יש לי וויכוח עם חבר, כנסו-גבגבר

יש דבר כזה גלגולי נשמות או לא??

ברור שיש,,,,,,,,


מה זתומרת??גבגבר


זה נושא מאד מורכב בפני עצמו, אבל אין שאלה על עצם הגלגול,,,,,,,,

כלומר, זה שיש עניין של גלגול נשמות זה ידוע וברור וכתוב את זה בגמרא . בתוך העיניים הזה יכולות להיות לך שאלות, כמו, בתחיית המתים מי יהיה, כי הרי לכל נשמה יש כמה גלגולים, יוצא מזה שיכול להיות מצב שאדם לא יהיה בתחיית המתים אלא הגלגול האחרון של הנשמה שלו...

ויש עוד מלא שאלות ופילוסופיות..

ואיגבגבר

זווית חשיבה חדשה..

יש לי עוד מלא שאלות אם זה מעניין אותך,,,,,,,,


איפה בגמרא?הגיגים בע"מ


אני יענה מחר בע"ה אנלי כח לסיוטים בלילהנקומה נא


לא.נגרינסקי
עבר עריכה על ידי נגרינסקי בתאריך ג' בשבט תשע"ט 14:07
זו אמונה בעייתית מכמה סיבות. כמו עקרון השכר והעונש, עקרון התשובה ועוד.
זו אמונה שיסודה הוא בשאיפת האדם להיות במצב הבהמי, היפך שאיפת התורה והאוחזים בה. שהרי האדם הרגיל ירצה להיות במקום בו יוכל לממש את תאוותיו הגופניות ואילו אנשי התורה ירצו את חיי הנצח. הרמב"ם כותב בעניין זה ככה - "וזהו [=חיי העולם הבא] השכר הגדול שאין שכר למעלה ממנו, והטובה שאין אחריה טובה, והיא שהתאוו אליה כל הנביאים... הנקמה שאין נקמה גדולה ממנה, שתיכרת הנפש ולא תזכה לאותן החיים... שמא תֵּקל בעיניך טובה זו, וּתְדַמֶּה שאין שכר המצוות והוויית האדם שלם בדרכי האמת אלא להיות אוכל ושותה מאכלות טובות, ובועל צורות נאות, ולובש בגדי שש ורקמה, ושוכן באוהלי שן, ומשתמש בכלי כסף וזהב ודברים הדומים לאלו, כמו שמדמים אלו הערביים הטיפשים האווילים השטופים בזימה... אבל החכמים ובעלי דעה, ידעו שכל הדברים האלו דברי הבאי והבל הן ואין בהם תוחלת... הטובה הגדולה שתהיה בה הנפש בעולם-הבא אין שום דרך בעולם-הזה להשיגה בה ולידע אותה. שאין אנו יודעים בעולם-הזה אלא טובת הגוף ולה אנו מתאווים. אבל אותה הטובה גדולה עד מאד, ואין לה ערך בטובות של עולם הזה אלא דרך משל..., אלא אותה הטובה גדולה עד אין חקר ואין ערך ואין דמיון" (הלכות תשובה, ובהקדמה לפרק חלק גם מדבר בעניין)
זו אמונה שלא מופיעה בספרות חז"ל.
הרס"ג עוסק במפורש אודות אמונה זו וכותב - "והנני אומר, כי אנשים ממי שנקראים יהודים, מצאתים מאמינים בגלגול... ועניינו לדעתם רוח ראובן תהיה בשמעון, ואחר כך בלוי, ואחר כך ביהודה. ומהם או רובם סוברים שיש שתהיה רוח האדם בבהמה ורוח בהמה באדם, ודברים רבים מן ההזיות הללו... ונתברר לי מה שמדמים, שהוא הביאם לידי דבר זה... התחקותם אחר מידות רבים מבני-אדם ומצאום דומים למידות הבהמות, במה שיש עדין כתכונת הכבשים, ותקיף כתכונת הטורפים, ורע ושפל כתכונת הכלב, וקל כקלות העוף, וכל הדומה לכך.
והסיקו מן הדברים הללו, שלא באו המידות הללו בבני-אדם אלא מפני שיש בהם מרוחות הבהמות, וזה... מורה על עודף סכלותם, שהם חושבים שגוף האדם משנֶּה את הנפש מעצמותה עד כדי שעושֶׂה אותה נפש אדם, אַחַר שהייתה נפש בהמה, ואחר כך היא עצמה משנה אותו ממהותו עד שעושה מידותיו כבהמות ואף על פי שצורתו כאדם, ולא די בכך שהם עשו את עצמות הנפש מתהפכת ולא קבעו לה עצמות אמתית, אלא שסתרו את דבריהם ועשו אותה משנָּה את הגוף והופכתו, והגוף משנֶּה אותה והופכה, וזהו יציאה מן המושכל" (הנבחר באמונות ובדעות)
הוא כותב שהוא נאלץ בדיעבד להתייחס לאמונה זו בגלל הטפשים שמאמינים בה - "והייתי חס על דבריי מלהזכיר שיטתם... לעוצם גריעותה, לולי שאני חש לפתאים"

הרמב"ם לא מתייחס בצורה ישירה לעניין, אך אפשר להבין את דעתו מכתביו - "כבר ביארנו בעשירי דסנהדרין שאין אחר המוות שלֵמות ולא תוספת. ולא יקנה האדם שלֵמות ויוסיף מעלה אלא בעולם הזה, ועל זה רמז שלמה באמרו ["כֹּל אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדְךָ לַעֲשׂוֹת בְּכֹחֲךָ עֲשֵׂה] כִּי אֵין מַעֲשֶׂה וְחֶשְׁבּוֹן וְדַעַת וְחָכְמָה בִּשְׁאוֹל אֲשֶׁר אַתָּה הֹלֵךְ שָׁמָּה" [קהלת ט, י], אלא באותו מצב שאדם הולך, בו הוא נשאר לעולם. ולפיכך ראוי להשתדל בזמן הקצר והמועט הזה, ולא להעבירו אלא בלימודים בלבד לפי שהפסדו עצום שאין לו חליפין, ואין אפשרות תשלומין לכך" (פירוש הרמב"ם למסכת אבות פרק רביעי)

למסקנא דמילתא - אמונת גלגול הנשמות היא נטע זר ביהדות ששרשיה מן הנטיה אל התאוות הגופניות. היא בעייתית מבחינה אמונית, אין לה מקור ביהדות וחכמינו אף התנגדו לה.
ערבבת נושאיםנספח

בס"ד

 

הרמב"ם לוקח את העולם בתפיסה כי ה' בראה אותו ואין קסמים כשפים רוחות וכו, והכל הוא בדיה ואחיזת העיינים, לכן אי אפשר להגיד ממנו על כולם, רבים חולקים עליו.
התשובה לשאלה אם יש גלגול נשמות או אין היא מחלוקת שכבר דורות לפנינו שאלו, וניראה שאם אנחנו מסתכלים על זה ממש במישור יבש, באמת לא נוכל להבין, כי אם יש, איך תיהיה תחיית המתים, ולפי הריה"ל שהנשמות יורדות לעולם וחוזרות לקבל "מזון רוחני" לפני תחיית המתים, זה לא מסתדר... כך שיש להבין שתחיית המתים זה לא דבר מובן מאליו, ועולם הבא זה לא אות חשיבה כמו עכשיו, כי לעולמות בעליי יעודים שונים, צריך שהגוף יהיה במצבים שונים (רמח"ל), כך שבסופו של דבר לעניות דעתי, יש לאדם לברר מה התפיסה שהכי מתאימה לחיים שלו, ( אין בכוונתי להמציא, אלא לברר מי הכי יושב בדעתו ועליו לסמוך)
רק אומר את אשר אני מאמין בו, אני מאמין שיש שלבים שונים לאחר שנשמה מתה, כמו שבבית משפט אין חיים עונש זכאי וחייב, אלא יש עד כמה זכאי ועד כמה חייב, זאת אומרת, יש אדם שנידון לכף הקלע מפני שעבירותיו יותר ממצוותיו, אומנם הוא אינו רשע גמור, ויש אדם שייזכה לגן עדן, או לגילגול, תלוי במי היותו, אם נשמה מישראל, יזכה לגן עדן לאחר שיכפר על מעשיו, הן אם בגיהינם או הן אם במכף הקלע, או עונשין אחרים שאין דעתנו נוגעת בהם, ואילו יהיה האדם גוי, או רשע בן רשע, או שייפול לגיהינם, או שיימחא מעל האדמה  או שיעבור גלגול, תלוי עד כמה רשעותו גדולה על מצוותיו, והאם היה שלוחו של ה' ( נבוכדנצר לדג').
מקווה שהייתי ברור, כתבתי מהר...

אתה צודק במובן מסויים...נגרינסקי

על דברים כגון אלה כתב הרמב"ם כך -"ה  ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות, ולא יאריך בדברי מדרשות האמורים בעניינים אלו וכיוצא בהן; ולא ישימם עיקר--שאינן מביאין לא לידי אהבה, ולא לידי יראה.  וכן לא יחשב הקיצין; אמרו חכמים, תפוח דעתן של מחשבי קיצין.  אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר, כמו שביארנו." (פרק אחרון במשנה תורה).

אבל לפי דעתי, יש פה קצת יותר מאמונה סתם. יש פה נפקא מינה רצינית מאוד בדברים שנוגעים ביסודות האמונה ממש וכמו שאמרתי עניין שכר ועונש, תשובה, עולם הבא ובדברים יסודיים שצריכים להנחות את האדם כמו תכלית האדם וגם בענייני חברה בענייני תיקון העולם וכדו'.

לכן אני אומר שלמרות שהיו מחלוקות בעניין זה עוד לפני הרמב"ם (רס"ג, כפי שהזכרתי התייחס לאמונה זו), יש להכריע הכרעה ברורה. הרי, לפני הרמב"ם ועוד בזמנו היתה מחלוקת אמונית אם ה' בעל גוף - נפקא מינה רצינית אם אדם עובד עבודה זרה או לא. היום אף אחד לא יעז להעלות בדעתו השיטה האומרת שלה' ישנו גוף.

גם בעניין הזה יש לתן הכרעה ברורה מכיוון שזו אמונה שנוגעת ביסודות האמוניים.

ואמרתי בזה כמה טעמים לשלול את האמונה הזו ולא להתפשר.

האחת - האמונה מדריכה את האדם בחייו. אמונה שקרית מוליכה אדם לחיות לא נכון. אמונה זו גורמת לאדם לכנע לתאות הגופניות.

השניה - אמנם באמונה זו אחזו יהודים בעבר, אבל אין מקורה ביהדות אלא מדתות וכתות אחרות כמו אצל דתות מצריות או גנוסטיות ובאמת לא מצינו אזכורים בספרות החז"לית בעניין גלגול נשמות.

השלישית - רבים מחכמינו מהגאונים ועד האחרונים התנגדו לאמונה זו. כמו רס"ג שהזכרתיו וציטטתיו, ראב"ד, רבי אברהם בר חייא, ראב"ם, רבי יוסף אלבו, רבי ידעיה הפניני, הרש"ר הירש ועוד. חכמים אלה הם אבני יסוד ביהדות ובמיוחד בענייני השקפה שבה. לרבים מהם יש מסורות ישירות מחז"ל ולא דברים מקרוב באו חסרי מסורות וחסרי ביסוס.

הרביעית - אין הוכחה שכלית לאמיתות אמונה זו. כך שגם אין לומר שאין צורך במסורת מפני שזו אמונה שכלית.

 

לכן, כמו שאמרת, יברר אדם מי הכי יושב בדעתו ועליו לסמוך.

דברים חזקים אמרתנספח

בס"ד

גדול ממני הדבר, ושכנעת אותי כאן בעניינים רבים.
על אף שכן ישנם דברים אשר סותרים את דברך, רק אציין אותם, אך לא אפרט, כי העלת בי חומר למחשבה שעליו אני לא יודע לענות כרגע.

דבר ראשון: סיפורי חסידות- רבים מסיפורי החסידות כוללים גלגולי נשמות, כפירה בהם היא כפירה בדרך תורה שלה, והרי אלו ואלו דברי תורה חיים.
דבר שני: אם כבר הזכרנו אחרונים, אמונה היא דבר אשר אין לו הסבר שיכלי, להפכך, הוא מוטבעת באדם והוא צריך לגלות בה, כך שאפילו אם לא יוכיחו לך שכלית הדבר, זהו לא כל סיבה לא להאמין בו.

וכדי מעבר לזו, בגמרא מתואר התלמיד שעלה לשמיים וראה עולם הפוך וראה כי יש נשמות בעולם שם, וזה סותר את דעתך לפרש הרמב"ם שאומר שאין לרשעים כלום אחר כך, שכן היה עליו לומר, עולם לבד ראיתי שרק צדיקים יושבים בו, אלא שהרב"ם דיבר כניראה על הקיצוני ובנוני מה טיבו?
אסיים בנקודה אחרונה, המציאות שסביבי, לא יודע אם יצא לך להכיר אנשים שעשו סיאנס וכדומה, ובשביל דבר כזה שיקרה צריך רוח נשמתית שתעבור, והרי זו כף הקלע.
אולי בגלגול נשמות יש עניין לכאן ולכאן, אך לעניות דעתי, הבט שפוסל הכל הוא מבט אשר אומר, אני מסוגל להבין את כל הענייו כאן.
וכאן אני אומר, קטונתי. 
אבל תודה על מה שכתבת, העלת בי מחשבה רבה ובעזרת ה' אשב על כך ואברר. 

כל מה שכתבתי, לא חידשתי מעצמי דבר.נגרינסקי
אלא הכל כבר כתוב ומזומן מראש אצל רבותינו.

לדבר הראשון, סיפורי חסידים - ג' אפשרויות.
האחת, הסיפור אינו כפשוטו אלא רק בא להעביר רעיון מסוים. לפיכך אין לייחס להם את אמונת הגלגול. מעין דרשות חז"ל שגם בהם לכאורה היינו יכולים לייחס כל מיני בעיות.
השניה, מה שאומרים שהם סיפורי חסידים לפעמים הם אינם סיפורי חסידים באמת.
השלישית, סיפורי חסידים, בחלקם, הם סיפורים בעייתיים מבחינה אמונית או מבחינות אחרות.
תחליט אתה איזו מן האפשרויות אתה מעדיף. אפשר גם לקחת כמה מהם או את כולם.
לגבי 'אלו ואלו דברי א.להים חיים' - בתנאי ש'אלו' הם באמת דברי א.להים ולא שמחליטים שהם דברי א.להים. על אמונת הנצרות לא נגיד שהם דברי אל.הים חיים מכיוון שהם אינם דברי א.להים בכלל...
לדבר השני - אני בדעה שאמונה צריכה להיות שכלית. הכוונה, מבוססת בצורה שכלית.
אדם צריך לצאת מן הדעה אל הידע כדי לקרא חי.
לאדם יש חובה בעולם שדורשת השתנות והתקדמות, התהליך הזה, לפי שיטתי, חייב להיות ביסוס האמונה בשכל. כזו שגם מביאה לידי אהבה בסופו שלדבר.
וכמו שכותב רס"ג ורבינו בחיי והרמב"ם ועוד רבים אודות החיוב בידיעת ה'.
לגבי המדרש שהזכרת, עיין דברי הרמב"ם בהקדמה לפרק חלק, שם הוא מחלק את לומדי המדרשות לג' כתות ובעצם עונה לך על קושיתך זו. אל תהיה מהכת הראשונה.
לגבי הסיאנס, אני לא מאמין בדבר הזה. אבל בכמ, גם אם היה בזה צד שלאמת, לא בונים אמונה על מופתים אלא על יסוד מוסרי. עם ישראל לא קיבל תורת משה מפני הניסים, אלא מפני רמתם המוסרית. גם קבלתינו את הנביאים צריכה להיות על יסוד מוסרי. אם האמונה היהודית היתה נבנית על מופתים, בקלות היהדות היתה מתפרקת לטובת מכשפים וקוסמים שאין בהם ממש (כבר קרה אמנם, ונשארו באמת האנשים המאמינים באמת). האמונה לא צריכה לתבסס על מופתים אלא על יסוד מוסרי, שהרי יש גם סתם אנשים ואפילו רשעים שעשו מופתים.
מעבר לזה, המוח מתרגל לתייג אנשים שיודעים לעשות מופתים לצדיקים, ואם יבוא רשע שיודע לעשות מופתים אז אנשים ינהרו אחריו.
עוד לא הספקתי לעיין אך בכל זאת אגידנספח

בס"ד

דבר ראשון, אני לא מדבר על מופתים כשאני מדבר על סיאנס, אני מדבר על מישהו שאני מכיר שעשה את הדבר הזה בעבר, והוא איש של אמת בזה אני בטוח.
דבר שני, לגבי סיפורי חסידים, צפצח ספרים של רבי נחמן בהם הוא מציין סיפורים כאלה ואחרים, וגם אם אינם נכונים במעשה, הוא לא ישתמש במעשיות הכוללות דברים הנוגדים את המציאות בלא אזכרת הדבר.
לגבי העניין שהכל במבט שכלי כשם שכתבת- נכון ויפה לעיין בדברים השכליים, כמו שאמר רבינו בחיי, אומנם זה לא אומר שהכל שכלי, גם רבינו בחיי מחלק את המצוות למצוות שמעיות ומצוות שכליות, חלק מהמצוות עושים כהלכה למשה מסיני בלא הבנה, למה? כי ככה אמרו, כי השכל לא יכול להבין את זה, כמו שאמר הרמב"ם- כתוב על דוד המלך "לולא האמנתי לראות"- יש דברים שלא ניתן להבין, למשל עולם הבא, את עניין הנשמה מהיא... השכל הוא חומר ולא יתכן שהוא יבין דבר שאינו חומר, כך שבין אם יש גלגול נשמות או אין, זה לא דבר שיהיה ניתן להבין שכלית.
לגבי הנצרות- הנצרות לא חידשה דבר על היהדות אלא הקצינה, למעט כך שהברית עברה אליהם, הם ראו איום בתורה, הקצינו, ראו מצווה בתורה שאהבו, הקצינו, כך שגם גלגול נשמות מבוסס על מה שבא ממנו, לא מהם.
כמו כך.

ורק נקודה אחרונה, אנו מאמינים שאדם בא לעולם לעשות תיקון לנשמה באיזה פגם וכדמ', ובכן, אם אדם כשל מעט ולא תיקן את הפגם, מה יהיה עמו? לגן עדן לא יוכל ללכת, הרי שלא קיים יעודו ותיקונו, לגיהנם? והרי ה' רחום וחנון, ולא בהכרח האדם כשל כרשע, אלא בינוני הוא, ולא ייתן לו קיבונו של עולם הזדמנות שניה?

אני מקווה שאת המנסה להבין אותי כמו שאני אותך, ובאמת, כי המטרה היא להגיע לאמת ולא לנצח, אוכל אפילו להודות כי ערערת בי את העניין, כלומר, אני אומר את אשר אני יודע, אך אני עם ספקות לגבי האמונה בגלגול נשמות, ויש לי שאלות רבות שאני מתכוון לחפש להן תשובות כשיהיה לי זמן, למרות שעדיין אני מאמין בה', עד שיוכח לי לגמרי אחרת.

לדבר הראשון,נגרינסקי
פחות אכפת לי אם סיאנס זה נכון או לא נכון במציאות.
יש איסור הלכתי לעשות סיאנס. ואם נגיד שאנו אמונים על הלכות היהדות, אין לחוש לעוסקים בסיאנס. ואם אתה אמון על היהדות, זה בא בסתירה אודות אותו אחד שאמרת שהוא איש אמת.
חומ, אתה דיברת על פרט (סיאנס) ואני השלכתי לכלל (מופתים) כדי להורות על השקר בסיאנס. כך שמה שכתבתי היא טענה שגם אליה יש להתייחס בדיון אודות הסיאנס.

לדבר השני, שוב, גם רז"ל במדרשיות לא הורו שהמדרש הוא אינו מציאות כדי שנאמין לפשט או לא.
מכיוון שהם רצו להורות לנו סודות הם החביאו אותם במשלים, אם מורים על המשל כפשוטו או בדרשו, זה פוגם בהצפנת הסודות. ועיין הקדמת הרמב"ם לפרק חלק והקדמה על המשלים במורה הנבוכים.
ועל כן, אני לא מוצא את רבי נחמן כדרשן בעל סודות שהיה מורה אותם לרבים ומורה על אמיתות במציאות אם לאו.

לעניין השלישי על מבט שכלי - אתה צודק במובן מסויים. ישנן מצוות שמעיות שלולא קבלתינו אותן מסיני לא היו יכוּלים להגיע אליהם באמצעות שכלינו בלבד. אולם החקירה על טעמם היא חובה עלינו וכמו שכותב רבינו בחיי בהקדמה והרמב"ם בצורה הנבוכים חלק שלישי ועוד. ושם הם כותבים ומוכיחים שכנראה לא נצליח לגלות טעמם שלכל המצוות וזה לא מחסר דבר מאמיתותן. כיוון שאמיתותן מוכחת לנו בשכל ואי אפשר למנוע מעשייתן כמו שהורונו.
והשכל הוא אינו חומרי. אולי התבלבלת בין המוח לשכל או שמא אתה דוגל בגישה המטראליסטית. האדם יכול באמצעות שכלו להסיק מסקנות שאינן במציאות (כמו חקירות במתמטיקה האינפנטיסימלית) או לדמיין דברים שאינם מציאותיים (אאם אתה הולך בדרך הכלאם שהרמב"ם מרבה לדבר עליהם בסוף חלק ראשון במורה הנבוכים).
חומ, אנו יכולים לראות מהתורה ומהמסורת את החיוב להבין באמצעות שכלינו דברים שהם מטא־פיזיים כמו החיוב על ידיעת הא.להים. לדוג' "וידעת היום והשבותך אל לבבך כי ה' הוא הא.להים", שמא נאמר שהא.להים גם הוא חומרי?

הנוצרים גם המציאו, לא רק הקצינו. הם אמרו שאדם (ישוע יש"ו) הוא א.להים. חלילה מליהדות להגשים את א.להים בגוף.
חומ, אמונת הגלגול היתה קיימת שנים רבות לפני הנצרות.

ולנקודה האחרונה - אני לא מאמין שאדם בא לעולם לעשות תיקון לנשמה באיזה פגם וכדמ'. אני מאמין שאדם נכנס לעולם היולי ועירום ממהותיות עצמית קיימת אלא פוטנציאלית בלבד. לפיכך גם אין לו מה לתקן. מה כן יש לו? לחדש במהותו ולהגיע לידע באמצעות שכלו ההיולי הפוטנציאלי איתו נולד. ז'תומרת, האדם יכול רק לעלות לרמות גבוהות יותר. ועיין בהרחבה בפירוש רלב"ג בשיר השירים.
האדם הוא בעל בחירה חופשית. הוא יכול לבחור אם להשיג את תכליתו אם לאו. בכמ, להגיע לשלימות זה דבר בלתי אפשרי, אפשר רק לשאוף לשם יותר ויותר. הזמן בו אדם יכול לעשות את זה הוא קצוב ואיך שסיים את חייו, כך יהיה בעולם הבא. ולכן חכמינו מזרזים אותנו הרבה על היגיעה בעולם הזה, כיוון שלא תהיה הזדמנות שניה.
הקב"ה הוא אינו עוול בעניין הזה שאינו מאפשר הזדמנות שניה, אלא להיפך, הבחירה החופשית היא מטובותיו הגדולות שלבורא אצל בני האדם ועצם היותה היא היא הרחמים הגדולים. ואם אדם לא עשה את מחובתו בעולם, זו היא כפיות טובה גדולה לייחס רעה לבורא על שאינו נותן הזדמנות שניה. האדם צריך להאשים את עצמו שהוא התרשל בחובתו.
וכמו שכתבתי בתגובה הראשונה על הסיבה שגרמה להתפתחות אמונה זו - האדם נמשך אחר תאוותיו ובמקום לתקן אותם הוא העדיף ליצור אמונה שתסיר ממנו מעט את המחויבות להיות אדם חכם וטוב כדי שיוכל לנצל את החיים הארציים לטובת גופו הארעי, שהרי, בכמ תהיה לו ההזדמנות לתקן נפשו בגלגול הבא. וזה מה שאמרתי שאמונה זו סותרת את יסוד שכר ועונש ביהדות.
יתר על כן על דבריך בעניין זה, נאמר על הא.להים שהוא אינו רחום וחנון על שנותן לנו עונש על מעשינו? חלילה. אלא להיפך, אמונה זו בשכר ועונש היא טובה מאת הבורא על שנותן לנו זירוז לקיים דבריו.

אשריך על כוונתך לתור אחר האמת הנצחית. יצלח ה' דרכינו בזה.
עשיתי בדיקה קצרהנספח

בס"ד

 

לגבי כך שאמרת שזה נוגד את ההלכה לעשות סיאנס, אכן זה נוגד, אותו אדם עשה זאת לפני חזרתו בתשובה, כך שתנסה לדון לכף זכות לפני שאתה אומר דברים קשים כאלה.
ולגבי הטענה, לא בונים על כך אמונה, אך זו הוכחה, כשם שמלך כוזר דוחה את טענת הפילוסוף במופת חלומו המוכיח שאלוקים מתעסק בפרט, ועיין שם.
 

לגבי מדרש- ידעתי שתביא את זה באיזה שלב, וזה אומר שלא הבנת את דבריי, בכל משל ובכל מדרש מביאים דברים הראויים לדעת האמונה, או מציינים שהם אינם ראויים במהלך המדרש, כשם שמדרים על צורת נבואתו של בלעם אומרים שזו לא הדרך.
סיפורי חסידים המעבירים מסר מין הראוי שלא ישתמשו בסיפורים על דברים הנוגדים את האמונה הדתית  (לדעתך)

לעניין השלישי על מבט שכלי - נכון שאדם מסוגל לדמיין דברים שאינם פיזים, אך שוב, לא הבנת את דבריי עד הסוף, השכל הוא חומרי, הוא מבין דברים שהם חומריים והם נמצאים מולו, עיוור לא יבין מה הוא צבע כי שום חוש שלו לא יכול לחוש בו, כך אתה לא באמת מבין מהי נשמה ומשמעותה ומאיפה היא באה ולאן תלך, כי שום חוש שלך לא מרגיש זאת, ומעבר, משנה במסכת אבות אומרת שאדם לא יוכל להבין מה מאחוריו ולפניו.  לפניו זה אחרי מיתה, מאחוריו, לפני שנולד.
ואנו מדמים את אלוקים בראשונו, ולא מבינים אפילו מעט ממנו, אנו חושבים שאנו מבינים, ולכן גם הוא בכלל הבנת הנשמות.

לגבי מה שכתבת על הנוצרים- צודק, אני חוזר בי.

לנקודה האחרונה- אם כבר מדברים על אחרונים, אתה נוגד את דעתם של חלקם, אבל יש לך על מי לסמוך, שכן הרמח"ל הריה"ל וכו אומרים שאדם בא לתקן נשמתו ונשמת העולם.
ולגבי בחירה חופשית, חכמינו אמרו בגמרא, אדם בוחר אם יהיה עני או עשיר, בן רשע או חכם לפני שנולד.
הנשמה שלנו יורדת לגוף שבוא יש לנו בחירה חופשית מלאה, האדם הראשון יצר הרע היה חוצה לו, בחייו היה אמת או שקר  בלבד (מדרש רבה) והוא חטא ויצר הרע נכנס פנימה (המון אחרונים), אם כן בחייו לא היה לו בחירה חופשית? כי לא היה לו פונטנצייל? כי הרי אותו כוח שנותן לתקן הוא הכוח שמקלקל...
יותר מכך, אתה אמרת באופן גורף שניראה כי אף אחד לא מכניס את גלגול הנשמות כחלק מהיהדות, תן לי לציין כי בזוהר נכתב העניין ובספרי הארי, בספריו של רבי נחמן, ואף הרב עובדיא מזכיר זאת... כך שכמו שאמרתי, ישנם תפיסות שונות למהות העולם, אתה מאמין בדרך א, אשר בה חייב להיות שאין גלגול נשמות וכדמ', כדעת הרמב"ם, מנגד המקובלים סוברים אחרת, ובעקבות דברים שעברתי ושמעתי וראיתי בחיי, קל לי לקבלם יותר.

חזק ואמץ.

מצטער אם משמע מדברי דברים קשים.נגרינסקי
תעיר לי עליהם מכיוון שאיני מוצא אותם בדברי.
הכוזרי לא דוחה את הפילוסוף משום מופת. מה גם שאני לא מוצא שום מופת לא בדברי הפילוסוף ולא בדברי הכוזרי.
הכוזרי דוחה את הפילוסוף מב' סיבות שם שעיקרם הוא שהתשובה שלפילוסוף זה תשובה שיכולה להתקבל אבל לא לשאלה שהוא שאל אותו. יש להאריך על זה, אבל יראה לי שאין כאן המקום.

לא מצאתי בדברי המדרשיות בצורה שיטתית הוראה בתוכם או אפילו בסמוך אליהם על האמנה באופן פשטני. כן יש מקומות באופן נקודתי, אבל זה לא מורה על הצורה השיטתית.
ועל סיפורי החסידים מה שאמרת ששיטתי, זו אינה שיטתי. להיפך אני אומר. אם יש צורך להסתיר עניין מסויים בצורה מסויימת, אז יש לעשותה גם אם יתדמה שזה נוגד את האמונה. וכבר ראינו בדרשות חז"ל הרבה מאלה בעיקר בענייני הגשמה.

יש צדק מסויים בדבריך. אבאר דברי.
ישנם דברים שבאמת אין בכוח השכל לדעה אותם מפני שהשכל קולט רק באמצעות החושים. אבל לדעה על *אמיתותן* הוא יכול.
ז'תומרת, אדם לא יכול להבין מהות מופשטת מסויימת אבל בהחלט יתכן שידע אם ישנה או לא ישנה. איך? על ידי פעולותיה במציאות בדברים שאותם האדם כן יכול לקלוט. וכמו שכלי מעיד על יוצרו, לא ניתן לדעת את מהותו שליוצר באמת, אבל ניתן לדעת שהוא קיים וניתן לדעת שהוא פעל כל מיני פעולות ביחס לכלי. לעיתים, ניתן לדעת יותר וכגון שהיוצר חרט שמו בכלי.
כך אמונת הגלגול - אי אפשר להבין מהותה, אבל אפשר לדעת אם היא אמת או לא.

ולנקודה האחרונה.נגרינסקי
אני לא חושב שרמב"ם, רס"ג, רלב"ג, ריה"ל ורמח"ל חולקים בעניין תכלית האדם. אלא מתנסחים מעט שונה ודרכם להשגת התכלית מעט שונה.
מה שאמרת על בחירה חופשית מהגמרא ומהמדרשים - שוב, מדרשיות שאין להבין אותן כפשוטן. על האדם הראשון הרמב"ם אפילו מבאר את המשל בפרק השני (להבנה מעמיקה יותר במשל יש ללמוד יותר, כיוון שיש כאן עניינים גדולים, אבל זה לצורך הדוגמא)

מה שכתבתי על גלגול הנשמות בספרות היהודית - ידעתי שבשלב מסויים תטעון זאת ותכן דייקתי מראש בדברי "זו אמונה שלא מופיעה בספרות חז"ל." וכן "ובאמת לא מצינו אזכורים בספרות החז"לית בעניין גלגול נשמות."
קרי, עד חתימת התלמוד.
אני סובר שאין להביא ראיה מהאחרונים לאמונה זו מפני שאין בה המסורת, אלא בשלב מסויים (המאה ה12 לערך) החלה לחדור בצורה רבה יותר לתוככי היהדות.
כן, פעם אבא שלי הסביר לי על זה..בלחית מן המניין
כןןןתמיד חלמתי

ברור שכן

 תראה ותראה לחבר שלך הזוייי

השאלה היא למה הכוונה כשאומרים "גלגול נשמות"הגיגים בע"מ

אם הכוונה שהאופי שלך עובר למישהו אחר אז זה לא רלוונטי, כי זה לא מדבר על אופי אא על זכרונות.

ואם הכוונה היא שהזכרונות עוברים לאדם אחר, אז מדוע מיליארדי האנשים האחרים לא זוכרים?

ברור שכן רק חילונים אומרים שלאלא מכאן
רק חילונים ואנשים שפשוט לא יודעים,,,,,,,,


הוותמיד חלמתי

בעיקרון זה נכון אבל 

איך עושים ניקתמיד חלמתי


תעשי התנתק, ואז תלחצי על התחבר ומשתמש חדש/הרשם לא בדיוק זוכראחת מהגלובוס

ת

"יודעים"?מי האיש? הח"ח!

את מה יודעים?

איך?

ומה איתי?הגיגים בע"מ

אני חילוני?

לא יודע... אולי אתה סתם ממציא רעיונותלא מכאן
אני גם נוהג להמציא רעיונותהגיגים בע"מ

כגון שלא באמת קיימים חדי קרן וורודים

ודגי זהב שמגשימים 3 משאלות.

נו... אתה רואה?לא מכאן
אכן, ב"ה אני רואה מצוין, אפילו לא צריך משקפיים.הגיגים בע"מ


בעיקרון זה לאנשים שחטאו הרבה ומתו והם צריכים לתקן משהואני הממי...

בעולם הזה... אז ה' נותן להם דרך לחזור בתשובה ...(משהו בסיגנון)

אבל לפעמים לא יודעים שזה גלגול או שזה בחיותלא מכאן
בדרך כלל גילגולים מתים מהר..אני הממי...

לדוג-תינוקת שניפתרה אחרי שבוע שנולדה... ולא נירא לי שיש גילגולים בחיות-נירא לי שזה סתם המצאה...

עיין בספר נשמה של הרב עדין אבן ישראלמתיישב בנשמה
מה הוא אומר?הגיגים בע"מ


מחלוקת אם יש דבר כזה או לאאריק מהדרום
בכל מקרה למי אכפת?
תגיד אתה לא נשוי?על חוף מבטחים
חחח אז מה אתה עושה בנוגה על חוף מבטחים


בוקר טוב עולםאריק מהדרום
אני ממש לא היחיד.
חחח וואלהעל חוף מבטחיםאחרונה
לא שיש לי בעיה אם זה פשוט לא חשבתי שאנחנו כאלה מענינים את הגדולים
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך