את הבחירה נחקור בעזרת משל: ישנו אדם שמעשן הרבה סיגריות, ובלילות מרגיש כאב קשה בחזה.
באותה שעה בה הוא חש את הכאב הוא מבטיח לעצמו: לא אעשן מחר! איני רוצה כי יחזור הכאב!
אך כשקם למחרת, מתעורר בו הרצון לעשן מפאת חוזק הרגלו בכך.
כשעומד הרצון מול יראת הכאב, אנו מבחינים כי אומר לעצמו: אעשן רק אחת,
זו וודאי לא תכאיב לי.
אך כמובן שנמשך ומעשן עוד ועוד כל אותו היום, ובכל פעם מחדש יאמר לעצמו, הלא רק אחת היא.
וכך שוב ושוב מדי לילה ויום.
ואלמלא טענתו זו למיעוט הנזק שבסיגריה אחת בלבד, אילו היו לפניו שני הרצונות,
הרצון שלא יכאב והרצון לעשן, והיה דן בהם בשיקול דעת, וודאי שפחד הכאב ייגבר על הרצון לעשן.
וודאי שהרצון שלא יכאב לו גובר, כי אם לא אכפת היה לו מהכאב היה מעשן אדעתא דייסורין.
העובדה שהוא משתמש בסברה זו המבטיחה לו כי לא יכאב,
מגלה לנו כי בעצם הרצון שלא יכאב חזק הוא אצלו יותר.
מכאן אנו למדים, כי אדם יכול להסיח דעתו מן האמת הברורה לו,
ע"י דמיונות המבלבלים ומכסים ממנו כי בשקר אוחז הוא.
שני רצונות לפניו, והוא מטעה עצמו בדמיונות ואוחז ברצון המוטעה! מי גורם לו זאת?
האדם.
האדם גורם לעצמו זאת.
הדבר אותו יכול לומר האדם לעצמו הוא,
"מה תועלת לי בשקר? הדמיון לעולם אינו מכפיף אליו את המציאות.
וכשאני שומע אל דמיוני, המפסיד הוא אני."
או במשל ספציפי זה: כאב חזק יתפוס אותי בלילה.
טועים החושבים, כי הגורם לאדם לאחוז בטעות הוא חולשת הרצון האמיתי.
הרצון האמיתי חזק הוא, והאדם יודע כי טועה הוא, ויכול לבחור באמת.
בחירה זו תלויה בו לגמרי, והוא האחראי לה.
רק שלעיתים בוחר האדם ומגבב לעצמו דמיונות ומסיח דעתו מן האמת, וכך משפיע על תהליך הבחירה שלו.
(היינו, תהליך הבחירה נמצא במה שמספר האדם לעצמו קודם בחירתו,
ולא בעמידתו מול חוזק הטענות עצמן.)
וזה בדוק ומנוסה:
אדם אשר גבר על יצרו אפילו רק פעם אחת, יודע להרגיש מהו אמת ומהו דמיון ומצליח להתרחק מן הדמיון.
אולם מי שלא התגבר על יצרו מעולם, לא יכול להבחין כלל כי קיימת בחירה בידיו,
כי נסיונו יורה לו שבכל צומת בחירה אשר בה נתקל, הרצון שיעבד אותו באין מוצא.
ועל כן אינו מבין כי קיימת בעולם כלל בחירה;
הוא רואה בשרשי מעשיו סיבות חיצוניות ומסובבים.
נמצאנו למדים, כי תוכן הבחירה הוא להבחין מהי האמת, ולדעת, כי השקר - בדיות דמיונו הוא.
אילו לא יאמר לעצמו זאת, הוא מסוגל לתפוס את השקר כמציאות,
ואז להכניס עצמו למקום בעייתי מאד, הרי לפתע יעמדו לפניו שתי מציאויות ויהיה עליו לבחור באחת מהן.
לכן הבחירה היא בשלב אחד קודם; היכן שלומד להבדיל בין מציאות ודמיון.