איך לבחור ישיבה?ירא שמים!
מה קורה? אני שמינסט והתחלתי (קצת באיחור) לחשוב על שנה הבאה.. אשמח לעצות איך לבחור ישיבה? איזה רמה של מודעות עצמית צריך בשביל זה? איך מגיעים אליה? תומ"ר
אני לא בן... אפשר לענות לך במסר?נפש חיה.
יש רשימה של כמה שאלות מנחותמאיר.

מכינה\ הסדר\גבוהה

גודל הישיבה מבחינה כמותית

כמה שנים אתה הולך (לא בטוח שלשנה אחת שווה ללכת למקום שתלמד בו רק גמרא ואם אתה מתכוון להישאר בישיבה יותר משנתיים לא כדאי ללכת למקום אם יותר מדי מחשבה)

השקפת עולם (לא צריך להגזים, נסה לחשוב על יחסך לנשים, יחסך לריבוי דעות ודברים כללים)

רמי"ם (צעירים ומחוברים לנוער ואלייך אבל אם ידע מוגבל או כאלה שישבו כמה שנים ואולי פחות יבינו אותך אבל הם יותר יודעים ויכולים להקנות כלים)

 

תנאים פיזיים (לא כל אחד מסתדר עם תנאי סרדינים ואוכל סרדינים)

מיקום הישיבה

 

אחרי שענית על השאלות האלה סיננת מבין 150 ישיבות משהו כמו שלוש, לך תבדוק ותהנה בשבו"שים ותלמד איפה שלבך חפץ

מצטרף לכל מילה ^^^מרדכי
בס"ד

תעשה לך רשימה מה אתה מחפש, מה קו אדום מבחינתך (בדיוק כמו בחיפוש אישה) וכך יהיה לך הרבה יותר קל לסנן.

אתה מוזמן גם לעלות פה (לא חייב לפרטי פרטים) וננסה לעזור לך יותר בהכוונה.

בהצלחה!!
בדיוק כמו בחיפוש אישה?קבל וקיים

הוא שמיניסט, כן?

חיוך

אני יודעמרדכי

בס"ד

 

ובכל זאת כך השוו לנו כשאני הייתי שמיניסט והנקוה כך הובנה מעולה, אז אימצתי את ההדמייה

יותר מלבדוק את הישיבהאניוהוא
אתה צריך להכיר את עצמך -איז לימוד מתאים לנפש שלך.
חסידות, מוסר ,הרב קוק
עיון בקיאות הלכה

איך אתה קם בבוקר- עדיף שלא יהיה שטיבל ליד או שלא משנה?

איך אתה מול 'פיתויי' העיר

ללמוד או להפיץ?

איזה דמות אתה יותר תרגיש קשר- דמות חבר'מנית או דווקא דמות רצינית

וכו' על זה הדרך
מסכים עם מה שכתבו ומוסיף:ברגוע

כדאי לך גם לדבר עם הרב שלך (אם אתה חושב שהוא מכיר אותך טוב)

שימליץ לך איזה ישיבות לבדוק.

אם היתי מכיר אותךדבש חריף
אולי היתי מציע לך ממש ממש בחום ללכת לתורת החיים..
רמת לימודים וכמה אתה מוכן להשקיעבחורצ'יק

בגדול הכי טוב לעשות שבו"שים ולשים לב לרמת לימודים אם מתאימה,יראת שמיים, נוחות וחברה בגדול שתוכל להשתלב בה

איך הגעת למסקנה שאתה צריך ישיבה?אריק מהדרום
בשביל צה אתה צריך את זה?
^^^^קוד אבל פתוח
בתור בייניש, אתה חייב לשאול את עצמך את השאלות האלה, כדי א. למצוא ישיבה שבאמת מתאימה לך.
ב. שהזמן שלך בישיבה יהיה יותר יעיל
ללמוד לאהוב את ה' יתברך, ללמוד את תורתו, לדעת ללמוד גמרא,י.

פסיקת הלכה. פיתוח הידע האמוני והחיבור אליו. ועוד.

בכלל ,היום בלי ישיבה בדרך כלל הדרך לגהנום קצרה.

הדרך לגהנום קצרה?אריק מהדרום
הבל הבלים, קשקוש מקושקש, ככסף סיגים מצופה על חרש, על סמך מה בדיוק אתה אומר את זה? אתה מכיר אנשים שהיו בגהנום וחזרו כדי לומר לך שחייב כל אדם ללכת היום לישיבה?
וודאי וודאי שהמנותק מתורה זה עצמו גיהנום כ"כ באורות התורהשלמה גר

מ"מ שמעתי בשיעור הרב טאו שליט"א בשיחות הרצי"ה- שחייבים להבין שלא כולם תפקידם להיות ת"ח ואדרבה אצלם "עבודת השם היא בחיי המעשה" ויש לזה מקור בגר"א בשיר השירים ועוד, ואותם אחים יקרים מתחברים לתורה בלי ישיבה כגון לימוד דף יומי קבוע וכדו 

סלח לי, לא על זה הדיון בכלל, כמעט ואין קשראריק מהדרום
אני לא מדברנעל להיות מנותק מהתורה, אני מדבר על ללכת לישיבה.

יש בוגרי ישיבות שמנותקים מהתורה ויש כאלה שאינם בוגרי ישיבות שמחוברים בכל נימי נפשם לתורה.

שתי דוגמאות קיצוניות הם הרב יוסף שלום אלישיב ומנגד ביאליק, מלבדם יש עוד הרבה מאוד באמצע,לקשור את הלימוד במסגרת של ישיבה לדרך לגהנום או לחיבור לתורה זה אחיזת עיניים.

להזכירכם, עד וולוז'ין לא היו ישיבות וכל ענקי העולם שלפני כן לא למדו בישיבות כולל הגר"א שהזכרת.

לטעון שהיום המצב שונה, זה נכון אבל דווקא לכיוון ההפול, כל כך הרבה בוגרי ישיבות נמצאים לא מחוברים כלל לתורה וכל כך הרבה אנשים שלומדים לבד לא רק במסגרת דף יומי אלא בחבורות יחד בעיון גם בלי להיות בוגרי ישיבות אז דווקא הטיעון שאתה מביא הוא היפכא מסתברא.

ולסיום ציטוט "לא כולם צריכים ללמוד בישיבות" (הרב אברהם אלקנה שפירא זצ"ל).
הרי זה בדיוק מה שאמרתי ועוד בשם הרב טאו שליט"אשלמה גר

רק הקדמתי שכולם מסכימים שהמנותק מהתורה זה עצמו גיהנום

אתה מחבר את החיבור לתורה ללימוד בישיבהאריק מהדרום
וזו הטעות שלך שהיא אגב טעות מצויה למרות שקל מאוד למצוא לה סתירות במציאות.
צודק בהחלט.דבש חריף
אין קשר בין ישיבה לתורה.. אפילו יש קשר לגריעותא.. ואני כותב את זה בצער גדול ובאבל שהתחיל כבר לפני 200 עם הרפורמות של הרבנים דאז בדרך הלימוד באירופה של המאה ה19..
לא הייתי אומר שיש קשר לגריעותא.אריק מהדרום


אני אומר את זה בצער ובכאב..דבש חריף
כל הפוטנציאל הלימודי של הישיבות הופך לספורט אינטלקטואלי
סלח לי אבל לדעתי אתה ממש מנותק מהמציאותשלמה גר

הייתי בישיבות מכל הסוגים החל בהר המור המשך במרכז וכלה בעותניאל ובאף מקום לא ראיתי את הזוועה שאתה מתאר- עליך רק לדעת שכל עינין לימוד התורה הוא להפעיל את הכוח המשכיל (שנקרא שכל) במושכלות קדושות שהם מלאות אור מוסר ובכך מתוך עמל המחשבה נבנה באדם "שכל של תורה" - ועוד עליך לדעת שההסתכלות שלך ביסודה היא הסתכלות גויית של "הפילוסופיה האסכולית" שאצלם המושכלות דבר נפרד מהמוסר ולכן הם יכלו להתמלאות חכמה מצד אחד ומהצד השני לבוא על בהמות אולם ביהדות המושכלות והמוסר חד הם ומקור לדברים באורה"ק ח"ג עיי"ש 

אחי... בא נדבר פרקטיקה...דבש חריף
מה האדם היהודי מצווה...
מה הישיבות עושות..
מה ההפרש...

לדעתי המחלוקת ביני לבינך היא חייבת להיות על מה האדם מצווה...

והאדם היהודי מצווה על ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם.. לימוד המביא לידי מעשה. זה הסיבה שגדול תלמוד ממעשה.
וכי לא שומרים על ההלכה היטב?שלמה גר


בגדר מצוות אנשים מלומדהדבש חריף
לא בגדר שמירה אחרי לימוד אליבא דהילכתא.. אלא שמירה כמצוות אנשים מלומדה אחרי ספורט אינטלקטואלי.
כשכל הזמן מתבזבז
וואי אחי עליתי עליך אתה מתורת החיים שלומדים "אליבא דהילכתא"שלמה גר

רק דבר אחד אני יאמר לך שלדבריך כל כמעט כל היהדות החל מהחרדים דרך החסידים וכלה בדתיים הלאומיים לומדים בצורה שכזו (חוץ מתורת החיים, הר ברכה ואולי גם ישיבת שילה ואולי גם כיסא רחמים וזהו לפי הידוע לי), וכי כולם טועים ??

 


 

מעולם לא רציתי לכתוב את המילה כןדבש חריף
כמו שאני כותב עכשיו בתגובה הזו...

כככככככככככככןןןןןןןןןןןןןןןןן
לצערי
יש המון ראשונים, אולי רובם, שיענו כן על שאלתךצקון לחש


יש גם הרבה שיענו ההפךאניוהוא
ואצל האחרונים החלקוה די ברורה בין חכמי אשכנז לחכמי ספרד (ןכמובן- לכל כלל יש יוצא מן הכלל)
מי מהראשונים תמך בפלפול ללא מסקנות?צקון לחש


יש להבדיל בין פילופול עם מסקנא לבין אליבא דהלכתא.אניוהוא
והראיה היא - אותן הישיבות שלומדות אליבא דהלכתא - לא פותחות את כל הראשונים שקצת יותר מפלפלים


ולשאלתך- בעלי התוס' בעיקר...
אני לא רואה דמיון ממשי בין לימוד כהתוספות לבין מה שלומדיםצקון לחש

ברוב הישיבות. שמעתי ראשי ישיבות, בעיקר בעולם החרדי, שמצרים על כך שיש המון פלפולים ודף גמרא אין

יכול להסכים עם האמירהאניוהוא
אני לא חושב שאנחנו חולקים...
רק ציינתי שזו דרך מקובלת בעולם הלימוד - ומי שםוסל אותה שיזכור מול עינייו את מי הוא בא לפסול...
למה שזה יפסול את התוספות אם אין לזה דמיון לתוספות?צקון לחש


התכוונתי באחרוניםאניוהוא
אשמח לשמוע מי מצדד בזהצקון לחש


בעיקרון זה מה שבאשכנזים מברכים 'לעסוק בד'ת' ולא 'על ד'ת'אניוהוא
עיין במהר'ל בהקדמה לתפארת ישראל...
המהר"ל מגדולי המדברים נגד לימוד הפלפול ללא מסקנה צקון לחש

אעיין בלי נדר.

נכוןאניוהוא
ואעפ'כ... עיין שם.
אתה רוצה לפלפל בדעתו להגיע למסקנה אחרת ממנו?צקון לחש

אתה מבין את האירונה שבכך?!?! קורץ

ממש לא להתפלפלאניוהוא
הוא לא מדבר שם על התפלפלות אלא על הגעה למסקנות האמת או לטעות
אבל בזה מובן אולי השינוי הברכות התורה...
שם הוא לא מדבר, אבל הוא נגד הפלפולים בכלליצקון לחש

אתה חושב שהוא כתב את המאמר הזה בדיעה אחרת מדעתו בשאר המקומות?

אני חושב שדעת במהר'ל היא 'ההדרכה הכללית היא לימוד להלכהאניוהוא
אבל יש גם כאלה שלומדים אחרת- וגם הם לומדים ועוסקים בתורה.
לא אמרתי שמהר"ל אמר ללמוד רק אליבא דהלכתא אני מדבר על הפלפולצקון לחש

המנותק מהפשט

לענ"ד נראה ברור שדברי המהר"ל שם הוא על "צורת העיון" עוד לפנישלמה גר

אליבא דהילכתא ועל זה גם צעק הרב קוק זצ"ל שצורת העיון צריכה להיות בישרות ולא בפילפול שאינו ישר-                                                            אך מכאן לבוא ולומר שהלומד תורה בעיון בלבד ולא יורד לפסיקת ההלכה הוא לא לומד נכון זה טעות גדולה שכל ת"ח בר אורין שתשאל אותו החל מהרב טאו שליט"א דרך ר יעקב שפירא שליט"א וכלה ברב ראם הכהן שליט"א יאמרו לך כדברי שהרי הדברים מפורשים במהר"ל שהוזכר מקודם ובאר ספרי המחשבה כהרב קוק באורה"ק ח"ג סדר ראשון שהזכרתי לעיל ובעין איה ועוד ובשיחות הרצי"ה ת"ת שכל עינין ת"ת להפעיל את השכל וכ"כ במורשה של ר אברום וגם בכתבי הרב חרל"פ זה נמצא ועוד רבים 

אני חושב שהמהר"ל מדבר שם על משהו אחר..אדם כל שהוא

על מי שבשגגה לא הגיע להבנה הנכונה, שזה לא נקרא שהוא למד, אבל כן נקרא שהוא עסק. [ובתנאי שהוא ניסה].

ואיך זה סותר את מה שכתבתי?אניוהוא
דבריו הם רק לפי נוסח אשכנז לברכות התורה
שהוא לא עוסק שם ביחס ללימוד שלא נועד..אדם כל שהואאחרונה

להגיע למסקנות הלכתיות. 

אחי מסכים איתךשלמה גר


זה לא נכון שלא היו ישיבות לפני וולוז'ין...אדם כל שהוא

זה נכון שהמבנה של הישיבות פעם לא היה כמו היום, אבל היו ישיבות. 

מהמפורסמות - סורא ונהרדעא, ישיבתו של החתם סופר בפרשבורג ועוד.

וישיבה זו המסגרת הרגילה ללימוד תורה, שבד"כ קשה ללמוד תורה בצורה רצינית ומקיפה בלעדיה.

זה לא הכרחי לכולם, אבל זו בצדק ברירת המחדל למי שרוצה ללמוד תורה ברצינות, ואין לו סיבות מיוחדות לא לעשות זה במסגרת של ישיבה.

יש מקרב מעט מקרב גדולי ישראל שלא למדו בישיבות, אבל רובם הגדול של גדולי הדורות האחרונים למדו בישיבות. 

הרב אברהם שפירא זצ"ל מאוד הדגיש את החשיבות של ישיבות [וחזר על זה שמעולם לא פסקה ישיבה מאבותינו], ואני נוטה לחשוב שהציטוט בשמו לא נכון, או מוצא מהקשרו.

אכן, הכוונה לישיבות המודרניותאריק מהדרום
זה שלפני וולוז'ין היו גם בתי מדרש שהיו שונים לחלוטין במבנה הארגוני שלהם, לא על זה דיברתי.
(גם אחד מאבות אבותי היה רבי דוד פופרש, אח של הרב יעקב פופרש שהיה ראש ישיבה בפרנפורקט אבל לא על הישיבות הללו אני מדבר)
זה שאתה נוטה לחשוב שהציטוט שהבאתי בשמו לא נכון או הוצא מהקשרו, זה מאוד מחמיא לי, תודה.
לא הבנתי למה אתה חושב שההבדל בין הישיבות שהיו לפני וולוז'יןאדם כל שהוא

לישיבות שהיו אחרי וולוז'ין רלוונטי להכרעה של בוגר שמינית האם ללכת לישיבה גבוהה.

[לא אמרתי שהוא בהכרח לא רלוונטי, אבל לא הבנתי איזה רלוונטיות אתה רואה].

 

לא באתי לתקוף אותך באופן אישי, אבל מהיכרות שלי עם הגישה של ר' אברום לנושא הישיבות, [שאפשר לראות אותה בספריו, בתיאורים עליו, ומן הסתם גם בשיחות מוקלטות שלו] אני חשדן לגבי הציטוט, שלא הבאת לו כל מקור.

[אם אתה רוצה מקור למה שאני מתאר כגישה שלו, אני מוכן להביא].

אדרבה תביא.אריק מהדרום
תמהני אם תוכל להביא מקור שעסתור אמירה זו.
שיש בה גם היגיון רב אגב, וכי יש מוסד כלשהו שמתאים לכל אדם? האם זה מנותק מהמציאות שהרב יגיד שהישיבות לא מתאימות לכל אדם? אדרבה האמירה שהישיבות מת4ימות לכולם היא השטחית והרדודה והמנותקת מהמציאות עד אימה.
אדייק יותר-אדם כל שהוא
אדייק יותר-
אני מניח שהוא לא חשב שמישהו עם פיגור עמוק צריך ללמוד בישיבה. אני גם לא חושב שהוא חשב שמישהו שממלא כרגע תפקיד חיוני של פיקוח נפש, ואי אפשר למצוא לו מחליף צריך ללמוד בישיבה.
 
ייתכן שהיו מקרים פחות קיצוניים, שגם בהם הוא סבר שאנשים לא צריכים ללמוד בישיבה, בגלל תכונותיהם וכדומה, איני יודע.
אז למה אמרתי שהציטוט לא מדויק/ מוצא מהקשרו?
א. כי האמירה הובאה בהקשר מסויים, סלח לי, לא על זה הדיון בכלל, כמעט ואין קשר - בני הישיבות ), שאני חושב שהוא מנוגד ליחסו למעלה המיוחדת של הישיבות, ולהדרכתו הכללית ביחס להליכה לישיבות.
ב. מאחר שבאופן כללי הוא הדריך ללכת לישיבות, הרי שמאוד לא נראה לי שהוא היה אומר אמירה כזו בצורה סתמית, גם אם עם התוכן המילולי שלה הוא מסכים. כמו שמי שמדריך את כלל הציבור ללכת לצבא, לא היה מתנסח ש"לא כולם צריכים ללכת לצבא", על אף שהוא יסכים שיש אנשים שבשל מצבם הבריאותי אל להם להתגייס
"אדם צריך לשאוף לגדלות, הישיבות נועדו לגדל אנשים גדולים. ישיבה היא בית היוצר של האומה, אין זו רק מליצה, כאן יוצרים אדם. הישיבה היא כח של תורה שמגדל את האדם לפי מה שהוא, שלא ישאר בזעיר אנפין, זאטוט, זהו כוחה של תורה." 
"אם רוצים להתרומם צריך ללכת לישיבה, זו לא מציאות חדשה, מאז ומעולם ישיבה גידלה ורוממה אנשים."
 

 

מאיפה החידוש המיוחד שלא היו ישיבות לפני וולז'ין?צקון לחש


מקור הטעות מובןאניוהוא
מקובל לקרוא לוולוז'ין 'אם הישיבות

משמע שלא היו קודם ישיבות


אך כאמור זה לא נכון...
(חוץ ממה שהביאו כבר, יש הוכחה מהמהרש'א הסנהדרין שכותב שלא פרש פרק אחד מכיוון שלא היה בישיבה אלא ביריד)
לא מבין כל-כך את ההווה אמינא. היו ישיבות עוד בימי חז"לצקון לחש

כמו שציינו לעיל את סורא, פומבדיתא וגם את נהרדעא, ועוד רבות שלא היו כנראה מהראשיות.

ובכל העולם היהודי היו בתי מדרש נטולי פנימיות, מאז ומעולם.

 

ובכלל, מה עם בית המדרש של שם ועבר? הוא עומד על תילו עד היום ושם היה יעקב אבינו ספון 14 שנה...

https://he.wikipedia.org/wiki/מערת_שם_ועבר

אתמהא!

נכון ובכל זאת הביטוח 'אם הישיבות' מבלבלאניוהוא
יש מצב צקון לחש


כי לא מדובר על המבנה המודרני וההמוני של הישיבהאריק מהדרום
זה למה המבנה של ישיבת ולוז'ין זכה לכינוי הזה, זה שהיו חדרים שבהם למדו בכל עיר עשרה בטלנים באיזה מבנה עם נרות את התלמוד, אין לזה קשר בין זה לישיבה מודרנית שעליה אנחנו מדברים.
אתה יודע כמה תלמידים היו בפרשבורג, בישיבת החת"ם סופר?אדם כל שהוא

[הוקמה לפני וולוז'ין]?

אתה יודע כמה היו בישיבות האמוראים בבבל?

יש תיאורים בגמרא בכתובות [קו.] תיאורים על ישיבות המוניות ביותר. והרמב"ם בהקדמה למשנה תורה כותב - 

 ואחר בית דינו של רב אשי, שחיבר התלמוד בימי בנו וגמרו, נתפזרו ישראל בכל הארצות פיזור יתר, והגיעו לקצוות ולאיים הרחוקים; ורבתה קטטה בעולם, ונשתבשו הדרכים בגייסות.  ונתמעט תלמוד תורה, ולא נתכנסו ישראל ללמוד בישיבותיהם אלפים ורבבות כמו שהיו מקודם.

אלא מתקבצים יחידים השרידים אשר ה' קורא בכל עיר ועיר ובכל מדינה ומדינה, ועוסקים בתורה, ומבינים בחיבורי החכמים כולם, ויודעים מהם דרך המשפט היאך הוא.

 

הוספה-

קישור למאמר על ישיבת פרשבורג, שיש בו גם התייחסות למבנה הישיבות בתקופה שלפניה-

http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=2498

 

לאאריק מהדרום
לא הכרתי אותה אבל היא הנותנת, המקור שהבאת רק מחזק את דברי לגבי המבנה הארגוני של רוב הישיבות בגלות לא דומה כלל למבנה של הישיבות היום.
מה עם יעקב אבינו ובית המדרש של שם ועבר?צקון לחש

הוא חי שם 14 שנה.

כנ"ל לגבי הישיבות של בבל, שהיו באים מכל בבל לשם

בדיוק על זה אנחנו לא מדבריםאריק מהדרום
ישיבות במבנה המודרני.אריק מהדרום
אני חושב שהמבנה המודרני של הישיבות כמעט לא רלוונטי לכאן..אדם כל שהוא
עבר עריכה על ידי אדם כל שהוא בתאריך י' בטבת תשע"ז 18:41

ההתלבטות של רוב הלומדים היא לא בין ישיבה במבנה המודרני, לישיבה במבנה אחר.

אם בבית כנסת ליד הבית שלו יש קבוצת לומדים מהשכונה, שעיסוקם העיקרי הוא לימוד תורה, ולומדים ביחד מסכת מסויימת, ויש להם רב שמעביר שיעורים, והוא מתלבט בין ללמוד שם, או ללכת לישיבה מהסוג המקובל היום, עם קבוצה גדולה יותר, וצוות שלם של רבנים, ופנימיה, אז הדיון בחידוש של הישיבות המודרניות רלוונטי.

[וגם לגבי זה, ישיבות המוניות היו בתקופות שונות גם לפני וולוז'ין].

אם לא, אז ההתלבטות היא בין ישיבה כפי שהיה לאורך כל הדורות בצורות שונות, לבין לימוד תורה שלא בישיבה.

אני לא מבין למה מתעקש לומר שזה לא רלוונטיאריק מהדרום
כל הענף הזה מדבר על האם כולם צריכים ללמוד בישיבה (התשובה היא שלילית אגב) ואז פתחנו נושא צדדי על וולוזין והמבנה ההמוני שלה, אתה אומר שגם ישיבת החתם סופר היתה ככה? שכוייח, אז גם החתם סופר.

אז אתה יודע מה, עזוב את הישיבות האלו, קח את מה מה שקורה היום בישראל שדוחפים את כל בוגרי החינוך הדתי והחרדי לישיבות בלי לבדוק מי מתאים לזה ומי לא.

זוועה, זוועה, אנשים מתפרקים מזה ואחר כך מאשימים את הישיבות,בכלל את עולם התורה ואת רבש"ע.
אני מסכים שלא כולם מתאימים ללמודאניוהוא
אבל-

א. עד שלא ניסית באמת אתה לא יודע האם את מתאים או לא.

ב. משהו כל אחד צריך לדעת. - חייבים זמן מינימלי כלשהו במסגרת תורנית גבוהה.
^^^מרדכי
בס"ד

ואוסיף שהלימוד גמרא בישיבה התיכונית לא באמת משקף את רמת היכולת של התלמיד.
אתה מוסיף עכשיו טענה מכיוון שונה..אדם כל שהוא

שיש בה יותר אמת, ודורשת יותר בדיקה.

שיש אנשים שישיבה לא מתאימה להם.

 

הטענה הקודמת, כמו שהבנתי אותה, שאתה מערער בכלל על הצורך בישיבות לצורך לימוד התורה, ומראה שברוב הדורות למדו תורה בלעדי הישיבות.

ואני אומר, שהצורך בישיבות לצורך לימוד תורה רציני גדול מאוד, ומעטים יכולים להגיע לאותה רמה של לימוד תורה בלעדיהם. וכך גם למדו לאורך הדורות. נכון שלא בכל הדורות היו ישיבות של מאות תלמידים, אלא רק בתקופות מסויימות, ולא בכל הדורות היו פנימיות, אבל מבחינה מהותית זה הייתה ישיבה.

אגב, גם היום, בחלק משמעותי מהישיבות בציבור הדת"ל כיום, אין מאות תלמידים.

 

אז מה יעשה מי ש'לא מתאים' לישיבה?

אני מניח שברוב המקרים הוא באמת לא מתאים לסוג מסויים של ישיבה, והוא יוכל למצוא את מקומו בישיבה אחרת, או בהתאמה אישית של המסגרת שהוא נמצא בה עבור מה שמתאים לו.

במקרים שלא, ייתכן שבאמת הוא לא צריך ללכת לישיבה, אך בדרך כלל יהיה לזה מחיר מבחינת רמת לימוד התורה שהוא מגיע אליה. [יש כמובן חריגים, לשני הכיוונים, אבל בכללי זה נראה לי המצב].

לאאריק מהדרום
מעולם לא עירערתי על הצורך בישיבות.
כי בא לו לעשות מה שההוא למעלה רוצה שהוא יעשהעולה בשביל

ישיבה זה בסיס לחיי דת. לא למדת בישיבה, קשה מאוד למצוא את הקשר של האדם לאלוקים. וקשה לכוון לשליחות וכו וכו

בדיקת רמה לימודיתפיגא *
נוסף על כל מה שכבר כתבו....
עצה ששמעתי מפי רב בישיבה תיכונית -
כשתלך לשבו"ש, ותלמד עם בחורי הישיבה, אל תסתפק בישיבה בה הרמה הלימודית מתאימה לך היום. היום אתה שמיניסט, והם שיעור א' לפחות.
מתאים יותר להצטרף לישיבה שהרמה הלימודית היום, קצת גבוהה ממה שמתאים לך היום. כדי שכאשר תגיע לשם בשנה הבאה, הרמה תתאים לך, ולא תהיה נמוכה מדי.
בהצלחה!
עוד עצה אחי- אל תלך להרבה ישיבות.ארגוב
הרבה מבחר לא עוזר, בדרך כלל הוא מבלבל.
קודם כל הכי נכון ללכת לישיבה "גבוהה הסדר" או "גבוהה" בלבד!שלמה גר

אח"כ תדע שיש גוונים שונים החל "מצימצום האישיות" כמו "בהר המור" וגם "שבי חברון" ועוד, דרך גוון "חסידי" נוסח "מרכז הרב" ובפרט "שבי שומרון" "רמת השרון""שיח יצחק" של תלמידי הרב שג"ר והכי אני ממליץ בגוון החסידי על "רמת גן" של הרב שפירא והרב אריאל ועוד, עד גוון "חופשי" המקשיב לייחודיות שלך- כישיבת "עותניאל" שחבל שהיא רק הסדר אך משום שראש הישיבה שם הרב ראם הכהן הוא למדן עצום ובקיא גדול בש"ס וגם פוסק הלכה ענק מקבלים שם יראת שמיים בצורה טובה כמו ישיבה גבוהה הסדר כנל"ע

תסלח לי אבל התיוג שלך מוזר.אניוהוא
מה הקשר בין מרכז ל'חסידות'?
וגם הגדרת צימצום האישיות- נורא ואיום. אולי לדעתך 'מסירות נפש לתורה' זה צימצום האישיות?

ולגבי עתניאל- אצל הבחורים יש בילבול גדול בענייני אמונה. יותר מידי פלורליזם זה גרוע באמונה.
כך כתוב באורה"ק שהמוסר שהוא התורה בפע"צ-מצמצם את האישיותשלמה גר

ו"בהר המור" נשארים רק בקומת התורה- אומנם הארץ ישראלית הנלמדת מתוך "אשר בחר בנו" כדברי הרצי"ה זצוק"ל, אך לימוד החסידות המורה על עבודת השם בקומה של רצון שהוא יותר פנימי מהמוסר בלשון הרב קוק התגלות ראשונית של העצמיות לעומת המוסר שהוא התורה שהוא התגלות שניה של העצמיות- מרחיקים הם אותו, ואומנם בדור הרצי"ה שהנשמות היו יותר נמוכות מדורנו הספיקה עבודת השם באופן זה אך היום אולי רק למעטים ממש כך הם דברי רבותי.                                                                                                             גבי "מרכז הרב" ידוע שר אברום זצוק"ל פתח את לימוד החסידות בישיבה כמובן בתוך סדר האמונה ועד היום מלא בחורים לומדים שם חסידות כל אחד כנטית לבבו אומנם לא חזק שם הקטע של ההתועדויות וניגונים וכו לכן כתבתי שבפרט ישיבות כמו שבי שומרון ועוד אמונות על הגוון החסידי

לגבי "עותניאל" האם בפלורליזם אתה רואה את בעיות האמונה שאתה טוען שיש שם או בנוסף לפלורוליזם יש שם גם בעיות אמונה לא הבנתי

לא מסכים לטענותיךאניוהוא
אבל זה לא עניין השידור הזה.


לגבי עתניאל- יש להם פלורילזם גם באמונה.
כל דבר שתגיד -הוא 'נכון אבל יכול להיות אחרת'
אם יש לך משהוא נגד הר המור.. זה לא המקום לפתוח אותוyagel


חוץ מזה, תרשום שזה הגדרה אישית שלך שאתה הגעת אליה..yagel

עם כל הכבוד לך, וזה שזה לא מתאים לך. יש אנשים שם שאני מאמין שהישיבה מאוד מרוממת ועוזרת להם בעבודת ה'! ואני מאמין שהראשי ישיבה שם קצת מכירים את פסקה שציטטה

אין לי שום דבר נגדם ח"ו- רק הבעתי דעת רבותי על דרכםשלמה גר

מה מפריעה לך דעה שמציגה את הר המור כ"מצמצמי האישיות" שאינה נאמרת מתוך זילזול ח"ו הרי גם הר המור טוענים כך על החרדים והתורה הגלותית שלהם ואני בטוח שגם אין זה נובע מתוך זילזול אלא כדרך "מחלוקות לשם שמיים"

אני לא יודע על מה אתה אומראנונימי (2)

שר' אברום פתח את לימוד החסידות במרכז.

אפשר ללמוד במרכז חסידות כמו שאפשר ללמוד בה הרבה ספרים אחרים.

זו ישיבה שהמסגרת בה מאוד לא קשוחה ויש הרבה אפשרות למי שרוצה ללמוד בהתאם לנטייתו האישית, גם בגמרא וגם באמונה (לבד, או לארגן לעצמו חברותא, וכדומה).

אולי אפילו יש 1-2 שיעורים בשישי-שבת בחסידות. (אני חושב שיש כיום שיעורים כאלה בבתים של רבנים, איני מתחייב על המצב המדויק). זה חלק קטן מהשיעורים במרכז, חלק קטן מהתלמידים משתתפים בהם, הדגש בלימוד אמונה במרכז הוא בעיקר על ספרי הרב קוק, (ביחד עם כוזרי מהר"ל ומסילת ישרים). זה לא מתקרב לסגנון של רמת גן, וישיבות חסידיות דומות.

 

לימוד החסידות אינו על חשבון הרב קוק כי אם מתוכו וביחד עימושלמה גר

לעומת הר המור שהלימוד אינו בנמצא כלל, רק שגם אני כתבתי שהגוון החסידי מתבטא בעיקר ברמת גן וחברותיה! 

העיסוק ברצון הוא לא רק דרך החסידות..אדם כל שהוא

החסידות ודאי עוסקת בזה, ונראה שיש כאלה שזו הדרך העיקרית שלהם לעבוד על הרצון בהתאם לעניינם.

אבל, זו לא הדרך היחידה בתורה לעבוד על הרצון, ויש שמגיעים לעבודת ה' מתוך הזדהות בדרכים אחרות.

וגם בסגנון הר המורניקי יכולה להיות עבודת ה' מתוך הזדהות אצל אנשים שמתחברים לסגנון הזה.

וודאי ווודאי שגם בהר המור נמצאת עבודת הרצוןשלמה גר

שהרי עינין התפילה הוא עילוי הרצון כנודע רק שההפרש בינהם שאצל הר המור הדגש הוא התורה לעומת הגוון החסידי ששם הדגש הוא בתפילה שהיא עבודת הרצון והפרש זה כבר היה לעולמים בין המתנגדים לחסידים שהראשונים שמו הדגש בתורה והשניים וודאי וודאי שהיה להם תורה רק שהדגש היה על תפילה                     ואפשר להסביר יותר ע"ד הידוע בספירות שבכל ספירה מסוימת מתפרטים כל שאר הספירות בזעיר אנפין וה"ה כאן גם בהר המור יש בחינת רצון אך אין זה מהותם שהיא התורה לעומת הגוון החסידי שבמהותו הוא "רצון ארץ ישראלי" ומתפרט בו בחינת תורה

החלוקה הזו של הישיבות מאוד מאוד לא מדויקת.אדם כל שהוא


הרחב אחישלמה גר


הרחבה לגבי חלק מהדברים..אדם כל שהוא

1. להר המור יש הרבה מאפיינים. גם אם יש לך ביקורת עליהם בתחום מסויים, ואני לא נכנס לשאלת נכונותה, אי אפשר להפוך את זה לעיקר המאפיין של הזרם הזה.

2. מרכז הרב היא לא ישיבה חסידית. 

3. אם עתניאל היא זרם בפני עצמו, כל שכן שאין לשייך את שיח לישיבות החסידיות.

4. נדמה לי, שהמקום שבו אפשר לבטא את הייחודיות, קשור לא רק לדגש שהישיבה נותנת לתחום הזה, אלא לשאלה מהי הייחודיות של האדם. אני מניח שמי שהייחודיות שלו מאוד שונה מהסגנון של החבר'ה של עתניאל, יהיה יותר קל לבטא אותה במקומות אחרים. [אסייג שאני לא מכיר מקרוב את עתניאל, אבל זה טבעו של עולם].

אני מקבל חלק מהדיוקים שלךשלמה גר

אני מקבל את דבריך שלא נכון להגדיר בזה את "הר המור" ואתקן להבא בעז"ה- אבל וודאי לענ"ד חייבים להוסיף שלהרבה נשמות בדורנו ההשארות ב"קומה שהם מדריכים" בלבד (אבל וודאי שכולם צריכים לגשת מתוכה לקומות הנוספות) מביאה "צימצום האישיות", גבי מרכז הרב כבר הסברתי למשהו אחר מקודם שהם כן שייכים לקומה החסידית, גבי ישיבת שיח צריך אתה לדעת שישיבת שיח היא היא זרם "החסידות הארץ ישראלית" (ראה מאמרו של עורך כלים שבורים אחד מתלמידיו הגדולים של הרב שגר הרב אודיה צוראלי "החסידות הארץ ישראלית") רק שההבדל בינם לבין שאר הישיבות החסידיות שהראשונה עושה את זה בצורה מדויקת מתוך ההבנה העמוקה של הרב שגר בתקופה בנשמות ובהדרכות והאחרות לא בצורה הכי מדויקת ואם תרצה אני ארחיב, גבי "הייחודיות" אסביר לך כוונתי יש מושג של "עצמיות" שהוא אני פנימי והוא בחינת אור המקיף בסוד אחדות הנושאת הפכים והיא אחדות בין הכלל לפרט שמתוך הפרטיות החיבור לעצמך אתה מגלה את הכלל בתוכך ולא מבחוץ לך! ואז אתה יכול לירד לפרטיות ו"לאהוב את אישיותך הייחודית" ואין בזה שום נפילה אדרבה עליה מגיעה מזה ולכן כשאמרתי דגש על הייחודיות מי שלא שייך לזה לא יתעורר בכלל מאמירה שישימו דגש על ייחודיותו ולא יצא מזה בעיה (קצת מקורות לנאמר ראה אורה"ק ח"ג סדר "המוסר האלוהי" שהקדושה לא נלחמת באהבת עצמו לעומת המוסר עיי"ש וראה שם בהמשך סדר "העצמיות והמלחמה הפנמית" וראה מאמר "מקדשו שהפנמי" של הרב חרל"פ שמתברר שם שיש בחינה מקיפה של אחדות הכלל והפרט ויש בחינה יותר עליונה של אחדות הנשמה בכלל עם הגוף שהיא עינין נשמת הרב קוק ותדע שהבחינה הראשונה שעליה דיברנו היא עינין נשמת הרב הנזיר שהרצי"ה אמר עליו אור מופלא שהוא נשמה השייכת לתחית הנבואה בסוד חיצוניות תחית הקודש שהיא אור הבינה שבגאולה לעומת הרב קוק שהוא פנמיות תחית הקודש בסוד אור החכמה שבגאולה ואכמ"ל)

מה שליבך חפץ.רויה שלום

יש המון עצות ,וברור שאתה צריך להתיעץ אם אנשים וכו..... אבל בסופו של דבר אתה צריך להגיע לישיבה שאתה בודק ולראות אם אתה מרגיש מחובר ואם אני רואה את עצמי שנה הבאה שם ותקדם שם בקיצור צריך הרבה(לא רק!) להקשיב ללב. ולהתפלל הרבה לה שיתן סיעת הדישמיא

אני מציע לנצל כמה שאפשר את השבתותעוגי פלצת

תראה איפה אתה מתחבר לחבר'ה ולרבנים,

כשקצת מבולבלים לגבי בחירת ישיבה זה לדעתי אחד המדדים החשובים

אני חושב שזה המדד הראשון. ללמוד בישיבה בלי חיבור לישיבהצקון לחש

יעשה את הבחור אומלל

אשריך. איתך לגמריעוגי פלצת
אבל בלי לסנן מראש לאן ללכת לבדוקאניוהוא
זה בלתי אפשרי.
ברור, הכוונה שלי הייתה המדד הראשון אחרי שמגיעים כבר למקוםצקון לחש

כמובן מאליו אחרי שמסננים מלכתחילה - אחרת זה בלתי אפשרי

ישיבת הסדר בסגנון מכינהSnoopy821

הי

 

מחפש לבן שלי ישיבת הסדר בסגנון קרוב יותר למכינה, פחות לימודי גמרא ושילוב של הכנה פיזית.

 

תודה

לא עולה לי מקום כזהפתית שלג

אם הוא מחפש דוקא הכנה פיזית לצבא הוא יוכל למצוא את זה בעיקר במכינות.

יש מכינות בסגנון קרוב לישיבה, עם רמות לימוד שונות. ישיבות בסגנון של מכינה אני לא בטוח שקיים.

ישיבות לעומת זאת בדרך כלל מתמקדות בהכנה הרוחנית והערכית לצבא ופחות בפיזית.

 

ואם הוא מחפש בעיקר פחות לימודי גמרא, יש ישיבות הסדר שאפשר למצוא בהן את זה. או פחות לימודי גמרא, או הנגשה משמעותית הרבה יותר, וסגנון שונה של התלמידים.

יש בברוכין "ישיבה קדם צבאית"ברגוע

לא מכיר אישית, אבל נשמע מתאים למה שכתבת

עד כמה שידוע לי זה בדיוק להפךהסטורי
(גם לא מכיר מבפנים) מבחינת המסלול זה מכינה, מבחינת התוכן - ישיבה.
מנסה להבין מה בדיוק ולמההסטורי

ומה הוא רוצה?


אם לא מתאים לו לשבת ולשקוד על תלמודו, למה לעשות מסגרת של הסדר?

(כמעט אשאל, מה ההצדקה לעשות פחות מכולם צבא, למי שלא יושב ושוקד על תלמודו?)


כמובן, יש ישיבות הסדר פחות עמוסות ושיש בהן יותר לימודי אמונה וכד'. אולי מעלה אפרים תתאים, אבל צריך לדייק מה רוצים.

תגובהSnoopy821

הוא פחות מתחבר ללימודי גמרא, אני מעדיף שיתגייס במסגרת הסדר כדי שיתגייס ביחד עם החבר'ה גם אם הוא יחליט לחתום ויתור בהמשך.

אם היתה מכינה עם גיוס של החבר'ה ביחד זה היה השילוב המושלם.

ומה הוא מעדיף?הסטורי

סליחה שאני לא בדיוק עונה לשאלתך, אבל עד כאן לא כתבת מילה אחת על מה הוא רוצה, רק על מה אתה רוצה. אם מה שאתה מחפש, זה מה שהוא רוצה, תתעלם מהמשך ההודעה שלי, תבדקו אולי ישיבת ההסדר מעלה אפרים יכולה להתאים.

 

זה יפה וטוב שאתה רוצה שהוא ילמד בישיבה, אבל צריך להפנים שלכיתה א' אנחנו רושמים את הילד, לכיתה ט' בשיח עם הנער, עדיין אנחנו רושמים. לשיעור א' הבחור בוגר ורושם את עצמו למקום שליבו חפץ.

 

טוב מאוד אם יש לכם שיח פתוח וכנה, כזה שאתה מצליח להיות קשוב לבנך ולמה שמעניין אותו, למה שמטריד אותו למה שמשמעותי לו בחיים ואתה גם יכול להכווין אותו, לעזור לו למקד נכון לשוחח על סדרי עדיפויות וכד'.

 

אבל, אין יותר גרוע מהורה שמנסה לכפות על ילדיו הבוגרים את חלומותיו שלו, כשזה לא מתאים לבחור עצמו. לאורך השנים ראיתי יותר מידי פעמים, שדווקא אלו שלהורים שלהם היה מאוד ברור מה הבחור אמור לעשות כשלבחור זה לא התאים - בעטו הכי רחוק וההורים הפסיקו להיות בשבילם כתובת משמעותית, לא רק בנושא הספציפי, אלא בכלל.

 

תגובהSnoopy821

ברור שזה בתיאום אתו, אני לא יכפה עליו משהו שהוא לא רוצה.

מאחר ויש כל כך הרבה ישיבות בסגנונות שונים, חכמת המונים והמלצות אישיות זאת דרך לףשיכולה לעזור לקבל החלטה

אז כדאי שיתייעץ עם הר"מ הנוכחי שלוהסטורי
בד"כ יש להם מושג.


ישיבות גם שולחות נציגים לדבר בישיבות התיכוניות ולהציג את עצמן, שינסה לראות למה הוא מתחבר.


אגב, מאוד ממליץ לעשות שבו"שים אמתיים, של כמה ימים טובים כולל שבת. אם מגיעים למקום רק לכמה שעות, כמו שעושים הרבה חבר'ה היום, לא באמת מתרשמים מאווירה של מקום.

ממה שאני מכיר0IQ4U

נהריה - יש אפילו חדר כושר

איתמר אווירה קרובה מאוד למכינה ישיבתית,

 

 אני לא רוצה להוציא שם רע אבל רוב ישיבות ההסדר אין לימודיפ רציניים אז הם דיי דומות למכינות (יש זמן לאימונים פייזים וכמובן מנטלים והכנה לצבא מכל הבחינות גם ההלכתית וגם תמיכה של רמים בזמן השירות) ... כמעט כל ישיבת ההסדר  בלי 3 סדרי גמרא.... 

 

האלה שיותר קרובות לישיבות גבההות (אווירה יותר רצינית) זה ישיבות כמו מעלה אדמים, הגוש, כרם ביבנה, מדברה כעדן שבי חברון וכו' 
החסרתי הרבה שיובת זה בהערכה גסה מאוד שהשם יסלח לי , כל השאר בערך זה באמצע בין ממש רציני לבין אווירה של מכינה 

יש בדבריך לא מעט אי דיוקים ואולי אפילו הוצאת שם רעהסטורי

יש כשבעים ישיבות הסדר, יש בהן סגנונות שונים ומגוונים. חלקן באמת עם הרבה לימודי אמונה ואווירה יותר משוחררת. בחלק גדול, רבות מאוד ממה שציינת יש בהחלט שלושה סדרי גמרא ולימוד רציני מאוד.


(לא שזה מאוד משנה, שבי חברון היא ישיבה גבוהה, גם מדברה כעדן מוגדרת כישיבה גבוהה, למרות שאפשר לעשות שם הסדר והרוב עושים בשלב מסויים מאוחר מהסדר רגיל).

מה שתגיד .0IQ4Uאחרונה

אך אין בכוונתי להוציא לעז וידוע שיש ישיבות עם יותר או פחות שבאבניקים ואווירה יותר או פחותץ לוחצת וכזה 

מכיר מלא שעשו הסדר משני הישיבות הנל ואני יודע שכל שיעור שם עושים יוצאים הרבה להסדר אח שלי היה איתם במחלקה . לכן אני הזכרתי אותם בתור ישיבות ההסדר , יש לי גם חברים שעזבו ישיבות כמו מרכז ובית אל בשביל לעשות ההסדר...
לכן אני אומר שמבחינתי ישיבה שאפשרי לעשות בה ההסדר בלי לעזוב את הישיבה היא הסדר לא משנה לי איך קוראים לה מבחוץ, לצורך הדוגמא ישיבת איתמר נקראת ישיבה גבוהה 

אך למעשה הרב יהושוע וון דייק יותר מסתם מעודד את הבחורים לעשות ההסדר (יצא לי לעשות איתו שיחה בנדון) ויוצא שבשיעור אולי אחד או שניים עושים גבוהה והשאר ההסדר....

ביינישיםהרשפון הנודד

אשמח לדעת מה נותן לכם מוטיבציה ללימוד גמרא בישיבה?-בתוך אחד שקשה לו ממש ללמוד לימודי גמרא והלכה בגלל שזה מרגיש לי קצת מנותק ממני

היעדים הקבועים, האפשרות להעמיק, החברותאפתית שלגאחרונה
החייאה?טעמי🍫
בס"ד


אז מנסים להחיות את המקום?

יופיטעמי🍫
בהצלחה לנו✨️
איפה אתה לומד?שמיניסט באמ"ש
באזור ירושליםטעמי🍫

מעדיף לא לפרט

 

אתה?

גם באיזורשמיניסט באמ"ש
לא מפרט
גם באזוראיגנוטוס פברלאחרונה

לא מפרט

למה לא?פתית שלג

רק צריך להתקין בוט שימנע מלכתוב הודעות בזמן הסדרים..

יש כזה, אני יודע איך מתקינים לטלפוןשמיניסט באמ"ש
אגב, איפה אתה לומד?שמיניסט באמ"ש
זה נראה פורום מענייןמקפיצים נטושים

אולי נחייה אותו?

אני בעדשלג דאשתקד
יאללה לעבודה, תעלה דברים מעניינים ונגיב לך
אני במשבר. עמוק.מקפיצים נטושים

יושב בזמן סד"ע ומסתכל בפורומים של ערוץ 7.

איך יוצאים מזה?

לפי ההקפצות שלךשלג דאשתקד

נראה לי שישבת כאן כבר מסדר בוקר.

אבל יאללה תעלה סוגיה שהיית אמור ללמוד היום, או הסוגייה אחרונה שלמדת לפני המשבר, ונתחיל להתפלפל כמו בני ישיבות.

אני כאן

לאלא סד"ב לא הייתי פהמקפיצים נטושים
בלאגן, צריך לחשוב..מקפיצים נטושים

תחילת גיטין.

תקנת בפנובפ"נ,

מה קורה אם לא קויימה?

סחתן עליך!שלג דאשתקד

זה מסובך אחי,

לפי רבה - אם בית הדין חושש שהגט לא נכתב לשמה, אז אין המון מה לעשות... והחשש מתעצם לגעת תוספות (ב שבני חו"ל חולקים על ההלכה "וכתב לה - לשמה". כמובן ש"לאחר שלמדו" זה יותר קל כמו שהגמרא אומרת בהמשך. (אגב נדמה לי שהראב"ד פוסק כדעת רבה, כלומר שרבה אית ליה דרבא אז תכלס חוששים לשני הדברים).

לפי רבא, בגדול העניין יותר קל, כי הבלגן הוא למקרה שיהיה ערעור (כי אם אין ערעור אנחנו לא חוששים מעצמינו, כי משום עיגונה הקילו בה רבנן, כמו שכותב התוספות בתחילת הדיבור האחרון בדף ב.). עכשיו תראה, בעיקרון רשי בדף ג. נותן שני פירושים מה עוזר הפנוב"נ לפי רבא: 1. מרגע שהשליח אומר, הבעל יתבייש לערער. 2. הבעל עצמו כבר לא יהיה נאמן. ככה שתכלס אם לפי הפירוש הראשון, אז אין כאן עניין גדול.

מצד שני, צריך לקחת בחשבון את מחלוקת התוספות בדף ג. (בדעת ר"י), שגם אם הבעל מערער לא מאמינים לו, לעומת דעת הכפתור ופרח (נדמה לי איפשהו בפרק י) שאם הבעל עודה בלגן אז מאמינים לו ופוסלים את הגט. כך שהאמירה של בפנוב"נ או הכרחית או כמעט חסרת משמעות, ואז זה בעיקר כמו שאומר התוספות ש"בעל מידק דייק" הכוונה שמתלכחילה הוא מדייק ונזהר, וזו המטרה של האמירה.

הקיצור, לפי רבא זו תקנה שבאה להגן על מצבים מסובכים ולא ממש פותרת בעיות ספציפיות. אז זה לא נורא כל כך. אבל לפי רבה זה די בלגן אם הבחור לא אמר... (למרות שבפיכח ונתחרש לא גזרו חכמים, כך שאולי זה לא סוף העולם, כי רוב בקיאים הם).

לכבודך פתחתי את הגמרא בפנים שלג דאשתקד

מתוך רצון לא רק לקשקש מהזיכרון...

אז ככה, אם השליח לא אמר בפני נכתב וכו', זו מחלוקת בין רבי מאיר לחכמים בברייתא בדף ה:, והלכה כדעת חכמים שזה לא נורא רק שיחזור ויעשה את הפעולה ויאמר.


ולגבי השאלה מה קורה אם הבעל מערער אחרי שאמר בפנוב"נ, אז ראיתי שכבר בירודלמי יש התייחסות לזה ונאמר כך: "אמר ר' יוסי: חומר שהחמרתה עליה מתחילה שיהא צריך לומר בפני נכתב ובפני נחתם, היקלתה עליה בסוף שאם בא ועירער עררו בטל".

וואו, רצינימקפיצים נטושים

מבחינתי באמת הדיון מתחיל מהמח' תנאים הזו;

לפי ר"מ כל המשנה בגיטין ממטבע שטבעו חכמים הגט פסול, שזה מעניין כי לכ' מדאורייתא כשר, בעצם, היא עדיין נשואה ומותרת לבעלה הראשון? רק כי השליח לא אמר בפנופ"נ,
 

לפי חכמים - כשר, אז מה התוקף של התקנה? מה קורה אם לא מקיימים אותה? הכל טוב?!

לא נראה לי שחכמים כזה סבבהשלג דאשתקד

הרי הברייתא בעצמה ממשיכה "כיצד יעשה...". השאלה היא מה קורה אם הוא לא עשה את זה.

מצד שני, באמת לא מובן מה הטעם של רבי מאיר. הרי תכלס מדובר בחשש רחוק, כי רוב הדיינים בקיאים בלשמה (וכאן רבי מאיר לא אמור לחשוש למיעוטא, כפי שמסבירה הגמרא), ומן התורה עדים החתומים על השטר נעשה כמי שמחקרה עדותם בבית דין. אז למה היא פסולה מן התורה?


(נדמה לי שיש תוספות בדף ה על חלק מהנושאים האלה, אבל אני כבר צריך ללכת לישון כדי לקום מחר לסדר בוקר )

אשריך אתהשלג דאשתקד
יאללה תשתף מחר בחידושי סדר בוקר!!
אח... היה שיעור, עם המון חידושיםמקפיצים נטושים

אבל לא מספיק הייתי מרוכז בו,

 

לפתע עלתה לי התובנה שבעצם הסוגיא שלי בסדרי בוקר בשבועות האחרונים היא זו; 'ריחיים בצווארו ויעסוק בתורה'?!

תקשיב נשמה טהורהשלג דאשתקדאחרונה

מסכת גיטין אחת ה.... פשוט אחת המדהימותתת!!!

יש בה כל כך הרבה פרטים והיבטים, שהסיכוי להתעמק ולהבין הכל, זה כמעט אפסי. תסתכל רק על הסוגיה של רבה ורבא, איך אותה מדנה יכולה לקבל משמעות גם של שאלה הלכתית עקרונית (לשמה) וגם של שאלה עובדתית (קיום השטר) ואתה עומד מול משנה עם 100 דוגמאות (גבולות הארץ? סמוכות ומובלעות? עולי בבל ועולי מצרים - לפי רהינו תם?) ועוד משפטים דו משמעיים ושאלות טכניות של שליח להולכה, הבאה וקבלה; אישה שהביאה, עבד שהביא, בעל שהביא; עד נעשה דיין; עדי חתימה או עדי מסירה (וכמה שיטות מפשרות...). חתיכת סלט לא הגיוני, וזה עוד לפני שכל המצב מתהפך - לאחר שלמדו, מלתא דלא שכיחא וכו וכו.

נראה לך שאפשר לעשות את זה תוך כדי שינה? או תוך כדי ריחיים על צווארו???

עזוב אותך, אל תנסה לבלוע הכל. קח את מה שהכי הכי חשוב בישיבה: האווירה, החידוש, היצירתיות והרעיונות שעולים. אהבת תורה מהברק שלה. זה ימלא לך מצברים וזה מה שחשוב לך עכשיו!!

אתה הרי מכיר את הסיפור על "עולא אקלע לבבל" (בתענית וגם בפסחים), שבהתחלה היה מאוכזב איך אנשים שככה חוגגים לא לומדים תורה, אבל בדיעבד הוא הבין שהאנשים כל כך סובלים שצריך להודות שמישהו בכל זאת לומד תורה...

תשמח שאתה מנסה, שאתה משקיע, שאתה רוצה. תשמר את זה! בסוף תצליח ובענק!!!

ואל תשכח שאתה גם חייב: "וכי עני היית יותר מהלל?" (הסיפור הידוע ביומא)

חברים, אני בסגנון של ישיבות ברמה משכלית מאוד גבוההיונתןzxcv
עבר עריכה על ידי שדמות בחולות בתאריך כ' בשבט תשפ"ה 11:58

אני בן 25 מחפש עכשין ישיבה ברמה גבוהה כמו שיח יצחק באפרת למי שמכיר, 

כרגע מחפש באזור הצפון.

מבקש לא להכנס לדיונים על ישיבות ומה טוב ומה פחות 

אלא לגופו של עניין אם משהו יכול לעזור לי 

תודה רבה לכולם

למנהל היקר שמחק את התגובה שליפשוט אני..

היית יכול כבר לתקן את הטעות בכותרת, על הדרך

..קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך כ"ב בשבט תשפ"ה 16:38

..

אתה מחפש ישיבה בסגנון של שיח?קעלעברימבאר
אם הדגש העיקרי הוא על הרמה ההשכלתית הגבוההקעלעברימבאר

אז בצפון נראה לי זה מעלה גלבוע (לא כזה מכיר אבל נראה לי).

במרכז יותר אז יש את הר עציון, מעלה אדומים, ירוחם, עתניאל, מחנים, אורות שאול בתל אביב.

אם אתה מחפש משהו כמו שיח (סגנון הרב שגר אם אני לא טועה?) אז נראה אולי מחנים או עתניאל? לא זוכר בדיוק. בצפון לא יודע אם יש כזה סגנון אולי יש במעלה גלבוע אבל לא יודע באמת. ולא יודע מה הסגנון בנהריה או עכו

יש לך עוד פרטים על מעלה גלבוע?יונתןzxcv

וכן מחנים

לא יודע עוד. אפשר לבדוק באתר שלהם. אני יכול לשאולקעלעברימבאר

מישהו שאני מכיר שלמד במחניים, אם זה חשוב

או שיש כאן מישהו שמכיר את ישיבת מחנים טוב?קעלעברימבאר

או מעלה גלבוע?

בסגנון שיח יצחק יש את מעלה גלבועפתית שלג
מעלה גלבוע הם בסגנון הרב שגר?קעלעברימבאר
נשמע לי שכןפתית שלג

אבל אני לא מספיק בקיא בהגותו ובישיבה הנ"ל..

אגב ברוח השכלתית רוחנית ויותר שמרניתפתית שלג

יש את ישיבת ראש פינה

בית מדרש ראש פינה 

דוד שלי שם, כדאי לךימח שם עראפת
הצלחת לברר על ישיבה?קעלעברימבאר
מגדל העמקyys

ממליץ מאוד לבדוק את ישיבת חב"ד במגדל העמק.
מקום שלומדים בו ברמה מאוד גבוהה, עם סגנון חשיבה שמדמה את הסגנון המקורי של חסידי חבד לדורות - עם חקירה מעמיקה ודורשת אמת מוחלקת... שווה לנסות!

למה אתה מתכוון רמה משכלית גבוהה?קעלעברימבאראחרונה

אם הכוונה לרמת לימוד גבוהה אז יש את קרית שמונה באזור הצפון והמון ישיבות באזור המרכז וירושלים

ויתוראנונימי404

מישהו יודע אם אני חותם ויתור ואני באמצע מיונים (ספציפית עתודה) אז יגייסו אותי ישר או שהצבא נותן להמשיך להתמיין?

לימוד בשפת אמתפלוני אלמונ

מי שבקיא יודע בכתבי בעל ה"שפת אמת" על התורה והמועדים(ואולי גם בספרים אחרים) ויכול להמליץ על בין 3-4 קטעים יסודיים וחשובים בלימוד תורתו לכבוד יום פטירתו ב-ה בשבט אשמח שישלח בהודעת וואטסאפ(ואם אין אז סמס) למספר 050-220-3441

רלוונטי עד ראש חודש שבט תשפ"ה, תודה מראש

דיכאוןאנונימי404
אני שנה א ואני ממש לא מתחבר להסדר, זה עושה לי דיכאון... מה לעשות? אם אני חותם וויתור ישר מגייסים לצבא?
אם זה עושה לך רע, כדאי לעבורארץ השוקולד
אולי לצבא ואולי לישיבה אחרת, תלוי מה עושה לך רע.


אם זה דיכאון אמיתי, כדאי לשתף דמות מקצועית וגם רופא צבאי.

^^פתית שלג

ואולי למכינה

כדאי להתייעץ עם דמות בעולם האמיתי ..אגוז16
בהצלחה
דרוש כובד ראשנקדימון

ההחלטות שתקבל יכולות להיות משמעותיות ובלתי הפיכות, ולכן קודל כל חשוב שתשים לב לזה ותשקול צעדים בזהירות.


כמו שאמרו פה, ייתכנו כמה סוגי קשיים:

1. קושי בלימוד ובסף הדרישות הישיבתיות - כנראה מרבית האנשים חוטפים איזה שוק כשהם מגיעים לזה, אבל זה טבעי. האם ניסית לדבר עם ר"מ בישיבה שרתה נמצא בה? יכול להיות שבירור פנימי כזה יעזור לך להתפקס ולמצוא את המסלול שיהיה טוב לך.


2. חוסר התאמה עם הישיבה - זה קורה. למרות שחיפשנו ועשינו שבושים, אולי בחרנו לא נכון. יכול להיות שמעבר לישיבה אחרת זה כל מה שאתה צריך. סגנון לימוד אחר, סגנון חברתי אחר, סגנון אחר של גישה, מיקום אחר, וכדומה. אולי ישיבה גבוהה ולא הסדר, אולי מכינה ולא ישיבה. יש כל מיני אופציות, ואולי אתה צריך משהו מהאפשרויות האחרות.


3. רצון לצבא - יכול להיות שפשוט הצבא מדבר אליך חזק. זו גם אפשרות. באופן אישי אני חושב שתקופה בישיבות/מכינות זה חשוב לעיצוב העולם הפנימי שלך (מידות, תפישת עולם, עולם רעיוני), להרחבת ההשכלה התורנית שלך (הלכה, גמרא, ספרות אמונית, וכו), וליציבות מנטלית שנולדת משני הדברים הקודמים.

אגב, אם בעניין הצבא מה שמפריע לך זה העניין של שירות מקוצר, אז זה פתיר. אחרי שתסיים את תקופת הישיבה שלך, אתה בהחלט יכול להתגייס באופן רגיל. אבל בשביל זה אתה צריך ישיבה גבוהה או מכינה.


ואם אף אחד מאלה לא נראה לך מתאים, אולי הבעיה היא אחרת ושווה לשקול לפגוש איש מקצוע. אבל אלה החלטות שלא כדאי לקבל לבד, כדי לא לעשות טעויות אימפולסיביות.


בהצלחה רבה!

^^^ אם כי ההחלטה בסוף שלךארץ השוקולד
תתייעץ עם דמויות שמכירות אותך ואת המקומות אבל ההחלטה שלך
תמיד ההחלטה בסוף היא של האדםנקדימון
אבל מכיוון שמדובר בהחלטה שיכולה להיות בלתי הפיכה ויש לה משמעויות לשנים קדימה אז כדאי לעשות את זה בחוכמה, בשיקול דעת, ועד כמה שאפשר מתוך יישוב הדעת.
מסכיםארץ השוקולדאחרונה

אולי יעניין אותך