רכבל לכותל. הדמיה
רכבל לכותל. הדמיהצילום: רוזנפלד ארנס אדריכלים בע"מ

בג"ץ דחה הבוקר (ראשון) את עתירות השמאל נגד הקמת רכבל ממתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים, לשער האשפות בעיר העתיקה.

את העתירות לבית המשפט העליון הגישו ארגון עמק שווה, עמותת אדם טבע ודין, תושבים בסילוואן וסוחרים בעיר העתיקה ועמותת היהדות הקראית העולמית.

השופטים יוסף אלרון, ענת ברון ואלכס שטיין החליטו שאין מקום להתערבות שיפוטית לאור העובדה שמוסדות התכנון שקלו את ההיבטים השונים של הפרויקט.

תוכנית הרכבל כוללת קו שאורכו 1.4 ק"מ עם ארבע תחנות. בשעות השיא יוכלו לנסוע בו 3,000 נוסעים בשעה. הפרויקט שמתוכנן על ידי רוזנפלד ארנס אדריכלים בע"מ נועד להקל על המצוקה הקשה בתחום הגישה התחבורתית לעיר העתיקה.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אמר: "אני מברך על החלטת בג"ץ. נמשיך לקדם במרץ את פרויקט הרכבל, שבאמצעותו ניצור מענה תחבורתי לעומסי התנועה הכבדים ונאפשר גישה קלה לכותל ולעיר דוד. כפי שהרכבת הקלה משרתת את כולם, כך יהיה עם הרכבל שיביא עמו בשורה תחבורתית לתושבי ירושלים כולה, ולמבקרים בה שיהנו מהפעלתו".

עמותת עמק השווה, שעתרה לבג"ץ, מוחה: "השופטת ברון היטיבה לנסח, אך ברחה מהחלטה - 'הרכבל מתוכנן לקום באתר מורשת לאומי ועולמי, ייחודי מסוגו בכל היבט שהוא - היסטורי, דתי, ארכיאולוגי ונופי. גם פוליטי'. המאבק המשפטי הסתיים, המאבק הציבורי מתחיל".

נזכיר כי לפרוייקט הרכבל שמטרתו בין היתר להקל את ההגעה לכותל נרשמה התנגדות של שרת התחבורה מרב מיכאלי. מזכיר הממשלה שלום שלמה נדרש לנושא והבהיר לבג''ת כי להתנגדותה של השרה אין כל תוקף או מעמד משפטי.

שלמה כתב לראש העיר משה ליאון: "ברצוני להבהיר אחר בירור עם היועץ המשפטי לממשלה, כי אין להתנגדות שרת התחבורה מעמד משפטי בשלב זה, מאחר שמדובר בתוכנית מתאר ארצית לתשתית לאומית שאושרה על ידי ועדת השרים לענייני תכנון, בניה, מקרקעין ודיור, וקיבלה תוקף של החלטת ממשלה. לפיכך, תכנית הרכבל לעיר העתיקה היא בגדר דין ואין בעמדתה של שרת התחבורה כדי לשנות ממנו".

מיכאלי טענה כי הנזק בפרוייקט יעלה על התועלת שלו. "אין לרכבל תפקיד תחבורתי משמעותי. יש לבחון ברגישות הראויה את הנזקים הנופיים של הפרויקט באגן העיר העתיקה ובנכסי מורשת החשובים לנו כל כך, ואת ההשלכות המדיניות והביטחוניות של קידומו".