
תחליטו האם אתם עם אלוקים או הווצאפ. שונאת אנשים עם תפילין על הראש ושיחת טלפון על האוזן

פעם כולם היו ככה, עשו הכל עם תפילין.
להיות עם תפילין כל היום זה המצב הרצוי מבחינה הלכתית. בעוונותינו, היום זה לא אפשרי.
פיצוחיתאני לא חושב שאמורים להתייחס לדת ולחיים כדברים נפרדים.
מה?
שם מדובר על לעבוד תוך כדי התפילה, לא להניח תפילין בזמן העבודה.
בלבישת התפילין כל היום וזה גם לא נראה כיוהרה, ואתה זוכר שאתה לובש תפילין, ואתה נקי, ולפי חלק מהדעות, אתה גם לא חושב מחשבות אסורות.
אם התנאים האלו לא מתקיימים אז עדיף להניח רק בשעת התפילה, ולא לעבור על מצוות בשביל הידור בלבד.
אבל אם כל התנאים האלו מתקיימים, אז זה הידור גדול . וזה בכלל לא ביזוי התפילין, אלא עשיית תפקידם.
ובאותה המידה אפשר לכעוס על אלו שמברכים ואז אוכלים. תחליטו, אתם עם אלוקים או עם האוכל?
בשניהם זה התעסקות בחיי שעה תוך כדי עבודת ה'.
זו לא תמימות.
תפילין הן לא חפץ עזר לתפילה כמו סידור או גרטל. תפילין הן חלק מהלבוש היהודי, וכמו שלא לובשים ציצית רק בזמן התפילה, גם כשעובדים, כך גם תפילין.
את צודקת, לכן רוב האנשים לא מניחים כל היום.
אבל למה להניח שהאדם ההוא עשה אחד מהדברים האלה? ואם לא, זה לא דבר שלילי להניח תפילין לא רק בזמן התפילה.
אני נתתי דוגמא שמראה שהדרך של היהדות זה שהתורה היא תורת חיים, ואת ה' צריך לעבוד לא רק בזמן המיועד, אלא בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך. גם תוך כדי אכילה עובדים אותו, וזה שזה משולב בחיים זה לא ביזוי הקודש.
את אומרת שאני משחק את עצמי תמים. זאת לא בדיוק תשובה לטיעוני.
מי לא מחפש אותה? למה זאת סיבה לא לתת לי תשובה?
אולי נפלה לך המילה "אתם", ואת מתכוונת שאחנו לא מחפשים אותה?
אבל אני עדיין לא מבין, כמובן שאני לא מחפש איפה אני טועה, כי אני לא חושב שאני טועה. את חושבת שאני טועה, ולכן את צריכה לחפש את הטעות שלי.
את אומרת שאני באתי להטריל? לא נכון, אני באתי כי אני חושב שצ'יאל צודק ואת טועה בפעם הזאת. זה שונה מלהטריל, אם תראי לי ששאני טועה אני אקבל את זה, בעבר הודתי בטעויות שלי. אם תביאי לי טיעון, ואני לא אמצע תשובה נגדית, אני אכתוב שכנראה את הצודקת.
אין שום קשר בין ברכה לפני האוכל לבין טלפון בזמן התפילה. אתה יודע את זה.
ומה שהיא תיארה - בהחלט לא רצוי.
אני הבנתי שהיא מדברת על זמן התפילה (ממה שהיא כתבה "השלט אין לדבר בשעת התפילה נראה כמו המלצה חביבה").
וזה בעייתי. פשוט מאוד. זה דבר ראשון.
דבר שני, אפילו בדיון ההיפוטתי של אדם שלא מדבר בשעת התפילה, זה עדיין בעייתי. כמו שאתם עצמכם כתבתם: יש בזה בעיה של יוהרה. בעיה שאנחנו לא נקיים מספיק. בעיה של הסחת דעת מן התפלין.
היה לי ויכוחים על זה עם חברותא שהניח תפלין בזמן הלימוד. לזכותו יאמר שזה היה בזמן לימוד תורה, שעוד אפשר להקל. אבל מכל מקום, אם הוא מדבר בווטצאפ/ בטלפון זה בעייתי. הוא מסיח דעתו מן התפלין. לא מסובך.
לפי הרבה פוסקים, אם האדם יודע לשמור על עצמו נקי, מותר ורצוי שיניח תפילין לא רק בזמן התפילין.
בזמן הלימוד, לא ראיתי פוסק שאוסר. וקשה לומר ששיחת טלפון נחשבת היסח הדעת (אאלט נפסק שרק שחוק וקלות ראש הם היסח הדעת), שהרי פעמים אנשים היו עם תפילין כל היום, גם בזמן העבודה.
מה הקשר?
נכון, אבל זה לא מה שאמת קודם. ומי אמר לך שהאדם ההוא לא שומר על גוף ומחשבה נקיים?
זה המצב האידיאלי. היהדות היא לא רק בבית הכנסת.
אבל שים לב שלא הגבתי לתגובה הפותחת, הגבתי לתגובה שלה, שאמרה שזה לא ראוי לשלוח הקלטות בווצאפ כשאתה עטור בטלית ובתפילין. ומכיוון שהיא הגיבה לתגובה של צ'יאל התייחסה להנחת תפילין כל היום, וחלקה עליה. סימן שהיא לא התכוונה רק לזמן תפילה, בתגובה הפותחת היא כן, בתגובה שעליה אני הגבתי, היא לא.
נכון, אבל אלו בעיות טכניות, היא חלקה על העיקרון של הנחת תפילין תוך ביצוע מלאכות. היא תענה שזה דבר לא רצוי. היא טענה שזה ביזוי הקודש.
אני חלקתי עליה, אני טענתי שעבודת ה' מעורבת בחיים. על זה חלקתי. וזה כן היה קשור לדבריה.
בעניין הסחת דעת, ציטוט מפניני הלכה, בנוגע לאיסור הסחת דעת:
ונחלקו הפוסקים בשאלה מהו היסח הדעת האסור בתפילין. לדעת רוב הפוסקים (רא"ש רבנו יונה), רק מי שחושב במחשבת עריות או ליצנות שאסורה, או שהוא טרוד כל כך במחשבות גופניות או בצערו עד שלבבו פונה לגמרי מענייני התורה, הרי הוא מסיח את דעתו מהתפילין. אבל מי שעוסק במלאכתו ואינו חושב על כך שהוא מניח תפילין, אינו נחשב כמסיח דעתו, שאין ניגוד בין הנחת התפילין ועיסוק ביישובו של עולם, ורק צריך למשמש בהן בכל שעה, כדי שלא ישכח שהן עליו ויסיח את דעתו לדברים בטלים (עיין שו"ע הרב כח, א).
נראה לי די ברור שגם ווצאפ זה בגדר ישובו של עולם, דרך כלל מדברים בווצאפ על סיכומים נצרכים, וקשה להסתדר בחיים בלי ווצאפ.
לדעת רוב הפוסקים (רא"ש רבנו יונה), רק מי שחושב במחשבת עריות או ליצנות שאסורה נחשבת הסחת דעת.
רק אפשר להקל?זהו?
התאכזבתי.
אני פשוט שונא אנשים שחושבים שהם יותר חכמים מכולם. אז נכנסתי בו קצת.
שאסור לדבר באמצע התפילה.
אם כי ברור שזה עדיף
ובטח שלא לקרוא עלונים בדממה.
יש בעיה בנפרד של קדושת בית הכנסת, ואת זה להתפלל בלובי פועל.
ומברכות קרי"ש עד 18.
זה די הרבה. ומכל מקום ברור שגם מתי שאפשר לדבר זה לא ראוי.
גם קריאת התורה היא אתגר למופרעי קשב וריכוז.
(או בשבת לרוב קורא עלונים)
לא צדיקות גדולה מדי, סתם מציאות של אנשים עם אתגרי קשב וריכוז.
וכן, אני עושה את זה מחוץ לבית הכנסת, במקום שיאפשר לי להיות "זמין" לתפילה אבל במרחק מה.
אתם אולי מכירים את המנהלים של פורום ישל"צ? אני רוצה להכנס אליו והוא נעול
הלכות ריבית – שיעור 2 - ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
דוגמאות בשיעור:
האם מותר ללוות בקבוק יין מהשכנים?
האם צריך לדייק כשמחזירים חצי כוס סוכר?
מתי מותר להחזיר טיטול יוקרתי במקום הטיטול שלויתי?
ועוד...
נושאים בשיעור:
איסור הלוואת מוצרים מחשש ריבית בשינוי מחיר | היתר הלוואה כש'עושהו דמים' וגדריו | היתר הלוואה כשיש ללווה ממין ההלוואה וגדריו | היתר הלוואה בדבר מועט וגדריו | היתר הלוואה במוצרים בעלי מחיר ידוע קבוע | כללים בהחזר מוצרים לאחר הלוואה.
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
הלכות ריבית שיעור 3 – ריבית ברכישה בתשלום דחוי
נושאים בשיעור:
ההבדל בין אשראי בשכירות לאשראי במכירה | איסור רכישה באשראי במחיר גבוה | ריבית קיימת גם כשהמוכר לא נזקק לתוספת | תנאים להיתר רכישה באשראי כשהריבית לא ניכרת | מכירה באשראי בהצמדה למדד לדולר או למחיר המוצר | הגדרת של 'מחיר קבוע' | מכירה באשראי במציאות של הנחות למזומן | הצעת מחיר למזומן לאחר גמר המכירה | עסקים שדרכם במכירה באשראי | קיום מכירה באשראי שנעשתה באופן האסור
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
בנוסף למעוניינים יש שיעורים ב הלכות שבת
וכן ב הלכות ברכות
בהצלחה בלימוד