מסקנה: זה קשה.
בשבת ניסתי לקרוא אורות.רק בשמחה.
מסקנה- לא לומדים אורות בשלב כזה וללא הדרכה
רגע שלם
אבל אשרייך שניסית
למה?רק בשמחה.
אני בעד פתיחות והרחבת ידע, במיוחד בגיל צעיר.
דברי הרב הם מאוד עמוקים ומסובכים באופן כללירגע שלם
ק"ו אורות.
הספר הזה דורש הרבה בשלות שכלית ונפשית
יש שם הרבה רעיונות עמוקים וגדולים.
שנאמריחידי
לכן נחכה לשיעור ה', אחרי שלמדנו מסל"ש, עין איה ואגרות (כדי להבין שהרב לא באמת היה נחמד כזה וכו')
אמת, הניסוח לא ברור בכלל.רק בשמחה.
בכ"א, זו המסקנה שלך, ואם ברצונך לנהוג כך זכותך, אני לא רואה צורך לא ללמוד ספר רק בגלל שהוא מסובך.
חלילה, זו לא המסקנה שלירגע שלם
זה הדרכות של גדולי דור
ואני בע"ה משתדלת לפעול על פיהם.
אין בעיה ללמוד ספר מסובך כמובן.
פשוט יש שלבים בהתפתחות של הנפש והמחשבה
וכשלומדים כאלה ספרים גדולים שאין עדיין בשלות- רוב הסיכויים שלא יצא מזה הרבה תועלת
ואולי חלילה רק יזיק.
מי הורה כך? ואיך זה יזיק?רק בשמחה.
סתם נקודה, הרמב"ם למד פילוספיה בגיל שבע עשרה, ויש סיכוי גדול שם היה מקשיב לאנשים בסביבתו (שהיה מן הסתם אומרים לו לא ללמוד..) לא היה לנו את מו"נ.
אולי בגלל זה ר' נחמן אמר לא ללמוד מו"נ...מתיישב בנשמה
בגלל מה?רק בשמחה.
הרשב"א הטיל חרם על לימוד לפני גיל 25, אבל ר"ח אסר לכולם (חוץ מלצדיק.) בלי קשר לגיל.
בגלל שהרמבם למד פילוסופיה בגיל 17מתיישב בנשמה
את מו"נ הוא כתב בשנות החמישים לחייויחידי
אבל בגיל העשרה הוא כתב את "מילות הגיון". גם זה חבל אם לא היה
אם הוא לא היה נחשף בגיל צעיר מן הסתם לא היה כותב בגיל מאוחר.רק בשמחה.
המון למדו אז. בכל מקרה הכל ספקולציות חסרות משמעותיחידי
הנקודה היא,רק בשמחה.
שרמב"ם, רלב"ג ועוד, למדו פילוסופיה בגיל צעיר ולא חששו. (ולענ"ד פילסופיה יותר "מסוכנת" מאורות.)
מקור לזה שלמדו בגיל צעיר, ובנוסף לו, האם למדו לבד?דוס בדם
..רק בשמחה.
רלב"ג:
"אפשר לשער שהמחלוקת הגדולה על זקנו ועל דודו (עי' מנחת קנאות סי' י"ז) משכה אליה גם את רלב"ג, ועוררה אותו, למרות שהיה בעת החרם בן שבע עשרה שנה, ללמוד פילוסופיה."
רמב"ם חיבר את "מילות ההגיון" בגיל צעיר.
מנין שלמדו לבד,דוס בדם
(מסתמא לא למדו לבד)
מניין שלמדו ביחד?רק בשמחה.
כמעט ולא היו ספרים, לכן יותר סביר לומר שמישהו לימד אותםדוס בדם
מה גם, שמה עשו אם היו להם שאלות
מניין לך שלא היו ספרים?רק בשמחה.
ניסו לחקור ולהבין... ושאלו...
כי הרמבם כתב את הספר שלו בכתב יד,דוס בדם
לא היה דפוס בתקופתם, כל ספר שהיה להם היה בכתב יד, לכן סביר שהספרים היו יקרים,
ואם מישהו יכול ללמד יעדיפו לעשות את זה.
מה גם שבטח גם הם הבינו שזה לא כדאי ללמוד פילוסופיה לבד,
הרי אפשר להגיע בקלות לכפירה
אנחנו דנים על ספקולציות.רק בשמחה.
ברגע שיהיה לך מקור, אני אשמח לקרוא אותו.
איני יודע מה זה ספקולציותדוס בדם
המוציא מחברו וכו
אני פשוט לא רואה צורך לדון על השערות.רק בשמחה.
בכ"מ, אני לא חושב שמישהו היה לומד עם רלב"ג אחרי החרם, ואכן, נמתחה עליו ביקורת בעיקבות זה.
בנוגע לרמב"ם לא הוכחת משהו, ואני יכול דון איתך על השערות, אבל אני לא רואה צורך לעשות זאת.
אתה העלת השערה שלמדו לבדדוס בדם
ולכן היה נראה שצריך "לתקוף" את הרעיון.
ואתה לא הפרכת אותה.רק בשמחה.
איפה הקשר לפסיקת הלכה? למה לדחוף אותה לכל מקום? ברור לי שהרמב"ם היה יותר חכם ממני שהרי לא כתבתי חיבור שמפרש את מילות ההגיון, אבל מדוע זה משנה מי חכם ומי לא?
וברור שיהיה מותר, שהרי זה לא נסר ע"י אף אחד.
אין הכי נמייחידי
גם בעייתי ללמוד פילוסופיה בגיל צעיריחידי
איני יודע בוודאות על רב יעקבדוס בדם
אני כן יודע בוודאות על הרב זלמן מלמד, ושזו ההוראה בישיבת בית אל, ועל ראש הישיבה שלי.
הרצי"ה. אם אתה רוצה מקור מדויק אוכל לחפשרגע שלם
אין לרב לונדין סמכות על כתבי הרב קוק זצ"ל.רק בשמחה.
מה הקשר לסמכות?דוס בדם
הוא כותב את דעתו, רבים מסכימים איתו, הוא בין הבקיאים בדור בכתבי הרב.
סבבה.רק בשמחה.
מחילה. אבל אל תגיד דברים חסרי ביסוסרגע שלם
הרב לונדין בקיא עצום בכתבי הרב וביאר ספרים לא מעטים מתורתו.
ומתוך כך הוא גם מכיר את כל האתגרים/מורכבויות שיש בלימוד הזה.
אמרתי שלא?רק בשמחה.
אם הייתה לו סמכות הייתי נוהג לפיו, מכיוון שאין לו, אני לא מחוייב לנהוג כמותו.
לענ"ד לא כ"כ קשור לסמכות..רגע שלם
אם בכ"ז אתה מחפש 'סמכות'
אז הרצי"ה ערך את רוב כתבי הרב והוא ממשיך דרכו
ולו כביכול יש סמכות מלאה על כתביו, וכבר ראינו שיש ספרים שהם לא לכל אדם ע"פ דעתו.
נראה לי שאין מה לטחון מים על הסוגיה הזאת.
אתה מתחיל בשאלות עם סימן קריאה וכאמור מטרתן היא לא לברר.
אם אתה רוצה לברר באמת- הנה לך תשובות טובות שענו כאן
ויש עוד דרכים.
את קבעת נחרצות שאין ללמוד אורות בגיל צעיר,רק בשמחה.
אם מקור בעל סמכות היה אומר כך הייתי מבין, אבל כאמור זה לא נכון. כך שאני לא מבין איך קבעת נחרצות דבר כזה. ורגע, איך אני צריך לשאול שאלות? בלי סימן שאלה?
בכ"א, הרמב"ם ורלב"ג למדו פילסופיה (אני מניח שאת מסכימה איתי שזה יותר "מסוכן" מלימוד אורות) בגיל מוקדם . ורלב"ג למד אחרי שרשב"א גזר את החרם, והרשב"א היה אז גדול הדור.
אני שוב חוזרת ואומרתרגע שלם
זה לא קביעה שלי. למה אתה חושב שיש לי זכות לקבוע דברים כאלו?
זה הדרכות של רבנים. לא שלי.
ולגבי השאלות:
יש שאלות עם סימן שאלה שמטרתן לברר ולשאול
ויש שאלות עם סימן קריאה שמטרתן לאמר אמירה והן באות בהסוואה של שאלה
ובעצם, אתה לא שואל: מה הבעיה ללמוד את כתבי הרב בשלב כזה של החיים?
אתה אומר: אין בעיה ללמוד את כתבי הרב בגיל כזה!
וזה רק במסווה של שאלה.
אנחנו לא הרמב"ם ורלב"ג. פני הדור וכו.
ואתה בעצמך אמרת שקשה היה לך ללמוד אורות, אז במבחן המציאות הדרכות הרבנים הן נכונות.
מחילה. אין לי מה לטחון מים על זה. סוגרת דיון.
רק טוב
אם אין לך זכות לקבוע, למה קבעת שאסור ללמוד אורות בגיל צעיר?רק בשמחה.
אנחנו באמת לא רמב"ם ורלב"ג, אז מה?
קשה לי גם ללמוד תלמוד, כך שזה שהיה קשה לי לא מעיד. בטח אם לא הבנתי את לשונו.
טאטע.רגע שלם
תקרא שוב את התגובה שלי.
קראתי.רק בשמחה.
לימוד לא נכון של אורות, לענד, יותר גרוע מפילוסופי'הבתוך בני ישראל
למה?רק בשמחה.
מיטב ידעתי מפילסופיה אפשר להגיע למסקנות הרבה יותר "גרועות" - כמו הכחשת קימות ה' וכדומה.
אפשר להגיע למסקנות הנ"ל ע"י לימוד לא נכון של אורות?
אתה לא 'מחוייב'. הוא רוצה בטובתךעברי אנכי
כמו בכל הדרכה שעושים זה לא מחייב
אבל מי שכבר עבר את התהליך עוזר לך ונותן לך עצות
אל תהיה בכוונה אנטי
אי אפשר לקפוץ לקומה 12 בלי לעבור דרך שאר הקומות
פשוט אי אפשר
הרמבם למד כי היה בו הרבה קומות כשהיה צעיר.
אם אתה טוען שבך יש כבר את הידע שהרב קוק כתב בספרים היותר בסיסים שלו, לך על זה.
כמו שהרמבם הבין שהיה לו ידע גדול ולכן הרשה לעצמו ללמוד פילוסופיה.
אבל אם אתה לא טוען שיש לך את הידע הזה..
אתה סתם יוצא נגד ואנטי אנשים שרוצים לעזור לך.
הרמבם לא עשה את זה. הגדולים והטובים שמבינים בכתבי הרב קוק לא עשו את זה
אז אתה רוצה להיות המבין הגדול בכתביו שלומד לא לפי הסדר?
אתה גם מתחיל ללמוד גמרא במסכת זבחים ורק אחכ עובר למגילה וברכות?
הרי.. לאף אחד אין בעלות על הש"ס.
ובכ"ז,
רוצים בטובתך.
איני מבין בכתבי הרב קוק. לא בסדר, לא בזה.. ממש לא. לא מבין בזה. לצערי.
כמו שאני לא מבין בעוד הרבה כתבים.
בהצלחה
..בתוך בני ישראל
מי שלא למד מגילהעברי אנכי
ולומד זבחים
(כמובן כשאין לו איזה שיעור או רב או מישהו שיודע ללמוד)
הוא לא באמת מבין את זבחים. הוא לא מבין כלום.
הוא לא יודע ללמוד גמרא.
למה?בתוך בני ישראל
אפשר להגיע לקומה 12 בלי לעבור בקומה 3?עברי אנכי
צריך להכיר מושגים בשפה של הגמרא, בדרך שלה, בפיסוק שלה
שמות וכינויים של דברים
ככה זה עובד.
למה זבחים יותר קשה ממגילה?בתוך בני ישראל
כי זבחים יותר קשה ממגילה. אין ככ אפשרות לערער על זהעברי אנכי
את יכולה אולי להגיד יותר יפה
זה לפי טעם
אבל היא קשה.
למה היא קשה יותר?בתוך בני ישראל
נו. די כבר. את מתחכמת.עברי אנכי
כשאת לומדת בעיון הכל קשה.
ואם את חושבת שזבחים לא קשה, זה כי לא למדת זבחים בעיון..
גם אני לא
אבל יצא מעט מידי פעם איכשהו
זה עובדה.. 
לא אמרתי שזבחים לא קשה. ציינתי שהיא קלה יותר ממגילהבתוך בני ישראל
זה פשוט לא נכוןעברי אנכי
למה לא?בתוך בני ישראל
אם בגלל אגדתות, הרי שכבר דנו על זה בעבר וחבל שנחזור על כך.
נו עוד פעם זהעברי אנכי
לא. אני בקיא. ולמדתי מסכת זבחים.
ומנחות.
למדתי.
אנשים גם לא בקיאים בהלכות גיטין. יודעת מה? עזבי
לא בקיאים בהלכות שבת. תמחאי על זה קודם. אחכ נדבר.
בפועל שומעים על מה אנשים מוחים ומדברים, והנה יש חילולי שבת מחוסר ידע.
זבחים יותר קשה וזה דיון מיותר.
תודה.
לא דיברתי עליך באופן אישי. יודעת שלמדת קדשים.בתוך בני ישראל
יופי. הוא יכול לרדת הרגע וזה לפני שבת. אז דחוף יותר.
וחובת המחאה על שבת לא פוטרת מחובת המחאה על כרת של קרבן פסח, נגיד.
ויש מעלה בלימוד סדר קדשים על פני סדרים אחרים.
יש תהליכים בגאולהעברי אנכי
והרמבם כותב שאנחנו לא יכולים לדעת מה הסדר אם זה קודם תחיית המתים או משו
אבל זה לא קורה בבום
הכל בהדרגה
כמו שכולנו מאמינים
זה לא יקרה בבום
אנחנו קרובים מתמיד
אבל בגלל שאין שיעורים בהלכות שבת וכיוצב זה מתרחק.
אנחנו אנוסים מלהקריב קרבן פסח. לא אנוסים מלשמור שבת
אז במקום להתמרמר ולמחות על משהו כזה (שהוא חשוב מאוד),
עדיף לקיים שיעורים בנושאים באורח חיים. אין מה לעשות
לא סתם רבנו יעקב בן הראש חילק את זה ככה.
יש גם מעלה בהרבה דברים אחרים. יש מעלה בלימוד סדר טהרות. יש מעלה בלדון דין צדק לאמיתו. יש מעלה בהלחזיר בתשובה ויש מעלה לתת צדקה ולשמור שבת.
בואי אגיד את זה ככה,
אם המחאה הזאת הייתה על כל הדברים שקשורים לאורח החיים שלנו, ובנוסף ביהמק (ששוב, זה בהדרגה, זה לא יפול בבום זה ודאי ואין חולק) אז אולי הגישה שלי פה הייתה אחרת
אבל זה לא ככה
ומסתבכים פה עם תירוצים שבקרוב מאוד זה כבר חלק מאורח החיים שלנו
נכון, אז כדי לקרב את זה שזה יהיה אורח החיים שלנו, תלמדו הלכות שבת!! כשזה יתקרב את תדעי, ירגישו את זה באויר.
אני ככ קרובים ובכ"ז, ההתעלמות הזאת מאורח חיים למען ממשהו שהוא לא אורח חיים
ואז בוכים "אנשים לא יודעים קדשים", אנשים לא יודעים שבת.
על מי עובדים פה בכלל? כולם רואים על מה יש מחאה ועל מה אין מחאה.
כשיתחילו למחות על שבת נדבר.
אז לפני ש"חובת המחאה על שבת וכו'" כמו שכתבת,
תמחו על שבת
ואחכ תמחו על קרבן פסח שאנחנו אנוסים
אנחנו ממש לא אנוסים לקרבן פסחבתוך בני ישראל
ירידת מבנה מהשמיים זה די בבום. מה שכן, אני מסכימה שזה לא ילך ככה, כי לומר שהוא ירד מהשמיים זאת אמירה שהיא קצת מנוגדת לתורה (הציטוט של הרב, העידון שלי. גם הוא עידן, מן הסתם).
המקדש היא לא אורח חיים של י'הודי?! אתה רציני? זה הבסיס לאורח החיים שלנו. אפילו בחול ואפילו בגלות. אתה מתפלל מוסף בשבת?
אתה אומר קרבנות? [מה זה לומר קרבנות בכלל, למען ד', לעשות]
אתה נוטל ד' מינים כל ימי סוכות?
אתה עושה כורך בליל הסדר?
המקדש הוא הבסיס של הי'הדות.
וזאת קצת הכללה גסה, לומר שלא דואגים לחילולי שבת כי דואגים למקדש. ולא רק שהיא לא מדוייקת, היא גם לא נכונה בעליל, ויתכן שנכללת בגדר הוצאת שם רע וכו.
אז כן, כשמישהו מתקרב ליהדות אני אלמד אותו קודם (טוב, לא אני, אבל) על שבת, אבל הוא ידע על המקדש ויחיה מקדש, כי זה הבסיס לחיים.
את שבתותי תשמרו ומקדשי תיראו
השורה האחרונהדוס בדם
האמת שהכוונה של המשפט היא שהמקדש לא דוחה שבת, רק אומר.
זה שיש דרשה כזו שנלמדת מהפסוקקמנו ונתעודד
לא מצמם את כל משמעותו לכך. רק אומר.
אז מה? אני גם יכול ללמוד מהפסוק הזהעברי אנכי
מה קדם למה
רק אומר
אבל לא אמרתי את זה כי זה לא מתאים
וזה אפילו לא קשור עכשיו, ולכן לא הגבתי לזה.
העיקר זה מיום החרבן, אין לו להקבה.. אלא ד אמות של הלכה בלבד.
וזהו.
זה שיש פסוק שמביא את שניהם יחד זה ממש מגניב ונחמד פה בתוך הדיון, אבל אין ככ מה להתפלמס עליו
התכוונתי לפירוש של מו"ר על כךבתוך בני ישראל
שיערתי שיש משהו כזה, לא הכרתידוס בדם
..עברי אנכי
אנחנו כן. תנסי לעלות להר ולהקריב. מעשית זה בלתי אפשרי. אנוסים.
הרב אמר. אני אביא רב אחר. הרב אליהו. כמו שאני תמיד אומר.
זה בהחלט אורח חיים יהודי.
הוא כן. רק היום אין מזה הלכה למעשה
ומשחרב ביהמק אין לו.. הלכה בלבד.
הוא הבסיס. הוא לא הלכה למעשה. תלמדו הלכה למעשה. בחיאת. מלמדים שיש 15 מעלות כנגד 15 שיר מעלות, חצי אמה. נו. חשוב. ודאי שזה תורה. אבל אנשים צריכים ללמוד הלכה ולמעשה. לכשזה יהיה בקרוב מאוד הלכה למעשה נלמד גם את זה, כמו שמלמדים גם הלכות שבת והלכות תפילה והלכות לשון הרע. אחכ יהיה גם הלכות ביהמק. עכשיו זה לא רלוונטי. לכשזה יהיה קרוב את תדעי. כולנו נדע. כרגע? תלמדו משהו שחשוב גם לעכשיו וגם לאחכ.
נו באמת. הנה עכשיו אמרתי "חבל שאנשים לא בקיאים בקדשים", הם גם לא בקיאים בברכות ובשבת. למה זה לא נכנס שמה בפנים האא?! למה? וזה לא רק עכשיו. חבל שאנשים לא לומדים מסכת מידות. חבל שלא יודעים את הקרבנות חבל חבל חבל. ברור שחבל אבל תתמרמרו קודם על הלכות ברכה אחרונה, אחכ לדברים פחות מעשיים ביום יום ואחכ תעברו למשהו שכרגע הוא לא הלכה למעשה. כי כשזה יתקרב אנחנו נדע ונראה.
שיחיה מקדש, שיחיה גם מסכת מגילה. שיחיה הכל. יש עשר זכירות בכל יום. אחד מהם שהמשיח מגיע. אחד מהם זה שבת. אחד זה מרים ויציאת מצרים ועוד.
מה אם אולי להקים מקום עם לימוד זכר ליציאת מצרים? הא? מה היית אומרת עליו? ודאי שחשוב, אבל הלכה למעשה קודם לכל. אין מה לעשות. הלכה למעשה קודם לכל.
אתה יכול בבקשה ליישר? אני במסך חלקיבתוך בני ישראל
מה זה ליישר?עברי אנכי
לחזור לתחילת השרשור. לפתוח חדש.בתוך בני ישראל
למה כל תורת הקדימויות הזאת?קמנו ונתעודד
אנחנו מספיק גדולים כדי לעשות גם וגם וגם והכל ביחד <ר>
בחורי ישיבות כן. להעביר שיעוריםעברי אנכי
ולמחות על כך ברבים לא.
כי יש עניינים שהציבור חייב לדעת
והציבור לא מסוגל לדעת הכל
ממש לא
בדיוק להפךקמנו ונתעודד
אני מתכוון לומר שהציבור הוא המספיק גדול (איכותית, לא כמותית. ויברך אתכם כאשר דיבר לכם)
זה לא נכון. הציבור לא יודע הלכות למעשה.עברי אנכי
הלכות תפילה שבת וברכות
אנשים לא יודעים
פשוט לא יודעים
אז בוא נחלק את העבודהקמנו ונתעודד
אתה תלמד אותם ברכות, אני אלמד שבת, ועוד חודש אתה תעבור לאבות הטומאות ואני אעבור לתפילה.
העניין הוא שכולם צריכים לדעת את זהעברי אנכי
וכולם לא יודעים ולא יודעים מספיק
אני יכול לומר לך שבאותו מקום אני מלמד הלכות תפילה (למעשה)
לאחרונה למדנו ברכת כהנים בפעם ה3
לאנשים התחדש שלא מפנים גב לכהנים.
וכולם יכולים לדעת וכולם צריכים ללמוד הכלקמנו ונתעודד
אבל זו לא המציאותעברי אנכי
צריך צריך צריך
אתה צריך לפעול בשטח כדי שהעולם יהיה מתוקן יותר
לאיודע מה איתך
אני אעדיף שיעבירו שיעורים בהלכות שבת יותר מאשר שיעורים בזה..
הממקמנו ונתעודד
א. שים לב שבהתחלה דיברת על זה שאי-אפשר להבין קדשים לפני ועכשיו שזה פחות חשוב.
ב. אני מצטער אני לא מסכים, זו דוגמה למה שהרב חרל"פ אומר שאחת ממחלות הגלות היא הטשטוש בין כללים לפרטים. גדרי מוסטקי ופת הבאה בכיסנין (או מצווה על הישראל להתברך) חשובים ואסור לוותר עליהם, אבל לא כמו יסודות קדשים וטומאה וטהרה. כשאנשים ידעו הלכות טומאה וטהרה כמו שהם יודעים הלכות שבת וברכות (ובעיניך זה לא מספק, אז תבין שגם שם זו פשרה גדולה), הגיוני שיש מקום להקדים דברים דחופים יותר. (למרות שהיום, כמה שתמחה, אנשים עולים להר הבית ולכן גם טו"ט זה למעשה).
ג. כאמור, יש ענין מיוחד בלימוד סדר קדשים יותר מכל לימוד אחר, עי' רש"י ב"מ קיד: ד"ה בארבעה.
ד. אם תתאמץ, ידעו הכל טוב.
א. 2 נושאים שוניםעברי אנכיאחרונה
לא ביססתי אחד על השני.
מצד אחד זבחים יותר קשה, ואז היא אמרה שזה מאוד חשוב ומפה לשם זה גלש על החשיבות
ב. ד. ודאי שזה חשוב. נו ו? זה הלכה למעשה וזה לא. ודאי שבאדיאל עדיף הכל. זו לא המציאות. אם אתאמץ? אני לא יכול לבד. בשביל זה צריך שארגונים כאלה יפעלו גם בשביל הלכות שבת. ודאי שבאידאל כולם צריכים דלעת הכל, אבל פוק חזי שאתה רחוק משם כמטחוי קשת. אם אתה בוחר להתעלם מזה וללמד אותם הלכות שלא למעשה, טוב, אתה בחרת. אבל זו המציאות ואני ממליץ לא להתעלם ממנה
ג. יש גם מעלה בהרבה דברים, בכל דבר יש את המעלה שלו. לאו דווקא כל ה'מעלות' האלה גורמים לדבר פלוני להיות חשוב מן השני. אלא פשוט בדבר הזה אותו לימוד ספציפי מיוחד יותר באותה מעלה שיש בו.
הדבר היחיד שמשנה את סדר העדיפויות שלנו בציבור זה איך זה משפיע עליהם. בסופו של דבר? למרות שהכל משפיע על האנשים. הלכה למעשה זה הכי הכי הכי חשוב. אין מה לעשות. פשוט אין.. אבל זו המציאות. הלכה למעשה זה הכי חשוב שיש.
לא יודע זבחים דווקא אחלה מסכתקמנו ונתעודד
כשר' יעקב העביר חבור'ס ביום שישי הגעתי בלי להכין והיה סבבה.
(עד שהוא הפסיק אותן כי החבר'ה לא מכינים
, אבל זה סיפור אחר)
פסדר נו. תלוי איזה דפים בזבחיםעברי אנכי
אפשר להסתדר איתה. הרבה מהדפים שמה לא מסובכים.
ובכז
היא הרבה יותר קשה ממגילה
לא סתם מכוונים מתחילים להתחיל ממגילה/תענית/ברכות
סתם כי זה מושגים מוכריםקמנו ונתעודד
הלוגיקה לא שונה בהכרח (ובכלל לא בטוח שהשוני אם ישנו בכלל יהיה בכיוון שאתה מתאר).
וכבר אמרו שכתובות בעצם יותר קשה מיבמות, אלא שביבמות יש קושי מצד זרות המושגים והחשבונות
לאו דווקא.עברי אנכי
לאו דוקא, אבל גם לא דווקא להיפך. חובת ההוכחה עליךקמנו ונתעודד
והרמב"ם גילה דעתו בהקדמת סדר קדשים.
אז אני מעדיף להיות בצד שלו
..רק בשמחה.
אם אשמע טיעון הגיוני ונכון לדעתי לא אלמד את ספרי הרב קוק זצ"ל לבד ובגיל צעיר, הבעיה היא שלא שמעתי כזה.
אכתוב כאן חלקית כמה טיעונים שנכתבו בשרשור:
הבנה לא נכונה - אני לא אבין גמרא כמו שאדם שלמד כבר גמרא שנים רבות מבין, נכון? בכ"ז, אף אחד לא אמר לי לא ללמוד גמרא בגיל צעיר, נכון? בפרט שספרי הרב קוק זצ"ל הם (ברובם לפחות.) ספרי הגות, והבנה לא נכונה של הגות לא גורמת הרבה נזק.
הבנה חלקית וקושי בלימוד - לא הבנתי מה רע בהם, והרי כל אדם לא מבין תמיד את מה לומד.
וקושי אינו דבר רע.
ובגלל רעיונות עמוקים וגדולים לא נלמד ספר? מדוע?
הרמב"ם לא היה מגיע להבנה בפילסופיה בגיל צעיר אילו לא היה לומד פילוספיה בגיל צעיר. ואיך הרמב"ם ידע שיש לו ידע גדול בפילסופיה אם לא למד פילסופיה?
וגם רלב"ג למד פילסופיה בגיל צעיר אפילו שהרשב"א (שככל הידוע לי היה גדול הדור אז.) הטיל חרם על מי שלמד מתחת לגיל 25.
וגם רבי יצחק לוריא, רמח"ל, מוהר"ן ועוד רבים למדו קבלה לפני הגיל שבו הרו ללמוד קבלה.
ובניגוד לתלמוד, כאן עדין לא הבנתי למה לא ללמוד את כתבי הרב קוק בגיל מוקדם.
אין בעיה להתחיל ללמוד בגיל צעירעברי אנכי
אבל אל תתחיל מהקומה העליונה
תתחיל ללמוד לפי הסדר של הדברים. לא משנה באיזה גיל, אבל תלמד לפי הסדר.
^^רגע שלם
לבסיס הבסיסי מתחילים עם ספרים פשוטים מאוד רק עם כיוונים כללים בתורתו- נגיד משפטי הרב קוק
משם מתחילים עין אי"ה
עוברים לאורות התשובה, מידות הראי"ה, אורות התורה וכדומה
ורק בשלב מאוחר יותר מתחילים עם אורות, אוה"ק.
תורת הרב קוק זו שיטה. לא מתחילים מהסוף.
הפוך. אם תורת הרב היא שיטה, להתחיל מעין איה זה אסוןיחידי
באורות יש את עיקר השיטה של הרב, ולכן רצוי להתחיל משם, וכדאי מאוד מפי רב. עין איה לומדים אחרי שמכירים את השיטה של הרב. רק אז אפשר להבין איך היסודות באים שם לידי ביטוי. בניין מתחילים מהיסודות, לא מהגג.
אני מדברת על הבחינה התחביריתרגע שלם
וגם על הבחינה הרעיונית.
עין איה זה ספר שהוא יחסית קל להבנה וללמידה
ומשם מתקדמים ללימוד יותר מעמיק, וכן בספרים הבאים של הרב יש מושגים יותר מורכבים.
ע"פ הדרכת הרב לונדין.
מחילה, חולקת על זה, כמובן שאתה מוזמן לחלוק עלי, בשמחה(:
לימוד שיטתי מתחיל באיטיות וביסודיות
מהקל- אל הקשה.
אפשר ללמוד גמרא בלי לדעת משנה קודם?
צריך ידע בסיסי, הבנת מושגים.
כך גם בתורת הרב, אי אפשר לקפוץ ישר אל 'המים העמוקים'.
צריך לעבור כמה דברים לפנייכן.
חוץ מזה שכדי ללמוד שיטה יש להקיף כמה ספרים מתורתו.
שוב, זה לא דברים שאני ממציאה
יש לדברי ביסוס מהדרכות רבנים.
אני לא חושב שאת ממציאה ח"ויחידי
עין איה הוא ספר קל יחסית, אבל לא יסודי. לענ"ד לא נכון שלומדים מהקל אל הקשה, אלא מהעיקר אל הטפל.
בכתבי הרב יש עיקר ויש טפל; יש יסודות ויש הסתעפויות. עכשיו, מי שלא מכיר את היסודות של משנת הרב, כשהוא ילמד עין איה - הוא לא ימצא יסודות, הוא ימצא וורטים, אפילו וורטים מוצלחים מאוד (וזה לא רע, וורטים. פשוט לענ"ד גם בעין איה הרב כותב דברים שהם יותר מוורטים).
מה עלול להיות כל כך הרסני בלימוד אורות מפי רב?
כדי להבין את עיקרי השיטה צריך ללמוד את אורות. נכון שכדי להשיג את מלוא השיטה צריך ללמוד גם את עין איה, אבל אי אפשר להתחיל משם. אי אפשר מהקצוות לדעת את הדבר עצמו. בעין איה, ואפילו באורות התורה, לא מופיעים עיקר היסודות שלימד הרב.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!קמנו ונתעודד
קיבלתי, תודה!רגע שלם
אענה במוצ"ש בלי נדר אם אספיק.
אם כבר1491625
היסוד זה 8 קבצים. זה לפחחות מה שהרב עצמו הגדיר כיסוד. שנאמר במבוא לאוה"ק של הרב הנזיר: "בעוד שבע שנים (בתרפ"ב), והנני בירושלים, מסתופף בצל הרב בבית מדרשו, יומם ולילה. ויהי היום ואעל אליו בשאלה: רבנו, קדושה יש כאן אצלו, רוח השפעה סגולית. האם יש גם תורת הרב, תוכן למודי מסוים, מה, שיטה, והתשובה, כן, ודאי. מאז גמלה החלטתי, לברר תורת הרב, כשיטה אלהית שלמה, יסודותיה, ויסודי היסודות, ועל פיהם לבחור כתביו ולסדרם, במאמרות. הרב מסר לידי כתבי קדשו (8 קבצים), ועודד אותי בדבריו, כי הוא סומך עלי בסדורי. הרביתי להגות בדברי קדשו ולהעמיק בהם, ונמצאו יסודי השיטה האלהית במערכת חכמת הקודש. הקודש הכללי, החיות העולמית, האחדות הכוללת, הטוב הכללי, התעלות העולם"."
גם משמונה קבצים לבד א"א לברר שיטהיחידי
מסכים1491625
בכללי אורות יותר מעשי.
חושב בכ"ז שעיקר השיטה הכללית- קבצים
פילוסופית- אוה"ק
אקטואליה- אורות
לכן הפריעה לי ההתעלמות מהשאר
בקבצים אין שיטתיות שאפשר לשים לב אליהיחידי
אורות - מגמת הקודש שביסוד התחיה הלאומית. זה שהדברים קורים עכשיו לא הופך את הספר לספר אקטואליה. זה ספר 'פילוסופי' כמו שאורה"ק פילוסופי (שניהם לא פילוסופיים למען האמת. הם פילוסופיים בזה שהם אומרים דברים נכונים, לשיטת הכותב שלהם, על העולם. אבל הרב משתמש במתודות אחרות מאלו של הפילוסוף).
איך אמר הרב הנזיר?חסוי מאוד
"יש הטוענים שצריך להיות בגיל 40 שנה כדי לעסוק בחכמת הנסתר; אלא שאם היו מחכים לגיל 40, לא היו לנו לא האריז"ל (שנפטר בגיל 39) ולא הרחמ"ל (שנפטר בשנתו הארבעים), גם הרמ"ק כתב את ספרו "פרדס רימונים" בבחרותו, על פי עדותו. דוקא לצעירים יש יותר שקיקה לנושא".
(ויש להוסיף כמובן גם את מוהר"ן)
גם על הרב משה לוי יצאו שהוא פסק הלכה לפני גיל 40עברי אנכי
וונפטר בגיל 39
אגב
נראלי שהארי נפטר ב38 ולא 39
וכמותם עוד רבים. לאו דווקא מקובלים..
לא יודע, ציטטתי מהספרחסוי מאוד
אגב, כשהרב משה הלוי פוסק נגד הרב עובדיהחסוי מאוד
מה אתה עושה?
אגיד לך את האמתעברי אנכי
אני לא ממש מודע לכל המחלוקות שלהם
לרוב זה גם על דברים קטנים שלא ככ משנים נורא ואיום
זה בעיקר לשופרא דמילתא.
לרוב אני מחמיר
זתומרת
הרב עובדיה אוסר לטבול במקוה חם בשבת, הרב משה לוי מתיר
בלנד מחמיר
הרב משה לוי אוסר לשים שעון בשבת, הרב עובדיה מתיר
בלנד מחמיר
בעיקרון אני בודק מה הרב מאזוז אומר. וזה ה-פסק שלי. אבל גם בזה אם אני יכול אני משתדל לצאת ידח הרב עובדיה
אבל יש להם מחלוקת למשל
אם לפסוע 3 פסיעות בקדיש של סוף קדיש יתום.
אני לא אומר קדיש.
בעוד הרבה זמן בע"ה, כשאומר. זה לא כרת אם אני לא אפסע. זה לא כזהה נורא.
אבל
יש דברים שלא בטוח שאצליח להתחמק. למשל.. אם להישבע בכתובה.
כנראה שאעשה כמו שהרב מאזוז אומר ולא אעשה
חזק וברוךחסוי מאוד
זה מרתק..
פעם קראתי ברב מזוז על מחלוקת בניהם (משהו לגבי ברכת האילנות)
והוא אומר "מי זה שיכניס ראשו בין האריה ללביאה".
אח"כ ראיתי שהרב יצחק יוסף כתב על זה- הוא שכח לומר מי האריה ומי הלביאה....
עברי אנכי
לפי מה שהבנתי הרב מאזוז פגוע מאוד מהרב יצחק יוסף על ההתנהגות שלו כלםי הרב משה לוי, בשונה מהרב עובדיה שהיה קם כשהרב משה לוי נכנס (הרב עובדיה גדול ממנו ב41 שנה. חישבתי)
ברכת האילנות?
אם לברך בשבת אולי?
מחלוקת עתיקה
הרב עובדיה שאומר שגם לפי הקבלה זה פסדר יש לו על זה תשובה ביחו"ד..
לאיודע..
אני לא סומך על זה לכתחילה..
לא, משהו לגבי החנטה של הפריחסוי מאוד
ברכת האילנות בשבת הרב משה לוי אומר לא לברך?
קראתי את דעת הרב עובדיה בחזו"ע פסח...
אם תרצה אחפש לך.
יש לו על זה תשובה ביחו"דעברי אנכי
כולם כזה אומרים לא לברך משום בורר
והרב עובדיה אומר שזה בסדר גם לפי הקבלה כי גם בתפילה יש בורר
ראיתי בספר של הרב מוצפי שהוא מחלק בסוג הברירה כי פה זה בורר אוכל מפסולת ופה אוכל מאוכל
נו
לאיודע. חשבתי שהרב משה לוי יגיד שלא.
בכ"מ, אשמח. תודה
חבל. בשבת הייתי אצל ההוריםחסוי מאוד
היה שם ברכת ה'...
אני מנסה ללמוד את זה עכשיו. מופיע בחז"וע פסח הל' ברכת האילנות אות ח.
אם הבנתי נכון, השאלה היא האם אפשר לברך אחר שגדלו הפירות, שלדעת הרב עובדיה אי אפשר ולדעת הרב משה לוי מותר כל עוד הפירות לא גדולים כ"כ שאפשר לברך עליהם בפ"ע.
בגדול ההדרכה של הרב מאזוזעברי אנכי
זה להסתכל עניינית כל מרה לגופו מי יותר צודק, הרב עובדיה או הרב משה לוי (או אף אחד מהם)
ולהכריע
אבל.. אין בינהם יותר מידי מחלוקות
סהכ זו אותה פסיקה
אותה דרך
פחות או יותר.
מה למשל?
אני מברך שהכל על ופל.
כן...חסוי מאוד
רק שצריך להיות בקיא בעניינים כדי לראות כל מקרה לגופו....
חחח נכון
עברי אנכי
צודק.רק בשמחה.
זה בדיוק כמו שלא לומדים גמרא לפני שלומדים משנהיחידי
לא מדובר באיסור, אבל זה דבר ברור מאליו
אני לא ממש מצליח להבין מה רע בהבנה חלקית ובירור מושגים.רק בשמחה.
הבנה חלקית זה בסדר. הבעיה היא הבנה שגויהיחידי
מה תגרום הבנה שגויה?רק בשמחה.
חטאיםדוס בדם
אילו?רק בשמחה.
ציינתי למטה, בפעולות מעשיות שיובנו לא נכון עקב לימודים אחריםדוס בדם
זו בעיה רצינית לשגות בלימודיחידי
אם מישהו לא יבין את הרב קוק הוא בהחלט עלול להגיד על דברים שליליים שהם טובים ולהפך. ולרוב זה יותר גורלי מדין של סכין חלבי שנפל לסיר בשרי
שוב, אני לא ממש מבין מה רע בלהגיד על דבר מסוים שהוא טוב.רק בשמחה.
בטח אם זה ברמה התוראטית.
כל עוד יודעים שמדובר בהבנה חלקית אין בעיהחסוי מאוד
הבעיה מתחילה כשמתחילים לקשקש ולהתהלם על סמך אותם מושגים חלקיים.
כי אז יש חשש שתבין את מה שהרב רצה לומרמתיישב בנשמה
אוי! זה ממש מסוכן!רק בשמחה.
דווקא יש צדק במחשבה הזאתיחידי
איני הר המורניק, אך איני אנטישמי ומזלזל בדברי רבניםדוס בדם
מקווה שגם אתה לא כזה
איך הצלחת להביא לכאן את המושג אנטישמי?מתיישב בנשמה
אני איני אנטישמי. אבל כן, אני מזלזל בקו.
לדעתי אין בעיהחסוי מאוד
חוצמזה שיש נראה לי דברים יותר חשובים ללמוד.
ש"ס ופוסקים כזה..
אכן.רק בשמחה.
מכירה את הסיפור על הרצי"ה שראה נער לומר לבד אורות במרכזיחידי
רק אומר..
אחח רבנו.רגע שלם
לא מכירה, חידשת לי! מאיזה ספר זה?
ויש מנגד עוד סיפור על שיעור קבוע באורות הקודש שהעביר רבנו
והתלמידים שם היו כמובן קבועים ובקיאים בתורת הרב
יום אחד הצטרף תלמיד לא קבוע, ורבנו התעקב בסיפורים שונים ולא ניגש ללימוד של אורות הקודש
בסוף השיעור אחד התלמידים (במקרה זה הרב צפניה דרורי) שאל לפשר העניין
ורבנו הרצי"ה הסביר שלא רצה לפגוע בבחור ולהוציא אותו מהשיעור
אבל מנגד גם לא יכול ללמד תלמיד שאינו 'ראוי לאורות הקודש'.
כך שאורות הקודש- לא לכל אחד.
מפי השמועה (מו"ר הרב שרקי)יחידי
למרות שהרב צבי יהודה כתב על אורות שהוא קודש קדשים, אבל אעפכ אורות הוא ספר שנחוץ לציבור שילמד, כדי לגלות את "מגמת הקודש שביסוד התחיה הלאומית"
*ישלץקמנו ונתעודד
ודו"ק...
שכוייחיחידי
יש סיפור על מישהו ששאל את הרצי"ה מה זה ה"כתר"חסוי מאוד
אז הרצי"ה ענה לו-
כתר זה מה ששמים מעל הראש
יש משפט בישיבת בית אלדוס בדם
ילד עד שיעור ג'
לא לומד אורות לבד.
אז מה?רק בשמחה.
ראש הישיבה הסביר לי את זהדוס בדם
בגלל שאלו דברים גבוהים, אז המקום לטעות הוא יותר משמעותי, ובסיסי.
לטעות במה?רק בשמחה.
להבין דברים בצורה שגויהדוס בדם
לקחת מהלכים ולהמשיך אותם על דברים אחרים בצורה לא נכונה,
ועוד טעויות ושיבושים.
ואז מה יקרה?רק בשמחה.
א ניתן לדעת דברים שגוים שזה בפני עצמו לא טובדוס בדם
ב עלולים לפעול או להבין דברים יותר מעשיים בצורה שגויה ולפעול לא נכון
אבל כל אלו חלקים נורמלים, למה למנוע אותם?רק בשמחה.
לא הבנתי את הטיעוןדוס בדם
אז אנחנו בתיקו,רק בשמחה.
גם אני לא הבנתי אילו פעולות שגויות יכולות לבו בעקבות לימוד אורות.
הבנות שגויותדוס בדם
שעלולות גם להוביל למעשים שגויים
אילו הבנות ואילו מעשים.רק בשמחה.
מאוד פשוט, להבין דברים שגויים,דוס בדם
הסברתי כבר שתפיסות עולם, שגויות, יכולות לנבוע מההבנות השגויות ברב,
ואז להבנת הלכות בצורה שגויה
אתה יכול להביא לי דוגמא?רק בשמחה.
כי אני ל מצליח להבין למה אתה מתכוון.
אולידוס בדם
ג
"יש שהזמנים שמתבטלים מהתורה הם פועלים להאיר את העינים להכיר את תוכן קדושת התורה ועומק החיים שהיא משפיעה על לומדיה."
ואז אדם יתבטל מרצונו.
אם מישהו התבטל בגלל זה^רק בשמחה.
אני די בטוח שהוא היה מתבטל גם ככה.
היה לנו חבורה עם הרב שלי כל יום אחרי התפילה פסקה באורותנצח נצחים
התשובה.
יפה.רק בשמחה.
אני מעדיף דברים יותר ברורים, הלכה, גמרא וכו'.
בתחילת השירות הייתה לי תקופה של ניסיונות מאוד קשיםחופשיה לנפשי
פורום ישל"צהאר"י פוטר
אתם אולי מכירים את המנהלים של פורום ישל"צ? אני רוצה להכנס אליו והוא נעול
בדיקהטיפות של אור
הלכות ריבית – שיעור 2 - ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
דוגמאות בשיעור:
האם מותר ללוות בקבוק יין מהשכנים?
האם צריך לדייק כשמחזירים חצי כוס סוכר?
מתי מותר להחזיר טיטול יוקרתי במקום הטיטול שלויתי?
ועוד...
נושאים בשיעור:
איסור הלוואת מוצרים מחשש ריבית בשינוי מחיר | היתר הלוואה כש'עושהו דמים' וגדריו | היתר הלוואה כשיש ללווה ממין ההלוואה וגדריו | היתר הלוואה בדבר מועט וגדריו | היתר הלוואה במוצרים בעלי מחיר ידוע קבוע | כללים בהחזר מוצרים לאחר הלוואה.
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
הלכות ריבית שיעור 3 – ריבית ברכישה בתשלום דחוי
נושאים בשיעור:
ההבדל בין אשראי בשכירות לאשראי במכירה | איסור רכישה באשראי במחיר גבוה | ריבית קיימת גם כשהמוכר לא נזקק לתוספת | תנאים להיתר רכישה באשראי כשהריבית לא ניכרת | מכירה באשראי בהצמדה למדד לדולר או למחיר המוצר | הגדרת של 'מחיר קבוע' | מכירה באשראי במציאות של הנחות למזומן | הצעת מחיר למזומן לאחר גמר המכירה | עסקים שדרכם במכירה באשראי | קיום מכירה באשראי שנעשתה באופן האסור
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
בנוסף למעוניינים יש שיעורים ב הלכות שבת
וכן ב הלכות ברכות
בהצלחה בלימוד
~~ ( זה יותר יפה מהנקודות שאנשים שמים כאן)מחכה לחורף
חורף בריא לכולם

- לקראת נישואין וזוגיות