יש בחירה חופשית לאדם?נקומה נא

היום התווכחתי עם חברות שלי אם יש לאדם בחירה חופשית.

אני ו@על חוף מבטחים טענו שאין לו, ו5 בנות עלינו,

אני אסביר לכם מה אנחנו חושובות:

האדם יורד לעולם, הקב"ה יודע מה הוא יעשה ואיך,

ולכן כשה' מביא לו נסיון- הוא יודע אם האיש יעמוד בו/ לא יעמוד בו.

ואז יוצא שלאדם בעצם אין בחירה חופשית, כי ה' יודע מה הוא יעשה.

חברות שלי אמרו שזה לא קשור, הביאו דוגמאות לא מובנות.

אשמח אם תעזרו לנו

תודהה

יש לאדם בחירה חופשיתלילה כיום יאיר~
הקב"ה מעל למושגים שלנו והוא יודע מה האדם יבחר אבל זה לא סותר
אם הוא יודע, אז איפה הבחירה לא הבנתינקומה נא


דוגמאלילה כיום יאיר~
נניח הפרעת בשיעור (חס וחלילה) והמורה אומרת לך לצאת החוצה אז יש לך בחירה האם לצאת או לא אבל המורה יודעת שאת תצאי וזה לא סותר את זה שאת יכולה שלא לצאת

מקווה שזה דוגמא טובה
זה לא אותו דבר כיעל חוף מבטחים
המורה לא בטוחה ב100 אחוז שאת תעשי את זה..
הקבה יודע בוודאות מה את תעשי!! אז איפה הבחירה בדיוק??
את לא יכולה להביא מקרה שהמורה או מישהו ידעו מה תבחרי?לילה כיום יאיר~
נניח זה אמא שלך או לא יודע
שום אדם לא יודע בוודאות מה תעשה..על חוף מבטחים
אני יכולה להפתיע אותם גם אם זה מוזר מאד! ואצל הקבה לא! כי הוא רואה את העתיד!
אף אחד לא משתווה לה', בחיים לא ידעו בוודאות מה אני יעשהנקומה נא

אלה אם זה ה'

אבל הקב"ה יודע מה אני אעשה!נקומה נא

המסלול שלי מדויק כמו שהוא עושה את זה.

תקשיביאור שמחה
אין סתירה בין זה שד' יודע מה תעשי, לבין זה שיש לך בחירה חופשית....תסבירי יותר למה את חושבת שיש סתירה,ואנסה לחדד את מה שאני אענה לך
אני מנסה להבין-נקומה נא

ה' יודע אם אני יעמוד בנסיון, או לא יעמוד נכון?

אז כל מה שאני עושה- ה' כבר יודע מלפני,

אז איפה בדיוק הבחירה כאן?!

בחירה חופשית זה לאו דווקא בשעת ניסיון-יש ויש...

בחירה חופשית זה מושג כללי לגבי כל חייו של האדם. אם ללכת עכשיו לכאן או לכאן (ולאו דווקא שזה יהיה משהו רע, כי הרי אם זה טוב ובחרת ללכת- הרי קיימת "ובחרת בחיים")

 

לגבי ניסיון- זה נושא מאוד מאוד ארוך, ממליצה לך לקרוא עליו אם את באמת מעונינת בתשובה...

 

 

הקב"ה לא בחר לך את הבחירה הוא יודע מה תבחרי..לילה כיום יאיר~
ה׳ למעלה מהמושגים שלנו
וזה בדיוק אותו דבר, הוא יודע- זה סוג של החלטה.נקומה נא


זה בדיוק הענייןעל חוף מבטחים
שאם הוא יודע מה אני יעשה אז אין פה בחירה! כי היא אפשר לשנות את זה..
תכלס לתשובה הטובה ביותר אני ממליץ ללמוד קצת תניא!!!!!!!חסיד חסיד


זה כמו מגלה עתידות!!!!!!!!!!חסיד חסיד

הוא לא יכול לשלוט עלייך אבל הוא יודע מה יקרה!!!!

חוץ מזה שיהודי באמת כן יכול לשנות לאלוקים את התיכנונים!!!!!!!

כי בעצם היהודי מגיע מתוך אלוקים ממש!!!!!!!!!

כמה כפירהחוני המעגל פינות
א. האלוה שרלטן
ב. הוא לא שולט עליך
ג. הוא בר שינוי
ד. אתה אלוקים

רוצה לספר לנו עוד?!
מי שמדבר על כפירהמיכאלצ

אתה בעצמך כופר. ולך חזרה לגן אם אתה לא מסוגל להבין את מה שהוא כתב.

לא! אל תגיד לי גן! אתה עלול לפגוע בי...חוני המעגל פינות
וזה יהיה מאוד מצער


חוץ מזה שאתה בעצמך כופר והכל חוזר עליך
הגבת עלי????????חסיד חסיד


פשט. יש הו'א אחרת?חוני המעגל פינות
...יש ויש...

לאדם יש בחירה חופשית. נקודה.

תפתחי הרבה ספרי מוסר ויש לזה תשובות מפורטות ומספקות.

מה שכן, חשוב מאוד שנידע ונפנים שיש דברים שהשכל הפשוט שלנו- בני האדם, לא מסוגל להכיל ולהבין.

 

"הנה אני נותן... את החיים ואת הטוב, את המוות ואת הרע, ובחרת בחיים"- פסוק זה מוכיח שיש לאדם בחירה חופשית, אך הקב"ה, שכ"כ רוצה בטובתנו מצווה אותנו לבחור בטוב. ולמה מוצמד החיים לטוב והמוות לרע? שאם אדם בוחר בטוב ממילא בחירתו מביאה לו חיים, אך אם ח"ו אדם בוחר ברע אז הוא יכול- אבל הבחירה שלא תוביל אותו למוות (ואין אנו יודעים מה הכוונה מוות כאן, יכול להיות שזה עניין רוחני הקשור לעוה"ב, או כל דבר אחר.)

 

אנחנו צריכים להאמין שכל בחירה שלנו היא גורלית לחיינו. וצריכים לדעת שלפני בחירה צריך להפעיל שיקול דעת של מה עלינו לעשות, על פי מה שהתורה מכווננת אותנו. אחרי הכל האדם בוחר, רק ההשלכות שיצאו מהבחירה שלו זה כבר אין לו בחירה, בבחירה עצמה הוא יכול להחליט האם ההשלכות תהיינה "חיים" (אם הוא בחר בטוב) או חלילה ל"מוות" (אם הוא בחר ברע).

 

מקווה שהצלחתי להסביר קצת, זה מעט ממש. זה שצריך ללמוד עליו כל הזמן ואי אפשר על רגל אחת.

 

בהצלחהחיוך

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

היבנתי מה את אומרת, אבל וואלה זה לא מספק אותי, איפה ההוכחות?נקומה נא

הקב"ה יודע מה נעשה, ומה לא נעשה, 

איזה דרך נלך, ואם נעמוד בנסיונות,

אז אני לא בוחרת כלום אם הכל כבר חתום מראש אצל ריבונו של עולם

אני לא רוצה לענות סתם-יש ויש...

מפחדת לא לדייק.

 

אני זוכרת שקראתי על זה, לא זוכרת איפה בדיוק. אני אנסה למצוא ואכתוב תשובה בלי נדר

..משהו איתי כאן

ה' נותן לנו את הניסיונות שהוא יודע שיש לנו את הכוחות לעשות אותם, הוא לא יודע איך נעבור אותם, איך נתמודד איתם, וזה הניסיון, הצורה שעוברים את הניסיון

 

טעותמיכאלצ

כשאת אומרת שה' לא יודע משהו את מגבילה אותו. זה בלתי אפשרי, ולכן התשובה שלך שגויה.

זו נקראת שאלת הבחירה והידיעהדעתן מתחיל

שאלה חשובה וטובה מבסיס היהדות. שאלו אותה גדולי עולם.

אני חושב שכדאי לחפש תשובה ולא לקבוע לקב"ה מה הוא עושה. מקווה שתמצאי תשובה שתספק אותך.

זה שהוא יודעאור שמחה
לא אומר שאין לך בחירה. אני אאגיד לך את זה במונחים יותר שטחיים להבדיל.תחשבי שיש עכשיו מישהו שחוזר אחורה בזמן, והוא יודע בדיוק מה הולך לקרות כי הוא כבר חווה את זה.אז הוא אומר לאנשים:תקשיבו , הולך לקרות כך וכך בעולם, עכשיו תבחרו מה אתך עושים עם זה ואיך אתם מגיבים לזה. אותו הדבר.הקב'ה מסתכל על הכל מלמעלב ויודע בוודאות מה תעשי, אבל-זה שעשית משהו, לא בהכרח הוא רוצה שתעשי אותו.סתם דוגמא מישהי עושה עבירה-ד' יודע שהיא תעשה.אבל הוא לא רוצה שהיא תחטוא,אבל הוא כיוון את זה כלפי אחרים שהיא תעשה כדי שהם ילמדו מיזה(סתם דוגמא) הוא מכוון הכל,אבל שם בידנו בחירה .אנחנו לא רובוטים, וודאי שיש לנו בחירה.אחרת לא היינו כאן
למה הגבת לי? דעתן מתחיל


זה בדיוק אותו דבר, כי אנחנו עושים את זה בסוף..נקומה נא

אני משתגעתתת

בואי לאישיי אחותיאור שמחה
אם את רוצה למצוא תשובהדעתן מתחיל

אני חושב שזה לא המקום. הנה ההתחלה -

http://zik.co.il/z59w

למה זה סותראנוניקי

הרי אלוקים הוא מעל הזמן, ואם הוא מעל הזמן אז כפי שהוא יודע מה היה הוא יודע מה יהיה.

ולכאורה במקום לומר שהידיעה שלו קדומה לבחירה שלך, ניתן לומר שהבחירה שלך היא קדומה לידיעה שלו וכל הידיעה שלו זה בעקבות הבחירה שלך.

ז"א שאף שמבחינה כרונולוגית (ציר הזמן) הידיעה שלו קודמת לבחירה שלך. מבחינה סיבתית הבחירה שלך גרמה לידיעה שלו.

משל לדבר, אם הקליטו אותך בוחרת לעזור לזולת. ושלחו את ההקלטה בזמן אחורה. האם היה לך בחירה בסרט המוקלט? כן.

אנחנו למדנו שבעוז וענווה!
"הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים"
ויראת שמיםכיפת ברזל-סרוגה

לפעמים גורמת לאדם לא לחטוא

לכאורהמיכאלצ

אבל עדיין הטיעון של עוצמה תקף.

גם אם האדם מחליט על ייראת השמיים שלו, ה' עדיין יודע מראש מה הוא יבחר, וזה כולל גם האם הוא יאמין, ועוד דברים שקשורים באופן ישיר ליראת השמים.

וודאי שישמיכאלצ

רמב"ם: ספר מדע, הלכות תשובה, פרק ה'

 

טיעון:

"אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טפשי אומות העולם ורוב גולמי בני ישראל, שהקב"ה גוזר על האדם מתחלת ברייתו להיות צדיק או רשע - אין הדבר כן. אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם, או חכם או סכל, או רחמן או אכזרי, או כילי או שוע, וכן שאר כל הדעות. ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים, אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאי זו דרך שירצה."

 

ראיה:

"אילו האל היה גוזר על האדם להיות צדיק או רשע, או אילו היה שם דבר שמושך את האדם בעיקר תולדתו לדרך מן הדרכים או למדע מן המדעות או לדעה מן הדעות או למעשה מן המעשים כמו שבודים מלבם הטפשים הוברי שמים - היאך היה מצוה לנו על ידי הנביאים "עשה כך ואל תעשה כך", "הטיבו דרכיכם ואל תלכו אחרי רשעכם", והוא מתחלת ברייתו כבר נגזר עליו, או תולדתו תמשוך אותו לדבר שאי אפשר לזוז ממנו? ומה מקום היה לכל התורה כולה? ובאי זה דין ואיזה משפט נפרע מן הרשע או משלם שכר לצדיק? 'השופט כל הארץ לא יעשה משפט'?"

 

סתירה לכאורה ופתרונה:

"ואל תתמה ותאמר: היאך יהיה האדם עושה כל מה שיחפוץ ויהיו מעשיו מסורים לו, וכי יעשה בעולם דבר שלא ברשות קונו ולא חפצו, והכתוב אומר: "כל אשר חפץ ה' עשה בשמים ובארץ"? דע שהכל כחפצו יעשה, ואף על פי שמעשינו מסורין לנו! כיצד? כשם שהיוצר חפץ להיות האש והרוח עולים למעלה, והמים והארץ יורדים למטה, והגלגל סובב בעיגול, וכן שאר בריות העולם להיות כמנהגן שחפץ בו, ככה חפץ להיות האדם רשותו בידו וכל מעשיו מסורין לו, ולא יהיה לו לא כופה ולא מושך אלא הוא מעצמו ובדעתו שנתן לו האל עושה כל שהאדם יכול לעשות."

 

סתירה נוספת:

"שמא תאמר: והלא הקדוש ברוך הוא יודע כל מה שיהיה, וקודם שיהיה. ידע שזה יהיה צדיק או רשע או לא ידע. אם ידע שהוא יהיה צדיק - אי אפשר שלא יהיה צדיק, ואם תאמר שידע שיהיה צדיק ואפשר שיהיה רשע - הרי לא ידע הדבר על בוריו?"

 

תשובה:

"דע שתשובת שאלה זו ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים, וכמה עיקרים גדולים והררים רמים תלויים בה, אבל צריך אתה לידע ולהבין בדבר זה שאני אומר: כבר בארנו בפרק שני מהלכות יסודי התורה שהקב"ה אינו יודע מדיעה שהיא חוץ ממנו, כבני אדם שהם ודעתם שנים, אלא הוא יתעלה שמו ודעתו אחד, ואין דעתו של אדם יכולה להשיג דבר זה על בוריו. וכשם שאין כח באדם להשיג ולמצוא אמתת הבורא שנאמר: "כי לא יראני האדם וחי", אין כח באדם להשיג ולמצוא דעתו של בורא. הוא שהנביא אמר: "כי לא מחשבותי מחשבותיכם, ולא דרכיכם דרכי". וכיון שכן הוא אין בנו כח לידע היאך ידע הקדוש ברוך הוא כל הברואים והמעשים, אבל נדע בלא ספק שמעשה האדם ביד האדם, ואין הקב"ה מושכו ולא גוזר עליו לעשות כך, ולא מפני קבלת הדת בלבד נודע דבר זה, אלא בראיות ברורות מדברי החכמה. ומפני זה נאמר בנבואה שדנין את האדם על מעשיו כפי מעשיו, אם טוב ואם רע. וזה הוא העיקר שכל דברי הנבואה תלויין בו."

 

מסקנה:

לכאורה יש כאן סתירה, אבל ה' מסוגל.

גם אם לנו זה נראה אולי כמו סתירה, לה' זה לא מפריע.

כמו שנאמר: "כי לא מחשבותי מחשבותיכם, ולא דרכיכם דרכי".

 

מקווה שעזרתי.

״הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים״ לכן....אעלהבתמר
... אם אנחנו עושים הכל בתמימות(״ היה תמים עם השם״) ומתוך יראת שמים הרי שיש לנו בחירה חופשית.
דוגמא
אני מעמיד מכונת כביסה ומקווה בעזרת השם שהיא לא תתקלקל לי באמצע הפעולה.
אחרי כל המלל המיותר לחלוטין.חוני המעגל פינות
הרמבם עונה יש לי תשובה ואני לא אגלה לך אותה כי היא ארוכה.


אמין סהכ...
חש חובה למחותמיכאלצ

אסור לדבר סרה על תלמידי חכמים.

יש לי מה לענות לך אבל:

"אל תען כסיל כאולתו פן תשוה לו גם אתה"

אז אתה יכול לומר עלי שאני אומר "יש לי תשובה ואני לא אגלה לך אותה", אבל אני לא מתכוון לענות לכופרים כמוך.

חוני המעגל פינות
גם אתה מאוד אמין...
דרך אגב, בקשר לחתימה,מיכאלצ

ה' הוא המלךךך לשעבר!

 

אולי כדאי לשנות את זה, ה' הוא המלך גם עכשיו....

מה זה משנה אם הקב"ה יודע?.............
זה משנה אם האדם יודע!
תקחי לדוגמא את עצמך, בשעת ניסיון האם הידיעה שלך שה' יודע מה תבחרי משפיעה על הבחירה שלך? אני מנחשת שהתשובה היא לא. ולכן הידיעה של הקב"ה אינה פוגעת במאומה מהבחירה החופשית.
אני מסכימה שזה מעלה שאלות אחרות. לי עלתה השאלה בשביל מה הקב"ה ברא את העולם אם הוא יודע מה יקרה? הוא היה יכול פשוט ישר לעבור לשכר ועונש... אבל אני יודעת שאני אף פעם לא יבין את הקב"ה, ואילו ידעיתיו הייתיו, ולכן אני עכשיו פחות מתעמקת בשאלות כאלה.
אני חושב שהתשובה שהעלתי כ4 הודעות למעלה פותרת גם את זה.אנוניקי
בנוסף, את קרתגו יש להחריב.הגיגים בע"מ

שמעת על המושג "צמצום"? זה מושג בקבלה שאומר שבשביל שהעולם יוכל להתקיים ה' היה צריך להוציא את עצמו קצת מהעולם, כי הרי ה' הוא מושלם לחלוטין, ולכן עם ה' היה נמצא לגמרי בעולם הוא היה ממלא אותו לחלוטין, והעולם היה מושלם כמוהו, ודבר מושלם לא יכול להשתנות, כי דבר מושלם הוא הדבר הכי טוב, וכל שינוי הופך אותו לפחות טוב, וזה היה בלתי אפשרי, כי כמו שאמרתי ה' הוא מושלם, ולא ייתכן שדבר מושלם יהיה בתוך דבר לא מושלם, זה כמו שפיל ייכנס לתוך נמלה.

ולכן כדי שהעולם יוכל להשתנות הוא קצת הוציא את עצמו משם. ולכן למרות שה' יכול לדעת מה יהיה הוא בכל זאת כביכול לא מסתכל, כדי שהבחירה החופשית תהיה אפשרית. ולמרות שלה' יש תוכנית ברורה בנוגע למסלול הגדול, את הפרטים הקטנים הוא נותן לנו לבחור.

חיפשתי לזה תשובה מכיתה ב'פשוט אמת.
ומצאתי תשובה שאותי אישית מספקת רק שנה שעברה.

זה עניין ממש מורכב. ויש בזה המון דעות ופילפולים..

אבל בפשטות- יש לאדם בחירה חופשית.

ה' יתברך יודע מה יקרה עם האדם במהלך חייו, אבל לאדם יש את הבחירה מה לעשות בחייו.

אני אסביר-
ה' יתברך *יודע* מה האדם יבחר.
הוא לא מחליט על הבחירה של האדם- אלא פשוט יודע מה הוא יבחר..
אנחנו בתכלס בוחרים אבל אלוקים יודע כבר מה נבחר לטוב ולרעצועדת בשביל


בדיוק.פשוט אמת.
אממברוך השם
נכון שה' יודע מה נעשה, אבל זה לא אומר שאין לנו בחירה...
פשוט ה' יודע מה נבחר.זה לא אומר שהוא בוחר בשבילנו
אני יגיד לך מה ...אנחנו אלו שבוחרים אבל אלוקים כבר יודע...צועדת בשביל

בישבילנו זאת בחירה חופשית ובישבילו זה לא...כי הוא כבר ידע ....מקוה שעזרתיננה-בננה

ענו לך תשובות טובות , רק אדגיש כמה נקודות מאוד חשובותהמדלג

בס"ד

 

א.  הגישה מלכתחילה באה ממקום לא נכון - אלקים לא "יודע" את העתיד , אלקים הוא הוא העתיד והעבר וההווה , ואף אחד מהם , אלקים מעל הזמן ובתוך הזמן.  פרדוקס? אכן , זה האין סוף .  לכן כל העניין לנסות לדמות אלקים לישות שיודעת מה יהיה בעתיד - איננה רלוונטית.  עיינו ב"נפש החיים" וב"שער היחוד והאמונה".

 

ב. האדם בעל בחירה חופשית , וזוהי אחת העקרונות של היהדות , אחרת כל התורה נעקרת ממקומה , ואוכיח - "והיה אם שמוע תשמעו" , וכי האלוק אינו יודע אם נשמע בקולו ואם לאו?  "ונתתי בידך את הטוב ואת הרע ... ובחרת בחיים" וכי אלוקים אינו יודע מה תהיה בחירתנו?  וכל נבואות הזעם המותנות בתשובה של עם ישראל?  העיר נינווה שחס עליה ה' , וכי לא ידע ליבם קודם לכן? 

אמנם קשה מאוד להבין כיצד הקב"ה יודע כביכול ליבנו ועתידנו ומעשינו , בדגש על כביכול .אך כמו שציינתי , קשה להבין את זה בגלל שקשה להבין את "גודל שלמות אין סוף" , כדברי הרב קוק.

 

מאוד ממליץ לעיין בספרים שציינתי שדנים בדברים אלו , וכן גם בספרי מוסר כמו מסילת ישרים וכו'.

לאדםאורי$

כן יש בחירה חופשית.

זה נכון שהקב"ה יודע מה הוא הולך לעשות, כי הוא יודע פשוט מה תיהיה הבחירה שלנו

זה לא שהוא מחליט לנו, הוא פשוט יודע מה אנחנו נחליט שנגיע לאיזשהו ניסיון.

מקווה שהייתי מובנת!!!

אם לא אנסה להסביר עוד פעם!!!

יש לאדם בחירה, זאת משנה במסכת אבות.אור שחור

"הכל צפוי והרשות נתונה".

ובאמת זאת שאלה קשה, כבר הרמב"ם כותב שזה דבר שאדם לא מסוגל להבין אותו. אבל זה ככה, שהשם יודע הכל ולמרות זאת יש בחירה.

(יש לי הסבר בזה, ובאמת זה דבר שאי אפשר לקלוט. אולי להבין.)

זה לא נושא לדיוני פורומיםefraim37
למיטב זיכרוני יש יחידה במחשבת ישראל על ידיעה ובחירה, גדולי עולם דנו בשאלה הזאת. אנו אין לנו אלא לאנות את דבריהם. אפשר לפתוח את החוברת של הבגרות וללמוד את הנושא.
בכללי (וזה בעצם מה שהרמב"ם אומר) אנחנו לא יכולים להבין את הקב"ה וממלא אנחנו לא יכולים להבין את ידיעתו. משהו פה יכול להבין מה זה כוח שאין לו התחלה וסוף? אנחנו חיים בעולם גשמי שכל דבר יש לו סוף וגבול . הקב"ה אין לו סוף וגבול וגם ידיעתו לא ניתנת להבנה על ידינו (וכפי שהמשיל הרמב"ם: כמו להסביר לעיוור מה זה צבע). ברגע שמבינים שלא מבינים הקושיות כבר יורדות.
ומה עם מאמר חז״ל ״הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים״?אעלהבתמר
אני חושב שזה מבהיר לנו את הסטירה לכאורה בן בחירה חופשית לבין הכל מלמעלה.
אין שום סתירה.באמת ובתמים

מומלץ ביותר לקרוא את הפרק השמיני בשמונה פרקים לרמב"ם, שם הוא מסביר מהי כוונת חז"ל במאמר זה ש"הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים". 
החלק הרלוונטי (יש מצב שיהיו חורים, בכל מקרה ממליץ לקרוא את כל הפרק ואם יש זמן כמובן את כל השמונה) -
 

אבל הפתגם שמצאנו לחכמים באומרם: "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים"
הרי נכון הוא ומכוון למה שזכרנו (שלאדם יש את זכות הבחירה). 
אולם הרבה טועים וחושבים על כמה מעשי-האדם הבחיריים, שהם הכרחיים לו, כזיווג פלונית, או היות ממון זה בידו, וזה בלתי נכון. 
אדם זה שגזל ממון פלוני או גנבו, או בגד בו וכחש לו ונשבע לו על ממונו, אם אמרנו שהאלוהים גזר על זה שיגיע ממון זה לידו ושיצא מידו של הלה - הרי שגזר על העבירה? 
ואין הדבר כן, אלא שבכל מעשי-האדם הבחיריים, בהם נמצאים בלא ספק הציות והמרי. כי כבר בררנו בפרק השני שה"עשין" וה"לאוין" שבתורה אינם אלא במעשים שיש לאדם בהם בחירה לעשותם או שלא לעשותם. - ובחלק זה שבנפש מקומה של "יראת שמים". ואינה בידי שמים, כי אם מסורה לבחירת האדם, כמו שבארנו. 
ומה שאמרו: "הכל בידי שמים"? לא אמרו זה אלא על הדברים הטבעיים, שאין לאדם בחירה בהן, כגון שיהיה ארוך או קצר; או ירידת הגשמים או עצירתם, או קלקול האוויר או צחותו, וכיוצא בזה מכל מה שבעולם. אך לא על תנועות-האדם ומנוחותיו. 
עכ"ל.

 

...יש ויש...

וואי תודה רבה לך. מאתמול אני מנסה להיזכר איפה למדתי את הנושא הזה.. ועכשיו הזכרת לי שזה היה בשמונה פרקים לרמב"ם.

 

שווה ומומלץ לקרוא!

ככה לא לומדיםefraim37
זה דוג׳ טובה איך צריך (או לא צריך) להתייחס למאמרי חז"ל.
אתה טוען שהכל בידי וכו׳ סותר את הבחירה החופשית. אם כן לדעתך מה זה יראת שמים? כפי שכבר הובא בדעת רבינו הרמב"ם יוצא שכל המעשים שלנו מלמדים על היראת שמים שלנו (מכאן גם תוכחת מוסר שיש משמעות לכל דבר שאנחנו עושים ואכמ"ל) וממלא זה לא סותר את הבחירה החופשית.
א"א להביא מאמרי חז"ל שלכאורה תמוהים ולסתור את הדברים הבסיסיים שאנחנו יודעים. חובתינו לברר אצל רבותינו במהלך הדורות איך הם התמודדו עם הקושי שבמאמרי חז"ל כדי להסביר אותם בצורה נכונה. ותמיד לזכור שבד"כ שאלה מפוצצת שאנחנו שואלים בד"כ אנחנו לא הראשונים ששואלים את השאלה הזאת וגדולי התורה במהלך הדורות נתנו תשובות טובות לשאלות האלו.
אגב, דוג׳ מעניינת לכך זה ביקורת המקרא. השאלות שהם שאלו כדי להפריך את טענת תורה משמים עפ"ל נשאלו כבר ע"י חז"ל ורבותינו הראשונים שגם נתנו תשובות טובת מאוד.
לא אמרתי שזה סותראעלהבתמר
עבר עריכה על ידי אעלהבתמר בתאריך כ"ו בשבט תשע"ט 03:51
עבר עריכה על ידי אעלהבתמר בתאריך כ"ו בשבט תשע"ט 03:51
נהפוך הוא אם הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים אזי אם כל מעשינו יהיו מתוך יראת שמים אז למעשה יש לנו בחירה חופשית אבל אם כל מעשינו לא יהיו מתוך יראת שמיים אז אין לנו בחירה חופשית.
רק השם יתברך יכול לזהות את מחשבותינו ולכן על כל מעשה ומעשה ביום יום הוא יקבע אם תהיה לנו בחירה חופשית אם לאו.
יש לי חבר שכל הזמן משתמש בביטוי בעזרת השם מתוך הרגל כדי לכוון מעשיו מתוך יראת שמים.
ברגע שקורה לי ביום יום דבר שהוא כנגד רצוני אני יודע שעשיתי משהו שהוא לא מתוך יראת שמיים.
כדאי לרתום את מאמר חז״ל לחיי היום יום ואז נרגיש שיש לנו בחירה חופשית ויחד עם זאת נקשור את עצמנו עם בוראנו.
בטח שיש!!!9900

אבל כמו יהודייה טובה אני יחזיר בשאלה…חושף שיניים 

איך זה שהקבה יודע מה נבחר לוקח לנו את היכולת?? 

אני ייתן דוגמה 

את מביאה לאחותך הקטנה אפשרות לבחור בין סוכריה לעטיפה של סוכריה… ברור שהיא תבחר בסוכריה!  

עכשיו נחזור לשאלה האם זה שידעת במאה אחוז מה היא תבחר לקח לה את היכולת לבחור בעטיפה? עכשיו תגידי אבל זה משהו אחר כי אני לא יכולה להיות בטוחה במאה אחוז כמו הקבה… אז זהו שזה ממש לא קשור פה כן מאה אחוז או לא… העיניין הוא אם זה שאת יודעת גם בחמישים אחוז וגם במאה אחוז האם זה לוקח ממנה את היכולת לבחור ברע??? 

התשובה פשוטה מאודאוויל מחריש
ומתחלקת ל2 חלקים:
1) יש בחירה חופשית. הוכחה - כתוב בתורה.
2) אין לך שום הבנה במחשבות ה׳. הוכחה - את שואלת שאלה על הנהגת ה׳ את העולם ואת לא מבינה מה הולך, קל וחומר למחשבות ה׳.
תשובה קצרה וקולעתמיכאלצ

התשובה לא קשורה בעליל.חוני המעגל פינות
זה שיש תחושת בחירה לא אומר שהיא גם קיימת מציאותית.

ועוד אפשרות ששווה לבדוק-אלוהים לא יודע מה תעשה/הוא בכלל לא קיים אז למי אכפת...
שטויותמיכאלצ

הסבירות שאלוקים לא קיים או לא יודע מה אתה עושה היא: 0

על השאלה הזאת ספציפית אנחנו לא יודעים, כי התשובה היא לא אחד מעקרי האמונה.

 

שם נאה מצאת לך, מעגל הפינות...

חוני המעגל פינות
אתה רמיני שכתבת שסביר שיש אל?!
אשמח שתסביר לי מה זה "רמיני"מיכאלצ

הזלזול שלך מפגין את בורותך

רציני. מבדק קצר אם אני מדבר עם אדם שחושב מעבר למה שהוא רואה.חוני המעגל פינות
מוזמן לומר למה סביר שיש ישות שאין בה שום צורך או תועלת...
לא סביר, עובדה.מיכאלצ

לילה טוב

עובדות של ילדים. ביחד עם הדרקון פיית השיניים והחד קרןחוני המעגל פינות
מסכים לחלוטין, תשובתך אכן לא קשורה כלל.אוויל מחריש
לא כתבתי בשום מקום שהבחירה נובעת מתחושה, אז לא ברור מאיפה המצאת את זה.

בדקתי איתו, הוא אמר לי שהוא קיים ומשגיח על המציאות.
תחריש. אתה לא מדבר לענין...חוני המעגל פינות
המלצה - "מדעי החופש" הרב ד"ר מיכאל אברהם[-]

שלום,

מקווה שזה בסדר להתערב בפורום אחר...

נתקלתי בהודעה בעמוד הראשי, וחשבתי שאולי זה יעניין את הפותחת, ואולי אנשים נוספים.

 

השאלה הזאת היא הרבה יותר גדולה ורחבה ממה ששאלת. במונחים מקצועיים, הגישה שהצגת זו גישה דטרמינסטית - כל מאורע בעולם כבר נקבע. מי שהתייחס לזה בהרבה הוא הרב ד"ר מיכאל אברהם (לשעבר ר"מ בישיבת ירוחם, כיום מלמד במכון הגבוה לתורה בבר אילן, ד"ר לפיזיקה עיונית) בספר שקוראים לו "מדעי החופש: האם יש לנו בחירה חופשית? פיזיקה, פילוסופיה ומדעי המוח".

זה לא ספר פשוט לקריאה; אבל יתן את התשובה האמונית המקיפה ביותר לשאלה שנשאלה (ובקטעים שהיותר מורכבים הוא נותן התראה שניתן לדלג ומביא סיכום של הנקודות החשובות).

הספר מתאר מהם התפיסות האחרות שיכולות להיות חוץ מאשר בחירה חופשית, איך כל תפיסת עולם מתמודדת עם שאלות על השיטה, וכמובן עם מקורות ודוגמאות - וכמובן איך אפשר להסביר את קיומו של בחירה חופשית לאור הדברים שאמרת ועוד רבים.

אפשר גם לגגל את שם הספר ולקרוא תקצירים וביקורות.

יש...זרמן חוד

הסיבה היא פשוטה שזה לא נכון לייחס את הידיעה של הקבה למושגים מופשטים כמו שלנו. הידיעה ךנו לגבי דברים היא מסיבות כלשהם(אני יודע שהרובוט יבחר ככה בגלל שהוא מתוכנן להגיב ככה) לעומת הידיעה של הקבה שהיא מהסיבה שהוא נמצא בהכל וזה לא תלוי במניעים טכנים כמו הידיעה שלנו... מקווה שיצא מובן למה זה מסובך לכתוב על דברים כאלה!

זה שהקב"ה יודע זה לא סותר את זה שיש לך בחירה חופשית!! הקב"האהבת עולם!!

הוא מעל הזמן הוא יודע הכל עוד מאז שנולדת נכון, הוא יודע באיזה מצבים תייהי בחיים שלך ומה תבחרי בסוף אבל זה בכלל לא סותר את זה שיש לך בחירה חופשית!!

 

יש. כתוב בתורה. הנסיון להבין את הקב"ה לא יצליח.שוני

צריך להבין מי האדם ביחס לבורא כדי להבין שאין לנו יכולת להבין אותו...

כל הדוגמאות פה הן ממש נחמדות,אבל מושוות ביחס לאדם. והרי זה אלוקים,התשובה היא שאין לנו יכולת להבין.

אבל נראלי ש כדי שזה יסתבר לאוזן ולא ישאיר אותנו בלי תשובה צריך ללמוד מהמעט  שאפשר מה זה אלוקים....החסידות מדברת על זה אם אני לא טועה

מי אמר שאלוקים יודע מה תבחרי?איש השקים
אחד מיסודות היהדות.מיכאלצ

הנחות:

אי אפשר להגביל את אלוקים.

אלוקים לא יכול לדעת משהו.

 

סתירה:

כשאתה אומר שאלוקים לא יכול לדעת משהו, אתה מגביל אותו.

 

ברור שאחת ההנחות שקרית.

ידוע שההנחה הראשונה נכונה בוודאות.

מכאן שההנחה השנייה (אלוקים לא יכול לדעת משהו) שקרית.

 

מה שהיה להוכיח.

לענ"ד אתה טועה. מי אמר שה' הוא כל יודע?[-]

בהמשך להודעתי הקודמת - גירסא קצרה.

גירסא ארוכה.

בגדול, "לדעת מראש מידע לא קיים זו סתירה לוגית. כמו לעשות משולש עגול. וכמו שהקב”ה לא יכול לעשות משולש עגול (כי אם הוא משולש אז הוא לא עגול) כך הוא גם לא יכול לדעת מידע לא קיים (כי אם הוא יידע אותו הוא יהיה קיים).".

מי אמר שה' לא יכול לברוא משולש עגול?מיכאלצ

הוא אף פעם לא ניסה, וגם אם תטען שזו הסיבה שלא נכשל, זו רק טענה ולא הוכחה.

הקב"ה לא כפוף ללוגיקה האנושית.

ה יכול להגביל את עצמואיש השקים
שאחרת או מוגבל ואקסיומה מס 1 שלך גם נופלת

לכן יש לומר שה' יכול להגביל את עצמו והוא בחר לא לדעת ולתת בחירה חופשית
ואם תקשה ממאמר חז"ל" הכל צפוי והרשות נתונה"
אענה לך הכל צפוי =נראה (כלומר הוא רואה את כל המעשים) והרשות לעשות טוב ורע נתונה
כמו כל דיון יהודי טוב מחלוקתאחיתופל

ב"ה
הדבר הזה הוא במחלוקת
זה תלוי בהרבה מאוד פרמטרים ובהגדרות וברבדיפ

תהיי יותר ספציפית

יש לושוני

ה נותן לו את כל הבחירה שיש הוא באמת קובע מה יהיה,רק מה, הקב"ה יודע במה בסופו של דבר אחרי הכל הוא יבחר. זה לא סותר!

ה' הוא מעל הזמן הוא יכול לראות את העתיד

אני חושבsimple man

שהתשובה של @אנוניקי הכי מסבירה את העניין, אמנם זה קשה לתפוס דבר שהוא מעל השכל שלנו, כיון שבמושגים שלנו יש זמן, אנחנו לא מצליחים להבין מציאות של אין זמן, אבל צריך להבין שכמו שאי אפשר לשאול, כמה זמן היה לפני בריאת העולם, כיון שהזמן נברא עם בריאת העולם, ואלוקים לא מוגבל אליו, אין מה לעשות, חייבים להכיר בדברים שהם מעל השכל שלנו, (שהרי בכל אופן כל אחד מרגיש שיש דברים שהם מעל השכל, זוהי האמונה, היכן שנגמרת הידיעה מתחילה האמונה).

יש בחירה חופשית. לא בדיוק כמו שאנחנו חושביםלהיות בשמחה!!!


תתיאשי. אין לשאלה הזאת פיתרון.חוני המעגל פינות
נשמע לי בדיוק כמו היצר הרעמיכאלצ

"תתיאש, אתה חסר סיכוי"

"עזוב אותך, אלוקים בכלל לא קיים"

"עדיף להנות עכשיו מאחר כך"

וכו'

נשמע לי כמו אדם טיפש שלא מפעיל את חוש הביקורת שלו...חוני המעגל פינות
אני חי בהבנה שהוא לא יודע מה אבחרארצ'יבלד
אבל הוא כן יודע!על חוף מבטחים
אנסה להסביר.me.

בין אם אנחנו מבינים או לא,

יש הסכמה לגבי עצם התחושה של הבחירה.

 

את מסכימה עם זה שיש תחושה של בחירה - אבל היא לא אמיתית.

 

 

אז ככה - 

הקב"ה תיכנן את העולם בצורה מסויימת, נכון? יש בעולם:חי, צומח, דומם. 

האבן תמיד תשאר אבן, הפרח תמיד יישאר פרח וכן הלאה.

האדם גם תמיד יישאר אדם.

כמו כן, יש גם חוקים בבריאה. למשל: כח הכבידה, חום, מהירות. אלו דברים שהמדע הוכיח כקיימים ולא משתנים. 

 

לאדם אין בחירה אם להכנס לאש ולא להשרף - כך ה' ברא את העולם, אם אתה נכנס לאש אתה נשרף. 

לאדם אין בחירה לחיות במים. 

אין לו בחירה אם לאכול או לשתות או לא - הוא חייב להכניס נוזלים לגוף וכו'. 

 

 

כמו שה' יצר את העולם בצורה הזאת, הקב"ה גם יצר בעולם את "חופש הבחירה".

מהו אותו חופש ובמה הוא מתבטא?

 

בראש ובראשונה - ביכולת שלך לבחור, 

1. האם להכנס או לא לתוך האש.

2. האם להכנס לתוך האוקיינוס ולהאשר שם מתחת למים

3. איזה אוכל, ואיזה שתיה להכניס לגוף.

 

אף אחד לא אמר שאם תכנסי לאש תהיה לך בחירה אם להשרף או לא.

וכן לשתי הדוגמאות הבאות.

 

הבחירה היא האם לעשות מעשה או לא - התוצאות שלו הם שקבועות מראש.

 

הקב"ה לא מכריח אף בריה לעשות מעשה כל שהוא.

 

אז - אם הקב"ה יודע - כי הוא יודע, אז מהי הבחירה.?

 

ובכן - 

לכל בחירה שיש מולנו אנחנו יכולים לבחור אם לעשות אותה או לא. 

1. להכנס לאש או לא

2. להיות מתחת למים או לא

3. לאכול כן או לא 

 

מכל בחירה יש שתי אפשריות. שאותם הקב"ה יודע. 

והוא יודע איך יראה העולם אם תבחרי בכל אחד מהבחירות האלו.

 

מה יקרה אם כך ומה יקרה אם לא כך - הוא לא מוגבל בידיעה שלו מה את תבחרי.

 

 

בהצלחה!

לא קראתי את התגובות אז אולי כבר ענו לך-חותמת+

אניבטוחה שיש כמה פרשנויות למושג בחירה חופשית, אבל אחת מהן שאני הכי התחברתי אליה, זה שהבחירה החופשית שלנו זה איך לקבל את המציאות ואיך לנהוג. כלומר- האם לעשות את מה שאנחנו עושים נתוך שמחה או מתוך עצבות, מתוך השלמה עם המציאות, מתוך רצון, כלומר על הרגשות שלנו ועל האמונה שלנו בה' שזה הדבר הטוב שאנחנו יכולים לעשות או לא לעשות ושיכול לקרות או לו לקרות ואנחנו רק חלק מהסיפור, חוץ מזה יש לה' הרבה שליחים שיעשו את מה שהוא רוצה והבחירה שלנו זה האם להיות שליחים שלו או לו, כמו שמרדכי אמר לאסתר המלכה שאולי רק בשביל זה היא הגיעה למלכות, והיא יכולה לבחור איך להתנהג אבל שתדע שהיא יכולה לבחור לזכות להציל את עמ"י.
וגם אני נזכרת שכתוה שהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, ז"א שאנחנו בוחרים האם להתנהג ביראת שמים או לא.
וגם יש הרבה שבילים לכל אדם ובכל צומת הוא בוחר איך להמשיך מתוך הצמתים שיש, ה' יודע מה האפשרויות ומה יקרה אם תחליטי כך או אחרת אבל הבחירה שלך זה איך להמשיך. וזה נראה לי כמו ג'י-פי-אס שהוא ימשיך לנתב אותך בדרך גם אם פנית או נסעת בדרך אחרת ממה שהוא הורה לך.

 

קצת מבולבל- אבל מקווה שהבנת.

אז ל"מודעות" יש בחירה חופשית אבל לגוף אין?ארצ'יבלד
מה פרוש? אני לא מבינה מה אתה שואלחותמת+


יש כמה שמות לקב"ה!..חסיד חסיד

אחד מהם הוא י'-ה'-ו'-ה' שהשם הזה בעצם מקנה ליהודי את הבחירה החופשית.חיוך גדול

אבל אנחנו בתור בני אנוש לא מסוגלים להכיל אתו בשכל שלנו!!!!!!!

 

את רוצה תשובה באמת?אוויל מחריש
אנסה לענות על השאלהמשוגע שמח
אולי כבר ענו את התשובה הזאת, אבל בכל זאת אני אנסה להסביר.

הבסיס להבנה של הדיסוננס שאת מציגה, זה שהקב"ה לא נמצא במימד שקיימים בהם זמנים.
עכשיו תסכימי איתי שאם אדם או ה' או לא משנה מה יודעים על הבחירה שלך *אחרי* שעשית אותה זה לא משפיע על הבחירה חופשית נכון?
אז הנקודה זה שהשאלה הזאת רלוונטית רק אם ה' יודע *לפני* הניסיון או כל דבר.
אבל בגלל שאצל ה' אין מציאות של זמנים, ואי אפשר להגיד אם ה' ידע לפני או אחרי, השאלה הזאת כבר לא רלוונטית.
מקווה שהסברתי את זה בצורה נכונה..
תשובה יפה מיכאלצ


תשובה נכונה אבל חסר בה פירוטמאיר231

כמו להסביר שלה' אין זמן  (על רגל אחת - אם אלוקים לא משתנה, ואין לו מרחב, אז אין לו זמן.)

ושהוא יודע מה קורה בהווה, אבל בהווה של ה' הוא העבר הווה ועתיד שלנו
כאילו העבר הווה ועתיד קורים בו זמנית

זה שה' יודע, למה זה סותר את הבחירה? ה' יודע הכלאנונימית לרגע1


יש לאדם בחירה חופשיתבן_אהוב
אם אפשר, אני חושב שאפשר לדמות את זה להבדיל, למדור "הצומת" של מתן צור במקום בעולם, אתה יכול לבחור במלא דרכים ולכל דרך יש תוצאה אחרת אבל כולם ידועות מראש..
שאלת הידיעה והבחירהנפשנו חכתה לה'

השאלה כ"כ מוכרת במרחבי היהדות הבשם "שאלת הידיעה והבחירה" אשר נכתבו עליה אין סוף מאמרים החל מהרמב"ם דרך הבעל שם טוב וכלה באנשי דורינו. 

אבל האמת היא שבשביל לבל תשובה מספקת על שאלה כבדת משקל כזו ראוי ללמוד ולעיין בספרים הנכונים  (למשל: שמונה פרקים, כתר שם טוב, תניא, וכן מאמרים של רבנים כיום כמו הרב שרקי, ועוד) ומי שיכול יותר טוב ללמוד עם הרב שלו בעניין.

העיקר לא להסתפק בתשובות של משפט וחצי דרך הפורום זה לא בישביל שאלות כאלה גדולות.

נ.ב. יש כאן כ"כ הרבה תשובות וזה עלול לבלבל בעיקר שרואים שהרבה אנשים לא למדו את העניין לעומק. לכן צריך לשים לב שלא להתבלבל מכל מיני תשובות שאנשים חשבו עליהם חמש דקות בזמן שהרמב"ם ז"ל כתב וחשב על זה קצת יותר זמן.

 

בהצלחה רבה!

בעל הסולם טוען כי יש בחירה אבל לא חופשיתגילר
זה באמת פרדוקס קצת מסובך, שכל אחד מתחבט בו מתישהו במהלך חייו.
בעל הסולם מסביר שלכל בנאדם יש תמיד מניעים.
הוא בוחר לאכול כי הוא רעב. בוחר דווקא שווארמה ולא סלט כי זה יותר טעים לו, או לחילופין בוחר סלט כי הבריאות יותר חשובה לו.
כל עוד שיש לו סיבה לבחירה - היא לא תהיה חופשית.

אפילו אם הוא יינסה להתחכם וללכת נגד האינסטינקט, לדוגמא - לבחור לאכול דווקא מה שהוא לא אוהב, גם אז זה לא בחירה חופשית כיוון שהוא מונע למעשה מדחף מרדנות או סקרנות, אבל תמיד תהיה סיבה. מניע. גורם.

ואם יש גורם - הבחירה לא שלמה.

אז מסקנה ראשונה - יותר נכון לדבר במושגים של "כמות" החופש בבחירה, מאשר ב"כן" או "לא".

ועבודת המידות והמצוות במהלך חיינו נועדת, בין השאר, להגדיל לי את מרווח חופש הבחירה.

צריך לחשוב על זה ולהתעמק, זו לא הבנה פשוטה ומיידית.


בנוגע לפרדוקס בין ידיעה לבחירה - גם זו סוגיה עמוקה מיני ים אבל עיקרי הדברים:
מי שראה את הסרט "המטריקס" יבין יותר טוב במה דברים אמורים.
כל אחד מאיתנו חי למעשה בסוג של הדמיה, אשליית מציאות המוזרקת לו כל רגע ממש לתודעה. כל דבר שהאדם חש בו הוא חלק מההדמיה, כולל גופו, הוריו, ילדיו וחבריו. זוהי למעשה הבריאה המתחדשת כל רגע ממש.

האדם יכול לבחור איפה התודעה שלו - האם בתוך ההדמיה, או שמא מעליה - במקום של הבורא, בחופש.

בתוך ההדמיה קובעים חוקי העולם, חוקי הטבע, הפסיכולוגיה, הכלכלה והחברה. יש נורמות וכל מה שאנו מכירים.
מחוץ להדמיה ישנה מערכת חוקים שונה, והרבה יותר גמישה ממה שמוכר לנו.

אם האדם חי את האשליה - הבחירה שלו לכודה בחוקי המציאות ולכן גם די "ידוע מראש" מה הוא ייבחר.
אבל אם הוא "מתעורר" ויוצא לאט לאט מהמטריקס הזה, הוא גם זוכה לאט לאט בבחירה שהרי הוא מתקרב לבורא ול"יוצר המטריקס".

זה עיקר העניין.
אני מניח שאתן בנות צעירות ולכן קחו את הזמן לעכל את הדברים. זוהי תורת ארץ ישראל.
או שהוא חי במטריקס אחר?אוויל מחרישאחרונה


מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירותאחרונה

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילהאחרונה
מדהים!
שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

בדידותהרשפון הנודד

למה אפשר לחוש בדידות ברמה כמעט משתקת והאם זה אמיתי ומה אפשר לעשות עם זה?

לכן לנוער יש תנועות נוער. מפגשים, פעילויותפ.א.
כן אבל זה מרגיש לי קצת בריחה משום מההרשפון הנודד
בריחה? אשמח שתסבירפ.א.

אתה מרגיש בדידות כי אין לך חברים? מה עם חברים לכיתה בלימודים?

אתה לא חבר בתנועת נוער? 

זה לא זההרשפון הנודדאחרונה

זה הנקודה יש לי חברים אבל אני לא רוצה לבנות את הקשר שלי רק בשביל להרגיש שיש לי חברים ואני לא בודד...(מוזמן להסתכל בשרשור החדש על ללכת לסניף מעורב שאתה לא כל כך מאמין בזה אבל צריך בסוף חברה..)

...הרמוניה

א- אדם בסופו של דבר מול עצמו גם כשהוא עם חברים וגם כשהוא לבד... האם אתה מהווה חברה טובה לעצמך? 

מעניין לך עם עצמך? האם אתה חבר טוב לעצמך (רגשית)?

תכנס פנימה. בכל אחד יש עושר פנימי וזה תענוג לגלות אותו.

ב- נסה לשים לב לזה שאתה אף פעם לא באמת לבד, תמיד מושגח בידי מישהו שאוהב אותך אהבת עולם...

אולי יעניין אותך