יהדות=אמתמקדוניה שום
???


הגיגים, ספקות, הרגשות, טענות והוכחות לכאן ולכאו. שוטוו

(מומלץ להצטייד בפתיחות המחשבה. גוד לאק)
אמתמיכל318
לכולם ניראלי יש את התקופה הזאת של הספק בחיים.

הרגשות, מרגישים את זה בלב שזה אמיתי, לפחות אני... שבאים למקום קדוש, כותל, מערת המכפלה... מרגישים כמה שזה אמיתי.

ואחרי כל מה שעם ישראל עבר...

אני לא יגיד שאין בה לפעמים דברים נוראיים וחסרי היגיון...

מקווה שעזרתי



יהדות היא הדרך הנוחה ביותר להשיג כמויות גבוהות מאוד של אושרחוני המעגל פינות
נוחה כי היא הזמינה לנו ביותר. לאו דוקא כי היאמקדוניה שום
מעצם היותה מקור האושר הגדול בעולם. או שכן, אבל בשביל צריך לבדוק את כל אורחות החיים הקיימות.
מעבר לזה, אין הוכחה לאמת המוחלטת שלה. יש בה חכמה ויכולת להעניק חיים 'נכונים', אבל אני לא רואה סיבה להחזיק ממנה כאמת מוחלטת.
נכון. אבל אם תסתכלי על משפחה יהודית דתית קלאסית לעומת כל משפחוני המעגל פינות
אחרת מסוג שאני שאני מכיר


את תיראי שכל פרט במשפחה חי בצורה מאוד בריאה וטיבעית ביחס לאחרים.
לא ברור לי איך אתה לא דתל"שסביון
כי אני מת על הדרך חיים שלי ועל הציבור שלי ופשוט נהנה בחיים.חוני המעגל פינות
ואני די בטוח שבחיים חילוניים אני לא אהנה אפילו לא שליש מזה...
האמתסביון
שאתה צודק
נראלי כבר דנו בזהמשתדלת יותר
לא זוכרת מה המסקנות
על מקרה שהדת תחייב אותך לדברים פחות נחמדים ותתנגש עם המוסר האנושי שלך, אם אז תשאר דתי או לא.
לעגל פינות בקטנה ולהישאר דתי זה לא סיפור גדול...חוני המעגל פינות
זה לא נקרא דתימשתדלת יותר
זה אומר להתנהג במנהגים שכלפי חוץ מתפרשים כדתיים. כי נוח.
נכון. אגב, אפשר תמיד להישאר בגבולות ההלכה ולמוך על מיקלים...חוני המעגל פינות
או לומר לעצמך שכרגע אני חלש ואי פעם אני יעבוד על זה

לא חסר דרכים לחיות בנוח ולהישאר דתי אורגינל בלי קשר לחברה...

בכל מקרה דילמה כמו שהזכרת מעולם לא קרתה לי ולכשנגיע לגשר נעבור אותו
אוח נו אבל למה.משתדלת יותר
הכי מעצבן זה הפשרנות
תהייה כן עם עצמך. לך עם דברים עד הסוף, לכאן או לכאן
מה רע? למה פונדמנטליזם?חוני המעגל פינות
חוץ מזה שזה לא כזה פשוט כמו שאת מציגה.


כולנו חלשים מידי פעם. אני צנצנת אם את שומרת את כל המצוות הידועות לך למרות שאת מצפה מעצמך לעשות את זה כפי שציינת למעלה.

אז יש בן אדם שיודע שיש משו שהוא חלש בו והוא אומר לעצמו אוקי אני צריך לעבוד על זה אבל כרגע אני עובד על דברים אחרים.


מה ככ קשה?
ברכותיי, אתה צנצנתמשתדלת יותר

זה דיי פשוט האמת, קשה ליישום בפועל מאי אלו אילוצים סביבתיים, נפשיים וכו 

 

בסדר, אני משתדלת לפחות ולא רואה בזה פשרנות, אלא יותר חוסר יכולת הגעה לשלמות

אתה לוקח את זה כאג'נדה, פועל ככה לכתחילה. אם היית אדם אחר הייתי מקבלת את זה

משומה כשאתה אומר את זה זה מרגיש כמו מה שנוח ולא מה שנכון. (בהנחה שאתה חותר לאמת עליה אתה נלחם תמיד)

 

אז אתה כן דתי רק קשה לך דברים מסוימם? לגיטימי

זה אגב לא רלוונטי לשיחה פה. 

 


 

 

מי חיה בסרט ומעולם אפילו לא ראתה את הילכות בית הכיסאחוני המעגל פינות
שאני שם לך כמה כסף שאת רוצה שאת עוברת על ההלכה כל יום?


זה לא פשרנות זה פרגמנטציה


למה לא רלוונטי?
ע.י.צ'יאל

אמרת הידועות לך. אם היא לא מכירה, זה לא רלוונטי לדיון שלכם.

יש הבדל בין לא לשמור בשוגג, בגלל שלא יודעים, לבין להחליט מראש לזלזל במצווה.

אגב, להקל זה הלכה עד הסוף.חוני המעגל פינות
להקל בכל ספק, כשיטה מסודרת? לאסביון
אפשר תמיד להחמיר בשילוח הקן ועיר הנידחת...חוני המעגל פינות
אולי תסביר לי למהמקדוניה שום
אדם חי חיים דתיים רק לשם החוויה והאושר ולא בגלל שהוא מאמין שיש בהם אמת שמחייבת אותו, חושב על להשאר בגבולות ההלכה, לסמוך על המקלים, 'לעבוד על זה'?
ברגע שמבינים שהתורה היא עובדת בפועלחוני המעגל פינות
הגיוני להאמין שהיא אמת למרות שהיא ממש לא אינטואיטיבית


בדיוק כמו קוואנטים
וואלה.מקדוניה שום
יש שכל לבחור.

אמת זו דווקא אמת אלוקית? או שזו רק אמת שטוב לחיות אותה ושילך לעזאזל השורש והמקור?
הגיוני להאמין בהתגלות אלוקית? ברצונות אלוקיים?

מעבר לזה, גם אם יש בתורה אמת, זה לא הופך אותה, או חלקים בה, לבלתי ניתנים לערעור.
לדוגמה, שבת עובדת בפועל. נכון ובריא ועושה טוב לנפש ולחברה לשמור שבת. זה לא הופך את כל דקדוקי ההלכות, לצורך העניין זמני כניסה ויציאה, חתיכת טישו או קריעת מפה, לבעלי חשיבות באופן כלשהו.
מזה אמת אלוקית? יש אמת ושקר מה הכוונה שלך?חוני המעגל פינות
הדת לא תעבוד בפועל אם לא מאמינים בה. זה חשבון די פשוט...

התגלות אלוקית זה דבר די סביר אם מניחים כמה הנחות קדומות.
רוצה? הקב'ה רוצה?! הרצון מעיד על חסרון הרוצה
לגיטימי לעבוד אל עם חסרונות וזה עדין טיפשי.

אם משו הוא אמת הוא לא ניתן לעירעור. מה השאלה המוזרה הזאת?! רוצה לערער על 1=1?
אמת אלוקית זו אמת שהיא מאלוהים.מקדוניה שום
זה שהתורה מביאה דרך חיים בריאה זה לא אומר שהיא ניתנה מאלוהים. מבין?

הדת לא תעבוד אם לא מאמינים בה, אבל זה שמאמינים בה לא הופך אותה לאמת.

תוכיח לי התגלות אלוקית. מה זה הנחות קדומות ולמה לי להאמין בהן?

מסכימה איתך על עניין הרצון. הוא טיפשי ומקטין ומאניש את האל.

זה מה שאני שואלת. אם מאמינים בדת אמונה קוונטית, רק בגלל שרואים שהיא עובדת, ולא בגלל שום הוכחה שכלתנית אחרת, אז למה להאמין במה שלא רואים שפועל?
אני רואה ששמירת נגיעה עושה טוב. אני לא רואה שנטילת ידיים על פי סדר גורמת למשהו. אם כל האמונה בדת מתבססת על מה שרואים, יש בה ים דברים שלא רואים את ההשפעה שלהם. ואני מרשה לעצמי לפקפק בהם.
אם היא ניתנה או לא ניתנה מהאלוה שתי האפשרויות הן אמונותחוני המעגל פינות
אף אחד לא יודע כלום ואני בוחר מה סביר יותר.

בהנחה ואני מניח את האמונה שיש מוסר כדבר אמיתי ולא רק הסכמיות בין אנשים עלי לומר שהמקור שלו הוא איננו גשמי כי בטבע אין בחירה וממילא המוסר מיותר לפי הטבע יש או רנדומליות או דטרמיניזם נסיבתי.

ממילא קיום האל והאפשרות שהוא התערב בטבע וביצירת העולם היא טריוויאלית.

כיוון שיותר סביר שהאל לא מאוד משועמם כנראה שהייתה לו מטרה מסויימת בהתערבות שלו.

בהנחה שהאל חכם מכל יצור שהיא גם די טריוויאלית אחרי שהנחנו את קיומו אזי אין לאף יצור אנושי סיכוי להבין למה הוא ברא את העולם וממילא מה עליו לעשות בפועל.

לכן לא כזה מופקע אחרי שיש עדות מאסיבית של התגלות האל שבה הוא אכן אומר ישירות איך על האדם לפעול שהמקרה הזה התרחש.

לכן סביר שהמעמד אכן התקיים. יכול להיות גם שלא אבל זה די שקול.


בין שתי ספקות שקולים פחות או יותר אני אלך עם מה שיעשה לי טוב.



ברגע שמבינים שלא מבינים הכל וזה לא מאוד אינטואיטיבי וזה עדין עובד אפשר להשתמש בקצת ענווה ולומר-אין לי מושג למה עד עכשיו זה עובד מצויין. אם זה עובד אל תיגע.
השתמשת פה במושגים שאני לא מבינהמקדוניה שום
ועליהם בנית את כל הטענה שלך. מחילה, לא הבנתי.
דטרמיניזם-קבוע, רנדומלי-אקראי.חוני המעגל פינות
בהצלחה.
אוקיימקדוניה שום
מוסר כדבר אמיתי קיים בצורת הסתכלות יהודית. מחוץ לאמונה היהודית, המוסר הוא בהחלט רק הסכמיות בין אנשים. ואתה לא יכול לתת הוכחה לאמת שביהדות כשהיא מתבססת על הנחה שנכונה רק בעיניי המאמין. אני רוצה שתוכיח לי שהמוסר קיים כדבר אמיתי, לא שתניח לי את זה כהנחת יסוד ודאית.
נכון, אם קיים מוסר אמיתי, הוא לא גשמי. אבל מי אמר שקיים?

האפשרות שהאל התערב בטבע היא טריוויאלית? שו?
לי זה נשמע כדבר שמאוד נוח להאמין בו, אבל שוב, מי אמר? (בהתערבות אתה מתכוון למעמד הר סיני, כן?)


שמע, אני מסכימה שבתור עם, בתור ציבור, טוב לא לגעת. אולי מסויימים כן, להתאים את ההלכה לדור, אבל זה כבר דיון אחר ולא העניין כרגע. אבל, אם אני, בתור אדם פרטי, רואה שכל ההוכחות למעמד הר סיני הן רק 'לא מופקעות' ו'סבירות', ולא חד משמעיות, בנוסף להנחה שהרבה ממה שקיים היום בהלכה נכתב בידי בנא במרוצת השנים ולא הגיעו מאלוהים אלא הם רק פרשנויות שונות לדבריו, אני יוצאת עם המסקנה שאין שום בעיה שאקיים רק מה שנראה הגיוני בעיניי.
גם הקיום שלך הזיכרון שלך והתחושות שלך הם אמונותחוני המעגל פינות
הכל מתנקז בסוף לאמונה.


איך אני יוכיח לך שיש מוסר? אני אגיד יש לך חוש שבו את חשה את קיומו, כשאת רואה כשהורגים תינוק נניח את מרגישה שזה לא מוסרי ולא ישר
את פשוט תעני שאת לא רואה את החוש שלך כמתאר מציאות אובייקטיבית.

ואז אני אשאל 'למה כשאת חשה בעיניים שלך את הערוץ את אומרת שזה קיים אובייקטיבית?'

אמונה. בחוש הראיה את מאמינה שהוא מתאר את המציאות ובחוש היושר את לא מאמינה. לגיטימי. סגרנו את הדיון.

אדם בריא אמור להאמין לחושים שלו...


בהנחה שהאל לא משועמם והוא גם ברא את העולם-סביר שהוא ימשיך להתערב גם אם זה דרך הטבע.


שום דבר לא חד משמעי. זה שאת זוכרת שמישו הרביץ לך בהחלט לא אומר שזה קרה עייני דה ז'ה וו...
האמירה היא מאוד פשוטה-סביר שהאל היה אחראי לדת הנל. היא גם עובדת. למה את חושבת שאת תביני יותר טוב מהאלוה?! ענווה.
צודק.מקדוניה שום
הבנתי את רעיון המוסר. באופן הפשוט שלו.
מה כשמדובר במצבים מורכבים יותר, שקיימים בבתי משפט נניח, שבהם יש המון הבטים והמון צדדים, ויכול להיות ששני אנשים שונים שידונו באותו מקרה יגיעו לתוצאות הפוכות, מתוך הנסיון להגיע למוסרי ביותר ? במקרה כזה קיים במהותו מוסר אמיתי שרק קשה ואולי בלתי אפשרי להגיע אליו?איו כאן רגש מוסרי מוחלט, וא"א להגיד על אחד נכון ועל השני לא.

אני מאמינה שאם אלוהים ברא את העולם הוא מוכרח לקיים אותו ולהחיות, ולא יכול לברוא וללכת. מאמינה שהוא נוכח בעולם ובכל דבר. אבל, זה לא מוכיח התערבות שלו במעצד כמו הר סיני.

אין כאן עניין של לחשוב שאני מעל האלוה ובדיוק להפך. העניין הוא שאני לא חושבת שהדת היא ממנו. (אולי קצת כן, מעורבבת. לא יודעת.
לא לגמרי הבנתי מה זה האופן הפשוטחוני המעגל פינות
ודאי שזה לא מוכיח כי אין הוכחות.
יש ראיות.


בהנחה והאל ברא את העולם כנראה הוא רוצה שנעשה את רצונו.
בהנחה שהוא חכם מספיק אין לנו יכולת להבין את רצונו

לכן מאוד סביר שהוא יתגלה כדי שיאמר מה הוא רוצה.



ויש לנו עדות ככ משמעותית שהוא התגלה שיותר סביר שזה קרה כי זה לא כזה בלתי אפשרי
האופן הפשוט- להרוג תינוק זה רע.מקדוניה שום
יש מצבים מורכבים מבחינה מוסרית. דוג, הורים שנולד להם ילד עם בעיה רפואית מסובכת, האם מוסרי שיביאו לעולם ילד נוסף על מנת שתהייה בין שני הילדים התאמה שתאפשר תרומת דם, מח עצם וכו, בין הבריא לחולה? זה מצב מורכב. אין כאן חד וחלק זה מוסרי או לא מוסרי.
קראת ג'ודי פיקו?


מוסכם לבנתיים. ( לתשומת ליבך, אופציה סבירה בהחלט גם שהאנושות המציאה רצונות וציווים אלוקיים כדי להעניק לעצמה משמעות והרגשת תכלית.
המוסר התיאורתי זה ענין שאני לא מבין עד הסוף.חוני המעגל פינות
האמונה שלי שמה שאני חש קיים.

אם אני חש ביחד עם כל האנושות שיש משמעות אז כנראה שהיא קיימת...
אולי רוב האנושות. לא כל.מקדוניה שום
אבל אני חייבת להגיד שכיף לך.
ואם נניחרצה לאש

אתה חושב שע"י הופעה מטורפת בספירת העומר, כזאת ששום רב לא מתיר- הרקדה עם מלא כלי נגינה נניח, אתה תשיג אושר,

אתה תוותר על זה כי היהדות אוסרת?

ידידי התבלבל מעט.חוני המעגל פינות
השאלה היא על כמות אושר ריגעית אלא לאורך זמן.

החוויה או אי ההשתתפות בכל מקרה יתקבלו ברגשות מעורבים.


אבל השאלה העקרונית שלך היא האם יש משו שאני שם מעל האושר הפרטי שלי.

התשובה היא מורכבת. דבר ראשון כל ערך שאדם מציב לעצמו החל הנקיון וכלה בברית מילה או איסוף אטבי נייר יניב לו אושר לטווח הארוך. וכל סטיה ממנו תניב צער לטווח הארוך גם אם בטווח הקצר היא גורמת אושר.

המציאות שהצגת היא מציאות לא מעשית ולכן גם לא מעניינת.
יהדות זו הגדרה רחבהרצה לאש

אלוהים. תורה. מצוות דאוריתא. מצוות דרבנן. נביאים. רבנים. 

 

 

אני מאמינה (נראלי) שאלוהים ברא את העולם ונתן את התורה.

 

לא חושבת שמה שחכמים אמרו זה מה שאלוהים ציווה. לא חושבת שאני חייבת להקשיב לאלוהים- התורה זה מה שאלוהים רוצה שאני יעשה. השאלה אם אני רוצה להקשיב לו

 

זה בערך

איך את מפרשת את ציווי אלוהי לא מובן? כזה שברור שמצריך מסורת?חוני המעגל פינות
מצריך מסורת-מקדוניה שום
ז"א כדי למצוא בו טעם?
זה אומר הפסוק נניח ושמתם אותם לאות על ידיכםחוני המעגל פינות
אני יכולה להסתמך על דברים שרש"י או מישהו אחר אמר,רצה לאש

אם זה נשמע לי הגיוני.

 

כשאומרים לי לא תבשל גדי בחלב אמו, אני מבינה כפשוטו. לא רואה צורך להסתבך.

 

 

 

 

(זה לא שיש לי איזה משנה סדורה ואמונה מבוררת. זה מחשבות הכל, הגיגים..)

ע.י.צ'יאל

אבל למה לחלק? הרי ברור שא"א להבין כל צווי כפשוטו, אז למה 'לא תבשל גדי בחלב אמו' כן, ו'וקשרתם לאות' לא? (בהנחה שאת מניחה תפילין).

כי לא תבשל גדי בחלב אמו זה ציווי ברוררצה לאש

בוא נגיד ככה-

הפירוש של לא תבשל גדי בחלב אמו הוא:

א. לא לבשל גדי בתוך החלב של אמא שלו

ב. הפרדה טוטאלית בין בשר לחלב, כולל כלים ולחכות שש שעות.

 

מה הגיוני יותר?

ברור שהראשון.

לא צריך להסתבך סתם.

 

 

 

 

כיון שאני לא ממש מניחה תפילין לא התעמקתי ב'וקשרתם אותם לאות'.

אם יש לי דרך להבין כפשוטו, אחלה. אם לא אני ינסה להבין את זה בדרך הכי פשוטה האפשרית

הענין הוא שכתוב יותר מפעם אחת לא תבשל גדי בחלב אימוחוני המעגל פינות
ואם האל שנתן את התורה זכר את מה שהוא כתב למה לכתוב שוב?


אחד לומדים איסור בישול ואחד הפרדה


אני מסכים שאינטואיטיבית זה נשמע מוזר אבל יש מסורת שהיא קצת מעל האינטואיציה...
למה המסורת היא מעל האוטואיציה?מקדוניה שום
כי האל אמר את דברו למשה והוא העביר במסורתחוני המעגל פינות
למה האל מעל האינטואיציה זה שאלה קשה.
ולא אותה שאלתי.מקדוניה שום
אתה לא חושב שאחרי אלפי שנים ודורות של היסטוריה סביר להניח שמשהו במסורת הזאת השתבש, השתנה, התווסף שלא לצורך או נעלם שלא לצורך או כל עיוות אחר שעלול להווצר, ומצחיק יהיה להניח שלא נוצר? אנחנו לא יודעים כלום. ולעולם לא נדע מה באמת קרה במהלך ההיסטוריה, מה אמת ומה סילוף
לא יודע... בכל העולם כתבו סיפרי תורה במשך אלפיים שנהחוני המעגל פינות
מה שהישתבש זה 7 מחלוקות לגבי אותיות. עושה רושם שמסורת כן יכולה להישמר.


בדיוק בגלל זה הגיע הגמרא-המסורת סתרה את עצמה ומיתוך הנחה שהכתבים הם בעלי היגיון וסדר פנימי הכריעו מחלוקות.

אגב מה שאת מדברת מתי הסילוף התרחש? חו'מ אם את מאמינ בסילוף גם התורה עצמה היא סילוף...

אין סיבה להניח סילוף כל עוד אין סיבה טובה מספיק
מגוחך ללמוןד דווקא את זהרצה לאש

אפשר ללמוד מזה כ"כ הרבה דברים, זה מצחיק ללמוד דווקא את זה

לכן יש מסורת. כי אפשר ללמוד הרבה דברי וה' התכוון למשו ספציפיחוני המעגל פינות
באמת נשמע לך הגיונירצה לאש

שה' כתב לא תבשל גדי בחלב אמו כי הוא התכוון להפרדה טוטאלית בין בשר לחלב, אמר את זה למשה ואשכרה זה עבר במשך איזה שלושת אלפים שנה בלי שום טעויות?

 

לי נשמע סביר הרבה יותר שאם הוא כותב שלא נבשל גדי בחלב אמו, זה מה שהוא רוצה. אם הוא היה רוצה משהו אחר, הוא היה פשוט כותב אותו.

סביר יותר שאם הוא כתב את זה בתורה כמה פעמים זה פשוט מצווה מאוד חשובה בעיניו.

מה גם,רצה לאש

שלהלכה נוספו הרבה גדרות.

אז כמו שההלכה היא לא לאכול בשר וחלב ביחד והוסיפו גדר של להפריד שש שעות, יש מצב שגם איסור בישול של בשר וחלב הוא גדר כדי שלא יכשלו בבישול גדי בחלב אימו

יש הלכות מדרבנן ואפשר להצביע על כל מצווה לדעת מה שייך לאןחוני המעגל פינות
באיסור מדאו' הוא בישול אכילה והנאה

וחכמים גזרו להרחיק את האדם מעבירה. מה קשה?


ויכול להיות שאנחנו פילים סגולים עם נצנצים שבגלל בעיית ראיה גנטית אנחנו נראים כקופי אדם.
אבל למה נחשוב ככה?
להרחיק מעברהמקדוניה שום
זה אומר כלים נפרדים לבשרי וחלבי? זה לשמור שש שעות אחרי שאכלתי רוטב של עוף? וואלה נסחפנו. אם העניין של התורה הוא המוסריות שלנו, להרבה מההלכות קיום אין קשר למוסר, גם אם במקור שלהן יש.
אני די בטוחה שלהוא שם למעלה לא אכפת מההלכות הנל, והן רק דוגמה לעוד רבות כמותן.
למה אנחנו נאחזים במסורת כל כך חזק? מקדשים ומפחדים לסטות ממנה, אם בשכל היא בלתי הגיונית?
( לפעמים. אני לא מכלילה.
מה זה מוסר? למה לא להרוג זה מוסרי?חוני המעגל פינות
כל השאלה שלך היא בהגדרת המוסר.


מוסר הוא הביטוי המעשי לכיוון והמטרה אליו את רוצה להוביל את העולם.
אם המטרה היא לתקן עולם במלכות שדי אז גם זה חלק מהמוסר.
לא מבינה את המושג הזה לתקן עולם וכומקדוניה שום
ולא מבינה איך פרטי ההלכות הדקדקניים מובילים את העולם למקום טוב יותר.
המטרה שכל העולם יעבדו את האלחוני המעגל פינות
הדקדקנות זו עבודת האל
לא מאמינה בזה.מקדוניה שום
ונניח שכן, רצון האל הוא לא הדקדקנות הזאת. לפחות לא זה מה שהוא עצמו הוריד לעולם.
אני מבינה שאלו פרטים שהגיוני שנוצרו, אבל חושבת שהם כבר איבדו פרופורציה ומיותרים אם רוציםל התייחס לרצון האל האמיתי.
אמונה בסיסית זה דבר שקשה להתוכח עליו.חוני המעגל פינות
את הסיבה שלי לאמונה הנל כבר אמרתי...


רצון האל האמיתי? מאיפה את יודעת?
טוב.מקדוניה שום
אני יודעת שרצון האל האמיתי הוא מה שהוריד משמים. כל מה שמעבר, אין לי קצה של ידיעה.
אבל בדיוק כמוני גם לאף אחד אחר אין.
ע.י.צ'יאל

אבל כבר במה שהוריד מהשמים מוכח הקיום של תושב"ע, כלומר, רצונו שנפרש.

אז מותר לערער על הפרשנויות שנקבעו.מקדוניה שום
למה לא?
ע.י.צ'יאל

לא, מנין לך?

זה מחלוקת ראשונים כמדומני, האם לכל דור יש את הפירוש שלו, או שיש רק פירוש אחד.

אני אשמח לדעת לאיזו הכרעה הגיעו.מקדוניה שום
ולמה ההכרעה הזאת היא הקובעת.
יכול להיות שהוכרעה עפ רוב. יכול להיות שהרוב לא היה הצודק, לכאן ולכאן, לא משנה באיזה דעה החזיק הרוב.

השורש של המחלוקת ביננו הוא לגבי היחס למסורת.
אם לקבל אותה כאמת לא מעורערת או לא.
מעניין אם נגיע להסכמה אי פעם.
ע.י.צ'יאל

הכערה במה? לא הבנתי.

 

איזה מסורת? המסורת על הדרשות עצמן? על י"ג מידות?

אם לכל דור יש את הפרוש שלו או אחד לכולם.מקדוניה שום
הצגת מחלוקת ראשונים, שאלתי לגבי ההכרעה שהיתה.

מסורת- גם לגבי יג מידות, אולי לא הכל אבל אולי גם כן, וגם לגבי התושבע.
ע.י.צ'יאל

היא לא הוכרעה.

 

י"ג מידות הועברו במסורת, את שואלת איך אנחנו יודעים שהיא נכונה - בהנחה שכל דור דרש, למה שתשתנה המסורת? ראי מה שכתב חוני פה: לא יודע... בכל העולם כתבו סיפרי תורה במשך אלפיים שנה - תכף נשוב

לגבי תושב"ע - לגבי לימודים ספציפיים, או לגבי ההנחה שצריך לפרש?

את לא חושבת שאם הוא יכול להשפיע על המציאותחוני המעגל פינות
הוא לא יגרום לדברים להסתדר כפי רצונו?
תגלה לי בקשר למה כתבת את זה?מקדוניה שום
השרשור עמוס, וזה לא הסתדר לי עם ההודעה האחרונה פה. תן לי קישור למה אתה עונה פה
כנראה שהתבלבלתי בשירשורחוני המעגל פינות
הוא יגרום להם להסתדר כפי רצונו,מקדוניה שום
אבל מאיפה אתה יודע מה רצונו?
אולי רצונו שנתבלבל?
אני יודע שהמקום היחיד כרגע שמייצג את רצונוחוני המעגל פינות
זה האורטודוקסיה היהודית.

רפורמיזם וקונסרבטיזם נדחים די בקלות אבל זה לשירשורפלצת אחר...


ולכן לא כזה מסובך אחרי כל המסורת שהיא מאוד ביקורתית כלפי עצמה עייני בגמרא לומר שהאל כיוון את המציאות שבבית דין של מטה יפסקו לפי בית דין של מעלה.


או ההיפך. זה לא משמעותי לדיון על רצון האל...
נדחים די בקלות?מקדוניה שום
דווקא חשבתי על האופציה של רפורמים. לא ככ מופרך מה שהולך שם.
בהזדמנות נפתח את זה בשרשור חדש.

הביקורתיות שלנו מעניינת תסבתא. אנחנו כולה בני אדם. מאה אחוז שלא הצלחנו לקלוע בול לרצונו.

הגמרא סך הכל רוצה להצדיק את ההלכות שחזל כתבו.
יש לי טיפה ביטחון עצמי מופרז בקשר אליהםחוני המעגל פינות
מהסיבה שתוך דור שניים לא יהיו ככ רפורמים/קונסרבטיבים כי הם יתבוללו...

הגיוני שכשנפתח את הדברים המציאות תראה מורכב יותר


בדיוק בגלל זה יש מסורת.
הגמרא לוקחת את המסורת ובודקת אם היא הגיונית. וקורה לא מעט שיש מסורות שניזרקות ונידחות.

תחשבי שכל מסורה צריכה לעבור את שלב של מאיפה היא נלמדת ולמה לא לומדים מאותו מקום דברים אחרים ואת השלב שבו רואים שהיא לא סותרת שום מסורת אחרת.

אם יש סתירה המסורת הפחות קדומה/אמינה נדחת אם הן שוות יש מחלוקת.

ובכל מחלוקת יש כללי פסיקה והמון שיקולים לאן להכריע כמו שמשתקף בכל ספרות השותים למיניהם.

קשה לי לראות איך משו לא קשור מצליח להידחף...
כל עוד אני מאמינה בדרך שלהם לא אכפת לי שיעלמו.מקדוניה שום
כמה זמן כבר אני יחיה פה? לא.מספיק כדי לראות אותם נעלמים. העיקר אני אמצא דרך שאני מאמינה בה. העניין שלהם הוא לא להתבדל, נכון?
אולי אני מאמינה בזה ואולי לא. בנתיים במעט שאני יודעת עליהם הוא משיעורי הסטוריה. אז חכה, נדון ונראה.

דבר ראשון, יכול להיות שהם דנו והיתה מחלוקת. היה רוב, הרוב ניצח, אבל טעה. לא סביר?
דבר שני, אם בשכל קר שלא מתבסס על שום דבר אין הוכחה חותכת לאיזה כיוון, אין להם מה להגיד, נכון?
אז תגיד לי שיש להם על מה להתבסס. ואני אגיד לך שאני לא מאמינה בבסיס שלהם. יופיהיי!
עבודת האל על מנת להיטיב לעצמנו,רצה לאש

או עבודת האל ע"מ 'להיטיב' לו?

אין באמת אפשרות להטיב לו.חוני המעגל פינות
אולי לעבוד אותו.


בסופו של דבר הדברים מתאחדים...
למה לך לעבוד אותו?רצה לאש


כי זה כיף. מאהבת עצמי.חוני המעגל פינות
או כי זה נכון ומאהבת האמת.


לא קריטי לי...
להיטיב לעצמנו בוודאות.מקדוניה שום
לא במובן של שכר ועונש אלא כי זה באמת עושה טוב.
להיטיב לו? אם את מאמינה בלתקן עולם במלכות וכו אז את עושה את רצונו. אא להגיד שאת עושה לו טוב, אבל את לא עושה את זה בשביל עצמך.
השאלה היא למה לי לעשות את רצונורצה לאש

בשבילו? בשבילי?

 

 

אולי כי זה האמת. כדי לעשות מה שצריך

אמרת שאת לא מאמינה שזו האמת. או שכן?מקדוניה שום
נראה לי שאני מאמינה שזה מה שאלוהים רוצהרצה לאש

 

לא יודעת, לצורך העניין נצא מנקודת הנחה שזה אכן מה שהוא רוצה.

 

 

אני תוהה לעצמי למה לי לעשות את רצונו.

 

יש את האופציה כמו שחוני אמר, כדי שיהיה לי כיף/טוב. כי זו הדרך הכי טובה להשיג אושר.

אופציה נוספת זה מתוך אמונה שבורא העולם אמר וזה מה ש'צריך' ונכון לעשות. ז"א, כי זאת האמת

כי אני (נניח) מאמינה ש'צריך' לתקן עולם במלכות שדי

אבל שוב, לא בשביל עצמי. בשביל עצמי זה נכלל באופציה הראשונה (אפשר לתקן עולם במלכות שדי בשביל עצמי..)

לתקן עולם במלכות שדי רק כי זה מה שנכון/טוב/אמיתי/צריך

 

ושוב, בהנחה שזה אכן מה שטוב/נכון/צריך

 

כל מה שאמרתמקדוניה שוםאחרונה
בתוספת זה שאם את מאמינה שזה רצונו והוא גם טוב, אז כנראה שעצם הקיום מצוות או התיקון עולם וכו יעשו לך טוב ולשם הוא מכוון.

ואת יכולה גם לרצות שכר ולפחד מעונש. זה אחלה תמריץ, אם את מאמינה בזה.
אז מה לדעתך הוא התכוון שהוא כתב את זה שלוש פעמים?חוני המעגל פינות
שדמנציה זה סבבה?!
ע.י.צ'יאל
עבר עריכה על ידי צ'יאל בתאריך כ"ח בניסן תשע"ט 18:02

ברור לך שאי אפשר לנהל חיים ע"פ התורה בלי תושב"ע, נכון?

יותר מדי דברים חסרים.

איך מתחתנים - לא כתוב.

איך שוחטים - לא כתוב.

איך צריכים להיות תפילין ומזוזות - לא כתוב.

מוסכםמקדוניה שום
אלו סדרי חיים חשובים שהתורה שבכתב לא מתייחסת אליהם. אז בני אדם המציאו. הם חשבו והיו חכמים והכל נכון, אבל מוסר של בני אדם, הלכות של בני אדם, מותר ואולי צריך לקחת בערבון מוגבל.
ע.י.צ'יאל

לא הבנת אותי.

לא רק שאין התייחסות לגורמים חשובים, אלא שאם לא תניחי שיש תורה שבעל פה שנתנה ע"י הקב"ה, התורה בסתירה פנימית.

כתוב בתורה שאדם צריך לזון ולפרנס את אשתו - אבל מי נקראת אשתו? איך מתחתנים?

כתוב בתורה שצריך לשחוט לפני שאוכלים - מה זה שחיטה?

כתוב בתורה להניח תפילין ולקבוע מזוזה - מה זה? איך עושים את זה?

מאחר והתורה נתנה ע"י הקב"ה, שלא יכול להיות שהוא טעה או 'שכח' חלקים בתורה, את חייבת להניח שיש עוד משהו, כלי שבאמצעותו ניתן לנתח מהתורה את דרך החיים שה' רוצה שנחיה בה.

 

האם בעינייך התנ"ך הוא מקור אמין? כי כבר בתנ"ך יש עדויות רבות לתוה שבעל פה ולגזירות חכמים.

נו,מה אתה אומר בזה?מקדוניה שום
אתה רק מראה שהתורה שבכתב, במידה ואני מאמינה שהגיעה מאלוהים, מצומצמת. כל השאר, פיתוחים של חזל. שהם נצרכים וחשובים והכל נכון. אבל הם כבר לא תורת האל. ולכן אני מקבלת אותם רק כי הם עובדים. כמו שחוני אמר שם למעלה, כמו קוונטים. זה עובד אז אני מאמינה.
אבל בתור עם, אני חושבת שאם מגיעים למצב שמשהו לא עובד, לא מסתדר בשכל, לאהגיוני, צריך לשנות. ובתור אדם פרטי, אפשר לשנות. במיוחדבשקדוקי ההלכות הקטנים.

(אני אשמח שתסדר לי תראש, אם לא אכפת לך, מה מהספריה היהודית הוא תורה שבכתב ומה שבעפ.
ע.י.צ'יאל

אבל אם את מניחה שהקב"ה לא טועה או שוכח, את חייבת להאמין שהוא התכוון שנפרש את התורה.

וחוץ מזה, כבר בתורה רואים שיש תורה שבעל פה.

 

התנ"ך - תורה שבכתב.

י"ג מידות, המשנה הגמרא וכו' - תורה שבעל פה.

נכון.מקדוניה שום
אני פשוט אומרת שהפרשנות היא כבר ניתנת לשינוי ולא צריך להאחז במה שקיים כאילו הוא אמת מוחלטת. (בתורה שבעפ)

נביאים כתובים לא בעפ?
ע.י.צ'יאל

א. זה אם את מניחה שכל דור אמור לפרש לפי דעתו, ללא התחשבות בפירושים קיימים. למה להניח כך?

ב. גם אם כל דור אמור לפרש בעצמו, ברור שלא כל אחד יכול לעשות את זה, אלא רק הסמכות - הסנהדרין.

 

גם נ"ך הם תורה שבכתב.

לא אמור אלא יכולמקדוניה שום
להתאים את ההלכות למציאות הדור. וטוב, אולי אפילו אמור. כדי לחיות נכון יותר.

אם אין סנהדרין אז נתקע עם הלכות שלא מותאמות לנו?

סנהדרין הוא ציווי תורה שבכתב או בעפ?

נביאים משמע נבואה. איך זה הופך.לבכתב?
ע.י.צ'יאל

מי אמר שזה ככה?

 

כן.

 

בתורה כתוב שיש סמכות עליונה לעניינים הלכתיים, אם את מסכימה (ואני מבין שכן) שיש תושב"ע, אזי גם היא באחריותם.

 

לא הבנתי את השאלה.

אף אחד לא אמר.מקדוניה שום
אני רואה מציאות. רואה שהיא לא מותאמת לדור. למה לא לשנות? בהנחה שהלכות שנכתבו אי אז הותאמו לדור מסוים, הגיוני שאם ישתנה הדור נשנה הלכות. למה להאחז במה שהיה?
תנסה רגע לחשוב בראש נקי, לצאת מהקבעון הדוסי.

(התורה שבעפ היא עובדה קיימת. השאלה מה היחס אליה. )
כל דור והסמכות העליונה שקיימת בו. למה לא?

תסביר באופן רעיוני מהי תורה שבכתב. התורה שירדה משמים?

ע.י.צ'יאל

לא.

את מסכימה שיש תושב"ע, מי אמר שהיא כדי לשנות? אולי היא פשוט הדרך להבין את התורה? ולמה ההלכות של אז לא מתאימות להיום? הרי ה' יודע את העתיד.

 

האם את מאמינה שה' נתן את התורה שבכתב יחד עם הכללים לפרש אותם? שרצונו הוא שנעשה זאת?

 

התורה שבכתב היא בהגדרה התנ"ך.

ה' יודע. האנשים שפירשו לא.מקדוניה שום
מאמינה חלקית. בספק. אבל לצורך הדיון כאן אני יוצאת מנק הנחה שכן. זה לא העניין. אני חושבת שהפרשנות ניתנת לשינוי, זה הכל. אם יש צורך בכך.

תורה שבכתב, תנ"ך, זה מה שירד משמים בהר סיני?
ע.י.צ'יאל

אוקיי, יש דעה כזאת, אבל היא לא היחידה.

כשאת אומרת יש צורך - למה הכוונה?

אם אנחנו יורים את החץ (מחליטים מה אנחנו רוצים שיהיה בתורה), ואז מסמנים את המטרה (מוצאים לזה מקור בתורה), מה הטעם בתורה?

גם למ"ד שזה כך, מה שעומד לנגד עיני הסנהדרין כשהם מפרשים את התורה, היא איך הכי נכון לפרש לפי י"ג מידות.

 

לא, אפילו התורה לא נתנה כולה בסיני.

למ"ד?מקדוניה שום
אני לא אומרת להמציא הלכות חדשות. גם לא להחליט שאם לאנשים היום אין כח לקיים מצווה אז נחליף/נבטל אותה. אבל אומרת שאם יש מצווה שמתאימה בפרטים שלה, לא במהות, לדור קודם, כדאי לשנות. לא עולה לי עכשיו דוגמה, אני אחשוב ואגיד לך


אופס, חשבתי שבכתב משמע ירד במעמד. טוב, זה מחזק תעמדה שלי עוד יותר, שרצון האל הוודאי שידוע לנו מצומצם ביותר.
ע.י.צ'יאל

למ"ד - למי שאומר.

 

מה שה' נתן בערבות מואב הוא לא רצונו? מה שה' אמר לנביאים זה לא רצונו?

צודק, רצונו.מקדוניה שום
אבל את פרטי ההלכות אנחנו לא לומדים משם.
השאלה שלי בעינה עומדת.
ע.י.צ'יאל

את פרטי ההלכות לומדים בי"ג מידות. וכמו שאמרנו, זה רצונו, שנפרש את התורה שבכתב בעזרת התושב"ע.

..רצה לאש

כלי שבאמצעותו ניתן לנתח מהתורה את דרך החיים שה' רוצה שנחיה בה- למה לא להניח שהשכל שלנו הוא הכלי הזה?

בנוסף להתבססות על מסורת, אבל שיהיה גם את השימוש בשכל

שכמדומני שה' נתן לנו, את השכל

ע.י.צ'יאל

את מסכימה שאי אפשר לתת לכל אחד לפרש כרצונו? לכן רק לסנהדרין יש את הסמכות לפרש.

למה רק סנהדרין ולא כל הנהגה הרבנית בדור שלה?מקדוניה שום
ע.י.צ'יאל

כי אם היא לא מקובלת על כל עם ישראל, מה המשמעות שלה?

 

ומה רע בהלכה כפי שהיא היום? מצאת איזשהו כשל לוגי בדרשות חז"ל שצריך לשנות?

אתה צודק, צריך הנהגה שמקובלת כל כולם.מקדוניה שום
ברגע שתהיה, אני חושבת שנכון לאחד מנהגים שונים שהגיעו מהגולה, כנל נוסחים ופרטי מצוות, ולא לחכות לסנהדרין.
(למה בעצם א"א שהרבנים הגדולים כיום יתאחדו ויקבעו הלכה אחידה לכלל ישראל?)

שוב, לא עולה לי דוגמה, אבל כן נתקלתי במצבים שההלכה נראתה לי דורשת שינוי.
תזכור לי את זה, אני אגיד לך.



ע.י.צ'יאל

הנהגה של 71 ת"ח שמקובלת על כולם ויושבת בלשכת הגזית, זו סנהדרין.

(אם היית מצליחה לאחד אותם, 90 מהבעיה הייתה נפתרת).

 

את לא מבינה מה המטרה של סנהדרין. הם לא באים ומשחקים עם מה שכתוב כדי להמציא הלכות שנראות להם מתאימות, הם דורשים את הפסוק לפי איך שהכי הגיוני לפי אמות ההיגיון של שלוש עשרה מידות. ולכן אני שואל, יש איזשהו לימוד שלא נראה לך מתאים לי"ג מידות?

יג מידות אמרנו זה תושבע נכון?מקדוניה שום
יש הרבה לימודים שנראים לי לא קשורים ליג מידות. הם לא סותרים או מנוגדים אבל פשוט גם אין קשר בינהם.( המון פרטי הלכות בין אדם למקום. נטילת ידיים כשרות שבת וכו, בפרטים הקטנים)

איזה כלים יש לפירוש התורה שבכתב? היג מידות יעני? הם תושבע. לא הגיוני שכדי להגיע לתושבע (הלכות) נתבסס על תושבע(יג) ולא על תורה שבכתב.

ע.י.צ'יאל

איזה דין דאורייתא לא נלמד בי"ג מידות?

 

א. הסברתי כבר שלא הגיוני לומר ההפך.

ב. בתורה יש דינים שמוכיחים על לימוד הלכה מתושבע.

ג. בתנ"ך יש הרבה דוגמאות לדרשות פסוקים.

הדוגמאות שנתתי.מקדוניה שום
נטילת ידיים כך או כך. סדר קשירת נעליים. מזלג בשרי שנגע בחלב.
לא לחתוך נייר בשבת.
לתת עוד?
כל אלו לא קשורות ליג.
והם דרבנן אני יודעת ואליהם גם התכוונתי קודם. כל הדיון פה הוא על הלכות דרבנן.

א. לאיזה עניין אתה מתייחס?
ב. מה זה 'בתורה'? שבכתב או שבעפ?
ג.לא הבנתי.
ע.י.צ'יאל

רוב מה שמנית הן הרחקות מדרבנן כדי לא להגיע לדין דאורייתא.

לחתוך נייר בשבת זה חילול שבת דאורייתא, הוא נלמד בי"ג מידות.

 

א. לומר שצריך ללמוד רק מתורה שבכתב.

ב. בתורה שבכתב.

ג. בתנ"ך יש הרבה מקרים שאנחנו רואים שהם דרשו את הפסוקים ולא הבינו אותם כפשוטם.

איך לעזאזלמקדוניה שום
חיתוך נייר נלמד מיג מידות?

ואם הוא נלמד מיג מידות הוא דרבנן, לא דאורייתא. סיכמנו שיג מידות הם תושבע, נכון?

(או שהתערבבו לי כמה דברים. דרבנן=תושבע ו דאורייתא=בכתב?
תסביר לי את זה^
ואני אוכל לחשוב על מה שאמרת.
ע.י.צ'יאל

מה שנלמד מי"ג מידות הוא דאורייתא, מה שחכמים גזרו מדעתם הוא דרבנן.

 

לומדים מפסוק שמלאכה לעניין שבת הוא מה שעשו בהקמת המשכן.

ז"א שגם דאורייתא לא נלמד מתורה שבכתב? אלא מיג שהם תושבע?מקדוניה שום
מה מקור יג מידות?מי כתב?
ע.י.צ'יאל

י"ג מידות ניתנו למשה בסיני יחד עם התורה (וגם כמה הלכות, כמו שיעורים, ריבוע, קשר וצבע תפילין ועוד כמה).

מה מהתנך ירד בסיני?מקדוניה שום
ע.י.צ'יאל

מה זה משנה?

פרשות בראשית עד חצי כי תשא, י"ג מידות והלכות למשה מסיני.

כל התנך נכתב בנבואה?מקדוניה שום
יג מידות נשמרו בכל קהילות ישראל בכל הגלויות עד שהגיעו לארץ?
ע.י.צ'יאל

לא. תפתחי בגמרא מסכת בבא בתרא דף יד עמוד ב, כתוב שם מי כתב מה.

 

על איזו תקופה את מדברת?

אוקי.מקדוניה שום
היום.
ע.י.צ'יאל

י"ג מידות כתובות כבר בברייתא מלפני אלפיים שנה.

אני אחזור אליך.מקדוניה שום
בנתיים מבולגן לי כל הנושא הזה ואני צריכה לחשוב עליו בנחת
לא מסכימהרצה לאש

ברור שלא כל אחד כפי רצונו, וברור שיש הלכות בסיסיות שכן צריכות להשמר.

אבל השכל שלנו לא ניתן לנו כדי להשתיק אותו ולהגיד לו 'תקשיב לרבנים'

ע.י.צ'יאל

ברור שפירוש התורה נשאר בידי ההנהגה - דין זקן ממרא ופר העלם דבר מוכיחים זאת.

 

בקשר למשפט השני - למה להניח את זה?

 

נ.ב. לא ענית לי פה: ע.י. - תכף נשוב

למה לא?מקדוניה שום
למה לחיות בצורה עיוורת? למה לקבל דברים כמובנים מאליהם? למה לבטל את עצמי לאחרים?
ע.י.צ'יאל

אם את מאמינה שהתורה אמת, ברור שאת צריכה לבטל את עצמך לאחרים.

ביטול מוחלט?רצה לאש


ע.י.צ'יאל

ביטול ברמה שאם הסנהדרין הבינו משהו, ואת הבנת אחרת, את מחוייבת לדעתם.

אוקיי, אז לא מסכימה עם זהרצה לאש


ע.י.צ'יאל

שוב, אם את מאמינה בתורה, זה כתוב שם.

זאת שאלה, אם אני מאמינה. כרגע חסרת תשובה.מקדוניה שום
לך זה ברור, לי זה לארצה לאש

כי אם השכל שלי לא מסכים עם התורה שבכתב אז אני אומרת (אולי) 'אוקי ה' יודע יותר טוב ממני'

אבל אם השכל שלי לא מסכים עם התושב"ע, למה לי לבטל את השכל שלי ולהגיד 'בנאדם אחד שאין לי מושג מי הוא וכולם מקשיבים לו אמר משהו מנוגד להגיון. מסקנה: השכל שלי טועה. זה נראה לי מעוות

ע.י.צ'יאל

אבל ה' נתן סמכות לחכמים, את חולקת על כך?

כן. חולקת.רצה לאש


שוב, אולי הכלי הזה הוא השכלרצה לאש

 

וכמו שכתבתי שם-

אלוהים כותב בתורה דברים לא מוסריים, ואז אנחנו מעוותים את זה כדי שזה ימצא חן בעינינו. נפלא

 

(אפשר לפרש את הפסוק בעוד אלפי דרכים. אבל זה מגוחך לפרש את הפסוק איך שנראה לנו כדי שזה יסתדר עם המוסר האנושי)

ע.י.צ'יאל

בסדר, נניח שאת צריכה לפרש. איך היית מפרשת את הפסוק? האם יש סיכוי שהיית מגיעה לזה מסברא? אז תגידי לי, איך מתחתנים? איך שוחטים? מה זה תפילין ומזוזות?

 

(לא מפרשים אף פסוק כדי שיסתדר עם מוסר אנושי, יעידו כל האנשים שלקו על כזית חלב)

ע.י.צ'יאל

נערך

ע.י.צ'יאל

בנוסף, גם בתורה עצמה יש עדות לכך שהיא לא 'לבד'.

ע.י.צ'יאל

יותר חשובה מלא תרצח?

ע.י.צ'יאל
עבר עריכה על ידי צ'יאל בתאריך כ"ח בניסן תשע"ט 08:59

ולמה באמת את לא מניחה תפילין?

 

כתוב בתורה: 'כל חרם אשר יחרם מן האדם לא יפדה מות יומת'

יש שתי אפשרויות להבין:

כמו חז"ל- אדם שמקדיש ערך של יוצא להירג, לא משלם.

או כמו פשט הפסוק- דם שמקדיש אדם אחר, אסור לא לפדות אותו כמו שפודים שדה או מטלטלין, אלא הוא נהרג.

 

מה יותר נשמע מהפסוק? הפירוש השני. אבל ברור שא"א לצוות עליו, לא יתכן מצב שאדם יכול בדיבורו להרוג את חבירו.

ויש עוד הרבה דוגמאות למה א"א לפרש את התורה כפשוטו, ואף בזמן התנ"ך לא עשו זאת.

 

נ.ב. מהתורה אסור רק בישול, אכילה והנאה. ההפרדה זה מנהג.

ממ מאותה הסיבה שאני לא מתפללת בבוקררצה לאש

פלוס העובדה שלא נהוג שבנות יניחו תפילין

 

אלוהים גם כותב בתורה דברים לא מוסריים, ואז אנחנו מעוותים את זה כדי שזה ימצא חן בעינינו. נפלא

 

 

(אפשר לפרש את הפסוק בעוד אלפי דרכים. אבל זה מגוחך לפרש את הפסוק איך שנראה לנו כדי שזה יסתדר עם המוסר האנושי)

ע.י.צ'יאל
עבר עריכה על ידי צ'יאל בתאריך כ"ח בניסן תשע"ט 18:56

ולמה את לא מתפללת בבוקר? כתוב בתורה להניח תפילין, למה את לא מניחה?

(נהוג זו לא תשובה. נהוג לא לאכול בשר בחלב)

זה לא קשור למוסר, א"א לקיים את הציווי הזה בפועל.

ולמה את לא מקבלת את מסורת חז"ל?

אני פשוט לא ממש מקיימת את מה שכתוב בתורה.רצה לאש

אז אני לא מתפללת בבוקר ולא מניחה תפילין וכו.

מה שאני מקיימת מהתורה זה או מתוך הרגל(ואין לי הרגל לגבי תפילין) או מצד הכבוד לסביבה או כי אני מאמינה בזה

ע.י.צ'יאל

וזה למה? את הרי מאמינה שהתורה אמת.

אני מאמינה (בערך) שה' נתן את התורהרצה לאש

ושהוא רוצה שאני יקיים אותה.

 

השאלה היא למה שאני יעשה אתזה

ע.י.צ'יאל

בדרגה הכי נמוכה, כדי לא להענש.

אז יאללהרצה לאש

נסבול בעולם הזה כדי (אולי, ככה אומרים) לא לקבל עונש

 

לא שווה בעיני

אם את מאמינה שמצוות מן השמייםחוני המעגל פינות
ואת מאמינה בטוב האל


תקיימי את המצוות כי הם ימקסמו לך את האושר...
כמו שאפשר לראות היום...
לא מאמינה בטוב האלרצה לאש


זה כבר עניין אחר.חוני המעגל פינות
שיהיה מאוד מעניין לפתוח עליו דיון.
אחלהרצה לאש

כשיהיה פה קצת פחות עמוסחושב

כי בלא תבשל יש הגיון. ל'קשרתם לאות' אפשרמקדוניה שום
למצוא סיבות הגיוניות, יפות או מרוממות, אבל זה לא דבר שנראה שיש לו השפעה או חשיבות בשביל המוסר או ההתנהלות של העולם.
הגיוני שאת יותר חכמה מהאל ולכן אם לא הבנת ודאי שהוא טעהחוני המעגל פינות
אבל זה לא סביר.
אם אני אצא מנקודת מוצא שזה ציווי האל אתה צודקמקדוניה שום
אני מטומטמת
ע.י.צ'יאל

אז למה לא אסור עגל בחלב אמו?

חושבת שאלוהיםמקדוניה שום
ברא את העולם ונתן תורה ולא חושבת שהתורה זה מה שאלוהים רוצה שתעשי?
לא.רצה לאש

חושבת (נראלי) שאלוהים ברא את העולם ונתן את התורה והוא רוצה שאני יקיים אותה.

השאלה היא למה שאני יקיים את התורה. זה נפלא שהוא רוצה, אני רוצה דברים אחרים

 

 

לגבי הפרשנויות של חז"ל יש לי קצת בעיה. בטח כל ההחמרות של הראשונים והאחרונים

לא חושבת שבהכרח זה מה שאלוהים רוצה או בהכרח מה שהוא התכוון

אני יכולה להגיד לךמקדוניה שום
שדי ברור לי שזה לא מה שהוא התכוון, ושאין לנו דרך לדעת למה הוא מתכוון. (בהנחה שבכלל אפשר לשייך לו מושגים כמו כוונה
אין לי שום סיבה לחשוב שזה מה שהוא התכוון\רצהרצה לאש

אבל זה עדיין לא הוכחה שזה לא מה שהוא רצה

 

 

בגדול מסכימה איתך

 

מה שמשאיר אותנו עם סימן שאלה ומבוי סתוםמקדוניה שום
אני יכול לומר לך שהאל טיפה חולק עליך ולכן הוא טועהחוני המעגל פינות
או שאת אני מתלבט קשות.


"עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ, וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה: לֹא תָסוּר, מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל"
אתה מקבל את הפסוק הזה ללא עוררין.מקדוניה שום
אני לא.
את אומרת שאולי חכמים שירבבו את הפסוק הזה פנימה?חוני המעגל פינות
זה נכון ביחס לכל פסוק. באופן כללי לפי ההיגיון הזה אין סיבה לקיים שום ציווי.

אולי חכמים דחפו את זה...
ברור שלא כל בן אדם שיגיד לי משהו אני יקשיב לו, נכון?רצה לאש

השאלה היא מי נחשבים חכמים עם סמכות לקבוע דברים.

תסבירי לי איך את מפרשת את הציווי...חוני המעגל פינות
תסבירי לי איך את מפרשת את הציווי...חוני המעגל פינות
..רצה לאש

"כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם בין דין לדין ובין נגע לנגע דברי ריבת בשעריך" ו "ובאת אל הכהנים הלוים ואל השפט אשר יהיה בימים ההם"

 

הדיבור פה הוא א. לא לגבי מצות חדשות אלא לגבי שפיטה (האם הנגע הזה הוא צרעת לפי הכללים שכתובים בתורה, לפי ההיכרות של הכהן\לוי\שופט) ב. לא כל תלמיד חכם יכול לשפוט. כהן לוי או שופט. אני לא חקרתי אבל מניחה שיש הגדרות גם מי יכול להיות בתפקיד הזה.

 

 

הפסוק הזה מדבר על פסיקת דין במקרה של ספק. לא הגדרה מחודשת של כללי ההלכה.

א. לא יודע מאיפה לומדים שחכמים צריכים לעשות סייגיםחוני המעגל פינות
אני חותם לך שיש מקור.


ב. אוקי ומי אלה? החכמים שקיבלו את המסורת מרבותיהם.
מגניב שהשרשור הזה עדיין פעילסביון
אבל בטפטופים. הוא עוד לא מספיק שרשורפלצת
הבעיה היאחוזר

שאני יודע שהוא קיים

כאילו אני לא אצליח באמת למחוק את קיומו מהראש והרגשות שלי

ואז

יש את תורתו ומצוותיו

ואם לא

אז שאלות פילוסופיות

שבסופן 

הרבנים תמיד צדקו וכל מה שהם השתילו לי

ואז הבחירה לצאת

לשחרר מהכל

תמיד תהיה מלווה באשמה. 

ואז זה כבר לא שווה את זה

ואז אני נשאר באותו מצב

לופ.

מה דעתכם על הסיפור של הנובה והדתל"שים שם?זיויק
מה היה?נעמי28
היו שם הרבה דתל"שיםזיויק
חלק על הרצף
נו ו?נעמי28
באסון מירון היו רק חרדים ובשואה נספו קהילות שלימות של יהודים מאמינים כולל אדמורים.


השאלה אם לדעתך זה האיר זווית בלתי מוכרת לציבורזיויק
ואם יש לך תובנות מזה
לא ראיתי התייחסות מיוחדתנעמי28

למגזר שממנו הגיעו.

אני לא חושבת שנכון לקשר בין רמה אמונית ודתית לבין אסונות.

לא היה הקשר כזהזיויקאחרונה
שימי לב שזו פרשנות לשאלה שלי ולא גוף השאלה
שאיבדתי ואיבדנו אנשים נהדריםruthi
והקהילה שלנו חסרה היום את האנשים האלה. 
ברורזיויק
הי"ד
איבעיא להוימח שם עראפת
מה גרם לכם לדתל"ש? וכשהחלטתם לדתל"ש, מה עשיתם? מה הייתה 'שבירת הקערה' שלכם?
איך אתם מסתדרים עם אלולהגיבן מנוטרדהם

תשובה סליחות וכו' ועם כל המחשבות והרגשות בלב?

כבר אין לי אותםנעמי28

השנה לא (או עדיין לא) התמודדתי עם הרגשות האלה.

כנראה הזמן עושה את שלו, ויותר ויותר ברור לי שהסליחות הן לא כלפי ה' או ביחס למצוות.

אני גם לא מאמינה במצוות או שמישהו בודק אותן, וכל הצ'ק ליסט הזה לא בשבילי ומרגיש לי קטנוני .


אם כבר אווירת סליחה אז יותר ביני לבין עצמי והסובבים אותי, לא כלפי אלוקים.

למה בעצם?אדם 12
מצחיק ממשמאן דאמר
השבוע בדיוק לא היה לחברה מניין אז הם ביקשו ממני להשלים ולא היה אף אחד שיודע לעלות חזן אז עליתי חזן סליחות ומנחה 
חזק!הגיבן מנוטרדהםאחרונה
נראה פורום פעיל יחסיתמקפיצים נטושים

לכזה שלא מופיע בתפריט הראשי.
בעז"ה תכף תשובו , טוב לראות שלא כותבים פה הרבה...

טוב לי יום בחצרךהגיבן מנוטרדהםאחרונה
..דתיה?
עבר עריכה על ידי דתיה? בתאריך כ"ג בתמוז תשפ"ה 17:09

.

 

 

כנראה שלא🤭פשוט אני..
התייאשה מהרהגיבן מנוטרדהםאחרונה
או שטעתה בנו
כל כך עייפה מלהחזיק את הכללביטה

בא לי כבר לשחרר.

לתת להכל לקרוס.

להישיר מבט אל המציאות ולהפסיק להתחבא. 

מבין את הקושימתנחל חייכן
הרצון להשתחרר...
נשמע קשה ❤️נעמי28אחרונה
מה מונע ממך לשחרר? מה יקרה אם הכל יקרוס?
איזה חג מוגזםנעמי28

סיימנו עכשיו סדר שני.

מעדיפה פעמיים כיפור מאשר פעמיים ליל הסדר😶

יו'ט שני של גלויות?משה
אוי ואבוי
ממש קשוחמתנחל חייכן
הבן שלי כשהיה באוסטרליה באמת סיפר שהלילה השני יותר ארוך
זהו כמעט נגמרנעמי28
הצעת חוק -  אם החג מתחבר עם שבת, אפשר לוותר על החג השני.


תודה לאל שיש את מי לארח.

אי אפשרהגיבן מנוטרדהם

לעשות רק יום טוב אחד?

אתם ישראלים לא?

לא, בעלי לא.נעמי28
וזה לא מעבר לזמן קצר.
ואיי איזה באסההגיבן מנוטרדהם
שככה חווית את זה


תאמת אני ניסיתי לקחת בכיף את ליל הסדר והכנתי להם קסמים על עשר המכות אז היה ממש כייף ומצחיק


אפשר גם להגיד לבעלך להריץ קצת להבא שיעבור יותר מהר ובשמחה

נשמע כיף!נעמי28אחרונה
כן, יש לנו שנה לחשוב על דרכים יותר טובות לעבור את זה.

אולי יעניין אותך