יש דבר כזה צירוף מקרים?את פניך אבקש
יאללה להתפלסף
יש דבר כזה..בן של מלך
ב"ה
''מצרפי המקרים ''
יש דבר כזה שנקראח"י

"השגחה פרטית"

אני חושבת שזה יותר מתאים מ "צירוף מקרים..."

אבא של חברטוביה2
מקורב לר' מגור. הוא הסביר פעם ש'הוא לא מכיר מופתים - היו כמה צרופי מקרים נדירים אבל לא יותר מזה'
יש דבר כזהפנסאי
״מקרים מצורפים״
תלוי באיזה הקשר זה נאמר..דבש חריף
איך אתם מגדירים את זה בעצם?את פניך אבקש
מבחינתי, אז כן, יש השגחה פרטית.
ושום דבר הוא לא במקרה.....
אז עלה שנשר מהעץ לשיטתך זה השגחה פרטית?דבש חריף
כן.שמן פשתן

אתה מכיר את השיר ששר אברהם פריד על התולעת?

''התןלעת הקטנה שקעה לה בשינה..''

חחחח אחלה שירח"י


לא. בכל מקרה אני לא חושב שזאת השגחה פרטית.דבש חריף
התפיסה שעלה נופל זה מהשגחה פרטית היא תפיסה של המאות האחרונות.. (לא אדם. עלה) כתוצאה משידרוג השיטה של שפינוזה בחסידות שהאל נמצא בכל..
זה בדיוק ההשקפה שבה אני מאמינה.שמן פשתן

שאין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם גזרו עליו מלמעלה.

אני לא מכירה את השיטה של שפינוזה (אם כי שמעתי על המושג)

אך שמעתי לא מעט שיחות חסידות המדברות על כך  שכל דבר ביקום, אפילו הגשמי ביותר, הוא הצטמצמות של האלוקות.

 

 

אז אתם תופסים את המושג השגחה פרטית..דבש חריף
בצורה אחרת.. לא במובן הקלאסי שמירה.

בצורה שמקעקעת קצת את המושג בחירה חופשית. שכל בחירה שעושה האדם יש התערבות חיצונית..
השגחה פרטית במלא מובן המילה...ח"י

השגחה = שמירה, 

בסדר. אז חוץ מההגדרה המילולית, אתה מסכים לכל השאר?אדם כל שהוא


משהו כזה...שמן פשתן

זה מה שהתחלתי לכתוב לך בתגובה אחרת.

מושגח לפי מה שאני יודעת עד היום, הכוונה שמה שנעשה איתו נעשה במטרה כל שהיא ובכוונה. לא סתם.

 

וגם, לא תמיד כשעלה נושר זה אומר בהכרח שהוא ניזוק. אולי זה לטובתו כשהוא נושר? שהגיע זמנו? הוא נושר כדי לשרת מטרה מסויימת שבלעדיה הוא לא היה נושר.

אז ככה..דבש חריף
א. תוך יומים שלשה העלה נרכב. (בלי להכנס לרמה הננו מטרית)
ב.יש בחירה חופשית לאדם. והשמירה תלוייה במעשיו. אם הוא לדוגמא ובכוונה אני מקצין.. עובד עבודה זרה לא יהיה עליו שמירה.. אלא את ההיפך.

"כי בי חשק ואפלטהו אשגבהו כי ידע שמי" הסיבה לשמירה זה שהוא חשק וידע שמי.. ולא סתם שמירה על בן אדם שרק אוכל שותה יושן.

תקרא את זהפשושון

ולזה טובה גדולה שיש טבע והשגחה. כי כשהאדם עושה טוב, אזי מנהיג אותו בהשגחה. וכשהוא אינו טוב, ואם היה מנהיג אותו בהשגחה - לא היה יכול להגיע לו שום טובה, אזי מניח אותו על הטבע, ויכול להיות שיהיה לו טובות על פי הטבע. ואם לא היה רק השגחה, היה אפשר שתתבטל ההשגחה לגמרי. כי כשהיה רואה יתברך, שאין האדם מתנהג כראוי, היה כועס, והיה מסיר ההשגחה לגמרי. אבל עכשו מניחו על פי הטבע, וכשהוא חוזר למוטב, משגיח עליו כנ"ל. ובאמת אין אנו יכולין להבין מהו טבע והשגחה. כי באמת גם הטבע היא השגחתו יתברך, וזה אי אפשר לאדם להבין שני דברים כאחד, דהינו הטבע שבאמת היא השגחתו יתברך: 

ליקוטי מוהר"ן תנינא יז

^^^^^^ זה לא שונה כמעט בכלל מהרמב"ם.דבש חריף
חוץ מהסוף.
וזה ממש יפה
אני לא מבין את שיטתם של אותם מחכמי ישראל שסברו אחרת..אדם כל שהוא

אם יש פחיתות/ חוסר עניין בעיסוק של הבורא בנבראים קטנים, אז מה ההבדל בין גלגל הירח לבין התולעת הקטנה?

שניהם בטלים ואפסיים מול האינסופיות הא-להית.

ואם לא, ובמקום שבו אתה מוצא גדולתו של הקב"ה, שם אתה מוצא ענוותנותו אז זה נכון גם על התולעת הקטנה.

 

[אני חושב שזה גם לא נכון שזה רק ממאות השנים האחרונות, זכור לי מקורות קדומים יותר שראיתי, אוי אצליח למצוא אותם בהמשך].

אתם חייבים להבחין..דבש חריף
בין מושג השגחה מול ידיעה.
ההשגחה פירושה לשמור על הדבר מנזקים. כמו שבתהילים כותב במזמור יושב בסתר עליון.. כי הוא יצילך מפח יקוש.. לא תירא מפחד לילה לשמרך בכל דרכיך..
ועל עלה אין שמירה.
זה שיש חוק מוטבע מראש אין חולק.
אני מדבר על השגחה, במובן..אדם כל שהוא

שהדברים שקורים לו הם בדווקא. שאין נזקים 'סתם', אם לא ראוי שהוא יינזק.

השאלה ששאלתי, נכונה גם לגבי זה.

שוב..דבש חריף
עלה מושגח, פירושו שמור מנזקים.
אם הוא ניזוק הוא לא מושגח.
שוב..דבש חריף
עלה מושגח, פירושו שמור מנזקים.
אם הוא ניזוק בהכרח שהוא לא מושגח.
או שהוא מושגח והוא שמור. או שיכולים להיות לו נזקים ואז הוא לא שמור.
הקב"ה טבע בבריאה את החוק (טבע) כי הוא מסתתר...ח"י

אבל כל דבר שקורה הוא ללא ספק השגחה פרטית.

שוב.. אף אחד כאן לא חולק על שהטבע מוטבע..דבש חריף
יש עיקרון בחירה חופשית והאדם בוחר במעשיו ודרכיו. וגם בדברים הקטנים. וזה פסוקים מפורשים.

השגחה = שמירה מנזקים "כי הוא יצלך מפח יקוש" וכ'ו..

והשגחה פרטית פרושה השגחה על הפרט (הראוי) מנזקים..

אתה עוזב פה את הדיון המרכזי..אדם כל שהוא

צירוף מקרים מול כוונה מכוונת.

"כוונה מכוונת" בלשונם של המתדיינים פה נקראת השגחה פרטית.

אתה טוען שהמונח השגחה פרטית במקורו הוא שמירה, ולא כוונה מכוונת. אז זו הערה יפה שצריך לבדוק, אבל הדיון המרכזי פה הוא אחר.

אז תשאל אחרת..דבש חריף
בחירה חופשית.. או החלטה חיצונית..

למה זה פתאום נשמע פחות טוב?!
לא. זו לא השאלה.אדם כל שהוא

יש את מה שהאדם בוחר, ויש את מה שקורה לו.

הדיון לא היה על מה שהאדם בוחר, אלא על מה שקורה לו.

אז השאלה..דבש חריף
האם אדם שקיבל מחלה זה מקרה או בכוונה.
וגם פה אני יענה תלוי.

כי אם גוף האדם מוטבע בו חוקים מסויימים טבעיים שמורים איך לשמור על הגוף. ואם האדם הוא זה שהזיק לגוף. זה לא שייך לכוונה.
השאלה לא על מה שעושה האדם..דבש חריף
אלא על מה שקורה לו מבחינת נזק..
אז התשובה היא שאם קרה לו נזק (תלוי גם איזה) זה כתוצאה (לא בגלל) החטאים שלו כמו שאמרו יפשפש במעשיו.. כי המעשים הרעים גורמים לאי השראת שכינה ומסכים שמבדילים וחוצצים, וממילא גם הוא לא יהיה מושגח מנזקים.

יש מושג של השגחה הפוכה, כלומר נזק מכוון לרשעים גמורים.
אני לא מדבר על היזק שאדם גרם לעצמו..אדם כל שהוא

שני אנשים ששמרו על בריאותם במידה שווה, אחד קיבל שפעת ואחד לא.

מבחינה טבעית, ע"פ כל הנתונים, לכל אחד מהם היה אותו סיכוי לקבל שפעת.

האם זה מקרה, או שיש סיבה אלוקית לכך.

לכל דבר בעולם יש סיבה...שום דבר לא קורה סתם!!ח"י


נכון. אבל זה לא הויכוח אם יש סיבה.דבש חריף
כי העלה נשר בגלל פונקציה כלשהי שהתרופפה בין העלה לעץ. זה סיבה.
זה מקרה לא כל כך מוצלח.דבש חריף
אין דבר כזה לקבל שפעת אם אתה שומר על בריאות. נקודה.
לא אתווכח על הדוגמא, אתן דוגמא אחרת..אדם כל שהוא

נולד להורים תינוק, הוא קיבל הרכב גנטי מסויים, כי הוא קיבל כרומזומים מסויימים מהאבא, וכרומזומים מסויימים מהאמא.

הנתונים הגנטיים האלה, ישפיעו על התכונות שלו ומצבו הבריאותי.

באותה רמה של סבירות, הוא היה יכול לקבל את כרומזומים אחרים שנמצאים אצל ההורים שלו, ולהיות בעל הרכב גנטי שונה וכן תכונות ומצב בריאותי. האם זה מקרה או השגחה?

למה להסתבך? לך אתו על השפעת...ח"י

אדם שהקב"ה רצה שישאר כמה ימים במיטה (לא משנה מה הסיבה)

גרם לאותו אדם שנוהג לשמור על עצמו...הפעם הזאת לא לשמור והוא לא שם מעיל ביום חורף ו...

קיבל שפעת!!

הקב"ה עושה את הכל בטבע...איך אותו אדם לא יצא מהבית במשך כמה ימים? הוא יקבל שפעת

סיבה שלכאורה נראית לנו טבעית...

אבל הכללל בהשגחה שלו 

אבל השגחה זה שמירה. לא נזק??דבש חריף
גם נזק בא בהשגחה...פשושון

היסוד של השגחה הוא מה שכתוב במסילת ישרים בכלל חובת האדם בעולמו

שכל העולם נברא רק בשביל העולם הבא...  ממילא כל מה שקורה הוא כדי לקרב את האדם הפרטי

או את כלל ישראל לעבודתו... אין סיבה אחרת שיקרה משהו...

התורה זה המקרב לפי המסילת ישרים.דבש חריף
ולפי הרמח"ל אנחנו לא מקיימים אותה בשביל העולם הבא. לא נעצרים בהקדמה.
זה לא הוא המציא את זה...זה חכמיםפשושון

תראה מאמרי חז"ל 

 

"כי זה כל האדם...כל העולם לא נברא אלא לצוות לזה" (לצדיק)

"אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל"

אפילו ספינות הבאות מגליא לאספמיא אינן מתברכות אלא בשביל ישראל (יבמות סג)

מעשה של נחום איש גמזו שאמר "גם זו לטובה"  על שגנבו לו את הכסף

 

ועוד ועוד...

 

דיברתי על הענין של לקיים תורה בגלל העולם הבא.דבש חריף
זה עניין שולי...פשושון

בשרשור הזה

זה כבר העניין המילולי..אדם כל שהוא

"כוונה מכוונת" בלשונם של המתדיינים פה [ונראה לי שגם בלשון השגורה כיום בציבור] נקראת השגחה פרטית.

במשמעות הזו, גם נזק, שנעשה לעונש, או לצורך תועלת עתידית, הוא בהשגחה.

אפשר לבדוק מה המשמעות המקורית של הביטוי, וזה חשוב כשבאים ללמוד את דברי חכמי ישראל להבין באיזה משמעות כל אחד השתמש ביטוי הזה, אבל זה פחות משנה לדיון שלנו.

 

זה דרך העולם.. זה טבע שהוטבע ומתפתח..דבש חריף
תורשה.. זה דבר שמעביר פונקציות של משהו לדבר האחר שגם הוא מתפתח ומעביר וכך הבא אחריו
כמו שעץ מעביר זרעים הית יכול לומר עם הזרעים האחרים העץ היה צומח יותר טוב. הוא רק מעביר לו פונקציות של חיים וצמיחה והוא מתפתח. אמא ואבא בעלי גוון עור כהה לא מעבירים את הגוון בכרומוזומים. אלא את ההתפתחות לגוון הזה.

אני אישית חושב זה דרך העולם.
אבל אם לוקחים את הדוגמה של שפעת..דבש חריף
כדוגמא היתפוטטית בלבד.
אז זה כתוצאה מחטאים (גם ביטול תורה זה סיבה)
המונחים צירוף מקרים וכוונה מכוונת..דבש חריף
שייכים לויכוח על חוקי הטבע בלבד.
אבל שדברים קורים בזמן ובמקום מסויימיםנפש חיה.
נראה לי לזה הכוונה השגחה פרטית..
שהאוסייקט או מקרה או איש הדה היה בדיוק שם וחווה את סדר העניינים ככה בדיוק ולא היה דבר כזה קודם בעניין הזה ...

לא קראתי כלום.
זה בא לי בראש עכשיו



למשל.
אופן של לידה או נשירת העלה היא חוק טבע.
מתי ואיך וכמה? .... יש שיאמרו שזה השגחה פרטית.
תקראי את מה שכתבנו...ח"י


זה מה שכתבתי בכותרת..... והדיון יפהנפש חיה.
הם לא מתחילים בזה שיש הבדל בין הירח לתולעת.אני77

הם מתחילים בזה שיש מהלכים כלליים בעולם שהקב"ה משגיח עליהם ומהלכים מקריים שאין הקב"ה משגיח עליהם בפרט אלא רק כפונקציה של שאר החוקים הכלליים.

 

דוג' לדבר שהם חשבו אותו להנהגה אלוקית הוא סיבוב הירח, ודוג' לדבר שהם חשבו אותו ללא מושגח זו התולעת.

כל מה שקורה לנו!!ח"י

הדבר הכי כמו גם עלה נושר, הוא בהשגחה פרטית

 

לאנחל נובע
ברור שעלה שנשר זה השגחה פרטית , לכל דבר ולו הכי קטן בעולם יש מטרה וסיבה , אחרת לשם מה הוא קורה ?
אין מקריות בעולם הזה הכל ידוע ומכוון מראש !
ובע"ה לטובה
מחילה מכבודך "דבש חריף"...נחל נובע
אבל לדעתי זאת אמונה בה' יתברך בלי שום קשר לזרם.
הדת שלנו לא מתנתקת מהשכל , ויודעת שיש חוקיות לבריאה ויש סדר בעולם !! אבל יש מי שמכוון את זה !
ועושה דברים מעל הטבע ( מעל הנורמה - כמו למשל מלחמת גבעון, יציאת מצריים וכ"ו ... שהם מנפצים את חוקי "הטבע" כביכול ..
מחילה אם נשמעתי חריפה ...
ועל זה אני לא חולק. כל מה שכתבת עכשיו אני מסכים.דבש חריף
אבל לא על עלה שנושר.
אפשר הסבר מה אתם רואים כהשגחה פרטית?דבש חריף
מה המהות של המושג לפי דעתכם?
בדיוק אני באה לומראת פניך אבקש
לא חשבתי על עניין כזה כמו העלה...
אבל אני מתכוונת שאולי מה שאחרים רואים כצירוף מקרים,
זו בעצם השגחה פרטית...
בדיוק אני באה לומראת פניך אבקש
לא חשבתי על עניין כזה כמו העלה...
אבל אני מתכוונת שאולי מה שאחרים רואים כצירוף מקרים,
זו בעצם השגחה פרטית...
לדעתי השגחה פרטית ..נחל נובע
חלה גםעל עלה שנושר , כי זאת ראיה מצומצמת להגיד שלא...
כל אחד בא לעולם למטרה מסוימת גם העלה הזה , התפוח ומה שלא תרצה , הכל מכוון מראש .. אי אפשר לדעת מה הכוונה של ריבונו של עולם במעשה הזה, שיפול על הראש של אנטיוכוס והוא ירים את הראש לשמים וידע שיש ריבון כל העולמים!
הכי קיצי שלי..
מורנו הבעל שם טוב הקדוש לימד וגילה כי ההשגחה הפרטית חלה על כל נברא ונברא, גם על עלה המתגלגל ברוח. על כך הוסיף אדמו"ר הזקן שההשגחה היא לא רק על המתרחש עצמו (ובמשל: גלגולי העלה), אלא גם על הגורמים לו (כגון האם העלה יתגלגל על ידי רוח או אדם העובר במקום).זאת דעת החסידות וגם לעניות דעתי...
אך יש גדולים שפסקו אחרת, הרמב"ם ב"מורה הנבוכים"סובר שהשגחה פרטית ישנה רק על מין האדם (להוציא את מיני הדומם, הצומח, והחי) וגם במין האדם גופא לא על כולו, אלא על האדם בעל השכל השלם, הדבוק באלוקות, וככל שדבקותו באלקות גדלה יותר, כן גודלת ההשגחה הפרטית עליו.
כלומר..דבש חריף
לא הבנתי.
את סוברת, שעלה שעכשיו נפל הוא מושגח מנזקים?

הרי לדעת איפה העלה יפול גם את תדעי איפה הוא יפול אם תלמדי את כיוון הרוח ומשקל העלה. ואפילו את תוכלי להעריך מתי הסיכוי שהוא יפול וכמה תוחלת חיים יהיה לו.
לזה לא קוראים השגחה. וזה שיש לכל דבר מטרה אף אחד לא חולק. יש דברים שאנחנו לא יודעים. אבל זה לא קשור להשגחה מנזקים

אדם שעובד עבודה זרה יכול להיות מושגח מנזקים?
אנחנו מתפספסים ולא קולעים לדעת השני...נחל נובע
אדם שעובד ע"ז זה שונה , גם הרמב"ם אומר שלרשעים אין השגחה!!
יכול להיות שהתפיסה שלנו לגבי השגחה והחוקיות שונה...
אנחנו מסכימים על זה שיש ריבונו של עולם , והוא מנהל את העולם, הקב"ה ברא את העולם ןברא בו חוקיות של הטבע, מסכימה שיש מחזוריות לעולם , לעלים , לטבע ... והעלים נושרים גם כביכול ללא השגחה.. אבל מהנקודת מבט שלי אני מאמינה שגם שם יש השגחה , כי הקב"ה יכול להשתמש ולשנות את החוקיות של הטבע לטובת האדם, על מנת ללמדו לקח וכו...
כאילו ש..דבש חריף
אני מסכים עם התגובה עד המילים "מנקודת המבט.."
לא הבנתי.
המושג השגחה שמירה מנזקים לשיטתך ההשגחה זה לא שמירה. אלא שעלה שנופל כדי ללמד את האדם לקח.. אבל מה הפירוש ללמד אותו לקח? איך? הרי העלה נפל מתוך רצון והכוונה שחוקקו.. אדם שיושב במקום כלשהוא ונפל לידו עלה איזה לקח אפשר ללמוד מזה אם חברו שתצפת על העלה לפני כן ידע שבערך בשעה × העלה יפול והוא בדיוק ישב שם והעלה נפל.. איזה לקח אפשר לקבל מזה?
אם העלה היה מדבר אני היתי מסכים גם לסוף של התגובה.
גם הרצון וההכוונה נקבעו מראש...פשושון

הקב"ה נקרא "קורא הדורות" שהוא כבר יודע מה יהיה והוא ברא את זה

גם הרמב"ם מסכים עם זה כידוע לי..

כמו שאומר הרמב"ם בעיקר הראשון 

"אני מאמין שהבורא יתברך שמו הוא בורא ומנהיג לכל הברואים 

והוא לבדו עשה עושה ויעשה לכל המעשים"

 

ככה שגם אם העלה נפל בדיוק בזמן הצפוי שהוא יפול

עדיין הבורא יתברך הוא שהפיל את העלה וזימן את אותו אדם שיראה את זה קורה.

 

הרמב"ם לא אמר את המשפט הזה. זה מישהו אחר אמר.דבש חריף
"לא אמר לא אומר ולא יאמר את המשפט הזה"

וזה שעלה נפל לא הבנתי איך אתה מקשר אותו למושג השגחה?
מה הפירוש "וזימן את אותו אדם" הרי יש בחירה חופשית. ומה הפירוש שיראה את זה קורה? את מה? מה הוא אמור להסיק מעלה שנופל לחייו הוא?
א. זה מובא בי"ג עיקרים של הרמב"םפשושון

ב. נכון שיש בחירה חופשית... ואף על פי כן זה רצון ה' שהוא יגיע לשם דווקא

וכידוע שהידיעה והבחירה הוא דבר שאי אפשר להבין.

 

ג. הכל זה רמזים להתקרב לקב"ה  ראה מסכת סוטה בהתחלה 

"הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין" הגמרא אומרת לך שלא סתם ראית את זה..

 

אבל זה מתחלק לדרגות 

לדרגתנו דיינו שנפסיק לעשות עבירות שאנחנו רואים מישהו אחר עושה (כמובא במסכת סוטה לעיל)

להבין רמזים מעלה שנושר זו לא דרגתנו...

אבל כשאתה מאמין שזה בהשגחה יש בזה תיקון לנשמתך אף על פי שלא הבנת מה זה מרמז

 

 

אז ככהדבש חריףאחרונה
א. זה לא הרמב"ם. ואין לי רצון לעבוד עליך. תפתח ותראה.

ב. אם יש בחירה חופשית. זה אומר שיש בחירה חופשית. וידיעה לא קשורה לרצון או השגחה. וגם לא קשורה לבחירה החופשית.

ג. הגמר אומרת שאם ראית כלומר נקלעת למצב שראית סוטה בקלקולה. אני לא נכנס פה האם זה כפשוטו או לא כפשוטו.. ומה ההסבר של זה. אבל זה לא רק בפרשנות של "לא סתם ראית את זה" ראית את זה בטעות לא התכוונת וראית.. אני יודע שיש פרשנות בחסידות שאומרת כמוך..
אפשר לומר שהעיקרון שבאו להדגיש זה היין שההתקלות עם המעשה תגרום להתרפרפות מצידך.

אני שואל עדיין מה אפשר להבין מעלה נושר? ואיך נכנסת פה ההשגחה? כלומר זה שהוא נשר.. איך זה אמור להשפיע בחיים שלי?
אין חולק שבהכרת העץ וגדילתו אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם. אבל אין קשר להשגחה.
אני לא יודעת אבל..נחל נובע
מאמינה שגם שם יש השגחה בהבנה שהקב"ה כל יכול ומחולל ניסים ונפךאות והוא מכופף את חוקי הטבע לבחירתו..
ז"א למשל שאדם הלך לו ופתאום התפוח נפל דווקא כל הראש של האדם שהלך , הבן אדם התעקב ובכך ניצל מפצמר שנפל...
וזה למעשה לטובתו של האדם ..זאת הייתה הכוונה שלי...
יששירוש16
רק שיש מישהו מלמעלה שדואג ואחראי לצרף מיקרים.
כן. לא על כל דבר יש השגחה פרטיתשמש אא
השגחה פרטית יש רק על בני אדם וגם בזה יש מדרגות, ככל שהאדם יותר צדיק יש עליו יותר השגחה

הרבה פעמים יש השגחה פרטית על אירועים חיצוניים שקשורים לאדם שעליו יש השגחה (למשל יש השגחה פרטית על האש אם ביתו של צדיק יישרף או לא אף על פי שבאופן כללי אין השגחה פרטית על דבר דומם וסתמי כמו אש)

רוב העולם מתנהל בהשגחה כללית - דהיינו על פי חוקי הטבע הסתמיים

זוהי השקפתו של הרמב"ם ורוב הראשונים
ברור שכן!חבוב

אני לא מאמין שאלוקים דואג לזה ששני שכנים יישבו "במקרה" אחד ליד השני במטוס בין ניו-יורק וקליפורניה רק כדי שיגידו "מגניב, איזה צירוף מקרים!!!". כנראה שזה באמת צירוף מקרים.

 

יש ניתוח מתמטי משעשע - נדמה לי שבספר "חרדת המספרים, בערות במתמטיקה ותוצאותיה" (ספר מומלץ...), על הסיכויים לצירופי מקרים שונים. הסיכויים הם בדרך כלל הרבה יותר גדולים ממה שנדמה לנו...

 

זה לא אומר שחלק מהדברים הם לא בהשגחה... אבל זה כבר דיון אחר.

"הילכו שנים יחדו בלתי אם נועדו" ? עמוס פרק גפשושון


מה הקשר בין הפסוק לבין מה שהוא טען.דבש חריף
הילכו שנים יחדיו והם לא נועדו לפני כן?!
זה לא קשור להכוונה. עמוס מדבר מבחינת המציאות. וזאת שאלה רטורית של עמוס.
לא חלקתי עליו... הפירוש הוא ששנים לא יפגשו בלי שנגזר ככהפשושון


שנים לא ילכו יחדיו אם הם לא נפגשו לפני.דבש חריף
בלי קשר להכוונה עמוס לא מדבר על הכוונה.
לא הבנתי.
עד שאת שואלת על צירוף, שאלי על הבודד.שום וחניכה

ולא. דעתי היא שאין אפילו מקרה בודד אקראי אחד.

 

יובהר, מקרה, לדידי, הגדרתו: פעולה ללא תכלית.

 

את דעתו של הרמב"ם במו"נ (שצוטטה פה) מעולם לא הבנתי. יש לי השערות לגבי

שורשיה, אך הן יכולות ככל היותר להסביר את מניעיה של אותה דעה ולא אותה עצמה.

 

לענ"ד גישת החסידות שנתמכת בכמה מ"מ (דברי רש"י בחולין סג. וכן דברי המדרש הידועים

על הצייד, ועוד) הרבה יותר מניחה את הדעת, ומתיישבת יותר מבחינה לוגית.

גישת החסידות שעלה בעץ מושגח.. איפה זה כתוב ברש"י?דבש חריף
רש"י שם מדבר על ההשגחה על עוף מסויים שאמורשום וחניכה

לבלוע דג מסויים שמזומן לו.

ברור היא שגישה כזאת היא אנטיתזה לגישת הרמב"ם ששלל בתוקף השגחה פרטית

בבע"ח מלבד השגחה על המין.

כמובן שאין טעם הגון לחלק בין השגחה על ה'שלך' לבין השגחה על העלה בעץ.

 

 

 

זה לא השגחה זה טבע שמוטבע בראשית הבריאהדבש חריף
כמו שאריה אוכל צבי ומזומן לו. לא שמירה מנזקים.
ככל הנראה לא טרחת לקרוא את לשון רש"י שם.שום וחניכה

אתה מצמצם מאוד את ההגדרה של השגחה כשמירה מנזק, ובזה אתה חוטא למושג.

גם אדם שניזוק, ניזוק בהשגחה, וזה לא פרדוקס אם תרחיב קצת את הגדרתך למושג.

השגחה פירושה יחס, דאגה, התעניינות, כוונה. וכאשר מצרפים לה את המילה "פרטית"

רצונינו לומר שיש יחס וכוונה פרטית על פרט כזה או אחר.

הרמב"ם התנגד לאמירה כזאת ביחס לכל מה שלא אנושי. מרש"י מוכח שחולק.

חיפשתי. ולא מצאתי שום רש"י בדף סג שאומר כמוך.דבש חריף
אלא רק שמתחילת הבריאה הוטבע דרך מציאת מזונם בצדק ובמשפט. לא יותר מזה. לא מצאתי.
המילים הם מילים יפות.. השאלה מה זה אומר מבחינת המציאות. זה שהוא מושגח אני מבין מבחינת המציאות. זה שיש לו יחס והתענינות וכל המילים היפות שהם רק עטיפה כתוצאה מההשגחה. מהשמירה. לא כפרשנות למילה השגחה.
רש"י כותב "המזומנים למות".שום וחניכה

הוא כותב זאת בהקשר של "משפט" של הקב"ה.

הווי אומר שאין כאן טביעת טבע כללי של שרשרת המזון כאשר דימית לומר. אין כאן רק

גזירה כללית על דגי הים שיהוו מזון לשלכים, אלא מתוך כלל דגי הים ישנה גזירה פרטית

איזה דג סלומון ייאכל על ידי איזה שלך.

ראיתידבש חריף
אפשר לפרש..דבש חריף
המזומנים למוות סתם.לעשות משפטך בדגת הים נאמר במליצה. כי איזה נקמה? נקמה על מה?!
ודרך אגב זה בשם מורו של רש"י.
ידידי, פירוש על פירוש הופך כבר לדרש חסידי ל"ע.שום וחניכה

הפשט לא יופשט.

אתה ערכת, אבל אני איבדתי אותך. אפשר יותר ברור?שום וחניכה


תראה..דבש חריף
ומשפטיך אף בתהום רבה - שזמנתה שלך לשפוט ולעשות נקמתך בדגת הים להמית המזומנים למות. לשון מורי.
רש"י מביא את דברי מורו
את המילים המזומנים למות אפשר לפרש בתור מי שהזדמן לו למות. מהענין של הזדמן המזל..
דבר שני מה זה לשפוט ולעשות נקמתך בדגת הים איזה רע הדגים עשו כדי שיהיה להם נקמה?!
דבר שלישי, גם אם נקרא כמו תוכי את הטקסט, נראה שמדובר פה על נקמה דווקא על דגי הים.
דבר רביעי, שוב גם אם נקרא כמו תוכי ונקבל את זה שיש משפט נקמה על דגי הים שהשלך מבצע אותו, אפשר להבין שהוא מבצע אותו כדבר כללי נקמה בדגת הים מה שמזדמן ולא על דג מסויים. אלא על כל המין בכללותו. (המילים זימנת שלך פירושו המצאת).

דבר חמישי מלשון רש"י עצמו נראה שזה מוטבע מתחילת הבריאה.. כמו שכתב בלישנא אחרינא..
לנמלה הוא אומר צדקתך כהררי אל שמזונותיה מזומנין לה בלא טורח ועם מי שאתה נשפט אתה דנו עד תהום רבה כגון שלך שטורח לבקש שם מזונותיו
השגחה פרטית לאדם שניזוק- ראה ערך הסיפוריםפנסאי
עם רבי עקיבא והשודדים ונחום איש גמזו.

היה נזק זמני, אולם היתה גם האמונה שהנזק הזמני מושגח...

ואז בא גם הסוף הטוב שהוכיח לנו שהאמונה על ההשגחה הזו נכונה.
הם צדיקים. ברור שיהיה עליהם השגחה.דבש חריף
רמב"ן מקובל עליך?פשושון

ומן הנסים הגדולים המפורסמים אדם מודה בנסים הנסתרים שהם יסוד התורה כלה, שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם, בין ברבים בין ביחיד

סוף פרשת בא

הרמב"ן כותב שעלה מושגח?דבש חריף
צריך לכתוב עלה בפירוש?פשושון

ואם יהיה כתוב עלה תשאל על קש. ואם יהיה כתוב קש תשאל על משהו אחר...

לא. הכוונה שעצמים שהם לא אדם נשמרים ומושגחים מנזקיםדבש חריף
אז אני מצטרף למה שכתב "שום וחניכה"פשושון

השגחה אין פירושו שמירה מנזקים דווקא

אני לא מבינה!!!!ח"י

אתם מתווכחים אם הקב"ה שומר על עלה וכו'

וכתוב שה' דואג לכל דבר שהוא יצר/ברא אפילו לשיערות !! (הכי קטנות)

מה הדיון פה? אם ה' שומר ומשגיח על מה שהוא ברא? ברור!! ואין שום ספק בכך

הוא שומר ומשגיח והוא לא עושה שום דבר רע... כשנראה בעז"ה א התמונה השלמה אנחנו נבין שגל מה שהיה

גם הדברים שנראו לנו כדבר הכי רע שקרה לנו יתברר לנו כדבר הכי טוב שהיה יכול להיות באותו רגע

(מנסיון)

 

גברת זמינה, תנשמי. אנחנו סה"כ מתווכחים האם זה כתובשום וחניכה

והיכן.

חחחחחח אהה זה נשמע רע? סליחה לא התכוונתי...ח"י


אז את רוצה לומר בעצם שמילותייך לא היו מושגחות. מעניין...שום וחניכה

חיוך.

חחח לאא ממש לא... לא התכוונתי שזה ישמע ככהח"י


שוב את חוזרת על אותה טעות...שום וחניכה


למה?ח"י


כשיהיה לי זמן אני אסביר לך (שם).שום וחניכה


(שם?)ח"י


כן. שם. למטה.שום וחניכה


חחח אפשר הסבר מה זה "שם למטה?"ח"י


סליחה?? עוד מעט תבקשי ממני חתימה... וואלה יופי.שום וחניכה


אם אפשר לסייג קצתפשושון

אדם מושגח שלא יקרה לו דבר רע.. תלוי בדרגתו הרוחנית עד כמה

או שהוא נמסר ליד הטבע (שיש בזה סוד)  שורה תחתונה הוא יותר חשוף לנזקים

אבל כל דבר שקורה אמור הוביל לכך שיתקרב האדם לקב"ה!  אין שום סיבה אחרת שיקרה משהו 

כי הקב"ה לא גננת ולא משעמם לו שסתם ישמור על קבוצת אנשים בלי סיבה

 

לגבי חיות\צמחים ונוסיף גם גוים... כיון שהעולם בעיקרון נברא בשביל ישראל

אז יתכן שעלה ינשור או חיה תסבול  בשביל יהודי שיתקרב לה' (שיהיה לו מה לאכול\שינצל מצרה שגם זה כלול) 

יש גם סיפורים בגמרא שגוי מת במקום יהודי.. "ואתן אדם תחתיך" נאמר על זה 

 

כך שאם עלה נושר או חיה סובלת זה לא אומר שאין עליה השגחה

מקווה שהסברתי טוב

^^^דבש חריף
עבר עריכה על ידי דבש חריף בתאריך י"ז באב תשע"ה 15:25
חוץ מהזרקור על היהודי..
לדעתי מקרה אינו דבר חסר תכלית,אני77

אלא דבר שאינו מכוון לתכלית מצד דעת הפועל.

והקב"ה מינה הרבה פועלים שיפעלו בעולם.

 

וככל שהדעה פחות מכוונת לתכלית, ככה הפעולה עצמה פחות מכוונת לתכלית ויש לה פחות כוחות לפעול בעולם.

רגעע וואו.. הפסקתי לעקובאת פניך אבקש
מבחינתכם, השגחה פרטית וצירוף מקרים זה אותו דבר?

לדעתי לא ממש.... אז פגשתי מכר בדיוק כשהייתי במקום x והוא בכלל לא מהאיזור, לזה הייתי קוראת צירוף מקרים,
וכשאני פוגשת חברה ופתאום היא מציעה לי עבודה או משהו אחר שרציתי, זו השגחה....
מבחינתנו אין חיה כזאת "צירוף מקרים"פשושון


למה את חושבת ששני המקרים שונים?שירוש16
כי אחד קרה והשני עזר לך?
כי ברגע שאת חושבת על משהו, ואת מצפה לואת פניך אבקש
"אני רוצה ככה וככה" ואז את מקבלת את זה בדרך שונה, ואפילו נוחה ובלתי מתוכננת, אז זו השגחה לדעתי...

אם אני פתאום פוגשת במכר, גם אם חשבתי עליו יום קודם וגם אם לא, זה נראה לי יותר צירוף מקרים.
כי אולי באמת כמו שנאמר פה קודם, השגחה זו שמירה. גם אם הפגישה הזו עוזרת לי, ולא "שומרת" במובן המילה, זו השגחה...
אני חושב..דבש חריף
שהמילים צירוף מקרים או הכוונה.. זה מונחים ששיכים רק רק לתחום הויכוח האם חוקי הטבע הם תוצאה של צירוף מקרים או הכוונה..
ללכת לאן שהוא זה בחירה חופשית. לא צירוף מקרים ולא הכוונה. שני המונחים האלו לא קשורים לעשייה של אדם.
..דבש חריף
עבר עריכה על ידי דבש חריף בתאריך י"ז באב תשע"ה 20:43
.
נגיד ככהשירוש16
אם פגשת מכרה והיא במקרה עוזרת לך במשהו.
תגידי ב''ה שפגשתי אותך וכו'
ואם היא סתם מכרה שלא ראית הרבה זמן.
לא תגידי: תודה ה' שפגשתי אותה....?.
(או משהו בסגנון...)
באצם-
ההבדל בין מקרה להשגחה זה שמקרה מקובל לומר כשחושבים שמשהו נעשה מעצמו.
ואילו השגחה זה שה' תכנן את הכל.
אם את מאמינה שדברים כיביכול נעשים מעצמם- אז הגיוני שמשהו שה' לא רוצה שיקרה- יקרה?
אבל יש גם רצון לבחירה חופשיתדבש חריף
אז יש השגחה פרטית ובחירה חופשיתשירוש16

והרמב"ם מסביר בצורה מאוד יפה איך הכל מסתדר.

לא. יש הבדל בין השגחה לידיעה.דבש חריף
רק לי זה הזכיר אתיטבתה
צירוף מקרים? לא ולא!
(מכנסיים עם נקודות צבעוניות, הדובי, שם, שם)
איך אהבתי אותם מוטיבציה
כל דבר בעולם שלנו הוא צירוף מקרים ותן טל

מקרה מצטרף למקרה אחר ויוצר מציאות חדשה.

 

לפילסוף עמוק במיוחד על כך שמראה הסתעפויות שונות של הנ"ל לכי לסרטי החזרה בזמן (כחזרה לעתיד וכו'...).

השרשור הזה מזכיר לי כמה אני מתגעגעת ל'מצרפי המקרים'פסידונית

ספר שווה קריאה.

חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות ליאחרונה

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לאמיצים בלבדזיויק
אתם מחזיקים פה פצלשים? [אני לא]
מי שאמיץoo

לא מפחד לדבר בשם עצמו

וכנראה לא פותח פצלש

לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
נשקול🙂
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
#גם_פצלשים_בני_אדם@


כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ

אבל היום אני כבר רק מפה כמעט

ולא כ"כ משתמש במקורי

כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
בעוד אני כיוונתי לכלל משתמשי הפורום. קפיש?
לאנפש חיה.

היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו

לפני הרבה שנים

יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
הבעיה שהוא תמיד מנצח בויכוחים.
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוט
בערךמבולבלת מאדדדד
יש לי כמה שפתחתי כל פעם לשאלה ספציפית. אבל הם לא פעילים (ואני לא זוכרת את השמות שלהם בכלל😂
לאארץ השוקולד

מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש

אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד

אוי, עלית עלינו🙈

@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?

אופס🫢מבולבלת מאדדדד
אני חושבת שנעבור להשתמש רק בפצלש השלישי שלנו, @די שרוט
רעיון טוב💪ארץ השוקולדאחרונה
נקווה שלא יזהו
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי

אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.

אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח

מעניין ממה זה נובעזיויק
האם פצלש בניקים נובע מפיצלוש בנפש? 🫢
זהו?זיויק
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עליאחרונה

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

מנייני קרליבך ברחבי הארץשפתותנו שבח

בס"ד

 

שלום וברכה אני מחפש קישור לרשימה הכי מקיפה של מנייני קרליבך או אם מתאים לכם מי שמכיר אשמח שיפרט פה בשרשור

מה שאני מכיר בירושלים יש כמה  קריית משה (שגם בבוקר קרליבך שזה מיוחד יפה וקצת ארוך) , 
כמה בנחלאות מעיינות, קול רינה , בקטמון יקר , בכותל ואולי עוד כמה.
יש בגבעת שמואל את המניין המפורסם של לכו נרננה 
בצפת יש כמה אני מכיר את בירב שממש צפוף ומיוחד שם.
אני מכיר שיש הרבה  ישיבות שעושות קבלת שבת קרליבך  מרכז בית אל  רמת גן  מניח שיש עוד הרבה שאני לא מכיר.

מחפש קהילות נוספות  בערים ובישובים שעושות קבלות שבת קרליבך שיש אווירה של שירה חזקה ונוצר משהו מיוחד. 
ועוד משהו קצת יותר נדיר קהילות שעושות בבוקר מניין קרליבך כמו בקריית משה למי שמכיר . 
אשמח לשמוע.

וואי לכו נרננה מדהימים!!צע
במודיעין יש בבית הכנסת "איילת השחר"נפש חיה.אחרונה
חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
נגיד והשדר הוא "תבין לבד" כשזה באמת לא לגמרי מובן, או שמורגש שיש כאן משהו מעבר. מה עשיתם?
בטח, קרה ליפצלשי"ת

אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...

כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..

 

אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...

מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק

ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?

לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.

לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
אם רואים שאי אפשר לדבר- עדיף תמיד לקחת צעד אחורה.
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
מה שניסיתי להבין פה מכם זה אם יש ברירה כדי לא להשאר בפער עצוב כזה 🫥
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוטאחרונה


המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויקאחרונה
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולדאחרונה

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

שנאת עצמית: "כי כמה שונאים יש לו לאדם, ובראשםחסדי הים

שנאת האדם בעצמו, כי האדם שונא לעצמו יותר מכל שונאיו"

(אמר דודי זקני רבי פנחס הורוביץ זצ"ל בדרשתו הידועה בשם 'כל המפרשים וספרי המוסר')

איך אתם מבינים את המשפט? איזה תחושות יש לכם סביב זה?

הוא מתאר הפרעה פסיכיאטרית כאילו זה המצב הרגילפשוט אני..

כלומר שנאה עצמית היא לא הפרעה בפני עצמה, אלא תסמין של הפרעות ומחלות שונות, בעיקר דיכאון מג'ורי והפרעות חרדה למיניהן.

או שהוא מדבר על בעיה נפוצה אצל רוב בני אדם, שרובנוקעלעברימבאר
מלאי ביקורת עצמית על עצמינו, אכזבה מעצמינו, תחושת פספוס, כעס על עצמינו על דברים שעשינו/לא עשינו בעבר, רגשי אשמה. או קנאה באחרים והרגשה שאנחנו לא שווים, או שאין לנו מה שצריך להיות, או תחרות עם אחרים והרגשת נחיתות
כן. הוא התעסק בזה בכמה מקומות לגביחסדי הים

מכמה היבטים לגבי קנאה וכעס שמבלבלים את הדעת.

בפירושו לתורה 'פנים יפות' בכמה וכמהחסדי היםאחרונה

מקומות מהיבטים שונים.

בכללי הוא כותב עמוק עם המון מקורות והסברים קצרים, וכדי להבין את השפה שלו ואת הרעיונות שהוא מנסה להעביר, צריך הרבה יגיעה. גם צריך להשוות בין כמה וכמה מקומות.

אתן לך דוגמית מהפרשה שהייתה:

"שענין הפגם שהוצרך לתקן הוא בחינת חטא עץ הדעת כמבואר אצלינו בהרבה מקומות, ופגם עץ הדעת הוא בג' בחינות קנאה ותאוה וכבוד המוציאין את האדם מן העולם [אבות פ"ד מכ"א], והוא נתקן ע"י ג' אבות שהם בבחינת אהבת ה' ויראתו ותפארתו כמש"ה [ישעיהו מט, ג] ישראל אשר בך אתפאר שהוא תיקון ג' בחינות אלו, והרמז לזה כי ג' אבות עם הכולל כמספר עץ הדעת".

ביקורת היא שנאה? אכזבה היא שנאה?פשוט אני..
הוא אומר שם בפירוש שזה לא אידיאליחסדי הים

כלל וכלל ושצריך להתגבר על זה, רק הוא מציין תופעה. הוא אומר בלשונו שדווקא צריך להפוך את המחשבות עלמא דחירות.

משפט נכוןשם פשוט

הרבה פעמים (לרוב) לאדם יש דימוי עצמי נמוך

זה גורם לו לשנאה עצמית, תיעוב עצמי מוסתר או יותר גלוי.

וזה הרבה ממה שהורס לאדם בחיים, זה התעללות עצמית.

בלי מודע האדם בעצמו מחבל לעצמו בחיים. 

כן. לצערנו זה קורה.חסדי הים

אולי יעניין אותך