חב"ד וציונותסער5

כבעל תשובה אני חושב המון על הנקודה של היחס של חסידות חב"ד למדינה, לציונות, שירות צבאי וכיו"ב

האם יש ספר מומלץ שאפשר לקרוא על הנושא בהרחבה מנקודת השקפה אובייקטיבית ?

 

אובייקטיבית?אריק מהדרום

אולי גוי יכול לכתוב ספר אובייקטיבי על הציונות וגם זה קשה לי להאמין, הוא צריך להיות איזה אסקימואי או משהו דומה.

מכתב הרבי הרש"ב בהקדמה לקונטרס ומעייןמושיקו

וקונטרס הצ"צ ותנועת ההשכלה.

 

אחרי זה יש מכתבים של הרבי באג"ק וביטויים של הרבי הקודם.בספר השיחות ובליקוטי דיבורים

 

תודה רבה. יש אולי ספר בשפה שווה לכל נפש ?סער5


אם אתה מתעקש דווקא על ספראריק מהדרום
אתה יכול להתחיל מ"אם הבנים שמחה" אבל האמת שהאינטרנט מלא במאמרים על הנושא, יש גם מאמרים שווים לכל נפש.
אם כי מושיקו מן הסתם יעיר שאם הבנים שמחה זה למתקדמים.
לצערי לא תמצאאלעד

קיים הספר "בין חושך לאור" של הרב דוד דרוקמן,
אבל הוא רחוק מלהיות אובייקטיבי או אפילו לוגי

 

תאלץ לפלס את הנתיב בעצמך.

תתחיל מהערך ב"חב"דפדיהshaulreznik
שכחו לציין שלצד פינסקר ולילינבלום התייצב גםאריק מהדרום
הנצי"ב מוולוז'ין, אם יש פה עורך בחבדפדיה אז כדאי לתקן...
נו, כבר אמרת שאין אובייקטיביותאלעד


עוד לפניהם - הגאונים האדיריםק"ש
הרב צבי הירש קאלישער, והרב אליהו גוטמאכער.

בגדול - כל מה שכתוב שם, גם הצגת השיטות האחרות - זה מזוית הראיה של חב"ד. מי שרוצה להבין אותם ברצינות, שילמד אותם במקורתיהם ואם ירצה את ההתיחסות של חב"ד לזה, מוזמן לעיין שם.
פעם ראשונה שאני רואה שמאייתיםאריק מהדרום
את שם המשפחה של הרב קלישר בצורה הזאת.
תסתכל בדברים שהוא כתב בעצמוק"ש
כך גם מופיע ב'אם הבנים שמחה' כמה פעמים. למשל ב'הסכמות' עמ' ו', ז', ט' (מהדורת פרי הארץ) שוב ושוב.

נכון שהיום רגילים לכתוב, בלי האותיות ניקוד של היידיש, אבל כך נראה לי יותר אותנטי...
בדיוק. כתבת יפהאלעד


כל אחד יכול לערוך, מקסימום לא יאשרומושיקו


ננסה לכתוב ששיטות אחרות אינן "טעות" אלא מחלוקתק"ש
בין גדולי ישראל.

יש אחוז אחד שיאשרו?
אתה מזכיר לי סיפורמושיקו
על מישהו שהלך לראיון עבודה בקוקה קולה עם פחית פפסי ביד וציפה שיקבלו אותו
אתה רק מוכיח כמה חוסר האובייקטיביות אמיתית. תודה לךאלעד


כל פלטפורמה והמסר שהיא מעונינת להעבירמושיקו

גם כשהיא מנגישה את עצמה לקהל  הרחב עדיין לכל אחד יש את השטח שלו.

 

ללכת ראש בקיר אולי זה צודק  אבל לא חכם.

 

מי המטומטם שנכנס לראיון עבודה עם פחית ומצפה שיקבלו אותואריק מהדרום

לא משנה איזו פחית, זה פשוט משדר חוסר רצינות (וגם בזבוז כסף).

כלומר שיטה בתורה היא מוצר מסחרי!ק"ש
אותי תמיד לימדו שהלכה כבית הלל כיון שהיו שונים דברי בית שמאי ודבריהם ולא עוד אלא שהיו מקדימים דברי בית שמאי לדבריהם.
בול. הייתי מצפה ליותראלעד


שיטה או כפירה?מושיקו

לדעת כל  הדעות הנושא המדובר הוא כאלו שהרימו יד בתורת ישראל.

 

המחלוקת היא אם לקרב אותם על  מנת  להגשים את המטרה הנכונה או לרחק אותם כי היא מטמאית את המטרה הנכונה 

 

זה ממש לא דומה למחלוקת בית שמאי ובית הלל

מי זה כל הדעות?אריק מהדרום
הדעות של...אמממ....מושיקואלעד


לאאאאריק מהדרום
יש המגילת אסתר, הרבי מבריסק, כמה חסידויות, נטורי קרתא, כמה קהילות בהונגריה וגרמניה...סה"כ די הרבה דעות אבל לא כל.

זה מזכיר אנשים שאומרים "המדע אומר ש-" ישר כשאני שומע משהו בשם "המדע" אני חושד במדבר שאיננו יודע דבר על מדע, קרא איזה חוברת או צפה באיזה סרטון ביוטיוב, מדענים חולקים אחד על השני בכל תחום כמעט כמו תלמידי חכמים כך שאי אפשר לומר משהו בשם "המדע" בדיוק כמו שהאמירה "דעת תורה" היא אמירה חלולה נטולת כל תוכן.
כל הרשימה שהבאת היא מעט מזעיר מהיקף הפוסקים וגדולי התורה בעםאלעד

לא מתרגש.

 

כן רק ש...אריק מהדרום
רוב מוחלט של גדולי ישראל היו נבוכים מהציונות, מצד אחד הם בונים את הארץ ומצד שני הם אוכלי שפנים וכו' יש כאלה שגם עירבו את האגדה של שלושת השבועות והסחקו ממנה הלכה למעשה אבל בכל מקרה לימדנו הרב צבי יהודה שרוב גדולי ישראל היו נבוכים מהציונות ולכן לא הביעו עמדה.
מה באמת הרב קוק אמר על הציונות החילונית?מושיקו

לא רחוק מהדעות החרדיות של היום.

בכ"מ לא מעוניין להכנס לנושא מי ומה הדעות של כל רב.

 

רק רציתי לנסות להסביר שלכל אחד יש  את המגרש שלו ולא חייבים להסכים אבל חייבים להבין.

 

לחב"ד יש קו מסוים ומאוד חריף בנושא , אבל  אהבת ישראל יותר קיצונית אצלם, זה לא אומר שמוותרים על  אחד מהקווים אלא שמשלבים בינהם ויש לא מט התייחסויות של הרבי לכף.

 

לנסות להכנס למגרש חבד"י ולנסות לשכנע זה בדיוק להכנס למגרש ציוני ולשכנע, יכולים לזרוק עובדות  מהיום עד מחר אבל  אף אחד לא באמת ישתכנע.

 

במקום לדון על זה דיון עקר אפשר לעשות  עוד מצווה וללמוד עוד תורה, יותר מועיל . 

טוב אני לא מכיר חרדי שכתב משהו בסגנון של מאמר "הדור"אריק מהדרום
טב מלגו וביש מלבר מופיע כבר בגמרא למעשה.
מי הרים יד?! הרב קאלישער? הרב קוק? הרב עוזיאל?ק"ש
אני מלמד עליך זכות שזה מבורות, אבל בדיוק הבורות הזאת נובעת מאלו שלא שונים אלא את דבריהם. היות שהם לא יכולים להתחמק מכך שיש גדולי תורה שנוהגים אחרת, ממציאים המצאות בהסברת השיטות האחרות.

אז לידיעתך: שיטה רחבה שאחזו בה רבים מגדולי ישראל, מתוך לימוד דברי הנביאים, חז"ל ראשונים ואחרונים ובעיקר התבררה במסורת של גדולי תורה במאתיים וחמישים השנים האחרונות - החל מתלמידי הגר"א, דרך מבשרי הציונות: הרב קאלישער, הרב אליהו גוטמאכער מגרידיץ והרב אלקעלאי ובהמשך ראשי חובבי ציון הרב שמואל מוהוליבר, הנצי"ב, ר' יהושע מקוטנא ורבים אחרים, החשק שלמה, האור שמח, הגאב"ד דלידא הרב ריינעס - מייסד המזרחי ושותפיו הרבים מגדולי ישראל. מרן הרב קוק זצ"ל תלמידיו ותלמידיהם. כמעט כל רבני המזרח והמערב (כמתואר בספרי 'אתחלתא היא' של הרב דדון) האגף האמריקאי של משפחת סולוויצ'יק ועוד רבים מאוד -
כל אלו סברו שגאולה מגיעה בדרך הטבע, שהיא מגיע קמעא, קמעא. שמותר ומצווה לקדם את מה שאנו יכולים משלבי הגאולה, גם בלי שהענינים מובלים ע"י מי שאנו רואים כמשיח או כראוי לדעתנו להיות משיח. שאי אפשר להתעלם מסמני הקץ המגולה שהופיעו בנביאים ובוארו בדברי חז"ל - גם אם לא כך דמיינו סבינו שהם יגיעו.

אנחנו לא מתעלמים מזה שיש מגדולי ישראל שסברו וסוברים אחרת. משתדלים ללמוד את דעת בהבנה שאלו ואלו דברי אלוקים חיים והכרעה לדעת רבותינו (וכפי ששמעתי ממו"ר מרן הגר"א שפירא זצ"ל - הכרעת המציאות) שאנו נמצאים בתוך שלבים משמעותיים בגאולה. וייחד עם זאת חשוב שיש מי שטוען אחרת, שאף אחד לא יתבלבל ויחשוב שהתהליך הסתיים.

המחלוקת כפי שתארת, היא בעיקר המחלוקת בין חב"ד לסאטמער - שנייהם מסכימים שהגאולה יכולה לבוא רק ע"י המשיח בניסים גלויים ואין משמעות גאולית לכל קיבוץ הגלויות ותקומת המדינה - אבל נחלקים האם זה סיבה להתנתק, או שבשביל לקרב אפשר לשתף פעולה.
וואי וואיאריק מהדרום
מה עשית לרב אלקלעי ולרב ריינס, אי אפשר לקרוא את זה בכלל.
נו ו?מושיקו

הרי חב"ד לא מתפעלים מאף אחד כשזה מגיע לדעות שלהם.

 

גם את סאטמר גם את מועצת גדולי התורה וגם את שאר העם.

הם יודעים לא לזלזל ועדיין לעמוד על שלהם.

 

 

יש שיטות אחרות ואתה יכול לסבור כרבותיךק"ש
אבל לטעון שאין שיטות אחרות או שזה לא דומה לבית הלל ובית שמאי, זה בין טפשות לשקר במזיד (כלומר זלזול....)
כבר אמרתי למעלהמושיקו

השיטות האחרות  לא משבחים את הציונות המקורית בלשון המעטה וד"ל

אתה ראש בקירק"ש
הציונות המקורית היא של גדולי ישראל. אפשר להתחיל מאברהם אבינו, אבל עם נתמקד בהתעוררות בעת החדשה - היא התעוררה ע"י תלמידי הגר"א ואחריהם הגאון המקול הרב קאלישער (תלמיד מובהק של ר"ע איגר) וחבריו. עיקרה זה גאולה בדרך הטבע - כמובן בסד"ע - עלינו לעשות מה שאנו מסוגלים בבנין הארץ ובמאמץ לחדש את חיינו הלאומיים. בעקרון זה תמכו רבים מגדולי ישראל מאז ועד היום.

היו גם מתנגדים כבר מההתחלה, כמו הרש"ר הירש ובהמשך 'המנחת אלעזר' ממונקטש, תלמידו ה'ויואל משה' מסאטמער וכן שלושת אדמו"רי חב"ד האחרונים ועוד - שסברו שהגאולה כולה צריכה לבוא באתערותא דילעלא ואין שום משמעות למעשי גאולת העם והארץ באופן מעשי.

כשתנועת חיבת ציון התחילה, היו בה רק תלמידי חכמים. בהמשך הצטרפו גם משכילים, מה שגרם לחלק מתלמיד החכמים (אבל ממש לא לכולם) למשוך ידיהם מהעניין ולהתנגדות שעיקרה היתה מהטעם הראשון לצבור אהדה - כי התפיסה הבסיסית בעולם התורה אז היתה שאי אפשר לשתף פעולה עם חילונים.

כמדומני, שגם אם חב"ד ממשיכים להתנגד לתפיסה של גאולה קמעא קמעא, בנושא השני הם מזמן יישרו קו עם מרן הרב קוק זצ"ל. (למרות שבהקדמה לקונטרס ומעיין משמע אחרת)
או שתלמידי הרב קוק יפסיקו להתנגדאריק מהדרום
לגאולת ה' כהרף עין ממש, אזי מזמן היו מיישרים קו עם חב"ד?
(לפחות עם החבדניקים שלא מאמינים שהרבי הוא המשיח).אריק מהדרום
הרבי הרש"ב אמר שאם היו במוסיפים באור ה'מושיקו
עבר עריכה על ידי מושיקו בתאריך ט"ז בחשון תשע"ט 20:45

לסיסמה "לכו ונלכה" הוא היה מורה לחסידו להצטרף.

 

שהשמיטו את זה הוא התנער בכל תוקף מהרעיון הלאומי כפי שפורסם אז

 

אגב, שכחת את העליה של ר מ"מ מויטבסק שאדמו"ר הזקן כמעט עלה איתה.

 

אכן ה"ותחזינה עינינו בשובך לציון" עשו זאת החרדים לדבר ה' חסידים וליטאים כאחד עוד לפני רעיון הלאומיות  הכפרני כפי שמתואר בהקדמה לקונטרס ומעיין.

אך  מכיון שלקחו את הרעיון הציוני והורידו ממנו תורה ומצוות אז החרדים  - הציונים האמיתיים העדיפו להחליף שם והגדרה מאשר להיות משויכים אליהם

 

טוב זו סיבה לא להצטרף לביל"ואריק מהדרום
ומה עם שאר התנועות הציוניות?
הקימו את ישיבת תומכי תמימים כתגובה אליהםמושיקו

בשביל להביא את הגאולה.

 

התנועות הציוניות נלחמו מלחמת חורמה בישיבה הזו.

 

כול שימוש באש חיה.

 

כי ידעו שהיא תסכל את התוכניות  שלהם.

 

לגבי אגודת ישראל וכדו' בהתחלה  הצטרפו אליהם אבל שזה נהיה מפלגתי פרשו

 

 

וממש חבלק"ש
כי אם הוא היה מורה לאלפי חסידיו לעלות, הם היו מבטלים בהרבה יותר משישים את הביל"וים שהשתמשו בסיסמא והיה יכול בעצמו להוסיף את ה'באור ד''.

(הביל"וים היו ארבע מאות בהתארגנות, שישים מהם עלו לארץ וכשהגיעו לגדרה - רק שניים עשר החזיקו מעמד)

בפעל, כפי שכתב בעל' אם הבנים שמחה', בהקדמתו לספר - מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת. אם הרבנים והאדמו"רים היו שמים לב בזמן שהקב"ה מחסל את הגולה ועולים עם תלמידיהם לארץ - גם מליונים היו ניצולים מהשואה וגם המדיניות בארץ היית נקבעת ע"י אנשים יראי שמים...
היה לו מספיק רוח הקודש להבין את המצבמושיקו

ובינתם רואים מי צדק..

 

מה נשאר מיראים ושלמים שעלו...

 

 

לא כי עדיף מחנות השמדהאריק מהדרום
מה נשאר? אתה צוחק עלי? תראה את עולם הישיבות בארץ.
זה היה חלק מהמחלוקתמושיקו

למות כיהודי שומר תורה ומצוות

 

או לחיות בפריקת עול.

 

אגב איזה ישיבות היו בארץ  לפני השואה?

(חוץ מהישיבה החבדית והליטאית מחברון)

 

 

פעם שאלו את הרב יהודא לאון אשכנזי זצ"לאריק מהדרום
האם עדיף להיות חילוני בארץ ישראל או דתי בחו"ל?
הרב ענה "מה כבר אי אפשר להיות נורמלי?

איזה ישיבות? למשל מרכז הרב, הגוש, הכותל ועוד הרבה, נכון שעכשיו יש יותר אבל תראה מה קורה בחו"ל עכשיו, אחוז דו ספרתי של מתבוללים? אז עכשיו הציונים צודקים כי המצב בחו"ל זוועה?
אחוז דו ספרתי של מתבוללים?קורה בארץמושיקו

ובעידוד ובמימון המדינה.

 

אגב אני יודע שיש דעות של רבנים שאמרו שעדיף לעלות  לארץ אפילו במחיר ירידה בשמירת התורה והמצוות וביראת שמים

קודם כל זה רחוק מלהיות נכוןאריק מהדרום
במדינה מדובר באחוזון קטן, וחוץ מזה אחוז דו ספרתי זה לשון המעטה, יש מדינות בארה"ב שהם צפונה מ90 אחוז ואתה יודע זאת, אתה הרי חבדניק, גם אירופה מוכת התבוללות, לא מתקרב אפילו למצב בארץ.

נו ברור שאתה יודע, אבל לך זה לא מאוד משנה כי אתה מתבטל לרבי, לחבד יש מקצוע אחר בתהליך הגאולה, בתי חבד למשל או הפצת 7 מצוות בני נח.
אכן,לחבד יש תפקידים מסוימיםמושיקו
ולקבוצות אחרות יש תפקידים משלהן.

ישוב ארץ ישראל,הפגנות נגד חילול שבת וחילול מתים.

כל קבוצה משלימה את השניה
אני אוהב אותך כשאתה מתחיל לרדת מהעץאלעד


כאילו שישראלי חילוני מצוי לא יתנגד להתחתן עם שיקסע בלונדיניתshaulreznik

הסיבה לכך שיש פחות נישואי תערובת בארץ מאשר בחו"ל, נעוצה בהיותם של הערבים אוכלוסיה עויינת. עם גויים אחרים, או ליתר דיוק, גויות אחרות הישראלי המצוי מסתדר די מהר. בין אם מדובר בכלות המיובאות מאוקראינה, בעובדות זרות מתאילנד או במתנדבות מסקנדינביה. 

 

צריך לזכור שאת החילוני המצוי הרבה יותר מעניינת הזהות הישראלית מאשר זו היהודית. אוקסנה היגרה מכפר נידח ליד כתריאליבקה, למדה להכין פלאפל - יופי, היא ישראלית! 

הרבה ישיבות!ק"ש
פורת יוסף, בית אל, עץ חיים, תורת חיים, תורת אמת, לומז'ה, מרכז הרב, שערי תורה, שער השמים ועוד כמאה ישיבות/כוללים (ראיתי פעם רשימה) שאיני זוכר את כולן. נכון שהן היו קטנות - אבל בייחס לגודל הציבור, זה היה הריכוז הכי משמעותי בעולם היהודי.

מה גם, שאם בשנים שהעליה הייתה חופשית - בעיקר 4-5 השנים הראשונות של המנדט הבריטי - שהשלטון עודד עליה (ונפלו כל התירוצים בראשונים להיתר להשאר בחו"ל) , היו עולים רבנן ותלמידהון בהמוניהם - הם היו הגורם הדומיננטי בארץ.
קרה אותו דבר ליראים ושלמים שלא עלו!ק"ש
רוב מוחלט של הנוער מהחיידרים באירופה בעשרות השנים לפני השואה - עזב את הדת.
(צריך להזכיר לחב"דניקים בנים של מי היו אלו שעצרו את הריי"צ?)
וזה בדיוק הנקודהמושיקו

אותם אלו שנלחמו ביהדות הקימו מדינה בשביל לעשות אידאולוגיה מהדרך.

 

הקומניסטים בברית המועצות לא נלחמדו נגד היהדות, היעבסקציה ימש הסבירה להם שהם כיהודים ילחמו בצורה הכי טובה

מה???ק"ש
מספיק עם הקשקוש הזה. אף אחד לא הקים מדינה בשביל לפגוע ביהדות. הקימו מדינה כדי להציל את היהודים!
מי שבפעל עשה זאת, עשה זאת כפי הבנתו, המוטעת מאוד בהרבה דברים. כמובן שאם רבנן ותלמידהון (היו יחידים, אבל בהמוניהם נשארו בגלות) היו מזהים ראשונים את המהלך האלוקי - להחזיר את כנסת ישראל לארץ ישראל - היתה להם הרבה יותר השפעה על המהלך בפעל (כפי שמתודה בעל 'אם הבנים שמחה' בהקדמתו).
כיון שרובם (המיעוט מעיון ובחירה והרוב מהנטיה ל'שב ואל תעשה) נשארו בגלות - את המושכות של תהליך השיבה לארץ, תפסו עוזבי התורה שביניהם.

(ואת לימוד הזכות על הקומוניסטים, בכלל לא הבנתי)
מה זה יהודים?מושיקו
ישראל אורייתא וקוב"ה חד הוא.
לפי דעת מקימי המדינה לא.
זה שהרחיקו מהתורה את העולים באשר והם ועד היום נלחמים נגד כל דבר שריח תורה נודף ממנן
למה, ישראל נמצאת על הירח?shaulreznik

"מיליונים היו ניצלים" - כי למה? להזכירך, צבא רומל שאף לכבוש את א"י ולהחיל עליה את ה"הפתרון הסופי". רק בנס הוא נבלם במצרים.

 

אגב, מה עם האנגלים, הם ממש, אבל ממש היו נדיבים בחלוקת הסרטיפיקטים לכל עולה פוטנציאלי?

נכון - את הנס הקב"ה עשה בשערי ארץ ישראל!ק"ש
כשרואים את התהליך שהקב"ה הוביל (כמו שמתואר ביחזקאל פרק כ') - התהליך הוא של חיסול הגולה - רוב העם היהודי אז היה בפולין, ליטא, אוקראינה, מערב רוסיה - ומתוך כך בניית ארץ ישראל.

העובדה שבאופן ניסי לחלוטין, הנאצים ימ"ש ניצחו וניצחו - עד שהגיעו לקו האחרון לפני כיבוש ארץ ישראל ושם (עד היום אין לזה הסבר טבעי) הפסידו - מראה שהקב"ה בדיוק כיוון ל"בהר ציון תהיה פליטה" כמו שהראה החפץ חיים זצ"ל לרב כהנמן.
עם כל הכבוד, כבר היום אפשר לראות מי צדק ומי טעהshaulreznik

הציונות הדתית הולכת ומתפלגת: חרד"ל חוברים לחרדים, הליברלים עם רגל אחת בתוך התנועה הקונסרבטיבית. החילוני המצוי מתנער מכל מה שקשור ליהדות, הממשלה מחריבה יישובים, מבצעת ניסויים פמיניסטיים בצבא, מפחדת להילחם בטרור, נותנת לגיטימציה להומואים וכו' וכו'.

 

אז כן, עכשיו יבואו חסידי ה"ראשית צמיחת" ויסבירו באותות, במופתים ובציטוטים שמדובר באחד השלבים בדרך לגאולה. הרב מיכאל אברהם אמר בהקשר זה כי גם השואה קירבה את עם ישראל לגאולה, אבל אין זה אומר שצריך להעלות את השואה על נס.

נכון - אפשר לראות מי צדק ומי טעה...ק"ש
עבר עריכה על ידי ק"ש בתאריך כ"א בחשון תשע"ט 10:07
כשהרב מבילגורא, אביו של האדמו"ר מבעלז, הגיע לארץ, אמר לרב נתן רענן: השווער (מרן הרב קוק זצ"ל) שלך צדק כשקרא לנו לעלות לארץ. אנחנו טעינו כשאמרנו להישאר באירופה.

מי שהקשיב לגדולי ישראל שבשנות תר... קראו לעלות לארץ ולישב אותה - ניצל.

מי שהתעקש להישאר בגלות נשרף באושוויץ והיחידים שניצלו - אחד מעיר בקושי - היה להם לאן להגיע, בזכות הציונים שבנו את הארץ בחמישים שנה שלפני.


התאפקתי עד עכשיו, אבל לא השארת לי ברירה. שלחו כאן לאיגרת בתחילת קונטרס מעיין. על האידאולוגיה אפשר לדון, הטענות המציאותיות שנטענו שם, על חוסר ההצלחה של הציונים בבנית הארץ - בטווח של חמישים שנה קדימה, הוכחו כלא נכונות!
השואה קרבה את הגאולה, אבל שלטון עצמי של עם ישראל על עצמו - זו הגאולה עצמה. כמובן שיש הרבה מה להתקדם, כדי למלא את הייעוד הגדול של עם ישראל.
(ולא הבנתי איך זה שיש מחלוקות בציונות הדתית קשור לעניין. גם הציבור החרדי מפוצל מאוד. כל אחת מארבע הקבוצות הראשיות עד לפני כמה שנים מפוצלת בתוך עצמה)
"מי שהתעקש להישאר בגלות נשרף באושוויץ"shaulreznik

ומי שעלה ארצה, קנה ציאניד:

מאתיים ימי חרדה – ויקיפדיה

 

לומר "הציונים צדקו, כי היישוב ניצל" זה כמו לומר "אלה שהיגרו לארגנטינה צדקו, כי גם הם ניצלו, וגם לא היו בארגנטינה מלחמות כל שני וחמישי כמו במדינה הציונית".

זאת בדיוק ההוכחה. הקב"ה עצר את הנאצים - בגבולק"ש
הנאצים ימ"ש התקדמו והתקדמו, הנקודה שבה הקב"ה עצר אותם (בנס, שעד היום לא ברור מבחינה צבאית מה גרם לו) - היא הקו האחרון לפני כיבוש ארץ ישראל.

אגב, גם בחזית היותר עיקרית שלהם במזרח אירופה, הקב"ה עצר אותם בקרב על סטאלינגרד - שגם הוא (למרות המרחק) היה הקו לפני התכנסות של בריה"מ לתוך אסיה ואז הנאצים היו חוברים למדינות החסות שלהם - המנדט הצרפתי בסוריה ומגיעים לארץ.

כך (שלמרות שבהגיון אנושי, לא בטוח שהיה אפשר לדעת זאת) בוויכוח בין גדולי ישראל, האם להצטרף לתנועה ששמה לה למטרה, להעלות את עם ישראל לארץ ולבנות אותה בדרכי הטבע, או להשאר בקיבוץ היהודי העקרי לפני מאה ו שנה - רוסיה-פולין-ליטא, צדקו אלו שאמרו לציבור להצטרף לציונות.

לדון על ארגנטינה זה לא רלוונטי - לא היתה מחלוקת בין גדולי ישראל האם לעודד מעבר לארגנטינה. ומי שלמד קצת היסטוריה של המאה האחרונה, יודע שארגנטינה היא אחד המקומות האחרונים שהיתה בהם שלוה...
על השואה האיומה אין הסבר שכלי מדוע זה קרהמושיקו

על האסונות שקרו מההשכלה והלאומיות (שבהמשך זה נהפך לציונות) היתה בחירה חופשית ולא לטובה וד"ל

הלאומיות לא פגעה ברוחניותק"ש
היא גרמה לאלו שממילא כבר היו בהליכי התבוללות אלו ואחרים (וגם אם בזמנו חלקם עדיין היו עם סמני דתיות חיצוניים - המגמה היתה של 90% עזיבה) להשאר עם זהות יהודית, להתחתן עם יהודים וממילא מלבד הצלת הגופים הן של העולים לפני השואה והן העובדה שלשרידי החרב היה לאן להגיע קצת אחרי, היא גם הצילה את עם ישראל מהתבוללות (מה שקרה באחוזים מבהילים למשכילים/סוציאליסטים ואחרים שנשארו בחו"ל)
מענייןמושיקו

כי הם השפיעו על תלמידי הישיבות דאז להגרר אחריהם וכנסיו למחות בעדם הם השתמשו באלימות קשה כשהם לא בוחלים בשום אמצעים (כולל נטילת נפשות).

 

 

נו באמתק"ש
היו הרבה מאוד גורמים שמשכו את תלמידי הישיבות אז - סוציאלסטים, קומוניסטים, משכילים למינהם ועוד.

הבעיה היתה שכשהעולם השתנה, ואנשים התעוררו לדרוש צדק חברתי, בנין לאומי ועוד. במקום שמרנן ורבנן יעמדו בראש - ויעודדו את עם ישראל לצאת מהגלות ויראו שכל הצדדים המתוקנים בהתעורריות הללו (הרי בכל אחת מהשיטות היתה נקודת אמת) - נמצאות בתורה, הרוב ננעלו בהרגלים הישנים ובמסגרות הישנות, עד שאפילו דברים שלפני כן היה ברור שהם מצוה - כמו עליה לארץ, הפכו לעבירה.

(כמובן שהיו מגדולי ישראל שאחזו אחרת, והרוב שתקו, אבל זו היתה האוירה, בלי בירור ולימוד, כמו שמעיד בעל אם הבנים שמחה זצוק"ל הי"ד)

ממילא רוב הצעירים הרגישו שהתורה לא רלוונטית להם ועזבו.
מאותם תנועות צמחה הציונותמושיקו

אגב, סיפור ששמעתי לאחרונה ממישהו בר סמכא.

 

שבן גוריון הרג מישהו עקב סכסוך ומאימת העונש ברח לארץ והשאר היסטוריה..

סיפורי חסידיםאלעד


על סיפורי חסידים אומריםמושיקו

שגם אם הם לא היו, הם יכלו להיות

כן אבלאריק מהדרום
זה הוצאת שם רע.
חוץ מזה שזה ספציפית לא ממש יכול להיות כי אם מישהו היה יודע משהו וזורק מילה הוא לא יכל להנהיג את המדינה כמעט 20 שנה.
אלטלנה?מושיקו

אצ"ל?

לח"י?

ילדי תימן?

מעברות עולי מרוקו?

עוזי משולם?

 

וזה רק חלק קטן..

השיטה המשיכה ומי שהיה זורק מילה היה נכנס לרשימה..

 

אגב ע"פ מקור מוסמך ב"ג עבר על הג' עברות של יהרג ובל יעבור.

כך שלא קשה לי להאמין  לעוד סיפורים

(מקור מדויק באישי)

דווקא אתה אמור לדעת כוחה של שמועה רעהאלעד
אל תיפול לזה מושיקו..
הוא עשה מספיק דברים גרועים אין צורך לטפול עליו גם רצח
אלטלנה נכון, נודע לציבוראריק מהדרום
אצ"ל לח"י מה אתה רוצה? הוא בכלל היה בהגנה.
ילדי תימן נודעו לציבור גם כן.
מעברות כנ"ל.
עןזי משולם כנ"ל.

רק הסיפור הזה טרם נודע.

הוא עבר על עבודה זרה? אעעע הגזמת, גם לא נראה לי על עריות, אבל יותר סביר.
תרצה תשלח באישי.
אף אחד לא סובר שבן גוריון היה מל"ו צדיקיםק"ש
ובדיוק על זה הויכוח - חב"ד וסאטמר וכד' סוברים שעד שלא יהיה משיח בן דוד על כל המשתמע מכך - צריך להשאר בגלות.

לעומתם, גדולי ישראל (שרבים מהם הוזכרו כאן בשרשור) שתמכו בציונות - ועוד לפניהם תלמידי הגר"א שעלו לארץ - סברו שהגאולה יכולה להגיעה בדרך הטבע, כמו שחז"ל אמרו "קימעא קימעא". לכן תמכו בכל צעד של תקומת ישראל וארץ ישראל - גם כשעוד לא רואים את משיח בן דוד.
כיום השאלה היא אחרתמושיקו

לאחרי שעברו כך וכך שנים מאז אותה תקופה האם עושים חשבון נפש מה היה נכון ומה לא ומנסים לתקן בהתאם?

 

חב"ד מאז ומתמיד היה קו שהוסבר על ידי האדמו"רים לכל אורך הדרך, בנוגע לנושא  הזה ובכלל.

 

השאלה מה אם השאר..

 

לאחר שעברו כך וכך שנים מאז שהרבי הכריז כל שנהאלעדאחרונה

שבשנה הבאה יגיע ויתגלה משיח צדקנו,

ועברו כל כך הרבה שנים וזה לא קורה - האם האמונה שלך פחתה?

 

מכיר כמה חב"דניקים שכן ובהתאמה כמה דתיים שכבר אינם "ציונים", אבל ככלל אנחנו כמוך מבינים שמדובר בתהליכים ארוכים יותר. כן. בהחלט. מי שציפה לגאולה השלימה באותו רגע שהמדינה נוסדה - התפכח.

הציונות צמחה מגדולי עולםק"ש
מאותם תנועות צמחה כל המודרנה, גם האינטרנט שאת משתמשת בו...

הציונות צמחה מגדולי עולם - הרב קאלישער, הרב גוטמאכער והרב אלקאלעי (שלמעשה לא המציאו כלום, אלא עוררו את מה שתמיד היה אצל גדולי ישראל). בהמשך הצטרפו גם משכילים, סוציאליסטים ואחרים - שחזרו בהם מההתבוללות.
וכאן נכנסת לדיון מי קובע מיהם גדולי עולם..מושיקו


הגבתי לטענתך!ק"ש
שהציונות צמחה מאותן תנועות. זה קשקוש שהלימוד זכות היחיד שלי עלייך, הוא שבזה הלעיטו אותך ולא סיפרו לך (כנהוג בחב"ד...) על גדולתם של החולקים.

השמות שהזכרתי ועוד רבים וטובים שקראו לעליה המונית לארץ וחידוש ההתישבות והשלטון היודי בה - היו כולם מגדולי עולם.

גם בהמשך כשהרצל הקים את ההסתדרות הציונית - רבים מהתומכים והמעודדים היו מגדולי ישראל ועד היום.

אני לא מתווכח על מי זה גדולי ישראל. בבית המדרש של מרן הרב קוק זצ"ל למדנו לנהוג כבוד גם בחולקים. אני יודע טוב מאוד שהיו מתנגדים שגם הם מגדולי ישראל. מכבדים אותם, לומדים את תורתם. ובנושא הזה, כמו בעוד נושאים סוברים שהלכה כרבותינו.
לעומת זאת מי שטוען שהציונות צמחה מתנועות חילוניות - הוא או משקר בשוגג, או מוציא מהכלל את כל גדולי ישראל שלא סברו כרבותיו...
אם הבנתי נכוןמושיקו
מי שתמך, גדול.
ומי שלא, לא
לא הבנת נכון! אפילו לא באמת קראתק"ש
כתבתי בפירוש שאני יודע שהיו מתנגדים (לציונות) שהם מגדולי ישראל. מי שלא הבין את זה בדברי, כנראה שלא רק לא הבין נכון, אלא גם לא קרא!

לכן גם אין לי עניין בדיון מי קובע מי הם גדולי עולם! מבחנתי אלו ואלו דברי אלוקים חיים.
כזכור, נקבעה הלכה כדברי ב"ה כי היו שונים דברי בית שמאי ודבריהם...
עליך להבחין בין הסברת חב"ד לבין מה שהם באמתראובן שרון

קודם כל המון מפשוטי חב"ד זאת אומרת אלה שבאו ממשפחות לא חבדיות , ואינם  בחוג הפנימי של חב"ד, הם בסדר גמור . הם באמת בעד שתהיה בארץ ישראל מדינה יהודית. השרות הצבטי חשוב להם כי רק כך אפשר ללחום באויבי ישראל להרוג בהם ולא לתת להם לעשות בנו את מה שהם רוצים. 

 

 ראשי חב"ד מחרימים למעשה את  המדינה. יגידו רק "ארץ הקודש" ורואים בביטוי העברי "ארץ ישראל" משהו פסול. 

ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

חבדניקים מתגייסים לצבא כמו דתיים לאומייםתמימלה..?
או לא מתגייסים כמו חרדים?
לא זה ולא זהתות"ח!

הם מתגייסים (לא יודע בדיוק כמה אחוזי הגיוס שם, אבל הם לא כמו החרדים, זה בטוח), אבל לעומת הדתיים-לאומיים שמתייחסים לצבא כחלק מהתחייה הלאומית של עם ישראל, כחלק מהגאולה, החב"דניקים מתייחסים אל זה בצורה פרגמטית, שצריך צבא באופן טכני כדי להגן על העם (כך לפחות ידוע לי). אגב, זו תפיסה שדומה גם לתפיסה החילונית את הצבא. הויכוח העקרוני הזה הוא לא רק לגבי הצבא, אלא לגבי כל מוסדות המדינה וכו'.

אממתמימלה..?

אבל בחבד הכל סובב סביב השליחות של האדם, אז אולי בטוחים שזו השליחות של הבחורים בגיל הזה...

אני יודעת שבתי ספר של חבד וכאלו לא נחשבים חרדיים אלא ממלכתידתי כי הרבי רצה שאנשים שלא שולחים את הילדים שלהם לחרדי-ישלחו לחבד ויקבלו חינוך מספיק חרדי ומספיק ממלכתי... אז ישיבות חבדניקיות זה כמו הסדר או כמו ישיבות חרדיות?

נכון, את צודקתתות"ח!

חשבתי על זה, התלבטתי אם לכתוב את זה. חלק מהמידד של השירות בצה"ל בחב"ד זה המידד של השליחות, שכדי לקדש את שם ה' בעולם ולגרום לשם שלו להיות אהוב בעולם, הם הולכים לצבא (לא יודע בוודאות אם זה השיקול שלהם, אבל זה בהחלט הגיוני). אבל בסופו של דבר אצלם זה רק כלי כדי להגן/לקדש את שם ה' בעולם. מבחינת התפיסה החבדי"ת אין ערך עצמי (ערך מקודש) לצבא. לא כ"כ הבנתי את השאלה שלך בסוף.

נ.ב אינני חב"דניק והדברים נכתבו לפי ראות עיניי. עדיף שתשאלי חב"דניק שיסביר לך את תפיסתם.

תודהתמימלה..?
השאלה היתהבישיבות חרדיות אסור להתגייס, בהסדר חלק מהישיבה זה הצבא, איפה חבד ממוקמות על הרף של אסור עד חובה?
בשמחהתות"ח!

אה, עכשיו הבנתי. לא יודע. מניח שבאמצע (יש אפשרות אך לא חובה)

איפשהו באמצעפונקציה

יש ישיבות שהמקובל בהן הוא לעשות פטור (כמו הישיבה בכפר חבד) ויש כאלה שיש להן הסכמים עם הצבא על שירות אחרי שנת לימודים ב770 ורצוי גם חתונה (כמו הישיבה בקרית גת)

שתיהן ישיבות גדולות עם לא מעט תלמידים.

אבל חייבת להדגיש שבסופו של דבר זו תהיה הבחירה האישית של הבחור לכאן או לכאן וזה לא משנה איפה הוא לומד.

באף ישיבה אין איסור מפורש ללכת לצבא (אלא רק מינימום דחיית שירות עד אחרי החתונה) אבל גם אין יותר מידי עידוד לצבא.

רעיונית זו מה שהבחור רוצהפונקציה

לדוגמא במשפחה שלי חלק עשו פטור משירות וחלק שירתו.

אחת הבעיות המרכזיות שגורמות להמון בחורים להוציא פטור זה שהצבא עושה להם בעיות עם שנת הלימודים ב770 אחרי 3 שנים בישיבה גדולה ואף בחור לא רוצה להיות עריק ולהסתבך.


התוצאה היא שחלק מהבחורים עושים פטור וחלק חותמים על הסכם מסויים שדוחה להם את השירות לאחרי החתונה.


לרוב מי שעשה פטור כבר לא יעשה צבא, אם כי יש כאלה שמבטלים אותו (לפעמים אפילו בגיל 30+ ואז הם מתגייסים לפיקוד העורף, הרבנות או כל מיני דברים בסגנון).

ממ מענייןתמימלה..?אחרונה

תודה

מחפש ספרים חב"דים על תפילהred panda

היי,

במסגרת מאמר שאני עושה על תפילה וכוונותיה , מחפש  שמות של ספרים חב"דיים על עניין התפילה וכוונותיה (מה לכוון וכו'). ברמת הידע שלי, למדתי בעיקר את ספר התניא ועוד מספר קונטרסים קטנים.

תודה!

ספרים לישיבה חסידיתישיבת שפע

שלום וברכה,

מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.

ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il

תזכו למצוות

דיוק כל אות במילים "כי ה' לצד הזה", כמו "לך לשלום"hamedinai

תקציר:


האדמו"ר מלובביץ׳ (חב"ד) לנתניהו -


"תצטרך להיאבק עם 119 אנשים, בוודאי לא תתרשם מזה כיוון שהקדוש ברוך הוא לצד הזה״.


דיוק המילים "לצד הזה" ולא "בצד הזה", דומה מאוד למה שבתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר בדרך אפשר ב2 אופנים 👇


לדייק בכל אות. צוטט בשם הרבי "כיוון שהקב"ה בצד הזה". משמיעת הקלטת שומעים ברור שהרבי אמר "כיוון שהקב"ה לצד הזה", עם אות למ"ד, לא אות בי"ת.

https://x.com/OrwellTruth1984/status/1759284144620667267


מה זה משנה? בתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".


הסבר #1: אולי כי למ"ד זה לשון לימוד, צריך ללמוד ולהתקדם.


נכון בהקשר לשלום, למרות שבהשקפה הראשונה נראה כאילו אם עושים פשרה משיגים שלום, הנה כאשר לומדים את הנושא לעומק, מגלים שזה נכון רק בהקשר לאויב ידידותי ומתחשב, המריבות שבתוכנו. כאשר מדובר בהקשר לאויב האכזרי החיצוני זה הפוך: כל כניעה אליו רק מרחיקה את השלום.


נכון גם בהקשר ל"צד הזה". צריך ללמוד את הצד, האם הוא באמת הצד שאפשר להגיד עליו "הקדוש ברוך לצד הזה". יש "ידידים" במרכאות שטוענים שהם בצד הזה, אבל הנכון הוא שהם באמצע. כמה באמצע? תלוי מה עמדתנו, כי אם אנחנו נסכים לעמוד עם רגל אחת ביבשה ורגל אחת בים, טענת שונאי ציון ועוכרי ישראל תהיה שזה לא מספיק, ועמדת ה"ידידים" האלו תהיה שצריך להתפשר. זה למה עמדת ישראל צריכה להיות מה שיותר ימינה, שאז גם אם תהיה פשרה, היא תהיה יותר רחוקה מהים.


הסבר #2: ההבדל בין "לך בשלום" ו"לך לשלום", זה שהאות למד הקדמית משמעותה להתקדם לכוון, לא לעמוד במקום אחד. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", ביחד עם זה נאמר עליהם "ילכו מחיל ⁵אל חיל". לא להסתפק עם "שלום" שלא עושים לנו שואה רחמנא ליצלן ולהגיד שאם אפשר לחגוג יום עצמאות, זו כבר "ראשית צמיחת גאולתנו", כי בהשוואה למה שהיה בימי הביניים זה מצב מזהיר. גם אם המצב מזהיר, צריך להתקדם שיהיה עוד יותר "מחיל אך חיל", אחרת זה לא שלום.


אותו דבר גם עם "לצד הזה". גם אם זה כבר הצד הנכון, ובלשון התלמוד הובא בספר תניא קדישא בתחילתו

ספריית ליובאוויטש

"ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה..", צריך להתקדם עוד ועוד "לצד הזה", כי צדיק זה מלשון "צד", להתקדם עוד ועוד בכוון להיות צדיק, "ילכו מחיל אל חיל".

מבקשת עזרה במזוןiskabelka1

שלום ,. אני אם יחידנית - רווקה , מגדלת ילד בן 7 לבדי . אחרי שאימא נפטרה מסרטן אני נשארתי לבדי בעולם הזה . אין לי משפחה ואין לי קרובים .

עשיתי ילד בטיפולי פוריות , , כדי שיהיה לי בשביל מי לחיות .

כיום הוא לומד בכיתה ב' בבית ספר דתי ,ירא שמיים ! צדיק אמיתי !

לילד אין אבא - לכן  אין מזונות .  נתקלתי בקשיים מאוד גדולים ת בגלל חובות ., גרה ברמלה  . מבקשת עזרה במזון , מצרכים בסיסים כמו קונפלקס , ממרח שוקולד, ביצים , חמאה, שמן ,פסטה חלב,,ירקות . לא נעים בכלל לבקש עזרה, אבל בלי שאלות ,רק מהנתינה מהלב ..... בבקשה אשמח אם תושיטו יד של עזרה .🙏

תפני לבית חב"ד ברמלהבת.
אני פניתי אליהם ברמלה - לא קיבלתי מהם שום מענהiskabelka1
נסי לפנות לארגון כולל חבדפונקציה
איך השיחה של הרבי על צמאה לך נפשי עזרה לי להבין...hamedinai

המכשול הכי מרכזי להגיע לשלום - מחנות הפליטים.


75 שנה שהם "פליטים" , דבר שאין לו אח וריע בהיסטוריה.


כל קיומו של עם ישראל הוא פלא ונס על-טבעי, ובאותה מידה גם שנאת ישראל אין לה הסבר הגיוני.


מחנות הפליטים מתוחזקות במיוחד בכדי לשמר את ההתנגדות לקיומה של המדינה היהודית בארץ ישראל.


ביחד עם זה, מחנות פליטים אלו גורמים לנו להיזכר שאנחנו יהודים עם היסטוריה של אלפי שנים שחזרנו לארצנו.


אחרת נשאלת השאלה: באיזו זכות מגיע יליד רוסיה שיש לה ארץ הכי גדולה בעולם, מעולם לא דיבר עברית, כותב משמאל לימין, בא עם נשק בידיים מול הטוענים שהם צאצאים של פליטי 48.


אולי יש פה מסר מן השמים:


וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת.. חַי אָנִי נְאֻם אֲ-דֹנָי ה' אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה... אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם (יחזקאל כ לב).


לכן אם נחזור בתשובה ייבטל הצורך של מחנות פליטים אלו, כי כבר גמרו והשלימו את תפקידם וייעודם.


כי כל הסיבה לקיומם הלא-טבעי היה בכדי לעורר אותנו שלא נתחמק מהשאלה #באיזו_זכות ולמה הארץ שייכת לנו.


סימוכין:


הביאור הידוע על הניגון "צמאה לך נפשי.. אך טי דורין.."

האזינו: כשהרבי שר והסביר את הניגון `צמאה לך נפשי` ● מיוחד


שכל תפקידו של היצר הרע רק להעלות את האדם למדרגה יותר נעלית, ואם כן כאשר האדם השלים את המשימה, מתבטל הצורך של היצר הרע.


זה היה משיחת פורים ה'תשח"י (1958).


והפלא ופלא, בתלמוד (סוכה נב ב) מובא קשר בין היצר הרע לישמעאלים:


"ארבעה מתחרט עליהן הקב"ה שבראם, ואלו הן: גלות, כשדים, וישמעאלים, ויצר הרע".

זה באמת הזוי ברמה ששומעים רק משרופים.מי האיש? הח"ח!אחרונה

ראיתי כבר בזמנו את העלונים שמתארים איך יבוא המשיח ואז משבר האקלים ייעלם כהרף עין (ועוד נגזרה מכך מסקנה שאין מה להיות מוטרדים).
לחשוב שמחנות הפליטים הרעילים והמסוכנים - והעמוסים אנשים מלאי שיטנה ומשטמה לישראל - משמשים כאיזה מטה זעם הולוגרפי תיאולוגי, זה בערך אותו ההיגיון.

אגב, העלונים ההם הופיעו למיטב זכרוני עוד כשבחיים היתה חיותו, אבל גם אם אני טועה בכרונולוגיה הזו אזי מכל מקום הם הופיעו כשהמשיחיזם שלאחר המוות עוד היה בשיאו.

מובן שכל התפיסה הזו נשענת על ימי ההאדרה המטורללת למבצע "סופה במדבר" (שחרור כוויית מהפלישה העירקית) ותום הקומוניזם במדינות הסובייטיות-לשעבר, שיצרו שבתאות ברורה ומובהקת.

מחפש ספר בנרותיונה ב

אני מחפש את הספר "שערי לימוד החסידות" של הרב מיכאל חנוך גולומב

גם יד שניה

מישהו יודע היכן ניתן להשיג?

אולי יעניין אותך