מה לעשות, אני כנראה שייך לדור הישן, מחפש סופר מומלץ, כזה שאוכל לברר עליו, על היר*ש וכו'. לדבר איתו ולקבל הסברים (בעיקר הסברים לבני הבר מצווה בקרוב) וכו'
יש הרבהנחשון מהרחברון
ואם תרצה רמה ממש גבוהה אז @אות והדר
תודה אחיאות והדר
מומלץ לקנות ישירות מהסופר
כמובן, בלי להתאמץ אני חושב על שלושה ויותר.סתם 1...
אני גם מכיר אחד מומלץ ביותר. אמנם לא זול, אבל שווה את זה.הרש
השאלהמופאסה
יש כאלה שרוצים הון תועפות ודוחפים לך מליון חומרות שלא כתובות בשום ספר, ויש כאלה משווקים תפילין כשרות בדיעבד כמהודרות.
תתיעץ עם מבינים ואל תסמוך על זקן של הסופר
כמה שאלותהרש
*מיליון חומרות שלא כתובות בשום ספר - ממש בשום ספר? הסופר המציא מדעתו? או אולי מספר שאתה לא מכיר או לא מתחשב בו?
*תתיעץ עם מבינים ואל תסמוך על הזקן של הסופר - גם על המבינים שלך אפשר להגיד שלא לסמוך על הזקן שלהם, מה הקריטריון למי שכן סומכים עליו?
שאלות טובותמופאסה
לגבי שאלה השניה, אענה לך בסיפור. לקחתי את התפילין של הבן שלי לבדיקה ופסלוהו משום כל מיני דברים שאני לא מבין אבל משהו בבודק ההוא לא מצא חן בעיני והחלטתי להתייעץ עם פוסק. הלכתי לרב זלמן נחמיה גולדברג שהפנה אותי לרב גדול לענייני סת''ם (לא זוכר את שמו) אמר לי הרב שאין שום שאלה בכל מה שהסופר הזה סימן והתפילין כשרות.
אין לי תשובה ברורה אבל התחום פרוץ. כשאדם קונה מטבח או משפץ את את הבית רוצה מאה המלצות, בתפילין צריך יותר כי תכלס אתה קונה חתול בשק.
אתה צודקאות והדר
הרבה אנשים קונים תפילין בהון תועפות ובפנים יש פרשיות בדיעבד.
לכן לא לסמוך על אף אחד ולקחת את הפרשיות לבדיקה מטעמך אצל מגיה מוסמך ונאמן.
אכן יש כאלה מכניסים הרבה חומרות שאין להם מקור או ששנויות במחלוקת כמו מקשה, בתים ללא קיפולים, חרוצות, רצועות מעור שחוטה וכו' וכו' .
אני אישית ממליץ להשקיע בפרשיות ככל האפשר בכתיבה הלכתית ויפה ולקנות בתים פרודות ורצועות איכותיות ללא שום חומרות מיוחדות (לא ריבוע רגל, לא מכוונות, לא חרוצות ולא מקשה וכו'). עיקר ההידור בבתים זה אמינות היצרן שמשתמש בעורות איכותיים ולא מקצר את הדרך ביצור ובצביעה. הידור החשוב בבתים שיהיו פרודות עד התפר.
לב התפילין אלו פרשיות, מאוד חשוב לוודא שהסופר משתמש בחומרים טובים, הכתב לא דהוי, הקלף לא עבה ולא שעיר. כדאי מאוד להתייעץ לפני ההכנסה עם אדם שמבין.
תפילין שהגיעו לידי היום, נמכרו כמהודרות בתכליתאות והדר
עוד אחתאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר
נראה לי שגוי לחלוטין.
(למדתי סופרות-סת"ם)
בפורום אחר השיבוני כךהכותב
כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,
אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,
חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).
אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.
אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.
אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.
לא פספסתאות והדראחרונה
קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה
אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב
אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים
הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה
שלום!
על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?
ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.
נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4
אשמח להרחבה כמה שניתן.
ברוכים תהיו!
פספסתי את הודעה הזאתאות והדר
יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו
תוספות חשובות לפצפונים:
1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)
2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.
3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת
יישר כחהמצפה לישועה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה
אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה
אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי.


