
משימת בונוס: לשמור על השירשור פעיל עד זאת חנוכה.
תיוגיישן -
@הר ומדבר
@שחר.
@משתדלת יותר
@כוסף ליוסף!!
@יחידי
@בארון
@בזרימה
@מתנחלת גאה!
@שמש וסערה
@סביון
@לומדת ללכת
@פועל במה
@שוליינית
@חולות
@פרפר נחמד&
@קיבוצניקית
@תכלית הכוסף
@Slow motion

באלי שהוא יפצה על שנה שעברה.
שירים בהמשך

סתרי המדרגה
)
"בספר קדושת לוי פי' בזמן הזה ממש עתה שיש בכל שנה הארה מהנסים שהי' אז ע"ש. אך מ"מ להרגיש הארת הנס צריך האדם להיות נפרש מהטבע. וכפי מה שאינו משוקע בטבע וגשמיות יכולין להרגיש. כי נס הוא למעלה מהטבע. ומ"מ ע"י המצוה נ"ח להיות נדבק במה שלמעלה מהטבע. שזה עיקר בחי' המצות לדבק ולחבר האדם במה שלמעלה מן הטבע. אף שעושה עניני עוה"ז מ"מ יוכל להיות נדבק ע"י אור המצות שהם בבחי' עשי' גשמיות כנ"ל. ואא"ז מו"ר זצלה"ה אמר קבעום ימים טובים בהלל והודאה. שתקנו שע"י הלל והודאה יעורר האדם הארת הימים שיהיו נפתחים ומאירים לו. וכן פירש זכר עשה לנפלאותיו להיות נזכר הארת הנסים והנפלאות בכל שנה בימים ההם עכ"ד ז"ל."
(שפת אמת, ליל א' דחנוכה, תרל"א)
אחרי הדלקת הנרות צריכים ללמוד תורה, כי נר מצוה ותורה אור, ובודאי שהמצוה מאירה על אור התורה, ובפרט כשהמצוה הזאת היא מצוה המאירה ואי' שפועלת להשגת התורה, המגיד הקדוש מקאזניץ זי"ע שאל לאיש אחד אם הוא מנסה ללמוד אחרי התפילה את ההלכות שלא הבין קודם התפילה, אחרי שביקש מהשי"ת אתה חונן לאדם דעת, ואם האדם בעצמו לא יאמין בתפילתו, איך יכולה התפילה לפעול.
(הרי"מ מגור, שיח שרפי קודש ח"ב)
הנרות הללו שאנו מדליקים
כמו הילדים המתוקים שאנו מחנכים,
אפשר לשים בהם את השמן ולהיטיב הפתילות
אבל משם זה רק תפילות.
הילדים הללו אנו מגדלים
וזה קצת קשה לראות אותם מהצד לפעמים,
צריך לשמור מפני הרוח ולשמור על עירנות
אבל משם זה סבלנות...
ואין לנו רשות להשתמש בהם (להתאכזב מהם)
רק לאהוב בלבד
ולהתפלל לנס, כמו בימים ההם-
בזמן הזה (בסבך הזה).
אז מנסים בתוך הבית להוסיף עוד אור
אבל בחוץ החושך נהיה שחור משחור
וסימני השאלה צפים ועולים,
ומבלבלים.
ובחיוך שלהם מתגלות כל התשובות
שלמעלה מן הזמן הן כבר היו כתובות.
יש כד קטן חתום בחותם של כהן גדול,
הוא לא ייתן להם ליפול-
יצא ממנו אור גדול.
ואין לנו רשות...
ריבונו של עולם, בורא מאורות ואדם.
עזור לנו להבין עד כמה גדולים ומאירים הנרות שנתת לנו.
ותן בנו הכח לאהוב אותם ללא תנאי, ולהיטיב עימם ואותם-
שיוכלו לעמוד איתן מול רוחות עזות הנושבות בחוץ.
שידעו הם עצמם, שכל אחד ואחד מהם
יכול להאיר עולם.
להודות ולהלל. יש כאן שני חלקים, שהם מתיחסים אל אלו הימים הטובים. ההלל הוא על הצד הטוב שישאר לעד לישראל דוקא ע"י פגישת המכשול העצום, החוזק הגדול של אמתת האמונה כשיוצאת אל הפועל דוקא במה שהדעות הרעות מתפשטות מאוד, עד שרבים יבהלו משאתן, וידמו שהן מבלעות את אמונת ישראל, וכאשר למרות כל אלה קמנו ונתעודד, ודבר אלהינו יקום לעולם, הרי דגלם של ישראל וקרנם מתרומם. וגם מה שאותם הקנינים, שהם טובים לשמש את האור האמתי של התורה, שנלקחו מאוצר הפגישה היונית, מאותם "דקריבין לארחא דמהימנותא", נצטרפו ונטהרו באש דת של תורת אמת להסיר מהם כל סיגיהם ובדיליהם, זאת היא טובה עליונה, שמאת ד' היתה זאת להכין הכל להטיב באחרית. וההודאה היא על ההצלה הזמנית, מהחרב שהיה עלול לבוא אז על ישראל מידי רשע של היונים, לולא ד' שהיה לנו. אמנם היסוד התכליתי של ימי קודש אלו הוא להכיר את הערך הנשגב של הנהגת אדון כל ית', איך שמהמון הדברים המתנשאים להשחית ולבלע כל קודש הכין רטיה למכה, עד שמלאך רע בעל-כרחו יענה אמן, וכאשר אירע ליעקב עם שרו של עשו, שלא נפטר ממנו בעצם התאבקותו עד אשר ברך אותו שם. ומזאת התכונה עצמה נצמחת ג"כ התשועה ההוית, שהיא פרטית לערך התשועה הכללית הרוחנית הגדולה, ההולכת ומתפשטת להפוך את החשך לאור. ועל שתיהן יחד נקבעו הימים הטובים הללו, בהלל גם בהודאה.
(עולת ראיה תלו-תלז, מוסד הרב קוק).
ימין ה' - חב"ד
שובי נפשי - קרליבך
האדמו"ר מ'תולדות אהרון'.
העיד האדמו"ר על עצמו שבלומדו בשנות בחרותו אצל הגה"צ ר' יהודה סג"ל ראזנער זצ"ל מסעקלהיד בעל ה'אמרי יהודה', השתתף אצל רבו כאשר הדליק נרות חנוכה ברחימו ודחילו, ובאותה שעה הלהיב את לבבו להתקרב אל הקב"ה, וכאשר הלך להדליק את הנרות במנורה שלו שפך שיחו בתפילות ותחנונים מקירות ליבו ובדמעות רותחות לפני הבורא יתברך שמו במשך כשעתיים שיזכה לקרבת אלוקים לי טוב, והרגיש שנתקבלה תפילתו, כי באותה תקופה נפתחו לו שערי חכמה בינה וקדושה.
וכן נהגו צדיקים בכל הדורות להביט בנרות, ומפורסם כן על הרה"ק בעל ה'דברי חיים' מצאנז זי"ע, שבמשך זמן רב מאוד היה מסתכל ומביט באור הנרות כשכל כולו אש להבה, וכשהוא בוער כלפידים הסתכל וחזר והסתכל בנרות הקדושים מבלי להסיר מבטו מהם לזמן רב.
גם הפליגו רבותינו מאוד מאוד בסגולת ההסתכלות באור הנרות אחרי ההדלקה, וב'קב הישר' (פרק צו) מאריך בקדושת הנרות, וכתב שנהגו לישב אצל הנרות ולהביט בהם, "וכל הנר הדלוק לדבר מצווה יש בו קדושה נפלאה גדולה אין שיעור, ואילו היינו זוכים להשגות רוח הקודש היינו מברכים ומבינים ומשיגים ע"י מצוות הדלקת הנרות של מצווה- עתידות...".
(באר החיים, ע"מ מ')
מסופר על הרה"ק ר' לוי יצחק מברדיצ'ב זיע"א שראה את תלמידיו מדברים אודות גודל התענוגות שיש לגראף פוטוצקי. (כידוע בימי הקיץ בזמן שכולם היו רוצים לגלוש על הקרח, הוא היה עושה ערמות סוכר וגולש עליהם וכו'). שאל אותם ר' לוי יצחק- "האם הגראף פוטוצקי הדליק פעם נרות חנוכה?" ענו לו התלמידים-"וודאי שלא, הרי הוא גוי". אמר להם ר' לוי יצחק- "אם כן, הוא אינו יודע כלל וכלל מה זה תענוג אמיתי..."
שנזכה 
דֶּרֶך הַשֵּׁם יִתְבָּרַך לְהַבִּיט עַל הַטּוֹבוֹת שֶׁעוֹשִׂין וְאַף שֶׁנִּמְצָא בָּהֶם גַּם כֵּן מַה שֶּׁאֵינוֹ טוֹב, אֵינוֹ מִסְתַּכֵּל עַל זֶה שֶׁכָּתוּב (בַּמִדְבָּר כ"ג) "לא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקב".
(ליקוטי מוהר"ן תניינא, י"ז)
"וְאִשָּׁה אַחַת מִנְּשֵׁי בְנֵי-הַנְּבִיאִים צָעֲקָה אֶל-אֱלִישָׁע לֵאמֹר, עַבְדְּךָ אִישִׁי מֵת, וְאַתָּה יָדַעְתָּ, כִּי עַבְדְּךָ הָיָה יָרֵא אֶת-יְהוָה; וְהַנֹּשֶׁה--בָּא לָקַחַת אֶת-שְׁנֵי יְלָדַי לוֹ, לַעֲבָדִים. ב וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ אֱלִישָׁע, מָה אֶעֱשֶׂה-לָּךְ, הַגִּידִי לִי, מַה-יֶּשׁ-לכי (לָךְ) בַּבָּיִת; וַתֹּאמֶר, אֵין לְשִׁפְחָתְךָ כֹל בַּבַּיִת, כִּי, אִם-אָסוּךְ שָׁמֶן. גוַיֹּאמֶר, לְכִי שַׁאֲלִי-לָךְ כֵּלִים מִן-הַחוּץ, מֵאֵת, כָּל-שכנכי (שְׁכֵנָיִךְ)--כֵּלִים רֵקִים, אַל-תַּמְעִיטִי. ד וּבָאת, וְסָגַרְתְּ הַדֶּלֶת בַּעֲדֵךְ וּבְעַד-בָּנַיִךְ, וְיָצַקְתְּ, עַל כָּל-הַכֵּלִים הָאֵלֶּה; וְהַמָּלֵא, תַּסִּיעִי. ה וַתֵּלֶךְ, מֵאִתּוֹ, וַתִּסְגֹּר הַדֶּלֶת, בַּעֲדָהּ וּבְעַד בָּנֶיהָ; הֵם מַגִּישִׁים אֵלֶיהָ, וְהִיא מיצקת (מוֹצָקֶת). ו וַיְהִי כִּמְלֹאת הַכֵּלִים, וַתֹּאמֶר אֶל-בְּנָהּ הַגִּישָׁה אֵלַי עוֹד כֶּלִי, וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ, אֵין עוֹד כֶּלִי; וַיַּעֲמֹד, הַשָּׁמֶן. ז וַתָּבֹא, וַתַּגֵּד לְאִישׁ הָאֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לְכִי מִכְרִי אֶת-הַשֶּׁמֶן, וְשַׁלְּמִי אֶת-נשיכי (נִשְׁיֵךְ); וְאַתְּ בניכי (וּבָנַיִךְ), תִּחְיִי בַּנּוֹתָר."
מהסיפור הזה אני לומדת רעיון חינוכי.
יש כאן אישה במצוקה והיא מבקשת עזרה. חז"ל מלמדים אותנו שמדובר באשת עובדיה אותו מדיק שהחביא מאה נביאים במערה בשל גזירות איזבל. הרגו את עובדיה ועכע אישתו במצוקה כפולה: לא רק שהרגו את בעלה, אלא גם באים לקחת את הבנים שלה לעבדים משום שאין לה כסף לשלם לכל הנושים. לנוכח המצב הנורא שנקלעה אליו, היא באה בצעקה לנביא ומבקשת ממנו עזרה.
מה עונה לה אלישע? הוא נערך להושיע אותה ואומר: "מה אעשה לך, הגידי לי מה יש לך בבית". מדוע שואל זאת הנביא? מדוע על מנת לחולל נס ולהשפיע ברכה יש צורך חדעת מה יש בבית?! אלא שלמדנו מכאן שהברכה שורה על היש, על הקיים, ולא על האין. הוא שואל מה יש לה בבית, כי הדרך להתעודד, הדרך למציאת הפתרון- מתחילה ממנה. הנביא מסביר לה שכדי לעזור לעצמה ולהתקדם בעת המצוקה עליה להתחיל ממשהו. את במצוקה? חפשי מהי הנקודה שממנה אפשר להתחיל. בטוח שיש אצלך כמה דברים טובים, חפשי אותם.
אל תישארי תקועה רק בבעיות. בעיות יש הרבה: יש בעיות ביטחוניות, כלכליות, בעיות באמונה, בעיות בתפילה, קשיים בחינוך הילדים, בעיות בינך לבין עצמך- מי אני, מה אני, ועוד ועוד. מצוקות לא חסרות, אבל ההדרכה כאן היא לחפש מה שיש.
בתוך כל אית, עם כל ה'בעיות' שלה, יש מאגר עצום. קודם כל- ניסיון. תחשבי, הרי לא נולדת אתמול, הספקת ללקט כמה ידיעות על החיים. גם כוחות יש לך (גם אם נדמה לפעמים שהם אוזלים...). והדבר שהכי הרבה קיים בל- הוא התקווה והציפייה לעתיד.
לכן הנביא שואל אותה מה יש לה בבית.
עונה לו האישה: "אין לשפחתך כל בבית כי אם אסוך שמן".
"אסוך", אומרים המפרשים שהוא כלי קטן המכיל כמות קטנה של שמן. הרד"ק מוסיך ששמן זה הוא השמן שאיתו היה עובדיה מדליק לנביאים נרות בהיותם במערה. ובכן, האישה מצאה משהו שעשו בו דבר טוב, משהו ממסירות הנפש של בעלה לעזור לאחרים נשאר קצת. כלומר, היא חיפשה מה יש לה בבית, והיא מצאה נקודה של הטבה. הדרך לפתרון, להתקדמות, מתחילה ממה שיש לך בתוכך.
אחר כך מדריך הנביא את האישה: "לכי שאלי לך כלים מן החוץ מאת כל שכנייך כלים ריקים אל תמעיטי"- כוח ההתחברות.
את לא צריכה שיהיה בך הכול. את יכולה לבקש עזרה., ויש מי שירצה לעזור לך. יש אנשים שאוהבים אותך, יש שכנות, יש חברות, יש משפחה. לא צריך לעשות הכל לבד לבד. נכון שזה מתחיל ממך, אבל אפשר ורצוי לבקש עזרה. "כלים ריקים" זה ביטוי של ענווה. עלייך להביא כלים ריקים- תתרוקני, בענווה.
עכשיו נתבונן בנס עצמו. "ויצקת על הכלים האלה והמלא תסיעי". השמן שופע מאליו, והיא צריכה פשוט להזיז את הכלים! היא איננה מזיזה את השמן מכלי לכלי, הכלים הם אלה שמוזזים, "והמלא תסיעי". עם הכלי הריק יבוא השפע- זו הענווה. לא שהשפע זקוק לכלי ריק כדי למלא אותו, אלא הכלי הריק עצמו הוא הגורם להשפעת השפע.
"ותלך מאתו ותסגר הדלת בעדה ובעד בניה, הם מגישים אליה והיא מוצקת". יש כאן נקודה נוספת, עניין שיתוף הפעולה. אי אפשר היה לה לעשות את זה לבד. השפע שאלישע מעניק לאישה הזאת מצריך שיתוף פעולה, שלה ושל בניה, שלה ושל שכניה.
היא מזיזה את הכלי ומיד מביאים לה עוד אחד. זוהי תנועה מתמדת, זהו בית דינמי, של עשייה. אל תשקיעי את זמנך במחשבות, לנתח כל דבר מאלף זוויות. לא לחכות אלא לעשות. קבעי תכנית פעולה- בענווה, בצניעות, בעצת החברות, בהתבסס על הטוב שיש בך- ותעשי.
"ויהי במלאת הכלים ותאמר אל בנה הגישה אלי עוד כלי, ויאמר אליה אין עוד כלי, ויעמד השמן". באותו הרגע שאין עוד כלי- נגמר השפע.
אוֹרוֹת וכֵלִים\נעמי רם
רָאִיתִי אֵיךְ שַׁלְהֶבֶת נִרְעֲדָה,
עִיקֶּשֶׁת, מְלָחֶשֶׁת בָּרוּחַ.
אֵיךְ הִיא, נֶאֱבֶקֶת
וְאֵינָהּ נִכְבֵּית.
אֵיךְ צְבָעֶיהָ מִתְפַּתְּלִים,
מִתְקַפְּלִים אֶל תּוֹךְ
אוֹר יְקָרוֹת זָעִיר
הַדּוֹחֶה;
הַרְבֵּה מִן הַחוֹשֶׁךְ
הַסּוֹגֵר עָלַיי.
מְאַייֵּם לִבְלֹעַ אֶת כָּל אֲשֶׁר
רוּחַ בּוֹ.
וּנְשַׁמָּה בְּאַפִּי,
גַּם הִיא רוֹצָה לִבְעוֹר כָּךְ,
לִזְעוֹק אֶת כָּל הָאֵינְסוֹף.
לִפְרוֹץ אֶת מִגְבְּלוֹת הַחוֹמֶר,
וְלִהְיוֹת.
לְרַקֵּד בְּפַשְׁטוּת,
לְהוֹפִיעַ אֶת אוֹרָה הַנּוּגֵהּ.
לַמְדָנִי כֵּיצַד נִיתָּן
לְשַׁבֵּר אֶת מַחְסוֹמֵי הַחוּץ,
שְׁכְּמוֹ חוֹנְקִים אוֹתָהּ,
וּמַדְחִיקִים
(אוֹתִי.)
נְדַמְייֵן אִילּוּ הָיָה עוֹשֶׂה חַיִץ.
גְּבוּל מַפְרִיד וְקוֹבֵעַ -
חִיצוֹנִיּוּת; פְּנִימִיּוּת.
אוּלַי הָיָה מַבְדִּיל כָּךְ,
אוּלַי לֹא.
וְכָעֵת,
הַכָּל תּוֹהוּ,
מְשַׁמֵּשׁ בְּעִרְבּוּבְיָה.
וְאֵין מִי שֶׁיַּדְלִיק
אֶת הַתּוֹךְ הַזֶּה.
עַד שֶׁתֵּהֶא שָׁלְהַבְתִּי
עוֹלָה מֵאֵלֶיהָ,
וְהָאֵשׁ שֶׁלִּי
תּוּקַד
בִּכְמִיהָה לְאֵ-ל חַי,
בְּצִמָּאוֹן אֵין קֵץ.
אַךְ,
אֵין לָנוּ רְשׁוּת
לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶם
אֶלָּא,
לְהִתְגַּעְגֵּעַ בִּלְבַד.
שממש התקשר לי לסדנא היום.
חושבים שהרמה של התכנים בפייסבוק ירדה?
מסתכלים על הנוער של היום ונאנחים?
כועסים על השירים הרדודים שמפציעים כמעט מדי יום?
הפוסט הקצר הזה בשבילכם.
--
מכירים את זה שאתם לא יודעים איפה המתג של האור-
אז אתם מתחילים ללטף את הקירות בחושניות?
רוב האנשים לא אוהבים חושך. הוא מפחיד אותנו, הוא מדכא אותנו.
לחושך, על פי ההגדרה שלו, אין ממש קיום. הוא פשוט העדר אור. אי אפשר ליצור חושך. אפשר רק לכסות את האור.
מזכיר לי איך הבת שלי אמרה לי פעם בחן "אבא, אל תדליק את החושך"
--
לכל אחד יש את החושך הפרטי שלו.
את הדברים שגורמים לו לעצבות או דיכאון. בעבודה, בחיים הפרטיים.
וכשזה קורה, יש לנו בעצם שתי דרכים עיקריות לפעול:
הראשונה: להתלונן, לצעוק, לכעוס, להתעצבן.
ניסיתם פעם לצעוק על חושך? זה לא ממש מרשים אותו. בדקתי.
הדרך השנייה היא להדליק אור.
גם את זה בדקתי. ומעט מן האור דוחה הרבה מן החושך.
חושבים שיש מוזיקה גרועה? תיצרו או תצרכו מוזיקה טובה.
כואב לכם על הנוער האובד? תחנכו. תדריכו. קחו אחריות.
הרמה של התכנים בפייסבוק ירדה בעיניכם? השקיעו ברמה שאתם מייצרים ועודדו רמה דומה אצל אחרים.
--
חנוכה הוא חג האורות.
ניצחון האור על החושך.
הטוב שניצח את הרע למרות המיעוט.
הצדק שניצח הרשע למרות כוחו החלש.
אז בפעם הבאה שאתם נתקלים בחושך-
הפסיקו לצעוק ולקטר, והתחילו להוסיף אור.
הפסיקו להתלונן ולהגיד כמה לא טוב ופשוט תתחילו לייצר טוב.
זה לא אומר שלא צריך לזעוק כשרואים עוול. זה רק אומר שזעקה לא תספיק כדי לגרש אותו.
--
הרעיון הזה מבוסס על דבריו המכוננים של הרב קוק שהזכרתי כבר בעבר:
"הצדיקים הטהורים
אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק,
אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה,
אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חכמה"
חג שמח 🌞
אתם אולי מכירים את המנהלים של פורום ישל"צ? אני רוצה להכנס אליו והוא נעול
הלכות ריבית – שיעור 2 - ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
דוגמאות בשיעור:
האם מותר ללוות בקבוק יין מהשכנים?
האם צריך לדייק כשמחזירים חצי כוס סוכר?
מתי מותר להחזיר טיטול יוקרתי במקום הטיטול שלויתי?
ועוד...
נושאים בשיעור:
איסור הלוואת מוצרים מחשש ריבית בשינוי מחיר | היתר הלוואה כש'עושהו דמים' וגדריו | היתר הלוואה כשיש ללווה ממין ההלוואה וגדריו | היתר הלוואה בדבר מועט וגדריו | היתר הלוואה במוצרים בעלי מחיר ידוע קבוע | כללים בהחזר מוצרים לאחר הלוואה.
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
הלכות ריבית שיעור 3 – ריבית ברכישה בתשלום דחוי
נושאים בשיעור:
ההבדל בין אשראי בשכירות לאשראי במכירה | איסור רכישה באשראי במחיר גבוה | ריבית קיימת גם כשהמוכר לא נזקק לתוספת | תנאים להיתר רכישה באשראי כשהריבית לא ניכרת | מכירה באשראי בהצמדה למדד לדולר או למחיר המוצר | הגדרת של 'מחיר קבוע' | מכירה באשראי במציאות של הנחות למזומן | הצעת מחיר למזומן לאחר גמר המכירה | עסקים שדרכם במכירה באשראי | קיום מכירה באשראי שנעשתה באופן האסור
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
בנוסף למעוניינים יש שיעורים ב הלכות שבת
וכן ב הלכות ברכות
בהצלחה בלימוד