כבעל תשובה אני חושב המון על הנקודה של היחס של חסידות חב"ד למדינה, לציונות, שירות צבאי וכיו"ב
האם יש ספר מומלץ שאפשר לקרוא על הנושא בהרחבה מנקודת השקפה אובייקטיבית ?
כבעל תשובה אני חושב המון על הנקודה של היחס של חסידות חב"ד למדינה, לציונות, שירות צבאי וכיו"ב
האם יש ספר מומלץ שאפשר לקרוא על הנושא בהרחבה מנקודת השקפה אובייקטיבית ?
אולי גוי יכול לכתוב ספר אובייקטיבי על הציונות וגם זה קשה לי להאמין, הוא צריך להיות איזה אסקימואי או משהו דומה.
וקונטרס הצ"צ ותנועת ההשכלה.
אחרי זה יש מכתבים של הרבי באג"ק וביטויים של הרבי הקודם.בספר השיחות ובליקוטי דיבורים
קיים הספר "בין חושך לאור" של הרב דוד דרוקמן,
אבל הוא רחוק מלהיות אובייקטיבי או אפילו לוגי
תאלץ לפלס את הנתיב בעצמך.
גם כשהיא מנגישה את עצמה לקהל הרחב עדיין לכל אחד יש את השטח שלו.
ללכת ראש בקיר אולי זה צודק אבל לא חכם.
לא משנה איזו פחית, זה פשוט משדר חוסר רצינות (וגם בזבוז כסף).
לדעת כל הדעות הנושא המדובר הוא כאלו שהרימו יד בתורת ישראל.
המחלוקת היא אם לקרב אותם על מנת להגשים את המטרה הנכונה או לרחק אותם כי היא מטמאית את המטרה הנכונה
זה ממש לא דומה למחלוקת בית שמאי ובית הלל
לא מתרגש.
לא רחוק מהדעות החרדיות של היום.
בכ"מ לא מעוניין להכנס לנושא מי ומה הדעות של כל רב.
רק רציתי לנסות להסביר שלכל אחד יש את המגרש שלו ולא חייבים להסכים אבל חייבים להבין.
לחב"ד יש קו מסוים ומאוד חריף בנושא , אבל אהבת ישראל יותר קיצונית אצלם, זה לא אומר שמוותרים על אחד מהקווים אלא שמשלבים בינהם ויש לא מט התייחסויות של הרבי לכף.
לנסות להכנס למגרש חבד"י ולנסות לשכנע זה בדיוק להכנס למגרש ציוני ולשכנע, יכולים לזרוק עובדות מהיום עד מחר אבל אף אחד לא באמת ישתכנע.
במקום לדון על זה דיון עקר אפשר לעשות עוד מצווה וללמוד עוד תורה, יותר מועיל .
הרי חב"ד לא מתפעלים מאף אחד כשזה מגיע לדעות שלהם.
גם את סאטמר גם את מועצת גדולי התורה וגם את שאר העם.
הם יודעים לא לזלזל ועדיין לעמוד על שלהם.
השיטות האחרות לא משבחים את הציונות המקורית בלשון המעטה וד"ל
לסיסמה "לכו ונלכה" הוא היה מורה לחסידו להצטרף.
שהשמיטו את זה הוא התנער בכל תוקף מהרעיון הלאומי כפי שפורסם אז
אגב, שכחת את העליה של ר מ"מ מויטבסק שאדמו"ר הזקן כמעט עלה איתה.
אכן ה"ותחזינה עינינו בשובך לציון" עשו זאת החרדים לדבר ה' חסידים וליטאים כאחד עוד לפני רעיון הלאומיות הכפרני כפי שמתואר בהקדמה לקונטרס ומעיין.
אך מכיון שלקחו את הרעיון הציוני והורידו ממנו תורה ומצוות אז החרדים - הציונים האמיתיים העדיפו להחליף שם והגדרה מאשר להיות משויכים אליהם
בשביל להביא את הגאולה.
התנועות הציוניות נלחמו מלחמת חורמה בישיבה הזו.
כול שימוש באש חיה.
כי ידעו שהיא תסכל את התוכניות שלהם.
לגבי אגודת ישראל וכדו' בהתחלה הצטרפו אליהם אבל שזה נהיה מפלגתי פרשו
ובינתם רואים מי צדק..
מה נשאר מיראים ושלמים שעלו...
למות כיהודי שומר תורה ומצוות
או לחיות בפריקת עול.
אגב איזה ישיבות היו בארץ לפני השואה?
(חוץ מהישיבה החבדית והליטאית מחברון)
ובעידוד ובמימון המדינה.
אגב אני יודע שיש דעות של רבנים שאמרו שעדיף לעלות לארץ אפילו במחיר ירידה בשמירת התורה והמצוות וביראת שמים
הסיבה לכך שיש פחות נישואי תערובת בארץ מאשר בחו"ל, נעוצה בהיותם של הערבים אוכלוסיה עויינת. עם גויים אחרים, או ליתר דיוק, גויות אחרות הישראלי המצוי מסתדר די מהר. בין אם מדובר בכלות המיובאות מאוקראינה, בעובדות זרות מתאילנד או במתנדבות מסקנדינביה.
צריך לזכור שאת החילוני המצוי הרבה יותר מעניינת הזהות הישראלית מאשר זו היהודית. אוקסנה היגרה מכפר נידח ליד כתריאליבקה, למדה להכין פלאפל - יופי, היא ישראלית!
אותם אלו שנלחמו ביהדות הקימו מדינה בשביל לעשות אידאולוגיה מהדרך.
הקומניסטים בברית המועצות לא נלחמדו נגד היהדות, היעבסקציה ימש הסבירה להם שהם כיהודים ילחמו בצורה הכי טובה
"מיליונים היו ניצלים" - כי למה? להזכירך, צבא רומל שאף לכבוש את א"י ולהחיל עליה את ה"הפתרון הסופי". רק בנס הוא נבלם במצרים.
אגב, מה עם האנגלים, הם ממש, אבל ממש היו נדיבים בחלוקת הסרטיפיקטים לכל עולה פוטנציאלי?
הציונות הדתית הולכת ומתפלגת: חרד"ל חוברים לחרדים, הליברלים עם רגל אחת בתוך התנועה הקונסרבטיבית. החילוני המצוי מתנער מכל מה שקשור ליהדות, הממשלה מחריבה יישובים, מבצעת ניסויים פמיניסטיים בצבא, מפחדת להילחם בטרור, נותנת לגיטימציה להומואים וכו' וכו'.
אז כן, עכשיו יבואו חסידי ה"ראשית צמיחת" ויסבירו באותות, במופתים ובציטוטים שמדובר באחד השלבים בדרך לגאולה. הרב מיכאל אברהם אמר בהקשר זה כי גם השואה קירבה את עם ישראל לגאולה, אבל אין זה אומר שצריך להעלות את השואה על נס.
ומי שעלה ארצה, קנה ציאניד:
לומר "הציונים צדקו, כי היישוב ניצל" זה כמו לומר "אלה שהיגרו לארגנטינה צדקו, כי גם הם ניצלו, וגם לא היו בארגנטינה מלחמות כל שני וחמישי כמו במדינה הציונית".
על האסונות שקרו מההשכלה והלאומיות (שבהמשך זה נהפך לציונות) היתה בחירה חופשית ולא לטובה וד"ל
כי הם השפיעו על תלמידי הישיבות דאז להגרר אחריהם וכנסיו למחות בעדם הם השתמשו באלימות קשה כשהם לא בוחלים בשום אמצעים (כולל נטילת נפשות).
אגב, סיפור ששמעתי לאחרונה ממישהו בר סמכא.
שבן גוריון הרג מישהו עקב סכסוך ומאימת העונש ברח לארץ והשאר היסטוריה..
שגם אם הם לא היו, הם יכלו להיות
אצ"ל?
לח"י?
ילדי תימן?
מעברות עולי מרוקו?
עוזי משולם?
וזה רק חלק קטן..
השיטה המשיכה ומי שהיה זורק מילה היה נכנס לרשימה..
אגב ע"פ מקור מוסמך ב"ג עבר על הג' עברות של יהרג ובל יעבור.
כך שלא קשה לי להאמין לעוד סיפורים
(מקור מדויק באישי)
לאחרי שעברו כך וכך שנים מאז אותה תקופה האם עושים חשבון נפש מה היה נכון ומה לא ומנסים לתקן בהתאם?
חב"ד מאז ומתמיד היה קו שהוסבר על ידי האדמו"רים לכל אורך הדרך, בנוגע לנושא הזה ובכלל.
השאלה מה אם השאר..
שבשנה הבאה יגיע ויתגלה משיח צדקנו,
ועברו כל כך הרבה שנים וזה לא קורה - האם האמונה שלך פחתה?
מכיר כמה חב"דניקים שכן ובהתאמה כמה דתיים שכבר אינם "ציונים", אבל ככלל אנחנו כמוך מבינים שמדובר בתהליכים ארוכים יותר. כן. בהחלט. מי שציפה לגאולה השלימה באותו רגע שהמדינה נוסדה - התפכח.
קודם כל המון מפשוטי חב"ד זאת אומרת אלה שבאו ממשפחות לא חבדיות , ואינם בחוג הפנימי של חב"ד, הם בסדר גמור . הם באמת בעד שתהיה בארץ ישראל מדינה יהודית. השרות הצבטי חשוב להם כי רק כך אפשר ללחום באויבי ישראל להרוג בהם ולא לתת להם לעשות בנו את מה שהם רוצים.
ראשי חב"ד מחרימים למעשה את המדינה. יגידו רק "ארץ הקודש" ורואים בביטוי העברי "ארץ ישראל" משהו פסול.
שלום וברכה,
מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.
מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.
ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il
תזכו למצוות

הם מתגייסים (לא יודע בדיוק כמה אחוזי הגיוס שם, אבל הם לא כמו החרדים, זה בטוח), אבל לעומת הדתיים-לאומיים שמתייחסים לצבא כחלק מהתחייה הלאומית של עם ישראל, כחלק מהגאולה, החב"דניקים מתייחסים אל זה בצורה פרגמטית, שצריך צבא באופן טכני כדי להגן על העם (כך לפחות ידוע לי). אגב, זו תפיסה שדומה גם לתפיסה החילונית את הצבא. הויכוח העקרוני הזה הוא לא רק לגבי הצבא, אלא לגבי כל מוסדות המדינה וכו'.
אבל בחבד הכל סובב סביב השליחות של האדם, אז אולי בטוחים שזו השליחות של הבחורים בגיל הזה...
אני יודעת שבתי ספר של חבד וכאלו לא נחשבים חרדיים אלא ממלכתידתי כי הרבי רצה שאנשים שלא שולחים את הילדים שלהם לחרדי-ישלחו לחבד ויקבלו חינוך מספיק חרדי ומספיק ממלכתי... אז ישיבות חבדניקיות זה כמו הסדר או כמו ישיבות חרדיות?
חשבתי על זה, התלבטתי אם לכתוב את זה. חלק מהמידד של השירות בצה"ל בחב"ד זה המידד של השליחות, שכדי לקדש את שם ה' בעולם ולגרום לשם שלו להיות אהוב בעולם, הם הולכים לצבא (לא יודע בוודאות אם זה השיקול שלהם, אבל זה בהחלט הגיוני). אבל בסופו של דבר אצלם זה רק כלי כדי להגן/לקדש את שם ה' בעולם. מבחינת התפיסה החבדי"ת אין ערך עצמי (ערך מקודש) לצבא. לא כ"כ הבנתי את השאלה שלך בסוף.
נ.ב אינני חב"דניק והדברים נכתבו לפי ראות עיניי. עדיף שתשאלי חב"דניק שיסביר לך את תפיסתם.
אה, עכשיו הבנתי. לא יודע. מניח שבאמצע (יש אפשרות אך לא חובה)
יש ישיבות שהמקובל בהן הוא לעשות פטור (כמו הישיבה בכפר חבד) ויש כאלה שיש להן הסכמים עם הצבא על שירות אחרי שנת לימודים ב770 ורצוי גם חתונה (כמו הישיבה בקרית גת)
שתיהן ישיבות גדולות עם לא מעט תלמידים.
אבל חייבת להדגיש שבסופו של דבר זו תהיה הבחירה האישית של הבחור לכאן או לכאן וזה לא משנה איפה הוא לומד.
באף ישיבה אין איסור מפורש ללכת לצבא (אלא רק מינימום דחיית שירות עד אחרי החתונה) אבל גם אין יותר מידי עידוד לצבא.
לדוגמא במשפחה שלי חלק עשו פטור משירות וחלק שירתו.
אחת הבעיות המרכזיות שגורמות להמון בחורים להוציא פטור זה שהצבא עושה להם בעיות עם שנת הלימודים ב770 אחרי 3 שנים בישיבה גדולה ואף בחור לא רוצה להיות עריק ולהסתבך.
התוצאה היא שחלק מהבחורים עושים פטור וחלק חותמים על הסכם מסויים שדוחה להם את השירות לאחרי החתונה.
לרוב מי שעשה פטור כבר לא יעשה צבא, אם כי יש כאלה שמבטלים אותו (לפעמים אפילו בגיל 30+ ואז הם מתגייסים לפיקוד העורף, הרבנות או כל מיני דברים בסגנון).
תודה
היי,
במסגרת מאמר שאני עושה על תפילה וכוונותיה , מחפש שמות של ספרים חב"דיים על עניין התפילה וכוונותיה (מה לכוון וכו'). ברמת הידע שלי, למדתי בעיקר את ספר התניא ועוד מספר קונטרסים קטנים.
תודה!
שלום וברכה,
מחפשים תרומה של ספרי קודש לבית מדרש בישיבת שפע מקור חיים בירושלים- ישיבה תיכונית בניחוח חסידי מיסודו וברוחו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.
מחפשים בעיקר ספרי חסידות והלכה, אך כל ספר יתקבל בברכה.
ניתן ליצור קשר במייל oyagel@yeshivatshefa.org.il
תזכו למצוות

תקציר:
האדמו"ר מלובביץ׳ (חב"ד) לנתניהו -
"תצטרך להיאבק עם 119 אנשים, בוודאי לא תתרשם מזה כיוון שהקדוש ברוך הוא לצד הזה״.
דיוק המילים "לצד הזה" ולא "בצד הזה", דומה מאוד למה שבתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".
הסבר בדרך אפשר ב2 אופנים 👇
לדייק בכל אות. צוטט בשם הרבי "כיוון שהקב"ה בצד הזה". משמיעת הקלטת שומעים ברור שהרבי אמר "כיוון שהקב"ה לצד הזה", עם אות למ"ד, לא אות בי"ת.
https://x.com/OrwellTruth1984/status/1759284144620667267
מה זה משנה? בתלמוד מדייקים שצריך להגיד "לך לשלום" ולא "לך בשלום".
הסבר #1: אולי כי למ"ד זה לשון לימוד, צריך ללמוד ולהתקדם.
נכון בהקשר לשלום, למרות שבהשקפה הראשונה נראה כאילו אם עושים פשרה משיגים שלום, הנה כאשר לומדים את הנושא לעומק, מגלים שזה נכון רק בהקשר לאויב ידידותי ומתחשב, המריבות שבתוכנו. כאשר מדובר בהקשר לאויב האכזרי החיצוני זה הפוך: כל כניעה אליו רק מרחיקה את השלום.
נכון גם בהקשר ל"צד הזה". צריך ללמוד את הצד, האם הוא באמת הצד שאפשר להגיד עליו "הקדוש ברוך לצד הזה". יש "ידידים" במרכאות שטוענים שהם בצד הזה, אבל הנכון הוא שהם באמצע. כמה באמצע? תלוי מה עמדתנו, כי אם אנחנו נסכים לעמוד עם רגל אחת ביבשה ורגל אחת בים, טענת שונאי ציון ועוכרי ישראל תהיה שזה לא מספיק, ועמדת ה"ידידים" האלו תהיה שצריך להתפשר. זה למה עמדת ישראל צריכה להיות מה שיותר ימינה, שאז גם אם תהיה פשרה, היא תהיה יותר רחוקה מהים.
הסבר #2: ההבדל בין "לך בשלום" ו"לך לשלום", זה שהאות למד הקדמית משמעותה להתקדם לכוון, לא לעמוד במקום אחד. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", ביחד עם זה נאמר עליהם "ילכו מחיל ⁵אל חיל". לא להסתפק עם "שלום" שלא עושים לנו שואה רחמנא ליצלן ולהגיד שאם אפשר לחגוג יום עצמאות, זו כבר "ראשית צמיחת גאולתנו", כי בהשוואה למה שהיה בימי הביניים זה מצב מזהיר. גם אם המצב מזהיר, צריך להתקדם שיהיה עוד יותר "מחיל אך חיל", אחרת זה לא שלום.
אותו דבר גם עם "לצד הזה". גם אם זה כבר הצד הנכון, ובלשון התלמוד הובא בספר תניא קדישא בתחילתו
"ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה..", צריך להתקדם עוד ועוד "לצד הזה", כי צדיק זה מלשון "צד", להתקדם עוד ועוד בכוון להיות צדיק, "ילכו מחיל אל חיל".
שלום ,. אני אם יחידנית - רווקה , מגדלת ילד בן 7 לבדי . אחרי שאימא נפטרה מסרטן אני נשארתי לבדי בעולם הזה . אין לי משפחה ואין לי קרובים .
עשיתי ילד בטיפולי פוריות , , כדי שיהיה לי בשביל מי לחיות .
כיום הוא לומד בכיתה ב' בבית ספר דתי ,ירא שמיים ! צדיק אמיתי !
לילד אין אבא - לכן אין מזונות . נתקלתי בקשיים מאוד גדולים ת בגלל חובות ., גרה ברמלה . מבקשת עזרה במזון , מצרכים בסיסים כמו קונפלקס , ממרח שוקולד, ביצים , חמאה, שמן ,פסטה חלב,,ירקות . לא נעים בכלל לבקש עזרה, אבל בלי שאלות ,רק מהנתינה מהלב ..... בבקשה אשמח אם תושיטו יד של עזרה .🙏
המכשול הכי מרכזי להגיע לשלום - מחנות הפליטים.
75 שנה שהם "פליטים" , דבר שאין לו אח וריע בהיסטוריה.
כל קיומו של עם ישראל הוא פלא ונס על-טבעי, ובאותה מידה גם שנאת ישראל אין לה הסבר הגיוני.
מחנות הפליטים מתוחזקות במיוחד בכדי לשמר את ההתנגדות לקיומה של המדינה היהודית בארץ ישראל.
ביחד עם זה, מחנות פליטים אלו גורמים לנו להיזכר שאנחנו יהודים עם היסטוריה של אלפי שנים שחזרנו לארצנו.
אחרת נשאלת השאלה: באיזו זכות מגיע יליד רוסיה שיש לה ארץ הכי גדולה בעולם, מעולם לא דיבר עברית, כותב משמאל לימין, בא עם נשק בידיים מול הטוענים שהם צאצאים של פליטי 48.
אולי יש פה מסר מן השמים:
וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת.. חַי אָנִי נְאֻם אֲ-דֹנָי ה' אִם לֹא בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה... אֶמְלוֹךְ עֲלֵיכֶם (יחזקאל כ לב).
לכן אם נחזור בתשובה ייבטל הצורך של מחנות פליטים אלו, כי כבר גמרו והשלימו את תפקידם וייעודם.
כי כל הסיבה לקיומם הלא-טבעי היה בכדי לעורר אותנו שלא נתחמק מהשאלה #באיזו_זכות ולמה הארץ שייכת לנו.
סימוכין:
הביאור הידוע על הניגון "צמאה לך נפשי.. אך טי דורין.."
האזינו: כשהרבי שר והסביר את הניגון `צמאה לך נפשי` ● מיוחד
שכל תפקידו של היצר הרע רק להעלות את האדם למדרגה יותר נעלית, ואם כן כאשר האדם השלים את המשימה, מתבטל הצורך של היצר הרע.
זה היה משיחת פורים ה'תשח"י (1958).
והפלא ופלא, בתלמוד (סוכה נב ב) מובא קשר בין היצר הרע לישמעאלים:
"ארבעה מתחרט עליהן הקב"ה שבראם, ואלו הן: גלות, כשדים, וישמעאלים, ויצר הרע".
ראיתי כבר בזמנו את העלונים שמתארים איך יבוא המשיח ואז משבר האקלים ייעלם כהרף עין (ועוד נגזרה מכך מסקנה שאין מה להיות מוטרדים).
לחשוב שמחנות הפליטים הרעילים והמסוכנים - והעמוסים אנשים מלאי שיטנה ומשטמה לישראל - משמשים כאיזה מטה זעם הולוגרפי תיאולוגי, זה בערך אותו ההיגיון.
אגב, העלונים ההם הופיעו למיטב זכרוני עוד כשבחיים היתה חיותו, אבל גם אם אני טועה בכרונולוגיה הזו אזי מכל מקום הם הופיעו כשהמשיחיזם שלאחר המוות עוד היה בשיאו.
מובן שכל התפיסה הזו נשענת על ימי ההאדרה המטורללת למבצע "סופה במדבר" (שחרור כוויית מהפלישה העירקית) ותום הקומוניזם במדינות הסובייטיות-לשעבר, שיצרו שבתאות ברורה ומובהקת.
אני מחפש את הספר "שערי לימוד החסידות" של הרב מיכאל חנוך גולומב
גם יד שניה
מישהו יודע היכן ניתן להשיג?