מזמן לא הייתי פה...דתיהדתיה

אז ככה, השגחה פרטית. איך אתם מגדירים אותה?

הרמב"ם מגדיר אותה ככה:

ההשגחה האלוהית אינה בעולם הזה השפל, כלומר מתחת גלגל הירח, אלא באישי מין האדם בלבד. והמין הזה לבדו הוא אשר כל מצבי אישיו ומה שמגיעם מן הטוב והרע הוא כפי הראוי לו, כמו שאמר כי כל דרכיו משפט. אבל שאר בעלי החיים, וכל שכן הצומח וזולתו, הרי השקפתי בו כהשקפת אריסטו. איני סבור כלל כי העלה הזה נשר בהשגחה בו, ולא שהעכביש הזה טרף את הזבוב הזה בגזרת ה´ וחפצו עתה על פרט זה, ולא שהרוק הזה אשר ירק ראובן נתעורר עד שנפל על הרחש הזה במקום מיוחד והרגו במשפט וגזרה, ולא שהדג הזה כאשר קלט את התולעת הזו מעל פני המים, עשה זה ברצון אלוהי לפרט זה. אלא כל זה לדעתי על פי המקרה המוחלט כמו שסובר אריסטו... ואל תחשוב כי השקפה זו נסתרת לי באומרו נותן לבהמה לחמה וגו´, ובאומרו הכפירים שואגים לטרף ולבקש מאל אכלם וגו´, ובאומרו פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון, ואף במאמר חכמים יושב וזן מקרני ראמים ועד ביצי כנים, והרבה תמצא כיוצא בלשונות הללו, ואין בהן מאומה הסותר השקפתי זו. לפי שכל אלה השגחה מינית לא אישית, וכאילו הוא מתאר חסדיו יתעלה בזמנו לכל מין מזונו ההכרחי וחומר קיומו, וזה פשוט וברור. וכך סובר אריסטו, כי סוג זה של השגחה הכרחי מצוי, וכבר הזכיר את זה גם אלאסכנדר בשם אריסטו, כלומר: זימון מציאות מזון כל מין לאישיו, ואלמלי כן היה כלה המין בלי ספק, וזה פשוט בעיון קל...והבן השקפתי עד סופה, כי איני סובר שהוא יתעלה נעלם ממנו דבר, או שאני מייחס לו אי יכולת, אלא אני בדעה כי ההשגחה נספחת לשכל וחיובית לו, כיון שההשגחה אינה אלא ממשכיל, ואשר הוא שכל שלם שלמות שאין שלמות אחריה, והרי כל מי שנצמד בו משהו מאותו השפע כפי ערך מה שהגיע לו מן השכל יגיע לו מן ההשגחה. זוהי ההשקפה התואמת לדעתי את המושכל ולשונות התורה."
– מורה נבוכים חלק ג פרק טז

אז יש מקרים בעולם? אם כן, זה קצת מאכז. עד איפה האמונה בהשגחה פרטית? אז איך זה שכל אסכולות היהדות היום לא הולכות לפי הרמב"ם הזה וכמעט כולם טוענים שאין מקרה כלל ושהכל בהשגחת ה´ כדעת הבעש"ט? איך כולם פתאום נהיו חסידים?

המסקנה שלך לא תואמת את הנאמר במקור.אבא שמואל
השגחה פרטית, גם לפי מקור זה לגבינו, מלאה (100%) ומוחלטת. איפה ראית בבעש"ט שהוא סובר אחרת מהרמב"ם?
ציטוט הרמב"ם:דתיהדתיה

"אלא כל זה לדעתי על פי המקרה המוחלט כמו שסובר אריסטו... "

 

לעומת זאת הבעש"ט נוא זה שחידש את הדעה שהשגחה פרטית היא ממ שלפרטי פרטים באופן אבסולוטי ותמידי. לא כך לפי הרמב"ם.

מה בין מי למהאבא שמואל
"ההשגחה האלוהית אינה בעולם הזה השפל, כלומר מתחת גלגל הירח, אלא באישי מין האדם בלבד. והמין הזה לבדו הוא אשר כל מצבי אישיו ומה שמגיעם מן הטוב והרע הוא כפי הראוי לו, כמו שאמר כי כל דרכיו משפט.

אבל שאר בעלי החיים
, וכל שכן הצומח וזולתו, הרי השקפתי בו כהשקפת אריסטו. איני סבור כלל כי העלה הזה נשר בהשגחה בו, ולא שהעכביש הזה טרף את הזבוב הזה בגזרת ה´ וחפצו עתה על פרט זה, ולא שהרוק הזה אשר ירק ראובן נתעורר עד שנפל על הרחש הזה במקום מיוחד והרגו במשפט וגזרה, ולא שהדג הזה כאשר קלט את התולעת הזו מעל פני המים, עשה זה ברצון אלוהי לפרט זה. אלא כל זה לדעתי על פי המקרה המוחלט כמו שסובר אריסטו...

ואל תחשוב כי השקפה זו נסתרת לי באומרו נותן לבהמה לחמה וגו´, ובאומרו הכפירים שואגים לטרף ולבקש מאל אכלם וגו´, ובאומרו פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון, ואף במאמר חכמים יושב וזן מקרני ראמים ועד ביצי כנים, והרבה תמצא כיוצא בלשונות הללו, ואין בהן מאומה הסותר השקפתי זו."

הרמב"ם מחלק בין השגחה על המין האנושי, שהיא פרטית. לבין השגחה על שאר בעלי חיים, שהיא כללית על כל המין ולא פרטית על כל חי וחי. המשפט"אלא כל זה לדעתי על פי המקרה המוחלט כמו שסובר אריסטו... " מתייחס להשגחה על שאר בעלי החיים בלבד.


וממילא, עלינו, ההשגחה היא פרטית !
לא הבאתי את הכלדתיהדתיה

בהמשך הוא אומר לגבי בני אדם זה תלוי בכמה הם צדיקים...ההשגחה משתנה מאדם לאדם, אבל בכל מקרה, יש מציאות של מקרה בעולם. אני חושבת שזה חידוש לרוב האנשים.  אם אני אומר את זה לאדם הדתי הממוצע, במקרה הטוב הוא יגיד שאני הוזה ואין רמב"ם כזה ובמקרה הפחות טוב הוא יגיד שאני כופרת חס וחלילה..

 

מקרה = רק מה'אבא שמואל
ברמה מסוימת, יש מציאות של מקרה לפי הרמב"ם שהבאת.

זה די דומה ליחס בין בחירה לידיעה. אם ה' יודע מה אנו נבחר, איך אנו מסבירים את עניין הבחירה?

אצל הקב"ה אין מקרה! רק בעניים שלנו יתכן שיהיה מקרה.


לדעתי גם, את מפרשת 'מקרה' באופן שונה מאיך שהרמב"ם מתכוון. אצלך כביכול, מקרה=הכל אפשרי, הפקרות (לטבע). לפי הרמב"ם, המשמעות של מקרה, מצומצמת בכל מקום ומקום לפרטים מסויימים מאד. והרמב"ם הביא שם דוגמאות.

"איני סבור כלל כי העלה הזה נשר בהשגחה בו, ולא שהעכביש הזה טרף את הזבוב הזה בגזרת ה´ וחפצו עתה על פרט זה, ולא שהרוק הזה אשר ירק ראובן נתעורר עד שנפל על הרחש הזה במקום מיוחד והרגו במשפט וגזרה, ולא שהדג הזה כאשר קלט את התולעת הזו מעל פני המים, עשה זה ברצון אלוהי לפרט זה"

לא שחלילה הכל מקרה, אלא שההשגחה שם (בעינינו) היא לא לפרטים, אלא לכלל המהלך גלובלי. מה שקרה קרה בהשגחה, אלא שהעובדה שזה קרה עם העלה הזה, זה לא מפני שהקב"ה משגיח על העלה, או כשהדג קלט את התולעת, ע"פ ההשגחה דג צריך לקלוט תולעת, אבל לא דוקא הדג הזה ולא דוקא התולעת הזו.






















































איך זה קרה?דודי25
שאלה טובה.

נראה לי (אני קצת ציני ומזלזל, אבל ברוח הדברים אני כן חושב ככה) שהתפיסה החסידית תפסה בגלל שהיא מאד רומנטית, הרמונית כזו, מרגישה טוב עם כל העולם.
הרמב"ם שכלי נטו, וזה לא מושך מספיק. לא מדבר לאנשים.

אנשים מעדיפים להיות בלי שכל ובלי דאגות.
רגע אז זה אומרדתיהדתיה

שלא הכל לטובה?

ודאידודי25
שלא הכול לטובה.

אפשר לצוטט כל מיני אמירות שהכול טובה, אבל במבחן התכל'ס, מבחן המציאות - באמת נראה לך שהכול לטובה?
לא נראה שהכל טובדתיהדתיה

אבל לטובה זה משהו אחר, זה תלוי אמונה כזה, כי כאמור אי אפשר לחוש את זה. האמת שאני אף פעם לא הייתי אוהדת גדולה של המילים האלה "הכל לטובה", כי זה סתם היה נראה לי לא תורם כלום.  אבל בעצם - למה שלא הכל יהיה לטובה? אם הקב"ה טוב ומטיב..

ובמה תורמת לנו האמונה בהשגחה פרטית אם אנחנו לא יודעים להבחין מתי היא באמת קיימת ומתי זה רק יד המקרה? בלאגן. ובכלל אני לא מבינה איך אפשר לומר את זה. נניח למשל שמישהו הרג מישהו אחר - אז מה נאמר שבגלל שהוא אשר יתכן שלמרות שלא נגזרה מיתה על אותו אדם הוא מת בגלל שבאותו רגע סרה ממנו ההשגחה הפרטית והוא היה נתון ליד המקרה ולכן מת?

למאי נפקא מינא?דודי25
אנשים נוטים לזלזל במזל. אבל גמרות מפורשות וערוכות שהדברים הבסיסיים ביותר בחיים נתונים בידי המזל (והביטוי אין מזל לישראל הוא חלקי לכל היותר ביחס לאדם פרטי), כך שמזל זה דבר מאד משמעותי בחיים. אבל זה לא אומר שאין השגחה, שאין תפילה, שאין סייעתא דשמיא.
מזל ומקרה זה לא אותו הדבר.דתיהדתיה
מזל, ממה שאני תמיד הבנתי, זה מעין גזירה אלוקית שנגזרה מראש. ז"א הקב"ה קבע: כך וכך יהיה. ואז תפילה תשובה..מעבירין..ויש השפעה.  אבל "מקרה" זה כבר משהו אחר. מקרה זה אומר - יכול להיות א או ב או ג או ד וזה לא תלוי בכלום.
לא יודע למה הבנת ככהדודי25
כי מזל כשמו כן הוא - תלוי בגורמי השמים, ולכן הוא מקרי לחלוטין.

כתבתי על זה מאמר ארוך לא מזמן, אבל להעלות אותו לפה זה מסובך.
מוזר מאוד לשמוע גישה כזאת דווקא ממךמישהו10
מוזר מוזרדודי25
אבל זו הגישה של חז"ל
של חז"ל בבבלי ליתר דיוקמישהו10
אבל התכוונתי שחשבתי שאתה רציונאליסט ובגלל זה היה נשמע לי מוזר. הבנתי שאתה נוקט בגישת הרמב"ם ביחס להשגחה פרטית, אז למה לא כשיטתו ביחס למזל ?
אני לא מכירדודי25
את שיטתו ביחס למזל. 

מה הוא אומר שאין מזל לישראל כלל, כמו המאירי?
אני מודה שהגישה הזו קוסמת לי באופן טבעי, אבל קשה לי להתעלם מכל הגמרות שאומרות בפשטות אחרת.
ת'אמת גם אני לא מישהו10

אבל אני מניח שזאת אכן הגישה שלו.

"אבל קשה לי להתעלם מכל הגמרות שאומרות בפשטות אחרת" - ממה אתה כל כך מתפלא ? הוא עושה את זה ביחס להמון סוגיות אחרות, זה לא איזה משהו ייחודי.

 

אני לא חושב שזה כךדודי25
הרמב"ם לא מתעלם סתם כך מחז"ל. בדרך כלל כשהוא הולך נגד גמרות, זה בגלל שהוא הולך עם הירושלמי או עם ספרי וכדו'.

למען האמת, הגישה של חז"ל, שהדברים תלויים מאד במזל, היא הגיונית מאד. אין מה לעשות, לא סתם השאלה שמתעוררת אצל כל יהודי היא האם הכול לטובה. זה בגלל שבמבט פשוט וטבעי רואים שלא הכול לטובה, ואז שואלים: "אז למה קשקשו לנו כל הזמן שהכול לטובה?" . אז יש מי שיגיד שהכול לטובה ואנחנו פשוט לא מבינים, ויש מי שיגיד שבאמת לא הכול לטובה. אני בגישה השנייה.
ח"ואבא שמואל
הכל לטובה! אם אנו מסוגלים לראות את הטוב שבכל מקרה ומקרה, זו שאלה אחרת.

כאשר אתה רואה אדם מרים סכין וחותך אדם אחר, האם אתה מבחין אם זה לטובה. אם אתה רואה את כל התמונה, ואתה יודע שהוא מנתח, שמציל חיים, אתה מבין שהחיתוך הזה טוב.

ככל שהתמונה שאנו נהיה מסוגלים לראות תהיה רחבה יותר כך יותר נראה את הטוב שבמציאות.

אדם לא יכול לקחת חיים של אדם אחר בניגוד לגזרת שמיים! אם אדם רצח משהו, השגחה פרטית על הנרצח, היתה שהוא צריך למות! הוא לא מת בחסדי המקרה.
מה שנקרא- תסמונת חור המנעול.ruthi

ומה שהקב"ה ענה לאיוב ששאל אותו (ג) מִי יִתֵּן יָדַעְתִּי וְאֶמְצָאֵהוּ אָבוֹא עַד תְּכוּנָתוֹ: (ד) אֶעֶרְכָה לְפָנָיו מִשְׁפָּט וּפִי אֲמַלֵּא תוֹכָחוֹת:
(איוב כ"ג)

(ד) אֵיפֹה הָיִיתָ בְּיָסְדִי אָרֶץ הַגֵּד אִם יָדַעְתָּ בִינָהאיוב ל"ח)
מצודת דוד (ד) איפה היית - כאומר איך ערבה לבך לגשת לחקור אחר הנהגתי איה היות בעת יסדתי את הארץ האם ראית לה סמוכות על מה עומדת וכאומר הלא תשכיל לדעת שתלויה במאמרי כאלו היית בעת הבריאה וראית כי כן הוא:
הגד - אמור אם יש לה סמוכות ועל מה תלויה אם יש לך בינה להשכיל אמיתת הדבר:

שמות רבה: ד"א ראה קראתי בשם בצלאל, הה"ד (קהלת ו) מה שהיה כבר נקרא שמו אמר הקב"ה מי שהתקנתיו מראש שיעשה המשכן כבר קראתי לו שם, מהו ונודע אשר הוא אדם, עד שאדה"ר מוטל גולם הראה לו הקב"ה כל צדיק וצדיק שעתיד לעמוד ממנו, יש שהוא תלוי בראשו של אדם, ויש שהוא תלוי בשערו, ויש שהוא תלוי במצחו, ויש בעיניו, ויש בחוטמו, ויש בפיו, ויש באזנו, ויש במלתין (זה מקום הנזם), ותדע לך בשעה שהיה איוב מבקש להתווכח עם הקב"ה ואמר (איוב כג) מי יתן ידעתי ואמצאהו אערכה לפניו משפט, הקב"ה משיבו אתה מבקש להתוכח עמי (שם /איוב/ לח) איפה היית ביסדי ארץ, מהו איפה, א"ר שמעון בן לקיש אמר לו הקב"ה איוב אמור לי האיפה שלך באיזה מקום היתה תלויה בראשו או במצחו או באיזה אבר שלו, אם יודע אתה באיזה מקום היתה איפתך אתה מתוכח עמי, הוי איפה הייתי, וגו'.

כלומר- הדברים קבועים מששת ימי בראשית וגם מה שנראה לנו רע- למשה מכוון לאמת האלוקית, והיות שהקב"ה הוא טוב ומדרך הטוב להיטיב לברואיו, לנו נשאר "רק" להאמין בזה.

וכאשר אדםדודי25
חותך אדם אחר לא במסגרת ניתוח, אלא בקטטה - גם זה לטובה?

יש סיפור בגמרא על מלאך המוות שהיה אמור לקחת אישה מסוימת למיתתה, ובטעות לקח אישה אחרת שלא הגיע זמנה. זה סיפור כן, מן הסתם אין לאף אחד מושג אם דבר כזה יכול לקרות או לא, אבל הרעיון של הסיפור הוא מה שחשוב, והרעיון ברור - לא הכול צפוי, לא הכול מתרחש בהתאם לתוכניות המקוריות, ויש שיבושים. אמנם לא בטוח שזה קורה רבות.

במפורש נאמר "בניי חיי ומזוניי" תלויים במזל. כלומר אורך חייו של האדם תלוי במזל בראש ובראשונה. אז אולי האדם יכול להאריך או לקתר את חייו בהתאם למעשיו, אבל אורך החיים הבסיסי שלו נקבע נטו במזל, וכך גם פרנסתו וכך גם מצב ילדיו.
הדברים האלו הם הדברים הכי חשובים בחיים, וללא ספק לא היינו מצפים למשפט כזה באמונה, אבל לא צריך לאטום אזניים ועיניים, אלא לראות שחז"ל ראו את המציאות בצורה שונה מאיך שמפמפמים לנו בלי סוף.
לא בראיה שלנו כבנ"א אבל בראיה אלוקית נרחבת.ruthi

גם הסיפור שהבאת- הוא אומנם טעות של מלאך המוות, אבל אני מקווה שאתה מאמין שאלוקים כן ידע על הטעות הזו טרם נוצרה.

בוא נגיד שאתה נכנס פה לפרדוכס של בחירה חופשית.

אבל גם המזל נקבע ע"י ה'.דתיהדתיה
רק הערה קטנהמישהו10

הגישה הזאת היא לא חסידית בלעדית, יש לה מקור בירושלמי:

"ר"ש בן יוחי עביד טמיר במערתא תלת עשר שנין במערת חרובין דתרומה עד שהעלה גופו חלודה לסוף תלת עשר שנין אמר לינה נפיק חמי מה קלא עלמא נפיק ויתיב ליה על פומא דמערתא חמא חד צייר צייד ציפרין פרס מצודתי' שמע ברת קלא אמרה דימוס ואישתיזב' ציפור אמר ציפור מבלעדי שמיא לא יבדא כ"ש בר נשא" (ירושלמי שביעית פרק ט הלכה א) 

 

מצד שנידתיהדתיה
הכל בידי שמיים חוץ מצינים ופחים...
מה הקשר ? לא הבנתימישהו10
או שאת לא הבנת את הגמרא (לתרגם לך ?)
לא הבנתי את הארמיתדתיהדתיה

אבל בגלל שראיתי את המילה ציפור, ושמעתי על גמרא שאומרת שאפילו ציפור שמתה זה בהשגחה פרטית, או משהו כזה, הנחתי שזאת הגמרא הזאת...טעיתי?

צינים ופחים זה משהו אחרקשלש
מלשון צינה

והסיפור עם רשב"י זה שהכל מוכרז משמים
נו נכוןדתיהדתיה
ז"א שאם אדם מצטנן, זה לא בידי שמיים, זה בגלל שהוא לא שמר על עצמו. 
אני לא נכנס לדיוןקשלש
רק אומר מה כתוב שם

הדיון (וגם העולם) שייך לדוסים ..  אז סורי |שורק|
קשלש אני מאוכזבת ממךדתיהדתיה
איך לא אמרת לי שחיפושית התארסה??? אני גיליתי את זה רק הרגע!
תרגוםמישהו10

נתתי לך קרדיט שתביני גם בלי תרגום

"ר"ש בן יוחי נטמן במערת חרובים 13 שנים עד שהעלה גופו חלודה, בסוף 13 שנים אמר אצא ואראה מה קול נשמע בעולם. יצא וישב על פתח המערה, ראה ציד פורס מצודה לצוד צפורים ושמע בת קול שאומרת דימוס (חופשי) אמר: ציפור מבלעדי שמיים לא נשבית ק"ו בני אדם" (לא מדויק לגמרי, אבל זה רוח הדברים)

מה לגבי 'אין אדם נוקף אצבעו למטה לפני שמכריזיםאני ירושלמית

עליו מלמעלה'? ומה לגבי הנאמר בגמרא (לא זוכרת ציטוט) בשאלה מהם ייסורים? והתשובה: אפילו הכניס ידו לכיס להוציא מטבע מסוים ויצא לו מטבע אחר... גם זה נחשב לייסורים (ז"א שזה מכוון מלמעלה).

שאלת המזל וההשגחה היא שאלה כבדה ומורכבת. ואולי השאלה מזל או בחירה קשה יותר? מה 'נפל' עליכם לנסות לפתור בפורום הקטן הזה את הסוגיות הכבדות הללו?

לגבי הכל לטובה- מה זאת אומרת שלא הכל לטובה? הגמרא אומרת' כל מאן דעביד רחמנא- לטבא עביד', לא? וכן הסיפור על ר' עקיבא והסיפור על נחום איש גמזו.

החסידים לא המציאו הם פשוט הדגישו הדגשים בהשקפה עתיקת יומין.

בואו נעשה קצת סדרדודי25
אין אדם נוקף אצבע לפני שמכריזים ל א אומר שמהשמים קבעו שכך יהיה, שהרי דבר כזה נוגד לחלוטין את יסוד הבחירה. הכוונה היא שאם אדם מחליט לעשות משהו בעולם - נוקט אצבע -  השמים יודעים על זה ומכריזים על זה, אבל ההחלטה היא נטו של האדם. זה לא קשור בכלל להשגחה.

כך גם לגבי להכניס יד לכיס וכדו', בפשטות האדם חווה חוויות שמתחשות מעצם טבען, ועדיין זה נחשב לו כפריעת חובתו בשמים. זה לא אומר שזה מכוון מלמעלה, אלא שלאחר שזה נעשה זה מחושב גם כן.

כל מה שעושה הקב"ה לטובה לא אומר בכלל שכל דבר שמתרחש בעולם הוא טוב למי שהדבר מתרחש לו. אפשר להבין זאת בשתי צורות (שגם מסתדרות עם המציאות) : או שהכוונה היא שכאשר הקב"ה דן את האדם על מה שמגיע לו, הוא מערב שם גם את מידת החסד (כפי שמשמע להבנתי שזה הפירוש בספר חסידים) , או שבראייה כללית על העולם יש הטבה, והטבה כזו זה דבר שאדם לא יכול לבחון, אלא רק הקב"ה שיש לו פרספקטיבה של נצח יכול לבחון. בכל מקרה זה לא אומר שכל פיפס שקורה בעולם הוא לטובה.
הסיפור עם רבי עקיבא יפה, אבל הוא בהחלט יכול להיות מוסבר בכך שהקב"ה מערב גם חסד במידותיו, או בכך שיש לשמור על אופטימיות. רבי עקיבא סבל הרבה בחייו - זה תמיד היה לטובה?
בזמנו שמעתי על זה משל מעניין.ruthi

אתה עומד על גג בנין גבוה ורואה למטה על הכביש מישהו שמחליט לפנות למדרון שהוא לא יכול לעצור בו, אתה-  יודע שהוא לא יכול לעצור, אבל לו- ברור שהבחירה בהגה שלו, וזה נכון! הוא אכן בוחר ליסוע במדרון, ובכל זאת אתה יודע מה יהיה הסוף!

אין לנו הבנה בהבנה אלוקית, ונסיון להסביר שבדיעבד מחשבים וכו' זה נסיון להפוך את האלוקות שאין לה גוף ודמות הגוף- למישהו בעל מוח שחושב כמונו. זה לא!

ושוב לגבי הכל לטובה- הקב"ה תכלית הטוב ומדרך הטוב להיטיב לברואיו. ההטבה היא לא רק מה שאנחנו רואים כהטבה אלא הטבה כללית לעלום, כמו שאמרת- פרספקיטבה של נצח. אנחנו צריכים רק להאמין שזה טוב. זה הכל.

דודי, הסבר: נוקף זה לא נוקט!אני ירושלמיתאחרונה

נוקף- זה מקבל מכה באצבע! ' ע"ע לבו נוקפו' - נוקף=כואב

ז"א שאין אדם מקבל מכה אפילו באצבעו לפני שמכריזין עליו מלמעלה! אתה לא יכול לפרש כאילו הוא הכאיב לעצמו בכונה תחילה, כי בד"כ הגמרא לא מתייחסת למזוכיסטים.

וזה שאתה אומר שלא הכל לטובה, הרי שזה בסתירה גמורה למאמר הגמרא שהבאתי. 'כל מאן דעביד רחמנא-לטבא עביד'

גם לגבי ייסורים, מדובר על ייסורים שמביאים לאדם! ולא בדיעבד מכיוון שכך קרה הרי שכבר מדובר בייסורים.

זכותך להחזיק בכל עמדהשתרצה בקשר לכל השקפה בעולם. אך אין לך זכות לפרש את הגמרא בניגוד למה שהתכונה במקום.

ממה שאני למדתיעמית-טליה
עם החברותא המעולה שלי

זה שהרמב"ם מתכוון שכל המקרים הקטנים האלה
מגיעים מהיום של בריאת העולם
ז"א שהקב"ה לא כרגע מסתכל ואומר עכשיו היא תלך ותאכל
אלא מיום שנוצר העולם הוא קבע זאת.

אני עוד מעט אסתכל זה מופיע גם ב8 פרקים של הרמב"ם
ואז אוכל להסביר יותר נורמלי...
גם מ"חברים מקשיבים"אני12345
השגחה פרטית - ישנה מחלוקת בין הראשונים אם יש השגחה פרטית או לא. דעת הרמב"ם לרוב הדעות שאין השגחה פרטית אלא רק בכלליות על כל בני האדם ועל צדיקים. כך הוא מסביר את מה שנאמר "בזמן שניתן רשות למשחית להשחית אינו מבדיל בין צדיק לרשע" ולכן נצטוו עם ישראל לצבוע את דלתותיהם בזמן מכת בכורות ולא לסמוך על זה שהקב"ה יודע את מי להרוג.
לעומת זאת ישנם סוברים, וכן נראה שהוכרע באחרונים, שיש השגחה פרטית ממש ולכל עלה יש מלאך שאומר לו גדל, ולכל אדם יש הכוונה ברורה מהקב"ה. לפי זה ההשגחה היא בכל התחומים . הקב"ה משיח עלינו ודואג לנו, ומעניש אותנו, ומחנך אותנו ומורה לנו את הדרך הנכונה.
המושג השגחה פרטית אינו קשור בהכרח לגיל חתונה וכמות ילדים שציינת. הכוונה בהשגחה פרטית היא שהקב"ה בכל צעד שאנו עושים משגיח עלינו ועוזר לנו ודוחף אותנו.
השבוע הייתי בשבעה של אמא של חבר טוב שלי והוא אמר לי שלומר "יהיה טוב בעז"ה" זה אמונה שטחית. מי אמר שבאמת חייב להיות טוב? אמא שלו מתה לאחר הרבה יסורים וכל פעם אמרו להם, "אני מכיר את זה, בסוף יהיה טוב..." אבל מצבה רק הלך והחמיר... כלומר שהקב"ה רצה - ספציפית עליה - שהיא תחלה במחלה הנוראה, שהיא תגסוס ושהיא תמות. אבל זה שזה לא נראה לנו כטוב אינו אומר שאין כאן השגחה. ההשגחה היא לטוב או לרע - היינו למוטב, מה שנראה בעינינו כרע. אנחנו לא יודעים חשבונות של שמיים ומדוע אמא שלו היתה צריכה לסבול כל כך הרבה. יתכן שזה מירוק עוונות, או יסורים של אהבה, או יסורים במקום מישהו אחר במשפחה, אי אפשר לדעת. בכל מקרה - השגחה יש כאן.

באותו יום נסעתי יחד עם בחור אחד שהחליט לרדת מהמונית שירות ולקחת טרמפים, והוא ´הסביר´ זאת בכך ש"ה´ גזר איך הוא יגיע הביתה". אמרתי לו שלכאורה אין שום משמעות למה שהוא אומר כי הוא לא יודע מראש מה ה´ גזר, כמה הוא ישלם וכמה זמן יעבור עד שהוא יגיע הביתה אז מה זה "ה´ גזר"???
המסקנה שלי היתה שזה עוזר לו בהתמודדות תוך כדי הדברים. אם הוא יעמוד שעתיים בטרמפים - אז ה´ גזר שכך צריך להיות וכך ראוי, ואז הוא פחות מתיסר מזה.

לא אגיד לך שאני מזדהה עם האמירה שלו עד הסוף. הטוטאליות הזאת של "אם גזיזה היא נקבל" אלא להבין שהקב"ה מוליך אותי לכל מקום ומעמיד אותי בנסיונות והתמודדויות ותפקידי לצמוח מתוכם ולגדול ולהפוך להיות עם אישיות יותר חזקה מתוך כל מה שעובר עלי. גם זו השגחה פרטית.

לכן - אתה מחליט - בבחירה חופשית - כמה ילדים יהיו לך ועם מי תתחתן. אתה מחליט איפה ללמוד ולגור, האם ללכת בדרכיו או למרוד בו. הקב"ה מלווה אותך בכל מה שתבחר ולפעמים עוזר לך לבחור נכון כמו שנאמר "ובחרת בחיים", ולפעמים הוא נותן לך ללכת בדרך שבחרת לעצמך ולא מתערב ישירות.
פעם שאלתי איזה ראש ישיבה על הסוגיה הזאתאליהועיני

והוא אמר לי שהוא העביר במשך שנה שלמה שיעורים על הנושא הזה

זה נושא כזה לא פשוט ויש בו המון מחלוקות,

אני לא אומר שלא צריך לדבר עליו,

רק לדעת שזה נושא ענק שהתבחטו בו כל גדולי הדורות

וכשיודעים את זה זה כבר מיקל יותר

שזה או זה צדק או זה

אלא זה ענין מורכב מאוד. 

וד"א איך שלימדו אותי לגבי הבעש"ט

ופה הענין קצת מיסטי רוחני כזה 

שיש דברים שאותם לא היה 'מותר' לגלות, לדוגמא בתקופת הרמב"ם,

וכעת בתקופה יותר מאוחרת לקראת הגאולה מתגלים דברים חדשים,

שלא בהכרח סותרים אלא באים על גבי,

וזה לא רק בגלל ש 'התפיסה החסידית תפסה בגלל שהיא מאד רומנטית, הרמונית כזו, מרגישה טוב עם כל העולם.
הרמב"ם שכלי נטו, וזה לא מושך מספיק. לא מדבר לאנשים.

יש ספר נפלא בשם דעת תבונות של רבנו משה חיים לוצאטו שעוסק ממש בנושאים אלו, מומלץ מאוד.

הוא ממש מסדר את העניניים.

 

אני שוב חזור עוד פעםאליהועיני

אפי' שכתבתי את זה בתגובה קודמת שלי

שכדאי מאוד ללמוד את הספר דעת תבונות של הרמח"ל, שממש עוסק בנושאים האלה.  

(לא תמיד יש כוח לקרוא עד הסוף את התגובה, אז למי שלא קרא עד הסוף) 

חשבתי על זה יותר,אליהועיני

כל יום אנו אומרים בתפילה ביתשבח (ככה כותבים את זה לפי הרב יוסף קפאח ולא 'ישתבח' ודו"ק)

'רבון כל הנשמות אדון כל המעשים'

וכן בשבת אנו אומרים 'אל אדון על כל המעשים'

נראה שעל כל המעשים הוא אדון כולל כולם גם של בני האדם בין לטוב בין לרע

וזכורני שאמר לי רב אחד שבאמת לפי ר' חסדאי קרקש (לא זוכר איך כותבים את זה)  אין בחירה,

וכל הענין שלנו זה להודות על הטעויות שעשינו (כענין דוד ושאול המלכים)

ואני אוסיף שזה גם להודות ולשמוח על כל מה שה' נתן תנו ועל המצוות שהוא מזכה אותנו לקיים

ועל התורה שהוא מלמד אותנו

איזהו עשיר השמח בחלקו גם ברוחניות מכיון שאלוקים הוא זה שנותן לנו את הרוחניות

ואנו מודים לו על כל מה שהוא נתן לנו אעפ"י שהוא לא היה חייב לתת לנו כלום ולהשאיר אותנו נמוכים ושפלים חסרי דעת .

'ברוך אתה ה' חונן הדעת'

דבר אחרון בלי נדראליהועיני

אולי 'אם אין שכל אין דאגות'

אבל 'אם יש שכל בשביל מה לחיות'

לבנותמישהי 1
אני מנסה לשדך כמה שרק אני יכולה ואם יש לי עצה בשבילכן היא שהתמונה שאתן מעבירות תהיה הכי וואו שיש
בתור גבר אומרדרייב

בהחלט חשוב תמונה מושקעת שמציגה אותנו בטוב, וגם אני מביא כזאת.

אבל חייב גם שתהיה משקפת ומציאותית.. לא פילטרים ומשחקים עם זוויות וכאלה.

זה עלול לגרום הרבה תסכול מדייטים ראשונים מביכים בו סתם מחכים לברוח ברגע שמנומס מספיק. (לא שזה מעלה גדולה לגבר כזה, אבל כך עובד העולם)

הצד השני מצפה לרחל כמו בתמונה ואז מגיעה לאה..

^^Seven

שידכתי לחבר של בעלי מישי ובפגישה הגיעה מישהי מאוד מאוד מלאה

ממש לא ראו את זה בתמונה שהעבירה

החבר הזה נסע שעה נסיעה כדי להפגש איתה ובסוף זה היה ברור שהפגישה הלכה לפח כי זה נפל כבר על זה

הוא כמובן כיבד ונשאר עד סוף הפגישה

אבל חייב להעביר תמונה תואמת מציאות..חבל על שניכם

מה זה קניות אונליין?חסדי היםאחרונה
"שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל"
זה כואבהפי

להוציא את החנוכיה ולראות שהדברים שביקשת משנה שעברה לא התגשמו .. לחשוב שהתפילות לא נענות לך שנה ועוד שנה ו..

למרות שממש התכוונתי  אז אז יותר מזה? אני לא אצליח..להתפלל יותר חזק.


ואז

לחשוב על כמה שהעם הזה עובר והכל מתחבר

ואולי זה הולך לשם ?


גאולה כללית ופרטית

חג שמח

לכל המקווים לישועה לעם למשפחה לכם..


אמן ואמןadvfb
בעז"ה ישועה קרובה ממשית!חסדי הים

מאז ששמעתי על הטבח הנורא אני בוכה. ב'מעוז צור' שרתי בבכי ובכלל פרצתי בבכי ב'נקום נקמת דם עבדיך' והוספתי לאומה הרשעה את ישמעאל.

אבל ב"בִּבְכִי יָבֹאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אוֹבִילֵם אוֹלִיכֵם אֶל נַחֲלֵי מַיִם בְּדֶרֶךְ יָשָׁר לֹא יִכָּשְׁלוּ בָּהּ כִּי הָיִיתִי לְיִשְׂרָאֵל לְאָב וְאֶפְרַיִם בְּכֹרִי הוּא".

הבכי מטהר את ה'יסוד' להכל, ומביא מהר לידי זיווג, כדברי החתם סופר.

הבכי הוא כמו מקווה לרצון, ומעלה את הרצון למקום גבוה וטהור, וכמו שמאריך הרב קוק באורות הקודש חלק ג' על עליית הרצון כמטהרת את מידת ה'יסוד'.

כשרצון נפגש עם רצון נוצר זיווג.

כל עם ישראל קדושים וטהורים, כפך השמן הטהור של הכהן הגדול, כמו שכתוב בעין אי"ה שבת.

ה' תרחם על כולנו! אנחנו ראויים!

נכון ממשהפי
ממש בעז"ה אמן ואמן
😶זיויק
אמן שתהיה ישועת ה' כהרף עין
ליבי איתך, כואבארץ השוקולד
נכון , יש גם טובהפי

גם הטוב הוא פה אצלנו , אצל כל אחד

רק נותר לנו למשוך אותו

מבין? 

כן. מבין..בנות מרכלות עלי

אני מגיב במקומו הוא לא נמצא פה הרבה

כן, מביןארץ השוקולד
צודקת 
כואב ואמן!! מחזקת ממש.פצלשי"ת
🥺❤️מבולבלת מאדדדד
נקווה שבקרוב אחותי❤️


חנוכה שמח🥰

אמן(:הפי
😢בחור עצובאחרונה
משפחה פחות דתייה בדייטים.יובללל

חבר'ה אני צריך ייעוץ.

אני די חדש בעולם הדייטים. לא מזמן הציעו לי מישהי שאני מכיר מלפני כמה שנים כשעבדנו ביחד לתקופה מסוימת. אני יודע שהיא בעלת אישיות מיוחדת ובעלת מידות, ולפי מה שהבנתי מחברה שלה היא גם התקדמה יותר מבחינה תורנית (צניעות כמובן וכו).

אבל בסוף, למרות שהיא כן נשמעה לי כיוון טוב, החלטתי לא ללכת על זה בגלל המשפחה שהיא באה ממנה. היא באה ממשפחה חוזרת בתשובה, אבל לא כל כך חזקים בדת, כמה אחיות חילוניות וכו. וזה דבר שהפחיד אותי להיכנס אליו. אני רוצה שאישתי תהיה אישה מאוד תורנית (ואני גם משתדל להיות כזה), וזה לא כל כך היה נראה לי הכיוון.

אני מאוד חושש שאולי איבדתי פה משהו טוב, אבל מה לעשות? הרגיש לי שזה מורכב לי מדי!!

מה דעתכם? כמה משקל לתת לדבר כזה?

יש מצב שאיבדת. אבללגיטימי?

א. מתחנתים גם עם המשפחה. בין אם אנחנו רוצים, ובין אם לא - כולנו באים ממשפחה ומרקע מסוים. ברוב המקרים, זה גם אומר שתהיה אינטראקציה בין המשפחה שתקים למשפחת המוצא, ברמה ובתדירות כזאת או אחרת.

האם זה אומר שהיא עצמה לא תורנית? איפה רבקה גדלה? רחל ולאה? וכו' וכו'

ב. מורכבות אפשר למצוא בכל מקום. אף אחד לא מבטיח לנו חיים קלים.

ג. יכול להיות שיכלת לבנות איתה בית תורני נהדר - אבל זה ממש לא אומר שלא תוכל לבנות משהו דומה עם מישהי אחרת. ב"ה יש בנות תורניות רבות, ותוכל עם לא מעט מהם לבנות משהו טוב, ואפילו יותר מזה. הכל פוטנציאלי כל עוד זה לא נעשה...

א. מאוד מסתייג מהביטוי הזהadvfb

מה זה אומר מתחתנים עם המשפחה? 

בנאדם לא מנהל זוגיות עם המשפחה.

כן מנהל מערכת יחסים מסיומת שצריך לתת עליה את הדעת, אך היא בשום מקרה לא חתונה.

גם אין יותר מדי כלים להעריך את מידת המורכבות ביחס למשפחת המוצא.

לפעמים יכול להיות פערים מאוד גדולים אבל שמסתדרים מעולה, לפעמים להיפך.

תמיד כיף שדברים משותפים, זה פשוט.

לא זוגיות, אבל בהחלט שזה מרכיב חשוב בולגיטימי?אחרונה

בתור מישהו חדש בעולם הדייטים, הוא אולי מדמיין לעצמו שיפגוש בקרוב את הנסיכה שלו, והם יחיו באושר ובעושר עד עצם היום הזה.

כלומר,

אני חוששת שיש כאן דברים שהוא לא לוקח בחשבון:

לאיזה סוג של קשר אני מצפה עם חמי וחמותי? עם הגיסים והגיסות?

האם נוסעים אליהם לשבתות וחגים? איך זה נראה?

האם יהיו מפגשים משפחתיים? מה התוכן שלהם?

האם הדודים וסבא וסבתא שותפים פעילים בגידול הילדים? (בייביסיטר וכו')?

האם הנ"ל הם גם משענת כלכלית?

 

כמובן שאפשר להמשיך לדבר על מערכות יחסים לא בריאות - כמו התערבות בזוגיות וכו'. אנחנו לא חיים במציאות סטרילית, ואני בטוחה שאם תלך לפורומים המקבילים תמצא שרשורים על בעיות בתוך המשפחה.

 

בעיני יש מחירים לשני הכיוונים - בין אם נמצאים בקשר (וצריך להגדיר משהו), ובין אם נמצאים בניתוק (מה המסר שזה מעביר לילדים?)

 

מסכימה איתך שאין דרך להעריך את המורכבות, ובטח כשאין לנו מושג מה צופן העתיד.

אבל זה טעות בעיני לחיות בתודעה שאנחנו נחיה בבועה שזה רק שנינו והילדים שיבואו...

מה זה משנה מאיזה משפחה היא באה?תוהה לעצמי
בעלי ממשפחה דתית לייט מאוד, והוא יותר דוס ממני. אנשים גדלים ועושים בחירות משל עצמם בחיים
סליחהיובללל
סליחה שאני שואל, אבל האם וכמה יש חיכוכים שזה יוצר? זה בוודאי לא פשוט הרי, כל המנהגים, כשרות, שיח, צניעות, שמירת שבת ועוד המון מורכבויות שיכול ליצור. אז איך מתמודדים עם זה?
לא יוצר חיכוכים בכללתוהה לעצמי

את כל ההלכות שנוגעות לכולם כמו שבת כשרות וכו' נוהגים לפי בעלי, שחלק מהדברים עושה כמו המשפחה שלו בחלק מחמיר יותר. מה שנוגע רק אלי כמו צניעות זה עניין שלי.

ברור שהמקום התורני שלה משנה, אבל נשמע שהיא החזקה. המקום התורני של המשפחה לא משנה בכלל בעיני.

לגיטימי אבלזיויק

תהיה מודע לזה שמה שחשוב זה האדם העצמו, והסביבה שלו זה בנוסף. גם האבות והאמהות לא תמיד היו עם משפחה 100 אחוז...

תחשוב על ההורים והאחים של אברהם. אח של יצחק... אח של יעקב... המשפחה של רבקה... ושל רחל ולאה..

..יובללל
בוודאי שחשבתי על זה. אבל גם יש הבדל בין הדור שלנו לבין הדורות שלהם. הנושא אשה יבדוק באחיה.. וכו וכו. ברור שהאדם עצמו הוא העיקר, אבל זה חבילה שלמה. 
נכון ולכן נשאר פה עניין האופיזיויק
של שניכם
אני חושב שיש לתת משקל למשפחה.אדם פרו+

לאו דווקא רק בפן התורני.


לאחרונה עלו לי מחשבות, שמבחינה מסויימת

בפרט אצל אשה, יותר חשוב לי המשפחה שלה

מאשר היא.


אין לי כוחות סוס להסביר את עצמי

אבל לפי מה ששמתי לב אשה זה המון

עניין של הרגלים, והיא רוצה להמשיך את מה

שהיה בבית שממנו באה.


אולי זה רק מהניסיון מהזוית הצרה שדרכה

אני רואה את המציאות, סה"כ הייתי נשוי לאשה אחת.


אבל גם לפי המקורות,

כתוב בשולחן ערוך לישא

בת תלמיד חכם, ולא ישא בת עם הארץ.

המיקוד לא עליה, אלא על הבית ממנו הגיעה.


וגם אם החליטה לשנות כיוון

מי יודע כמה שנים, וכשהיא תתעייף

תזכר במנהגי הוריה.


אני יודע רציתם לשמוע שהכל אפשרי

וכל מה שאתם צופים בסטטוסים של מוטיבציה

אבל בתכלס האנשים לא כאלה גמישים

ולא כאלה חזקים.


מה דעתכם?

מענייןיובללל
מעניין מה שאתה אומר. בסוף ברור לי שהבית הוא משקל מאוד מאוד משמעותי. והשאלה שלי היא בתכלס כמה יחס לתת בין המידות של הבחורה לבית המידות של הבית שלה (או בפן התורני וכו)? הרי בסוף כמו שכתבו מעליי ראינו מאיפה הגיעו האבות והאמהות שלנו..
יש כאלה שחשוב להם יותר ויש כאלה שפחות חשוב להםadvfb

תאמת אני לא יודע כל כך למה זה ככה.

תקח דף ועט ותרשום לעצמך את כל החששות שעולים ותראה אם אתה יכול להתמודד איתם.

המטרה של המשימה הזאת ליצור אצלך יותר בהירות ופחות להתבחבש ולהתבלבל בגלל חוסר הבהירות

חשוב שתקרא את זההמצפה לישועה

יכול להיות שכבר כתבו בדומה

תמיד יש שונו בין אנשים ומורכבות ויתרונות וחסרונות לכל אחד בעיניו לפי ענייניו.

החשש מאוד מובן אבל עם חששות צריך להיפגש ולא לברוח כדי לראות במה האם יש ממה לחשוש.

תפגוש את הבחורה תשמע ממנה על המשפחה שלה על היחס שלהם למקום שלה...

גם לא הייתי מעלב את זה בכלל בהתחלה.

תראה שיש ביניכם התאמה וכו'

אולי זו אשתך?

ומשם כבר תגיע לנקודב הזאת...

האם מדובר באנשים קשים שיש להם רק את הדרך שלהם זו בעיה והאמת שזה לא משנה אם הם דתיים מאוד או לא בכלל.

אנשים קשים זו התמודדות


וגם בזה כשיש זוגיות טובה ונכונה אפשר לדעת איך לנהל את הדבקים בצורה ישרה וחכמה

בהצלחה וה יתן לך עצה טובה

קשרים בעיצוב דעות וההשקפות: איך קשריםחסדי הים

השפיעו על העיצוב השקפות ודעות שלכם בכללי? למדתם פעם משהו מעצב מהמדוייט? פרידה בקשר גרמה לכם לעצב דעות הפוכות?

זה מעניין שבארה"ב יש עכשיו את כל המחלוקת בימין לגבי תמיכה בישראל או דווקא לגנות. יש משפיען אחד ימני שיחסית קיצוני נגד ישראל, והוא מספר שאחד הרגעים המכוננים היה ויכוח עם ופרידה ממישהי שהתחילה בתהליך גירות, ועכשיו היא קשורה לבית הלבן ומשפיעה שם בעד ישראל.

מעניין מה איתכם לגבי השפעה של דעות או ריחוק מהדעות של המדוייט?

המהירות של שוק השידוכיםadvfb

ברגע שהוואטסאפ נכנסל חיינו דברים עוברים מהירות האור כמעט.

לחכות כמה ימים להצעה זה נראה משהו שכמעט לא אפשרי,

מה דעתכם על זה?

למה אתה מתכוון ב"לחכות להצעה"?לגיטימי?
מישהי כתבה ליadvfb

אשלח לך הצעה ביום ראשון, ביום רביעי שלחה לי את הפרטים, וזה כבר לא היה רלוונטי..

כאילו זה נשמע לי הכי הגיוני לחכות קצת, אבל בגלל שהפלטפורמה של הוואטסאפ היא כל כך מהירה הקצב מתאים בהתאם.

קלטתי שמבחינתה זה כנראה לגיטימי לכתוב "אשלח לך הצעה" ואז לשלוח עוד 3 ימים.. ומבחינתי זה לא. לא בגלל איזו תפיסת עולם, אלא פשוט כי השוק מאוד מהיר.

אין לי שום סיבה לחכות להצעה 3 ימים ואני יודע שגם היא יכולה להגיד לי "אה היא בדיוק נתפסה" או סתם אגלה שאני לא חושב שאנחנו מתאימים.

העניין הוא שאנשים נתפסים ונפרדים בצורה מהירה מאוד ולכן גם ככה המהירות שאנשים מפגינים.

ברור לי שלפני הפלטפורמה של הוואטסאפ הדברים זזו הרבה יותר לאט ולאנשים היה גם יותר סבלנות

 

 

אני לא בטוחה שזו הפלטפורמהלגיטימי?

אולי זה יותר הצורה.

מי שהציעה לך - ידעה שהבחורה בכלל פנויה ביום ראשון? יכול להיות שמלכתחילה היא לא ביררה את זה איתה?

 

ממה שאני יודעת אין נוהל מסודר. נכון שמקובל יותר שקודם הוא אומר "כן" לפני שהיא מודעת לעניין בכלל, אבל זה ממש לא תמיד ככה. יש בנות שמעדיפות להישאל קודם. הרבה פעמים אם משדכים מכרים, את הצד שמכירים שואלים קודם.

 

באופן אישי אומר שאני לא מרגישה יותר מידי ככה. לא זכור לי שקרה לי מה שאתה מתאר.

לפעמים קורה שפתאום יש מבול של הצעות, ואז אני אומרת - שאני בדיוק מבררת, או בדיוק בתחילת קשר, ואולי בעתיד הקרוב זה יהיה רלוונטי.

 

 

ואני קצת נרתעת מה"שוק". המילה הזאת לא באה לי בטוב בהקשר הזה..

 

אין נוהל רישמי, יש נורמותadvfb

אני אומר שזאת הפלטפורמה, בגלל שלעשות "העבר" בוואטסאפ זה לוקח חצי שנייה ולהתקשר בטלפון זה לוקח יותר זמן, אנשים צריכים להתפנות לזה ריגשית.

ובלי קשר לאם היא ידעה או לא ידעה (במקרה הזאת אני מניח שהבחורה לא קיבלה פרטים שלי אבל נעשה בירור אם היא פנויה) - הקצב שפרטים עוברים דרך מיזמים, קבוצות וואטסאפ, שדכנים הוא קצב מסחרר. יש לי חבר שהתחתן לפי כמה שנים משידוך שנעשה ע"י 4 שדכניות וואטסאפ שונות שכל אחת שלחה לחברה שלה. וואטסאפ זאת תקשורת מאוד מהירה, תקשורת איטית כמעט ולא היתה מאפשרת לדבר כזה לקרות.

 

ובאמת, בדרך כלל אני מעדיף שלא יבררו אם הבחורה פנויה, כי אם היא לא פנויה יהיה לי דרך לדעת אם אני רוצה לחזור לי שהציע שינסה לאחר זמן שוב לבדוק לי אם התפנתה. וגם, זה לוקח זמן ואין לי סבלנות לזה. מעדיף לגלות שהיא תפוסה, מאשר לחכות עוד את הזמן הזה שיכול לקחת יומיים גם.

 

אולי את חווה את זה אחרת כי יש לך יותר סבלנות ממני, גם יכול להיות. אולי כי לפעמים מציעים לך אחרי שהבחור אישר, מה שכמעט בחיים לא קרה לי. לכן הניסיון במקרה כזה הוא לא הסבלנות, כי הבחור כבר אישר.

 

 

אסביר את ההקשר בו אני אומר את המילה "שוק". 

אני לא מתייחס לשידוכי וואטסאפ בתור דבר עמוק ולכן אני מרשה לעצמי להביא ביטוי מאוד שיטחי שלדעתי די תואם את השיטה הזאת.

כן, אני חושב שזה כלי, שברגע שיודעים את היתרונות והחסרונות שלו, אין סיבה שבעולם לא להשתמש בו בעת הצורך.

לרגע לא התכוונתי חלילה לדמות את כל מחפשי הזוגיות למיניהם כמוצרים בשוק. מה לעשות שבשיטה של כרטיסים זה חלק מהעניין וכמובן, חלילה אסור להשליך את זה על האנשים עצמם. 

השימוש בכלי הזה לא גורם לזלזל באנשים, הוא כן בעיני מבטא מגבלה אינטגרלית בשימוש בו.

 

לגבי וואצאפ וטלפון צודק.מוקי_2020

"שלעשות "העבר" בוואטסאפ זה לוקח חצי שנייה ולהתקשר בטלפון זה לוקח יותר זמן, אנשים צריכים להתפנות לזה ריגשית."


יש לי קצביה, שכל פעם שהיה צריך לעשות הזמנה, זה נעשה  דרך הטלפון.
אני רק מהמחשבה שאני מפריע למישהו באמצע עבודה מסויימת או שהוא עם לקוח בחנות.
זה כבר גורם לי לחשוב 3 פעמים לפני שאני מזמין.

מרגע שאפשר להזמין דרך אפלקציה,
אני מזמין הרבה יותר, הזמנות קטנות במקום אחת מרוכזת (חנות קרובה מאוד).

אבל לא הבנתי משהו.
מה הבעיה שלך להמתין 3 ימים ?
אני מנסה להבין אם אתה מכוון למשהו כללי או שזה רק משהו נקודתי שמפריע -לך-.

יכול להסביר ?
אם יגידו לי "תקשיב, נכיר לך מישהי שאנחנו חושבים שהיא מתאימה לך, אבל תמתין שבועיים"
אז אני לא מבין באיזה מקרה אני אגיד "לא, לא, שבועיים אני לא ממתין". מה אכפת לי "להמתין" ?
יכול להסביר. לצרכי מחקר כמובן.

אין עליךadvfb

אני יכול להשיג הצעות בצורה יחסית מהירה ולכן אם אדם חושב שאחכה להצעה שלו אז כנראה שהוא טועה.

זה שה"שוק" עובד בצורה מאוד מהירה גורם לי לחוסר סבלנות, לפעמים מוצדק ולפעמים שלא, ביחס לעיכוב בהצעות.

אין בעיה שישלח לי הצעה עוד שבועיים, שלא יחשוב שאני אחכה. יום יומיים כנראה שאחכה אם זה מישהו שאני סומך עליו.

נדמה לי שהבנתי.מוקי_2020

אבל שואל כדי להיות בטוח.
כי באמת נושא השידוכים זה דבר מרתק וגם חשוב.
כרגע לא בשימוש אישי שלי, אבל זה יכול להשתנות ביום אחד.

כשאתה אומר "שלא יחשוב שאני אחכה",
זה אומר שאם אתה כן מסכים "לחכות" שבועיים,
אז אתה למעשה מתחייב לא לצאת לדייטים אחרים, להמתין להצעה ואז להחליט אם אתה נפגש או לא עם אותה הצעה ?

הבנתי נכון ?

כןadvfb

אני לא חושב שאף אחד לא יסכים סתם לעצור שבועיים אז זה זמן יחסית מוגזם אבל כן הבנת.

ישר כוח!

תודהלגיטימי?

באמת נראה שגברים ונשים חווים את זה אחרת.

אני באמת כמעט תמיד מקבלת (ומבקשת..) רק אחרי שהצד השני אישר. [בהנחה שזה פנייה דרך צד ג]

וזה בעצם אומר שהצד השני פנוי ומעוניין. אבל זה גם אומר שיש מצב שאני לא פנויה, או לא מעוניינת. וגם שמבחינתי יכולות לעבור תקופות שבהם אין לי שום הצעה, כאשר בפועל יכול להיות שהיו כאלה שביררו והחליטו שלא...

 

תודה על ההסבר על השוק.

נתקלתי בשדכני וואטסאפ שפשוט מעבירים כרטיסים, בלי לקרוא יותר מידי. אבל מסתבר שגם להם יש הצלחות - אבל אף אחד מאלו שאני קיבלתי בדרך הזאת לא היו רלוונטיים.

זה עדיין צורם לי המילה הזאת, וזה לא שיש לי פתרון קסם לאיך אפשר לעשות את זה יותר טוב..

מסתבר שאני מאוד רגיל לאיך זה הולךadvfb
עבר עריכה על ידי advfb בתאריך כ"ד בכסלו תשפ"ו 11:16

שיש כרטיסים, שהם מנסים לשווק משהו, וברור שיש מאוחריהם אדם עם סיפור שלם, אבל הכרטיס עצמו הוא לא הבנאדם. לכן אני אולי מרגיש בנוח עם המונח שוק. למרות שגם יכול להיות שאצלי השימוש הזה יכול ליצור חוסר נוחות בהקשרים כאלה ואחרים.

 

נראה לי גם חשוב לומר שעצם הפלטפורמה של הכרטיסים (גם בוואטסאפ, אבל גם במיזמים שונים) היא פלטפורמה מאוד מוגבלת ולכן גם אם השדכן הוא מעולה ומקסים עדיין יהיה בזה מימד פחות "אנושי" וממילא מאוד מוגבל. ובודאי, התחושה האישית היא גם חשובה שמתעסקים עם שדכנים וחשוב מצד אחד לדעת לצאת מאיזור הנוחות או להרחיב אותו כדי שיהיה עוד אופציות להצעות, מצד שני חשוב גם להיות במודעות ריגשית ולשים גבולות גזרה ביחס ליציאה מאיזור הנוחות

 

אתה מתכווןהפי

שבזמן הזה קיבלת כבר הצעה אחרת? כי אם כן לגיטימי לקבל אותה .

אבל אם לא קיבלת הצעה ואתה סתם מעניש את מי שהציע כי שלח שבוע אחרי זה מיותר

האופציה הראשונה חחחadvfb

אני שואל את עצמי מה הוא התכוון שהוא שלח לי את זה תוך שלושה ימים

מן הסתם אנשים עסוקים ולא תמיד פנויים אבל בדרך כלל נראה לי הכיוון זה להציע ישר

וואו. מעניין.פצלשי"ת

אצלי אני לא מרגישה ככה

הכל איטי מאוד, ותמיד לוקח כמה ימים..

וגם אחרי קשר לוקח לי מלא זמן עד שמתחילה משהו חדש

אתה חושב שכמה ימים זה בגלל הווטסאפ?ארץ השוקולד

אני לא חושב,

אנשים לא רוצים לחכות ימים כי ההנחה שזה עוד כמה ימים עד שייפגשו, ומן הסתם יהיו הרבה נסיונות כך שזמן רב לברר יקח עוד זמן.

התכוונתי לטענה ההפוכה ממה שהבנת מדבריadvfb

בגלל שהפלטפורמה הזאת מאוד מהירה אז הציפייה שזה לא יקח כמה ימים אלא יהיה באותו יום.

כמה אתה מכיר שהלינו על תשובה אחרי יום?ארץ השוקולד
לא ראיתי שרשור מלין בנושא, גם פה דיברת על ימים 
לא תשובה כפרהadvfb

על עצם ההצעה.

אני אשלח לך הצעה ואז לוקח כמה ימים עד ששולח את ההצעה.

תאמת היה ממש לאחרונה שרשור על זה.

 

אני גם לא מלין על כך... אני תוהה על כך.

אתה חושב שלפני הפלאפונים זה לא הפריע?ארץ השוקולד
אתה מרגיש שזה מיידי?
הוואטסאפ יצר אפשרות להעברת מסרים בצורה מאוד מהירהadvfb

ולכן הכל נהיה מהר מאוד מאוד.. ולכן גם קיימת ציפייה שדברים יעברו מהר.

מאמין שלפני הוואטסאפ היתה ציפייה לזמן יותר ממושך, דהיינו היתה יותר סבלנות כי זה לקח יותר זמן.

לפני הפלאפונים בכלל מן הסתם היתה ציפייה לזמן עוד יותר ממושך.

ככה מסתבר לי

מקווה שהפעם זה מובן חח

זה מובןארץ השוקולד
אבל אני לא רואה שום ציפייה למיידיות בעניין הזוגי
בטח, זה דחף ממש חזקadvfbאחרונה

הלבד קשה ולהיות בזוג זה הרצון האולטימטיבי.

לכן בגלל שמדובר בדחף, אז יש גם סבלנות יכולה להוות טריגר.

הדברים הקטנים שהיה נחמד מאוד אם הצד השני היה מעדיףמוקי_2020

אני מדבר על דברים שאם לא קיימים אצל אצל הצד שני, זה לא מפריע, 
אבל אם כן קיימים, אז  זה בונוס נחמד מאוד.

אני לא מכיר בן אדם נורמלי, שלא יכול להמציא רשימה של עשרות ואולי מאות דברים כאלה.
זה יכול להיות צבע מכונית, סוג מכונית, תוספות לפיצה, סוג מוסיקה, זמר, אלבום, שיר, עיר בירה בעולם לטייל בה...וכל דבר שהוא בעיקרון לא משמעותי
להצלחה ותחזוקת קשר אבל הוא בונוס שתמיד נחמד לדעת שהוא קיים ושבני הזוג באותו ראש שלכם גם בחלק מהדברים הקטנים שבחיים.

אז לכבוד החנוכה, יש 2 דברים שהם בונוס די נחמד עבורי. זה משהו סמלי כזה.
אגב, רק השנה למדתי שאין כזה דבר "חג החנוכה" יש "ימי החנוכה". חנוכה זה לא חג ביהדות כמו ראש השנה, פסח. 
אם יש תלמיד חכם בקהל, הוא מוזמן לאשר שלא חירטטו אותי.

לעניין עצמו :
א. בונוס 1 - שהיא אוכלת סופגניות רק בחנוכה, לא  חודש וחצי לפני כמו שרשתות השיווק היו שמחות כי זה טוב לביזנס. 

היום למעשה היא היתה אמורה לטעום את הסופגניה -הראשונה- שלה השנה ובאמת להנות ממנה בימי החנוכה ( לא לכעוס ! זה רק בונוס אם היא כן אוכלת בחנוכה בלבד ! )

ב. כאן אני מודה שזה קשוח יותר. אבל שוב, זה בעיקר בונוס. אז.. אה-אהמ ..
בונוס 2 - בחנוכה היא אוכלת סופגניות...רגילות. בצק, ריבה, אבקת סוכר.
ולא את כל ה"סופגניות" שהקשר בינהם לסופגניה זה כמו הקשר בין מכונית לרכבת.
עכשיו לפני שמישהו קופץ  עם :
"מה נסגר בן אדם ? זה ..ח.. סליחה זה..ימי החנוכה, תן לאנשים להנות מ "סופגניה" עם קצפת וקרם קמבודי בטעם פיסטוק חלבי-כנאפה- מלוח- מתוק"
אני בעד לאכול קינוחים שווים ומפנקים אבל שזה הופך מסופגניה ל..אני אפילו לא יודע איך לקרוא לזה..זה מבחינתי...לא בונוס. 
יש לך את כל השנה לאכול את זה. תשאירי את חנוכה, חנוכה.

הסבר על הבונוס במימד החילוני-מסורתי-רוחני.
אני רואה את זה (במיוחד בשנים האחרונות)  כסוג של...אני לא רוצה להגיד סדום ועמורה כי אז לא יבינו אותי בכלל,
אבל סוג של השתוקקות שהיא שורש יצר הרע ומקור הסבל. 
כלומר, זה בכלל לא משנה מה היו מוכרים ברשתות השיווק, אנשים פשוט רוצים את מה 
שכולם רוצים בלי לחשוב לרגע אחד אם הם -באמת- צריכים את זה ואם זה  באמת קשור לאירוע שבשבילו התכנסנו.

יש לכם דברים קטנים שחשובים לכם, לא קריטיים, אבל יהוו בונוס נחמד  אם הצד השני מעדיף אותם גם ?
ספרו בכיף.
לא בא לכם לשתף ורוצים לשמור את זה רק לעצמכם ? גם בכיף. רק קחו בחשבון שבסוף הכל יתגלה אז לפחות כאן תקבלו פידבק.

נ.ב - אם במקרה התחלתם לאכול סופגניות עם קצפת וקרם קמבודי בטעם פיסטוק-חלבי-כנאפה-מלוח-מתוק, כבר לפני חודש וחצי...אז..לבריאות.
 ימי חנוכה שמחים לכולם.

 

מה עם מי שלא אוהבת סופגניות?מבולבלת מאדדדד
זה גם בונוסShandy

כי היא לא תראה כמו אחת כזאת בסוף החג

אופס ימי החנוכה😂

לגבי ימי החנוכה זה נכון. זוכרת שלמדתי את זה לפנייעל מהדרום
חחחחח חזק. מזדהה מאוד עם הסופגניותפצלשי"תאחרונה

ותודה על התזכורת שיש לי כל מיני העדפות קטנטנות כאלו שאסור לשכוח בתוך כל ההתרכזות בערכים החושבים והגדולים, 

כי הדברים המשותפים הקטנים הם הרבה פעמים הבסיס לקשר טוב 

להתחיל קשר חדשראובן255

שלום לכולם לאחרונה יצאתי מקשר די ארוך שלא צלח לצערי

אני מעוניין לחזור לדייטים

מישהו מכיר שדכן או מקום שאפשר להתחיל בו את עולם הדייטים?

אני יודע שיש את הטבלה של השדכנים אבל מישהו מכיר חלק מהם שאפשר לסמוך עליו שיעזור לי?

תודה לכולם תזכו למצוות

מה הסגנון שלך?ברוקולי
דתי לאומי כיפה סרוגה בראש פתוח אבל מתייעץ רבניםראובן255
בהצלחה רבהארץ השוקולד

נראה לי כדאי למקד קצת יותר לפחות לעצמך.

מה זה אומר ראש פתוח?

האם זה אומר שאתה מוכן לשמוע גם רבנים מהר המור וגם ממרכז?

האם זה אומר שאתה מוכן לשמוע רבנים חרדים ו/או דמויות מהשמאל?

האם זה אומר שאתה לומד ספרים של הרב בני לאו?

האם זה אומר שאתה רואה סרטים? איזה סגנון?


מה זה אומר מתייעץ עם רבנים?

האם ההתייעצות אומרת שאתה מחפש הסכמה שלהם לאופי הכלה שתבחר או שתצטרך אישור שלהם בטרם תצא?

או שזה רק בשאלות ערכיות כגון ענייני פוליטיקה/השקעות? או שאולי גם ביחס לעבודה וחיי חברה?


 

כל תשובה פה לגיטימית, אבל לפחות לעצמך ורצוי גם לטובת מי שתחפש שתצא איתך כדאי לדעת מה הכותרות שאמרת אומרות


 

המון בהצלחה

תשובה לארץ השוקולדראובן255

זה אומר שאני דתי בראש פתוח לעולם תרבות מערב מתערבב בין אנשים\קהילות אם זה חילוניים אז לוקח מהם את הדברים הטובים (למשל תרבות)  אם זה דתיים לוקח מהם את הדברים הטובים (למשל אהבת חינם וחיבור בין אנשים) ומהחרדים לקחתי את ללכת לפי הלכה לא דתי לפי דעתי ולעשות מה שבראש שלי בלי להייעץ אם אני נמצא בבעיה או שיש לי בעיה אני פונה לרב שייעץ לי ויעזור לי אני לא ישר הולך לבעל מקצוע רק כי יש לו תואר בדבר הזה למשל פסיכולוג

מקווה שדי הגדרתי את עצמי טוב

ולכן חשוב לי משהי מאמינה בדרך הזאת בחיבור בין העולמות

לא בטוחה שהכוונה הייתה שתענה כאןלגיטימי?

אבל לפחות לי עדיין לא ברור איפה אתה נמצא.

התרבות החילונית טובה לדעתך? רק לדתיים יש אהבת חינם וחיבור בין אנשים? רק חרדים הולכים לפי ההלכה?

בדברים שאינם הלכתיים, למשל מצב נפשי, תפנה לרב לפני שתפנה לפסיכולוג?

 

אולי יהיה יותר נח להגדיר לאיזה רבנים אתה הולך? איזה ישיבות מתאימות לתפסית עולמך? עם מי אתה מתייעץ? לפי איזו השקפת עולם הלכתית אתה הולך?

איך אתה מחליט מה מהתרבות החילונית אתה לוקח ומה לא?

במה מתבטאת הפתיחות שלך?

 

בעיני לא צריך לענות על זה כאן, רק שמדברך אין לי מושג איפה אתה נמצא על הציר הדתי.

מסכים לגמרי עם דברי לגיטימיארץ השוקולדאחרונה
אם חשוב לך דמיון בעולם הדתי עם אשתך, כדאי להגדיר מי אתה
לא.לגיטימי?

יש כאלו שיותר מכוונים לסגנון מסוים.

אבל מעבר לזה, 

הייתי ממליצה לפנות לכמה שדכנים,

אבל לא רק.

להירשם לכמה מיזמים\אתרים\אפליקציות\קבוצות וואטסאפ,

ככל שיש לך כח להתמודד..

אתה צריך לדעתי להודיע לעולם (כולל חברים ומשפחה), שאתה פנוי ומחפש - ומה אתה מחפש.

מצאתי בכתב ישן נושן את השיר הזה לחיזוק בחנוכה:חסדי הים

"הוי בחורים גיבורים וחזקים כארזים, הוי בנות בנויות חטובות כמגדלים.

חשבתם מחשבת חוץ לזמנו, כאילו ה' איננו משגיח בעתו.

האם ה' עזב אתכם גלמוד וערירי? האם הוא לא מכריז עלכים 'שלי'?

הקורא מראש דורות לא ראה? האם השגחתו הפרטית נסתרה?

יש לכם עוד תקווה ואחרית, בסוף הקשיים תגיעו לתכלית.

אהבתי אתכם אומר ה' אל נורא וחומל, מעיניי לא חבוי הקושי והסבל.

הנני בא לגואלכם כאם על בנים, בנפלאות אדירות ורחמים עצומים.

בית ה' נחנך בימי החנוכה, את הבית שלכם אבנה מהרה.

יצאתי לישע חשמונאים צדיקים, אצא כיום לישע הבדידות והמכאובים.

הכנתי לך גבר בחורה כלילת המעלות, ולך יפהפיה הכנתי איש חמודות.

נס פך השמן יאיר ויצהיר לעולם, ללבבות הנשברים לחזקם בריא אולם.

לרוממם לחשבם ממש כבני עליון, להסיר מהם כל פחד וחדלון.

לנטוע בהם כוחות וצפיות חדשים, להצמיח בהם חלומות כיוסף נרהבים.

עוד יהיה לכם ממלכת משפחה חמה, שבו מאיר באור יקרות השכינה הקדושה.

השכינה שורה על הנרות הקטנים היפים, זה ישרה על ביתכם באהבת עולמים."


התבוננתי על המראה וזה פלא עצום שגיליתי מסר כזה חזק לרווקים לפני חנוכה.

😂😂😂

מדהים!חרמון

מחזק מאוד! במיוחד המשפט "בית ה' נחנך בימי החנוכה, את הבית שלכם אבנה מהרה" נגע בי.

תודה!

תודה! חג שמח לך ולכולם!חסדי היםאחרונה
תפילה על כולם.

אולי יעניין אותך