"אני רוצה לתרום"
"זה מגניב, ויש לי כנראה חלון הזדמנויות מאד ספציפי לממש את זה, וזה עכשיו.. "
אשמח לשמוע עוד תשובות, מתחכמות וחכמות כאחד... תודה
זה היה כיף לצאת מהמקווה ולנער את הראש עם כל השיער ![]()
ועכשיו אני מגדל פיאות, שזה בעצם בעצם מאותו שורש (יענו שורש בשיער) ![]()
רק ששיער זה ס"א 
זה רק אחיזה להם
לא היה לי שיער כמו של בנות
לא מאריכים שיער. לפחות לא אני.
ולמה יש חבר'ה שעושים את זה? להיות קולים.
קיפודהיש אנשים שזה ממש מתאים להם ועושה מראה חמוד.
אבל יש אנשים שמתנגדים ממש
לא יודע אני חושב לפני שאני עושה משו..
לאיודע לדעתי תגדל קצת תהנה זרום עם זה שילחצו עליך להסתפר ושזה כבר יציק אז תסתפר.. הכי כיף זה להסתפר אחרי שיש לך הרבה שיער..

לא?
כן, גם אני שמעתי אותה. ולמרות זאת לא הצלחתי להבין.
אבל למה שזה יהיה חציצה?
מעט שיער לא חוצץ למרות שהבית לא צמוד לעור, אבל טישו כן. וזה בגלל ששיער הוא חלק מהגוף וטישו לא. אז למה כשיש הרבה שיער זה פתאום משתנה?
קיצור, לדעתי די ברור שזה רק לחומרא ולא חוצץ מעיקר הדין.


מרב חרדי בדיוק ההפך לגבי כיבוש יחיד..
זה כל מקרה לגופו מה שהרמבם לא כותב עליו ואין הרבה נושאים כאלה , צריך לבדוק לפי הפוסקים האחרים.
אין שום סברה לומר שנזירים פטורים מתפילין.
כנראה שאין בעיה של חציצה.
זה מה שהתכוונתי מההתחלה...
כשתהיה נזיר נדבר. זה שולחן ערוך מפורש שאסור להאריך את השיער כי זה חציצה..
זה לא התחמקות , זה המצב . נזיר הוא יוצא דופן ! שגם לגביו יש מחלוקת אם הוא חוטא..
מה שכתבת למעלה- א. "כתב בספר מחצית השקל ורע עלי המעשה של אותן האנשים שמגדלין בלורותיהן , מלבד שהוא דרך שחץ וגאוה[ולא רק חציצה], עיין מה שכתוב בספר יורה דעה יש בו איסור בהנחת תפילין דכיוון דגדולין הרבה ליכא למימר בהו היינו רביתיהו וחוצצים, עין שם. ובלאו חציצה נמי[לפי מי שאומר שאין בזה חציצה] בשביל הני שערות המרובין אי אפשר לצמצם שיהיו מהודקין ומונחין על מקומן כדין"!!! [משנב]
ב."אין הולכין בחוקות העובדי כוכבים ולא מדמין להם ולא ילבש מלבוש המיוחד להם ולא יגדל ציצית ראשו כמו ציצית ראשםולא יגלח מהצדדין ויניח באמצע ...טור בשם הרמבם . [יורה דעה קעח]
ג.ולא יגדל שיער ראשו - זה דברי הרמבם , נראה דאף בלא שום גילוח נאסר איסור זה דהיינו שדרך העובדי כוכבים בעלי מלחמות בהרבה מדינות לגדל שיער שלהם מאוד ואינם מגלחים עצמם כלל, לא יעשה כן ישאל , ואף זה בכלל מגדלי בלורית שאסרו חכמים . [טורי זהב על השולחן ערוך]
ד.ןלא יגדל ציצית ראשו - אבל הבח חלק עליו וכתב דמילתא באפי נפשא [ואין קשר לתפילין]היא דלא יגדל ציצת ראשו . הוא שמגדלין השיער לנוי וליופי כמו הבתולות דרך שחץ וגאוה !! [ש"ך]
אשמח לדעת מי הרב שכתב את התשובה ..
לפי חלק מהשיטות הוא חוצץ.. מאד קשה לומר שהלכתית שער שלך חוצץ. ואם מסיטים אותו כשמניחים את התפילין אני לא רואה סיבה שיחשב חציצה..
שאלה:
יש רבנים שכתבו ששיער ארוך מהווה חציצה בתפילין.
מקור הדברים במחצית השקל שאוסר לגדל בלורית כי היא חציצה ולא אומרים שהיא דרך גדילה בגלל שהשערות ארוכות, כמבואר במשנ"ב.
והנה לכאו’ יש מקום להתיר: קודם כל מחצית השקל הנ"ל לא מוסכם על כל הפוסקים (לדוג’ יחו"ד מתיר בלורית). והרי כל דין חציצה בתפילין של ראש הוא מח’ רשב"א ורא"ש (לרשב"א מותר), ואמנם פוסקים לחומרא, אבל אולי יש מקום בבלורית לצרף שיטות ולהקל?
נימוק שני, שמצינו אחרונים שמתירים לגדל שיער ארוך (לדוג’ ערוה"ש וארצות החיים), ויכול להיות שהמשנ"ב יסכים גם לזה. כי הם הביאו ראיות שמותר, לדוג’ מנזיר, וכן שהיו מקומות באשכנז שהאבלים נהגו לגדל שיער שלושה חודשים, ויש שנהגו י"ב חודש ולא אסרו בגלל חציצה בתפילין. ערוה"ש הוסיף שלא מסתבר לאסור כי א"א לתת בזה שיעור.
ואמנם המשנ"ב כתב לאסור בלורית, אך ראיתי אחרונים שחילקו בתירוץ הקושיות הנ"ל שדווקא בלורית היא חציצה בגלל שכל הראש מגולח ומשאירים שיער רק מקדימה, אבל אם מגדלים את כל הראש, כאבל ונזיר, מותר. ולפ"ז יהיה מותר לגדל שיער. עוד חילוק שראיתי הוא שדווקא בלורית שיש בה איסור (חוקות הגויים) חוצצת, אבל סתם שיער ארוך שאין בו איסור לא חוצץ. וגם לפי תי’ זה מותר לגדל שיער. ורק בבלורית המשנ"ב יאסור (ומה שנימק שהם ארוכים זה רק בבלורית ארוכה, לאפוקי מבלורית קצרה).
בכל מקרה, גם אם אסור לגדל שיער, אשמח לדעת מהו באמת הגדר, האם עלי להסתפר כל שניים שלושה חודשים?
תודה
תשובה:
לשואל, שלום!
לענ"ד העיקר להלכה כדעת היחווה דעת (ח"ב סי' ב) ששיער ארוך אינו מהווה חציצה בתפילין, פרט למקרה המיוחד שקולעים כעין צמה ומעבירים שיער מקצה הראש לקצה אחר ועליו מניחים את התפילין.
תודה!סביון1.שאלה:
האם יש בעיית חציצה או בעייה אחרת בהנחת תפילין אם בחור מגדל שיער ארוך?
מה יחס ההלכה, ובמיוחד ביחס לנהוג בחברה בימינו, לגידול שיער ארוך אצל בנים?
תשובה: הרב זלמן מלמד .
מו"ר הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל ענה לי פעם על שאלה זו ואמר שמשלושה צדדים יש להימנע מגידול שיער ארוך:
א. חציצה לתפילין.
ב. לא ילבש.
ג. גאוה.
2
כבר הרבה שנים שאני שומע מפי רמ"ים ורבנים שונים שאסור לגדל שיער משום שזה חציצה לתפילין (אפילו קראתי על כך באחת התשובות באתר). לאחרונה שמעתי מרב חשוב שאין בשיער ארוך שום איסור חציצה. ובאמת חשבתי לעצמי שמלכתחילה המקום המוגדר להנחת התפילין הוא על קצה השיער כך שמלכתחילה יש חציצה.
אי לכך אני פונה כדי לקבל תשובה מפורשת מהפוסקים. (אשמח לקבל גם מקור כדי לעיין בעצמי).
תשובה:הרב שלום אילוז.
עיין בילקוט יוסף בחלק הנקרא שארית יוסף ח"א (עמ' שפ"א) ששם כתב במפורש שאין בשיער משום חציצה, אלא שמ"מ הירא לדבר ה' ראוי לו להמנע בכלל מגידול שער, עיין שם בהערות ולמד משם ענין זה.
3.שאלה:
האם מותר לבן לגדל שיער לאורך של 5-15 ס"מ?
תשובה:הרב דוב ליאור.
בהלכה מוזכר שאדם לא יגדל בלורית כדי שלא תהיה חציצה, ובאמת ישנה שאלה הלכתית מה יעשה נזיר? ומסבירים רבותינו ששיער הנזיר אינו מהווה חציצה משום שכולו קודש, אך אדם שמגדל את שערות ראשו להנאתו ויופיו - שערו מהווה חציצה.
4.שאלה:
שיער ארוך. האם יש איסור, בעיה או מגבלה אצל בן?
תשובה:הרב דוב ליאור
יש בעיה הלכתית עם שיער ארוך אצל בנים משום שהשיער מהווה חציצה לתפילין ומעבר לכך ראוי להמנע משיער ארוך מפני כבודם של ישראל כדי שלא להתדמות לגויים.
כשהשיער נראה כמו של בנות (יפה ומטופח) אז נראה לי שיש מקום ללא ילבש, שיער שנראה של בנים (יכול להיות גם שיותר קצר משל בנות, פחות מטופח , ומסודר בצורה שונה) קשה לי לראות את זה בתור "לא ילבש"..
אם האדם מתעסק כל היום בשיער מסלסל בלוריות ומפריח קוקיות, אז זה מראה קצת על גאווה שמתגאה "בשיער היפה שלו".. אבל אם הוא לא עושה מזה ענין אז...
עריכה: והרוגוצ'ובר..
הרחבה:
1. ראשית אציין שלגידול שיער ארוך יש היבטים רוחניים ונפשיים שאינני נכנס אליהם כאן, ואלו נושאים שראויים לדיון בין האדם לבין עצמו או עם מורי דרכו המכירים אותו אישית. אתמקד כאן בהיבט הצר של הלכות תפילין.
2. הדיון על תפילין מעל שיער ארוך מתבסס על מה שמובא באגור (סי' נה) בשם הרוקח, שיש לגלח את השיער שתחת הקשר של תפילין, והאגור כותב שלא נהגו כך. המגן אברהם (סי' כז סק"ד) מסביר שהמחלוקת נובעת מהדיון בגמרא בזבחים (יט ע"א) על חציצה בבגדי כהונה: "יצא שערו בבגדו, מהו? שערו כגופו דמי, או לאו כגופו דמי?", כלומר, האם שער ארוך שנכנס בין גוף הכהן לבגדיו חוצץ. במחצית השקל הסביר את כוונת המגן אברהם: שיער קצר בוודאי אינו חוצץ לתפילין, כפי שמוכח מהגמרא שם: "שערו היה נראה בין ציץ למצנפת, ששם מניחין תפילין", והטעם, שזוהי דרך גידולו הרגילה (ראה בגמרא שם על כינה חיה, שיש צד לומר שאינה חוצצת משום שזוהי דרך גידולה). לעומת זאת בעורף מקובל לגדל שער ארוך יותר שיוצא ממקומו, והגמרא מסופקת האם זוהי חציצה. ולמעשה לדעת האגור נהגו להקל, למרות הספק בגמרא, בצירוף הספק האם בכלל יש איסור חציצה בין גוף האדם לבין תפילין של ראש.
על פי זה הוסיף המחצית השקל: "רע עלי המעשה אותן המגדלים בלוריתיהן, מלבד כי הוא דרך שחץ וגאוה... יש בו איסור בהנחת תפילין, כיון שגדולין הרבה - ליכא למימר בהו 'היינו רביתייהו', וחוצצים. ומשום מעשה אנשים הללו ליכא למימר היינו רביתייהו". כלומר, מכיוון שלא מקובל לגדל את השערות כך, הן חוצצות על פי ספק הגמרא שם, ואולי גם הרשב"א, שסובר שאין איסור חציצה בתפילין של ראש, אוסר זאת משום שההנחה איננה במקום כלל.
3. ברם, הקישור לסוגיה בזבחים מעורר תמיהה. הדיון שם הוא על שיער שגולש מהראש עד הגב או הבטן וחוצץ שם, כפירוש רש"י: "יצא שערו - מראשו למטה עד שנכנס בין כתונת לבשרו". אם כן, לא נאמר כאן שכל השיער נחשב כחציצה, אלא רק באותו מקום שאליו הוא הגיע שלא כמקובל, בין הכתונת לגוף, שם יתכן שהוא חוצץ. לגבי המצנפת שלראש הכהן אין לגמרא שום ספק ששיער זה אינו חוצץ, למרות אורכו החריג. אם כן, מוכח משם ששיער ארוך באופן חריג אינו מהווה חציצה בראש, אלא לכל היותר בקצה החריג שאליו הוא הגיע ('נזירות שמשון', או"ח סי' כז). וכך כתב בערוך השולחן (סי' כז סי"ד): "ויש רוצים להחמיר גם כשהשיער גדול מאד, ואיני רואה בזה שום טעם, דאיזה גבול תתן להשיער? ושיער הראש - כעצם הראש דמי. ואולי אם יש לו בלורית שמסבב גם צדדי השיער של מקום אחר למקום הנחת תפלין, בזה וודאי יש חציצה, אבל לא השיער הטבעי הגדל במקום זה, וכן המנהג פשוט ואין לפקפק כלל בזה". הערוך השולחן מחלק כאמור בין מקום גידולו הטבעי של השיער, שבו אינו חוצץ אפילו אם הוא ארוך, לבין שיער שמגיע למקום שאינו מקומו הטבעי, כגון מי שעושה צמה וקושר אותה לקצה אחר של ראשו.
4. כאמור, הגמרא בזבחים מוזכרת בדברי המגן אברהם כהצעת מקור לדברי הרוקח. ברם, דברי הרוקח מובאים ביתר הרחבה באחד הקדמונים, בעל 'ברוך שאמר' (מהדו' 'אוצר ספרי סת"ם' כרך א עמ' נב), וזה לשונו: "ועוד כתב הרבה סודות על השי"נין... וכתב שיש לגלח השער שעל הצואר כדי שתהא הרצועה נוגעת בבשרו וכתב סוד על זה". מכאן מתברר שדברי הרוקח אינם נובעים כלל מהלכות חציצה על פי הנגלה, אלא מעניין מיוחד על דרך הסוד לגבי הקשר של תפילין, ואין ללמוד ממנו דבר לגבי שער ארוך או בלורית (עמד על כך הרב כשר זצ"ל, 'נועם' ז עמ' כו).
5. מהנזיר קשה להוכיח להיתר, מפני שיתכן שהמצווה דאורייתא של נזירות דוחה את עניין החציצה, שהוא כנראה לכל היותר מדרבנן (הרב הנקין שליט"א, שו"ת 'בני בנים' ח"א סי' ו). מכל מקום, בסוגיה בנדרים ט ע"ב: "מה ראית להשחית את שערך זה הנאה?" משמע שמצד הדין גם למי שאינו נזיר מותר לגדל שיער ארוך (אם כי יש ללמוד משם לאידך גיסא לגבי ההיבטים הרוחניים של העניין, עיין שם).
6. [בשו"ת בני בנים שם האריך לברר מהי "בלורית" בלשון חז"ל, וצידד שאינה אלא צמה קלועה, ולדעתו רוב הפוסקים ששללו את הבלורית בתפילין, ואולי כולם, התכוונו דווקא לשיער קלוע, ולא לסתם שיער ארוך. לענ"ד אמנם יש מקום לדבריו בפירוש דברי חז"ל, עיין נזיר לט ע"א, אבל בכתבי האחרונים יש למילה זו משמעות גם של גידול שיער גרידא, עיין למשל בט"ז יו"ד סי' קעח סק"א, וגם במחצית שקל, שהוא המקור הראשי לדיון, לא משמע כדבריו.]
7. המסקנה, לענ"ד, שפשטות הסוגיה כדעת היחווה דעת (ח"ב סי' ב) שציינת, שאין חציצה בשיער ארוך, אלא אם כן עושים כעין צמה ומעבירים שיער ממקום אחד למשנהו.
יפה שאתה מביא את התשובה המלאה של הרב עזריה אריאל , ולא כמו מקודם רק את הסעיף האחרון ..
אממה , עדיין שכחת חלק מהתשובה - המשפט הראשון "לשואל, שלום!
לענ"ד העיקר להלכה כדעת היחווה דעת (ח"ב סי' ב) ששיער ארוך אינו מהווה חציצה בתפילין, פרט למקרה המיוחד שקולעים כעין צמה ומעבירים שיער מקצה הראש לקצה אחר ועליו מניחים את התפילין."
הרב עזריה פוסק פה לעניין חציצה ולא לעניין גידול שיער ..
היחווה דעת שם אומר שאדם ירא שמיים לא יגדל שיער בלי קשר לחציצה .. כך שאין שום ראיה מהתשובה הזו לעניין גידול שיער.
לפי הרב עזריה.. יש הרבה מקום לחשוש כי רואים שהרבה גדולים אוסרים מהסיבה הזאת.
הבאתי פה עוד סיבות חוץ מיראת שמיים וחציצה.
והיחווה דעת אומר שירא שמיים לא יגדל שיער . לא שאם תגדל שיער היראת שמים תרד..

"אני לא נראה יפה יותר עם זה,ואולי יש בי צד שבגיל הזה, כשהקטע של הרוב הוא לטפח את המראה, לעשות הפוך ולהראות מעט מוזנח ופחות מטופח עם המראה השעיר.."
תודה!
אתה צודק בעיקרון, וחבל שזה כך..
ראיתי כבר כמה אנשים שגדלו ורק לאחר ש'חפרו' להם
שזה מכוער הם גזרו
חפרנית גאה=)

" אל תיסתכל בקנקן אלא במה שיש בו" ![]()
![]()
אני ספציפית נגד גידול שער גם כי אני חושב שזה לא יפה וגם סתם ככה
לא אוהבת שיער ארוך לבנים.
אוהבת הכי תספורת חיילים...
אבל שמע אחי אם אם אתה מגדל כדי לתרום אז רד מזה זריז למה אתה לא ניראלי באמת תתרום כי בשביל לתרום אתה צריך 30 סנטימטר של צמה שזה לפחות 35 סנטימטר ועד שתגיע לשם זה לא ניראלי יהיה בקרוב............. אבל לגדל סתם תגדל אחי סבבה, לי נגיד יש יותר ארוך משלך אני גם חושב שזה יפה וגם זה כייף רצח לא רק במקווה ובמעיינות זה גם סבבה סתם באמצע היום ככה לשחק עם זה....
מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות.
הסיפור באורך 38 עמודים.
פרטים על הספר:
השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל.
תקציר:
ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.
אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.
עד להימור הגדול מכולם.
מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com
אף אחד לא רוצה פה לקרוא את מה שאת מציעה. אין לזה היענות.
אין כמעט אנשים חדשים שמצטרפים לפורומים אז מה שאת עושה זה פשוט לטמטם לנו את המוח.
אולי די כבר?!
מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות.
הסיפור באורך 38 עמודים.
פרטים על הסיפור:
השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל.
תקציר:
ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.
אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.
עד להימור הגדול מכולם.
מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com
האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?
בדיוק כמו בחיים האזרחיים
הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.
ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר
אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא
ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.
הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.
בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf
יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.
כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות
אשמח לתגובות....
אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"
הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות
לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)
מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון
על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.
אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.
אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411
תודה
לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)
מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון
על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.
אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.
אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411
תודה
מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות.
הסיפור באורך 38 עמודים.
פרטים על הסיפור:
השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל.
תקציר:
ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.
אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.
עד להימור הגדול מכולם.
סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!