כשאנחנו שומעים, הצלילים עוברים דרך המערכת ה'הולכתית' שכוללת את האפרכסת ותעלת השמע, והאוזן התיכונה (החלל שמאחורי עור התוף), ואז הצלילים מגיעים אל האוזן הפנימית ומועברים דרך עצב השמיעה למוח.
כשיש לקות בשמיעה, מנסים להבין קודם כל מה המקור של הלקות, כדי לדעת אם ואיך אפשר לטפל.
הדרך לבדוק את מקור הלקות היא לבדוק בבדיקת שמיעה את האוזן הפנימית ישירות, על ידי אוזניה ששמים מאחורי האוזן והיא מעבירה את הצלילים דרך העצם בלי המעבר דרך המערכת ה'הולכתית'.
כמובן הבדיקה הזו היא בנוסף לבדיקה עם אוזניות רגילות, ואז רואים אם יש פער בין שתי הבדיקות (וזה אומר שמקור הלקות הוא הולכתי), או שבשתי הבדיקות רואים לקות (ואז זה אומר שהמקור הוא פנימי - באוזן הפנימית או בעצב).
דרך נוספת לדעת מה קורה עם המערכת ה'הולכתית' היא בדיקת 'טימפנומטריה' שלפעמים גם עושים אחרי הבדיקת שמיעה (תלוי אם יש הפניה והתחייבות, תמיד עדיף לעשות, אבל לא תמיד הרופא נותן הפניה גם לבדיקה הזו).
אני לא אפרט מה בודקים בבדיקה הזו כי זה קצת מסובך, אבל בגדול זה נותן מידע מסויים על המצב באוזן התיכונה, אבל הסתכלות של הרופא יכולה להשלים את המידע.
אני לא יודעת מה בדקו אצלך, בגיל שנתיים עדיין לא ניתן לעשות בדיקה מלאה, ועושים לפי היכולת של הילד.
בכל מקרה, את אומרת שכן הצליחו להגיע לזה שהמקור של הלקות הוא בהולכה, וזה סה"כ טוב כי זה אומר שזה משהו שיכול להשתנות, ולא לקות באוזן הפנימית שהיא לקות שמיעה קבועה.
אבל לקות בהולכה יכולה לנבוע ממגוון סיבות, שיש להן דרכי טיפול שונות.
בגיל הזה אכן רוב הסיכויים שהסיבה היא נוזלים באוזן התיכונה, זה הכי שכיח (וכמו שכבר כתבו, זה מצב שמשתנה ולכן זה שלא היו בבדיקה הקודמת לא אומר שלא יהיו הפעם).
אבל הקלינאית שעושה את הבדיקה לא יכולה לקבוע מה הסיבה. היא יודעת מה מצב השמיעה, ויכולה להעלות השערות לפי המידע שיש לה. אבל הבדיקה של הרופא משלימה את התמונה, והוא גם זה שאחראי על מתן טיפול.
בגיל כזה, השמיעה קריטית לרכישת שפה, ויש ילדים שרכישת השפה שלהם מתעכבת בעקבות ירידה השמיעה בגלל נוזלים באוזניים. אז גם אם זה מצב זמני, זה עדיין חשוב לטפל ולעקוב.