מיכל אגמון גונן
מיכל אגמון גונןצילום: אתר בתי המשפט

השופטת מיכל אגמון גונן הודיעה היום (שלישי) על ביטול השתתפותה בכנס של האגודה לזכויות האזרח, זאת בעקבות הפרסום בערוץ 7 בדבר השתתפותה בכנס הפוליטי.

כזכור, שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופטת אגמון גונן, הייתה להשתתף בניגוד לחוק בכנס של ארגון השמאל הרידיקלי. מדובר בכנס לציון 50 שנה לאגודה לזכויות האזרח, שיתקיים במשך יומיים בחודש מאי במבנה הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב.

בעקבות הפרסום בערוץ 7 ותלונת ארגון "בצלמו" ו"פורום בוחרים בחיים" השופטת קיבלה הנחייה לפנות לוועדת האתיקה לשופטים, שאסרה על השתתפותה בכנס.

חברי כנסת, ובתוכם ח"כ אופיר סופר, ח"כ עמיחי שיקלי וח"כ עידית סילמן פנו לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ודרשו ממנה שתאסור את השתתפות השופטת בכנס הפוליטי.

שי גליק מנכ"ל בצלמו שהוביל את המאבק מסר: "מדובר בניצחון לזכויות אדם. ועדת האתיקה של השופטים קבעה היום חד משמעית האגודה לזכויות האזרח איננה גוף שדואג לזכויות האדם אלא גוף פוליטי ששנוי במחלוקת ציבורית עמוקה. אנחנו מודים לוועדה שהחליטה את ההחלטה הנכונה וקוראים לנשיאה לאסור כעת על השופטת לדון בתיקי האגודה אחרי שנחשף באופן ברור שהיא אוהדת ותומכת באגודה. אנחנו נמשיך להילחם במי שמגן על מחבלים ומייצג אותם ונחשוף את האמת בכל עת ובכל מקום".

כפי שפורסם, סעיף 17(ב) ב"כללי אתיקה לשופטים, תשס"ז-2007" שנכתבו מכח "חוק בתי המשפט, תשמ"ד-1984", קובע כי "לא ייטול שופט חלק באירוע הנערך על ידי מפלגה או גוף פוליטי אחר, או במסגרת אחרת שלה זהות פוליטית או מפלגתית". סעיף 18 בכללי האתיקה קובע כי "שופט יימנע מהביע בפומבי דעה בענין שאינו משפטי בעיקרו והשנוי במחלוקת ציבורית".

לשם ההשוואה, בשנת 2017 נשיאת בית המשפט דאז מרים נאור החליטה להחרים את הטקס הממלכתי לציון יובל שנים להתיישבות ביהודה ושומרון וסירבה לשלוח לאירוע הממלכתי נציג מטעם בית המשפט העליון, את השופט ניל הנדל.

מכיוון שמדובר היה באירוע ממלכתי ביוזמת ממשלת ישראל, נציג בית המשפט העליון אמור היה להשתתף באירוע על פי כללי הפרוטוקול. חרף זאת, כאמור, הנשיאה נאור החליטה להחרים את הטקס משום שלטענתה מדובר היה באירוע "שנוי במחלוקת" והשתתפות בטקס מנוגדת לכללי האתיקה של השופטים.