המדריך לשיעור א' המתחילמרדכי

בס"ד

 

לכבוד ר"ח אלול המבשר את תחילת השנה בעולם הישיבות, אנו מפרסמים כאם את המדריך לשיעור א' המתחיל שנכתב ופורסם פה בפורומים לפני כמה שנים ע"י @ב.ש. . מוזמנים להוסיף בתגובות עוד עצות משלכם.

בהצלחה לכל המתחילים ובהצלחה לכל הממשיכים!

 

"אבל אני קבעתי את מושבי פה בבית המדרש"

 

זאת בדיוק המנגינה שצריכה להתנגן לכם בראש בדרככם ליומכם הראשון בישיבה הקדושה ______ (מלאו את
החסר).

 

אתם משנים סטטוס. אתם ביינישים. לא בערך. לא נראה לי. כשמישהו שואל אתכם מה אתם עושים בחיים - אנא זיקפו קומתכם, הרימו ראש, נפחו חזה ואימרו בקול ברור: "אני בישיבה. אני לומד תורה!" זוהי הגאווה שלכם (בהא
הידיעה). אל תסתירו אותה! אתם לומדים בישיבה מס' שנים לא כי "זה-מה-יש" אלא כי
את זה אתם רוצים. בזה אתם בוחרים. זכיתם! לטובתכם, מובאת לפניכם רשימה שייתכן ותועיל לכם.

 

לא להביא:
לא מביאים את שלושת הארונות שקורסים מכל הספרים שקיבלתם לבר מצווה. לא מביאים סט חמישה חומשי תורה "תורה תמימה", "העמק דבר", "רש"ר הירש" ואפילו "מקראות גדולות". לא מביאים "אנציקלופדיה תלמודית", "אנציקלופדיה רפואית" ולמי ששאל אז גם לא "אנציקלופדיית צמחים ובעלי חיים במקרא". זה תופס המון מקום. מה שאתם צריכים תמצאו בספריית בית המדרש ואם אין שם - כנראה אינכם צריכים.

 

כן. גם אם יש לכם במקום בבית מדרש שלושה מדפים אישיים להכניס את כל העולם. אין צורך שזה יעלה אבק בבית מדרש או בחדר. עדיף שישכב בבית וכך תחסכו את כל הבלגן הזה שיהיה לכם במקום.


לסיכום: ברור שכולנו תמיד רצינו מתישהו לגמור 10 פעם את כל ספריות הקודש שלנו. אבל עם כל הצער והכאב אי אפשר לעשות סדרי בוקר על "תורת הפילוסופיה" שחיבר הרב גורן זצ"ל. תשמרו לפעם אחרת...

 

להביא:
המסכת של הישיבה!
זה הדבר העיקרי שאם שכחת להביא אותו תחזור הביתה ותביא. אי אפשר להיות בישיבה אפילו יום אחד בלעדיה. זה
כמו להיות צנחן בלי מצנח...

 

שאר הדברים שצריכים להביא מתחלקים לשלושה: ספרי שליפה, ספרי לימוד וספרי הספק.

 

ספרי שליפה: אתה תצטרך אותם יותר מפעם פעמיים בחודש וכשתצטרך אותם תרצה שהם יהיו במקום שלך בהישג יד שתוכל לשלוף אותם ומיד להחזיר אותם.

 

דוגמאות:
1 .דיברת באמצע ההלל. לחזור להתחלה? להמשיך? ואם לחזור להתחלה ולברך שוב?

2.נתקע לך קוץ ועכשיו שבת. מותר לקרוע את העור? אסור? וכשזה יכול להוציא דם כששולפים - לשלוף? ואת
הדם מותר לנגב עם טישו? זה צובע?

 

ספרי לימוד:
ספרי יסוד וספרי חברותות יסודיים.

 

ספרי הספק:
ספרים שאתה מתקדם בהספק יומי על מנת לסיימם בתוך תקופה מסוימת.

 

ספרי שליפה: פניני הלכה ברכות/וזאת הברכה, פניני הלכה תפילה/אשי ישראל/תפילה כהלכתה, פניני הלכה שבת/שמירת שבת כהלכתה, משנ"ב, קיצור שו"ע, מילון ארמי-עברי, ספר וורטים שאתה אוהב על פרשות השבוע. וכן על זו הדרך. עבור היטב על ספרי הקודש שלך ובחר לך את כל הדברים שתצטרך לשלוף מפעם לפעם.

 

ספרי לימוד: המסכת הנלמדת בישיבה, תנ"ך, מסל"ש, כוזרי, מהר"ל, הקדמות הרמב"ם למשנה וכן על זו הדרך. ספרי הספק: תנ"ך יומי, דף יומי, משנה יומית, חפץ חיים יומי וכן על זו הדרך.

 

מס' הערות חשובות:

  • הערה 1 :כמובן יש ויש מקום למה שמאוד חשקה נפשך: רבי נחמן, ספרי חסידות, חובת הלבבות וכו'.
  • הערה 2 :זכור! גם בישיבה יש מעגל שנה. הצטייד בסידור סליחות, יום העצמאות, מחזורים וכל שאר הדברים. בכל פעם שאתה חוזר הביתה תן הצצה בלוח שנה ותיקח ספרים שהזמן גרמא.
  • הערה 3 :קשקש כמה שיותר על ספריך! הערות, הוספות, הדגשות, מראי מקומות ושאר דברים שנראה לך ששייכים - תכתוב! זה לא פוגע בקדושת הספרים. להיפך! זה רק מפאר אותם.
  • הערה 4 :לגבי חברותות חשוב להדגיש. לא כל ספר שקבעת עם מישהו חברותא עליו אתה רץ לחנות לקנות (אא"כ יש לך בבית ואז לא הפסדת כלום). בוודאי שכל ספרי הרב קוק נפלאים, אבל אין צורך לקנות עכשיו את "דרשות הר"ן" או "עין אי"ה" ובטח לא את כל הסדרה. בגדול, כמעט רוב החברותות שבחורים מתחילים - לא ממשיכים לאורך זמן. הרבה מסתיימות אחרי שבוע-שבועיים, חודש ואפילו יותר. ואז אתה מגלה את עצמך עם ערימה של ספרים עזובים בצד כי בתחילת שנה רצית (עם הרבה כוונות טובות( ללמוד אותם. מנע מעצמך עגמת נפש. המתן עד חודש לאחר זמן חורף )הרבה חברותות נופלות בבין הזמנים)אם אתם עדיין מתמידים בחברותא ברצינות - רוץ לחנות הקרובה וקנה את הספר.
  • הערה 5 :גם אם ברגעים אלו אינכם יודעים איזו מסכת תלמדו שנה הבאה, תוך שבוע שבועיים קרוב לוודאי שתדעו. נצלו את החופש עד תחילת זמן אלול לעשות עוד ועוד חזרות על משניות המסכת הנלמדת. הגיעו לישיבה כשאתם יודעים את המסכת על בוריה. זה ישדרג לאין ערוך את הלימוד שלכם בישיבה. חשוב מאוד!
  • הערה 6 :בהגיעכם לישיבה ביום הראשון חפשו חברותא בוגר הכי רציני שיש. הוא יציב לכם רף גבוה מאוד שיקבע את כל אופי הלימודשלכם בשנים הבאות בישיבה וגם לאחר מכן. אל תתפשרו! הדברים אמורים גם לגבי החברותא מהשיעור.

 

"מודה אני לפניך...ששמת חלקי מיושבי בית המדרש..."

בהצלחה!

עוד עייצעסבלשאצר

דבר ראשון - סדר יום. לישון בשעה שצריך - כל אחד שיעשה חשבון מה הוא צריך. אם למחרת תהיה עייף, הסדר יהיה זוועה. אם אתה עייף באמצע סדר, לפעמים במקום "להתגבר כארי" עדיף פשוט ללכת לישון ל-20 דקות ואתה כמו חדש.

עוד נקודה של סדר יום זה לשבץ לעצמך חברותות בכל זמן שאתה יכול ללמוד, ולא צריך לנוח. 

אם לא, הרבה זמן מתבזבז בפטפוטים וכד'.

לא לאחר לסדרים! 9 בבוקר זה 9. אם מתרגלים לאחר אפילו 5 דקות, זה מהר מאוד גדל לחצי שעה ויותר

להידבק ברבנים. כל הזמן, לבוא לשאול ולהתייעץ.

טיפ קטן - הרבה פעמים אתה מוצא את הרב פנוי, אבל אין לך מה לשאול. אם אתה ממציא שאלה על המקום, זה גם מיותר, וגם לא נעים לך ולרב, מה גם שזה יכול לצאת פאדיחה אם השאלה יוצאת דבילית. אז מה עושים?- רושמים. לי, כל פעם שעולה שאלה במהלך היום, אני ישר חושב את מי אני אשאל, רושם בפלאפון תחת הכותרת - שאלות לרב ..., ובפעם הבאה שאני רואה אותו, אני פותח ת'רשימה ושואל אפילו כמה שאלות שהצטברו.

סדר וניקיון - גם סדר בחדר וגם במקום בבית מדרש משפיעים על הסדר הנפשי שבראש. כנ"ל גם בלבוש ובהתנהגות, בחור לא צריך להיות פרוע. גם ברמת הדרך ארץ, וגם בגלל ההשפעה של זה על הלימוד.

בין אדם לחברו. מותר להתעניין בשלומו של החברותא, לחייך אליו ובאופן כללי להיות בנאדם. עוד יותר חשוב - יש אנשים שנותנים את חייהם בשביל הישיבה - טבחים- מנקים - עובדי תחזוקה וכו'. לא רק להגיד שלום כדי לצאת ידי חובה. העצה שלי - תדמיין את הרב אריה לוין, את הרב אויערבך, איך הם היו מתייחסים לכל בן אדם. את החיוכים שלהם, ונסה להיות כזה.

ספורט - חשוב מאוד. מחזק מאוד את הגוף, את כוחות הנפש והרצון, ומאוד עוזר אח"כ ללימוד. לא צריך להגזים, אנחנו לא בצבא, אבל משהו בסיסי זה מאוד חשוב.

שמירת הלשון - הרצי"ה נתן את זה ככלל ראשון במרכז הרב. לקבוע סדר בספר, ולשים לב טוב בדיבור.

 

מלבד זאת, אנחנו לומדים, ופועלים את הדברים הכי חשובים בעולם! שמח בחלקך, אשריך!

תודה רבה!! אשריך!ירא שמים!
בדיוק התלבטתי אם לבקש פה עצות..
אולי כדאי לעשות שרשור עצות לא-טכניותאנונימי (2)

ודווקא להזמין חבר'ה מבוגרים שסיימו ישיבה לחלוק מנסיונם.

כמובן שאפשר גם עצות שהם לא טכניותמרדכי

בס"ד

 

אגב, יש פה בין הכותבים בפורום גם חבר'ה מבוגרים שכבר כמה שנים בישיבה ומכירים את הדברים היטב, וכן גם חבר'ה שסיימו ישיבות.

אשריךאנונימי (2)
תודה רבהתפוז סיני
עצה הכי טובהאנונימי (3)

תקשיב לרב שלך, תהיה בביטול לרב, הרב יודע קצת יותר ממך, אם באתה לישיבה בשביל להיות אתה תשב בבית אתה בא לקבל מהישיבה את הדרך של הישיבה בעבודת ה' את ההשקפה הלימוד והכול. הרב שלך הראש ישיבבה קבל את זה מהרבנים שלו אחרי הרבה שנות לימוד, הוא לא המציא שום דבר הכל ממשה לסיני. ממש מה שכתוב בחסידות. ביטול. אחרת לא תקבל שום דבר מהישיבה

העיקרחידוש

זה להיות שקוע בלימוד. שלא יהיו דברים אחרים בראש. לחשוב על הסוגיה גם בזמן הפנוי. כמו שאמר ר' אברום זצ"ל- "מי שלומד בבא קמא צריך לחלום על שוורים נוגחים"... והכי חשוב, בנחת, בנחת ושמחהחיוך

בדבקות עם ה'סמיילי...


אני אוסיף עוד כמהמאיר.
עבר עריכה על ידי מאיר. בתאריך א' באלול תשע"ז 01:04
1. אל תצאו מהבית מדרש בשבוע הראשון, אין לאן גם ככה ועל ידי זה תיצרו לעצמכם משבצת בשיעור של האדם הרציני, המשבצת הזאת תחזיר אתכם חזק בעניינים עד משבר זמן חורף לפחות
2. תלמדו רמבם ספר המדע וספר אהבה זה יתן לכם המון מוטיבציה אמביציה וגם יסלול דרך
3. יש אש גדולה בישיבה, אך תפחדו להישרף בה תכנסו בכל הראבק
4. אחרי השבוע הראשון תעשו ספורט, המוח מפריש אנדרופינים זה ימקד אתכם.
5. יש שיעור שלא הבנתם?מהלך קשה בר' חיים בשיעור שאתם רוצים להבין ואין לכם ראש? אל תתביישו, קחו את הפלאפון שלכם ותקליטו את הרב ותשמעו את זה אחר כך
6. אל תתעסקו במתודה ובשיטות תלמדו תורה וזהו, יהיה משבר זמן חורף לקרוא את בתורתו יהגה.
7. תסכמו כל סוגיה, תסכמו תסכמו תסכמו זה ממש שווה גם כי זה נשאר יותר הראש גם כי המהלך פתאום מובן ומאוסף ראשונים לא ברור יש סוגיה פשוטה.
8 . תחיו את הלימוד שלכם, תשבו ותלמדו גמרא כשמסביבכם כל חכמי המסורה, אתה קורא את הגמרא רש"י מימינך מפרש תוספות לידו מקשה הרמב"ם פוסק והראב"ד משיג הרשב"א מחדש והרמב"ן מילה שאלה שצריכה סברא..ככה תלמד, תחיה אותם דבר אליהם תתווכח איתן, לך איתם מכות, הם מספיק חכמים שמגיע להם פיירפלי מולך.
9. תדברי בארוחות על דברים אחרים.
10. תיצרו זמן - הפסקת צהרים, יום שישי מוצאי שבת שבת בצהרים אחרי 11 בלילה עד שעה מאוחרת יותר, זמן זה המשאב החשוב שלנו נצלו אותו.
11. יש לכם חידוש מבריק? יש לכם רעיון יפה? תלמדו אותו! זה יכול להיות חבורה או שיעור בישוב בבית כנסת בשבת, אבל תלמדו תורה זה נכס
12. תלמדו אחרוינים, אפיקי ים ושב שמעתת א ןאתוון דאורייתא וקצות ונתיבות ור' חיים לא נכתבו סתם זה מעשיר את הידע ואת פיתוח השכל תשתמשו בהם
13.המון הצלחה חברים, יש לכם קולר די חונק על הצוואר והכתפיים
מכות.קולר חונק. פיתוח שכל. אחלה.אנונימי (2)
ללמוד לימוד לבבי ולא שכלי יראת שמיים ודבקות. וזה לאאנונימי (4)
קשור לסיום של ספר כזה או אחר. זאת עבודה פנימית שהיא מטרת כל עסק התורה. וצריך לחשוב איך עושים אותה. איך אתה מוצא את המנחל בדרך ישתה. שיש לך נתיב שאתה מרגיש בו שלם ומאוחד. מאד קל להתמלא בספרים ולשכוח מזה. וזה העיקר. ללא ללמוד את זה בשכל. זה בלב.
אשרי איש שלא ישכחךאנונימי (2)

ורק אח"כ 

 

ובן אדם יתאמץ בך

 

 

להתאמץ ולבקש יום-יום שד' יתגלה אליךאנונימי (2)

לחזות בנועם ד'. זה בהישג יד של כל יהודי. שנזכה. 

 

וכמובן לא לשכוח את הגינסים הקרועים ואת הגופיה הסגולה שבארוןעברי אנכי


הרוב נכוןאבינו מלכנו

א, ד, ו-ט- זה שטויות. השאר דברים חשובים

גם מה שאתה אמרת זה שטויות והשאר דברים חשובים.אנונימי (5)
(במילים אחרות, דבר יפה בבקשה. תודה)
המטרה היא הגעה לאמונה = למצוא מה ד' רוצה ממך אישית.אנונימי (4)

 

 

אם ר"מ לא מצליח להסביר לך את כתבי הרב (או בעצם כל דבראנונימי (2)

במילים שכל אדם מהרחוב יבין - אל תתבייש לבקש הסבר ללא מילים גבוהות 

ואם הוא לא מצליח - הר"מ לא הבין על מה הרב קוק דיבר.

וזה קורה הרבה.

גם למלמדים וגם לתלמידים. 

אתה צריך להיות כנה עם עצמך האם הבנת. לא למרוח את עצמך.

הרבה יוצאים מהישיבה אחרי קילומטרים רבים של כתבי הרב ועדיין לא מצליחים.

ואז מתפתחת לזה שנאה כי זה חומר שנמצא מחוץ להישג ידך. או שזה הופך לספר "פלקטי" יפה בארון הספרים 

אבל לא לספר לימוד. 

 

והשלב השני אחרי ההבנה של הפיסקה

הוא לא להשאר ברמת ההתפעלות מהיופי של המילים והרעיונות

אלא

להתייחס לזה כאל משהו שצריך להיות מופנם בדנ"א האישי שלך. 

להתייחס לזה כאל הדרכה אישית. 

 

אל תלמד עיון עד שאתה לא יודע בקיאות ספץ.אנונימי (2)

אחרת תצא קרח מכאן ומכאן.

אם אתה לא יודע בקיאות אין לך מה ללמוד עיון. 

זה יתסכל אותך.

תסכם עם הראש ישיבה שאתה רוצה ללמוד בקיאות עד הגעה לרמה סבירה. 

אחרת זה לא עסק. 

תתרחק מגלגול עיניים, מזיוף, מתורה שאתה מרגישאנונימי (2)

שהר"מ אומר אותה אבל זה נשמע לך מס שפתיים. 

אתה "לא קונה את זה". האינוטיאיציה שלך אומרת פה יש זיוף. 

ובי"ת:

תנסה כמה שיותר להתבגר. לצאת מראש של ישיבה תיכונית. 

 

אם אתה מרגיש שאתה צריך מקום יותר רציני - תעבור.אנונימי (2)


אם אתה מסיים יום ושוכב על משכבך בלילה ורק הסוגיהאנונימי (2)

מתנגנת בראש בלי שיהיה גם איזה מעין שמפכה במעמקי הנפש 

זה הזמן ללמוד להתפלל. 

 

אם אתה רואה רובוטים מסביבך מכווצים ולא טבעיים - תברחאנונימי (4)


אם היו מילים גבוהות בשיעור באורות הקודש אל תתפתה להעמידאנונימי (4)

שהבנת. זה בזבוז זמן שלך.

תבקש הסבר כאילו אתה ילד בן 15.

אם לא מצליחים להסביר לך את הפיסקה בלי מילים גבוהות - הם לא הבינו אותה. 

אם יש לימוד עיון ברמה מופלאה אבל בתפילה אין התרוממות - תברחאנונימי (4)


ללמוד לפתח יחס פנימי לקב"ה. לפתח חוש שישי לקירבה ולריחוקאנונימי (2)

מהקב"ה (זה הסיבה שאומרים פעמיים ביום קריאת שמע. הנפש משתנה כל הזמן. ואם אתה לא מרגיש 

שינויים דינמיים זה לא אמונה. זה רשימת מכולת בשכל. לא בלב. )

מהר"ל: לא ללמוד תורה במחשבה ועיון בלבדאנונימי (2)
חידושי אגדות סנהדרין
לכל מי שיש תובנות על זה מוזמן לכתוב. אשמח ללמוד.
מזמר ואז דבקות ואז מביאה אל ד'. אחרת- זה ספריה קרהאנונימי (2)
האם מישהו יכול לברר לי מה הכוונהאנונימי (2)
הוצאה בפועל בפה?
אני מניח שאין הכוונה ללימוד תורה בקול גרידא.
זה רמז לשיתוף הלב בלימוד לענד.

לא לשכוח להתקשר להורים לפני שבת בישיבההמטיילת בארץ
לומר שבת שלום ולקבל ברכה לשבת.
מניסיון של אחות לבחור בישיבה זה מאוד משמח את ההורים.
בנוסף אם ההורים הם מאלה שרוצים לשמוע ולקבל אות חיים ממך כשאתה מגיע בראשון מהבית לישיבה אז תתקשר או תשלח הודעה ותאמר שהגעת בשלום לישיבה.
כל הכבוד לך. שתזכי לילדים מכבדי הורים.אנונימי (4)


אפשר, (ורצוי)הלהבה והברוש..

אפילו, להתקשר לא רק לפני שבת..

 

ההורים מאוד שמחים מזה.

אנשים! אהבת ישראל!!

אומנם אני בת אבל חלק (חלק) מהעצות מתאימות בכללי וגם לי (שנת מדרשה)..

אז...תודה!

 

גמר חתימה טובה לכולם!

ושתהיה שנה פוריה בלימוד!

תבורכי בת מדרשהאנונימי (4)
אמן.אהבת ישראל!!אחרונה

(מי זה?)

 

תבורכי בני ישיבות

ישיבת הסדר בסגנון מכינהSnoopy821

הי

 

מחפש לבן שלי ישיבת הסדר בסגנון קרוב יותר למכינה, פחות לימודי גמרא ושילוב של הכנה פיזית.

 

תודה

לא עולה לי מקום כזהפתית שלג

אם הוא מחפש דוקא הכנה פיזית לצבא הוא יוכל למצוא את זה בעיקר במכינות.

יש מכינות בסגנון קרוב לישיבה, עם רמות לימוד שונות. ישיבות בסגנון של מכינה אני לא בטוח שקיים.

ישיבות לעומת זאת בדרך כלל מתמקדות בהכנה הרוחנית והערכית לצבא ופחות בפיזית.

 

ואם הוא מחפש בעיקר פחות לימודי גמרא, יש ישיבות הסדר שאפשר למצוא בהן את זה. או פחות לימודי גמרא, או הנגשה משמעותית הרבה יותר, וסגנון שונה של התלמידים.

יש בברוכין "ישיבה קדם צבאית"ברגוע

לא מכיר אישית, אבל נשמע מתאים למה שכתבת

עד כמה שידוע לי זה בדיוק להפךהסטורי
(גם לא מכיר מבפנים) מבחינת המסלול זה מכינה, מבחינת התוכן - ישיבה.
מנסה להבין מה בדיוק ולמההסטורי

ומה הוא רוצה?


אם לא מתאים לו לשבת ולשקוד על תלמודו, למה לעשות מסגרת של הסדר?

(כמעט אשאל, מה ההצדקה לעשות פחות מכולם צבא, למי שלא יושב ושוקד על תלמודו?)


כמובן, יש ישיבות הסדר פחות עמוסות ושיש בהן יותר לימודי אמונה וכד'. אולי מעלה אפרים תתאים, אבל צריך לדייק מה רוצים.

תגובהSnoopy821

הוא פחות מתחבר ללימודי גמרא, אני מעדיף שיתגייס במסגרת הסדר כדי שיתגייס ביחד עם החבר'ה גם אם הוא יחליט לחתום ויתור בהמשך.

אם היתה מכינה עם גיוס של החבר'ה ביחד זה היה השילוב המושלם.

ומה הוא מעדיף?הסטורי

סליחה שאני לא בדיוק עונה לשאלתך, אבל עד כאן לא כתבת מילה אחת על מה הוא רוצה, רק על מה אתה רוצה. אם מה שאתה מחפש, זה מה שהוא רוצה, תתעלם מהמשך ההודעה שלי, תבדקו אולי ישיבת ההסדר מעלה אפרים יכולה להתאים.

 

זה יפה וטוב שאתה רוצה שהוא ילמד בישיבה, אבל צריך להפנים שלכיתה א' אנחנו רושמים את הילד, לכיתה ט' בשיח עם הנער, עדיין אנחנו רושמים. לשיעור א' הבחור בוגר ורושם את עצמו למקום שליבו חפץ.

 

טוב מאוד אם יש לכם שיח פתוח וכנה, כזה שאתה מצליח להיות קשוב לבנך ולמה שמעניין אותו, למה שמטריד אותו למה שמשמעותי לו בחיים ואתה גם יכול להכווין אותו, לעזור לו למקד נכון לשוחח על סדרי עדיפויות וכד'.

 

אבל, אין יותר גרוע מהורה שמנסה לכפות על ילדיו הבוגרים את חלומותיו שלו, כשזה לא מתאים לבחור עצמו. לאורך השנים ראיתי יותר מידי פעמים, שדווקא אלו שלהורים שלהם היה מאוד ברור מה הבחור אמור לעשות כשלבחור זה לא התאים - בעטו הכי רחוק וההורים הפסיקו להיות בשבילם כתובת משמעותית, לא רק בנושא הספציפי, אלא בכלל.

 

תגובהSnoopy821

ברור שזה בתיאום אתו, אני לא יכפה עליו משהו שהוא לא רוצה.

מאחר ויש כל כך הרבה ישיבות בסגנונות שונים, חכמת המונים והמלצות אישיות זאת דרך לףשיכולה לעזור לקבל החלטה

אז כדאי שיתייעץ עם הר"מ הנוכחי שלוהסטורי
בד"כ יש להם מושג.


ישיבות גם שולחות נציגים לדבר בישיבות התיכוניות ולהציג את עצמן, שינסה לראות למה הוא מתחבר.


אגב, מאוד ממליץ לעשות שבו"שים אמתיים, של כמה ימים טובים כולל שבת. אם מגיעים למקום רק לכמה שעות, כמו שעושים הרבה חבר'ה היום, לא באמת מתרשמים מאווירה של מקום.

ממה שאני מכיר0IQ4U

נהריה - יש אפילו חדר כושר

איתמר אווירה קרובה מאוד למכינה ישיבתית,

 

 אני לא רוצה להוציא שם רע אבל רוב ישיבות ההסדר אין לימודיפ רציניים אז הם דיי דומות למכינות (יש זמן לאימונים פייזים וכמובן מנטלים והכנה לצבא מכל הבחינות גם ההלכתית וגם תמיכה של רמים בזמן השירות) ... כמעט כל ישיבת ההסדר  בלי 3 סדרי גמרא.... 

 

האלה שיותר קרובות לישיבות גבההות (אווירה יותר רצינית) זה ישיבות כמו מעלה אדמים, הגוש, כרם ביבנה, מדברה כעדן שבי חברון וכו' 
החסרתי הרבה שיובת זה בהערכה גסה מאוד שהשם יסלח לי , כל השאר בערך זה באמצע בין ממש רציני לבין אווירה של מכינה 

יש בדבריך לא מעט אי דיוקים ואולי אפילו הוצאת שם רעהסטורי

יש כשבעים ישיבות הסדר, יש בהן סגנונות שונים ומגוונים. חלקן באמת עם הרבה לימודי אמונה ואווירה יותר משוחררת. בחלק גדול, רבות מאוד ממה שציינת יש בהחלט שלושה סדרי גמרא ולימוד רציני מאוד.


(לא שזה מאוד משנה, שבי חברון היא ישיבה גבוהה, גם מדברה כעדן מוגדרת כישיבה גבוהה, למרות שאפשר לעשות שם הסדר והרוב עושים בשלב מסויים מאוחר מהסדר רגיל).

מה שתגיד .0IQ4Uאחרונה

אך אין בכוונתי להוציא לעז וידוע שיש ישיבות עם יותר או פחות שבאבניקים ואווירה יותר או פחותץ לוחצת וכזה 

מכיר מלא שעשו הסדר משני הישיבות הנל ואני יודע שכל שיעור שם עושים יוצאים הרבה להסדר אח שלי היה איתם במחלקה . לכן אני הזכרתי אותם בתור ישיבות ההסדר , יש לי גם חברים שעזבו ישיבות כמו מרכז ובית אל בשביל לעשות ההסדר...
לכן אני אומר שמבחינתי ישיבה שאפשרי לעשות בה ההסדר בלי לעזוב את הישיבה היא הסדר לא משנה לי איך קוראים לה מבחוץ, לצורך הדוגמא ישיבת איתמר נקראת ישיבה גבוהה 

אך למעשה הרב יהושוע וון דייק יותר מסתם מעודד את הבחורים לעשות ההסדר (יצא לי לעשות איתו שיחה בנדון) ויוצא שבשיעור אולי אחד או שניים עושים גבוהה והשאר ההסדר....

ביינישיםהרשפון הנודד

אשמח לדעת מה נותן לכם מוטיבציה ללימוד גמרא בישיבה?-בתוך אחד שקשה לו ממש ללמוד לימודי גמרא והלכה בגלל שזה מרגיש לי קצת מנותק ממני

היעדים הקבועים, האפשרות להעמיק, החברותאפתית שלגאחרונה
החייאה?טעמי🍫
בס"ד


אז מנסים להחיות את המקום?

יופיטעמי🍫
בהצלחה לנו✨️
איפה אתה לומד?שמיניסט באמ"ש
באזור ירושליםטעמי🍫

מעדיף לא לפרט

 

אתה?

גם באיזורשמיניסט באמ"ש
לא מפרט
גם באזוראיגנוטוס פברלאחרונה

לא מפרט

למה לא?פתית שלג

רק צריך להתקין בוט שימנע מלכתוב הודעות בזמן הסדרים..

יש כזה, אני יודע איך מתקינים לטלפוןשמיניסט באמ"ש
אגב, איפה אתה לומד?שמיניסט באמ"ש
זה נראה פורום מענייןמקפיצים נטושים

אולי נחייה אותו?

אני בעדשלג דאשתקד
יאללה לעבודה, תעלה דברים מעניינים ונגיב לך
אני במשבר. עמוק.מקפיצים נטושים

יושב בזמן סד"ע ומסתכל בפורומים של ערוץ 7.

איך יוצאים מזה?

לפי ההקפצות שלךשלג דאשתקד

נראה לי שישבת כאן כבר מסדר בוקר.

אבל יאללה תעלה סוגיה שהיית אמור ללמוד היום, או הסוגייה אחרונה שלמדת לפני המשבר, ונתחיל להתפלפל כמו בני ישיבות.

אני כאן

לאלא סד"ב לא הייתי פהמקפיצים נטושים
בלאגן, צריך לחשוב..מקפיצים נטושים

תחילת גיטין.

תקנת בפנובפ"נ,

מה קורה אם לא קויימה?

סחתן עליך!שלג דאשתקד

זה מסובך אחי,

לפי רבה - אם בית הדין חושש שהגט לא נכתב לשמה, אז אין המון מה לעשות... והחשש מתעצם לגעת תוספות (ב שבני חו"ל חולקים על ההלכה "וכתב לה - לשמה". כמובן ש"לאחר שלמדו" זה יותר קל כמו שהגמרא אומרת בהמשך. (אגב נדמה לי שהראב"ד פוסק כדעת רבה, כלומר שרבה אית ליה דרבא אז תכלס חוששים לשני הדברים).

לפי רבא, בגדול העניין יותר קל, כי הבלגן הוא למקרה שיהיה ערעור (כי אם אין ערעור אנחנו לא חוששים מעצמינו, כי משום עיגונה הקילו בה רבנן, כמו שכותב התוספות בתחילת הדיבור האחרון בדף ב.). עכשיו תראה, בעיקרון רשי בדף ג. נותן שני פירושים מה עוזר הפנוב"נ לפי רבא: 1. מרגע שהשליח אומר, הבעל יתבייש לערער. 2. הבעל עצמו כבר לא יהיה נאמן. ככה שתכלס אם לפי הפירוש הראשון, אז אין כאן עניין גדול.

מצד שני, צריך לקחת בחשבון את מחלוקת התוספות בדף ג. (בדעת ר"י), שגם אם הבעל מערער לא מאמינים לו, לעומת דעת הכפתור ופרח (נדמה לי איפשהו בפרק י) שאם הבעל עודה בלגן אז מאמינים לו ופוסלים את הגט. כך שהאמירה של בפנוב"נ או הכרחית או כמעט חסרת משמעות, ואז זה בעיקר כמו שאומר התוספות ש"בעל מידק דייק" הכוונה שמתלכחילה הוא מדייק ונזהר, וזו המטרה של האמירה.

הקיצור, לפי רבא זו תקנה שבאה להגן על מצבים מסובכים ולא ממש פותרת בעיות ספציפיות. אז זה לא נורא כל כך. אבל לפי רבה זה די בלגן אם הבחור לא אמר... (למרות שבפיכח ונתחרש לא גזרו חכמים, כך שאולי זה לא סוף העולם, כי רוב בקיאים הם).

לכבודך פתחתי את הגמרא בפנים שלג דאשתקד

מתוך רצון לא רק לקשקש מהזיכרון...

אז ככה, אם השליח לא אמר בפני נכתב וכו', זו מחלוקת בין רבי מאיר לחכמים בברייתא בדף ה:, והלכה כדעת חכמים שזה לא נורא רק שיחזור ויעשה את הפעולה ויאמר.


ולגבי השאלה מה קורה אם הבעל מערער אחרי שאמר בפנוב"נ, אז ראיתי שכבר בירודלמי יש התייחסות לזה ונאמר כך: "אמר ר' יוסי: חומר שהחמרתה עליה מתחילה שיהא צריך לומר בפני נכתב ובפני נחתם, היקלתה עליה בסוף שאם בא ועירער עררו בטל".

וואו, רצינימקפיצים נטושים

מבחינתי באמת הדיון מתחיל מהמח' תנאים הזו;

לפי ר"מ כל המשנה בגיטין ממטבע שטבעו חכמים הגט פסול, שזה מעניין כי לכ' מדאורייתא כשר, בעצם, היא עדיין נשואה ומותרת לבעלה הראשון? רק כי השליח לא אמר בפנופ"נ,
 

לפי חכמים - כשר, אז מה התוקף של התקנה? מה קורה אם לא מקיימים אותה? הכל טוב?!

לא נראה לי שחכמים כזה סבבהשלג דאשתקד

הרי הברייתא בעצמה ממשיכה "כיצד יעשה...". השאלה היא מה קורה אם הוא לא עשה את זה.

מצד שני, באמת לא מובן מה הטעם של רבי מאיר. הרי תכלס מדובר בחשש רחוק, כי רוב הדיינים בקיאים בלשמה (וכאן רבי מאיר לא אמור לחשוש למיעוטא, כפי שמסבירה הגמרא), ומן התורה עדים החתומים על השטר נעשה כמי שמחקרה עדותם בבית דין. אז למה היא פסולה מן התורה?


(נדמה לי שיש תוספות בדף ה על חלק מהנושאים האלה, אבל אני כבר צריך ללכת לישון כדי לקום מחר לסדר בוקר )

אשריך אתהשלג דאשתקד
יאללה תשתף מחר בחידושי סדר בוקר!!
אח... היה שיעור, עם המון חידושיםמקפיצים נטושים

אבל לא מספיק הייתי מרוכז בו,

 

לפתע עלתה לי התובנה שבעצם הסוגיא שלי בסדרי בוקר בשבועות האחרונים היא זו; 'ריחיים בצווארו ויעסוק בתורה'?!

תקשיב נשמה טהורהשלג דאשתקדאחרונה

מסכת גיטין אחת ה.... פשוט אחת המדהימותתת!!!

יש בה כל כך הרבה פרטים והיבטים, שהסיכוי להתעמק ולהבין הכל, זה כמעט אפסי. תסתכל רק על הסוגיה של רבה ורבא, איך אותה מדנה יכולה לקבל משמעות גם של שאלה הלכתית עקרונית (לשמה) וגם של שאלה עובדתית (קיום השטר) ואתה עומד מול משנה עם 100 דוגמאות (גבולות הארץ? סמוכות ומובלעות? עולי בבל ועולי מצרים - לפי רהינו תם?) ועוד משפטים דו משמעיים ושאלות טכניות של שליח להולכה, הבאה וקבלה; אישה שהביאה, עבד שהביא, בעל שהביא; עד נעשה דיין; עדי חתימה או עדי מסירה (וכמה שיטות מפשרות...). חתיכת סלט לא הגיוני, וזה עוד לפני שכל המצב מתהפך - לאחר שלמדו, מלתא דלא שכיחא וכו וכו.

נראה לך שאפשר לעשות את זה תוך כדי שינה? או תוך כדי ריחיים על צווארו???

עזוב אותך, אל תנסה לבלוע הכל. קח את מה שהכי הכי חשוב בישיבה: האווירה, החידוש, היצירתיות והרעיונות שעולים. אהבת תורה מהברק שלה. זה ימלא לך מצברים וזה מה שחשוב לך עכשיו!!

אתה הרי מכיר את הסיפור על "עולא אקלע לבבל" (בתענית וגם בפסחים), שבהתחלה היה מאוכזב איך אנשים שככה חוגגים לא לומדים תורה, אבל בדיעבד הוא הבין שהאנשים כל כך סובלים שצריך להודות שמישהו בכל זאת לומד תורה...

תשמח שאתה מנסה, שאתה משקיע, שאתה רוצה. תשמר את זה! בסוף תצליח ובענק!!!

ואל תשכח שאתה גם חייב: "וכי עני היית יותר מהלל?" (הסיפור הידוע ביומא)

חברים, אני בסגנון של ישיבות ברמה משכלית מאוד גבוההיונתןzxcv
עבר עריכה על ידי שדמות בחולות בתאריך כ' בשבט תשפ"ה 11:58

אני בן 25 מחפש עכשין ישיבה ברמה גבוהה כמו שיח יצחק באפרת למי שמכיר, 

כרגע מחפש באזור הצפון.

מבקש לא להכנס לדיונים על ישיבות ומה טוב ומה פחות 

אלא לגופו של עניין אם משהו יכול לעזור לי 

תודה רבה לכולם

למנהל היקר שמחק את התגובה שליפשוט אני..

היית יכול כבר לתקן את הטעות בכותרת, על הדרך

..קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך כ"ב בשבט תשפ"ה 16:38

..

אתה מחפש ישיבה בסגנון של שיח?קעלעברימבאר
אם הדגש העיקרי הוא על הרמה ההשכלתית הגבוההקעלעברימבאר

אז בצפון נראה לי זה מעלה גלבוע (לא כזה מכיר אבל נראה לי).

במרכז יותר אז יש את הר עציון, מעלה אדומים, ירוחם, עתניאל, מחנים, אורות שאול בתל אביב.

אם אתה מחפש משהו כמו שיח (סגנון הרב שגר אם אני לא טועה?) אז נראה אולי מחנים או עתניאל? לא זוכר בדיוק. בצפון לא יודע אם יש כזה סגנון אולי יש במעלה גלבוע אבל לא יודע באמת. ולא יודע מה הסגנון בנהריה או עכו

יש לך עוד פרטים על מעלה גלבוע?יונתןzxcv

וכן מחנים

לא יודע עוד. אפשר לבדוק באתר שלהם. אני יכול לשאולקעלעברימבאר

מישהו שאני מכיר שלמד במחניים, אם זה חשוב

או שיש כאן מישהו שמכיר את ישיבת מחנים טוב?קעלעברימבאר

או מעלה גלבוע?

בסגנון שיח יצחק יש את מעלה גלבועפתית שלג
מעלה גלבוע הם בסגנון הרב שגר?קעלעברימבאר
נשמע לי שכןפתית שלג

אבל אני לא מספיק בקיא בהגותו ובישיבה הנ"ל..

אגב ברוח השכלתית רוחנית ויותר שמרניתפתית שלג

יש את ישיבת ראש פינה

בית מדרש ראש פינה 

דוד שלי שם, כדאי לךימח שם עראפת
הצלחת לברר על ישיבה?קעלעברימבאר
מגדל העמקyys

ממליץ מאוד לבדוק את ישיבת חב"ד במגדל העמק.
מקום שלומדים בו ברמה מאוד גבוהה, עם סגנון חשיבה שמדמה את הסגנון המקורי של חסידי חבד לדורות - עם חקירה מעמיקה ודורשת אמת מוחלקת... שווה לנסות!

למה אתה מתכוון רמה משכלית גבוהה?קעלעברימבאראחרונה

אם הכוונה לרמת לימוד גבוהה אז יש את קרית שמונה באזור הצפון והמון ישיבות באזור המרכז וירושלים

ויתוראנונימי404

מישהו יודע אם אני חותם ויתור ואני באמצע מיונים (ספציפית עתודה) אז יגייסו אותי ישר או שהצבא נותן להמשיך להתמיין?

לימוד בשפת אמתפלוני אלמונ

מי שבקיא יודע בכתבי בעל ה"שפת אמת" על התורה והמועדים(ואולי גם בספרים אחרים) ויכול להמליץ על בין 3-4 קטעים יסודיים וחשובים בלימוד תורתו לכבוד יום פטירתו ב-ה בשבט אשמח שישלח בהודעת וואטסאפ(ואם אין אז סמס) למספר 050-220-3441

רלוונטי עד ראש חודש שבט תשפ"ה, תודה מראש

דיכאוןאנונימי404
אני שנה א ואני ממש לא מתחבר להסדר, זה עושה לי דיכאון... מה לעשות? אם אני חותם וויתור ישר מגייסים לצבא?
אם זה עושה לך רע, כדאי לעבורארץ השוקולד
אולי לצבא ואולי לישיבה אחרת, תלוי מה עושה לך רע.


אם זה דיכאון אמיתי, כדאי לשתף דמות מקצועית וגם רופא צבאי.

^^פתית שלג

ואולי למכינה

כדאי להתייעץ עם דמות בעולם האמיתי ..אגוז16
בהצלחה
דרוש כובד ראשנקדימון

ההחלטות שתקבל יכולות להיות משמעותיות ובלתי הפיכות, ולכן קודל כל חשוב שתשים לב לזה ותשקול צעדים בזהירות.


כמו שאמרו פה, ייתכנו כמה סוגי קשיים:

1. קושי בלימוד ובסף הדרישות הישיבתיות - כנראה מרבית האנשים חוטפים איזה שוק כשהם מגיעים לזה, אבל זה טבעי. האם ניסית לדבר עם ר"מ בישיבה שרתה נמצא בה? יכול להיות שבירור פנימי כזה יעזור לך להתפקס ולמצוא את המסלול שיהיה טוב לך.


2. חוסר התאמה עם הישיבה - זה קורה. למרות שחיפשנו ועשינו שבושים, אולי בחרנו לא נכון. יכול להיות שמעבר לישיבה אחרת זה כל מה שאתה צריך. סגנון לימוד אחר, סגנון חברתי אחר, סגנון אחר של גישה, מיקום אחר, וכדומה. אולי ישיבה גבוהה ולא הסדר, אולי מכינה ולא ישיבה. יש כל מיני אופציות, ואולי אתה צריך משהו מהאפשרויות האחרות.


3. רצון לצבא - יכול להיות שפשוט הצבא מדבר אליך חזק. זו גם אפשרות. באופן אישי אני חושב שתקופה בישיבות/מכינות זה חשוב לעיצוב העולם הפנימי שלך (מידות, תפישת עולם, עולם רעיוני), להרחבת ההשכלה התורנית שלך (הלכה, גמרא, ספרות אמונית, וכו), וליציבות מנטלית שנולדת משני הדברים הקודמים.

אגב, אם בעניין הצבא מה שמפריע לך זה העניין של שירות מקוצר, אז זה פתיר. אחרי שתסיים את תקופת הישיבה שלך, אתה בהחלט יכול להתגייס באופן רגיל. אבל בשביל זה אתה צריך ישיבה גבוהה או מכינה.


ואם אף אחד מאלה לא נראה לך מתאים, אולי הבעיה היא אחרת ושווה לשקול לפגוש איש מקצוע. אבל אלה החלטות שלא כדאי לקבל לבד, כדי לא לעשות טעויות אימפולסיביות.


בהצלחה רבה!

^^^ אם כי ההחלטה בסוף שלךארץ השוקולד
תתייעץ עם דמויות שמכירות אותך ואת המקומות אבל ההחלטה שלך
תמיד ההחלטה בסוף היא של האדםנקדימון
אבל מכיוון שמדובר בהחלטה שיכולה להיות בלתי הפיכה ויש לה משמעויות לשנים קדימה אז כדאי לעשות את זה בחוכמה, בשיקול דעת, ועד כמה שאפשר מתוך יישוב הדעת.
מסכיםארץ השוקולדאחרונה

אולי יעניין אותך