האם המטרה של בתי חב"ד זה לחזק את הקהילה היהודית בחו"לחסדי הים
באופן זמני במטרה להביא אותם לארץ, או שהם שואפים לבנות שם קהילה מפוארת ויציבה עד שיגיע המשיח והוא יביא אותם לארץ?
בית שמגדלים בו תורה, תפילה וגמ"ח.בא לי בירה
השאלה אם הם מנסים לדחוף כמה שיותר יהודים לעלות לארץחסדי הים
גם אם יחלש הבית חב"ד שלהם, או שהם מנסים להקים בית חב"ד חזק וקבוע וסומכים על המשיח להביא אותם לארץ?
לפי מה שאני קורא ויודע כל הרעיון הוא לעזור ליהודיםבא לי בירה

כאן ועכשיו 

מניסיון אישי,בוז
לא דוחפים אף אחד לשום דבר.
מי שרוצה- עוזרים לו.

בדרך כלל בבתי חב''ד שהייתי בהם רוב האנשים גרים בארץ ממילא.

(כשיצא לי אישית לשמוע אנשים שמתלבטים בנושא בוודאי שהמלצתי להם לעלות. היו גם כמה שעזרתי להם למצוא מקומות לימוד ומגורים)
ככל הידוע לי, לחב"ד אין עיסוק מעשי בעליה לארץק"ש
חייב להיות אחד מהשניים?ימ''ל

אולי פשוט לתת מענה רוחני למי ששם, בלי כוונה להעלות אותו לארץ או להשאיר אותו שם.

בדיוקבוז
@חסדי הים לא הכל אינטרסים כל הזמן
בעיניי להעלות אנשים לארץ זה לא אינטרס, אלא חובה מהתורה.חסדי הים
אהבוז
בוודאי שרוצים שכולם יעלו לארץ, אבל זה לא בראש סדר העדיפויות בבית חב''ד. לפחות ממה שידוע לי
יש הרבה נ"מ. הנה כמה מהם:חסדי הים
1. יש אדם שיש לו יכולת ארגונית גבוהה, והוא תורם המון לקהילה, והוא בא לשליח ואומר לו שהוא רוצה לעלות לארץ.
2. בא תורם לשאול אותו למי לתרום לקהילה שבלעדי התרומה שלו יכנס לנזקים חמורים או לתרום לכולל בארץ.
3. האם השליחים מדגישים במסר הרוחני את החובה והצורך של העלייה לארץ.
חב״ד, וכל זרם חרדי וחסידי אחר, אינם מ-״חובבי ציון״קרן-הפוך
אינם פועלים לעידוד העלייה לארץ ישראל.
לא מסכים עם הקביעהימ''ל

בכל אופן הבעש''ט וגדולי תלמידיו (כמו גם הגר''א ותלמידיו) חשבו אחרת.

לא רלוונטי. אני מכוונת מאז התעוררות הציונות בסוף המאה ה 19.קרן-הפוך
מה בדבר קרן הישוב של אגודת ישראל?בא לי בירה

מה בדבר החסידויות שעלו לארץ עוד לפני השואה?

הם לא יודעים על מה הם מדברים...בוז
אדמו''רי חב''ד ישבו בכלא באשמת סיוע ליהודים בישראל.
^^^ לא כל שכן אלו שהעתיקו את בסיסם לארץ עוד לפני השואהבא לי בירה

ישיבת סלבודקא ועוד ישיבות ליטאיות

 

חסידויות כמו גור, רוז'ין לענפיה;

אפילו תולדות אהרן ומונקאטש האנטי ציוניות הקיצוניות.

יש הבדל בין לסייע ליהודים שגרים בארץ לבין לעודד עליהברגוע


לסייע ליהודים שגרים בארץ זה לסייע לישוב הארץבא לי בירה

אולי זה לא בעדיפות ראשונה (אחרת היית עולה בעצמך)

אבל גם לא מנותק ממצוות ישוב הארץ.

מוסיףימ''ל

וגם בהפיכת מקום בחו''ל למרכז רוחני עולמי (כולל לבני ארץ ישראל) "בית רבנו שבבל" ולקרוא לו "מקום המקדש" יש אמירה.

 

(אגב שרשור אחר @צ'יאל)

הגיוניבוז
לא הייתי בבית חב''ד קהילתי עדיין, רק למטיילים, ושם ממילא כולם ישראלים כמעט, לכן אני לא יודעת להגיד.

אבל יודעת שכן מעודדים לגור בארץ הקודש, להישאר בה ולשמור עליה. כמו שהרבי אמר בזמן מלחמת המפרץ לאנשים שרצו לברוח שארץ ישראל היא המקום הבטוח ביותר, כי עיני ה' בה מראשית השנה ועד אחרית השנה.

יש הבדלברגוע

הרבי אמר לאנשים לא לברוח מהארץ, אבל האם הוא עודד אנשים לעלות לארץ?

הוא העביר שיחות על חשיבות העליה לא"י?

עד כמה שידוע לי לא.

וגם מי שבא לשאול אותו האם לעלות לארץ התשובה הייתה לא חד משמעית.

על חשיבות העלייה לא...בוז
אולי כי קיבוץ גלויות לא אמור להתבצע בשלב הזה
אוקי, זה בדיוק הנושא כאןברגוע


זו כבר אמירה משמעותית (ומצערת)ימ''ל

מאמין ומקווה שהיא לא משקפת את עמדת הרבי.

 

@חיה רוז?

לא אז, היום כבר כן.בוז
על העלייה מרוסיה הרבי אמר שזה מעין קיבוץ גלויות.

ובאמת תדברו עם חבר'ה שיותר מבינים בזה ממני

המספר טלפון עדיין זמין אם תרצה
אני לא מבין ברבי, אבל אם המשיח אמור לקבץ גלויותחסדי הים
לפי הרמב"ם, ומשיח עדיין לא התגלה אז לא שייך לפי שיטתם קיבוץ גלויות.

כמובן שאנחנו סוברים כירושלמי במעשר שני שיהיה קיבוץ גלויות לפני ביאת המשיח. גם זה משמע מהפסוקים.
יש כאלו שתרצו שיהיו שני שלבים בקיבוץ הגלויות.

קשה להבין בנסתרות, על כל פנים אם פותחים ספר כמו 'אם הבנים שמחה,' הוא מוכיח בראיות חותכות את החובה בימינו לעלות כולנו לארץ ישראל ולהתיישב בה.
האמת היא שקיבוץ גלויות לא קשור לענייןימ''ל

קיבוץ גלויות הוא תוצאה, לא משהו שמגדיר את המצווה.

מצוות יישוב הארץ הייתה קיימת מימי יהושוע ומעולם לא פסקה, הגלות לא ביטלה אותה (וממילא התגלות המשיח לא מחזירה אותה) וזה גם בא לידי ביטוי בפסיקה (למשל "הכל מעלים לארץ ישראל").

יש את הרובד של המצווה הפרטית שלא בטלה,חסדי הים
רק היה בזה אונס בזמנים מסוימים בגלל קושי הדרכים והרעב בארץ (כל בו).

לפי דעתי יש גם חובה מעבר למצווה הפרטית, וזה שהשיבה לארץ ישראל מקרבת את הגאולה, כמו שכותב הרב אלקלעי, ה'אם הבנים שמחה' ועוד ספרים בסגנון.
ובאמת היוצאים מהכלל הללו מעידים על הכלל - שהיו אנטי.קרן-הפוך
אז אני מבין שבעיניך קרן הישוב של אגודת ישראלבא לי בירה

ישיבת סלובודקה, חסידות גור הענקית, רוז'ין, מונקאטש ותולדות אהרן

הם כולם שוליים ביחס לאותו כלל חרדי.

 

וכמו שאמרו פה כמה פעמים - יש הבדל בין יחס לציונות לבין יחס לישוב הארץ

וכל שכן ישוב הארץ בגופך ממש.

אה, ברור שהחרדים (וחב''ד) אנטי ציונותבוז
אבל אף אחד מהם לא אנטי ארץ ישראל! מה קשור ציונות לארץ ישראל בכלל.

/יורד לבונקר/
צריך לסייג, קשה לומר על אדמו"רי רוז'ין שהם אנטי ציונייםבא לי בירה

ולא רק לגביהם.

 

פוניבז' למשל שמניפים את דגל ישראל בכל יום העצמאות,

אמנם לא ציוניים אבל בטח לא אנטי.

(כמובן תוך הסתייגות שהרב שך זצ"ל היה אנטי ציוני)

שאלו על עידוד העלייה לארץ ישראל. עידוד העליה קשור לציונות.קרן-הפוך
ה"אמרי אמת" היה מתנגד חריף לציונות אך הוביל את אגודת ישראלבא לי בירה

לפעול למען עליה לארץ וחיזוק ההתיישבות החרדית

 

אברהם מרדכי אלתר – ויקיפדיה

אם העלייה היא בקטע ציוני אז לא מעודדיםבוז
וגם על העלייה עצמה לארץ, יש על זה פחות דגש אצלנו
ציונות קשורה לעידוד עלייה, עידוד עליה לאו דווקא קשור לציונותימ''ל


המושג 'חרדים' כפי שהוא נתפס היום ו'חסידים' אינו זהה בכללק"ש
לפני קום הציונות הרשמית, חסידים רבים ובעיקר מהגרעין הקשה שסבב את הבעש"ט, המגיד ותלמידיו - רבים עלו לארץ, וודאי שבפרופורציה לכלל העולים, הם היו הרבה מעבר לאחוזם באוכלוסיה.
גם בחב"ד מהדור השלישי ואילך - רבים עלו ובמיוחד מצאצאי אדמו"ר הזקן.
אמנם מהקמת הציונות חב"ד התנגדה בצורות שונות לציונות. עד השואה התנגדו לגמרי כמו בחוגי סאטמר (ובעצם הקדימו אותם), אחרי השואה הם מפצלים בין התנהלות בפועל שדי משתפת פעולה (הרבה יותר מחוגים חרדיים אחרים) לבין הסתכלות רעיונית שמתכחשת לזה שמה שאנו רואים הוא גאולה.

בכלל החוגים החסידיים, היו אדמו"רים רבים וחסידים רבים עוד יותר שהיו ציונים. רוב מייסדי הפועל המזרחי היו חסידים ואפילו צאצאי אדמו"רים מדורי דורות. (במידה מסוימת הפילוג של 'הפועל המזרחי' מ'המזרחי' היה על רקע פער בין תנועת האם שהובלה ע"י ליטאים וייקים לצעירים מרקע חסידי)

אחרי קום המדינה עוד בלטו אדמו"רים ציונים כמו הוסיאטן ואחרים. בהמשך כמעט כולם 'יישרו קו' או לכיוון הציוני שפחות מדגיש את הצד החסידי (וודאי במובן של רבי וחסידיו), או לכיוון החרדי הלא ציוני.
זה רלוונטיימ''ל

כי זה מראה שהנקודה היא לא העלייה או אי העלייה לארץ אלא השותפות עם הציונים החילוניים, ובאמת היו שעשו את ההפרדה ועלו בלי קשר לציונות.

 

ובקשר לחב''ד: מסופר שראשי תנועת ביל''ו (ר"ת (בית יעקב לכו ונלכה") ניסו לשכנע את האדמו''ר הרש''ב לעלות עם החסידים לארץ, הוא ענה שאם זה היה "באור ה'" הוא היה מצטרף.

נכון. אבל אם ממשיכי דרכםנאור97
של הגרא והבעשט היו הולכים בדרכם עד הסוף הייתה קמה פה מדינה יהודית דתית. ולפני 1948. בימים שעוד רוב העם או לפחות הרבה ממנו היה שומר תומ"צ.
הכל היה נראה אחרת.
לצערנו זה לא קרה. ולכן המדינה הוקמה בעיקר כתוצאה מהתעוררות לאומית ולא מהתעוררות לאומית-דתית.
הפלגים הציוניים שהיו גם חרדים היו מועטים והוקמו והלכו בעקבות ועם הפלגים החילונים או נמנעו לגמרי מלעלות בגללם.

ולמה באמת החסידים והמתנגדים של אז לא עשו את זה?
בגלל מנטליות גלותית של פרישות מהעולם כמה שאפשר. להקים מדינה זה קשה ומפחיד והכי גרוע-חומרי (ולא השתנה הרבה בין גישתם אז לגישתם היום).
לא מסכים, השאלה היא לא מי רוב הישוב אלא מי יוזם הקמת מדינהבא לי בירה

והתשובה היא שהסוציאליסטים ומפלגות הפועלים הם אלו שיזמו ברמה הפוליטית.

 

גם כך רוב העולים בחמשת העליות לפני קום המדינה היו דתיים ושומרי מסורת.

אבל לא היתה להם תודעה פוליטית מפותחת כמו אצל הסוציאליסטים.

 

הם אפילו לא שלטו בלעדית במוסדות הציוניים הבין לאומיים (ההסתדרות, הוועד הפועל)

אבל כן פוליטית בישוב היהודי בארץ.

לגבי התחלת דבריךנאור97
זה בדיוק מה שטענתי- שומרי התומ"צ לא יזמו לפני. היה צריך לחכות לכל התנועות הסוציאליסטיות שיעשו את זה ולהיסחף אחריהם.

לגבי זה שרוב העולים היו שומרי מסורת- נכון. אבל הם לא היו אדוקים כמו החרדים. ולכן נסחפו והתחלנו בהמשך.

וזה לא רק שלעולים האחרים לא הייתה תודעה פוליטית מפותחת כמו הסוציאליסטים. הם גם לא עלו ממניעים ציוניים, אלא בעיקר ממניעים כלכליים ובגלל האנטישמיות.
זה לא שהם לא יזמו את העליהבא לי בירה

היו המון יוזמות עליה, ומבחינה מספרית החרדים לאו דווקא נפלו

מהסוציאליסטים באותן חמש עליות

 

 

מסכים, העליות הרביעית והחמישית התאפיינו כעליות בורגנים.

הפלג הבורגני בציונות הפוליטית - הציונים הכלליים - העדיף את

העשיה הדיפלומטית והעירונית על פני התבססות בפוליטיקה

של הוועד הלאומי.

אני לא בקי כמוךנאור97
אבל אני חושב שצריך לחלק בין חרדים מהדור הישן (מזרח אירופה) שעליהם אני בעיקר מדבר לבין חרדים מודרנים יותר (מערב) שהם אלו שיותר עלו אז. בעליה השלישית לדוג' שרובה הייתה ממזרח אירופה היו 40% חלוצים חילונים וא"כ החרדים מהדור הישן שעלו אז לא היו רבים כ"כ. בעליות שאח"כ רוב העולים היו כבר ממערב אירופה וממילא פחות "חרדים" במובן האידיאולוגי וההשקפתי.

ועובדה שהיו המון קהילות חרדיות "אותנטיות" שנספו בשואה למרות שהם היו לפני כן בתקופה שהיה קל יותר לעלות כבר. זה כן אידיאולוגיה ברמה מסויימת.
אני מדבר על חרדים קלאסיים. על ישיבת סלבודקה שעלתהבא לי בירה

בשנות העשרים על ראשיה ורבניה

 

על רבנים גדולי ישראל כמו ר' יהושע מקוטנא, האדר"ת, הרידב"ז,

ר' איסר זלמן, רי"צ דושינסקי ועוד

 

על חסידויות נכבדות - רוז'ין לענפיה שהתיישבה למשל בת"א

על חסידות גור - בראשות האמרי אמת מראשי אגודת ישראל שפעל

בכל כוחו לעודד עליה, ביקר רבות בארץ ועלה לבסוף

 

על בני ברק שיסדו בשנות העשרים חסידים פולנים בראשות גרשטנקורן

על שכונת נחלת יצחק בתל אביב שיסדו חרדים ליטאים תלמידי ה"בית יצחק"

ועוד ועוד

נכון אבל זה עדיין מיעוט ביחס לכלל הציבור החרדינאור97
אני שוב חוזר: א. זה לב החרדיות. ב. רוב הציבור לא חרדי.בא לי בירה

ג. רוב הציבור בעל-בתי וקשה לו מדי לעזוב לארץ שהסכנה בה לא פחותה.

אפשר להתרושש רק מעצם הניסיון לעלות.

 

כשאתה מצפה מהרבנים להצליח להעלות אחריהם את קהילותיהם מתוקף

הבנה דתית גאולית אתה לא לוקח בחשבון את השכל הבעל-בתי בזמנים של

התעוררות מודרנית באירופה.

 

ועדיין כמו שציינתי היו הצלחות גדולות מאוד.

מבין. אבל עדיין אני חושבנאור97
שקומץ אידיאליסטי היה יכול לסחוף אחריו את השאר יותר. אם לא אותם אז את הילדים שלהם שאין להם מחוייבות לפרנס.

אנחנו לא חולקים שחור לבן כמובן. היה שטח אפור שהיה יותר אפשר להשפיע בו לדעתי.
הקומץ האידאליסטי הזה היה קיים - ישיבות וחסידויות.בא לי בירה

הם ניסו ככל יכולתם לסחוף - ומה נעשה שהיכולת היתה מוגבלת.

 

עולמם של ראשי הישיבות, האברכים, האדמו"רים והחסידים עדיין רחוק

מעולמו של בעל הבית בעיר אירופית מודרנית.

טוב. אם אתה אומר מידע ולא מתיאוריהנאור97
אז אין לי כמובן מה לחלוק עליך.
אגב, גם מבין ה'ציונים', רק מיעוט עלו.אדם כל שהוא

[ציונים- כאלה שהזדהו במוצהר עם התנועה הציונית].

וגם התנועה הציונית עצמה, לא ממש דגלה בעלייה המונית מיידית, שתציף את הארץ באוכלוסיה שלא ברור שיש דרך לקלוט אותה.

[ז'בוטינסקי כן, כי הוא הבין שיהדות אירופה בסכנה, אם כי, גם הוא ככל הזכור לי לא חשב על השמדה].

והערה נוספת - אנחנו מדברים על שלב שיש הרבה מלאכותיותבא לי בירה

בכל ההגדרות הללו

 

היהודי הפשוט היה הרבה פחות פוליטי והרבה פחות משויך מהיום.

 

כשאומרים דתי = שומר תומ"צ, זה לא שהוא אמר הלל ביום העצמאות

ושלח את הילדים לצבא.

 

זה לא שבעל הבית הדתי הממוצע היו לו רבנים אחרים מהרבנים החרדים.

הוא פשוט היה המעגל השני מהבחינה הרוחנית ביחס לישיבות,

לחצרות החסידים (כשכמובן הישיבות דאז זעירות ביחס לישיבות של היום).

היה מגיע לרבי לפעמים ושואל את הרב שאלות בהלכה

כמו כולם (או שלא).

 

רב הישוב היה רב הישוב, ראש הישיבה היה ראש הישיבה, הרבי היה הרבי.

כמה כוח היה לאותם רבנים למשוך אחריהם קהילות שלמות ביום פקודה? 

שאלה לא טריוויאלית בכלל.

 

אמנם, היו אז כבר אגודת ישראל והמזרחי, אבל בלי הקשר הכל כך הדוק

לחיינו ברמת המוסדות ומסלול החיים כמו היום.

נכון אבל הקהילתיות אז הייתה מאודנאור97
חזקה. התעוררות קטנה של חלק מהקהילה הייתה עושה גלים גדולים.
בפירוש לא ברמה של לקום כל הקהילה לחסל את העסקיםבא לי בירה

וללכת לארץ שהיא אפילו פחות בטוחה מהארץ שאתה חי בה

בוודאי שלא בבת אחת אבל כתהליך כןנאור97
אני מתפעל מאלו שאפילו כתהליך עברו לארץבא לי בירה

מערים אירופאיות מודרניות ליברליות אל שלטון המנדט שמצדד בטרור הערבי.

לבוא בטענות על זה שלא עלו, כשכל הזמן שומעים על פרעות זה דבר שאני

לא מצליח להבין.

צודק. בגלל זה רק בעיות וצרות הצליחונאור97
לגרום להם לעלות.
וכמו שהגבתי לך עכשיו באמת לא האשמתי אלא ציינתי שלא הייתה תפיסת עולם שדחפה לעלות נגד כל ההתנגדויות.
פה אנחנו מסכימים.בא לי בירה


מקימי בני ברק למשל היו חסידי מרן הרב קוקק"ש
ממה שהביא "אור האורות" לא התרשמתי שגרשטנקורןבא לי בירה

היה חסיד של הרב קוק יותר מאשר של הרבי ה"אמרי אמת",

אין ספק שהיה מקורב מאוד ומבאי ביתו.

לא סותר, הוא היה מערי של הרב וציוני לא פחות ממה שהיה חרדיק"ש
גם חייב את תושבי בני ברק לתלות דגלים ביום העצמאות תש"ט...
יש נפק"מ היכן היה גידולובא לי בירה
שלא נשלול את מפעלו מהמקום ממנו צמח

זה שקיבל השראה מהרב לא אומר
שלכן נאמר שזה לא מצטרף לעשיה
החרדית בעניין
זה נכוןק"ש
אני חושב שאתה לגמרי טועה בחלוקה בין מזרח ומערב.אדם כל שהוא

כמדומני, שבתוך אגודת ישראל, דווקא העסקנים ממערב אירופה היו גורם שהתנגד יותר לעלייה, ואילו חסידי גור מפולין היו גורם הוביל את יוזמות העליה. גם הגורמים הארץ ישראליים באגודת ישראל, שבוודאי היו סמן קיצוני מבחינת 'פתיחות', תמכו בגדול בעליה.

היו גם ביהדות גרמניה האורתדוקסית תומכי עליה, וכשהמצב של יהדות גרמניה התדרדר בגלל עליית הנאצים, אז מי שיכל עלה, [וגם המוסדות הציונים נתנו באותה תקופה עדיפות לאשרות עליה ליהודי גרמניה].

 

אמנם ביהדות הונגריה, באמת היה שילוב בין קיצוניות חרדית להתנגדות לעליה.

יתכן מאוד. זו הייתה השערהנאור97
אבל דרך אגב אגודת ישראל הוקמה רק ב1921 בימי העליה השלישית. העליה החרדית הגדולה מפולין הייתה בימי העליה הרביעית כמה שנים אח"כ. אנחנו מדברים על תקופה מאוחרת יחסית.

ואם אני לא טועה חסידות גור הגדולה לא מייצגת כ"כ את ההתנהלות של שאר החסידויות.
לגבי התקופות-אדם כל שהוא

העלייה הראשונה הייתה ברובה הגדול של יהודים שומרי מצוות.

גם חלק גדול מהעלייה השניה - [אבל אז כבר החילוניים בלטו בהתיישבות]

הפגיעה הגדולה בישוב הישן במלחמת העולם הראשונה, ביחד עם העלייה השלישית שכנראה באמת הייתה בעיקר של חילונים, לצד כאלה שהגיעו לארץ והתחלנו,  שינו מאוד את האופי של ההתישבות בארץ.

 

אח"כ מגיעה העלייה הרביעית, שבתוכה הייתה העליה החרדית מפולין וכו'.

מאיזה שהוא שלב, הרכב העלייה הושפע לא רק במי רצה לעלות, אלא גם במדיניות לגבי חלוקת הסרטיפקטים, שלהנהגה הציונית היה כח משמעותי לגביה, והחרדים לא היו בראש סדר העדיפויות מבחינתה. [וגם הרביזיוניסטים לא].

אגודת ישראל נאבקה לקבל יותר סרטיפיקטים, שלדעתה היו מגיעים לה, בהתאם לחלקה ביהדות אירופה, והצליחה בצורה חלקית מאוד.

 

לא כולם הסכימו אז עם גור, אבל גור בהנהגת האמרי אמת הייתה הגורם הדומנינטי ביותר באגודת ישראל אז.

 

ואגודת ישראל הוקמה בתרע"ב, לפני השנה שהזכרת ולפני מלחמת העולם הראשונה, אבל אני לא יודע האם זה רלוונטי לנושא.

יישר כח. בספר שראיתינאור97אחרונה
היה כתוב 1921. כנראה התחלפו שתי הספרות האחרונות.

עוד סיבה להשתמש בתאריך העברי בו טעויות כאלה לא יכולות לקרות.. (הבנתי את רמיזתך..)
מסכים עם המסקנה, לא עם השיפוטיותימ''ל

נהרגו מאות רבות של חסידים ונמחקו משפחות שלמות ממחלות ובמפולת ומשאר מריעין בישין, לכן רבים מהם התייאשו מלעלות ואפילו חזרו לאירופה. לא היו להם האמצעים והטכנולוגיות שהיו לאנשי העליות מאוחר יותר. זו הסיבה העיקרית לחוסר ההצלחה שלהם ולא בגלל שלא הלכו בדרכי רבותם או היו גלותיים.

ולא עוד שהרבה רבנים ואדמו"רים רצו לעלות ארצה וניסו כמה פעמיםבא לי בירה

אבל לא התאפשר להם וגם נותרה המחוייבות לקהילה שלא עלתה אחריהם.

(רוב גדול של הקהילה זה לאו דווקא המעגל הפנימי של החסידים או תלמידי הישיבה

אלא כמובן בעלי הבתים ומשפחותיהם שהם צריכים לפרנס)

 

וזה לא שהסוציאליסטים הצטיינו דווקא בהעלאה של קהילות שלהם לארץ יותר מאשר

קהילות של דתיים ושומרי מסורת.

 

מכל העם היהודי, רק לסוציאליסטים היה עניין בהובלה פוליטית של היישוב בארץ

ממניעים של הגשמת האוטופיה הסוציאליסטית (לאור מקורות ישראל - יותר או פחות,

תלוי על איזו אחת מתנועות הפועלים מדברים)

 

אז מה הפלא שהם בנו את המוסדות והם בנו את הישוב לאור האידאולוגיה שלהם

כן אני יודע את זה.נאור97
אבל אם אכן זה היה בוער בהם הם לא היו מפסיקים לנסות אח"כ כשהמצב השתפר.
ולא היו מוותרים על מצווה חשובה בגלל שחילונים משתתפים בה (אני מבין את הכאב על שהיה להם על ההתחלנות). לכן אני לא חושב שאני טועה בניתוח כ"כ. זה כן נבע מהשקפת עולם ברמה כלשהי כמו שתיארתי. החיבור לארץ אצלם היה רק בגלל שזו מצווה ולא גם בגלל מניעים לאומיים וטבעיים כמו אצל שאר הפלגים כמו שצריך להיות (בדומה לנשיאת אשה שבודאי לא צריכה להיות רק כי זה מצווה).

ואגב, דרכו של הגרא הפסיקה להיות הדרך הרווחת בקרב הליטאים מהרבה בחינות. לגבי דרכו של הבעשט אצל החסידים אני לא כ"כ יודע.
באיזה שלב קריטי הפסיקו קהילות חרדיות חשובות לעלות לארץ?בא לי בירה


זה לא שהפסיקו לעלות ולא רצו. זה התודעהנאור97
שליוותה אותם (אני מדבר בעיקר על חסידים).
אסביר:
זה קשור למחלוקת הגדולה והעמוקה לגבי גאולה של "אחישנה"- האם אפשר למהר אותה למרות שעמ"י לא זכאי ע"י גאולה בדרך הטבע והעשיה-עליה לא"י, כדעת הגרא (וכפשטו של הפס' "בעיתה אחישנה"). או שפועלים להפוך את הגאולה ל"אחישנה" בצורה רוחנית (יכלו הנשמות שבגוף. דהיינו יתוקנו- חזרה בתשובה) כי זה או בעיתה או אחישנה. א"א למהר תהליך רוחני ע"י פעולה גשמית.
לכן האוטופיה של עליית עמ"י לארצו כמו בעבר שאמורה להיות אוטופיה לא פחות חזקה ממימוש אוטופיה סוציאליסטית, לא כ"כ תפסה אצל החסידים. העליה הייתה מטעם מצווה וקדושה ולא מטעמים גאוליים.


@ימ''ל
אני מבין את הטענה, והשאלה שלי באיזה שלב בפועל נפסק זרם העליהבא לי בירה

בהיסטוריה לפי מה שלמדתי היו ניסיונות חרדיים גדולים ומיינסטרימיים

של התיישבות בארץ באופן רציף מאז סוף המאה ה-19 לפחות

 

 

לגבי הטענה שהעליה מטעמי קיום מצווה ולא גאוליים? מסכים איתך.

אבל לו אותם הצדיקים בדיוק היו עולים מטעמים גאוליים זה עדיין לא אומר

שהם היו אוחזים במושכות ההנהגה על פני הסוציאליסטים.

 

חשוב להבין שהמרקסיסטים והסוציאליסטים היו כוח עולה פוליטי בכל

העולם המערבי בשנות ה-20 וה-30.

היתה להם גם תשוקה וגם תיאוריה פוליטית מפותחת (מופרכת ככל שתהא)

שאיש מכל תנועה רעיונית אחרת לא התחרה איתה.

 

ולא עוד אלא שגם האידאולוגים של התנועות העולות המתחרות (פשיזם למשל)

או שהיו סוציאליסטים ששינו גישה או שקיבלו השראה מהסוציאליזם ובנו את

השקפותיהם על בסיס זה.

שאפו גדול על הידע. אולי העליה לא נפסקהנאור97
אבל הייתה יותר טפטוף.
הרוב הגדול נשאר בחו"ל.

זה לא עניין שצדיקים יעלו וידחפו את כולם כי אם הצדיק עושה זה מושך את כולם.
זה מתקשר למה שכתבתי לפני. אם הייתה כמיהה לא"י מסיבות גאוליות אני חושב שזה היה מושך הרבה יהודים. תשוקה ותיאוריה לא פחות משל הסוציאליסטים.

לגבי כח פוליטי שלא היה להם, נכון. זה בדיוק מתכתב עם זה שהיהדות הגרעינית אז פחדה מעולם החול ולא לקחה חלק בתנועות החדשות (הרי זה לא שכולן היו מופרכות לגמרי) ולא בהשכלה.
אבל אם היו מחליטים לעלות כי זה יביא את הגאולה בוודאי שהיו משלבים כוחות עם התנועות האלו בפעילות למען העליה (דבר שעשו יותר הרבנים הליטאים למיטב זכרוני).
אני מסכים איתך שאם היתה כמיהה גאולית היה אחרתבא לי בירה

(אבל מה לעשות שלא היה עיסוק בתיאוריה מדינית אצל החרדים!

איך תבנה מדינה? איך תבנה פוליטיקה? אי אפשר מאפס)

 

 

הבעיה היא שכמיהה גאולית בקרב ציבור רחב היא תוצאה,

פרי של עבודה מסויימת.

היא לא דעה, שפשוט מספיק להחזיק בה וזהו.

 

מי היו מחליטים? הרבנים?

ה"אמרי אמת" החליט שהיהודים צריכים לעלות ארצה,

זה לא גרם לכך שלמחרת היום כל חסידות גור עלתה.

וגם לא אחרי שבועיים או שנתיים.

בדיוק. לא האשמתי אותםנאור97
אלא הסברתי מה מנע מהם להשקיע בזה. אם הייתה דעה אחרת בעניין היו משקיעים ומתכוננים יותר בכל המישורים.

דרך אגב, זה אחד הדברים המתסכלים בחיים לדעתי. שרק אחרי מעשה מבינים שטעינו בשוגג בדרך. לא שמנו לב לרמזים המטרימים ולא חשבנו מספיק לעומק.
לדעתי זה יותר חכמה לאחר מעשה מאשר רמזים מטרימיםבא לי בירה

זה לא שמישהו זיהה את האסון ומישהו אחר לא.

היו גדולי עולם שכןנאור97
כמו הגר"א. כמו הרב קוק.
וכאן השאלה האם גדולי ישראל החרדים עמלו להעלות לארץבא לי בירה

והתשובה היא כן.

 

אי אפשר להאשים את כולם שלא השתכנעו מיד בתורה מורכבת ועמוקה

ולא מובנת מאליה כמו זו של הרב זצ"ל.

האם ניסו ממניעים אחרים? ניסו בכל כוחם.

צודק במאה אחוז. זה בדיוקנאור97
מה שמתסכל אותי. שכאילו לא הייתה להם ברירה אחרת אלא "לטעות"..
איזה שטויותבוז
לא חובבים ציונות, מאד מאד מאד חובבים את אה''ק
וכמובן שהטעות זועקת יותר מכל - ביחס לכל גדולי היהדות הספרדיתבא לי בירה


(במחכ"ת זה קצת כמו לשאול האם אתרוג זה כדי לשמור שבת.בא לי בירה

כשמישהו מקיים מצווה אני לא שואל איפה זה ביחס למצווה אחרת)

לא בדיוקימ''ל

אני מסכים עם ההנחה של @חסדי הים שמי שחשובה לו היהדות (ולהם לכאורה אכפת) צריך להיות אכפת לו גם מיישוב הארץ. התורה היא תורה אחת ומי שמחזק קיום מצוות באופן כללי אמור לחזק כל מצווה, במיוחד את המצווה הזו שנאמר עליה שבלעדיה כל המצוות הן בבחינת "הציבי לך ציויינים".

מסכים איתך.בא לי בירה


אין לי ספק שחב"ד מחזיקים ממצוות יישוב הארץ. איןחסדי הים
לי ספק שחב"ד מקרבים יהודים בצורה נפלאה.
הענין היחיד הוא כשאתה מבסס קהילה בחו"ל זה יכול לעכב את העלייה לארץ. (הבאתי כמה נ"מ לעיל).

כשהייתי צעיר בחו"ל, אז אחד השיקולים של ההורים שלי לעלות לארץ זה היה החינוך שלנו, כי גדלתי במקום שנחשבת קהילה קטנה, ולא היה שם חינוך ברמה גבוהה כמו בארץ.
עכשיו, אני לא אומר שבגלל זה בכוונה שבית חב"ד לא ינסו להקים בתי חינוך, כי יש אנשים שבמילא לא יעלו לארץ, אבל כן שיחנכו אנשים שבחו"ל זה ארעי ובעיקר לעלות לארץ ישראל.
אתה מקיש מהמקרה שלכם, משפחה שומרת תומ"צמשיח נאו בפומ!
למקרים של יהודים רבים אחרים, שלצערנו זה לא המצב, וזה לא נכון..

יש יהודים שלא יודעים כמעט דבר על יהדותם, ואם לא השליחים שהיו שם כדי לקרב וללמד אותם מה זה להיות יהודי, מהכי בסיס, ולתת לילדיהם חינוך יהודי, הם היו מתבוללים כבר מזמן

המטרה היא לא להקים קהילות בחו"ל.
המטרה היא לעזור לאותם יהודים שנמצאים שם.
ואם יש יהודים שכבר שומרים תומ"צ וגם בארץ ימשיכו לשמור, אדרבא, שיעלו לארץ ישראל

זה לא שחור לבן. יש הרבה ישראלים מסורתיים שסומכים על חב"דחסדי הים
כאילו עוגן של יהדות שהולכים אליו כל כמה זמן ולסמן √, וממשיכים לאכול נבלות וטרפות ואפילו להתחתן עם נכריות. אם לא היה להם את הכאילו עוגן הזה, הם היו מרגישים חוסר וצמאון ליהדות וחוזרים לארץ.

בארץ אם אתה מסורתי, הרבה יותר קל לשמור מצוות. אתה לא צריך להתאמץ לאכול כשר, כמעט כל הבנות שתהיה בקשר איתם הם יהודיות.

בימינו, בחו"ל אתה בסיכון הכחדה רוחנית.
יש לי מלא קרובים שממש התבוללו. חב"ד לא הציל אף אחד מהם. הכמעט יחידים ששרדו (לפחות מהצד של אבא שלי, וגם קצת בצד של אמא שלי) הם אלו שעלו לארץ.
לא זה ולא זהמשיח נאו בפומ!
המטרה היא לעזור לכל יהודי בגשמיות וברוחניות.

לקרב אותו לקב"ה, לתורה ומצוות
לתקן עולם ולהכין אותו למצב של גאולה
לחזק יהדות בכל מקום שהואמושיקו

עד ההתגלות המליאה של מלך משיח שיגיע ויאסוף את כולם לאה"ק

חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
^^^פ.א.אחרונה
לאמיצים בלבדזיויק
אתם מחזיקים פה פצלשים? [אני לא]
מי שאמיץoo

לא מפחד לדבר בשם עצמו

וכנראה לא פותח פצלש

לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
נשקול🙂
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
#גם_פצלשים_בני_אדם@


כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ

אבל היום אני כבר רק מפה כמעט

ולא כ"כ משתמש במקורי

כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
בעוד אני כיוונתי לכלל משתמשי הפורום. קפיש?
לאנפש חיה.

היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו

לפני הרבה שנים

יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
הבעיה שהוא תמיד מנצח בויכוחים.
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוט
בערךמבולבלת מאדדדד
יש לי כמה שפתחתי כל פעם לשאלה ספציפית. אבל הם לא פעילים (ואני לא זוכרת את השמות שלהם בכלל😂
לאארץ השוקולד

מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש

אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד

אוי, עלית עלינו🙈

@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?

אופס🫢מבולבלת מאדדדד
אני חושבת שנעבור להשתמש רק בפצלש השלישי שלנו, @די שרוט
רעיון טוב💪ארץ השוקולדאחרונה
נקווה שלא יזהו
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי

אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.

אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח

מעניין ממה זה נובעזיויק
האם פצלש בניקים נובע מפיצלוש בנפש? 🫢
זהו?זיויק
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עליאחרונה

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

מנייני קרליבך ברחבי הארץשפתותנו שבח

בס"ד

 

שלום וברכה אני מחפש קישור לרשימה הכי מקיפה של מנייני קרליבך או אם מתאים לכם מי שמכיר אשמח שיפרט פה בשרשור

מה שאני מכיר בירושלים יש כמה  קריית משה (שגם בבוקר קרליבך שזה מיוחד יפה וקצת ארוך) , 
כמה בנחלאות מעיינות, קול רינה , בקטמון יקר , בכותל ואולי עוד כמה.
יש בגבעת שמואל את המניין המפורסם של לכו נרננה 
בצפת יש כמה אני מכיר את בירב שממש צפוף ומיוחד שם.
אני מכיר שיש הרבה  ישיבות שעושות קבלת שבת קרליבך  מרכז בית אל  רמת גן  מניח שיש עוד הרבה שאני לא מכיר.

מחפש קהילות נוספות  בערים ובישובים שעושות קבלות שבת קרליבך שיש אווירה של שירה חזקה ונוצר משהו מיוחד. 
ועוד משהו קצת יותר נדיר קהילות שעושות בבוקר מניין קרליבך כמו בקריית משה למי שמכיר . 
אשמח לשמוע.

וואי לכו נרננה מדהימים!!צע
במודיעין יש בבית הכנסת "איילת השחר"נפש חיה.אחרונה
חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
נגיד והשדר הוא "תבין לבד" כשזה באמת לא לגמרי מובן, או שמורגש שיש כאן משהו מעבר. מה עשיתם?
בטח, קרה ליפצלשי"ת

אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...

כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..

 

אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...

מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק

ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?

לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.

לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
אם רואים שאי אפשר לדבר- עדיף תמיד לקחת צעד אחורה.
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
מה שניסיתי להבין פה מכם זה אם יש ברירה כדי לא להשאר בפער עצוב כזה 🫥
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוטאחרונה


המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויקאחרונה
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולד

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

תודה רבה!הרמוניהאחרונה
לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

אולי יעניין אותך