שרשור חדש
משחקי חנ"מ בע"מסאפסאפ

צריכה משחק היכרות לחניכה חדשה יש רעיונות ?

גיל? אוכלוסיה?שריקה


כיתות נמוכות א-דסאפסאפ


רעיון, תגידי אם הכיוון...שריקה

להכין 6 קלפים, על כל קלף יש ציור שמבטא שאלת היכרות

(בית- איפה אתה גר, מחברת- איזה מקצוע אתה אוהב, ממתק- איזה ממתק אתה אוהב, וכו')

מהצד השני הקלפים ממוספרים מ1 עד 6

(אפשר בנקודות במקום במספרים)

 

הקלפים מונחים על השולחן הפוכים- המספרים כלפי מעלה.

כל אחד בתורו מטיל קוביה, מרים קלף בהתאם למספר שיצא לו, ומספר על עצמו לפי הציור.

 

זה משחק די קצר.

כיוון טובסאפסאפ


טוב, אז, צריך עוד? שריקה

או שמספיק?...

אני שאמח לעוד רעיונותסאפסאפ

אם יש לך בשפע ..חושף שיניים

אני פשוט לא יצירתית בעליל ויש לי עוד מבחר רב של משחקים להגיש ..

 

מממ אין לי בשפע, שאלתי כדי שאחרים ידעו אם לענות עוד... שריקה

עוד משחקים הכוונה לעוד משחקי היכרות?

 

או למשחקים אחרים?

כרגעסאפסאפ

אני יסתפק רק במשחקי היכרות ..

צריכה להגיש אותה שסוף שבוע

ומשחקים אחרים לא כרגע אולי בהמשך השבוע יעדכנו על משו ..

רעיונותרק אמונה

(זה לא אוכלוסית פיגור נכון?)

אולי כל אחת יוצרת לעצמה סמל עם השם שלה

בצבעים ולורדים ורושמים את השם

ואז מציגה את עצמה ואומרת משהו אחד על עצמה-

שחשוב שידעו

תני דוגמה על עצמך

(זה סתם כלל חשוב בחינוך מיוחד-תמיד להדגים)

 

או השיר (מכירה ?)אבדה לנו ילדה?

 

מחפשת משהו יותר מושקע?

אני אנסה לחשוב עוד

בגדול ציורים זה אהבה אצל בנות(לפחות  אלו שאני מכירה)וציור חופשי בעיקר

קצת ברמה גבוהה.. להכין קולאז' מעיתונים על עצמי.רחפת..
המוח שלי עדיין בחופשה... אבל מנסה..חיוך מיוחד

מילוי תעודת זהות עם כל מיני הגדרות (מגורים, תחביב, מקצוע אהוב...) שאת בוחרת וציור של תמונה או שמראש תשימי תמונה של כל אחד בצד.

 

משחק סולמות ונחשים עם שאלות הכרות ומשימות קלות וכיפיות..

 

 

תודה לכולם אהבתיסאפסאפ

יש לי להגיש השבוע עוד משחק דידקטי על איזה סיפור שקיבלתי איך מתחילים מה עושים מה זה אומר לעשות משחק על סיפור ?

 

קודם כל תחשבי מה המטרות שאת רוצה להשיג ע"י המשחקשריקה

אח"כ צריך לחשוב איזה משחק מתאים כדי להשיג את המטרות האלו..

מזאת אומרתסאפסאפ

יש לי סיפור מה זה אומר לקחת מטרות ממנו ?

מה את רוצה להשיג בעזרת הסיפור הזה?שריקה

העשרת ידע עולם?

יכולת פתרון בעיות?

הסקת מסקנות?

אוצר מילים?

 

בשביל לחשוב על רעיון למשחק, צריך לדעת לאיזה כיוון לחשוב.

או שזה סתם בשביל הכיף?

חח ממש לא לכיףסאפסאפ

אבל תודה על הכיוון

אם תשתפי במטרה, בגיל של הילד, ובאוכלוסיה, אולי נוכל לעזור..שריקהאחרונה

וגם האם זה פרטני או קבוצתי- ומה גודל הקבוצה..

קצת על חינוך מיוחד-מהזוית שלירק אמונה

מנסה לענות ל@ע מ(לא מתיג לי תגיד אם ראית)

שאלת

בגדול נראה לי שקודם כל ברמה של להבין יותר מי הם הילדים המיוחדים, כלומר: מה המיוחדויות השונות - מהקלות לקשות, מה ההשלכות, איך זה קורה (גנטי, סיבוכים ברחם או בלידה, וכו'). ואח"כ גם ברמה של ההתנהלות, דגשים איך להתנהג ואיך לא להתנהג עם ילדים מסוימים (או שזה לא קשור לתחום וכל ילד לגופו כמו בחינוך הרגיל?), אולי קצת על התרופות שהם מקבלים, וכו'. מה שלומדים ומעניין אני אשמח לשמוע.

 

 

אני עונה טיפה איך שאני רואה את זה ומה שלמדתי:

 

*מיוחד זה רצף של אלה שזקוקים לחינוך בלתי רגיל (נגיד גם המחוננים נקראים חנמ)

המיוחדיות השונות -יש הרבה גם:רצף האוטיזם.לקויי למידה.פיגור שכלי(בזה יש כמה רמות תפקוד-פיגור קל(הכי גבוה)

פיגור בינוני.פיגור קשה)לקויי ראיה שמיעה.בעיות שפתיות ועוד..

קלות וקשות אז כמה שהאדם יותר מתפקד  ומתקשר זה נקרא יותר קל...

 

*השלכות-קושי בתפקוד קשיים חברתים קשים לבצע דברים כמו בני הגיל.ועוד...

 

*איך זה קורה-תסמונת דאון זה גנטי-יש כרומוזום נוסף על היתר.ויש עוד מחלות שהם גנטיות וכוללות פיגור שכלי.

פיגור הרבה פעמים נהיה מחוסר חמצן למוח(באחד הסיורים שהיתי במסגרת הלימודים ראיתי  ילדה שנולדה רגילה

ושאפה פקק של לורד ונחנקה מעט וככה נמחקו לה במוח תאים ולקתה בפיגור.עוד ילדה שעבדתי עימה-חלתה במחלה

דלקת קרום המח וכככה היה לה חוסר בחמצן איכשהוא ולקתה גם בפיגור(ראיתי תמונות שלה רגילה-אמא של שבת בגן

ולעומת איך שהיא היום התפרצויות זעם לא מילולית לא לימודית זה עצוב נורא)

לקות ראיה שמיעה יכולה להיות גנטית יכולה להיות ללא קשר לגנטיקה

לקוי למידה יכול להיות גם סביבתי(מהבית)

 

*התנהלות יש ואין כללים.

נגיד מי שברמה שכלית גבוהה-לא לדבר איתו כמו ילד קטן-כי הוא נפגע

יש כאלה שצריכים לשמור עליהם שלא יסכנו את עצמם(לדוג' במפגש ראשון שלי בעבודה עם האוכלוסיה של פיגור בינוני-קשה לא כיוונו אותי ונתתי לילדות לשחק עם פלסטלינה והגברת הכניסה אחר כבוד לפה ובלעה)

זה גם כל דבר לגופו וגם יש איזה שהיא התאמה בין האבחנה של הילד לאיך שאמורים להתנהג איתם

אם יש לך שאלה על לקות ספציפית אז אפשר לנסות לענות יותר מדויק)

 

*תרופות-יש את הריטלין ומשפחתו לכל הקשיי קשב-וזה סיפור שלם כידוע

יש עוד תרופות ממוקדות לבעיה

לנפשי את שלו

לאפליפסיה את שלה(נתקלתי במחלה הזו רבות)

 

*דברים מענינים-אותי ענין כמו שכתבתי בבליותרפיה שזה תרפיה בכתיבה.מבוא לפסיכולוגיה.זה בגדול

וזה גם תלוי באיך שהמורה מרצה גם.

ומה שאני יכולה לומר זה שבהתחלה הכלח היה סלט גדול בשבילי

למדתי מלא קורסים ביחד ולא הבנתי מה קשור למה

עד שבסוף איכשהוא אירגנתי את עצמי ובכלל כשהתחלתי לעבוד ולעשות עבודה מעשית-הבנתי עוד יותר

וגם ראיתי מה יותר מענין אותי ולמה אני מתחברת

מה אתה אומר?הסברתי טוב?יש שאלות?עוד דברים?

ולהרחבה תקרא בויקפדיהחינוך מיוחד – ויקיפדיה

 

 

מעניין, תודהע מ
ותודה על ההשקעה! ענית טוב👍👍, ויש כמה שאלות:

מעניין שאת מכניסה גם את המחוננים לחנ"מ. את מתכוונת גם למחוננים שאין להם אף בעיה חברתית/תקשורתית? ילד רגיל לגמרי רק יותר חכם מטבעו?

אוטיזם - מה זה בדיוק? רק בעיות של תקשורת עם הסביבה? כל השאר יכול להיות תקין?

פיגור שכלי כולל גם תפקוד (עד כמה הוא עצמאי) וגם הבנה ותקשורת?

ומה הכוונה "בעיות שפתיות"? קשיים בהגייה ובדיבור?

ושאלה חדשה: איך אני מזהה אם לילד מסויים יש פיגור שכלי, אוטיזם או תסמונת דאון (וכו')?
שוב תודה.
בעיות שפתיותשריקה

בגדול כשאומרים בעיה שפתית מתכוונים ל*שפה* ולא ל*דיבור*.

שפה זה ה"מה"

והדיבור זה ה"איך"

 

בעיית שפה יכולה לכלול:

*אוצר מילים דל (בכל מיני רמות. החל מילד שאומר רק 10 מילים בגיל שאמור להיות הרבה יותר. ועד ילד בבי"ס יסודי שלא מכיר פעלים ספציפיים ומילים ברמה גבוהה ולכן יגיד על כל דבר 'לעשות' או 'לשים' ולא ישתמש במילה המדויקת)

*בעיות במורפולוגיה- שזה ההטיות של המילים, השימוש בבנינים, הטיות מין ומספר

*בעיות בתחביר- משפטים קצרים ופשוטים בלבד, תחביר לקוי

*קושי בארגון מסר מילולי- למשל ילד גדול שמספר סיפור חסר עם מעט מאד פרטים ובלי מבנה סיפורי 

*בגיל בי"ס זה יכול להתבטא גם בקושי עם שפה כתובה- קושי להבין טקסט כתוב ולהפיק אותו

 

כמובן שהכל ביחס למצופה מהגיל

 

בעיה בדיבור יכולה הרבה פעמים ללוות בעיית שפה (במיוחד אם יש בעיה מורכבת יותר, כמו פיגור שכלי, ולא רק בעיית שפה), אבל יכולה גם לבוא לבד.

בעיות דיבור לדוג:

*קשיי הגייה - השמטות של הגה מסוים, החלפות (הגיה של הגה אחד במקום אחר, נגיד ס' במקום ש'), הגיה של הגה מסוים באופן משובש

*אפרקסיה- שזה קושי בתכנון הדיבור, מה שגורם לשיבושים לא עקביים (פעם אומר נכון ופעם לא נכון- את ותו הגה, או את אותה מילה), השמטות של חלקי מילים עד רמה של הגיה ממש רק של חלק קטן מהמילה\

*בעיות שטף- גמגום, דיבור חטוף (שזה דיבור מהיר עם השטת הגאים)

*בעיות קול

 

אוטיזםשריקה

בגדול אוטיזם זה רצף

עפ"י הDSM-5 (שזה ספר האבחנות הפסיכיאטריות של האמריקאים) זה נקרא "הספקטרום האוטיסטי".

ההגדרה, עד כמה שזכור לי עכשיו, זה אכן הבעיה התקשורתית- יש רצון מופחת לקשר עם בני אדם, ובעיה ביכולות התקשורתיות.

 

גם אם נתסכל רק על ההיבט התקשורתי, מדובר על רצף רחב מאד.

 

החל מילדים שאין להם תקשורת בסיסית- לא מביעים רצונות לצרכים בסיסיים, לא זקוקים לאישור מהסביבה, מעין חיים בבועה.

הרבה פעמים התפקוד הנמוך יכול לבוא גם עם IQ נמוך (בעצם פיגור), בעיה שפתית,

האוטיזם מאופיין בתנועות אקולליות- שזה תנועות חזרתיות- למשל תיפוף\התנדנדות קדימה ואחורה, ובדיבור אקוללי- חזרה שוב ושוב על שיר מסוים או חיקוי בלי הבנה של דיבור ששומעים.

 

עד אוטיזם בתפקוד גבוה (בDSM-4 כונה אספרגר), שאלו אנשים שיכולים להראות במבט ראשון תקינים, אך הם פחות מחפשים חברה, או שהם מחפשים חברה אך לא יודעים כיצד להתנהג בסיטואציות תקשורתיות.

זה יתבטא למשל בקשוי עם הבנת דו משמעות, קושי בהבנת הומור וציניות.

אם ישאלו אותם אם יודעים איך מגיעים ל.. הם יגידו 'כן' וימשיכו הלאה- מבחינתם הם ענו על השאלה.

 

 

 

יש הסתכלות על אוטיזם שהם בעצם רואים את הפרטים אבל לא את את התמונה השלימה.

הם רואים את העצים אבל לא את היער.

וזה מסביר את הקושי החברתי- הם בעצם מבינים כל פעולה\כל מבע שפתי בהקשר המאד מצומצם שלה, בלי להבין את ההקשר הכללי.

בגלל היכול שלהם לראות פרטים לפעמים מסתכלים עליהם כגאונים, אבל זה בד"כ יתבטא במשימות מסוימות. למשל ביכולות מתמטיות גבוהות. אבל הם בהחלט יכולים להיות חכמים מאד.

 

 

פיגור שכלישריקה

ההגדרה של רמת הפיגור (קל, בינוני, קשה)

היא לפי רמת IQ

שזה כמובן כולל בפנים את כל היכולות הקוגניטיביות, כולל שפה ותקשורת.

 

אני חושבת שבד"כ ככל שהפיגור יותר קשה, זה יבוא גם עם תפקוד יומיומי (התלבשות, רחצה וכו') נמוך יותר, אבל לא בטוחה...

 

וסילחה שחילקתי לכמה תגובות, זה היה יותר נוח לענות לפי נושאים

 

עונהרק אמונה

ו@שריקה

וואו איזה יופי של תשובות!!

מחוננים זה כאלה עם אנטלגציה גבוהה ממש (נגיד ילד עם מוח של מבוגר)

זה עם שצריך חינוך אחר מהרגיל

(נבחן לפי רמות של מבחני אי קיו)

בויקפדיה שם רשמו על זה ופירטו עוד.

 

אבחון זה רק מאבחן כן?

אבל אם אתה רוצה סתם לדעת אז:

-תסמונת דאון זה הכי קל -מראה של עינים מלוכסנות.לשון ארוכה(בחוץ הרבה פעמים)

אצבעות ידיים קצרות ורחבות.צוואר מעט קצר(הם נמוכים יותר הרבה פעמים)

 

-אוטיזים-הרבה פעמים אין להם קשר עין רצוף.(הם בורחים מזה).בעיות דקדוקיות תחביריות בדיבור.קושי בהבעת רגשות.יכולים להיות גאוניים אגב.וללא פיגור שכלי.

יש ספר'האיש שחשב שאישתו היא כובע'

אם זכור לי נכון מסופר על גאון בחשבון שקלט את אשתו ככובע

-פיגור-לא מתנהגים-מתפקדים כבני גילם(זה ההערכה גסה כן?)

 

תודה שאתה שואל בזכותך אני עושה סדר בראש גם לעצמי

 

תודה לשתיכןע מ
@שריקה @רק אמונה
עשיתן סדר.
בשמחה שריקהאחרונה


איך טני שמה במועדפים שלי את הפורום הזה?נפש חיה.
הצךחתי תודהנפש חיה.
איזה כיף !לי יש גם שאלהרק אמונה

יש אופציה לקבל התראה 

על פעילות כאן?

כשמגיבים לך.נפש חיה.
וחוץ מזה?רק אמונה


אינלי מושג.נפש חיה.
תודהרק אמונהאחרונה


ברוכה הבאה לניהול @יעל מהדרוםרק אמונה


בהצלחה איוושהאחרונה