בס"ד
"אור לארבעה עשר, בודקין את החמץ לאור הנר." (משנה פסחים א,א)
המשנה רומזת באופן מופלא למלחמתו של האדם ביצה"ר מיד בהגיעו לגיל מצוות.
האדם צריך לשרוף את החמץ(=יצה"ר) שבקרבו,
שכמו שהשאור מחמיץ את העיסה- כך היצה"ר מחמיץ את לב האדם,
וצריך לבדוק את היצה"ר מיד שמגיעים למצוות.
וכמו שנאמר: "בודקים את החמץ לאור הנר"-היצר הטוב דומה לנר ולאורו יבדוק האדם בכל מעשיו.
וחכמים באו ואמרו שמי שלא בדק או לארבעה עשר(-לפני בר המצווה) יבדוק בארבעה עשר שחרית, כשהוא בשנתו ה14.
ואם לא בדק בארבעה עשר יבדוק בתוך המועד.
ומהו המועד?
קודם גיל 20, שלאחר גיל 20 מתחילים להעניש את האדם.
ואם לא בדק אז יבדוק בשאר חייו.
וממשיכה המשנה ואומרת: "מה שמשיר , יניחנו בצנעא, כדי שלא יהא צריך בדיקה אחריו."
והכוונה היא שאחרי הבדיקה, כל דברי החומר שנשארו: האכילה, השתייה, השינה, המלבושים וכו'.."יניחנו בצינעא".
כלומר, ישים את המגמה האמיתית נגד עניו, עבודת הבורא, ויטול מצורכי העולם בצנעא, כדי חיותו.
חג שמח!!!
הכי חשוב בפסח זה לבער את החמץ הפנימי!
בניסן נגאלו ובניסן עתידים להיגאל!!