תזכורת חשובה ט'

אין בפורום הזה מקום לדיון על רבנים וגדולי תורה משום סוג, צורה, צבע, סגנון, זרם, וואטאבר.

 

 

ברור שלא דנים על רבנים וגדולי תורהמאיר.
נקודת המוצא היא שאם אני מעז בפומבי על מישהו כנראה אני חושב שהוא לא רב או גדול בתורה...

הרי על החזון איש אף אחד לא יפצה פה
נו... דיברו כבר על כאלה שאינם קטנים ממנו... היא צודקת.ד.

תזכורת במקום.

מעל גיל 20 אני כבר מבין את הפשטמאיר.
ברור לך שיש פה הנחת יסוד לפיה יש גדולים. ניקח כדוגמה את החזון איש כי אין עליו ערעור.

הרי אם אני חולק על החזון איש, כנראה אני לא חושב שהוא כל כך גדול, אני יכול להתמודד איתו, אם ככה אני גם יכול 'להתנשא' קצת על דברים שלו..

כלומר, כל עוד לא אמרת מי הוא רב וגדול בתורה לא אמרת שום דבר בהודעה הזו...
נו, על זה בדיוק היא דיברה. על מה שאתה עושה כרגע....ד.


עליה אני דןמאיר.
עליה אתה *דן*נפש חיה.
כנראה הוא דן מכח הנפש החיה שבו....ד.

[ולצערנו, כבר ראינו ש"פוצים פה" גם על גדולי גדולים... זה גדר טוב שרוצים שיהיה כאן. לא דיונים מי "גדולים", ולא מה שמתקרב לכך]

נפש חיה.
או אה....




לכל סוגיה שתיכנס אליה בעיון תמצא את עצמך חולקסתם 1...
על גדולים, ראשונים וגאונים האם זה חוסר בכבוד?
יש פער בין מחלוקת לשם שמים, לבין חוצפהק"ש
חוץ מזה, שאני לעולם לא אחלוק על ראשון, אלא אגיד ש"צריך עיון", כלומר אני צריך לעיין עוד בדבריו.

חוץ מזה, בד"כ גם כשזה ראשונים וגם אחרונים, עד וכולל פוסקי זמננו - אף פעם זה לא שיש את דעתי שלי החולקת על דעתם, אלא שבסוגיא זו אנו נוהגים/מלמדים כשיטות אחרות.
גם בשרשור שננעל, לא היינו מגיבים כ"כ בחריפות, למי שהיה כותב שלא הולך בדרך של גדול א', כי הוא תלמיד של ההולכים בשיטת גדול ב'. הביקורת היתה על אישה צעירה, שהוד רממות כבודה, לא מסכימה עם גדול בתורה ולטענתה אינה צריכה כלל תלמידי חכמים להתלות בדעתם.
אינני רואהסתם 1...
כחוצפה מחלוקת על דעה מסוימת או הבנה מסוימת כשאני מונח בסוגיה.
לא רואה מה הגדולה בלהשאיר דבר בצריך עיון, אפשר להבין ולא להסכים.
איך תחנך לגדלות בפסיקה אם לא ניתן לחלוק?

חייבים להרים את הביטחון העצמי בלימוד התורה ובשליטה במקורות.

למשל האם מותר להוסיף קנקנתום לדיו בשביל שלא יימחה? הרי כתוב וכתב... ומחה- כתב שיכול להימחות.
רמבם מתייחס בתשובותיו וכותב שמי שטוען כך ביחס לסת"ם טועה גם אם הוא רב, זה לא זלזול.

ישנם כללי פסיקה והנוטה מהם טועה, מה זה משנה מה שמו? איננו מלאכים ולא על האדם אני חולק אלא על מסקנתו בחשיבה.

זה ענין קצת אחר...ד.

אם אתה מונח בסוגיא, כלשונך, ומתוך לימודך ובקיאותך נראה לך אחרת מפסיקה מסויימת - אז אפשר כמובן, כדרכה של תורה, להביע דעה אחרת.

 

אלא שגם בכך - כמובן תלוי האופן. שהרי כל לומד מתחיל, יודע שגם היכולת להקיש מדבר לדבר, וגם הבקיאות במקורות שאולי רלוונטים לנושא, וגם יושר ההכרעה, תלויים הרבה בגדלות בתורה, בנסיון, בשימוש ת"ח.

 

אשר על כן, אדם שבאמת למד כהוגן משהו, יכול לומר שלכאורה כך וכך. "לא הבנתי דבריו שהרי"... זו לשון מקובלת. ואינה סתם "נימוס" בעלמא, אלא יושר אינטלקטואלי מינימלי. הרי הנחה הבסיסית היא שאם למשל ר' משה פיינשטיין פסק משהו בנושא עמוק בהלכה, ו"לי" נראה אחרת - סביר שהטעות היא אצלי באיזה מקום. האם זה יסתום את הפה לדיון? בוודאי שלא, הרי כך דרכה של תורה, אבל העלאת הנושא תהיה בצורה שמלבד שהיא דרך ארץ בסיסית, גם לא תבייש אותי כשיתברר שלא התחלתי להבין מה אמר...

 

 

לחנך לגדלות בפסיקה, לביטחון עצמי בלימוד ובשליטה במקורות, אינו בא ע"י "לעצום עיניים חזק" כדי שלא אראה איפה אני ואיפה הם... אלא קודם כל ע"י ענוה עצומה כלפי אדירי התורה, שמשקיעים עשרות שנים בלימודה וליבונה (מה שרוב ה"מדברים" כלפיהם, אינם כלל תופסים את  משמעותו דומני. וזה לימוד זכות).  מתוך שיש את זה, יש גם מקום להעלות סברות עצמיות, תמיהות, קושיות תירוצים - אחרי שלומדים כהוגן. אפשר גם לפני כן, אבל אז מבינים עוד יותר שזה לצורך ליבון הנושא.

כך תמיד היתה דרכה של תורה: מצד אחד ביטול כלפי דעת גדולים שקדמו, ועם זה אי משוא פנים ביחס לכל פרט שנראית לגביו קושיא או סברא אחרת. זה באמת דבר מיוחד ללימוד התורה.

 

ואנחנו רואים כל הדורות, יחס של חרדת קדש כלפי דברי גדולים שקידמום, ועם זה "לולי דבריו היה נראה לי לומר".. כולל פסיקת הלכה לפי מה ש"היה נראה"..  אבל הבסיס זו ההבנה מי נכנס ב"משחק" הזה... הרי זה דבר שברור באופן הכי פשוט: בשביל "להביע דעה" בכל תחום שהוא, אתה צריך בסיס של הבנה בו. אחרת אינך מכבד את עצמך.

 

 

 

כל זה אינו רלוונטי כמובן, לאמירה שניתן לומר דבר "בשם היהדות", או לחלוק על רב גדול, בדעת "היהדות", גם אם אין אף גדול אחר שחושב כך. זה לא ענין של "דעה". דעה, אדם יכול לומר בשם עצמו. אבל אם הוא אומר "בשם היהדות", הרי שההגדרה של "היהדות", זו מסורת הדורות שבכתב ושבע"פ. לא מה שאדם ממציא מעצמו.

 

כך גם ביחס לאמירה "למדתי קצת מדבריו ואיני מסכימה"... אם גדול-מאד פלוני בתורה, אומר משהו בשם התורה, הרי בשביל "לא להסכים" איתו, צריך לדעת את מקורותיו, ללומדם היטב - ולהגיע למסקנה שהתורה אומרת אחרת...

זה דבר שכמובן אף אחד כאן אינו ברמה בשבילו. בוודאי לא אם מישהו "למד קצת" מהדברים של ענק בתורה. 

אפשר גם לומר, שנשענים על גדולים אחרים. אבל שאדם מדעת עצמו "לא יסכים" עם דברי תורה של גדול-מאד, אין דבר כזה. אלא אם כן הוא רוצה לחלוק על התורה, על משה רבנו, על הקב"ה שנתן את התורה..

 

לפעמים, אנשים כ"כ לא יודעים משהו - עד שאינם מבינים כלל שמה שאיזה ת"ח גדול אומר באופן עיוני, לקוח ממקורות עמוקים ורחבים. וכבר ציטטתי את הרב זצ"ל, שאמר "בחוברותי לא אמרתי דבר מדעתי, והם כולם דברי אלוקים חיים שחצבתים מיסודי דברי חז"ל והקבלה האמיתית". אז אם היה מישהו שיכול "לא להסכים" עם דבריו, זה היה צריך להיות אחד כזה שמכיר את כל מקורותיו, ומבין אותם אחרת.... קשה מאד למצוא.

 

 

וגדולי תלמידי חכמים, אינם רק "מורים הלכה". לא כל אדם מהשורה "יגדיר" עד היכן מגיעה התורה. התורה  כוללת גם מרחבי האגדה והדעות, מדע האמונה. לכן, גם בתחומים אלה, כדי לומר משהו "בשם היהדות", צריך ללמוד הרבה - או  לצטט כאלה שלמדו הרבה והם יראי שמיים.

 

[ואין כל קשר ל"למי להצביע בבחירות".. זו הקטנה-לגמרי של הנושא המדובר. הצבעה בבחירות אינה פסיקת הלכה. לכל היותר רב פלוני חושב שרשימה פלונית תתרום יותר לקיום התורה בישראל, אז קורא להצביע בעדה. זה לא שייך לנושא של "להביע דעה בשם היהדות" בהלכות מעשיות ובהלכות דעות]

הרשה לי לתקן לרגע -עוד סתם אחד
אם יש משהו שבו איני מסכים עם החזו"א (ויש, וכנראה שהרבה פה בפורום או רבותיהם אינם מסכימים איתו באי אלו נושאים...) - אין זה אומר שאיני חושב שהוא גדול. אפילו אם יש משהו שהוא (כמשל) כתב ואני חושב שאלו שטויות מוחלטות - אין זה אומר שאיני חושב שהוא גדול. אפילו אני, שאין מי שיטען שאיני סובר שאני גדול, כותב שטויות לפעמים... קורה...
אין דבר שבו *אני* לא מסכים עם החזו"אק"ש
ושעות רבות ישבתי לעיין בדבריו בכל מיני נושאים.
יש דברים (הן בהלכה והן בתפיסת עולם) שבהם גדולי רבותי ורבותיהם סוברים אחרת ובזה אני הולך בשיטת רבותי.
זה מה שכתבתי -עוד סתם אחד
הם או רבותיהם. וזה לא רלוונטי לצורך הנקודה, שזה שרבך אינו מסכים איתו - לא גרם לרבך לחשוב שהוא אינו גדול. אז אני לא מבין למה *אתה* מפחד להגיד שאינך מסכים איתו באותן נקודות - איך פתאום רק מפני שזה *אתה* ולא *רבך* - יהפוך לזלזול בו או בגדולתו. אבל אם זה גורם לך להרגיש טוב יותר לתלות את ה'אשמה' במישהו אחר - לבריאות.
דבריו דווקא מובנים.ד.

כי להגיד "אני לא מסכים עם"... מישהו שהוא גדול מאד בתורה, יש בכך מן הגיחוך. כאילו אני שם את עצמי על אותו מישור.

 

אבל אם אומר, "הרב שלי אינו מסכים", כשהרב שלי הוא גדול מהשורה הראשונה, אז זה רלוונטי.

 

אם ארצה לומר "על עצמי", אז מן הסתם אומר, לא הבנתי מה הוא אומר כי לכאורה... כך אני גם אומר מה שנשאר לי בלתי מובן מדבריו, ונראה לכאורה ההיפך - אבל גם משאיר את ההנחה הבסיסית, שכנראה הוא כבר חשב על מה שאמרתי... ומשאיר פתח לבדוק שמא עוד מישהו, גדול ממני, קידמני בכך.  

וכשדברים נוגעים - כמו הרבה פעמים בפסיקת הלכה - לדקות של הכרעת דימוי דבר לדבר, אז כנראה שאם לא נמצא גדול מאיתנו שמסכים איתנו, נצטרך לכפוף ראשנו בענוה, גם אם עדיין הסברא תישאר אצלנו מסופקת..

 

ואכן ברור, שגם כאשר גדולים מאד חולקים על גדולים מאד, זה לא גורם להם לחשוב שהשני אינו כ"כ גדול בגלל זה....

ברור שדבריו מובנים, שהרי הוא כתב אותם ומשמע שלפחות הוא הביןעוד סתם אחד
אני הקטן (במודעות לסתירה עם דבריי באחת ההודעות הקודמות) לא זכיתי להבינם, וזה גם מה שכתבתי. ועדיין לא הבנתי אחרי הסברך המזוקק.

נראה לי שהמחלוקת הבסיסית בינינו היא פשוט בשאלה כמה אני צריך לצאת מגדרי כדי להבהיר לכל באי עולם שאני רמש ותולעת ביחס לחזו"א. אותי לא מרגשות ההצהרות המיותרות האלה, אז אני פשוט מוותר עליהן מראש. אם מישהו אינו זקוק לציון שלי - הוא גם אינו זקוק לכך שאתן לעצמי ציון כל פעם שאני מזכיר אותו.
נכון שאותו ת"ח גדול אינו "זקוק" לכך...ד.

אני חושב שזו הרגשה לגמרי טבעית, שאדם מרגיש לא יכול לכתוב "לא מסכים עם דברי החזו"א" (בהלכה מסויימת למשל). לא בגלל "צורך להצהיר", אלא פשוט לא שייך.... איך אני יכול "לא להסכים".. הרי כמה שאהיה מונח בסוגיא, בודאי אין לי את כל המרחב שלו, וגם את הכרעת שיקול הדעת.

 

לכן, הכתיבה שדבריו אינם מובנים לי כי... היא פשוט הבעה טבעית של האמת (אין צורך "לצאת מהגדר" בשביל זה. זה בשתי מילים..). אבל זה לא יגרום לא לחשוב עצמאית ולכתוב מה שעולה לכאורה מהעיון (כמובן, אחרי מינימום הכרחי.. אחרת זה סתם צחוק מהעבודה.. כמו שילד בגן יגיד, לא נראה לי מה שאמר החזו"א..).  זו גם הסיבה שכך כתבו גדולי גדולים. הם באמת הרגישו שאינם יכולים להתבטא אחרת. לא "הצהרות" בעלמא..  עם זה, כאלו שנמצאים על אותו מישור, חלקו אלו על אלו גם בחריפות. הכל מלחמתה של תורה, שלא הפחיתה מהאהבה וההערכה. כדברי חז"ל על "את והב בסופה".

טוב, אז דבריך אינם מובנים לי...עוד סתם אחד
לא נורא, אחר מחילת הכבוד... לולי דבריך, הייתי חושב שהבנת....ד.


אה, זה היה שם קוד ל'אני לא מסכים איתך'עוד סתם אחד
אני זוכר בגמרא 'לא סבירא לי', איני זוכר 'במחילה מהוד קדושתו לא זכיתי להבין תמצית דבריו הטהורים' (ובתקופת הראשונים פשוט האשימו את התלמידים ואמרו 'תלמיד טועה כתבו'). כך שסבירא לי בהחלט שמנהג קדמונים הוא פשוט להגיד "לא נראה לי" (מבלי להסתייג מדבריך על כך שצריך גם להבין משהו בעניין הנידון לפני שאומרים זאת), בלי להתקשקש. מתי ולמה התחילו עם עשרת אלפים ההתנצלויות והאמירות המרומזות - אין לי מושג, לא רואה סיבה להשתמש בזה.
ברור. אני כתבתי בהומור על אותה דרך....ד.

ולגופם של דבריך, לא שמיע לי כלומר לא סבירא לי...

 

 

בגמרא, אמרו את זה אמוראים זה לזה.

 

לא תלמיד קטן לגדולי רבותיו.

וגם כשהם מפרשים דברי תנאיםעוד סתם אחד
לעתים הגמרא אומרת "וליה לא סבירא ליה". ואין לי ספק שלא התכוונו בכך שאותו אמורא חשב שהתנא הספציפי איננו גדול (או שלא היה טורח להסביר את שיטתו).

אני חושב שמיציתי. במחילה מכבוד תורתו איני מסכים עם דבריו ואיני חושב שכל המתנסח כך מעיד על זלזול. בברכה,
עוד סתם אחד
א. דומני שזו טעות.ד.

אמורא יחלוק על תנא, רק אם יש תנא דמסייע.

 

על רב נאמר - רב תנא ופליג. בגלל שנחשב לתנא.

 

 

[ברור שהוא לא חושב שאינו גדול... זה כבר הסכמנו מקודם. לא זה הנושא. אלא האמירה של מישהו קטן על גדול שבגדולים, אני לא מסכים איתו... פשוט לא שייך...]

 

ולא אמרתי שמי שמתנסח אחרת מתכוון לזלזל ח"ו. הרי אתה מעיד על עצמך שלא.

 

אלא אמרתי, שזה לא שייך - ויש בכך צורת ביטוי שמבטאת לדעתי חסר ביחס הנפשי העמוק שצריך להיות לכך. גם אם המבַטא חושב שלא.

 

[כמובן, לא טענתי שאתה מסכים עם דברי... אחרת לא היה ויכוח. אבל כשמדובר על דברי בלבד - גם לדעתי אין בעיה לומר: לא מסכים איתך...]

זה לא בסמכותיק"ש
החזו"א שקד במסירות עצומה, על כל התורה כל חייו. אני איני מבין לחלוטין את שיטתו למשל ב'טלטול מוקצה מן הצד, לצורך דבר המותר' (בכוונה לא נכנס כאן לענייני הנהגת הציבור, למרות שהיא היא). אבל, אם רק לי לא היה נראה מתוך עיון בגמ' ובראשונים, הייתי נשאר בצ"ע ולמעשה חושש לשיטתו, כי איני יכול לשקול את כל שיקוליו, לא בהיקף (כל סברא שאגיד, יתכן שהכיר לה סתירה מהראשונים) ולא בעומק העיון.
הסיבה שגם למעשה, אני מקל שלא כשיטתו, היא שגדולי אחרונים לפניו (כמו המשנ"ב) ואחריו שעיינו בדעתו (כמו הגרש"ז אויערבך, בהערה ארוכה שנדפסה בסוף כ"א של שש"כ) - פסקו להקל.
אז קנה המידה הוא לא אתה/ כותב.סתם 1...
שמא קנה המידה הוא תעודת רבנות.
תעודת רבנות היא לא קנה מידה לכלום, זה ברורצריך עיון
ולא לכל דבר צריך קנה מידה, אפשר להסתדר גם עם שכל ישר
שכל ישרסתם 1...
זה קנה המידה של כל אחד...
השכל הישר שלך לא דומה לשלי (בגדול כן אבל לא מעבר "למפורסמות").
שכל ישר של קראי, צדוקי, נוצרי, מוסלמי, חסידים, ליטאים...

אם אין קנה מידה מוגדר לא יכולה להיות דרישה.
תחלוק על הדעה לא על האדםאיש השקים
אם אתה לא מצליח לשפוט האם הוא רב או לאנפשי תערוג
אז אל תדון כאן על אף אחד
מגדר ונטייה פוליטית כן?אחיתופל
האם כבוד הוא- חיוך מנומס, הנהון והסכמה עיוורת?סתם 1...
אפשר לכתוב כל דבר בכבוד.

מה עם רבנים קראיים- הרב משה פירוז? מה עם רבניםחסדי הים
קונסרבטיים ורפורמים- הרב דב חיון, הרב סער שקד? מה עם רב שמפיץ קבלה לעם- הרב מיכאל לייטמן?
מה זה נקרא רב , בעצם?נפש חיה.
זה לא על מי זה על עצם "האמירה על" למשל לומר על רב שהוא חכםסתם 1...
זה גם אסור כאן כי דנת עליו...

אז השאלות הן כאלו-
1- מה גדר "רב"?
2- מהו "דיון על"?
3- מאחר והמנהלת כתבה "רבנים וגדולי תורה" האם הכוונה שרבנים אינם גדולים בתורה?

פספסתי משהו?
@מנהלים...
נכון, לא כל רב הוא גדול בתורה.. זה לא גנאי לרב..לב אוהב

אבל קשה להכנס להגדרות האלה.. זה מאוד מורכב.. 

האגרות משה הקפיד להתייחס אלייהם באנגליתק"ש
כך יכל לכתוב "רבאי" ולא לכתוב על קונסרבטיווים/רפורמים "רב".
ויש עוד כופרים שנקראים 'רב' ואניוהוא
בגלל זה הרחיקו מהפורום יהודי יקר....
באמת חבל שהוא לא פהארצ'יבלד
יאלה הפגנה .אניוהוא
הבהרהימ''לאחרונה

אחד מכללי הפורום הוא לא לזלזל ברבנים, ובכלל זה דיון על הלגיטימיות שלהם או רמת הבנתם/חוסר הבנתם בתורה.

 

לא נאמר שחייבים להסכים עם אמירה של כל רב או שחובה להתייחס לכל רב כאילו הוא רבך. 

גם לא נאמר שדיון על מעמדו של מי שמוגדר כרב לא לגיטימי לכשעצמו או שהוא חף מביקורת. מה שכן נאמר שלא כאן המקום לזה.

הסיבה היא שיש כאן ציבור גדול ומגוון וכדי שתהיה אווירה טובה וכל אחד ירגיש כאן בנוח ראוי שיתחשבו בו ולא יזלזלו ברבותיו. אם לא בשביל לכבד את הרב אז כדי לכבד את מי שנמצא כאן ומגיע לו שלא יפגעו ברבנים שלו בדיוק כמוך.

 

אפשר להביע כל דעה, כולל חוסר הסכמה עם דעה של רב כזה או אחר, בצורה מכובדת וראויה מתוך כבוד הדדי לחברים כאן בפורום.

 

 

בברכת "והאמת והשלום אהבו".

 

 

נ"ב

מאחר וכאמור מדובר בכלל פורום ולא בהדרכה תורנית-מוסרית-ערכית (במישור הזה למנהלים אין שום עדיפות כמובן וכל אחד יעשה את שיקוליו) לא שייך הדיון לגביו אז אני נועל את השרשור, מי שבכל זאת רוצה מוזמן לפנות למי מהמנהלים באישי.

ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוגאחרונה

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

קצת דיוקיםגירגירמיאחרונה

כל מה שכתבת גם מכשיר ב-1000₪ יכול לתת, חוץ מסים וירטואלי שזה שמור למכשרים יקרים.

כמו שכתבת בעצמך, המכשירים הפשוטים היום הם הכי טובים שהיו לפני 5 שנים.

 

ההבדלים בעיקר הם "הפרמיום", ועל זה משלמים הרבה מאוד.

לדוגמא, אם המכשיר מפלסתיק או מאלומיניום מוסיף עלויות ייצור של בערך 30$, האם זה משנה? כנראה שלא, עוד לא הכרתי מישהו שלא משתמש בקייס (חוץ ממני). 

כנ"ל לגבי מסך אם הוא LCD או OLED מדובר על הפרשים של 100$ לפחות עבור היצרן, אני אישית לא רואה הבדל בצבעים או בבהירות גם באור שמש.

כנ"ל לגבי המצלמה, אם אתה מצלם צילומים קלים (ללא תנועה, אור טוב) ולא אכפת לך ש-AI ישפר את הצילומים, לא תוכל להבדיל בין תמונה שצולמה למכשיר יקר או זול.

כנ"ל לגבי איטום למים, כל המכשירים שראיתי מבפנים היו חסינים למים, זה בסה"כ אטמי גומי פשוטים יחסית, אבל לזה שאין תקן אומר שהיצרן לא לוקח אחריות ולא משלם תמלוגים עבור ההסמכה.

יש עוד הרבה הבדלים כאלו, היצרנים יודעים את זה ולכן המכשירים הזולים פשוט חותכים את על הפינות האלה.

כל האמור לעיל לא מנע ממני לקנות את מכשיר יקר מאוד מאוד.

 

אגב, סים וירטואלי לא יותר זול מסים רגיל מחברה מקומית או סים רגיל גלובלי שתזמין מאליאקספרס, הוא רק יותר נוח,  זה יותר זול רק עבור סים עם חבילת גלישה בלי מספר. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.
נשמע די מבאס לאבד חחח
ווטסאפ זה צרה צרורהמשה

וגיבוי שלו (באמצעי חיצוני, כלומר קובץ טקסט) בעיניי זה די קריטי.

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אי אפשר לשבור הרגליםצדיק יסוד עלום
אפשר לשבור הרגלים, זה לוקח זמן אבל קורהקעלעברימבאראחרונה
דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולד

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

תודה רבה!הרמוניה
לכל אחד מתאים משהו אחרנפשי תערוג

תלוי איזה סגנון אוהבים

מה עם הישנים והטובים?אוריןאחרונה

סבלנות, מונופול, דמקה, רמי קוביות, המשחק עם הרכבת מילים - שכחתי את שמו ועוד

אולי יעניין אותך