עבר עריכה על ידי ד. בתאריך ב' בתמוז תשע"ח 16:48
כמו שנאמר, "טול קורה מבין עיניך"....
הרי אתה אומר, "יש אנשים שמכניסים כאן תגובות בלי קשר לידע שיש או אין להם"...
והרי זה מה שאתה עושה ממש ברגע זה... וכי מניין לך ה"ידע", איזה ידע יש או אין להם? אז הנה, כבר אתה מכניס תגובה בלי קשר לידע שאין לך - שהרי אינך יודע באמת ממה מגיב השני ומה ה"ידע" שיש לו.
זה נכון גם לגבי מה שכתבת "מנטרות טפשיות ושטחיות"; "בלי חשיבה מעמיקה" - מניין לך?
וגם, "כאילו הם גילו את כל סודות הנפש והם יכולים לכתוב מה שבא להם" - הרי זה מה שאתה עושה. אתה בטוח שאתה יודע "מניִין" בא לה הענין הזה ("כל סודות הנפש"..), ורק האחרים טועים...
אז תראה, האמת היא שבתחילה, כשהגבתי על הודעתך הקודמת, חשבתי לכתוב משהו בכיוון (מעודן בהרבה) שכתבת כעת כלפי התגובה שאינה כשלך. אח"כ אמרתי לעצמי, מוטב להגיב על הענין עצמו, וגם להזכיר את האמת שיש בתגובה שלך.
אבל כיוון שכתבת, אומַר ב"חצי מילה", כי זה באמת לא הענין; רק החשש שלי שהיא "תיבהל" ממה שכתבת, ואז באמת תיכשל.. :
גם אני בגילך - במחילה - הייתי כותב כמו שאתה כתבת. הייתי עושה העִבָרָה מהירה, בין מה שלומדים בתיאוריה, לבין המציאות הלכה למעשה.
עם השנים, ועם התייעצויות של כל מיני אנשים, ראיתי שאף שבוודאי (כמו שגם הזכרתי דווקא, בתגובה עליה יצא קצפך...), ביחוד אצל בנות, יש צרכים נפשיים שמתבטאים לפעמים ב"צרכים" חיצוניים, ובוודאי שגם ההעמדה על הרצונות הרגשיים הללו, יכולה לעזור לנתב כחות למקום הנכון -
אבל עם זה, אכן יש גם יצר. נכון מה שכתבת, שלאדם יש "צרכים פנימיים טהורים וחיוביים", אבל לאדם יש גם יצר הרע. הדבר הזה, שמובחן בקלות במציאות, וכל דברי חכמים מלאים ממנו, אינו "מנטרה סדוקה"... זה שאנחנו היום לומדים רוחניות, אינו מהווה הכשר לקפיצה על כל הדברים הפשוטים. וגם בדברים הפשוטים הללו - יש עומק גדול.
אלא מה? שהיצר הזה, באמת לפעמים, ע"י העמקת ההרגשה (לא מספיק הידיעה. יש הבדל בין בנות לבנים) של הצורך העמוק, הנפשי, ניתן להרגיעו ולנתבו. ולפעמים, מעבר לכך, צריך גם לקרוא לו בשמו. כי גם אם הוא בא לעיתים מצורך נפשי עמוק, אבל יש לו כח שלפעמים לא יסתפק ב"הסבר" מה בעצם רוצים מבפנים.
לכן אמרתי, מצד אחד, ה"שטויות הללו" - כפי שהיא קראה להן, הן אכן תאוות בעלמא. יצר הרע, זו לא המצאה טכולוגית של הזמן האחרון...
ועם זה, אמרתי גם, שאפשר לעיין ולראות בלי קושי גדול מה הרצונות שעומדים מאחריהן (עם פירוט..) ושיש להם מקומות טובים וכשרים וטהורים להתמלא בהם.
[ובתגובה קודמת, כשהיה נראה שהיא רק רוצה "חופש", אז באמת גם אני עסקתי בלהסביר שזו נטיה טובה ביסודה. כשראיתי מה כתבה אח"כ ש"יש לה חשק", הבנתי שיש צד נוסף שצריך להעיר לגביו. זה בא עם נסיון החיים]
ואני חושב, שה"אכזריות", זה דווקא לומר לבחורה, "אם דברים כאלה עזרו לך ("מנטרות טפשיות ושטחיות"...), אז אין לך מה להמשיך לקרוא את דברי"... זו כמעט אלימות. אם משהו עוזר למישהו, אז לנסות לקלקל לו, רק בגלל אכזבה כי אתה חושב שדבריך "יותר לעומק"...
ואולי ה"זלזול בנפש האדם", הוא דווקא שבחור בן 21 בטוח שהו כבר מבין מה הנפש של בחורה, בגלל דברים רוחניים שלמד, יהיו חשובים (באמת) ככל שיהיו.
אז אני דווקא לא חושב שמה שכתבת בתגובתך הקודמת היו "שטויות". יש בכך אמת. אבל זה לא מספיק כשבאים לעזור למישהי שכרגע נמצאת במצוקה ממשית. לא רק ב"שאלות עיוניות".
וגם לשאלות עיוניות זה לא מספיק, כי מתעלם מצדדים נוספים שיש באדם.
[לגבי מה שכתבת בתחילה "ושה' יסלח לי"... לא כ"כ ברור למה את חושב שיסלח - ומה זה בדיוק קשור ל"ה' "... הרי ה' אמר שעבירות שבין אדם לחבירו, אין יוה"כ מכפר עד שירצה את חבירו.
נו, אז אם מישהו כותב בוודאות, ש"מכניסים תגובות בלי קשר לידע" (כשהוא עצמו כמובן אינו מכיר לא את האדם ולא את ה"ידע"..); "תגובה הרסנית", "תפיסה שטחית כ"כ", "מנטרות סדוקות בשקל", "מנטרות טפשיות ושטחיות" (לא נראה לך שזה עצמו קצת "טפשי ושטחי" לכתוב כך?..); "משפריצים תגובות ללא אבחנה וחשיבה מעמיקה כאילו גילו את כל סודות הנפש והם יכולים לכתוב כיד הדמיון הטובה עליהם" (נראה לך "מעמיק" לכתוב כך? לא קצת "דמיון"?); "יש כאן נפש.. אי אפשר לזלזל בה ולזרוק מנטרות" (בטח שהשני פשוט מזלזל וזורק מנטרות?..); "מנטרות טפשיות על אמת וטוב"; "בלי להתבונן לעומק"; "הזלזול העמוק בנפש האדם... בצורת הכתיבה הזו הוא פשוט לא נתפס"; "זלזול אכזרי";
אז מעבר למה שענינו על גופם של דברים - אם מישהו כותב ככה, בסגנון כזה, למה הוא חושב ש"ה' יסלח לו"?....
זה נראה לך "עמוק"? "ענוותני"? "רגישות לבני אדם"?.. לא.
ידידי, טול קורה מבין עיניך..]