גם אני הרגשתי אי נוחות בקריאת הספר, אם כי הוא זרם לי מאד.
מצד אחד רואים שיש לסופרת יכולת לחוש את המציאות ולהשתמש בדימויים בצורה עשירה וחיה,
אך הצד השני...
אני חושבת שהפריעו לי כמה דברים בספר:
א. הגזמה בשימוש במראה החיצוני – אמנם נכון שהגיבורה היא צלמת, וממילא, המבט שלה מתמקד בעולם כפי שהוא נראה בעין העדשה. אך גם אדם, שמתמקד בעולם החיצוני, יודע שיש הקרנה בין העולם הפנימי לחיצוני. קיימים אנשים רזים וחתיכים שהמבט שלהם ריק, וקיימים אחרים שאמנם לא נחנו ביופי רב, אך פניהם מקרינות שלמות, שמחה וטוב לב. כאשר האפיון של אדם אחד הוא שמראהו כשל פיל, והשני התיאור היחיד שיש לו זה הרווח בין שיניו, יש בזה מימד משפיל. בכלל, כל התיאור המפורט של המשמנים של פלונית, והגוף של אלמונית, גרם לי להרגיש ריחוק.
ב. תלות במבט חיצוני- כל המבט על המתנחלים מבוסס על דעתם של אחרים, אין כאן יכולת עמידה עצמית. מאד חשוב, מה חושב הצלם ואיך אנחנו נראים בעיני יושבי תל-אביב (למשל, זו שבאה לבית החולים עם הבן שלה) וכן מה חושבים עלינו הערבים. אין עמידה עצמית, אין גאוות יחידה, אנחנו צריכים להוכיח את עצמנו כל הזמן.
ג. נקודה נוספת שהציקה לי ותקנו אותי אם אני טועה היא שהמתנחלים ה'קיצוניים' מוצגים באור מאד שלילי בניגוד לאותם מתנחלים מיושבים בדעתם. ניתן לראות זאת בהצגת הזוג הקיצוני של הישוב צביקה ורננה. רננה היא הרכלנית ששופכת את דמם של נשות היישוב, היא גם מפילה מגש ביצים ובורחת. בעלה צביקה, גנב עצים מארונות גוש קטיף בשביל היקב שלו.
לסיכום.
אני חושבת שאמילי אמרוסי היא אישה טובה עם כוונות טובות שיש לה זכויות רבות.
לענ"ד, קיים אצלה עיוות שלצערי קיים היה גם במועצת יש"ע שאותה היא דבררה, של רצון למצוא חן וחוסר יכולת לעמוד על שלנו ממקום גאה, וממקום שמסוגל להכיל גם את אותם ה'קיצוניים' שאינם עוסקים בלשאת חן בעיני הממסד בישראל.