הביטוח של מד"א הסתדר...
ואפשר להתחיל משמרות!!!!!!!!!!!!!!!!!!
סוף סוף!!!!!
הביטוח של מד"א הסתדר...
ואפשר להתחיל משמרות!!!!!!!!!!!!!!!!!!
סוף סוף!!!!!
המתאים אבל יש לי שאלה.
יש לי חברה שחלתה בסרטן לפני חצי שנה בערך.
לפני חודש וחצי היא הבריאה ולפני שלושה שבועות גילו לה עוד שני גידולים.
בשלושה שבועות האלה שהיא היתה בריאה התחיל לצמוח לה שער
ראיתי אותה אתמול וראיתי שהשער שלה התארך.
לא היה לי נעים לשאול אותה אבל
השער שלה לא היה אמור לנשור שוב?
מנהלים- אם זה לא הפורום המתאים תעבירו את זה למקום המתאים.
תודה
בס"ד
אשמח להשלמת ידע לאחר מבחן אר"ן חומ"ס בנושאים שלא סגורים סופית אצלי בראש ולא מצאתי בחומר הקורס תשובה ברורה עבורם...
1. צוות האמבולנס שבראשותך ביצע החייאה נשימתית בחולה שלאחר מכן התברר כי סובל מדלקת כבד נגיפית סוגC , כיצד יש לנהוג באמבו ובסקשן שבהם השתמשנו?
א. יש להסתפק בחיטוי ע"י אקונומיקה.
ב. אשאיר אותם בבית החולה עד ששליח מטעם מד"א יאסוף זאת.
ג. אעביר לשירותי הדם המרכזי לניקוי, חיטוי, עיקור או השמדה.
ד. אשליך למיכל האשפה השכונתי.
ה. אשטוף את הפריטים במים וסבון ואחזיר לשגרת עבודה.
2. איזה מהמשפטים הבאים המתייחס לאירוע קרינה אינו נכון?
א. ערכת אט"ה מספקת הגנה טובה משדה קרינה.
ב. ערכת אט"ה מספקת הגנה טובה מזיהום קרינתי.
ג. המיגון משדה קרינה הוא: מרחק, זמן, בידוד.
ד. נפגע שנחשף לשדה קרינה אינו מסכן את סביבתו.
3. הנך נהג אמבולנס באר"ן, מפקד הפינוי הורה לך לפנות לבי"ח "פוריה" שם נמצא כבר נציג מד"א, ברכבך 3 נפגעים לא דחופים. הדיווח שתיתן למוקד עם הגעה לבי"ח יהיה:
א. "ירדן מ47, סוגר בי"ח פוריה האם לחזור לאחר מכן לאירוע? או לעבור לגל הגיבוי לטובת שגרה"
ב. "ירדן מ47, סוגר בי"ח "פוריה" – ואמתין עד שהמוקד יאשר לי שקיבל.
ג. לא אדווח על הגעה היות ויש נציג מד"א בבי"ח.
ד. "ירדן מ47, סוגר פוריה עם 3 נפגעים לא דחופים" פעם אחת בלבד ללא המתנה לאישור המוקד.
ועכשיו הסבר .....
בקשר לשאלה 1 - לא שמעתי במד"א על מצב שבו משתמשים באקונומיקה.
גם השארה בבית החולה וגם השלכה למיכל אשפה שכונתי לא באות בחשבון.
דלקת כבד נגיפית מסוג C מדבקת בדם מזוהם ולכן לפי זה התשובה לכאורה תהיה ה'
אבל מצד שני - לא סביר שיהיה מצב שבו כביכול 'מתעלמים' ממחלה זיהומית..
בקשר לשאלה 2 - העניין הוזכר בקורס בערך ב2 מילים בלבד וכן בחומר אין אזכור לגבי שאלה זו...
בקשר לשאלה 3 - ברשימת הדיווחים החיוניים מופיע הגעה ועזיבת בי"ח כשאין נציג - לפי זה משתמע שלא צריך לדווח
ולעומת זאת מופיע שדיווחים חיוניים פחות אומרים פעם אחת ללא המתנה לאישור המוקד
אשמח להחכמה!
תודה!
לגבי 1: אני לא זוכר כרגע.
לגבי 2: התשובה היא ב'.
לגבי 3: התשובה היא ג'.
פעם שנייה כבר שאני חוזרת מהתחנה אחרי שחיכיתי 4-5 שעות שהאמבולנס יחזור והוא לא..
אני לא יכולה כמעט לעשות צהרים.. לימודים וכו'..
והערב פשוט לא הולך.. מעושים?!
האם יכול להיות מצב של היפרוונטלציה (אוורור יתר) שהחולה גם מפרכס?
האיוורור יתר גורם לרעידות הגוף עקב חוסר איזון אלקטרוליטי (הוא יהיה בביסוס יתר)
זה לא הטוני-קלוני הרגיל שאנו מכירים. הם יהיו מלווים בכיווץ תמידי של הגפיים בכלל (כפות היידים למשל יהיו באיזור הצוואר) והאצבעות בפרט, ללא יכולת לשחרר אותם (הרגשה זוועתית ממש. האצבעות נמעכות אחת בתוך השניה.).
בנוסף, וזאת חשוב לדעת, ייתכן כי הוא לא יגיב בבדיקת הכרה כתוצאה מחוסר האיזון. (נפקא מינה אם אנו מזהים בוודאות את אוורור היתר - אין צורך בנט"ן.)
כמובן גם הנימלול הידוע יופיע במקרים אלו.
כדי לאבחן אוורור יתר חייבים להשתמש אך ורק בשאלות סגורות (שאלות שתשובתן כן/לא)
חשוב להדגיש כי הטיפול הינו הושבה(!), הרגעה(!) ולנשום נשימות נשימות ארוכות יחד עם החולה עד להסדרת הנשימה!
כותב שורות אלו הינו חובש רפו"ח ואדם שעבר בשנים האחרונות מס' פעמים התקף זה שנגמרו באיבוד הכרה.
ראיתי מקרה שהיו בו תסמינים של אוורור יתר (קיפול ידיים נשימות עמוקות ומהירות וכו') והחולה פירכס גם בלסת ובגפיים תחתונות... זה גם חלק מהרעידות שנגרמות מהחוסר איזון הזה?
רצוי למחוק את השם המופיע בהודעה (מטעמים הלכתיים, מוסריים ואולי אף פליליים...)
היי ,
כמה דברים שמעניינים אותי לגבי עבודת מוקד.
איך בדיוק זה עובד? מי שמקבל את הקריאה בטלפון גם מדבר עם האמבולנס במקביל וגם מקליד במחשב?
איך הם עושים שם הכל ביחד ?
מה תנאי הסף (חובש, פראמדיק? ) ? האם יש בחינות כניסה לקורס? האם מיועד למתנדבים ?
מאיזה גיל אפשר להיות מוקדן ? מה עושה הנוער במוקד?
תודה
אנונימי (פותח)היי חבר'ה, אני חדשה פה
סיימתי את הקורס שלי בתחילת ספטמבר, ומאז עשיתי 2 משמרות עם חונך ו2 התרמות דם.
רציתי לדעת אם בעוד תחנות חוץ מהתחנה שלי יש חובה לעשות 10 משמרות עם חונך, ואז משמרת מבחן... זה נראה לי חיוני לעשות משמרות עם חונך, אבל 10 זה המון...
אני אישית תלמידת כיתה י"א, ואין לי הרבה זמן למשמרות.
העובדה שאני צריכה לתאם את המשמרות שלי עם עוד מישהו רק מקשה על העניין..
מה קורה אצלכם בתחנות?
דברי שיר.גם בתחנה שלנו לא חובה 10.. ברגע שתיהי מוכנה יגישו אותך למשמרת מבחן..
יש שנגשו אחרי 6-7 משמרות
בקרוב אצלינו!
-שירה-
אם מישהו יודע על קורס חובשים בנתניה- בזמן הקרוב..
אשמח לדעת פרטים.
תודה!
קיבלתי אימייל שאומר שיש מסע פולין של מד"א, והוא עולה 3,500.
אני ממש מתלבטת אם לצאת דרך מד"א או דרך האולפנה, כי דרך האולפנה זה עולה 6,500 ואני מממנת (מלשון מימון חחח)...
אבל לא נראה לי שהמסע של מד"א דתי כ"כ.. מה אתם אומרים?!
עם מד"א לא תהיה לך את האווירה כמו שתהיה לך באולפנה
לצאת עם מד"א זה נחמד אם כבר היית פעם או שאתה כבר אחרי תיכון
אני ממליצה לא לצאת בכלל!!!
למה לצאת מהארץ???
מה יש לחפש שם??? לא לצאת כלל עדיף ללכת ל"יד ושם"
ואם יוצאים השאלה מה השיקול- מחיר או אווירה
שיהיה לכולם שבת שלום ומבורך
תענו למה שהתבקשתם לענות!!
יש הבדל עצום בין טיסה לפולין לבין נסיעה ל'יד ושם'..
לא שאני מזלזלת ביד ושם- חלילה!!
אבל אני חושבת שכשבנ"א רואה את המקומות שבו העם שלו נרצח בעיניים, ומבין באמת מה העם שלו עבר, ובאיזה סדר גודל היתה השואה, הוא מכבד ומפנים את זה הרבה יותר.
לעומת נסיעה ל'יד ושם', שבה רואים את המחנות בתמונות, ואי אפשר לאמוד הכל בעיניים..
זה אולי שטחי, אבל אני מעידה על עצמי שכרגע השואה לא ממש יושבת לי בראש, ואני חושבת שאחרי שאני אראה את הכל אני אעריך הרבה יותר את האנשים שהיו בה.
לא שעכשיו אני לא מעריכה אותם.... אבל אני אעריך יותר, ואכבד יותר...בעז"ה.
סליחה על החפירה.. ![]()
שלום רב
אני בן 36 ורוצה להיות חובש במד"א בהתנדבות, אבל הצרה היא שעקב ליקוי ראיה קל (משהו קל מאד, לא לדאוג) אין לי אפשרות להוציא רישיון לרכב ציבורי או אמבולנס (אין לי בעיה לנהוג באוטו פרטי מבחינת משרד התחבורה).
הבנתי שיש קורס חובשים אחיד שכולם עושים, וחלק גם ממשיכים לעוד 40 שעות של לימוד נהיגה. אבל למרות שהחלק הרפואי זהה, עדיין מי שיש לו רישיון לאמבולנס הוא "מפקד" האירוע כברירת מחדל.
עכשיו השאלה היא ככה:
איך נראית התנדבות של חובש מלווה שאיננו נהג ? האם היא רצינית או שמלווה הוא מן "נספח" מבחינת ההרגשה?
האם יש לחובש מלווה אפשרויות קידום ? יכול להיות בהמשך חובש בכיר ? מוקדן ? כונן שמקבל הודעות בביפר ובא עם רכבו הפרטי לאירועים ?
האם חובש מלווה יכול בהמשך להיות אחראי על אמבולנס למרות שאינו נוהג (אחרי שהוא עושה קורס חובשים בכירים) ?
אני מנסה להבין האם אני צפוי להיות מתנדב נוער קשיש, או קצת מעבר לזה מבחינת סמכויות בשטח ?? (בלי לזלזל במתנדבי נוער... הייתי בעצמי בנוער מדא לפני שנים רבות, אבל אני כבר ממש לא זוכר איך הדברים עובדים -זה היה לפני 20 שנה....
)
תודה לעונים !
מבחינת אפשרויות קידום- אני לא חושבת שתהיה לך בעיה להמשיך להתקדם לקורסים נוספים כמו חובש בכיר או מוקדן.
לגבי כונן עם רכב פרטי- ככל הידוע לי כל חובש יכול להיות כונן, בתנאי שיש לו רשיון לרכב פרטי והוא עם רכב צמוד (צריך להגיש טופס בקשה ליחידת הכוננים בכדי לקבל אישור להיות כונן).
חובש מלווה ברמת העיקרון לא יכול להיות ראש הצוות באמבולנס, משום שהנהג הוא אחראי וראש הצוות (אם זה אמבולנס עם מספר חובשים נהגים יש רק נהג אחד שנוהג בפועל והוא ראש הצוות).
מבחינת התנדבות- רמת המעורבות שלך בתפעול ותפקוד תלוייה בך ובנהג שלך.
אני בעצמי חובשת מלווה אך לא נהגת. יש הרבה מאוד נהגים ואף פראמדיקים שנותנים לי לנהל את הכל באמבולנס והם רק נוהגים. דבר כזה יכול לקרות בד"כ רק אחרי שאתה עושה הרבה משמרות עם הנהג, הוא מכיר אותך, רואה שאתה יודע לעבוד כמו שצריך והרמה שלך מספיק טובה. ככל שתכיר את הנהג יותר טוב, כך הוא יסמוך עליך הרבה יותר וייתן לך לעשות יותר (כמובן שתמיד אתה יכול לבקש ממנו לנהל את המקרה לפני שאתם יורדים מהאמבולנס...).
אני מקווה שעניתי לך על כל השאלות. אם יש לך עוד שאלה או שיש משהו לא ברור, אני אשמח לנסות לעזור.
בהצלחה! 
האמת שזה נשמע קצת מבאס. אני אסביר למה:
טוב לשמוע שבאופן פורמלי חובש מלווה לעשות קורסים מתקדמים, וגם להיות חובש בכיר , אבל אם זה כמו שאת מספרת, שהנהג יכול להחליט האם לתת לך לנהל את המקרה או לא, זה קצת פוגם בעיני. (אגב, את מכירה אישית מקרים של חובשים מלווים שיש להם פס כחול, עובדים במוקד או כוננים?? )
נגיד שאת והנהג עשיתם את הקורס ביחד, למדתם אותם תכנים בדיוק, ואתם מתנדבים אותו זמן, ואת יותר טובה ממנו גם בקורס וגם בשטח , מה פתאום שהוא יחליט אם הוא עושה לך "טובה" ונותן לך לנהל או לא?
ויותר מזה - נגיד שאת או אני חובשים מלווים עם ותק של 5 שנים, למה נהג שהתחיל רק בשבוע שעבר יחליט בשבילנו שאנחנו מספיק טובים כדי שהוא יתן לנו לפעול במקומו?
זאת אומרת , במילים אחרות, למה שהרמה המקצועית ברפואה תקבע לפי היכולת או אי היכולת לנהוג באוטו כזה או אחר (שזאת אותה מיומנות שיש גם לנהג אוטובוס) ?
נשמע שכדי שיעריכו חובש מלווה ויתנו לו להתקדם מקצועית או בפועל, הוא צריך להוכיח את עצמו הרבה יותר ממי שיש לו היתר נהיגה...... זה נשמע כאילו מראש המערכת והאנשים בתחנות פחות מעריכים את החובשים המלווים ....
אני צודק בהערכה שלי כאן ?
(שוב אני ממש לא שואל בשביל לפגוע.. אני באותו מצב )
תודה
!
מה בנוגע לעבודה במד"א (ולא להתנדבות)
יש סיכוי למצוא עבודה , ביום מן הימיםף, כחובש שאיננו נהג?
אני מנסה להבין, גם בשאלה הקודמת , יש כאילו מן סטטוס או יוקרה פנימיים ש"נהג" שווה יותר מ"מלווה" , למרות שהקורס זהה ?
אני קורא בפורומים ורק שומע כל הזמן "נהגים" "נהגים" , ותוהה מה עושים כל היתר.... 
אפילו כשחושבים על זה,
יותר הגיוני שמי שלא נוהג יהיה זה שמנהל את האירוע, כי הנהג 50% מהזמן בכלל לא רואה את החולה (כל הנסיעה לבי"ח)
ואם יש פראמדיק, ולא רק חובש בכיר עם הנהג.... גם אז הנהג עושה ג'סטה שהוא נותן לפרמדיק להגיד מה לעשות ??
ככל שאני חושב על זה זה נשמע לי לא כל כך הגיוני שרישיון נהיגה מכתיב אוטומטית מי ראש צוות טוב יותר, בלי התייחסות לפרמטרים אחרים כמו גובה ההסמכה הרפואית , הותק והניסיון .
ואנחנו פחות מדברים על חובשים ויותר על נהגים כי בד"כ החובשים בנט"ן..ולא באמבולנס רגיל.."
משתלמים היא הצרה הכי גדולה של המתנדבים 
בכל מקרה אם אתה עושה לרוב משמרות בוקר/לילה כמעט תמיד יהיה לך מקום
אם יש רק משתלם אחד על האט"ן
אני משערת שאם למדת עם הנהג את הקורס לא תהיה לו בעיה לתת לך לנהל את המקרה, כי ככל הנראה הוא כבר מכיר אותך, אבל תחשוב הפוך- אתה הנהג ומגיע איזה חובש שאתה לא מכיר ורוצה לנהל לך את המקרה. למה שתתן לו?! זו האחריות שלך ולא שלו! אם ח"ו יקרה משהו עקב פעולה שהוא יבצע באופן מוטעה, האחריות תיפול עליך כי אתה הנהג, ראש הצוות ולכן האחריות היא עליך... כך שכל עוד אתה לא מכיר את החובש ככל הנראה שלא תיתן לו לנהל את האירוע...
וכן, האחריות היא על הנהג!
היוו לי כמה פעמים שעשיתי משמרות עם נהגים חדשים. כמובן שהסברתי להם שאני נמצאת כבר הרבה שנים במד"א ושאלתי אותם בנימוס רב אם הם רוצים עזרה בניהול, כלומר, שהם ינהלו ואם אני אראה משהו לא נכון אני אעיר להם ואעזור. הם הסכימו ואף נתנו לי לנהל חלק מהאירועים. זה מאוד תלוי גם בך וגם בנהג. יש אחד שלא הסכים, אז לא התערבתי.
כל אחד צריך להוכיח את עצמו, אבל הבעיה היא האחריות. לך אין את האחריות שיש לנהג...
בנוגע לעבודה- ניתן לעבוד כחובש מלווה, אבל זה רק במשמרות לילה. אתה יכול לעבוד בנוסף כתורן מוקד, או לצאת לקורס מדריכים ואז לעבוד במשרה מלאה (גם חובש לילה וגםתורן מוקד, מדריך או שניהם יחד).
אני לא חושבת שזה קשור ליוקרה. זה קשור לאחריות. האחריות היא על הנהג ולא על החובש המלווה...
כל היתר משחקים שש בש... ;)
בתכלס איןהמון הבדל חוץ מהקטע של האחריות...
כאשר הנהג נוהג- הצוות שנמצא מאחור צריך לדאוג לחולהף אבל הם חייבים ליידע את הנהג בכל שינוי שחל במצבו! יש אחריות גדולה גם למי שיושב מאחור, אבל בסוף האחריות על המקרה נופלת (שוב...) על הנהג, אלא אם לא דיווחת לו על משהו שקרה ואז הוא יכול להאשים אותך שלא דיווחת.
בנוגע לפאראמדיק- זה משהו אחר בכלל. בנט"ן / אט"ן הפאראמדיק הוא ראש הצוות ולא הנהג. האמת, גם אם יש רופא- עדיין הפאראמדיק הוא ראש הצוות.
בכל מקרה הפראמדיק הוא ראש הצוות ולא אף אחד אחר (חובש/ חובש בכיר / רופא), בעיקר בגלל ההסמכה הרפואית.
רשיון הנהיגה לא מכתיב אוטומטית מי ראש צוות טוב יותר, אלא על מי נופלת נאחריות (באמבולנס לבן).
אם יש ח"ו פיגוע והראשון שמגיע הוא אמבולנס לבן, אז הנהג מנהל את האירוע, אך ברגע שמגיע פאראמדיק הניהול ניתן לו. בהמשך, אם מגיע מישהו בעל סמכות גבוהה יותר, יותר וותק או מנהל אז הוא זה שלוקח את הפיקוד.
הפיקוד בשטח תמיד שייך לאיש הצוות הבכיר ביותר שנמצא בשביבה, אך בתוך האמבולנס הלבן, הנהג הוא ראש הצוות והוא נותן את ההוראות לאנשי הצוות האחרים שלו והאחריות נופלת עליו.
משמרות נט"ן- בכל מרחב זה קצת שונה. יש מרחבים שמבקשים ממך לעשות השתלמות לפני שאתה עולה לנט"ן ויש אחרים שלא. יש מרחבים שדורשים X זמן על לבן לפני שעולים לנט"ן.
מקווה שלא פיספסתי משהו (היה קצת הרבה...).אם כן תכתוב שוב ואשתדל לענות
שזה עדיין נשמע לי מבאס שכמתנדב מבוגר (הרבה אחרי גיל צבא , אוניברסיטה, עבודה וכו') לא יתנו לי להיות אחראי בגלל עניין טכני כמו רישיון נהיגה מסוג ג' .
אני חושב שבהחלט עם האחריות באה יוקרה מסויימת (את בעצמך כתבת: "כל השאר משחקים שש בש...") . למה שהנהג יהיה אחראי עלי ולא להיפך ? סתם. זאת החלטה שנשמעת שרירותית. בצבא למשל , אני יודע שנהג אמבולנס צבאי הוא בתחתית ההיררכיה הטיפולית, ומקבל פקודות מהחובש שיושב עם הפצוע מאחורה.
אם תוכלי רק לחדד כמה נקודות :
יש סיכוי ריאלי לעבוד בתור חובש מלווה בלילה לדעתך או שזאת מן קומבינה מארץ הקומבינות ?
בלי קשר לשאלה הישירה, אולי יש לך טיפים להתנהלות במשמרת ? עצות מעשיות, איך להתנהל בצוות וכאלה?
לקחת משמרות לילה שקטות בהתחלה?
איך עובדת הדינמיקה עם מתנדבי נוער צעירים ? וכל דבר אחר שעולה בדעתך . .
באמת תודה שוב על התשובה המקיפה!
חחח כתבתי בצחוק 'משחקים שש בש' בגלל שזה באמת אותו הדבר ואני לא חושבת שיש יוקרה בלהיות דווקא נהג, ולא חובש 'פשוט'...
אני חושבת שזו לא החלטה שרירותית. האמת, אני חושבת שזה בגלל שבד"כ הנהג הוא המבוגר ובעל הדרגה הבחירה יותר בצוות, כי מאחורה בד"כ נמצאים מתנדבי נוער או בנות שירות, ולא שאני ח"ו מזלזלת, כי גם אני הייתי נוער ובת שירות, אבל הנהג מבוגר יותר ולכן גם האחריות עליו...
ואם עדיין לא הבנת- ניסיתי להדגיש את הקטע של לקיחת האחריות. הנהג הוא זה שהאחריות נופלת עליו, אך הוא שווה לחובש שאינו נהג בכל שאר הדברים.
יש סיכוי גדול מאוד לעבוד כחובש מלווה בלילה, זו בכלל לא קומבינה, אבל קשה להיכנס לעבודה רק כחובש מלווה ולכן אתה צריך לעבור קורס נוסף כמו מסייע מוקד או מדריך, כדי שתוכל לעבוד משמרות נוספות ולא רק לילות (תמיד יעדיפו לקחת את האחד שיכול לעשות יותר תפקידים ולא רק תפקיד אחד כמו חובש מלווה בלילה...)
בקשר לטיפים- אין לי הרבה כאלו, אבל אכתוב כמה שכרגע עולים לי בראש.
אני חושבת שבתור התחלה אתה צריך להודיע לנהג שאתה חדש ולבקש שיעזור לך, שבסןף מקרה תדונו על המקרה, על דברים טובים או לא טובים שעשיתם ולמה זה לא היה טוב, מה אתה חושב שהיה לחולה ולמה וכו'. יש נהגים שישתפו פעולה יותר ואחרים פחות...
תשתדל לא לשאול שאלות מיותרות במהלך המקרה עצמו (אלא אם זו שאלה דחופה...).
תמיד תשאל את הנהג במה אתה יכול לעזור (לפחות במשמרות הראשונות) ואל תיקח על עצמך דברים ללא רשות, כי יש נהגים שמעדיפים לעשות דברים לבד ללא עזרת המתנדבים ויש אחרים שישמחו מאוד לתת לך לעשות דברים. עם הזמן תכיר את הנהגים ואת דרכי הפעולה שלהם...
לגבי משמרות לילה אני באמת לא יודעת כי עדיין לא יצא לי לעשות משמרות לילה. חוצמזה, לא תמיד משמרת לילה היא יותר שקטה ורגועה...
דינמיקה עם מתנדבי נוער- תמיד תהיה נחמד אליהם. לפעמים תגלה שיש דברים שהם יודעים יותר טוב ממך (כי אתה עדיין חדש ויש כאלו שנמצאים כבר 3 שנים והספיקו ללמוד המון). אל תתנשא עליהם, כי אין שום סיבה לכך. תיתן להם גם לעשות דברים כמו לקחת מדדים, כי בד"כ הם עושים חצי משמרת פעם בשבוע, אז לא יוצא להם לעבוד הרבה והם ממש רוצים את זה... אל תתן להם לסחוב את האמבו, החמצן, הלייפ-פאק והכסא, כי הם לא סבלים (!), תשתדל לחלק את הציוד בין כולם (כולל אותך). ככל שתיהיה נחמד אליהם יותר ותעזור להם הם יעריצו אותך יותר ויגידו ששווה לעבוד איתך... ;) בתכל'ס כל מה שכתבתי על הנוער זה דברים שלצערי כל הזמן קורים, כי יש חובשים שלא אכפת להם וחבל...
לידע כללי- כל מה שכתבתי נכון למרחב ירושלים (שם אני מתנדבת מאז ומתמיד). אני לא יודעת מה בדיוק קורה בתחנות אחרות, אבל אני יודעת שיש מעט הבדלים בדברים שונים בין התחנות השונות...
מקווה שעניתי על הכל ואם יהיו לך עוד שאלות אשתדל לענות גם עליהם.
כמה שאלות קטנטנות על תפקידים:
מה ההבדל בין מסייע מוקד לבין מוקדן ?
ומה ההבדל בין בת שירות לחובש/ת ?
את מי מדריך חובש מלווה שעשה קורס מדריכים? מן הסתם הוא לא יכול להדריך קורס חובשים (כי הוא לא יודע יותר מזה בעצמו), אז בעצם הוא מדריך מע"רים של נוער ?
את חושבת שאהיה חריג בתחנה כבן 30 + שלא נוהג אלא רק מלווה ?
ידעו איך "לאכול" אותי שם ? בסוגריים - בסטטוס כזה של חובשת מלווה את מקבלת דרגות כתפיים, וסט כתום , ביפר ומכנסיים ? או שאת לבושה רק בחלוק לבן רגיל ?
סתם מסקרנות , בת כמה את בערך וכמה שנים את מתנדבת ?
תודה על הסבלנות 
מה שניסיתי להגיד שמפריע לי בכל הקטע שהנהג הוא "ראש הצוות", זה שנשמע כאילו אם הוא האחראי אז הוא גם זה שקובע את הטיפול.
נגיד , כשמגיעים לבית של חולה אז הוא זה שיכול לתת את ההוראות, ואתה כמלווה בעצם אמור למלא את הפקודות... וזה קצת מרגיש כמו משבצת של מתנדב נוער ("תביא את זה תעשה ככה תחזיק כאן").
אבל אולי זה לא ככה בשטח ואני סתם מתבאס בלי לדעת איך העניינים עובדים
מה שלא יהיה
קראתי את הטיפים ואני אשתדל להיות נחמד לסביבה הקרובה . . . 
מiראומרים מסייע מוקד ולא מוקדן...
בת שירות היא חובשת שאינה נהגת.
בהתחלה ייתנו לך להדריך קורסים קטנים (4/5/10 שעות) שהם בד"כ קורסים בקהילה ואחרי זה תוכל להדריך קורסים של יותר שעות, כמו קורס 44 או קורס 60 של מע"רים, ובהמשך אולי גם קורס חובשים, אך לא יותר מקורס חובשים.
אני לא יודעת עד כמה תהייה חריג (אם בכלל), כי יש עוד מתנדבים שבאים לעשות משמרות כחובש מלווה ולא כנהג.
חובש מקבל חלוק. ברוב התחנות חובש יקבל גם מכנסיים ודרגות, אך בזמן האחרון לא כ"כ מחלקים דרגות למי שלא עובד (כי יש חוסר). וסט כתום וביפר מקבל רק מי שגם כונן. ברגע שייתנו לך אישור כונן אתה תקבל וסט וביפר/מירס.
לי יש חולצה (חלוק זה של נוער...), מכנס, דרגות, מעיל ופליז. אבל אספתי את הכל עם השנים...
אני בת 22 ומתנדבת מגיל 16 (זו השנה ה-7 שלי להתנדבות).
בד"כ כאשר מגיעים לבית של החלה כולם פועלים ביחד. לרוב הנהג יהיה זה שישאל את השאלות ואתה תוכל לקחת מדדים ובינתיים לבקש מהמשפחה ניירת רפואית מאשפוז אחרון וכו'.
אם אתה חושב שאתה יודע לנהל מקרה כמו שצריך ולשאול את כל השאלות הנכונות אתה יכול לבקש מהנהג לנהל את המקרה.
במהלך ההתנדבות שלי (כבר מהשירות הלאומי) ביקשתי לפעמים לנהל מקרים ואפילו היו נהגים שבתחילת המשמרת הודיעו לי שאני היום אנהל את המקרים...
אתה פשוט צריך להכיר את הנהג איתו אתה עובד ואז לא תהיה לך בעיה, אבל זה דבר שאתה לומד עם הזמן...
השטח קצת שונה, אבל זה תלוי מאוד בצוות שלך.
אתה יודע כבר באיזו תחנה אתה רוצה להתנדב?
כן, אני יודע איפה אתנדב אבל מעדיף לא לפרט כאן ... בגלל האופי של השאלות ששאלתי , לא רוצה להרוס לעצמי את יחסי הציבור...
(באחת התחנות או נקודות ההזנקה באיזור המרכז)
אני קורא מה שאת כותבת ומודה שזה קצת מוציא לי את הרוח מהמפרשים, כי אני תופס את עצמי כאדם מאד אחראי ומקצועי (וגם ה- 9 שנים הפרש בינינו אולי משפיעות קצת על הקטע של האגו.... ) , בצבא הייתי למשל מפקד, ועבדתי בכמה עבודות רציניות בחיי, ולכן נראה לי שארגיש קצת "מעפן" אם אהיה "מספר 2" באמבולנס, בזמן שנהג בן 25 למשל , אומר לי מה לעשות (או שואל את כל השאלות כשאני לוקח מדדים, או שאני צריך לבקש ממנו אישור לנהל את המקרה בזמן שהוא "משגיח" עלי ) , וכל זה רק בגלל השטות של הרישיון נהיגה שיש לי בעיה טכנית לשדרג ...
אולי אני לא נחמד שאני שם את הדברים על השולחן ככה, אבל התיאור שלך - ואני באמת מעריך את מה שאת עושה, ובלי לגרוע מערכך - קצת מאכזב אותי. לפחות מבחינת הציפיות שאיתן אני בא.
בתכלס כבר התמרמרתי מספיק על זה ולא נשמע שיש הרבה מה לעשות כרגע בנידון ....
, אז נניח לזה.
נקווה שיעריכו אותי בתחנה ויקדמו אותי לתפקידים אחרים מהר יחסית ושיהיה בסדר. על פניו קצת חבל שיש מן "גילדה" של נהגים , וגם שהיית צריכה לאסוף פריטי לבוש ושלא מקבלים הכל מסודר שם . נשמע קצת שכונתי......
לידיעתך- גם נהג חדש שנכנס למד"א, לא משנה בן כמה הוא, צריך לעשות השתלמויות עם נהגים עובדים ותיקים. במהלך ההשתלמויות הוא לומד איך לעבוד.
זה מתחיל בלנהוג נסיעות רגילות בלי חולה ולהסתכל איך הנהג מטפל, אח"כ אפשר לנהוג גם משמרות רגילות עם חולה, אח"כ נסיעות דחופות בלי חולה, אח"כ לנסות לנהל מקרים עם התערבות גדולה של הנהג, מאוחר יותר נהיגה בנסיעה דחופה עם חולה ולבסוף ניהול מקרה עם התערבות מעטה של הנהג.
אני לא זוכרת כמה משמרות כאלו צריך לעשות, אבל זה כמה עשרות אם אני לא טועה, כך שלוקח הרבה זמן עד שהנהג יכול לנהל את הצווות. בנוסף, יש תחנות בהם אחד מהאחראים על הנהגים עושה משמרת נוספת עם הנהג ובוחן אותו כדי לראות אם הוא יכול לנהוג לבד ולנהל מקרים. קורה שבעקבות ביקורת של הנהג המלמד, הנהג החדש יצטרך לעשות השתלמויות נהיגה נוספות.
לכן, הגיוני מאוד שלא יתנו לך לנהל מקרה לבד, במיוחד אם זה בהתחלה ועוד יותר אם לא מכירים אותך...
כדאי לך למצוא את הנהגים שאהבת לעבוד איתם והרגשת איתם טוב ולהמשיך לעבוד רק איתם וכך הם יכירו אותך ממש טוב ויתנו לך לעשות יותר ויותר דברים. גם לי יש את הנהגים הקבועים שלי וכך גםלרוב המתנדבים הבוגרים...
זה לא שיש גילדה של נהגים, ממש לא, אני לא מבינה איך הבנת את זה מתוך מה שאמרתי.
לגבי לבוש- כל מתנדב צריך לאסוף פרטי לבוש, כי הרבה פעמים יש מחסור, אז מחלקים את הדברים הנחוצים ביותר שזה חולצה ומכנס. בד"כ לקראת החורף יש מכירת פליזים או מעילים (זה משתנה משנה לשנה). את הדרגות קיבלתי בשירות לאומי (כי הייתי כביכול עובדת אז הם היו חייבים להעדיף להביא לי על פני מתנדבים אחרים).
זה ממש לא שכונה, זה פשוט העדפות של המערכת, כי הם חייבים להביא ביגוד לעובדים, אבל לא בדיוק חייבים להביא למתנדבים, כך שסדר העדיפויות הוא קודם עובדים ואח"כ מתנדבים.
וסטים- עובדים מקבלים אוטומטית וסט (כל העובדים הם גם כוננים) ויש מתנדבים שמקבלים וסט כי הם כוננים.
כל מי שיורד עם וסט מהאמבולנס, הביא את הוסט היאישי שלו. יש כאלו שזה יותר נוח להם...
עניתי לך על הכל?
ומשהו קטן אחרוןאנונימי (2)פתאום חשבתי על זה שבעצם כונן מתפקד כמנהל מקרה (או "ראש צוות"), כי הוא מגיע ראשון לאירוע ואמור להתמודד איתו לבד.
אז איך יכול להיות שיתנו לחובש מלווה להיות כונן ?
את בטוחה שיש כוננים שאינם נהגים או פראמדיקים ?
אולי עוד שאלת אגב בנושא הזה , כונן לא צריך היתר לרכב ביטחון , נכון ? מספיק לו רישיון רגיל לפרייבט או לאופנוע?
מעריך את התשובות המקיפות שלך !
כונן מנהל את המקרה עד שמגיע נהג האמבולנס הראשון. כאשר מגיע נהג האמבולנס הפיקוד עובר אליו...
כל מי שעשה קורס חובשים למד לנהל צוות, לכן אין שום בעיה שחובש שאינו נהג ינהל את המקרה (אחרת גם באמבולנס לא היו נותנים לך בשום אופן לנהל מקרה...).
אני די בטוחה שיש כוננים שהם לא נהגים, אך הם מינימום חובשים.
ככל הידוע לי כונן לא צריך היתר לרכב ביטחון, הוא יכול לנהוג על פרייבט, אופנוע (ואולי אפילו על משאית... ;)), כי בכל מקרה אסור לו לעבור על חוקי התעבורה (מותר רק לאמבולנס בתפקיד) כמו אור אדום וכו', כך שגם ככה הוא נוסע כמו כל אדם אחר, לפי החוקים...
אתה תמיד מוזמן לשאול עוד שאלות ואשתדל לענות ככל יכולתי.
מiראחרונהחחח דוברת מד"א לא כ"כ מעניין אותי...
שמחה שיכולתי לעזור 
עציון)
אשמח שישלח לי במסר....
בתודה מראש......
תתקשר למחלקת הדרכה בי-ם ותבקש מהם שייעדכנו אותך.
ככל הנראה יהיה קורס אחד בסביבות חנוכה, אבל יכול להיות שההרשמה כבר עכשיו...
אשמח לקבל תשובות..יו.אס.טי.אני ב"ה רוצה להתחיל להתדב במד"א. רציתי לדעת איך אפשר להתחיל, למי פונים, מה צריך ללמוד, איפה וכ'ו..
אני ישמח אם תוכלו לעזור לי כי אני ממש רוצה, וליודעת בדיוק איך ומה 
תודה רבה.. 
ענבר.
מiרכדי להתחיל להתנדב חייבים לעשות קורס.
מגיל 15 עד 18- עושים קורס של 60 שעות, הסמכה של מע"ר.
מעל גיל 18- עושים קורס של 200 ש', הסמכה של חובש.
את צריכה לפנות למחלקת ההדרכה של מד"א, לפי מקום המגורים שלך (צריך להיות מספרי טלפון באתר של מד"א, אבל מקסימום תתקשרי 101 ותבקשי את מחלקת ההדרכה).
במחלקת ההדרכה יסבירו לך איזה קורסים יש, איפה, מתי, עלות וכו'.
בד"כ בחנוכה יש קורס 60, אז כדאי לך להזדרז ולהירשם.
אם את רוצה לדעת משהו נוסף את מוזמנת לשאול.
בהצלחה!
וגם אם יש אפשרות לעשות קורס במקום אחד ולהתנדב במקום אחר?
כן. אפשר להתנדב במקום אחר (לפי מיטב ידיעתי),
אפשר לברר על קורסים במחלקת ההדרכה של מד"א-יש את המספרים באתר של מד"א
יש קורסים כל הזמן, השאלה איפה הכי נח לך.
ועוד שאלה:
כמה זמן לוקח הקורס הזה?
אני יכולה לעשות אותו רק מחודש סיוון (כי רק אז אני בת 18...)
ואז אני יוצאת לשירות לאומי כנראה בגולן...
אז השאלה גם אם אפשר להתנדב בגולן אחרי שאני יעשה את הקורס בבית שמש???
תודה רבה
עד כמה שידוע לי (לא כזה מעודכן) יש קורס חובשים לקראת סיום בבית שמש מה שבד"כ קורה זה שברגע שנגמר קורס נפתח קורס. בירושלים יש מספר קורסים בו זמנית. יש לך גם אופציה לבדוק במודעין או רמלה לוד, אם זה ראלי.
הגיל, בד"כ אפשר להתחיל את הקורס מספר חודשים לפני ה18 מכיוון שהקורס נמשך 6 חודשים פעמים בשבוע למעט קורסים מזורזים, כך שעד שתגעי למצב שצריך 18 זה לא יהיה בעיה.
המספר של מד"א ירושלים (שאחראי על הקורסים בבית שמש) הוא: 02-652-3133
לגבי מקום ההתנדבות, מד"א ירושלים הם בעיייתים יותר, בפועל את מתחייבת (בהנחה שאת עושה קורס להתנדבות שהוא עשירית מהמחיר של קורס רגיל!) את מתחייבת לX שעות התנדבות, לא לתחנה ספציפית אלא למד"א. כך שאם לא תודעי להם שת לא מתכוונת להתנדב בבית שמש ואפילו תעשי שם משמרות מדי פעם (בחופש) זה לא אמור להזיז למשהוא!
כמה חודשים לפני גיל 18 אפשר לעשות את הקורס?
וגם אם אני מתנדבת ביום שישי בבית שמש וכל השאר בגולן זה משנה?
היי אני מתחילה ביום שלישי הזה משמרת ראשונה חייבת טיפים וכאלה וואי אני בלחץ!!!תעזרו לי..
אה וזה נכון שאפשר רק מכנס גינס מתחת לגינס אינלי מכנס של מד"א..
ראשית, מתחת החצאית (לא משנה איזה) את יכולה לשים כל מכנס שתרצי (צריך מכנס ארוך).
באופן כללי, הקוד לבוש במד"א הינו: 1. חולצה עם שרוולים. 2. מכנס (או חצאית) ארוכה. 3. נעליים סגורות.
בתור בחורה דתיה שמכבדת את עצמה, מאוד הייתי ממליץ לשים מכנס בנוסף לחצאית בגלל שאת עלולה להתקל במצבים בהם חצאית בלבד לא תעזור לגמרי בקטע של הצניעות.
לגבי טיפים למשמרת ראשונה (חלקם לא מתאים לשאר המשמרות!!):
-הגיעי לפחות 10 דקות לפני תחילת המשמרת.
-ערכי היכרות עם הנהג ושאר המתנדבים שיהיו איתך בצוות האמבולנס.
-הבהירי להם שזו המשמרת הראשונה שלך.
-דאגי שאחד המתנדבים בצוות שלך יהיה צמוד אליך (חונך) לאורך כל המשמרת (בדיקת אמבולנס ויציאה למקרים)
-לאחר כל מקרה, ערכי סיכום של המקרה עם החונך/הנהג (מה היה לנו, אבחנה, טיפול, מקומות לשיפור, מקומות לח"ח וכו')
-זכרי! במשמרת זו אין ציפייה ממך שתהיי "סופרמן" גם הנהג ושאר הצוות היו לא מזמן במשמרת הראשונה שלהם והם מכירים היטב את ההרגשה. כל שעליך לעשות זה להסתכל היטב על כל פרט ופרט שקורה ולהסתגל למצב שמהיום אינך עובר אורח לחוץ וחסר אונים אלא מטפל מתון ושקול. (או בקיצור: להחליף סוויץ').
-זכרי! אינך ראש הצוות באמבולנס. אין כרגע ציפיה ממך שתהיי ראש גדול. עליך להיות ראש קטן - לעשות מה שהנהג/חונך אומר לעשות (לפתוח חמצן, לפתוח כסא וכו') ולדווח לנהג/חונך על כל שינוי/תקלה שנוצרת (יש לחולה בחילות, החגורה של המיטה תקועה וכו').
- לא מצליחה לקחת לחץ דם? לא נורא... בקשי עזרה בנחת וברגיעה מהחונך והוא ישמח לעזור לך. הרי בשביל זה הוא נמצא לידך כל הזמן...
-כל העת התענייני ושאלי את החונך שאלות. ככל שתשאלי ותתענייני יותר - השליטה והמקצועיות שלך תעלה פלאים!
-אל תעשי את הסעיף הקודם בזמן המקרה בעת שאתם ליד החולה/משפחה!! ("תגיד, יכול להיות שיש לה התקף לב?" "מה אני עושה אם היא מאבדת הכרה באמצע הנסיעה?"...) חכי שהמקרה ייגמר.
-זכרי! אם כואב לחולה - זה לא אומר שכואב לך.
-אם ידוע לך שהנהלים בתחנה שונים מאחת העצות שצוינו לעיל (למשל: הגעה למשמרת 15 דקות לפני תחילתה) פעלי עפ"י הנהלים בלבד.
אם תצטרכי עוד דברים - מוזמנת לפנות אליי בשיחה אישית.
ב.ש. , חובש רפואת חרום.
רק עכשיו נכנסתי לראות עם הגיבו היה ב"ה טוב מאוד תודה על העצות בכל מקרה...
לילה טוב ובשורות טובות..
יש רק מ6:30 עד15:00?
יאיר!?
אתה מהקורס בעופרה?עם אביה רבינוביץ?!?קיבלת כבר שיבוץ??
ואי אפשר להגיע באמצע.