*לא מצאתי מילה אחרת, ובמרכאות כי לא נשמע לי מספיק מכובד.
איזה "ספר"* בתנ"ך אתם הכי אוהבים?כמעין הנובע
*לא מצאתי מילה אחרת, ובמרכאות כי לא נשמע לי מספיק מכובד.
כל ספר במקומות מונח. הכי הכי- אמממממממממממנפש חיה.
קשה לי לבחור
האומר על תורה זו... ועל תורה זו... 🙊מתקדם...
תואיל להחכימני?נפש חיה.
התכוונתי להגיב לכמעיין הנובע... סליחהמתקדם...
*האומר על שמועה זו נאה ועל שמועה זו אינה נאה...מתקדם...
אשמח עדין לשמוע את הסיפא ובציון מקורנפש חיה.
רבי אחא בר חנינא בעירובין איזור דף סה...מתקדם...
נבדוק בלננפש חיה.
תודה!נפש חיה.
ס"ד ע"אמתקדם...
פירושו?..נפש חיה.
לפי רש''ימתקדם...
ובמקום אחר: נקרא רועה זונותרשפיה רשפי אשאחרונה
אך לא מצאתי את המקור בגמרא אך רש"י על משלי כ"ט:ג' מביא את זה
איובאריק מהדרום
ספר מגניב כזה.
ישעיהרחפת..
למדתי אותו הכי הרבה, יש נבואות ממש יפות ותיאוריות.
במיוחד על ימות המשיח!
הראשון או השני?מאיר.
השלישי.רחפת..
השלישי זה ליבוביץ?מאיר.
ליבוביץ' זה ישעיהו הבחורהאריק מהדרום
ישעיהו ליבוביץ, זה לא היה מובן מההקשר?מאיר.
מי שמספיק מבולבל לשאול אם היה ישעיהו גבר וישעיהו בחורהאריק מהדרום
אני לא הסתפקתי לרגע שישעיהו היה גברמאיר.
למה ללכת בחידות?
אתה לאאריק מהדרום
לא בכל המחקריםמאיר.
תרשי לי להניח את זה כאןצקון לחש
ברוח השרשור פה.. יש בדיחה ידועה..לקוס
ידועה הטענה של ישעיהו ליבוביץ' (ושל אחרים?) על "שני" ישעיהו.מתואמת
רוב הפרשנים והפוסקים המשתייכים ליהדות האורתודוקסית לא מסכימים עמו... (במיוחד שזו כמעט כפירה לומר כך...)
ואפשר לשמוע את השיעור הראשון בסדרה על ישעיהו של הרב אורי שרקי. מומלץ.
הבנתימאיר.
ב. אני לא בטוח שישעיהו ליבוביץ עצמו חשב שיש שני ישעיהו
ג.האם הפרשנים והפוסקים האורתודוקסים שמסכימים עם הטענה הם כופרים?
לא מכירה את הנושא לעומק. שמעתי את זה כמה פעמים,מתואמת
וביתר פירוט בשיעורו הנ"ל של הרב שרקי.
לא יכולה לדון יותר מזה על כך.
כל ביקורת המקרא היא כפירה, זה לא "כמעט" כפירה. גרמניםצקון לחש
אנטישמיים, שחלקם גם היו בתקופת הנאציזם (וקציני S.S.) הם היוזמים של הטענות ההזויות האלה.
יהודי שבחור ללכת אחרי הסברות שלהם, שיבושם לו... אבל שידע מאיפה הדברים נובעים.
היוזמים של הטענות האלו החלו פחות או יותר בשנת 1753 על ידימאיר.
צרפתי
הגרמני עליו ככל הנראה אתה מדבר הוא יוליוס וולהאוזן והוא נפטר ב1918 נאצי נכון?
לקרוא לרב מרדכי ברויאר כופר?
לא נראה לי שייך כל כך אבל....
נראה שפחות אכפת לך מהאמת ההיסטורית אז לך על זה
אל תשווה בין הרב ברויאר לשיטת ביקורת המקראימ''ל
הוא אומנם לקח חלק מהשיטות בהם הם השתמשו אבל ממש לא את ההשקפה והאמונה שלהם לגבי 'מחברי המקרא'.
אחח, הבורותעוד סתם אחד
אין אף קצין ס.ס שהיה חוקר מקרא (אני יודע על מי מדברים כשמעלים את הטענות האלה, ופשוט עובדתית זה לא נכון), וגם אם היה - הוא לא היוזם של הטענות האלה - גם לא במחקר המודרני, ובטח שלא לפני האבן עזרא.
זה לא בהכרח כפירהסביון
וזכור לי שהאבן עזרא רומז איפשהו שיכול להיות שסוף ישעיה הוא מנביא אחר.
@מאיר. @רחפת.. @צקון לחש @ימ''ל
אכן, זוכרת את המדרש הזה משיעורו של הרב שרקי.מתואמת
אבל יש הבדל בין פסוקים בודדים ששייכים לנביא אחר, לבין טענה שמחצית מהספר נכתבה בידי מישהו אחר... (ואם זכור לי נכון - אחת הטענות לכך שלא יכול להיות שאותו ישעיהו כתב את הספר כולו, היא נבואות הנחמה על כורש וכדומה. ביקורת המקרא טוענת שלא ייתכן שאדם שחי בתקופת בית ראשון יספר במדויק מה שהתרחש קצת לפני בית שני... אבל כמובן - הם לא לוקחים בחשבון את האפשרות של נבואה משמים...
)
זה לא מחצית... חמישית מהספר.סביון
אם זה תגובה אלי, שכתבתי שזה כפירה, דיברתי על ביקורת המקראצקון לחש
עצמה, מהזווית האקדמית שנולדה בגרמניה,
לא על דעות בחז"ל שמובאות במסורת.
תהילים ברור!חללית
נוגע בך בנקודות הכי עמוקות. שיריו של דוד המלך.. צריך יותר?
חומש ותניא.אריק מהדרום
קהלתכישוף כושל
בס"ד
במיוחד אחרי ששמעתי את השיעורים של הרב מדן עליו
קהלתסיהרא
תמיד הרגשתי חיבור מיוחד אליו ונהניתי לקרא אותו סתם
ואחרי לימוד מעמיק יותר...
איך עונים על דבר כזה חח... נראה לי שמשליצקון לחש
הוא סוג-של מסכם את כל הרעיונות הכללים בתורה למשפטי-מחץ
לא ישבתי ללמוד אותו כמו שצריך אבל
הושעמעוף
הסיגנון: חריזה,
לראות כמה עומק תקווה כאב מופיעים בספר.
פשוט הפקתי ממנו המון.
תהילים- לחוות את עצמך דרך התחושות של דוד המלך, תהילים כתוב כספר שמביע עליות ותהומות קשיים פחדים שקל להזדהות ולזהות את עצמך בתוך.
ישעיהו-ספר עם ניחומים מרגשים, וגדוש באהבת ה',חסדי הים
*הסיבה העיקרית שאני אישית אוהב ומתקשר הספר, לא אוכל לכתוב כאן.

שמואל. אוהב את הדמויותאוריה,
ישעיהו וירמיהוחופשיה לנפשי
נראה לי תהיליםברגוע
ולא הבנתי מה לא התאים\מכובד במילה ספר.
אם כבר אז את המילה אוהבים צריך לשים במרכאות לדעתי..
כי זה התנ"ך שלנו. זה לא סתם "ספרים"..כמעין הנובע
אוקי..ברגוע
סתם, תמיד אומרים: ספר בראשית ספר שמואל וכו' זה לא בעיה.
והמילה אוהבים- לא יודע, כי הכל זה תורה והכל נכתב ברוח הקודש וכו'
אז זה קצת מפריע לי ששואלים מה אתם הכי אוהבים...
להיפך, בגלל שהתורה היא שלנו ונכתבה מאבא לבנים שלו -כמעין הנובע
דווקא עוד יותר, בגלל שאנחנו מצווים בה ובגלל שזה מקשר אישי ורק שלנו עם ה', זה מיוחד עוד יותר כשאנחנו אוהבים אותה ולא רק מקיימים אותה. באמת מתחברים ואוהבים. זה לא ברור מאליו כ"כ.
מי שלא אוהב - בעיניי החיבור שלו לה' מעלה קצת חשש להמשך ותהיות. אולי גם בחינוך שלו..
לא הבנת, אין לי בעיה עם המילה "אוהבים"ברגוע
ברור שלאהוב את התורה זה מצויין ונצרך וכו'
ובדיוק בגלל מה שכתבת זה קצת מפריע לי ששואלים איזה ספר הכי אוהבים, ואז כאילו מדרגים את הספרים,
כמו שלא שואלים איזה ילד אתם הכי אוהבים.
אז אם היית כותבת אולי במרכאות (או מילה אחרת) זה היה נשמע יותר טוב..
איזה ספר את אוהבת?אוריה,
תמיד תשאל אותי חזרה, אה?
כמעין הנובע
סגור!אוריה,
שאלה רטורית וזה
כמעין הנובע
אני יודעאוריה,

ולא ענית
אני צריכה לחשוב לעומק.כמעין הנובע
המעיין עמוק מדי?
סביון
מעין עם י' אחת. באמת...כמעין הנובע
אתה יודע, חשבתי על זה הרבהכמעין הנובע
- כוזרי, מסל"ש, מכתב מאליהו וכד'הגיוני בגלל שאותם למדתי לעומק לאחרונה ומאוד מאוד התחברתי, ותנ"ך למדתי פעם אחרונה בעיון בתיכון.
אני פשוט יותר אוהבת עומק.
תנ"ך זה בדר"כ יותר סיפורי.
אם נלך לפי מה שאהבתי בתיכון - נראה לי (אם אני זוכרת בכלל נכון), יהושע, שמואל, פרשת בראשית (באופן ספציפי), עוד פרשה בספר בראשית שגרמה לי להזיל לא מעט דמעות, וקוהלת.
איוב וקהלתסביון

קשה להסביר למה... הם פשוט כתובים בצורה נפלאה. באמת. וגם התוכן... בעיקר של קהלת.
קהלת!! מספר 2 אחרי שמואלאוריה,
שיר השיריםכוחות שמימיים
למה?
שיר השירים נוגע בנשמה, ועושה לי את השבת שבתית ורוחנית.
שמואל- לא יודעת,מגיל קטן אהבתי.
גם את הסיפור של שמשון הגיבור ודוד המלך בתור נער.
שיר השירים אצלי במקום השני! כמה אהבת ה' משתפכת משם!חסדי הים
שופטיםפסיפלורה1
לא יודעת למה...
כי בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה?סביון
מצטער, הייתי חייב

באמת מעניין למה את חושבת כך...מתואמת
לי זו נשמעת תקופה קשה ועצובה מאוד, בלי סדר ושלטון, בלי הנהגה... ויש שם סיפורים שממש קשה לי לקרוא
...
לי זכור מהסיפורים שבתקופה הזאת היתה גם המון גבורהפסיפלורה1
למרות ההתנקלויות של הפלישתים והצער..
ודווקא בגלל הסיפורים המזוויעים רואים מה עם ישראל עבר,
וגם היו מלא שופטים טובים..
לא יודעת להסביר.. הספר הזה תמיד סיקרן אותי
ירמיהונפתלי הדג
שאלה מעניינת
. שמואל ואסתר.מתואמת
בזכות ה"סיפורים" ובזכות הדמויות.
חוץ מזה שאלו ספרים של גאולה: בספר שמואל יש סוף-סוף נביא גדול אחרי תקופת השופטים הקשה, ואח"כ, כמובן, גם את דוד המלך, מלך המשיח. במגילת אסתר יש אמנם גאולה חלקית - כי הם עדיין נשארים בגלות - אבל בכל זאת יש שם סיפור "מושלם" עם סוף טוב "נהדר". אני תמיד מתרגשת כל שנה מחדש מהתהליך של הגאולה שם...
חוץ מאלה אני אוהבת גם את תהילים, כמובן, שהוא הספר שמדבר אותנו יותר מכול, וגם את ספר יונה, שיש בו סיפור נבואי לא רגיל (ובמיוחד אחרי שקוראים ולומדים את הספר "כנפי יונה" של הרב חננאל אתרוג - מתחברים אליו ממש!).
ויקראעוד סתם אחד
. סתם, אבל זה באמת הספר שהכי מעניין אותי. אחריו - שמואל. כי לנתן הנביא וגד החוזה פשוט היה את זה.
שיר השיריםתמימות
איובלקוס
יש בספר ציניות, שירה, דימויים ומטפורות
ישעיהמבקש אמונה
אהבתי איך בכמה משפטים קצרים הוא מוריד טענות שלמות נגד הקב"ה והאמונה בו.
המוסר שלו הוא פשוט וקולע למטרה
לא מסוגל לבחור. מת על התנ"ך.arixon

ת'אמת הכל. אבל הכי מתחברת למגילת רות, וספר יהושוע...מלכת הפרפרים
וואי מגילת רות..גם אני מאוד מתחברתכוחות שמימיים
עמוסמאיר.
איך אף אחד עוד לא אמר משלי?ימ''ל
אני לא אוהב את הדירוג הזה כי אני אוהב את כולם באותה מידה (חוץ מההבדלים הברורים בחשיבות בין התורה לנביאים ולכתובים).
אמנם יש הבדלים בין הספרים בתוכן ובמטרה שלהם אבל זה לא אמור להשפיע על האהבה כלפיהם (כמו שלא אמורים לעשות השוואה ברמת האהבה בין אבא לאמא או בין הילדים למרות ההבדלים הרבים והמהותיים שיש ביניהם).
אבל אם השאלה היא איזה ספר אני לומד יותר מהאחרים אז התשובה היא משלי - גם כי הוא מלא בתובנות שעוסקות בכל תחומי החיים (רוחניים, פסיכולוגיים, פרקטיים ואמוניים. בדומה למסכת אבות) וגם כי אני אוהב במיוחד את הטעמים שלו... 
הטעמים שלו זה גם לאיוב ולתהלים!סביון
נכון, כתבתי את זה בנוסף לסיבה הראשונהימ''ל
הטעמים האלו הם טעמים חלביים (לא מכיר טעמי אמ"ת מרוקאיים, לא נראה לי שיש כאלה).
הטעמים האלה יותר כיפיים דווקא בתהילים, שם יש יותר זרקא וירח בן יומו.
אה, של שיטת ברקאי?סביון
בערךימ''ל
למדתי בברקאי וזה לא בדיוק אותם טעמים, דומים אבל לא זהים. כנראה גירסה קצת שונה של טעמים חלביים.
ואומר איך שאני רוצה (או יותר נכון איך שלמדתי), יש להם כמה שמות וזה לא באמת משנה... 
אחרי התלבטויות רבות, הספר הוא ישעיהו. בלי להתלבט בכללעוגי פלצת
זוכר שהיה חויה מיוחדת ללמוד את הספר לאט עם פרשנים
ואני אוהב לקרוא בטעמים פרקים ממנו. באמת עונג רוחני
שיר השירים קהלת ומשלישדות של אירוסים
שמואללרנה
כל המדרשים שיש שם
אני נהנת לקרוא את זה כל פעם מחדש
אה וגם משלילרנה
יהיה מעניין "האירוע/ההתרחשות האהובה"מקיין
החלמת חזקיה
ירמיהואיש ונבו לו
בכל מילה אתה מרגיש את הכאב של ירמיהו, מפשוטי העם שאת האחריות לא רצה ולמרות אהבתו אומר את הדברים הקשים ביותר.
'כה אמר ה', מצא חן במדבר עם שרידי חרב הלוך להרגיעו ישראל'
עושה חשק לחזור לקרוא את ירמיהו שוב..שדות של אירוסים
באופן כללי השרשור הזה עושה חשק ללמוד תנ"ךאיש ונבו לו
בקושי גמרא אני מצליח ללמוד...
קהלת, מלכים, בראשית, איוב.
יש עוד הרבה להספיק.
ובמה להעמיק.
לגמריישדות של אירוסים
לאמיצים בלבדזיויק
מי שאמיץoo
לא מפחד לדבר בשם עצמו
וכנראה לא פותח פצלש
לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
לאריבוזום
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ
אבל היום אני כבר רק מפה כמעט
ולא כ"כ משתמש במקורי
כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
לאנפש חיה.
היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו
לפני הרבה שנים
יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
אשתך?😂🤭מבולבלת מאדדדד
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוטאחרונה
בערךמבולבלת מאדדדד
לאארץ השוקולד
מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש
אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד
אוי, עלית עלינו🙈
@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?
אופס🫢מבולבלת מאדדדד
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי
אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.
אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח
מעניין ממה זה נובעזיויק
לאפצלשי"ת
כן, שנייםצדיק יסוד עלום
זהו?זיויק
מנייני קרליבך ברחבי הארץשפתותנו שבח
בס"ד
שלום וברכה אני מחפש קישור לרשימה הכי מקיפה של מנייני קרליבך או אם מתאים לכם מי שמכיר אשמח שיפרט פה בשרשור
מה שאני מכיר בירושלים יש כמה קריית משה (שגם בבוקר קרליבך שזה מיוחד יפה וקצת ארוך) ,
כמה בנחלאות מעיינות, קול רינה , בקטמון יקר , בכותל ואולי עוד כמה.
יש בגבעת שמואל את המניין המפורסם של לכו נרננה
בצפת יש כמה אני מכיר את בירב שממש צפוף ומיוחד שם.
אני מכיר שיש הרבה ישיבות שעושות קבלת שבת קרליבך מרכז בית אל רמת גן מניח שיש עוד הרבה שאני לא מכיר.
מחפש קהילות נוספות בערים ובישובים שעושות קבלות שבת קרליבך שיש אווירה של שירה חזקה ונוצר משהו מיוחד.
ועוד משהו קצת יותר נדיר קהילות שעושות בבוקר מניין קרליבך כמו בקריית משה למי שמכיר .
אשמח לשמוע.
וואי לכו נרננה מדהימים!!צע
במודיעין יש בבית הכנסת "איילת השחר"נפש חיה.אחרונה
חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
בטח, קרה ליפצלשי"ת
אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...
כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..
אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...
מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק
ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?
לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.
לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוטאחרונה
המקום שלכם בעולםזיויק
הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?
יהיה ברור אי פעם?
איך אחרים רואים את המקום שלכם?
זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?
רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂
אולי הבנתי, אז-הרמוניה
אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש.
שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.
אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.
אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.
זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
לא, כיהרמוניה
אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.
וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.
אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו.
יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.
בלבלתזיויק
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה
היא הדרך, לא המטרה.
מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.
הטלת כאן פצצהזיויק
כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.
תוכלי לבאר את כוונתך?
אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויקאחרונה
היעוד שליoo
ברור לי מאד
לעשות טוב לעצמי ולאחרים
ללמוד ולהשתפר מיום ליום
אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי
את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם
זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
זה יכול להיותoo
יעוד של כל מי שרוצה בזה
לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים
רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
מגבשים וכייפים ששווה לקנות?
תודה
אליאסדרור אל
תודההרמוניה
קטאן כמובןריבוזום
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד
שם קוד,
אליאס,
דיקסיט,
עידן האבן,
טיקט טו רייד,
Robo rally,
The crew,
Avalon,
Shadows over Camelot,
Nefarious,
Colloretto,
סושי גו,
אזול,
Draftasorus
יואוהרמוניה
מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂
ממש תודה!
מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)
הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד
ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.
תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?
האורך? מספר השחקנים?
אה וואלה...הרמוניהאחרונה
טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.
לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים
הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?
איזה צד עדיף.
שנאת עצמית: "כי כמה שונאים יש לו לאדם, ובראשםחסדי הים
שנאת האדם בעצמו, כי האדם שונא לעצמו יותר מכל שונאיו"
(אמר דודי זקני רבי פנחס הורוביץ זצ"ל בדרשתו הידועה בשם 'כל המפרשים וספרי המוסר')
איך אתם מבינים את המשפט? איזה תחושות יש לכם סביב זה?
הוא מתאר הפרעה פסיכיאטרית כאילו זה המצב הרגילפשוט אני..
כלומר שנאה עצמית היא לא הפרעה בפני עצמה, אלא תסמין של הפרעות ומחלות שונות, בעיקר דיכאון מג'ורי והפרעות חרדה למיניהן.
או שהוא מדבר על בעיה נפוצה אצל רוב בני אדם, שרובנוקעלעברימבאר
כן. הוא התעסק בזה בכמה מקומות לגביחסדי הים
מכמה היבטים לגבי קנאה וכעס שמבלבלים את הדעת.
איפה?קעלעברימבאר
בפירושו לתורה 'פנים יפות' בכמה וכמהחסדי היםאחרונה
מקומות מהיבטים שונים.
בכללי הוא כותב עמוק עם המון מקורות והסברים קצרים, וכדי להבין את השפה שלו ואת הרעיונות שהוא מנסה להעביר, צריך הרבה יגיעה. גם צריך להשוות בין כמה וכמה מקומות.
אתן לך דוגמית מהפרשה שהייתה:
"שענין הפגם שהוצרך לתקן הוא בחינת חטא עץ הדעת כמבואר אצלינו בהרבה מקומות, ופגם עץ הדעת הוא בג' בחינות קנאה ותאוה וכבוד המוציאין את האדם מן העולם [אבות פ"ד מכ"א], והוא נתקן ע"י ג' אבות שהם בבחינת אהבת ה' ויראתו ותפארתו כמש"ה [ישעיהו מט, ג] ישראל אשר בך אתפאר שהוא תיקון ג' בחינות אלו, והרמז לזה כי ג' אבות עם הכולל כמספר עץ הדעת".
ביקורת היא שנאה? אכזבה היא שנאה?פשוט אני..
הוא אומר שם בפירוש שזה לא אידיאליחסדי הים
כלל וכלל ושצריך להתגבר על זה, רק הוא מציין תופעה. הוא אומר בלשונו שדווקא צריך להפוך את המחשבות עלמא דחירות.
משפט נכוןשם פשוט
הרבה פעמים (לרוב) לאדם יש דימוי עצמי נמוך
זה גורם לו לשנאה עצמית, תיעוב עצמי מוסתר או יותר גלוי.
וזה הרבה ממה שהורס לאדם בחיים, זה התעללות עצמית.
בלי מודע האדם בעצמו מחבל לעצמו בחיים.
כן. לצערנו זה קורה.חסדי הים
תהיות פילוסופיות של ליל סערהאוי טאטע!
הטוב
מה זה בעצם אומר שמשהו הוא טוב?
מה מגדיר משהו כטוב?
מה בעצם מיוחד בדברים טובים?
ומה בעצם אנחנו מתכוונים שטוב לנו?
מנסה טיפה להעמיק מה זה בעצם אומר הטוב הזה
זה מושג יומיומי אבל הוא חמקמק
אשמח למחשבות שלכם
את שלי אשתף בהמשך בעזרת השם ובלי נדר, כשהם קצת יותר יתבשלו
מעניין ממשאוי טאטע!
תודה
האמת שאני כתבתי טוב לא התכוונתי דווקא לטוב במובן של נכון מוסרית אלא גם לטוב במובן הנעים והמועיל
כלומר גם מסעדה טעימה היא מסעדה טובה למרות שאין בה שום דבר מוסרי
אבל ברור שהמוסריות היא גם חלק מהטוב הזה
כש...נחלת
כשחיים את האדם שאנחנו בכל המובנים. כשמחים בחלקנו אבל משתדלים
לדייק יותר במה שממלא אותנו סיפוק. בנתינה לעצמנו ולאחרים בצורה מאוזנת,
כשמצליחים להתגבר על משהו אצלנו, ולו אחת ליום ומבחינים בזה.
כשמצליחים לגרום למישהו (במיוחד במשפחה) שמחה. כשמצליחיףם
לבטא את הכשרונות שבנו, כשבסוף היום, כשמתבוננים אחורה, מרגישים
שהיום מוצה. היטב ולא בוזבז. מוצה נכון. כשזוכרים שהשם מלווה אותנו
תמיד בכל זמן ובכל מקום.
את אומרת הרבה דברים נכוניםאוי טאטע!
כי האל ציווה כמהר"ל, לא כמו הרמב"םחסדי הים
בהחלטנחלת
מותר לשאול ולתהות כפי שהיא תוהה (בליל סערה...). בטוחה שיש הרבה ספרי קודש שמדברים על זה והוגים בזה.
צריך למצוא אותם. אולי תנסי לשמוע שיעורים של הרב אהרן לוי בהידברות. מאוד מתקבל על הדעת שגם הנושא
הזה עולה באחד השיעורים, או ביותר. אפשר גם לשאול אותו בתגובות. הוא עונה, אמנם בקצרה, אבל זה יתן
כיוון מחשבה...
מה עם הרב נויגרשל? אם לא טועה, בימי שלישי בערב (22.00?). שואלים אותו כל מה שמעניין, מטריד,
מעלה תהיות....מאוד ממליצה. הוא גם יכול להפנות לשיעורים ו/או ספרים העוסקים בזה.
הוא עמוק וירא שמים ויודע ה מ ו ן.
אולי אפשר לחפש גם באינטרנט , כמובן, עם ביקורת ולא לקבל כל דבר - עם ביקורת ומחשבה.
להשוות לחכמינו, לדרך התורה.
בצורה שטחית אולי, שהטוב הוא הקב"ה. הוא מקור הטוב וכל מה שנובע ממנו הוא טוב.
ועדייןנחלת
מו"נ נחשב לספר פילוסופיה, לא?
כן. לכן שם הוא טוען שיש סיבות וטעמים למצוותחסדי הים
מה שמראה חיות רוחנית וגשמית בצורהחסדי הים
בתמצותבמשפנחלת
במשפט אחד, למצוא חן בעיני אלוקים ואדם.
אולי, זה הטוב.
אני מבין את זה בעומק כדברי דודי ההפלאהחסדי הים
טוב - טוב אנושי שמבטא את הטוב האלוקי המוחלטזיויק
נכון.נחלת
אם הבעיה היא שאתה לא נרדםשלג דאשתקד
אני מציע לך לקרוא את הדיאלוג האפלטוני הידוע "אותיפרון", או למצער לקרוא את "פרוטגורס". הם עוסקים ממש בנושא הזה.
אני לא בטוח שתצא מהם תשובה חד משמעית, אבל אני בטוח שתירדם די מהר 
לכאורה ככל שמשהו הוא יותר קשור לחייםנקדימוןאחרונה
ולגבי איפה ה' בסיפור? ובכן, הוא זה שיצר את המערכת ואת האדם, ולכן הוא יודע מה עובד הכי "טוב" כלומר מה מתאים לחיים בצורה המושלמת.
מרגיש לי קצת שטחי, אבל אולי זה מועיל כנקודת פתיחה כלשהי.

