נתניהו בישבת ממשלה בקריה
נתניהו בישבת ממשלה בקריהחיים צח / לע"מ

מבצע "צוק איתן": ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (שישי) בפתח ישיבת הממשלה המיוחדת בקריה בתל אביב לכניסה הקרקעית של כוחות צה''ל לרצועת עזה.

"זה היום העשירי שישראל נתונה למתקפת טרור על עריה ואזרחיה. צה"ל פועל נגד החמאס וארגוני החמאס בעזה, בים, באוויר ועכשיו גם ביבשה", אמר נתניהו.

ראש הממשלה שב והדגיש את מטרת המבצע כפי שהוגדרה בשלב זה של המערכה. "כוחותינו החלו בפעולה קרקעית כדי לפגוע במנהרות טרור שחודרות מרצועת עזה לשטחה של ישראל. למנהרת טרור כזאת חדרו אתמול לפנות בוקר מחבלי חמאס לאזורנו במטרה לבצע פיגוע המוני נגד אזרחי ישראל. צה''ל סיכל גם הפעם את פעולת הטרור הזו בהצלחה".

"מאחר שאין אפשרות לטפל רק מהאוויר במנהרות, חיילינו עושים זאת גם מהקרקע. גם כאן אין ערבות למאה אחוז הצלחה אבל אנחנו עושים הכל כדי להשיג את המירב", הבהיר נתניהו והביע צער על מותו של החייל איתן ברק הלילה בפעילות המבצעית.

נתניהו הדגיש כי ההנחיה שניתנה לצה"ל מהקבינט המדיני-ביטחוני היא להיערך לאפשרות של הרחבה משמעותית בפעילות הקרקעית. "הפעולה אמש באה לאחר שישראל הסכימה גם להצעה המצרית להפסקת אש וגם ליוזמת האו"ם להפוגה הומניטרית. בשני המקרים החמאס המשיך לירות".

"בחרנו לצאת לפעולה אחרי שמיצינו את האפשרויות האחרות ומתוך הבנה שללא הפעולה המחיר שנשלם יכול להיות גבוה בהרבה", ציין ראש הממשלה.

באשר ליחס מדינות העולם לפעילות צה''ל בעזה סיפר נתניהו כי עוד טרם למבצע ''צוק איתן'' שוחח עם מנהיגים בעולם, הסביר להם את המצב הבלתי אפשרי שבו נתונה ישראל והצורך להגן על אזרחינו. "מאז, בפעילות מדינית והסברתית בלתי פוסקת אנחנו מייצרים את המרחב הבינלאומי כדי שנוכל לפעול בשיטתיות ובעצמה מול ארגון טרור רצחני ושותפיו".

"צה''ל הוא צבא מוסרי שאיננו שואף לפגוע אפילו בחף מפשע אחד", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "אנחנו פועלים רק נגד מטרות טרור ואנחנו מצרים על כל פגיעה בשגגה באזרחים".

"מי שנושא באחריות בפגיעה בבלתי מעורבים הם ארגוני הטרור שתוקפים את אזרחינו ומשתמשים באזרחים שלהם כמגן אנושי. אני יודע שבמערכות אלה תמיד מתקבלת בדעת הקהל העולמית תמונה מעוותת של המערכה. זה בלתי נמנע אבל בשונה מתמיד הפעם ישנם רבים בקהילה הבינלאומית שמבינים שמי שנושא באחריות לקרבנות זה החמאס והחמאס בלבד".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון אמר בפתח ישיבת הממשלה כי חמאס כבר שילם מחיר כבד ויוסיף לשלם עד שיפסיק את ירי הרקטות. "מי שינסה לשבש את חיינו, נכה בו קשות ונגרום לו להתחרט על מעשיו. מבצע 'צוק איתן' יימשך כל עוד יש צורך בכך ועד אשר ישובו השקט והביטחון אל ישראל".

חייל צה"ל איתן ברק, בן 20 מהרצליה, נהרג בשעות הלילה בפעילות מבצעית בצפון רצועת עזה כחלק ממבצע "צוק איתן". לאחר מותו הועלה ברק לדרגת סמל-ראשון. נבדקת האפשרות כי החייל נהרג מאש כוחותינו.

ארבעה חיילים נפצעו מירי ומרסיסי פצמ"ר - שניים שנפגעו בינוני פונו לבית החולים סורוקה בבאר-שבע ועוד שניים, שנפגעו קל מפיצוץ פצצת מרגמה, פונו במסוק למרכז הרפואי שיבא בתל השומר. 

כוחות צה"ל איתרו הבוקר (שישי) שני פתחי מנהרות טרור ברצועת עזה. כוחות צה"ל נכנסו הלילה לאזורים נרחבים ברצועה – בצפון, בדרום ובמרכז. כוחות חיל הרגלים נכנסו בליווי כוחות שריון, הנדסה, טיס ומודיעין. כמו כן, ספינות של חיל הים תקפו יעדים בחופיה הצפוניים והדרומיים של הרצועה, בהם חופי העיר עזה וחופי העיר סודניה שבצפון הרצועה.