בניית מערך..איך עושים את זה?ateretfa
אהלן חברה, ה' עמך!
מתחברת=)
עבר עריכה על ידי מתחברת=) בתאריך ט' בשבט תשע"ה 19:02
אז ככה. (זאת הולכת בע"ה להיות תגובה ממש מושקעת
)
קודם כל, מה זה מערך?
זה כלי בהדרכה שאנחנו יכולים להשתמש בו כדי להעביר נושא מסויים ולעסוק בו באופן יסודי, להעמיק בו ולהסתכל עליו מזוויות שונות, וע"י מתודות שונות.
תכלס היתרון הגדול של המערך זה שכשעוסקים בנושא לאורך זמן - הוא חודר לחניכים הרבה יותר.
אז איך עושים את זה?(פרקטיקה
)
1. נושא.
קודם כל אנחנו צריכים לחשוב על נושא. נושא שיקדם את השבט, שיבגר אותו, נושא שיקדם את השבט ככלל ואת החניכים כפרט. זה צריך להיות נושא שיעסיק את החניך, שיפגוש אותו ויתאים לו. כדאי לשים לב, אם יש חניכים שהנושא יותר נוגע אליהם מאשר חניכים אחרים.
2. מטרה.
אחרי שקבענו נושא אנחנו צריכים לחשוב על המטרה שלנו. המטרה - זה למה אני עושה את המערך, מה אני אשיג בזה ולאן זה ייקח אותי. (לדוג' - אני עושה מערך צניעות לחניכות שלי, אבל חוץ ממטרה של העברת ידע ושהן יילכו יותר צנוע - יש לי גם מטרה נוספת כמדריכה - שהן יתגבשו ויתבגרו כשבט תוך כדי המערך.)
3. העמקה.
אחרי שאני סגורה על נושא, אני צריכה ללמוד אותו בעצמי. למה? כדי להסתכל על כל הכיוונים של הנושא, כדי להכיר אותו מקרוב וכדי להתחבר אליו. (כשהמדריך מחובר ויודע - הנושא עובר טוב יותר לחניכים
)
4. בניית גוף למערך.
ולא - אני לא מדברת על חלוקה לפעולות. אנחנו צריכים לחשוב על תתי - נושא, על מה יהיה קודם ומה אח"כ, על רעיונות מגניבים להעברת הנושא ותכלס - על הרצף של הרעיונות שהחניכים צריכים לקבל.
5. פעולות.
בשלב הזה מחלקים לפעולות
קביעת מטרה לכל פעולה, איזה חלק בגוף המערך יועבר בפעולה ובאיזה מתודות כדאי לי להשתמש.(איך הנושא יועבר הכי טוב לחניכים שלי?) צריך לשים לב לא לאבד את רצף המערך ולא לסטות לכיוונים אחרים. כדאי לקחת לוח חודש, לכתוב עליו בתאריכים - איזה פעולה תהיה מתי? לבדוק שהכל מסתדר. ככה המערך לא ייפסק באמצע.
6. סיכום.
כדאי לעשות יישום נושא. (לדוג' אם עשיתי מערך אכפתיות\עזרה לזולת - אפשר לעשות התנדבות. מערך א"י - טיול. מערך ציונות - נסיעה לירושלים. הכל הולך
)
להראות לחניכים איפה הנושא פוגש אותנו בחיים?
כמה דברים שכדאי לשים לב אליהם -
*אם אין לך מד"שית, לקחת את הקומו או חברה לעזרה - תמיד ראש נוסף נותן זוויות ראיה חדשות על הנושא.
*לא לוותר על ההעמקה! זה קריטי כדי שהנושא יועבר היטב לחניכים.
*כדאי שהמערך לא יימשך יותר מחודש. שזה לא יחפור לחניכים.
*לא לשכוח שגם פעולות אמצ"ש אפשר לקשר למערך
*אם יש אפשרות - לעשות פתיחה מטורפת למערך. שלחניכים יהיה סקרנות וחשק לבוא.
אם משהו לא מובן או לא מסתדר, או שאת צריכה עזרה לחשוב על רעיונות - מוזמנת בכיף! באישי או כאן
בב"ח לתו"ע!!
וואי תודה חידשת לי הרבהdsalvbאחרונה
לפי דעתכם:שמיניסט באמ"ש
האם צריך להקים תנועת נוער בגרעין שנכנס לתוחמת הצפונית ב"רצועת עזה"?
תלוירעות שרהאחרונה
בנטיעות וכזה נראה לי שכן
במחנה יש משהו נפרד
אני צריכה פעולה פיגוזית על תפילהאחי אהוביה
יש למישו אולי?
קצת יותר פרטים, גברת תותחיתימח שם עראפת
לאיזה גיל, איזה חלק שקשור לתפילה?
לכיתה ואחי אהוביה
חלק ממערך בת מצוה
באמת להעביר להם את ההרגשה שתפילה זה לא עול, זה לא עוד משימה מעיקה שצריך לסמן עליה וי..
צ'אט ג'יפיטיזיויק
להלן מערך שיעור של חצי שעה בנושא תפילה, המיועד לנוער דתי בכיתה ו' ומחולק לשלושה חלקים של 10 דקות כל אחד. המערך מותאם לגיל ולרקע הדתי של התלמידים, תוך שימוש בשפה פשוטה ופעילויות קצרות וממוקדות:
חלק ראשון: פתיחה והיכרות עם הנושא (10 דקות)
מטרה: לעורר עניין ולחבר את התלמידים לנושא התפילה.
דקה 1-2: שאלה פותחת
שאל את התלמידים: "מה אתם מרגישים כשאתם מתפללים? משהו מיוחד או אולי משהו שקשה לכם בזה?"
תן ל-2-3 תלמידים לשתף בקצרה (30 שניות לכל אחד).
דקה 3-5: סיפור קצר
ספר סיפור קצר על חנה מהתנ"ך (שמואל א', פרק א'): "חנה התפללה בלב שלם לבקש בן, והתפילה שלה הייתה כל כך חזקה שהיא ממש דיברה עם ה' כמו עם חבר."
שאל: "מה אתם חושבים שהפך את התפילה שלה למיוחדת?"
דקה 6-10: דיון קצר
שאל: "למה לדעתכם חשוב להתפלל? מה זה נותן לנו?"
עודד תשובות כמו: קשר עם ה', שקט בלב, תחושת תמיכה.
חלק שני: הבנת התפילה דרך פעילות (10 דקות)
מטרה: להמחיש את המשמעות של התפילה בצורה חווייתית.
דקה 1-2: הסבר קצר
אמור בצורה פשוטה: "תפילה היא כמו שיחה עם ה'. לפעמים אנחנו מבקשים, לפעמים מודים, ולפעמים סתם רוצים להרגיש קרובים."
דקה 3-8: פעילות קבוצתית
חלק את הכיתה ל-3 קבוצות קטנות.
תן לכל קבוצה משימה:
קבוצה 1: כתבו 3 דברים שהייתם מבקשים בתפילה.
קבוצה 2: כתבו 3 דברים שהייתם מודים עליהם.
קבוצה 3: כתבו 3 דברים שמרגישים לכם קרובים ללב בתפילה (למשל: שיר, מילה או רגע).
כל קבוצה מקבלת דף ועט, ויש להם 5 דקות לעבוד יחד.
דקה 9-10: שיתוף מהיר
נציג מכל קבוצה משתף בקצרה (30 שניות לקבוצה).
חלק שלישי: סיכום וחיבור אישי (10 דקות)
מטרה: לעזור לתלמידים לקחת את הנושא איתם ליום-יום.
דקה 1-3: דבר תורה קצר
אמור: "בתפילה אנחנו לא רק מדברים, אלא גם מקשיבים. כמו שכתוב בתהילים 'קרבת אלוקים לי טוב' – כשאנחנו מתפללים, אנחנו מתקרבים לה'."
דקה 4-7: פעילות אישית
תן לכל תלמיד דף קטן וכתוב עליו: "כתבו משפט אחד שהייתם רוצים להגיד לה' בתפילה שלכם היום."
תן להם 2-3 דקות לכתוב בשקט.
דקה 8-10: סיום מעודד
אמור: "כל תפילה חשובה, גם אם היא קצרה או פשוטה. נסו השבוע להתפלל משהו קטן מהלב שלכם."
סיים בשאלה: "מי רוצה לשתף את המשפט שלו?" (רשות, לא חובה).
הערות למנחה:
שמור על אווירה קלילה ומכבדת.
התאם את הקצב לפי התגובות של התלמידים – אם חלק אחד מתארך, קצר את הבא.
הבא דף ועטים לפעילויות.
אם זה בשבת קודש תעביר בעל פה.
בהצלחה!
צריך משו עם נשמה 😉אחי אהוביה
לאלא התגובה שכתבתי היתה לזו של @זיויקאחי אהוביה
אני ממש מסכימה איתך..
טוב אז אם את מוצאת משו אני אשמח שתעדכני
אחי אהוביה
לגמריזיויק
יש לי כמה חומריםאנוני-מי?
אז אני אשמח
אחי אהוביהאחרונה
מכירים סניף בנע בירושלים שמחפש מדריכת חוץ?תורת חיים בעiז
חברה שלי מחפשת וכדאי גם סניף שהוא נורמלי ולא עכשיו ממש חילוני (סניף מעורב זה ממש אחלה)
מדשיותאנונימי (פותח)
טוב נושא קשוח אז ככה..
בתחילת ההדרכה היה לי ולמדשית שלי(נקרא לה א )בעיה עם עוד מדשית שלנו(נקרא לה ב) (אנחנו רביעיה). היה קשוח ממש. מלא אנשים התערבו בזה (הקומונרית, מהנוער ובכללי כל הצוות וכו)אומרת דוגרי הרבה מזה זה אני ומדשית א הגזמנו וחיפשנו אותה מלא ממש וכל דבר שעשתה הערנו לה ודווקא מדשית ב היתה בהקשבה וכיבדה ממש וממש השתדלה לשנות(מה שאני משה לב בדיעבד עכישו אז סתם הייתי חמה עליה ברמות לאיודעת להסביר למה).
אחרי התערבות ודיבור הבעיה נפתרה(לפחות ככה אני ראיתי אתזה.) ביקשתי סליחה ושמנו את הדברים מאחורה.
עכשיו שמתי לב שמדשית א כל הזמן מעירה/ מחפשת את מדשית ב כאילו על סתם דברים היא איחרה טיפה כי אבא שלה במילואים ועזרה קצת בבית והיא עשתה פרצוף ואמרה לי אחכ שזה לא ניראה לה ובכללי על כל דבר היא מעירה מעקמת אף וכו.
עכשיו יש לי התלבטות אם להעיר לה ולהגיד לה כאילו היה מריבה את צודקת אבל שמנו תדברים מאחורינו תני לה קצת להוכיח את עצמה לא כל הזמן להסתכל בזכוכית מגדלת על מה שהיא עושה. או להתעלם ולראות מה יקרה ואולי להגיד לקומונרית
קיצור מקווה שיצא מובן מה אומרים?
תשחרר. לא בידיים שלךמשה
בכלל. אנרגיה של אנשים אחרים לא בשליטה שלך,סשום צורה. רק התגובות שלך.
סיפור אהבה בסניף | עלילתי קצרElad Mukades
מצרף סרט קצר שעשינו, מסוקרן לשמוע תגובות ומחשבות שלכם עליו
במשפט - יוני המדריך, חותך את הקשר עם סיגל מבני עקיבא, בשם התחזקותו הרוחנית, אך מגלה שההתמודדות רק מתחילה.
סניף בלי מבנהתורת חיים בעiז
מה עושים בחודש ארגון? לגבי צביעת קירות
צובעים על בדיםadvfb
אנחנו צבענו פעם על דיקטים, אפשר גם אולי במקלטהחנוניתאחרונה
קלסר הדרכה ונחשוןאוריהש
רעיונות לקטעים/משפטים לקלסר הדרכה?
וכמובן רעיונות למה להכניס לבפנים (חוץ מהכנת פעולה, רעיונות לערבים וכו)
ואשמח גם לקטעים ולמה להכניס לקלסר של נחשון (קטעים על עשיה וכו)
תודה רבה!