קריאה מבחינות אחרות.

 

ספר עיון שאני קוראת לאחרונה, אבל הוא קריא ומרתק ושווה השקעה- 'העליונים'. על בית המשפט העליון. ספר פוקח עיניים. וכמובן נקי לחלוטין.

 

ג'ון גרישם- חלק קטן מספריו יכול להכנס לכאן אבל 'פרקליט רחוב' הוא כזה. רמה 4 לשם הביטחון (וכי יש נשיקה) אבל חוץ מזה הוא נקי.

 

 

 

אלו בינתיים. אם יעלו לי עוד רעיונות אשוב כמובן.

 

הצפת לי נקודה שצריכה בירור-מחפש את האור..

והיאף האם כדאי בכלל לפרסם ספר של כותב שרוב ספריו לא ראויים לקריאה (כלומר, רמה 3 ומטה), אפילו שספר ספציפי זה הוא בסדר. הטעם לא לפרסם הוא,  שיתכן שמשהו יקרא בגלל זה את הספר הספציפי ההוא, ואז כבר ימשך לקרוא ספרים נוספים של אותו סופר, כי הסגנון שלא עניין אותו...כאילו, אני אומר, למה בכלל להכניס את הראש למיטה החולה הזאת, אפילו אם החלק ההוא הוא יוצא דופן?

 

מסיבה זאת אני גם לא אכניס שום ספר של הרלן קובן לרשימה, אפילו אם יהיה אחד נקי, ולמרות שהם כתובים יפה, כי הם ספרים שפשוט לא מתאימים, לכן מבחינתי גם הסופר נפסל, כשרוב ספריו לא מתאימים...

 

מה דעתך? מה אתם חושבים חברים, להטיל וטו על סופרים מסוימים או לא?

אם אני זוכרת נכוןשיר פשוט

מהספר היחידי שקראתי- הרלן קובן הרבה יותר גרוע מג'ון גרישם מבחינת צניעות.

לגרישם היו עוד כמה ספרים שתהיתי אם להכניס לרשימה אבל הם היו גבוליים, לא מעבר.

אלו לא ספרים שמוצפים בזבל.

 

 

ומה אני אגיד, אולי פה הבגרות כבר צריכה להמדד-

זאת אומרת: זה דבר אחד לקרוא ספר ולהתקל בקטע בעייתי, שאז כבר הרבה יותר קשה לעצור בשטף הקריאה.

דבר אחר זה לברר, לדעת שהספר הוא בעייתי ולקחת אותו בכל זאת.

 

הרי, מאותו מקום שאתה אומר- מי יודע, אולי אני אלך לספריה וליד הספר שעליו המליצו פה יעמוד ספר שיראה לי מעולה ואני אגרר לקרוא אותו?

אז לא, מי שהחליט שהוא קורא רק מה שהמליצו לו פה, אני מאמינה שיעמוד בזה. גם ככה כמות הספרים הלא-דתיים הנקיים לא גדולה במיוחד. אם נוריד עוד חצי מהם מהסיבה שהזכרת כבר באמת לא יהיה הרבה לאן להגיע.

 

 

(אני אולי אסייג את דברי בנקודה אחת: סדרת ספרים שהראשון נקי והשאר לא- זה כבר אולי טיפה יותר בעייתי, כי יש קשר בין הספרים וזה מעמיד כבר בניסיון קשה יותר. מעבר לזה- בעיני אין צורך לסנן גם על בסיס מחבר)

ספרים..האלי גאלי

ילדת הגבעות  - אלואיז מקגרו . ספר יפהיפה , בעיקרון לילדים אבל זה ממש לנוער - מבוגרים ...אני מאוהבת בספר הזה ..רמה - 5 .

ילדת כוכבים , - ג'רי ספיינלי .- גם ספר מקסים . רמה 4-5. 

שני הספרים מדברים על שונה בחברה , כל אחד בדרך אחרת.. , מומלץ מאד!!

יוו.. ילדת כוכבים סיימתי עכשיו, באנגלית...נדנדה כתומה.

אחד הה ספרים!! פשוט מעולהה!!

 

 

הייתי ממליצה על הספר "הקפות ביער"חילזון 123

של מתיה דלין

לדעתי זה רמה 4

לא יודעת לאיזה גיל. אני קראתי בגיל 19-20 אולי.

עוד כמה ספרים:אני ירושלמית

ספריה של פאני פלאג' כולם רמה 4

 

1. עגבניות ירוקות מטוגנות

2. השמים מחכים לה.

3.בין צבעי הקשת

4. ברוכה הבאה לעולם קטנה.

 

לגבי הגיל התייאשתי מלקלוע לטעמם של כל אחד ואחת פה...

 

....הדריכני

לוחמי התמורות/הרב ארז משה דורון: 5.

הייתי נותנת לזה ציון 10 התפלאתי שאף אחד לא כתב את זה עדיין..

10?! ואו..הרהור
רשימה חלקית של ספריםidobe97

בס"ד

 

צוואה-חיים גרינבוים-כל הגילאים-5+

 

תיק מקסיקו-חיים גרינבוים-כל הגילאים-5+

 

הסדרה "הירושה":

 

אראגון-כריסטופר פאוליני-כל הגילאים-בין 4 ל-5

 

הבן הככור-כריסטופר פאוליני-כל הגילאים-בין 4 ל-5

 

בריסינגר-כריסטופר פאוליני-כל הגילאים-בין 4 ל-5

 

 

מאלאדר קסם הקמיע-ליאת רוטנר-כל הגילאים-10+

..להבת-כוח
בצומת העולמות של הרב דוד אביחיל 5
נגד הזרם, רועי משהו. גיל 15 ומעלה רמה 4+
...אורושקוש

כשירגעו הרוחות-שירה סטופל, 13+ רמה 5

אני לא כ"כ אוהבת את הגישה הזו.ארגמן

הרבה פעמים אני רואה הודעות כאלו [לא בהכרח בשרשור הזה] שמתייחסות לספר רק על פי רמת ה"נקיות" שלו. מה, זה הפרמטר היחיד שלנו לספר? מה עם שפה, עלילה, דמויות, זה לא חשוב לכם שאתם קוראים ספר? רק שחלילה אף אחד לא יתנשק? נכון שיש הרבה עניין של טעם אבל לדעתי לא שווה להמליץ על הספר הכי נקי בעולם אם הוא גרוע. לדוג' קוני וויליס- נניח שזה נקי [לא יודעת, לא שרדתי יותר מ-200 עמודים מספר שלה, ובמונחים שלה זה מעט מאד, אולי שישית ספר], לא הייתי ממליצה על זה בחיים כי זה פשוט משעמם. ובגלל שאנשים נרתעים מספרות "לא נקייה" הם מפספסים ספרות גדולה באמת והסטנדרטים שלהם נשארים נמוכים. אני בטוחה שאף אחד לא ממליץ במודע על ספר שהיה גרוע בעיניו רק כי הוא נקי, אבל אם קראת רק ספרים של אשכר ארבליך-בריפמן כל החיים ואף פעם לא נגעת בסטיבן קינג או ג'ורג' אורוול אין לך מושג כמה גרועה הכתיבה של ארבליך-בריפמן.

ואיך בכלל מגדירים בדיוק מה נקי? אם זה ספר שאין בו הרבה תיאורים אבל כל ההתעסקות שלו היא בחברים וחברות באופן ילדותי כזה [לדוג'- קיץ אחד ביחד] או ספר שמכיל תיאורים שאתם לא מעוניינים בהם אבל יש בו כ"כ הרבה מעבר שבכלל לא שמים לב?

 

ונק' אחרונה- לקרוא ל"עניין רומנטי" רעה חולה זה פשוט עצוב. אני לא מכירה אותך אישית אבל אצל 98% מהאנשים זה יהיה גם צביעות. כי ככה זה, אנחנו בני-אדם, אנחנו מעוניינים בקשרים כאלה בחיים שלנו וזה טוב- בגלל זה החיים ממשיכים. אצל רוב הצעירים זה אישיו בחיים, זה משהו שמעסיק אותם, אז איך אפשר שזה לא יבוא לידי ביטוי בספרים? איך אפשר להתעלם מזה? הסופרים כותבים על דברים שהם מכירים מהחיים שלהם, הקוראים מחפשים משהו להזדהות איתו. שיקום פה מישהו ויגיד לי שאהבה לא מעניינת ולא מעסיקה אותו בכלל. למה שהספרים יהיו כ"כ מנותקים מהחיים?

כמובן שיש ספרים שהנושא שלהם הוא אחר, כי רומנטיקה זה לא הדבר *היחיד* שיש לנו בחיים, אבל לא סביר ולא הוגן לדרוש את זה מכל הספרים.

יישר כוח ממש!!קישי=]]

אורנה בודרמן:

בודדה במערכה, היינו כחולמים, מלכה בעל כורחה- כולם 5 ומגיל 14-15+

 

אבידות-מיקי שיינפלד-5 14+

עלי מרורות- הרב יהשוע אהרונסון ספר על השואה-5 גיל 16+

אוהב ימים- אייל צבי, 16 5

כשיהיה לי עוד אכתוב בע"ה

ארגמן יקרה,+mp8

אני חרדית, ובעוונותי- קראתי במהלך חיי ספרים רבים מסוגים שונים וברמות נקיות שונות (החל מ-1 כפי שהגדירו כאן, ומעלה)

 

אולי קראתי הרבה ספרים טובים, וברמה גבוהה ואינטלקטואלית.

 

מה שבטוח: זה עושה חורבן בנפש, נקודה.

 

זה שתיאורים רומנטיים ואהבה מושכים יותר לקרוא את הספר, והם חלק בלתי נפרד מהחיים- עדיין אינו מפריך את הטענה שלי.

 

הספרים בד"כ מציירים תמונה מעוותת על האהבה ועל החיים האמיתיים, ולאדם/ בן נוער דתי הקורא את זה, ועדיין לא טעם טעמה של אהבה אמיתית- מצטיירת תמונה כאילו אלו החיים, כך צריכה להיראות אהבה וזוגיות, וזו התבנית האידיאלית, וזה פשוט מחריב לו את הנפש, את חיי הנישואין, את תהליך בחירת בן הזוג!! באחריות!!!

 

אני לא יודעת אם את נשואה או לא, אני לא יודעת אם את מגדלת/ מחנכת ילדים,

אבל אצלי דבר אחד בטוח:

אני מעדיפה שילדי יקראו כל חייהם רק את הספרות החרדית הרדודה, (וברור שרובה כזו, ואינה מתקרבת לרמה של הספרים האחרים)  ומקסימום, רחמנא ליצלן, לא יזכו לקרוא "ספרות טובה" (עלק) - ושלא יגעו בדברים האלו.

 

ויש לי קבלות על מה שאני אומרת.

 

^^^^כל מילה אמפי 7חשבשבת

בספרות החרדית אומנם חלקם רדודים אבל יש הרבה יופי ותמימות בספרים האלה והרבה נקודות אמונה

במיוחד באיסתרק ודומיו.

 

אדמו"ר הרייץ כותב בליקוטי דיבורים: שמי שכותב את הספר מכניס את נפשו על מאוויה בפנים, ןמי שקורא ומתחבר יכול להתחבר אף לטומאה הקשה ביותר.

 ר' לוי"צ אומר: הסיבה לכך שאיננו כמעט רואים אנשים מבני האנוסים שחיים איתנו היום- זה מפני שקרו ספרות זרה וזה מה שהפילם במחיצות הטומאה.

 

הספרות של אנשים היום(לא דתיים לע"ע)- הינה ספרות זרה ממש, כי יהודי יר"ש לא היה כותב דברים כאלו, באיוולתם הרסו את המושג המקודש ביותר ביהדות והפכו אותו לדבר מגעיל ביותר נבזה וחסר אמת.

 

 

 

 

ואיך הם מכניסים את כל ענייני האמונה הזאת?הרהור

בחלקם בצורה מטיפנית למדי.

והטפה הורסת את הספר.ארגמן

אני לא אוהבת שדוחפים לי את המסר לגרון [וזה נכון לא רק לגבי ספרות חרדית אלא לגבי כל דבר. לדוג'- וול-אי. סרט עטור שבחים שלא השתגעתי עליו בדיוק מהסיבה הזו].

אז עדיף להתחבר לדבר שהוא לא מהקדושהחשבשבת

כי זה יותר מעניין ונחמד??

את לא מאמינה בזה- כי אם היית מאמינה בזה לא היית מן הסתם בערוץ 7 ודומיו, איכות של ספר לא נמדדת דווקא ברמת כתיבה ואופן העלילה,

אלא, בעיקר במה הוא רוצה להעביר והאם השיג את המטרה-גם אם הכתיבה לפעמים צורמת לאוזן,  נכון שהרבה סופרים, גם חרדים לא עומדים במטרה הסופית, אבל לפחות רוח יהודית יש בהם- בניגוד לספרים של לא יר"ש (ושלא תחשבי שכל הספרים החרדים הם של יראי שמים מבחינתי, ממש לא, יש ספרים שלא הייתי מכניסה אותם הביתה אפילו שנחשבים לחרדים, כי הנשמה של יהודי טהורה היא- וחבל לקבור אותה תחת הרים של שטויות והבלים שלא נשאר מהם כלום-)

הדרך הנכונה לבדוק אם הספר הוא נכון ואמיתי- זה האם המסר שבו גרם לי באמת לרצות להיות יהודי יותר טוב, להסיק מסקנות מתבקשות ולעלות מעלה)

 

ספרים, סרטים ושירים- הם אחת החולאות הרעות שיש בדורנו וצריך להתגבר כי הם נדבקות בנפשנו לנצח!!

 

בהצלחה!

זה כל מה שאת מחפשת בספר?! קדושה?!הרהור
יש רע בזה??חשבשבת

כן ליהודי יש מטרה בחיים.

 

הוא לא נולד סתם כדי להנות-אלא, כדי לעשות לה' יתברך דירה בעולם.

הדרך למטרה היא לעבוד אותו יתברך- ואם זה לא מסייע לי במטרה העליונה הזו ורק מפריע בדרך וגורם למכשולים ותהיות- אז למה???(עם שווא ופתח)

הנאה לא מסייעת לך במטרה העליונה הזאת?הרהור

למה?

כי גם אם הספרים הם גויים לגמרי הם לפחות לי גורמים להתעלות נפש..

כן, כן.

 

הנאה מהקדושה- טובה פי כמה וכמהחשבשבת

ולו רק לדעת שבמאמץ קטן אתה יכול להידבק בה' יתברך.

 

מהגויים אפשר להנות- אבל זו הנאה של קליפה.וברגע שהנפש נטמאת בדבר זה ונכנסת לקליפות קשה לה מאוד לצאת משם.

יש ספרים גויים שבאמת גורמים לחשוב על קדושהענבל

אבל ברוב המקרים הם לא!

ואני מסכימה עם חשבשבת

יש המון ספרים שהייתי רוצה לקוא כי הם נראו לי מענינים אבל אמרתי " למה? כאילו זה ייתן לי משהו?" ובטח ששאלתי את עצמי " יש בהם רק דברים נקיים או גם לא?" אם גיליתי שיש בהם קטעים לא מאוד נקיים או שמדברים על סתם אהבה מטופשת (כגון דמדומים למי שקרא) אז לא קראתי אותם!

 

ואני חושבת (סתם ראיתי פה את התגובה הראשונה של ארגמן אז זה קשור אליה) שפרמטר של צניעות הוא מעולה כי אני למשל קשה לי להתחיל לבחון כל ספר ואז יוצא שאני קוראת ספרים לא מי יודע מה אז ברור שצריך להמליץ גם על ספרים מענינים אבל אני חושבת שמי שהמליץ פה לא המליץ רק על ספרים נקיים ולא מענינים אלא רק על כאלה שהם גם נקיים וגם מענינים וההמלצות האלה ממש עוזרות לי ואני בטוחה שלעוד הרבה פה!

גם בשר חזיר יגרום לי הנאה...אחת מהשומרון

בס"ד

יש הנאה ויש הנאה.

 

לענ"ד החלוקה היא לא סופר גוי - סופר חרדי.

זה בהחלט תלוי ברמת הספר.

 

עניין רומנטי הוא לא שיקצה.

אבל אהבה שמתוארת כתאווה היא שקר, היא זבל. ולכן אני רוצה לא להכניס אותה לתוכי.

הספרים של אורנה בורדמן לדוג', מספרים סיפורי אהבה. אבל בצורה הכי אמיתית והכי יר"ש.

 

אני היום מתחרטת על כל מילה שקראתי בספרים מסויימים. אתה לא קורא וזהו. זה נשאר אצלך, נחרט על הנשמה.

וכמו שmp7 אמרה: זה מעוות לנו את כל ההסתכלות על הדבר הכי טהור.

 

ואמנם זה לא ספר אלא מאמר,

אבל אני מאוד ממליצה לקרוא את הקדמת הרב קוק לשיר השירים.

הוא מסביר שם על היוצרים ועל היצירות, על אהבה ועל רבי עקיבא..

אני חושבת שכל אדם שעוסק ביצירה או צורך יצירות (קורא ספרים, למשל) חייב לקרוא אותה.

(מזל שיש בגרות במחשבת..)

אבל כמובן שאם המלצתי על ספרשיר פשוט

זה שילוב של הפרמטרים.

אני גם חושבת שהספר מוצלח (וקוני וויליס מעולה לדעתי, למעט מעבר. ספרים מרתקים לגמרי)

וגם- הוא נקי.

 

 

אני מסכימה איתך שלקרוא לכל עניין רומנטי 'רעה חולה' זה קצת מוגזם.

אבל אני יותר מאבין (ובעצם גם אני מעדיפה) מי שמעדיף להמנע מקריאת תיאורים גרפיים מפורטים.

גם אם למענם צריך לוותר על ספר שיש בו הרבה ערך מוסף.

קודם כל, יישר כוח על הכנות. ועכשיו תשובה:מחפש את האור..
עבר עריכה על ידי אני ירושלמית בתאריך ד' אייר תשע"א 16:57

 

בתור הקדמה אני הולך להזהיר אותך שזה עומד להיות ארוך. ככה זה כשמדובר בנושא שחשוב לי. ראי הוזהרת...

 

טוב, אז ככה: דבר ראשון, מעולם לא אמרתי שאני מתייחס לספר רק על פי מדד הנקיות שלו. אם מצאת שאמרתי את זה, אשמח אם תכתבי לי באישי (זה לא עניין לפורום...).

 

אבל - וזה אבל גדול - כשאני פותח פרויקט כזה, בו אני רוצה לרכז ספרים שנקראים נקיים מבחינתי, ולדעתי מבחינת בנים ובנות רבים, כפי שיעיד השירשור הזה עצמו, והתגובות החמות - זה אומר שהפרמטר הזה כן, הוא מאוד חשוב וקריטי לרבים מבני הציונות הדתית, ובכלל.

 

לא אמרתי שצריך להמליץ על ספר שמבחינתך גם אם הוא נקי הוא כתוב גרוע, אבל כן ביקשתי שלשירשור יכנסו ספרים שיכנסו להגדרות אותם כתבתי, מתוך רצון ליצור רשימה שתשרת בנים ובנות אשר מעדיפים לקרוא ספרים ללא חשש, בדיוק כמוני וכמו עוד רבים אחרים.

 

ובעניין זה. תרשי לי לשאול אותך שאלה: זה שאהבה מעסיקה אנשים, זה אמיתי ונכון, ונראה לי שאין כמעט אנשים שלא יסכימו בעניין זה, ומי שלא מסכים, יש לי מספר שעוסק בדיוק בבעיות שלו. האם זה אומר שזה צריך להיכנס לתרבות שלנו? האם זה אומר שבשביל לקרוא ספרות טובה ומעניינת, אני חייב מידי פעם להיכנס קצת לביצה הזאת כי מה לעשות, הדרך להרבה מעיינות יפים עוברת בסביבה דוחה ומגעילה? לא נראה לי.

יותר מזה - אני חושב שבתור בני הציונות הדתית, אנחנו צריכים להיות גאים בעצמנו ובדרישות שלנו, ולא לוותר לעצמנו רק בגלל שאם לא נוותר, נפסיד דברים יפים. את יודעת כמה מקומות יפים יש בעולם שהייתי מת לבקר בהם? הרבה - ובכל זאת, ארץ ישראל קדושה בשבילי ואני יודע שאם אין הכרח דחוף לצאת מהארץ על פי קריטריונים הלכתיים ברורים, לא אצא ממנה, וגם לא לטיול, אף שיש מי שיחלוק עלי בזה, אני נשמע לרבנים שלי.

 

ובעניין התרבות זה אפילו יותר מוקצן, בהלכה, לצד החיובי כלומר - אם לטיול בחו"ל עוד ניתן למצוא היתרים שונים, ורבנים שונים שיתירו - הרי שאיני רואה אפילו רב אחד שאחרי שיקרא מיני ספרים שונים שאת מגדירה "טובים גם אם קצת מלוכלכים מסביב", שיתיר לקרוא אותו ספר. כן, אנחנו מיוחדים ויש לזה מחיר. לא ברור לך שזה שאנו יהודים מחייב אותנו להתנהג שונה מרוב העולם? ואם ניקח את זה צעד קדימה - נניח ש"נרשה" לך לקרוא ספרים כאלו להגדרתך - מי ערב לך שבהמשך את לא תמשיכי לספרים שפחות ופחות נקיים, רק מפני שהכתיבה, הרעיון והאידיאל מאחוריהם הוא יפה

 

קוראים לזה - שחיקה. כן כן, לא פחות ולא יותר, "שחיקה" - הדבר הזה שקורה כאשר אתה משתמש בסכין יותר מידי פעמים עד שהחודים שלה כבר נשחקים, מתקהים, וכבר לא חותכים. אותו דבר קורה לנפש של האדם, כאשר היא נפגשת עם יותר מידי דברים מחוספסים - ואל תטעי, זה מתחיל אפילו מדברים קטנים שנראים לנו זניחים - לאט לאט היא מאבדת מהעדינות שלה, עד שתרשי לי להניח שכיום כאשר את הולכת ברחוב ליד בת עם חולצת בטן ומכנסי מיני, זה לא מזיז לך כמו שזה אמור להזיז לנפש יהודיה צנועה, כי את כבר רגילה לזה. כנ"ל בעניין ספרים - כאשר בשביל האיכות את מוותרת לעצמך ו"מרשה" לעצמך לקרוא משהו קצת לא נקי, הרי שהנפש שלך נשחקה, מעט, ואז עוד קצת, ועוד...עד שכעבור זמן הנפש שלך כבר לא תתרגש גם אם תפגוש בספר אקט מיני ברור. מבטיח לך.

לזה את רוצה להגיע? לשלב בו כבר את לא תצליחי לבד, בעזרת המצפון, התום והתמימות הטבועים בך משחר ילדותך, להבין מה ראוי ומה לא ראוי.

 

אז אני לא רוצה להגיע לזה, ומה שכבר קראתי ונפגעתי, לא הייתי רוצה שאחרים יקראו אותו גם אם הוא "איכותי". כי לאיכות שלי, כן, מתווסף גם הפרמטר של "נקי". זה איכותי מבחינתי, ספר שמצליח להיות איכותי בלי לכלוך. ותעשי לי טובה, יש ספרים כאלו. בוודאות. ולא, לא רק חרדיים, או משעממים - יש סופרים מקסימים שיודעים לגעת בנפש האדם ללא טיפת לכלוך אחת, בגלל שהם אמנים בנפש האדם ויודעים על אילו מיתרים צריך לפרוט כדי להרעיד אותה. והם יודעים לפרוט טוב, באמונה, רק שהם ביודעין מוותרים על מיתר אחד, מטונף ומסואב שנקרא "מין".

 

וברשותך, עוד מילה על הנשא - האם למה שאת רואה בספרים רבים את קוראת "אהבה"?

אני מזמין אותך ללכת פעם לזוג מאוהב, אבל באמת - בעצם, את יכולה ללכת לסבא וסבתא שלך, או שלי - לכל זוג שהגיע לשנות ה60/70 שלהם, ביחד, באהבה, ולשאול אותם האם למה שיש בספרים הללו קוראים "אהבה". רוצה לדעת מה הם יענו לך? תחשבי על זה...

 

כי אהבה זה משהו אינטימי, משהו פרטי ופנימי, משהו כל כך ההרבה יותר גבוה ממילה כתובה, ואפילו מאלף מילים, שכל ניסיון להוריד אותו אל הכתב, יגרע מערכו, ויהפוך למשהו שגם אם לא ניתן לקרוא לו "זול", אי אפשר לקרוא לו אהבה. וקראתי אלפי ספרים בחיים שלי, מסוגות שונות, ז'אנרים שונים, לטווח גילאים מאוד מאוד רחב - ו(כמעט ש)לא נתקלתי בספרים כאלה שמעבירים אהבה. פשוט כי זה לא אפשרי.

 

אז במקום זה, סופרים שזה באמת מעסיק אותם, לוקחים את זה למקומות שקל להתעסק בהם - להתאהבות, שאותה לא באמת צריך להסביר, כי אין הסבר אמיתי - או ליצרים מיניים ודחפים שפלים שהם והם בלבד ה"אהבה" שעליה את מדברת.

ותסלחי לי, אבל האם שמעת שדרשתי מכל הספרים להיות נקיים, ולא לעסוק ברומנטיקה? אני בן אדם צנוע, ומסתפק במה שיש ובמה שמביאים לי (על זה עוד קטע אחד בסוף), וספר שלא רוצה להיות צנוע, אני לא אדרוש ממנו להיות כזה. אני פשוט לא אכניס אותו למדף הספרים בבית שלי. נקודה. לכן יש את הפרויקט, כדי ליצור אלטרנטיבה לעשרות אם לא מאות אנשים שגולשים בפורומים השונים באתר מידי יום (כמה בדיוק? אלוקים ואדמין יודעים), שיוכלו להיעזר ברשימה זאת של ספרים בפעם הבאה שילכו לספרייה וירצו להחליף ספר נקי, שלא ישאיר להם כתם בלב שמאות ליטרים של סנו פרש לא יורידו...

 

ובנוגע לפרט מסוים שאמרת - ההגדרות שלי אני מקווה היו מספיק טובות, אבל כמובן שאת וכל אחד יכולים להציע הגדרות יותר טובות או שיפור של ההגדרות - ובנוגע לספר הספציפי שתיארת ("קיץ אחד ביחד". ותרשי לי להוסיף "מעורב ירושלמי") - הרי שבספר זה אני מסכים איתך שהוא לא מתאים להגדרה הרביעית והחמישית.

 

ואם לא הובן מהגדרותיי שהוא מתחת לרמות אלו, הרי שאני מוכן להוסיף את רמה 3.5 - רמה של ספרים שאומנם לא מתארים באופן מיני גס תיאורים שונים, ואין בהם אזכורים בוטים של נושאים צנועים, אך כל הספר סובב סביב סוגיות מעין אלו - חברויות, התאהבויות, אהבה וכו', של ילדים, בני נוער ולא משנה איזה גיל - גם ספרים כאלו, אף שכל העיסוק סביב הנושא הזה הוא באופן ילדותי, שבאופן שלא מדגיש דווקא את הצדדים הגסים, הם לא ראויים מבחינתי לקריאה. (וצר לי על ליאת רוטנר, שעוד הספקתי לקרוא כתבות שלה כשהייתה כתבת צעירה באותיות וזכרתי אותה דווקא לטובה, אך כיום היא מרשה לעצמה לכתוב ספרים שכאלו שעוסקים בנושאים גבוליים לציבורנו, אף שהיא מגדירה את עצמה דתייה. נקווה שכעורכת החדשה של אותיות לילדים היא תשתפר בכתיבתה. הספר הנקי היחיד שלה שנפגשתי איתו היה דווקא ספרה הראשון בסוגת הפנטזיה - מאלדאר).

 

וכמו שאמרתי, הגעתי לסוף, בו אני מרשה לעצמי להוסיף משהו קצרצר מהלב, בשבילך ובשביל כל אחד שאוהב ספרים, ויותר מזה, שאוהב לכתוב. אני, באופן אישי, כמו שאמרתי, כואב על זה שאין הרבה ספרים נקיים - אבל אני מודע לכך שסיבה מרכזית לכך היא העדר מספיק ספרים טובים שנכתבו על ידי בוגרי הציונות הדתית. מה אני מדבר, לא רק שאין מספיק, אין בכלל. את הסרים הטובים שיצאו מהציבור שלנו אפשר למנות תוך פחות מדקה - נסי ותיווכחי. הגורם לכך? מן הסתם, ראייה בכתיבה עיסוק לא ראוי לבוגרי ישיבות. לבוגרות אולפנה. מיקוד האידאלים בעיקר בתחום החינוך, ההתיישבות, הקירוב מבחוץ - והזנחת הקירוב מבפנים, התרבות באישית. זה נכון בכל תחומי האומנות. מוזיקה יהודית התחילה להתפתח רק בשנים האחרונות ממש (יחסית לזמן קיומה של מדינת ישראל), וכן גם קולנוע. תיאטרון. ובעצם כמעט כל אומנות שתרצי. וזה כולל גם את תחום הכתיבה, כאמור.

 

לכן, במקביל להתפתחותנו בשאר תחומי החיים, עלינו לדעת לממש את עצמנו גם בחומי התרבות תוך הבאת עולמנו הפנימי, הצנוע והאישי, המושפע מן התורה ומהליכה בדרכיה, כך שלאחר תהליך ארוך וממושך, נוכל ליצור תרבות אלטרנטיבית.

ומה אני הקטן, מתכנן בנידון. קודם כל, לכתוב. ובכלל, כל מי שאוהב לכתוב, ומרגיש שהוא יכול להתמקצע בזה, ולהביא את עולמו האישי ה"כשר למהדרין" (או בהשגחת רבנות, גם זה טוב...) לעולם הספרות בפרט והאמנות בכלל, נקרא אל הדגל. לאחר מכן, להעיז. למה אני מתכוון? זה די פשוט, למען האמת - דתיים רבים אוהבים לכתוב. וגם כותבים. ואפילו מוכשרים בכך. אם את רוצה לראות בעיניים שזה כך, את יותר ממוזמנת לקפוץ עוד פעם לביקור בפסיפס, ממש במרחק לחיצה מכאן, או ב"ביכורים", במרחק כמה לחיצות ("ביכורים" בגוגל", או מתוך אתר כיפה...) - ותראי שיש ברוך ה' אנשים כישרוניים בציבור שלנו.

 

אז למה זה לא יוצא אל הפועל? למה אנחנו לא רואים אותם כמעט בכלל על מדפי סטימצקי?צומת ספרים? ושאר חנויות הספרים המובחרות? (קטע מפרסומות ספרים רבות ברדיו...) - התשובה מתחלקת ל2 0-1. הכותבים הדתיים מגיעים עם רגשי נחיתות מלכתחילה, ולכן אף לא חושבים לעצמם על אפשרות לשלוח 2 עותקים של כתב היד שלהם אל מוציאים לאור. הם פשוט משוכנעים בכך שספרות מסוג זה, שונה מבדרך כלל, לא תתפוס, לא תתאים לתפיסת עולמם החברתית והכלכלית של בעלי חברות ההוצאה לאור.

 

אבל זה לא רק זה - 2. גם חברות ההוצאה לאור אשמות. מצד אחד, בגלל שאינן לוקחות ברצינות את הפוטנציאל /של הציבור הדת"ל, אינן מתאימות עצמן לקלוט גם סופרים מוכשרים מקרב המחנה הזה, ואינן מעוניינות לתת צ'אנס פעמים רבות, לספרים שנראים שונים בתרבות הישראלית כיום, אך יכולים לתפוס חזק. מצד שני, זה גם בגלל התהליך הארוך, המסובך, והיקר שצריך לעבור עד שספריך בוהקים לאחר צאתם מהדפוס. דתי לאומי ממוצע מוצא את עצמו עם אישה ושני ילדים עוד לפני שהתחיל להתפנות לו מעט זמן בשביל להוציא מעצמו ולכתוב - כך שהתהליך הזה מסובך מידי בשבילו, יקר לו מידי ומסוכן מאוד (וגם אם הוא כבר מצליח, התמורה היא קטנטנה. בדיוק כך. קטנטנה), עד שהוא מעדיף כבר להפוך למחנך או לכל בעל מקצוע אחר ובלבד שלא לדחוף את ראשו אל הסכנות והתסבוכות הכרוכות בכך

 

מה בכל זאת ניתן לעשות? ליצור גם חברות הוצאה לאור אלטרנטיביות, כמו שהחרדים עשו כבר מזמן (בן דודו של אבי הוא בעל הוצאת ספרים חרדית בירושלים, ועושה רושם שהולך לו מצוין ברוך ה'), וגם הדתיים לאומיים התחילו, עם הוצאת הספרים "ספריית בית אל" והיד עוד נטויה. זה צריך להיות הצעד הבא של הציבור - יצירת מסגרות אלטרנטיביות לאמנות, ולעידוד אמנות בקרב הציבור הדתי - בדיוק כמו שנוצרו בית הספר מעלה, בית הספר מזמור, תיאטרון אספקלריא, וסליחה ממי ששכחתי, כך גם בתוחם הכתיבה על הציבור שלנו לעודד פיתוח והגשמה עצמית במסגרת זו, על ידי הקמת בתי ספר מקצועיים לכתיבה, על ידי הקמת עוד ועוד הוצאות לאור לציבור הדתי לאומי, שיתמקדו בעידוד הכתיבה בציבור, אם על ידי תחרויות כתיבה ושליפת הכותבים המצטיינים ומיקצועם, ואם על ידי "ציידי כישרונות" שיצודו בנים ובנות מבטיחים בתחום זה, ויעזרו להם לקחת את התחביב הנחמד צעד קדימה, עם מענקים, ואפילו הוצאת ספרם לאור בחינם. רק ככה העסק יתחיל להתגלגל (כמובן שצריך הרבה תרומות לזה, ואני מבטיח לך שאם יהיה הרצון, גם יהיה היהודי בארצות הברית, קנדה או אפילו ישראל, שישמח להירתם לעניין ולתת מהונו למען תרבות יהודית אלטרנטיבית), וכותבים מוכשרים יצוצו כמו פטריות לאחר הגשם – בדיוק כמו שקרה בתחום המוזיקה היהודית. רק צריך להאמין.

 

אז זה החלום שלי – ליצור מסגרת תומכת נוער דתי לאומי מוכשר בכתיבה, שתעזור לו להגשים את חלומו, ועל ידי החלומות של עוד ועוד נערים ונערות, בשורה חדשה תצא לעולם התרבות והספרות – העם ההודי קם על רגליו, וללא חשש מתחיל להראות עצמו בכל תחום, לרבות הספרות! (גם להקים הוצאה לאור שזה יהיה השאיפה שלה, מתאים לי, ועם הרבה רצון, הרבה סיעתא דישמייא ומעט מאוד פחדים וחששות, זה יכול אפילו להצליח!).

 

 

אז זהו, אם הצלחת לשרוד עד לכאן, זה כבר מרשים!

 

 

המשך שבוע מעולה לכולם!

טוב, אני אשתדל להתייחס לכל הנקודות לפי הסדר.ארגמן

הפרמטר של צניעות חשוב גם לדעתי. חששתי שיובן אחרת מדבריי. אני לא מעודדת קריאה של תיאורים לא צנועים ולא ראויים ואני גם לא חושבת שזה דבר שמוסיף לספר. רק ביקשתי לקחת בפרופורציות. וכמו שאמרתי- את הגישה של "העיקר שהוא נקי" אני רואה בהרבה שרשורים בפורום, לאו דווקא בשרשור הספציפי הזה.

 

אני חושבת שיש ערך להרחבת אופקים ולקניית תרבות, וזה לא בהכרח נוגד את הזהות היהודית. לדעתי בכך שנתערה בתרבות וביצירה אנחנו גם נעשיר את העולם הדתי, שלא מצטיין בזה [הנה, פסיפס עוסק בדיוק בזה]. אני לא חושבת שאף רב לא יתיר לקרוא את הספרים שאני קוראת. לא דיברתי על ספרים מטרידים ממש [את 'אשתו של הנוסע בזמן' החלפתי בחנות אחרי שקראתי חצי] אלא על ספרים שנופלים בזה רק מעט, רק מסביב לעלילה ולא כחלק ממנה. כשאני קוראת ספרים כאלו אני לא מקדישה אף מחשבה לקטעים האלו ובדר"כ גם לא זוכרת שהם היו בכלל, ככה שיוצא לי להמליץ עליהם כספרים נקיים לגמרי, בטעות.

 

יש הרבה ספרים שנוגעים בנושאים שהם לא אהבה אמיתית. אז? בחיים כל האהבות הן טהורות ותמימות? הספרות משקפת את המציאות בנושא הזה. והעובדה שאהבה היא רגש נעלה לא אומרת שצריך להימנע מלגעת בזה בספרות. ההפך, הספרות צריכה להביא אלינו את הדברים הנשגבים ולתת להם שמות [אני בטוחה שקראת את הנסיך הקטן. אני לא מכירה ספר שמתייחס לאהבה בצורה יפה יותר. במקום השני- תולדות האהבה].

 

קצת מצחיק שאתה מזמין אותי לביקור בפסיפס, כי אני מכירה אותו כבר שנים [אני מהמרת שיותר ממך, אבל ייתכן שלא] ושימשתי ואני משמשת כעורכת באתר. אבל לדעתי לא הייתי מסוגלת לכתוב או לצייר שום דבר ממה שכתבתי וציירתי אם לא הייתי קוראת ורואה את כל מה שקראתי וראיתי. אני מכירה טיפה ספרות גבוהה וטיפה אמנות פה ושם. לא הייתי מחשיבה את עצמי כמומחית, אבל אני חושבת שמה שחוויתי עיצב אותי כיוצרת.

 

אמשיך בקרוב.

ועוד ספרים-מישי.

ותכתבו אהובתנו, אמונה אלון,15 ומעלה,רמה 5

אות מאבשלום, נאוה מקמל עתיר, 13 ומעלה, רמה4-5

בלבב פנימה, הרב זאב קרוב, 13 ומעלה, רמה 5

כולם מומלצים מאוד מאוד מאוד!!!

 

אם אזכר אכתוב עוד בעז"ה..יישר כוחחיוך

עוד אחדענבל

מבחן חוזר- א. פרידמן רמה 5

הבפרים של רחל שור- רמה 5חשבשבת

אולי היא תחזור,

גשמים בתשרי, וכו'...(אני לא זוכרת את שמות כולם)

 

דף מהיומן - 5

הדימעה הזו מיותרת- 5

החלןום על המגבעת(יותר לגיל הצעיר)5

אני ממשיכה.ארגמן

מה שניסיתי להגיד בנק' האחרונה, בקשר לפסיפס הוא שהעובדה שיש אנשים כישרוניים בציבור שלנו לא אומרת כלום. אני מאמינה שכישרון מתחלק באופן פחות או יותר שוויוני על פני האוכלוסיה, אבל צריך לצרוך אמנות איכותית כדי להוציא את הכישרון הזה אל הפועל. כמות הספרים הנקיים תגדל ע"י כך שאנשים מהציבור הדתי ילמדו לכתוב. הנה דוג'- יואב בלום, בחור דתי שהוציא את ספר הביכורים שלו לא מזמן וכבר מסומן כהבטחה בספרות הישראלית. מקריאה בבלוג שלו עולה שהוא מתמצא באמנות ושהוא בחור תרבותי ואינטלגנטי מאד. משם נובעת כתיבה איכותית. והוא כותב נקי- לדעתי זה שהספר שלו עוסק בסיפור אהבה לא גורע מזה- כי הוא מקדש את האהבה ומרומם אותה.

 

אתה צודק שצריך לעודד יצירה בציבור הדתי ולתת לה מסגרות [אנחנו חוזרים לעניין פסיפס] אבל לדעתי זה לא סותר השקעה בספרות טובה, וטיפוח היכולת לקרוא ולא לקחת כל דבר ללב. לדעתי, מה שלא נעשה ממנו כזה עניין גדול, לא יהרוג אותנו. כמובן, במידה.

 

וכן, קראתי את הכל. התגובה שלי יצאה קצת יותר קצרה. אשמח לתגובתך.

אין ספרים דתיים ונורמלים שכתובים בצורה טובה לדעתך?ענבל
יש ספרים חרדים מעולים..חשבשבת

רק מה מי שקורא ספרים שאין מקורם כ"כ בקדושה.

מאוד קשה לו לקרוא ספרים כאלה  ואם אין תועבה קטנה- אפילו ברמז זה ממש לא שווה, וכל משפט שני זה ווא איזה צפוי שזה יקרה...

 

ותמיד הסופר לא יודע לכתוב...

זה בגלל שאנשים מעדיפים את הנאת הרגע מאשר את הנאת הנצח- הנאה נצחית שתחזיק לאורך זמן שתעשה את האדם טוב יותר, נעלה יותר וראוי יותר(עדיף להינות בלי הרגשה שצריך להשתפר ולרצות להיות יותר טובים).

 

ואם את באמת רוצה יש ספר שנקרא ספר הזכרונות- הוא חרדי והוא מעולה לדעתי.

כתוב בצורה ציורית ומרתקת.

גם כל סיפורי הבעש"ט זה ספרים מעולים(ויש עוד רבים וטובים, אם רק פותחים תעיניים)- ובאמת לא חסר סיפורים וספרים טובים בקדושה. רק מה היצר הרע מסמא את העיניים והלב. וזו הבעיה העיקרית לצערנו.

 

בקשר לזה שסופרים חרדיים כותבים רק על שידוכים וכו'...- זה מה שמעניין את המגזר כמו שאת המגזר הנגדי מעניין יותר רומניטקה ותועבה, (בניגוד לסופרים חילוניים שכותבים כמעט על אותו דבר רק מהצד שכנגד- הרי בסופו של דבר כל ספר חרדי ידבר על איזה נישואין שלההיא עם ההוא וכל ספר חילוני ידבר על פירוק החבילה והריסת כל מיני דברים שאין כאן המקום לפרט- אז בעצם מסתבר שאין הרבה הבדל בינהם.)

ואני שואלת למה בכל ספר חילוני, לא משנה על מה צריך להיות, נשיקה, בגידה וכד,...

 

לא כל ספר חילוני הוא כזה.ארגמן

ואני בכלל לא מדברת על ספרות ישראלית. 90% מהספרות הישראלית על הפנים, מכל כיוון שתסתכלי על זה. אני מדברת על ספרות קלאסית, ספרות איכותית.

צר לי..חשבשבת

אבל אני בהחלט קראתי ספרות קלאסית:

שלגיה, סנדרלה, היפיפה הנרדמת

 

ממש ספרות קלאסית- ועוד לילדים....

זה כנראה קלאסי בספרות הקלאסית

לא אמרתי שלא קראת.ארגמן

אבל אני לא מדברת על אגדות ילדים.

אני דווקא גאהחשבשבת

להגיד שגמרתי רק בספרות הקלאסית של הילדים(מה שקראת אגדות ילדים)-מעבר לזה לא קראתי ספרות חצונית

והשאלה זועקת - למה כבר מגיל אפס להחדיר במוח הטהור והקטן הזה- כאלה הבלים ושטויות.??

 

 

לא חייבים.ארגמן

למרות שלילדים שיגדלו כשהם לא יודעים מה זה שלגיה יהיו תסביכים רציניים.

 

בעצם, אני לא זוכרת שהקריאו לי את הספרים האלה בתור ילדה קטנה או שהיו לי הסרטים של דיסני בבית, ועדיין אני יודעת את העלילות שלהם. זה משהו שורשי מדי בתרבות העולמית. אף אחד לא גדל בלי לדעת מה זה. אף אחד.

תסביכים רציניים, את רצינית?שירק

מקסימום חוסר אינטלגנציה קל בפענוח סמלים שמושאלים מהם הרבה פעמים כמו תפוח מורעל,

מגשרים על הפער הזה מהר מאד גם בלי לקרוא הכל.

 

כן...חשבשבת

ועוד במחקר שלמדנו לא מזמן כתבו שהגרמנים ימ"ש לקחו את רעיונותיהם מהסיפורים של עמי ותמי ודומיו-.

 

ההיפך הרבי אומר שכשמדברים לנוער וילדים- צריך להגיד את האמת בלי פשרות- לספר סיפורים אמיתיים בתכלית הדיוק ולא מצוצים מהאצבע.

ואו, ארגמן, אני מגדלת 7 ילדים+mp8

ואף אחד מהם לא יודע מה זה שלגיה, מיהי כיפה אדומה ואת האקט המדהים והחינוכי של עמי ותמי.

 

טוב שאמרת לי בעניין התסביכים, אני הולכת לשים כסף בצד לפסיכולוג, כשיגדלו.....

 

(אני הכרתי את כל הסיפורים הנ"ל בילדותי, ואני בטוחה שיש לכך חלק משמעותי בכך שאני אדם ערכי, מוסרי ונטול תסביכים.....)

 

ואגב, הם הרבה יותר אינטיליגנטיים, גם בהשוואה לחברים שלהם שכן קראו ספרים אלו, האם זו מוטציה??

אין קשר בין אינטלגנציה לידע כללי.ארגמן

וגם אין לסיפורים האלו קשר לבן האדם הערכי והמוסרי שאת כיום [ואולי להפך- זה מוכיח שזה לא השחית אותך].

אבל את חייבת להסכים שזה בור ענק בהשכלה.

ממש לא בור בהשכלה...חשבשבת

מי שאומר שזה בור בהשכלה אז באמת זה פגע בו חזק בפנים...

 

וזה שאני או את או כל אדם אחר הוא טוב- זה כי הוא עבד על עצמו- והספרים האלה אולי לא פוגעים באישיות אבל הם פוגעים עמוק בנשמה ומשחיתים אותה לגמרי- ומביאה את האדם לידי בורות ברוחניות ובמקרים רעים יותר לשיממון רוחני ולחוסר עניין במה שהנשמה באמת זקוקה לו .

 

ועל אנשים כאלה(והם רבים) אני מרחמת מאוד.

טוב, כאן אפרוש מהדיון.ארגמן

כי נראה לי שחילוקי הדעות שלנו הם בעניין בסיסי מאד- מה נחשב השכלה, ולא נראה לי שיש טעם לויכוח על זה.

אני דווקא רוצה לחזק את ארגמן,תולתול

אני חושבת כמוה שתרבות כללית והשכלה של ספרות חיצונית היא דבר חשוב ביותר.

נראה לי שחילוקי הדעות נובעים מתפיסה הרבה יותר עמוקה, של שני הצדדים.

מה היחס לעולם הכללי בכלל, ולספרות בפרט. היחס של הרמב"ם, של הרב קוק, ושל עוד הוגים במחשבת ישראל, לא היה סגירות כלפי העולם הזה, אלא התמודדות ישירה וביקורתית איתו.

ניתן להיות פתוחים, [לדעתי אף חובה] לספרות, כאשר מלמדים מגיל קטן את הדרך להתמודדות ולמורכבות הדברים.

כאשר "בונים את ארמון התורה ממעל לה." יש את הדרך להעמיק את האמונה גם בדברים שאינם בהכרח נובעים מהקדושה. (ואפילו לכאורה סותרים אותה).

 

 

 

מותק...חשבשבת

אני עובדת עם העולם...

אנחנו בשליחות- אבל להכניס השכלה של גויים לראש, זה ממש לא!

 

וכן- יש לנו גם שיעור יומי ברמב"ם

והשאלה היא לא מה נחשב השכלהחשבשבת

אלא, איזה השכלה את רוצה להכניס לראש של ילדייך- יהודית או גויית...

 

והנקודה העיקרית היא: שהשכלה גויית גורמת לבור בהשכלה היהודית

יש, אבל מעט.ארגמן

אני אוהבת לקרוא יותר מספר בשנה.

וואו.. הסבר מפורט ולעניין.. שכוייח וב"הצלחה..אחת מהשומרון

 

יש לי משהו..רוש לילה.

שלומצי כותבת יומן- לגילאי 13-16- רמה 1 (גס בצורה זוועתית)

 

איך הפכתי למלכת הכיתה- לגילאי 13-14- רמה 4

 

שרוטה- לכל הגילאים- רמה 4 (לא מומלץ כי זה ממש שמאלני!!)

 

לב של דיו- 12-15- רמה 5 (כל הסידרה)

 

ארגון- 11-15- רמה 4 (כל הסידרה)

 

הגיבור האבוד- 11-14- רמה 4 

 

הפירמידה האדומה- 11-14- רמה 4

 

פרסי ג'קסון- 11-14- רמה 4 (כל הסידרה)

 

שטח סגור- 13+-רמה 5 (מהמם!! מומלץ ב-ר-מ-ו-ת!)

 

 

עודענבל

13 אדום- רמה 5 רונית לוינשטיין מלץ

שוד נועז בלב ים- רמה 4 אורה מורג

ילדי תרשיש- רמה 5  אהוד טוקטלי

שולינקה ילדה קטנה של אמא- רמה 5 מנוחה בקרמן

שולינקה ילדה גדולה של אבא- רמה 5 מנוחה בקרמן

פוליאנה- רמה 5 אלינור פורטר

פוליאנה וג'ימי- רמה 4 אלינור פורטר

גשר לקשר- רמה 5 רבקה גלאי

כי להם המחר- רמה 5 רבקה גלאי

לוחמים בלילה- רמה 4 פנינה זר

רב חובל שב אלייך- רמה 5 תמר ברגמן

טוב זהו עד לפעם הבאה שאני אזכר בעוד

 

 

 

 

תודה לכולם!!=)~מישי~

אם יש למישהו-עוד ספרי מתח (רמה 4-5 עם עדיפות ל-5) לגילאי 15-16... ורצוי לא חרדי (לא שיש לי משהו נגד אני פשוט לא מתחברת לזה... אבל ספרים נקיים אחרים אני אשמח..)

עוד כמהענבל

מאלאדר- רמה 4 ליאת רוטנר

לב של דיו- רמה 4 שכחתי את הסופרת אכתוב אותה אחר כך

הקפצה.L ענק

זהו? 76 הודעות?

תציפו..

אנחנו מחכים לכם.

ובלעדיכם לא נוכל להצליח.

 

עדכון - מתחיל לעבור על הספרים...מחפש את האור..

נקווה שנצליח להוציא משהו יפה...

 

וזה לא אומר שאתם לא יכולים לתת עוד רעיונות!!! קדימה, להציף את השרשור...

 

הנה גם אני כותבת מדבראחרונה

בודדה במערכה, היינו כחולמים, מלכה בעל כורחה- 5 אורנה בורדמן

אן מאנבולי- האסופית ואן מהחווה הירוקה- 5  (עוד לא קראתי את השאר...)

גבעת ווטשיפ- 4/5

שר הטבעות- 5 ג.ר.ר. טולקין

מים שאין להם סוף- 5 מיכאל שיינפלד

מחנה הקיץ של אדון הוא- 5

חלומו של מולה- 5 מייה איתן

הנסיך הקטן- 5

ימי שלישי עם מורי- 5 מיץ' אלבום

האלכימאי- 4 פאולו קולו (נראלי. אין לי זמן/כוח לבדוק)

 

זהו בנתיים

שבת שלום!!!!

חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


 

חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


 

אאאזז, אחי ואחיותיי אוהבי הספרמקפיצים נטושים

מה דעתכם על ספרי ברנדון סנדרסון?

לא אוהבת את הז'אנרעשב לימון
מכירהמבולבלת מאדדדד

כותב נדיר.

לא להכל התחברתי אבל יש כמה שממש אוהבת


הערפילאים העידן הראשון מנצח 

סופר הפנטזיה הטוב ביותר שיצא לי לקרואאנונימי (2)
אמביוולנטיצדיק יסוד עלום

בעבר (עד גיל 20) נהניתי מאוד. הערפילאים סדרה מצויינת ו worldbuilding טוב.

קראתי בהנאה גם את הספרים הראשונים של גנזך אורות הסער...


מסקנותיי: הוא מקצוען על, אבל אין בספריו נשמה.


מקצוען = יודע את המלאכה. מעבר לזה שיש לו שגרת כתיבה פסיכית והוא פשוט מוציא לאור עוד ועוד ספרים, הוא אלוף בטכניקות של כתיבת סיפור *מושך*.

1. איך לעשות hook קבוע שהקורא ירצה להמשיך אחרי הפרק הראשון בלי לעצור

2. מיקס דמויות מגוון - דמות עמוקה, דמות קלילה, דמות שנמצאת בסבל, דמות יפה שגורמת לקורא ריגוש, דמות מסתורית שבקושי יודעים עליה משהו (Hoid), וכו' וכו'. זו מקצוענות על, ולכן מי שיגיד שהוא סופר לא טוב הוא טמבל.

3. איך לבנות עלילה ששזורה מההתחלה ועד הסוף, שהרמזים למה שיקרה בסוף מוזכרים בהתחלה וכו'.

4. Worldbuilding עשיר, עולם מגוון, תרבויות, בעלי חיים, דתות, קסמים, מנהגים (בגנזך אורות הסער - לא לכסות את יד ימין נחשב לא צנוע


אין בספריו נשמה = דווקא בשל המקצוענות שלו,  הוא מגלם אומנות ולא אמנות.

הוא מאוד שבלוני, הדמויות שלו עוברות תהליכים קלישאתיים וידועים מראש. המונולוגים של דלינאר בגנזך אורות הסער מרגישים כל כך מטופשים ומאולצים אחרי שקוראים ספרות איכותית (ויש בשפע רב). אפילו רק במדיום של הפנטזיה אין מה להשוות מבחינת נשמה בכתיבה בינו ובין הספרים של פטריק רות'פוס (טרילוגיית רוצח המלך שטרם הושלמה, ולא בכדי), שעד היום מפעימה אותי בכמה מהאלמנטים שהובאו שם (הקריאה בשם בתור ידיעה פנימית; האופן שבו הוא מכבד את המוזיקה כל כך דרך דמותו של קוות'ה; האופן שבו הוא מתאר את ההסתחררות סביב דמותה של דנה [?]; ועוד אינספור דוגמאות לאיכות) או ספריה היפהפיים של רובין הוב (פיץ והליצן, על ארבעת הטרילוגיות) שחובה חובה חובה לקרוא ולאהוב


סרטון קומי להמחשה:

רובין הוב לא קראתי, לגבי פטריק רות'פוס,מקפיצים נטושים

המליצו לי ממש,

וקראתי,

ונחמד. מה ההתלהבות הגדולה?
ומתי יצא הספר האחרון?

שמע, עניין של טעם...צדיק יסוד עלום

הפקטור שמניתי הוא של "נשמה"... מרגיש שלרות'פוס יש הבנות עמוקות על החיים, ואלמנטים שהוא מציג לא בהכרח יהיו הfirst pick של סופר גס / קלישאתי.

(מודה שהמיניות המוגברת בפחדיו של האיש החכם לא פשוטה ליראי שמים אבל שם הרוח נקי)


וכן, נראה לי שזו עסקת חבילה - אם אתה כותב מהנשמה ולא מהמפעל היצירה שלך תתעכב בהיעדר השראה

רובין הוב זהב, שינתה לי את החיים לדעתיצדיק יסוד עלום
גם שם הרוח מלא ברמזים...אנונימי (2)

דווקא אחד הדברים שאני אוהב אצל סנדרסון זה שהוא נקי.

לגבי רובין הוב- קראתי חלק, כבד מאד ותרגום מזעזע

😥😥😥צדיק יסוד עלום
עניין של טעם i guess...
מלחמת הנפילים סדרה מומלצת ממשאיגנוטוס פברלאחרונה

בדיוק היום סיימתי את הספר האחרון "אסון"

בכללי, ברנדון הוא סופר אחלה

מנוע בינה מלאכותית לבדיקת תכנים של ספריםווקי טוקי

הי חברים, יצרתי Custom GPT שיבצע בדיקה לתוכן (סרטים, סדרות וספרים) ויתן המלצה האם זה יכול להתאים למשפחה תורנית. 
הדגש הוא בעיקר על חיפוש בעיות הקשורות לצניעות, זהות מגדרית וכדו'. 
מוזמנים להשתמש: 
ChatGPT - בודק התכנים המשפחתי

כמובן שיש להשתמש בזהירות, כי הבינה המלאכותית טועה לפעמים, אז לא לקחת את ההמלצה כתורה מסיני.

וואו זה אדיר. תודה!שואלת12
בשמחהווקי טוקי

אם יש לכם מנוי ל-ChatGPT אז מומלץ להשתמש במודל o3 כדי לקבל תוצאות מדויקות יותר.

הוא מסוגל לראות את הסרט?נקדימון
לא, הוא מספק מידע על בסיס מה שמופיע ברחבי הרשת.ווקי טוקיאחרונה
די!!! זה המקום!!! אנשים כנסו, זה בול בשבילכם!!!!ימח שם עראפת
שימו ♥️! אני פותח בזאת תחרות כתיבת סיפורים בנושא - הר הבית


אתם הנוער!!! יחד עם פורום פרוזה וכתיבה חופשית!

"אל תירא כי חי הנוער חי וער חשמונאי"דורין השמיני
וואו אחי, אתה בדיליי של שנה אחת בלבד, מהיר!ימח שם עראפת
שמתי לב פשוט עכשיו הפורום חזר והיה לי משעמםדורין השמיני
ספרים דיגיטלייםדם סגול
יש למישהו ספרים חרדיים בקובץ פידיאף?
סיפור על תנור שכונתי וגניבת היונים מהסיר.shl_p
שלום רב,


אני מחפש סיפור על תנור שכונתי בו שמו כל שבת את החמין (כל השכנים). הממונה על התנור היה טועם מפה ומשם בכל פעם. בשבת חתן אחת - שמו סיר חמין עם יונים ממולאות והממונה על התנור גנבן.


מישהו יודע להפנות אותי למקור?


תודה רבה

זה מופיע בספר אלנקםימח שם עראפתאחרונה
ספרו של עזרא יכין
איך זה שיש רק 2 חנויות קומיקס בכל הארץ!??!יואב גל
גמרו לי על החיים עם המחירים שלהם
❤️יואב גלאחרונה
אני מדבר על קומיקסים מהחברות הגדולות (Marvel, DC)שמדפיסים בכמויות ואני קונה ספר שלהם ב150+ שקלים לפחות.

אולי יעניין אותך