עדכון: מצפה אביחיn.m.
נחמד +++++מעוז אסתראחרונה
"לא תקיפו פאת ראשיכם"AEB
ממ..tomerittal
אני לא חושב שזאת הלכה ממש, אולי יש למנהג הזה בסיס בהלכה.
ואיך זה קשור לפורום???
זה קשור משום:אזמרה...
ואז?golani
זה מאד קשור לגאווה יהודית........''בונייך''
יש בחסידות הרבה וורטים על פאות ארוכות וגאות.אוריה שמחה
תכלס פאות זה סמל יהודי מובהק, בחיים לא ראיתי מישו מעם אחר שהולך ככה. לא קיים.
ולכן מי שמתגאה ביהדותו, ולא מתבייש מגדל פאות גדולות וברורות. [אפשר לראות בערך איפה מס' אחוזי מגדלי בפאות הכי גדול בארץ
]תשאל רב, לא אותנו.
רבי נחמן אמר שהוא יוציא את חסידיו בפאות מהגהינוםלוטמניה
זה גם דבר שבזכותו מבדילים בין יהודים לגויים!א"מ...
תסתכל בפלא יועץ ערך גילוחעוקר הרים
בשואה תלשו ליהודים את הפאות היום אנו מגדלים בגאון.יהודי מרמ"ג
עד עכשיו לא היה כאן שום מקור הלכתי.הקולה טובה
באמת אין שום מקור הלכתי (ככל הידוע לי) לגבי גידולאנונימי (פותח)
הרמב"ם עבודה זרה פרק יב:
אין מגלחין פאתי הראש כמו שהיו עושין עובדי כוכבים שנאמר לא תקיפו פאת ראשכם. וחייב על כל פאה ופאה. לפיכך המגלח שני צדעיו אפילו בבת אחת והתראה אחת לוקה שתים. אחד המגלח הפאות בלבד ומניח שיער כל הראש ואחד המגלח כל הראש כאחד לוקה הואיל וגילח הפאות...
ופאה זו שמניחים בצדעים לא נתנו בו חכמים שיעור ושמענו מזקנינו שאינו מניח פחות מארבעים שערות....
הידור מצווה.קוקו
וואו, יישר כח צדיקים,אזמרה...
איי, הרב תדהר!!!! אין עליו!קוקו
ההההההאאאאאאא......אזמרה...
וגם:אזמרה...
אתם חמודים.
רכס רמת מגרון
חחחחח...מצטרפת
רמ"ג
הו, אתן חמודות שכאלה,אזמרה...אחרונה
שלום עכשיו משכו את עתירתםgolani
יופי טופינחשונית
חבל שמשכו.השם הוא המלך!אחרונה
מאמר מעניין מאוד: "שואה, תקומה, מלכות ה'":קוקו
בס"ד
(שיחה מפי הרב אריה ליפו ר"מ בישיבת "שירו למלך", עובד על ידי תלמידים)
משואה – לתחייה- למלכות ה'.
הרב צבי יהודה זצ"ל מבאר את הפסוק כי "עין בעין יראו בשוב ה' ציון " שצריכים לכוון את העין האנושית כנגד העין האלוקית. "בינו שנות דור ודור" להתבונן במעשה ה', של קורא הדורות מראש, מה דבר ה' אלינו דרך מאורעות ההסתר י-ה , בשוב ה' את שיבת ציון.
מצד אחד איננו יכולים שלא להודות לה' "בבחינת יודו לה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם" על החסד הגדול והנס הגדול, של תחיית העצמות היבשות, והתנערותנו ,והתנערות השכינה הקדושה , מאפר המשרפות באושוויץ , לאחר ה"ניתוח הנורא של ששת המיליונים". עם שהיה פחות מעצמות יבשות , היה כבר אפר שרוף בכבשנים , מתקבץ עצם אל עצמו קורם גידים, בשר ועור. ה' נופח בו- רוח חיים , "ונתתי רוחי בכם וחייתם, והנחתי אתכם על אדמתכם וידעתם כי אני ה'."(יחזקאל ל"ז) "" ישיב לא נאמר כי אם ושב וקיבץ" , "ריבונו של עולם חוזר למקומו התורה חוזרת למקומה ויותר מכך נותן התורה חוזר למקומו,למקום התורה לאדמת הנבואה." (כלשון הרצי"ה). והשכינה הקדושה מתנערת מעפרה, ולאחר הזעקה הנוראית של- "ותאמר ציון עזבני ה' וה' שכחני" מתחילה להישמע נחמת הדוד , " התישכח אישה עולה מרחם בן בטנה , גם אלה תשכחנה ואנוכי לא אשכח". עם ישראל קם לתחייה , וחזרה לשכון בו נשמת חיים אלוקית, השכינה חזרה לתוכו. וחזרה לארצה. על נס זה חייבים אנו להודות ולשבח ולהלל לריבון העולם" מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי- נשמת עם חי , בחמלה , רבה אמונתך".
ובמידה מסוימת אין פיתרון לזעקת ה"איה" בחורבן ובשואה. אלא רק בנחמה של התחייה בא"י שנולדה בעקבות חבליה.
ומצד שני חייבים אנו גם לנסות להתבונן ולהבין את דבר ה' אלינו דרך הגירוש הנורא מגוש קטיף וההמשך המזעזע מעמונה , כשפתאום בשם אותה "מדינה " עליה הודינו, ובשם הנאמנות והציות למדינה ולדגל על הדש של הטורים המזעזעים של קלגסי הגירוש -החריבו את ארצנו הקדושה , האם אין פה דיבור אלוקי אלינו? גם על זה נאמר "כי עין בעין יראו" , וצריכים לכוון למסר האלוקי מתוך אמונה שהכל מאיתו והכל לטובה , א"כ מה הטוב שה' רוצה לקדמנו אליו דרך המשבר?
התשובה היא, לענ"ד, שדווקא בשיא החורבן נולד המשיח נולדה המדרגה הבאה היא התנוססה על הקירות בשירת הים ובנווה דקלים.
ה' הוא המלך .
מי מעיז להילחם במלך?
נראה לעניות דעתי , שה' רוצה לעורר ולדחוף אותנו שעוד לא הושלם המהלך , אל לנו לקדש את הלבוש , לא הדגל הסמל ,וההמנון- כשלעצמם , ולא מערכות המדינה בצורתם הנוכחית , הם הקודש והם התכלית. טרם הגענו אל המנוחה והנחלה. הנשמה של עם ישראל שקמה לתחייה היא הקדושה , אבל גם לסברא שמדינת ישראל היא יסוד כיסא ה' בעולם, הנה הגיע העת שה' דוחף אותנו לבנות את הכיסא עצמו ולא להסתפק ביסוד.
"אחר ישובו בני ישראל ובקשו את ה' אלוקיהם"- זו מלכות שמים, "ואת דוד מלכם" – זו מלכות בית דוד , "ופחדו אל ה' ואל טובו באחרית הימים" , זה בנין בית המקדש.
אל לנו לעשות פסל ולסגוד לכלי החיצוני של מערכות השלטון, והמדינה , צריכים לקדש את הנשמה האלוקית, לא את הבגד, החיצוני. שכן יכול גם הוא להתלכלך, ואולי צריך גם להחליפו עם גדילתנו. לענ"ד הגירוש בא להראות לנו שעלינו להמשיך עם מהלך הגאולה ,ולהתקדם אל השלב הבא. לא ניתן להישאר רק "בראשית צמיחת גאולתנו" ולהיתקע שם ,(כמו דיסק שרוט שנתקע ולא עובר לשורה הבאה.)" ראשית צמיחת גאולתנו" -פרושה שיש לה אחרית , והאחרית על פי דברי הרמח"ל במאמר הגאולה (עין נספח) והרב קוק , זה "והיה ה' למלך" להגיע לתכלית שהיא לכונן מלכות ה' בא"י.
(אומרים שהשואה באה על עם ישראל כדי שהמדינה תוכל לקום. כי בלי השואה עדיין אנשים לא הבינו את הערך של המדינה וכדי שאנשים יבינו את זה היה צורך לחטוף בומבה בראש ורק אז אנשים הבינו שחייבים שצריך לעלות לארץ הקודש ולהקים בה מדינה. ולעניות דעתי הגירוש בא במידה רבה כדי שנוכל לעצור ממהלך החיים הרגיל ולהגיד " רגע, המדינה הזאת היא הגאולה?! אז למה היא פועלת נגד עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל" אלא כנראה שבמידה רבה בזכות הגירוש שהיווה מכה קשה לכל מי שאוהב את ארץ הקודש ומדינת ישראל אנחנו מצליחים לעצור את המהלך של קידוש המדינה כמובן מאליו ולהבין שעלינו לעבור לשלב הבא -למצב של המלכת ה').
משפט צדק על פי הסנהדרין- ולא בג"ץ.
שלום כחזון ישעיהו כשהר בית ה' בראש ההרים ולא "שתי מדינות.."
מלכות ה' ולא חוק עותמני ובריטי.
מה עושים הלכה למעשה?
א. להשתוקק, להתפלל ולרצות "אחר ישובו בני ישראל ובקשו את ה' אלוהיהם ואת דוד מלכם"...
ב. כל אחד בחייו הוא , ממליך עליו את ה'. המשמעות היא לחזור לחיות באמונה שלמה ותמימה , שהקב"ה הוא המלך המנהיג המושל יחיד שהוא מחדש את העולם בכל רגע ובידו לחדש דבר כרצונו.
הוא הסמכות העליונה. ותכלית חיינו , ותכלית הבריאה "שיתגלה מדת מלכותו".
מלכות ה' קמה מזה שכולנו נמליך את ה' בחיינו. כל דבר נשקול תחת הקריטריון של רצון ה'.וגילוי מלכותו. ונשתדל לחיות בקשר אישי מתוך קרבה ושיחה עם ה'.
מלכות דוד קמה מזה שאנחנו נחזור לחיות כמו דוד המלך: להתבודד קצת, לחזור לטבע, לחבר תפילות מהלב, לרעות צאן. והעיקר לפנות דבר ראשון אל ה' בכל עת , לזכור שהוא המקור ורק מתוך כך –השתדלויות. ואידך פרושא זיל גמור.
ובית המקדש- לחזור להשתוקק לבנין בית ה' וכדי שלא יראה דיבורנו כצפצוף הזרזיר , להשתדל לפקוד את הר בית ה' בטהרה. ולעורר געגועי כנסת ישראל לשוב אל דודה.
וכדאי לעיין בספר חגי בעניין זה "העת לכם לשבת בבתיכם ספונים והבית הזה חרב...עלו ההר והביאו עץ ובנו הבית וארצה בו ואכבדה אמר ה'"
בקיצור אל תבטחו בנדיבים בבן אדם שאין לו תשועה- נשוב לבקש מלכות שמים מלכות דוד ובית המקדש . והייתה לה' המלוכה .
ה' הוא המלך.
-------------------------------------------------
נספח:
הרמח"ל במאמר הגאולה מבאר כי יש שני שלבים בגאולה
א.הפקידה- בסוד הפסוק "אל תשמחי אויבתי לי, כי נפלתי קמתי".
ב. הזכירה- "כי אשב בחושך ה' אור לי".
וכן: "התנערי מעפר קומי שבי ירושלים"- הפקידה, "התפתחי מוסרי צווארך שביה בת ציון"-הזכירה.
וכן:"קומי אורי כי בא אורך" –הפקידה "וכבוד ה' עליך זרח" -הזכירה.
נראה לבאר כי הפקידה היא ההתעוררות שה' מעורר את לבבות עם ישראל לשוב לציון- התקומה.
וכתיאור העמוק של הרמח"ל:
"על כן נאמר "ומעי המו עליו" ותדע שבהאיר המאורות בזאת החמדה והתשוקה אז תמשך מהם לישראל אורה גדולה ועצומה אל כל נשמותיהם ואפילו שלא נודע הגילוי, אך נשמותיהם קיבלו זאת ההארה ויינתן בליבם לשוב אל ה' אלוהיהם ולבקש אותו ועל זה העניין כתוב "בצר לך מצאוך כל הדברים האלה באחרית הימים ושבת עד ה' אלוהיך" ואז נאמר "קמתי אני לפתוח לדודי" והבן כי זאתי הקימה שזכרתי לך למעלה והוא סוד גדול כי עד היות כנסת ישראל שוכבת לעפר, שהיא ברמז הקליפה לא אפשר להימצא החיבור הקדוש וע"כ צריך בתחילה שתקום, ואחר כך יתחבר עמה דודה וזה "קמתי אני לפתוח לדודי"
ואולם נראה כי אנו עומדים בפתחו של השלב השני הוא שלב הזכירה.
"ועתה אחל לפרש עניין הזכירה היטב, כתוב "והיה ה' למלך על כל הארץ", זו היא תכלית הטובה והשלום שהבטיח הקב"ה את ישראל שהתענגו בו לעתיד לבא והבן כי לא אמר והיה ה' מלך" אלא "למלך" והעניין כי כל המדרגות שנבראו עומדות בסדר זה תחת זה ונמצאו המדרגות החיצונות עומדות תחת הקדושה ומשועבדות אליה ובהיות הדברים כך הכל הוא בתיקון וזהו שיהיה לעתיד לבא. כי כיוון שמרדה הקליפה באדוניה הכל נתקלקל ונאמר בה ונרגן מפריד אלוף כי בהיאחזה במדרגות, האור שב לאחור והמידות לא נתחברו אחת אל אחת והשפע נמעט וכוח ישראל דל וחסר. ולעתיד לבא יוסר הרע מן הקליפה על מה שיישאר ממנה ישוב תחת עבודת הקדושה ויכירו הכל כי הקדושה היא השורש האמיתי ואדון הכל. וע"כ אמר "והיה ה' למלך על כל הארץ" כי "מלך כך הארץ" כבר הוא וכבר היה תמיד כי אין שום נברא פועל בלי רשותו כלל אלא שאין כל העבדים מכירים אותו ולעתיד לבא יכירוהו הכל וישתעבדו אליו מרצונם...
א"כ ניתן לסכם כי נראה כי אנו בשלבים שההשגחה דוחפת אותנו לאחר הגירוש להתקדם משלב הפקידה – והתקומה , לשלב הזכירה שכותרתו "והיה ה' למלך על כל הארץ"
ה' הוא המלך
שכוייח שהעלת..'ערבות הדדית'
על אף שהמסקנה המתבקשתרכס רמת מגרון
היא לעסוק בבניין הארץ מתוך טֹהר, היא לא הוסקה מתוך הדברים, וחבל.
להתפלל זה טוב, גם לעשות מעשים לשם שמיים זה נחמד. אבל איפה ההתכללות הארצישראלית? איפה המדרגה החדשה שנוספת מאז השיבה לארץ? במה ההדרכות הללו שונות מההדרכות שניתנו באושוויץ לפני 70, 170 ו700 שנה?
בציפיית הישועה.
אז אני מניחה שאין לך חשמל ומים זורמים בביתרכס רמת מגרון
ואינך מכיר בהתחדשות כאינטרנט למשל, נכון?
בציפיית הישועה.
זה לא שינויים, זה התפתחות נדרשת.רכס רמת מגרון
אם בזמן חיבור המשנה, נגיד, לא היה מחשב- הוא גם לא נאסר לשימוש בשבת. אבל כיום כשכבר יש, ואין פסק עתיק האוסר שימוש בשבת, על פי שיטתך, יהיה מותר להשתמש במחשב, בטלפון, באוטו ובמכונת קפה.
אם ההלכה היא רק של פעם, והיא לא מסוגלת להשתכלל בהתאם למציאות- אני לא רוצה ולא יכולה להיות חלק ממנה, וכמוני- מרבית האנשים שמעדיפים שלא לחיות במערות חשוכות.
בציפיית הישועה.
אם היית חי בתקופה ההיא, סביר שגם אתה היית איסיי.רכס רמת מגרוןאחרונה
הארץ והגולה תבער כמדורת אש!!אנונימי (פותח)
לכתבה עם כל הפרטים לחץ כאן
צבועים איפה הייתם בגוש קטיף???אנונימי (פותח)
"רק" בגלל ליצמן הצבוע פינו את גוש קטיף לאחר שהצטרף לממשלה ולא הצביע נגד הפינוי, וזה דברים ידועים.
מי ביקש ממנו להצטרף ולפנות את גוש קטיף ואח"כ להצטדק שצריך לפנות את הקברים???
והפינוי של היהודים זה פשע בפני עצמו, ונוסף עליו עוד פשע של פינוי הקברים...
[חוץ
מזה היה אפשר לעטוף את הקברים בעשר מטר בטון מזויין ולא היה קורה להם
כלום, למה הם לא נלחמו שכך אכן יהיה??? הרי זה היה עולה עשירית ממה שרוצים
לבזבז עכשיו באשקלון!!!]
נמאס כבר מליצמן הצבוע!!!
בע"ה, גם הם יגלו את האמת בשלב כלשהו.רכס רמת מגרון
לפי ההלכה מותר להזיז קברים לצורך הציבור.golani
עוד 30 שנה: 78% מהתלמידים יהיו חרדים או ערביםאנונימי (פותח)
לכתבה ולדו"ח המפורט לחץ כאן
וואו.. הסתעף מהנ"ל דיון פלוסופי:אוהבתותך
/Forum/Forum.aspx/t137909
יום ה א' אייר 8:30 תפילת הודיה לה´ ברחבת ה"חורבה&qהחילזון מהשפן
ביוזמת רבנים ואישי ציבור תפילת ההודיה לה´ על הניסים והנפלאות והציפיה לבניין בית המקדש תתקיים יום חמישי ראש חודש אייר ברחבת בית הכנסת החורבה בשעה 8:30 בבוקר. הציבור מוזמן ליטול חלק בתפילת ההודיה
את התפילה יזם פרופ´ הלל וייס כדי לקרב את כל החוגים ביהדות הדתית והחרדית. פרופ´ וייס קורא לכל הציבור לראות בתפילת ההלל של ראש חודש אייר יום הודיה לה´ על הניסים ליושבי ארץ הקודש
ליצמן גפני ומקלב בעד הריסת בתי החיילים הי"ד.זעזועחלמישניק
לכתבה לחץ כאן
בושה וחרפהקנקןאחרונה
הרחיקו את אלחנן גרונר!דביר ע
למעט מביתר עילית.שוב ושוב חוזרת מסכת ההתעללויות......רק לפני כמה ימים אליאב אליהו התשחרר ממשהו דומה........
מישהו מכיר את חוות "יישוב הדעת"???אוגנדה
חייב תשובה דחוףףףףףאוגנדה
כן תכנסהרב כהנא צדק
בחווה מספר משפחות פינת חי בית כנסת ולפי מה שידוע לי פעם היו רווקים אבל היום יש שם רק בנות רווקות (אני כבר כמעט שנה לא הייתי שם לצערי ככה שאני לא בדיוק מעודכן..)
גרתי שם כמה זמן.נקודות של כיסופיםאחרונה
גם הם המסכנים בגטו חשבו שיש להם "עצמאות"אנונימי (פותח)
ואנשי הגטו חשבו שיש לחם "עצמאות" משטרה יהודית, בית משפט יהודי, יש להם הכל יש להם עצמאות.
גם אנחנו פה בארץ חושבים שיש לנו עצמאות, אנשים מסתובבים עם חזה נפוח, "יש לנו עצמאות" בשעה שלא יכולים לבנות אפילו צריף בירושלים ללא רשות האמריקאים, פוחדים מלהגן על עצמנו מפני אויבים המאימים בהשמדתנו, כדי לא להרגיז את גברת קלינטון ואת הכושי שיושב בבית הלבן, ועדיין יש לנו אשליה "שיש לנו עצמאות" שוטרים משלנו שופטים משלנו, אך למעשה העצמאות שלנו אינה אלא אשליה, אנחנו לא אדונים על הארץ שלנו, לא יכולים לבנות כרצוננו, לא יכולים להגן על עצמנו מבלי לפחד ולחשוש מאומות העולם, אנו נמצאים בגטו גדול שנקרא מדינת ישראל, וידינו כבולות על ידי מדינות העולם, אחמדינז'אד מאיים עלינו בשואה אטומית, ואנו מפחדים ללחום נגדו בגלל שאמריקה לא נותנת, לא מסוגלים לגבור על נאסראללה בעל התרבוש עם 400 הלוחמים שלו שמאיימים עלינו בצפון עם עשרות אלפי טילים, לא מסוגלים לגבור על כמה חמאסניקים נאלחים בדרום, שיורים עלינו טילים במשך שנים ומאיימים בחיסולנו, הכל בגלל אומות העולם שמגבילות אותנו, ועוד יש לנו אשליה "שיש לנו עצמאות".
נכון, יש לנו שופטים משלנו, שוטרים משלנו, בתי סוהר, אבל את זה גם היה ליהודים בגטו.
הכתבה בוואלה:
http://news.walla.co.il/?w=//1660187&m=1&mid=89035
שוטרים יהודיים בגטו לודז' (עצמאות?)

שוטרים יהודיים בגטו לודז'
אל תשווה בכלל.איציק הג'ינג'י
יש משהו במה שאתה אומר...אוגנדה
הגר"ד ליאור שליט"א בשיעור בענין זכות המדינה כאנונימי (פותח)
אבל למה להתמקד רק בדברים הרעים?golani
קל יותר לראות את הדברים הרעים באחר.איציק הג'ינג'י
גם אם תתעלמו מהטוב הוא לא ייעלם!golani
הוי האומרים לטוב רע...golaniאחרונה
בטח שכן.רכס רמת מגרון
כל רע מתקיים רק ע"ג שורש טוב, ואם לא נעניק לו את הקיום- הוא לא יתקיים.
תנסה ותראה.
בציפיית הישועה.
תגובה יהודית לטוקבק ערבי.בן של מלך
צריך לשנן את התשובה החכמה של דרורה, ולהפיץ אותה לכולם בכל דרך!!!!!!
סמר לכתבה זו הביאו את הגולשת דרורה להגיב
וזו תגובתה של דרורה:
אין במדינת ישראל או בשטחי ארץ ישראל אף לא ערבי אחד שאין לו ארץ מולדת ערבית (ועל כן אתם ערבים ).
פלשתם / זלגתם / חדרתם - לארץ ישראל בחסות, עידוד וגיבוי הכובש העותמני והכובש הבריטי אך לא הפכתם עקב כך לבעלים או ריבונים .
פתחי את מפת העולם, ערביה מישראל. תגלי ששטח המדינות הערביות (22) גדול משטחה של יבשת אירופה, ושטחן של כל המדינות המוסלמיות (56) מכסה כשליש מכדור הארץ. שטח אדיר שאין לתארו. משאבים של נפט ועושר לאין חקר .
אז על פניו נראה שזה ממש בסדר שלעם היהודי תהיה מדינה אחת קטנטונת משלו, מבלי שיהיה עליו להתחלק בה עם עוד עם ערבי מוסלמי, לא ?
ובואי ואומר לך כמה מילים על ה"עם " הפלסטיני. אתם אינכם עם. אתם פיקציה מוסלמית שמטרתה אחת ויחידה - לכבוש את ארץ ישראל.
נתחיל עם השם שלכם :
הרומים שכבשו את ישראל קראו לה כחלק מאקט הכיבוש 'פרוביניקה פלשתינה' - על שם הפלישתים שישבו בערי החוף הישראליות .
הפלישתים היו יורדי ים אדומי שיער שהגיעו לחופי ישראל _מ_א_י_ר_ו_פ_ה_ ונעלמו מאזורנו כ-1600 שנה לפני הולדת מוחמד .
אין לערבים שמקורם בחצי האי ערב כל קשר לפלישתים - לא גנטי, לא דתי, לא תרבותי, לא היסטורי ולא גיאוגרפי. אתם ערבים ולא פלישתים. באותה מידה יכלו הרומים לקרוא לישראל פרוביניקה שוויצריה. האם זה היה הופך אתכם לשוויצרים ?
ואשר לארץ ישראל, סמר מחיפה .
תבחרי כל תיעוד היסטורי, כל מפה היסטורית, כל היסטוריון מקובל ע"י האקדמיה הבינלאומית שיראה לנו איפה פלסטין, מתי הייתה אי פעם בהיסטוריה האנושית מדינה או ארץ שנקראה פלסטין, מתי היה אי פעם בהיסטוריה האנושית "עם" שקראו לו העם הפלסטיני, מי אתם, מאין באתם ומה הקשר שלכם לשטחי ארץ ישראל. לא מצליחה למצוא אף לא פרט אחד בשום מקום בעולם, כולל לא אצל חוקרים מוסלמים וערבים (כולל הקוראן שבו ארץ ישראל נקראת 'ארץ ישראל, ארצו של עם ישראל') שיאשש את טיעונייך .
יש תיעוד בריטי מתקופת המנדט הבריטי, תיעוד תורכי מהתקופה העותמנית, תיעוד של כל הכיבושים שהיו על ארץ ישראל - אין זכר לא לעם פלסטיני ולא למדינה פלסטינית .
ובכן, בואי נסכם שאם תמצאי כל תיעוד שהוא (שאינו חלק מהתעמולה הפלסטינית המשנה עובדות היסטוריות בדיעבד) - להיותכם וקיומכם בארץ ישראל - כבר יש לנו משהו להתחיל ממנו .
אתם צביר מקרי של פלגים ופלנגות מרחבי העולם המוסלמי, השונאים זה את זה כמעט . . . כמעט כמו שאתם שונאים אותנו .
זה למעשה הדבר היחידי המאחד אתכם - השנאה לציונים. זה בסיס עלוב ביותר לכונן על גבו עם !
ב-1948 היה מספר הערבים שישבו בארץ ישראל זהה למספר היהודים שישבו בארצות ערב .
המאה העשרים הייתה מאה של הגירה וחילופי אוכלוסין על פני כדור הארץ כולו .
כל היהודים מארצות ערב היגרו למולדתם ישראל. כל הערבים מישראל היו אמורים להגר חזרה לארצות מולדתם הערביות ..
לא רק שלא עשיתם כך - המשכתם להסתנן ולחדור לשטח ישראל בכל צורה מתוחכמת שאפשר להעלות על הדעת, ושמדיניותה הרופסת של מדינת ישראל אפשרה לכם .
למעשה יש לכם היום מדינה פלסטינית, היא ירדן. אבל אתם רוצים לעצמכם שלוש פלסטין - ירדן , "פלסטין החדשה" שתקום ברצועת עזה והגדה, וכמובן שערביי ישראל המזהים עצמם כפלסטינים ימשיכו להתגורר בישראל ויביאו אליהם עוד ועוד "אחים" פלסטינים מרחבי העולם. כך שבעוד עשור או שניים יהיו היהודים מיעוט בארצם וגם ישראל תהפוך לפלסטין. לא מתאים לנו .
ולכן זה מה שבסופו של דבר יקרה, גם אם השמאל שלנו מפזר אשליות הממלאות את לבכם תקווה גדולה: יהיה עליכם לחזור לארצות מולדתכם. זה יקרה או בטוב או בחרב .
במשך השנים (עם ההתיישבות הציונית) אימצתם לעצמכם את האתוס היהודי, כלומר - קדושת ירושלים וזכות השיבה לציון. אמנם בניתם מסגד במרכז קודש הקודשים היהודי (מנהג מוסלמי נפוץ בעולמנו), אך עירכם הקדושה היא מכה ולא ירושלים וזכות שיבה יש לכם רק למולדתכם הערבית ולא לציון .
לסיכום, אפנה אותך לספר חביב ומלא הומור. שמו "מסע תענוגות בארץ הקודש" והוא נכתב ע" י סופר בשם סמואל לונגהורן (הידוע בכינויו מרק טווין) ב -1867. הוא סייר בישראל לאורכה ולרוחבה .
הוא לא ראה כאן לא פלסטינים, לא בוסתנים מוריקים, לא כפרים ערביים, לא ערים שוקקות. כלום. הוא ראה ומתאר עזובה, ביצות, כולרע, קדחת, חולות . "ארץ הבכא", כך הוא כינה את ארץ ישראל .
כל מה שיש כאן, גן העדן הזה הנקרא ישראל – בנה הגניוס היהודי .
אין פלא שאת ואחייך חומדים אותו !
בעלת המקום.
נסי להשיג את אריה קינגמשה
עוזרי מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א חסמו את תושביחלמישניק
אותם אנשים מהגוש, ביניהם רבנים מהציונות הדתית ואנשי ציבור הגיעו כמה פעמים אל הגרי"ש אלישיב, המנהיג הרוחני של היהדות החרדית הליטאית. בכל אותן פעמים, מגלה רייכנר, נדהמו אנשי גוש קטיף מהיחס וההשפעה שיש לעוזרים ולסובבים את הגרי"ש אלישיב שליט"א.
באחת הפגישות עם הגרי"ש אלישיב הגיעו מספר נשים מגוש קטיף לדבר על ליבו של הרב. בחדר נכח יד ימינו של הגרי"ש אלישיב, הרב יוסף אפרתי. את נשות גוש קטיף ייצג אחד מרבני הציונות הדתית. להפתעתם הרבה, הגרי"ש אלישיב אמר להם שאין זה משנה כיצד תנהג סיעת 'יהדות התורה' מכיוון שתוכנית העקירה כבר סגורה. אותו רב מגוש קטיף ניסה לשכנעו שדבר עוד לא נסגר מכיוון שהתוכנית עדיין לא עברה בקריאה שלישית בכנסת [כפי שבאמת היה].
לפתע, אחת הנשים החלה לבכות ולהתחנן לפני הגרי"ש אלישיב שליט"א שיש בכוחו להפר את רוע הגזרה. תוך כדי הדברים, ביקש הרב אפרתי מהמשלחת לצאת מחדרו של הגרי"ש אלישיב. אותה תושבת גוש קטיף הייתה משוכנעת שהדברים המרגשים הם שהביאו את הרב אפרתי, לסיים את הפגישה מחשש שהם ישפיעו על לבו של הגרי"ש אלישיב.
שני תושבים נוספים מנווה דקלים ניפגשו עם הגרי"ש אלישיב בניסיון לדבר על לבו. השניים הפצירו ברב למנוע את כניסת 'יהדות התורה' לממשלה, וטענו שעקירת גוש קטיף תכניס למצב של פיקוח נפש את כל תושבי הדרום. לתדהמתם, אמר להם הגרי"ש: "אני יודע. אבל הם לא שומעים לי". מיד לאחר שנאמר המשפט, אחזו מקורבי הגרי"ש בבגדיהם של אנשי גוש קטיף וביקשו מהם לצאת מהחדר. הם יצאו מהגרי"ש אליישיב בתחושה קשה.
רייכנר מספר כי לאחר מספר שבועות החליט אחד מאותם תושבי נווה דקלים
לנסות ולדבר שוב עם הגרי"ש אלישיב, והפעם ללא תיווך של מקורבים. הוא תכנן
לפגוש את הגרי"ש כשהוא שב מתפילת שחרית, והמתין לו ליד המעלית שבביתו. כשהגרי"ש אלישיב יצא מהמעלית הוא ניגש אליו וביקש ממנו לדבר עם ח"כ רביץ לקראת
ההצבעה בכנסת על חוק הפינוי ולמנוע את תמיכת 'יהדות התורה' בחוק. הגרי"ש אלישיב הגיב במילים הבאות: "מה, זה לא עבר בממשלה?. אז אני אדבר עם רביץ".
תושב הגוש ההמום, מספר רייכנר, הבין שהגרי"ש אלישיב סבור שההצבעה על החוק כבר התקיימה. הוא מיהר לכנסת כדי להיפגש עם ח"כ הרב רביץ. הוא סיפר לו על הדברים ששמע מפי הרב, וטען בפניו שחברי הכנסת של יהדות התורה אינם ממלאים את רצונו של הרב. הרב רביץ דחה את טענותיו.
כתב אגודת חלמי"ש מוסיף כי כתבה זו היא מדבריו של הכתב אלישיב רייכנר, אולם אנו מכירים באופן אישי סיפור מאוד דומה לדברים הללו, ואם הדברים ייפורסמו תהיה "רעידת אדמה" בציבור החרדי, מפני חומרת ונסיבות האירוע. אולם מכמה וכמה סיבות שאכמ"ל - א"א לפרט את העובדות ובס"ד נקווה שעוד חזון למועד.עוד בנושא:
דעת הגרי"ש שליט"א: מצוות יישוב ארץ ישראל גם בזמן הזה • עיקר כל המצות ליושבים בארץ ד' • איסור "לא תחנם" גם אם מפסיד ממון רב • ועוד
לא נתנו להרב מנחם פרוש זצ''ל להיכנס להגרי"ש וכן כאן
הגרי"ש אלישיב שליט"א: חברי הכנסת החרדיים לא מועילים, שישארו בבית



ההרס בגוש קטיף • צילום: ישראל ברדוגו

מודעה שפורסמה בזמן הגירוש
--
אגודת חלמי''ש - חרדים למען יהודה ושומרון
www.associationchalamish.022.
ליוצרים שבינינו..אנונימי (פותח)
הירשמו, התרשמו ורישמו!! יופי של רעיון ומתאים לכל אחד. ממליץ בחום לאוהביי הכתיבה!
http://richtext.co.il/?aff=1087
דירה להשכיר [נלקח מאתר שורש]אי''ה
| |
| ................................................ |
נחמד...תפוזה 1
וואי... איזה חמוד... אהבתי ביותר..חחצעיר ושרוט
יפה... הכרתי כבר, אבל תמיד נחמד...פלספנית
הכרתי גם אבל תמיד כיף לקרוא מחדשנ נח בנשמה-בת
אהבתי מאד חזק ביותרeshel
חמודמשה
כן, ראיתי גם גירסה על מחבלים... מצחיקאי''ה
ראיתי משהו עם 4 משפחות ישראליות ואבו עמארמשה
חביבדינמית
אהבתי!! =)יעל =)
לי יש בעקרון אבל אני צריכה לחפש אותה...אי''ה
מצאתי... הנה הגרסה של הערבי:אי''ה
דירה להשכיר!!
בעמק יפה בין כרמים ושדות
עומד מגדל בין חמש קומות:
בקומה הראשונה
לודמילה השמנה
עלתה מאוקראינה לפני שנה,
פיה מלא שני זהב
וסבה, כך היא אומרת, היה ברוסיה רב.
בקומה השנייה
משפחה תמנייה
הורים ועשרה ילדים מטופחים
לאבא יש בשוק דוכן פיצוחים.
בקומה מספר שלוש:
אביעד, עם כיפה על הראש
לו כיפה, ולה מטפחת
את חמשת ילדיהם מגדלים הם בנחת.
בקומה הרביעית
גר זוג צעיר:
היא גננת, הוא מלצר
עלו מאתיופיה, שכחתי לומר.
בקומה מספר חמש
גרה משפחת חרמש
אך לפני שבוע
ארזו מזוודות ועזבו, איש אינו יודע מדוע.
סגרו השכנים הדלת,
ותלו בחוץ שלט:
"דירה להשכיר"
בא תום משיינקין עגול משקפיים
ארבעה עגילים לו בשתי האוזניים
עומד בחוץ וקורא השלט
עולה במדרגות ופותח הדלת.
באים מכל הדירות השכנים,
עומדים מסביבו מסבירים לו פנים:
"הנאה המטבח בעיניך?"
"נאה".
"הנאים החדרים בעינייך?"
"נאים".
"הנאה המסדרון בעינייך?"
"נאה".
"אם כן, שב אתנו, תום!"
"לא אשב! השכנים אינם טובים בעיני!
איך אשב אני, לוחם זכויות האדם
עם מתנחל שידיו מגואלות בדם?
ובכלל, לא מתאים לי וממש לא נוח
לגור ליד דוס שיעשה לי שטיפת מוח!
שלום לכולם, שלום עכשיו"
הלך לו תום, ואביעד נעלב.
הלך תום, בא קלמן.
עומד בחוץ וקורא השלט
עולה במדרגות ופותח הדלת.
באים מכל הדירות השכנים,
עומדים מסביבו מסבירים לו פנים:
"הנאה המטבח בעיניך?"
"נאה".
"הנאים החדרים בעינייך?"
"נאים".
"הנאה המסדרון בעינייך?"
"נאה".
"אם כן, שב, אתנו."
"לא אשב, השכנים אינם טובים בעיני!
ליד אשה פרוצה לגור?
היא מכסה טפח ומגלה טפחיים
ומה יהיה על קדושת העיניים?"
נעלבה לודמילה, וקלמן הלך לו.
הלך קלמן, בא ד"ר גל.
עומד בחוץ וקורא השלט
עולה במדרגות ופותח הדלת.
באים מכל הדירות השכנים,
עומדים מסביבו מסבירים לו פנים:
"הנאה המטבח בעיניך?"
"נאה".
"הנאים החדרים בעינייך?"
"נאים".
"הנאה המסדרון בעינייך?"
"נאה".
"אם כן, שב, אתנו."
"לא אשב, השכנים אינם טובים בעיני!
איך אשב אני, המחונן, הגאון
עם מוכר פיצוחים שלא גמר תיכון?!
הבוז לבערות יחי המשכל!"
נעלב התימני, הלך ד"ר גל.
הלך ד"ר גל, בא איליה.
עולה...
פותח...
באים..
הנאים החדרים...
"לא אשב, השכנים אינם טובים בעייני,
איך אגור אני, לטבי בהיר עור
בכפיפה אחת עם אתיופי שחור?!
לא נאה לי ולא יאה לי!"
"לך, גזען, גם לנו לא נאה ולא יאה"
צעקו השכנים פה אחד
רק לודמילה שתקה בצד.
הלך איליה, בא אבו – עמאר,
עולה...
פותח...
באים מכל הדירות השכנים,
עומדים בגבם אל הקיר [בגלל הסכינים...]
"הנאה המטבח?"
"לא מספיק מרווח"
"הנאים החדרים"
"אח, הם קטנים וצרים
וואלה, דירה כ"כ קטנה
לא מספיק אפילו לילדי אשתי הראשונה!"
"אם כן, לא תשב עמנו כאן?"
שאלו כשנימת רווחה בקולם
"אשב ואשב, בחפץ לב!
הרי מי שיש לו שכל במוח
ימהר מכאן לברוח
ומי שיישאר כאן בדירה
מתוך בחירה, או מחוסר ברירה
אני לא אגרש, אני בן תרבות!
פשוט אחכה עד שימות
וזה יקרה תוך זמן קצר,
סמכו על מילה של אבו עמאר!
ואז חה חה – יהיה לי את כל הבניין!
לי ולחמולה הם יותר ממניין!!
אז יאללה! קדימה!! לארוז מזוודות"
חשף אבו עמאר שיניים מפחידות.
ומאז, בעמק יפה בין כרמים ושדות
עומד מגדל בן חמש קומות
גרה בו משפחה אחת: אבו עמאר,
וכל היום הם שרים " אללה אכבר"!
אין באשכובית מסדרון.צחקן
חמוד!שיראל:)
ובשביל הקטנוניות הזאת היית חייב להקפיץ?? חחחאי''האחרונה
הרב זלמן על הענייןאנונימי (פותח)אחרונה
בעין טובה
גליון ג'
סוכם על ידי תלמידים
ר' יעקב בן ר' שלמה זלמן הלוי רוזנטל
אחד הנושאים הטעונים ביותר הוא היחס הנכון אל המדינה והממשלה. ההשקפה החרדית סבורה שהואיל ותקומת המדינה נעשתה על ידי עוזבי תורה, וכן הנהגתה מאז ועד עתה, לכן אין במדינה שום צד של קדושה. כלומר, מדינת ישראל היא מסגרת לאומית חילונית, שאין לה שום שייכות למהלך של גאולה אלוקית. לעומת זאת, קיימת השקפת עולם אחרת, הקרויה 'ממלכתית', שהיא גם כן קיצונית אבל לצד השני, האומרת שכל מהלך התחייה של עם ישראל הוא מהלך אלוקי, אף על פי שמנהיגיו היו רחוקים מתורה ומצוות. תקומת מדינת ישראל בודאי היא אתחלתא דגאולה, קיבוץ הגלויות אינו התעוררות לאומית חילונית, אלא רבש"ע הוא מקבץ נידחי עמו ישראל. בתקומת מדינת ישראל יש קיום מצוות עשה. לשיטת הרמב"ן, המצווה בכיבוש ארץ ישראל וישובה – 'ולא נעזבנה ביד זולתינו מן האומות או לשממה' 2 – מתקיימת על ידי הקמת המדינה, ואף על פי שהשלטון היהודי עדיין אינו שומר מצוות.
כאן מגיעה הדעה הקיצונית הזו לידי מסקנה: כיוון שהמדינה היא קודש גם הממשלה היא קודש, וצריך להתייחס אליה בכבוד. לכן אין היתר לפגוע במעמדה, אף על פי שיש במעשיה דברים מקולקלים המנוגדים לתורה. ומכאן ההימנעות לצאת במפורש נגד החלטת הממשלה לעקור את ישובי גוש קטיף, ולהורות לסרב לפקודת הגירוש, ויש אף שהורו לשמוע ולקיים את פקודת הגירוש.
מדינה לחוד וממשלה לחוד
ואולם, הדרך שהורנו מורנו ורבנו הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל היא, כי אכן מדינת ישראל היא שלב חשוב בתהליך הגאולה. זוהי מדינת העם היהודי, העם היהודי הוא קדוש, וגם מדינתו יש בה קדושה. אך מדינה לחוד וממשלה לחוד. ממשלה קמה ונופלת. הממשלה היא לא המדינה. היחס לממשלה הוא לפי מעשיה. אם המעשים נכונים יש לברכהּ ולכבדהּ עליהם, ואם המעשים של הממשלה מעוותים יש להתנגד אליהם ולפעול לבטלם ולצאת נגדה.
בדמוקרטיה השלטון הוא בידי העם, הממשלה שליחה של העם, ויש לומר לה 'לתיקוני שדרתיך ולא לעיוותי' 3 . בהתנגדות לממשלה כאשר מעשיה פסולים, אנו מייצגים את העם כולו. העם הוא עם ישראל לדורותיו – רצון העם כולו לדורותיו הוא התורה. דברים אלו אומר הרב צבי יהודה בכמה מקומות בספר ארץ הצבי. וזה לשונו באחד המקומות : "ולא העם הזה הנמצא כעת בארץ חיינו זאת, הוא אשר יצמצם ויגביל את אחיזתנו בארץ חיוניותנו ותחייתנו, אלא דבר ד' ריבון עולמנו קורא דורותנו , הוא אשר ירחיב וירומם יצליח ויגדיל כבודנו ופעלינו, ויכונן כל השראת שכינתו במלוא שלימות עמנו וארצנו כולה במשגב אמיתת תחייתנו" 4 . החרדים פוסלים את המדינה בגלל הממשלה, הממלכתיים מכשירים את הממשלה בגלל המדינה. ורבנו הרב צבי יהודה אומר ממשלה לחוד ומדינה לחוד 5 . אנשים קיצוניים לא יכולים להבין שהמציאות מורכבת. הם מוכרחים להחליט: או הכול פסול או הכול טהור וקדוש.
מציאות מורכבת
מדינת ישראל היא מציאות של שלטון עם ישראל בארץ ישראל. השערים פתוחים, כל היהודים יכולים לעלות, לא אש"ף שולט ולא האנגלים שולטים. שולטים כאן יהודים שבסך הכל רוצים את טובת עם ישראל. אם אנחנו פוסלים אותם, נפסול כבר את כולם, וגם אם יהודים דתיים יעמדו בראש, נחשוד אותם שהם עושים חשבונות כאלה ואחרים, ונמצא שאין לדבר סוף. מי שנוטה לחשוד ולפסול, יכול לפסול את כולם, אין אף אחד כשר לגמרי וממילא אין מי שיכול לעמוד בראש הממשלה, כי כולם בעלי נגיעות וכולם עם חשבונות. מי שנוטה לפסול שיפסול את כולם.
אבל אני לא מסתכל ככה, אני לא אדם חשדן, אני רואה את המעלות של האנשים ויודע שאנשים ביסודם רוצים דברים טובים. וגם היום הממשלה ואנשי הצבא מוסרים את נפשם. הם עשו דבר רע מאוד בגירוש מגוש קטיף. אבל לא רק את הרע הזה הם עושים. קציני הצבא מוסרים את נפשם כדי שעם ישראל לא יהיה בסכנה. הם מגיעים הביתה פעם בשבוע לערב אחד, הם לא רואים את הילדים שלהם ולא משכיבים אותם לישון. לא מזמן נפגשתי עם מפקד אחד קרוב משפחה שלי, והוא תיאר לי את סדר יום העבודה העמוס שלו. יש מי שפוסל, ויש מי שאומר שהכל קודש, שהרי קציני הצבא מוסרים את נפשם, ולכן גם אם הם השתתפו בעקירה זה טפל. אולם, זו לא הסתכלות נכונה, בהסתכלות נכונה רואים שהם עושים דברים טובים ודברים רעים. הם לא עושים רק דברים רעים. מי שחושד באנשים הוא לא אדם כשר. מי שחושב שכולם עושים חשבונות, הוא בעצמו לא בסדר, כי אין מראין לאדם אלא מהרהורי ליבו 6 , וכל הפוסל במומו פוסל 7 . מי שיש לו הסתכלות חיובית על המציאות 8 הוא רואה את הדברים אחרת, והמציאות היא מורכבת עד למאוד. אנחנו כועסים על הצבא ומותר לנו לבטא את הכעס שלנו. אנחנו יודעים שנעשה כאן דבר שאי אפשר לעבור עליו בשתיקה, וחייבים להגיב עליו בחריפות, גם כדי להביע את גודל חומרתו, וגם כדי למנוע את המשכתו. אבל יחד עם זאת, לעולם אסור לשכוח שהצבא לא רק עוסק בעקירה, אלא הוא עוסק בהצלת עם ישראל. יתכן וישנם מפקדים שאינם רק אידיאליסטים, אבל יש הרבה מפקדים שבאמת ובתמים פועלים ממניעים ערכיים, ומי שרוצה לפסול את האנשים האלה, אני חושד בו שהוא בעצמו לא אדם כשר.
סגנון חרדי
יש לנו רק הבדלי דגשים עם המכונים 'ממלכתיים', אבל מכיוון שלחילוקים האלו ישנם השלכות מעשיות, לכן הדברים התחדדו יותר. ראיתי מי שכתב שאסור לצאת נגד המדינה, ואם נפגע בחוקי המדינה נפגע בכבוד שמים. אני לא מסכים לזה, הרב צבי יהודה לא הסכים לדבר הזה. אם חוק הוא נגד התורה, פגיעה בו היא פגיעה בכבוד שמים? דיבורים כאלה לא באים בחשבון, והם אינם מבית המדרש שלנו. מצד שני, אין בכוחם של אותם חוקים שאינם כהוגן להטיל דופי בכל המדינה, שהרי יש בה גם צדדים טובים. ה'ממלכתיים' הולכים לצד אחד בדיוק כמו שהחרדים הולכים לצד השני. הם אומרים דברים בסגנון שממנו עולה כביכול שמי שמדבר נגד הממשלה יש לו פגם באמונה, ולפי זה אפשר להמשיך ולומר שיש ספק אם אפשר לצרפו למניין, כשם שאומרים החרדים שמי שסבור שהממשלה קודש והמדינה קודש, יש לו פגם באמונה. שתי הגישות הללו הם חד צדדייות.
אולם, אין כל ספק שהחרדים לא יכולים להתעלם מהעובדה שהמדינה גרמה לכמה דברים טובים בעם ישראל. אלא שכפי שאמרתי, בגלל העובדה שיש במדינה חסרונות גדולים מאוד שאי אפשר להתעלם מהם, כמו המצב בבתי המשפט, וכמה מחוקי המדינה שאינם ראויים, לכן הם פוסלים את הכל. מבחינתם הדבר דומה למי שאומר שהוא מקיים את כל התורה חוץ ממצווה אחת שהוא חולק עליה, שהוא מומר לדבר אחד מן התורה, ודינו כמומר לכל התורה כולה 9 . כך סוברים החרדים, שהפגמים הקיימים במדינה מכתימים את הכול.
אבל המציאות היא לא כך. המציאות היא באמת מורכבת, וכשמסתכלים בעין גדולה, רואים שעם ישראל הולך כל הזמן ומתקרב לארץ ישראל, ומתחזק מבחינה רוחנית. המבט שלימד אותנו הרב צבי יהודה הוא, שריבונו של עולם מנהל את העניינים ולא אנחנו מנהלים את העניינים, ולכן צריכים אנו להסתכל במבט שלו. צריך לראות את ריבונו של עולם בכל דבר ודבר שקורה, ולכן אנחנו מסתכלים על המדינה כמדינה שהיא באמת חלק מתהליך הגאולה ויש בה הרבה מעלות.
לא להסתכל באופן פשטני
גם הממשלה 10 , עם כל הביקורות והרצון שהיא תתחלף, ועם כל הכעס על מה שעשתה, עם כל זה, היא עסוקה מאוד בשמירה על עם ישראל. זהו עול כבד מאוד, ואני לא מקנא במי שצריכים להחליט החלטות כבדות משקל שעומדות על הפרק, החלטות שיש להם השלכות גורליות וקשה מאוד להכריע בהם. שאלות כמו האם לתקוף את אירן? כיצד להגיב לאירועים שונים בגבולות? האם בתקיפות? או שמא דוקא התקיפות תגרום להגברת הטרור? להגיב ככה או להגיב אחרת? הדברים הם באמת מורכבים. מי שאין לו אחריות יכול לומר 'תנו להם בשיניים', אבל השאלה היא מה יהיו התוצאות, וצריך להסתכל הרבה מהלכים קדימה, לא שנים ולא שלשה. ממשלה רוצה להמשיך לשלוט, אפילו מסיבות אגואיסטיות, ולכן היא רוצה לעשות דברים נכונים, אחרת יפילו אותה. כמה פעמים מסיבות שונות באו אלופים לדבר איתי והסבירו לי את השיקולים שהם מתלבטים בהם, שיקולים שאי אפשר להתעלם מהם.
עובדה היא שאנשים דברו באופן מסוים, וכאשר הם נהיו ראשי ממשלה הם חזרו בהם - זוהי עובדה. בגין בתחילה היה תקיף מאוד, וכשהוא נהייה ראש ממשלה, הוא לא היה יכול לעשות את מה שרצה. אחריו בא שמיר, שהוא היה ראש הממשלה הכי טוב שהיה לנו, ולו בגלל שהוא לא עשה מהלכים מזיקים, אבל גם הוא לא היה יכול לעשות את מה שרצה. יש מי שאומר שכל פיגועי ההתאבדות התחילו כתוצאה מאיזה פעולה שעשינו, וכמובן יש מי שאומר להפך. אני לא בא להגן על הממשלה, גם אני רוצה שהם יהיו יותר תקיפים, ואני בהחלט אשמח שידכאו את הטרור. אבל גם אנשים שחשבו כך, אנשים שאוחזים בהשקפת עולם שהערבים הם כאלה שאו תכה אותם או שהם יכו אותך, הבינו שזה לא כל כך פשוט. אני רק רוצה להצביע על העובדה שהמציאות היא מורכבת ואין להסתכל עליה בשטחיות, שכן אם נסתכל כך אז ישנם רק שני מבטים או הכל טוב או הכל רע, ושני המבטים פשוט לא נכונים.
נקודות טובות
זה נכון שאפשר לזהות גם מהלך ומגמה של התרחקות ממסורת ישראל, אבל כשאתה הולך ומדבר עם אנשים רחוקים, פתאום אתה רואה שהם לא רק נגדך, אלא יש להם הרבה רצונות טובים, ושהדברים לא פשוטים אלא מורכבים. כל עוד שאתה לא נפגש איתם אתה אומר שהם הולכים נגדך ונגד היהדות ונגד ונגד ונגד, אבל כאשר אתה משוחח איתם אתה רואה שזה לא בדיוק כך, שהם לא רוצים להרוס הכול, והם לא רוצים לבטל את מציאות המדינה. הרי מי שרוצה בהרס המדינה ואינו מעוניין במסגרת של עם ישראל בארצו, יכול פשוט לקום וללכת. ישנם הרבה עשירים גדולים, חילונים לחלוטין, שמאלנים עד הקצה האחרון, שמעדיפים להישאר כאן. אפשר לשאול: 'מה אתם עושים כאן? קחו את הכסף, שבו בשוויץ, לא תצטרכו לעשות מילואים, תוכלו לעשות את כל החיים הטובים שבעולם. מה אתם תקועים כאן?' והתשובה היא שהם רוצים להיות קשורים לעם ישראל, הם לא רוצים באמת להתנתק מהשורשים שלהם. ישנם רופאים שאם הם היו עובדים באמריקה הם היו יכולים לקבל משכורת גבוהה פי עשרים ממה שהם מקבלים כאן, לא פי עשר, פי עשרים! הם היו יכולים לחיות חיים אחרים לחלוטין, ובכל זאת הם מתעקשים לגור כאן. למה? הרי רבים מהם יהיו שמחים לבטל את כל החוקים הדתיים, אבל בכל זאת הם רוצים להיות כאן, וכשאתה מדבר איתם, פתאום אתה רואה שהתנגדותם אינה כל כך מוחלטת, הם רוצים את העם היהודי אבל יש להם התנגדות לדברים כאלה ואחרים.
הדברים מורכבים – זוהי המציאות, וכל אדם מישראל צריך לחפש את הנקודות הטובות שיש באנשים, ויש הרבה נקודות חיוביות, אבל זוהי עבודה קשה, כי גם צריך ללחום בנקודות הרעות 11 . באמת לאהוב אדם מצד אחד ולשנוא אותו מצד שני זה כמעט בלתי אפשרי. צריך אישיות מיוחדת במינה כדי להצליח במשימה זו. מה שמייעץ בעל התניא 12 לאהוב את הצד הטוב שבאדם ולשנוא את הצד הרע שבו, זה מאוד קשה, או שאתה אוהב או שאתה שונא. אבל גם אם קשה להרגיש כך, לפחות בהשקפת העולם, לפחות בהכרה הבסיסית, צריך לדעת שהמציאות היא מורכבת. בסוף אתה תראה שאותם האנשים שאתה כל כך התנגדת להם הם מתהפכים לטובה, או שהילדים שלהם מתהפכים, וזוהי עדות על הגרעין החיובי שהיה מונח בהם תמיד.
במשך הרבה שנים, באופן כללי הציבור הדתי לא היה מעורב כל כך בשמירה על המדינה, אלא אחרים שמרו עלינו וחיזקו את המדינה ואת הכלכלה. אנשים שהם רחוקים מתורה ומצוות הם יצרו את כל הבסיס החומרי והכלכלי האיתן של המדינה. ואותם עשירים, למרות שהם מאוד רחוקים, הם החמור של המשיח. הם הבסיס שעליו נבנית הרוח. תגידו שהם התכוונו כוונות רעות, אבל המציאות היא שהם יצרו ויוצרים עדיין מציאות כלכלית חזקה, שעליה תוכל להיבנות כל הקדושה. ואנחנו כעת בונים את הקומה של הקדושה. הנה, חמישים אחוז מכלל תלמידי כיתות א' של האוכלוסייה היהודית בארץ לומדים בחינוך הדתי. שלושים אחוז בחינוך החרדי, ועשרים אחוז בחינוך הדתי. זהו ללא ספק תהליך של התקדמות.
במה טעינו?
מכל מכה שאנחנו מקבלים עלינו להפיק לקחים. יש לנו מה לתקן. אנחנו לא מושלמים. אבל אני לא יודע להצביע על דבר מסוים שלא עשינו כהוגן ושבגללו קרה האסון בגוש קטיף, ואני גם לא רוצה לחפש ולהמציא מהראש. אם מישהו יודע דבר שאנחנו לא ערניים לו, וחושב שיש איזה תחום מסוים שאנחנו לא מתנהגים בו כשורה כציבור או כיחידים, אין ספק שעלינו להשתפר בתחום הזה. אני לא יודע להצביע למה זה קרה. וכלפי מי שחושב שזה קרה בגלל שלא הלכנו לעם, אני רוצה לומר, שכל אחד מאיתנו צריך להדריך את עצמו שכשיש לו ביקורת, שלא יפנה אותה כלפי אחרים אלא כלפי עצמו. לא 'למה אתה לא הלכת?' אלא 'למה אני לא הלכתי?' אני תמה על הגישה שמאשימה ציבור שלם. איזו מין גישה זו? כל אחד צריך לעשות את החשבון בעצמו במה הוא צריך להיות טוב יותר. אנחנו מעטים, וללכת אל כל העם איננו יכולים. אנו הולכים הרבה פעמים ואנחנו רואים שאנחנו עדיין מעטים, כשנהייה יותר גדולים נשפיע יותר.
אנחנו עושים מה שאפשר, ואני חושב שבסך הכול, אנחנו לא יודעים באמת למה קיבלנו מכה כה חזקה. זה עורר אותנו קודם כל למחשבות של עמקות באמונה, לדעת שבקרובי אקדש 13 . אנחנו מקבלים מכה ולא מבינים אותה, זה מעמיק את האמונה שלנו בראש ובראשונה, כי אנחנו רואים שאנחנו לא מבינים את הקב"ה, ובכל זאת אנחנו מאמינים. זוהי עמקות של אמונה. קיבלנו מכה מאוד מאוד כואבת שאנחנו חושבים שלא מגיעה לנו, לא לאנשים שהיו בגוש קטיף ולא לציבור שלנו בכלל. יש לנו קושיא, ועם הקושיא הזו האמונה נשארת בעינה, זוהי עמקות והתחזקות באמונה. כלומר, האמונה שלנו הייתה קודם לכן יותר שטחית, כאילו היא תלויה בכך שהכל טוב. וכעת נתנסינו, והנה אנו עומדים מחושלים למרות שהקב"ה עשה דבר שהוא מאוד מאוד מכאיב ומצער אותנו, ובכל זאת אנחנו כן מאמינים בו, כי הוא גבוה מאיתנו ואנחנו לא מבינים את דרכיו.
מה שנוכל לתקן אנו צריכים לתקן. מי שיכול להשפיע ולא השפיע הוא לא בסדר, אבל אני לא יודע להצביע על אותו מישהו. האם היינו צריכים לצאת מהישיבה יותר ממה שיצאנו? יושבים לפעמים רבנים ומדברים על כך שאנחנו לא בסדר ושצריכים לעשות כך וכך, ואני שואל את הרב הזה אם הוא פנוי לעשות יותר דברים ממה שהוא עושה כבר, והוא אומר לי שהוא לא התכוון לעצמו, אז אני שואל אותו למי התכוונת? על פלוני? על אלמוני? הוא יכול לעשות יותר? יושבים ומדברים, 'אנחנו לא בסדר', אנחנו לא בסדר...' ואני שואל מי יכול לעשות יותר? אני אישית מרגיש שאני לא מספיק למלא את כל התפקידים שלי. הסגנון הזה ש'אנחנו לא בסדר', אותו אף פעם לא תשמעו מפי לעולם! אני על עצמי יודע שיש לי חשבונות עם עצמי, כל יום אני אומר וידוי, אבל אני לא חושב שצריך להגיד על אחרים סתם מילים בעלמא. כשיש לך משהו לעשות – תעשה, תתקן, אל תגיד על אחרים דברים לא טובים, למה להאשים את הציבור שלנו? למה להגיד 'אנחנו לא בסדר'? מה הערך של האמירה הזאת? ומי שאומר את זה, האם הוא מתקן את מה שהוא אומר שצריך לתקן? אנחנו ברוך ה' הולכים בדרך טובה. צריך להרבות כוחות, כשאני מסתכל אחד אחד על הרבנים המחנכים, אני לא רואה אחד שאפשר לבקש ממנו שיעשה יותר ממה שהוא כבר עושה.
עמונה
אנחנו לא כופים אף אחד לבוא ולהתישב כאן בניגוד לרצונו. ולנו הזכות לשאוף את שאיפותינו, ואנחנו רוצים להתיישב. זהו דור של גאולה. 'בעקבתא דמשיחא חוצפה יסגא' 14 . יש חוצפה, נשתמש בה גם אנחנו לטובה. למה רק לצד אחד יש זכות להיות חצוף? המאבק בעמונה היה מבצע חינוכי. ומי שאומר הפוך יש לי שאלה עליו אם הוא מבין בחינוך. עובדה היא שעמונה עצרה את המהלך של הממשלה. באים אנשים ומתנצלים על מה שקרה בעמונה. למה מתנצלים? למה לבוא ולהגיד שבעמונה טעינו??
בעמונה הראנו שאנחנו אוהבים את ארץ ישראל, וזוהי דוגמא חינוכית מעין כמותה. כשאדם מתמסר למשהו, מצד אחד אנשים יכולים לכעוס עליו, ומצד שני הם שואלים את עצמם מדוע האנשים האלה מקריבים? מה הם הערכים והסיבות העומדים מאחורי מעשיהם? כל מסירות נפש היא כפייה כביכול, אבל בעצם כל מסירות נפש היא דוגמא של חינוך. אם אנחנו מאופקים, אבל עקשנים וחוטפים מכות - זוהי הצלחה, וזה בדיוק מה שקרה בעמונה, שנתנו לנו מכות יותר ממה שאנחנו זרקנו אבנים. אם זה היה הפוך אנחנו היינו אשמים, והיות והמשטרה הפעילה כוח פי עשר יותר חזק, לכן היא נכשלה ואיתה הממשלה.
באופן כללי אני מאוד שמח על מה שהיה בעמונה למרות שקיבלו מכות וזה מצער מאוד, אבל אני חושב שהנחישות של האנשים שהיו מוכנים ללכת לשם, והנכונות להמשיך עוד פעם אם יהיה צורך, זה מבטא אהבת ארץ ישראל, זה מבטא שארץ ישראל יקרה לנו. הביטוי הזה הוא היה הכרחי משום שהוא לא היה קיים בגוש קטיף, אמנם אני לא יודע אם זה היה עוזר לגוש קטיף עצמו, אבל ודאי שזה היה עוזר ליהודה ושומרון. כשהממשלה והציבור נוכחים לדעת עד כמה ארץ ישראל יקרה לנו, ועד כמה אנחנו מוכנים לסבול ולהיענש בעדה, אז הממשלה נעצרת בדרכה, היא מבינה שהיא הולכת רחוק מדי, היא פוגעת ביסודות עמוקים של אמונה. יש גבול עד כמה אפשר לפגוע באנשים לטובת כל מיני חשבונות. לכל דבר יש גבול. הבג"ץ אוסר להרוס בתים של ערבים אפילו כשיש בזה סכנת נפשות, אם לא ברור לו במאה אחוז שזה סכנת נפשות. הוא לוקח בחשבון כל מיני פרטים שונים, כדי שלא לגרום סבל לאיזה אדם. לכן ברור שכשהממשלה רואה כמה סבל וכאב נגרם לציבור שלם היא יכולה לשנות את התוכניות שלה. אבל כל עוד שאינה רואה את המסירות וההקרבה היא אומרת לעצמה: 'למה לא? נעביר אותם למקום אחר, נעשה איתם חסד ונעביר אותם למקומות לא מסוכנים'. לכן הביטוי הזה הכרחי וההתנגדות התקיפה להרס בעמונה הייתה חשובה. כך הם הבינו שהם פוגעים ממש בציפור נפשנו.
אני מציע שלא להיכנס לויכוחים אם פוגעים באחדות על ידי מאבק על ערכים. הויכוחים הללו הם ויכוחי סרק. צריך לעבוד על קירוב רחוקים, צריך לאהוב כל אחד מישראל, וגם צריך לעשות מה שצריך ולא לוותר על ערכים בשביל אחדות. ערכים ואחדות הולכים ביחד. אי אפשר לעשות חשבון מה יותר חשוב הלב או המוח. אי אפשר בלי שניהם משום שהם איברים שהנשמה תלויה בהם. אי אפשר בלי ארץ ישראל ואי אפשר בלי עם ישראל. ברור שלמען האחדות בעם אי אפשר לוותר על חלק מהתורה ולהשאיר רק את המצוות המוסכמות על כולם. אם רוצים אחדות אפשר לעשות הרבה דברים. למה רק לתת את ארץ ישראל? למה לא לוותר על עוד מצוות בשביל האחדות? מצוות ישוב ארץ ישראל אינה מצווה פרטית בלבד. היא מצווה כללית השקולה כנגד כל המצוות. אנו מצווים שכל ארץ ישראל תהייה ביד עם ישראל.
סיום
המציאות באמת מורכבת. מצד אחד מתקדמים כל הזמן ומצד שני משברים וקשיים, והם בעצם חלק מהגורמים להתקדמות. אני אומר שכשקורה משבר כמו המשבר של עקירת גוש קטיף, אנחנו עדיין לא יכולים לראות לאן התקדמנו ממנו. אנחנו נמצאים באמצע הבעיה, אבל בלי כל ספק הקושי הזה יוציא מאיתנו כוחות, ובסופו של דבר נראה שהציבור שלנו התקדם והתעצם. זה מה שקורה בכל פעם שיש משבר, שבשעת המשבר הצרה היא בעיצומה וחושבים שהכל הולך אחורנית, אבל אחרי זה מצטברים כוחות חדשים. מלחמת יום הכיפורים הייתה מלחמה קשה מאוד, אך בעקבותיה עלו הישובים ביהודה ושומרון. אחריה קם גוש אמונים והתחיל לפעול במלא המרץ. כשמסתכלים לטווח ארוך רואים תוצאות. עכשיו אנחנו רק תקופה קצרה אחרי השבר, וברור שלא נוכל לראות כיצד התקדמנו. עכשיו אנחנו כואבים, עכשיו בפנים הדברים מצטברים. ועוד ניווכח בעזרת ד' שהכול יתהפך לטובה.
^ 1.דברים אלו נאמרו בישיבת בית אל, במסגרת של 'שאלות ותשובות' במוצאי פורים ה'תשס"ו, כחצי שנה לאחר עקירת גוש קטיף וכחודשיים לאחר המאבק בעמונה. הסיכום והכותרות נערכו על ידי תלמידים והיו לעיני הרב.
^ 2.השגות הרמב"ן לספר המצוות לרמב"ם, מצווה רביעית.
^ 3.קידושין מב:
^ 4.ארץ הצבי עמוד מב.
^ 5.ארץ הצבי עמוד עד
^ 6.ברכות נה:
^ 7.קידושין ע:
^ 8.אבות ה, יט: "עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה - מתלמידיו של אברהם אבינו"
^ 9.דעת ר"מ בעירובין סט.
^ 10. המדובר בממשלת קדימה ברשות שרון/ אולמרט.
^ 11.מאמרי הראי"ה עמוד 91, 'על במותינו חללים'.
^ 12.תניא, ליקוטי אמרים פרק ל"ב
^ 13.ויקרא י, ג
^ 14.סוטה ט, טו
