הלכות תיוגצבי יעקובוביץ

אשמח אם מישהו כאן יוכל להפנות אותי להלכות שצריך ללמוד מי שמתייג מזוזות
האם יש מקבץ כזה, או למקורות בשולחן ערוך

 

תודה רבה

בעיקר בע''פ אין הרבה.נחשון מהרחברון
בגדול שינוי צורה שלא כסדרן (תיוג נ מימין לשמאל)
לא להכניס תגים לאותיותקלא לחבר אותיות-לא לעשות תג גדול בי'.
להגיד לשם קדושת ה ולשם קדושת מזוזה.
ובמה אפשר לתייג.
זהו בגדול
מתי צריך להגיד לשם קדושת?צבי יעקובוביץ

לשם קדושת מזוזה לפני שמתחיל לעבוד כל פעם, או לפי כל מזוזה או לפני כל תג?
לשם קדושת ה' לפני כל שם ה'?

 

תודה רבה!

בתחילת מזוזה לשם קדושת מזוזה ולפני כל שם לשםנחשון מהרחברון
קדושת השם.
ראוי להגיד בתחילת המזוזה גם כל אזכרות שבו לשם קדושת ה'
בשביל לעשות שינוי צורה ע"י תגים - התג צריך להיות ענק מאוד...הרש

וכמובן מכוער...

 

כה אמר לי מו"צ אצל הרב שטרן.

 

 

נכון. אבל המזוזה קטנה תג קצת גדול על יודנחשון מהרחברון
כן בעייתי.

ובתפילין בקלות ניתן להפוך נ' לל'
ברור שאפשר, לכן הפוסקים הזכירו את זההרש

אבל זה נדיר בכתיבה נורמאלית.

 

לרוב זה קורה ע"י תייגנים או בכתיבה מהירה וזולה.

 

בכתיבה רגילה ואיכותית, כאשר אתה כותב את הכל (וממילא פחות בעיות של קידוש) - יש לך יחס נכון של התג מול האות בלי להתאמץ.

הוא שאל מה צריך לדעת בשביל להיות תייגןנחשון מהרחברון
לא בשביל להיות סופר שמיתייג לעצמו
לא להיות תייגן בלבד. זה התשובה.הרש

ללמוד את ההלכות נורמאלי, כמו סופר. את כולן, בסופו של דבר הוא יכול להתקל כמעט בהכל.

 

חוץ מפתוחות וסתומות לא עולה לי בראש הלכות שממש לא קשורות אליו וכן קשורות לסופר.

תשובה יפה אבל לא עונה לשאלתונחשון מהרחברון
לא מסכים איתך....
לא צריך צורת האות לא צריך כסדרן. לא צריך ח''כ. לא צריך כמעט כלום
יש שאלות מאוד פיקנטיות שנגרמו ע"י מתייגים,אות והדר

עשרות ואולי מאות כאלה ראיתי 

וודאי. אבל אם היו לומדים כמה כלליםנחשון מהרחברון
פשוטים - היה יותר פשוט ולא היתה שאלה
יש קונטרס מסודראות והדר

שיהודי אחד מירושלים הוציא 

אשאל אותו אם אפשר לשלוח אליך. 

תשאיר כאן מייל ואנסה בלי"נ

אם תסתכל בגמרא ובתוספות תראה שאפשר להבין בהמון דרכיםאנונימי (2)

איך צריך לעשות תיוג, יש מלא מסורות ורובן המוחלט אבדו.

הרמב"ם כבר העיד על זה אבל אמר שעדיף לתייג במסורת שנשארה מאשר לא לתייג למרות שזה לא פוסל. תראה את התוספות במנחות כט' שאומרים תג אחד מימין (אבל לא נוטה ימינה אלא למעלה ישר) תג אחד משמאל ולמעלה ותג אחד למטה (כן כן קו לכיוון מטה) או שלוש קווים ישרים למעלה או כמו שעושים היום. וזה רק צורת התגים ולא אילו אותיות מתייגים וכמה תגים על כל אות. אם זה למכירה תעשה מה שנהוג אם זה ללימוד ולעצמך, תברר את הסוגיה ואת המסורת שאתה מחפש. כל מה שכתבו לך כאן זה רק לפי מה שהשתרש לא בהכרח מה שנכון או מה שהיה נהוג באמת.

אנו עושים לפי הקבלהאות והדר
זה מה שנוהגים היום
א. הוא חיפש להיות חאפר, לא לעשות ברצינות.הרש

ב. 'כל מה שכתבו לך כאן זה רק לפי מה שהשתרש לא בהכרח מה שנכון או מה שהיה נהוג באמת.' - אשמח שתתן דוגמא אחת בלבד ממה שכתוב בשרשור לעיל שעונה על 'לא בהכרח נכון או מה שהיה נהוג באמת'.

אמרו לו לעשות כמו שעושים כיום, גם אני אמרתי לואנונימי (3)

לעשות ככה...אבל אם הוא מחפש בשביל ללמוד או בשביל להחזיר מסורת שאבדה אז שלא יחפש במה שנהוג כיום... זה הכל. תיוג לא מעכב לכן אין נכון או לא נכון אבל יש מנהגים שונים ונראה שלא היו מתייגים כמו שאנחנו מתייגים היום.

יוצא שסתם הטלת דופי במי שכתב בשרשור לעיל...הרש


אני חייב להגידאות והדר
שכתבתי לכמה רבנים חשובים ולבניהם (גם מהציבור החרדי) שלמדו את הסוגיות ולא שינו כלום ממה שהשתרש.
אלה שרוצים שינויים בד''כ הם צעירי הצאן שלומדים משהו ומתלהבים מזה שגילו את אמריקה.
אני לא בטוח כי הרי יש מחלוקת האם שעטנזג"צ זה רק למזוזהאנונימי (3)אחרונה

או לכל הסת"ם לרי"ף ורש"י כן לרמב"ם לא. צורת התגים כמו האותיות המשונות לא נשארה בצורה חלקה כיום (יש אצל התימנים לפופות אבל אצל כל השאר לא) יש בזה מחלוקות ובדבר שהוא מנהג ולא הלכה מסתבר שגם לא כל כך נזהרו לשמור על הצורה המקורית. בגמרא בשבת יש כל מיני מאפיינים לאותיות שלא כל כך מובנים לנו היום למשל.

אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך