למה צריך להיות כופר?simple man

אפשר פשוט לא להאמין

אם אתה לא מאמיןדרדסבתא

מבחינתך אתה לא כופר

מה ההבדל בין לא מאמין לכופר?חוני המעגל פינות
שהכופר הוא מחליט לכפורsimple man

ואילו הלא מאמין פשוט לא מאמין אז הוא לא צריך להיות כופר

 

 

מה שהתכוונתי זה שלא צריך לקרוא למישהו כופר כי לא אמור להיות מילה כזאת, מי שכן מאמין הוא מאמין, אבל לא אמור להיות שם למישהו שלא מאמין הוא בסטטוס רגיל פשוט לא חידש שום דבר.

ברמה הפרקטית אין הבדל משמעותי בין מי שמאמין שלאחוני המעגל פינות
לבין מי שהוא אפאטי כל עוד שניהם בוחרים במסלול ה'מאמין שלו' אין סיבה לחלק ביניהם...
למה חייב להיות לכל אחד אמונה כלשהיא?simple man


כי בפועל האדם פועל.חוני המעגל פינות
בנאדם שאומר 50 50 שיש אלוקים לעומת אדם שאומר 20 80 כל עוד שניהם בוחרים בדרך שאומרת 'אין אלוהים' זה לא מאוד משנה.


אי אפשר לעשות מעשה לשליש ולרביע...
אם אתה תספר לי עכשיוsimple man

שראית דינוזאר עף שסיפר לך מה אני אמור לעשות ואני לא מתייחס למה שאתה אומר זה לא נקרא שאני מאמין שלא או שאני כופר אלא פשוט שאני לא מאמין לך כי אין לי שום סיבה להאמין לך. אז יש אנשים שאצלם ככה זה אלוקים.

האמונה ש...צלילי השקט

לכל אחד יש אמונה היא גם אמונה.

אגב, מחבר ספר קהלת יזדהה ממש עם התסכול שלך.

 

בכל מקרה, יש שני סוגי אמונות, אמונות שמגדירות את מי שאנחנו (אני דתי, חילוני, מאמין בפיות) - ובדרך כלל מאחורי אמונות כאלו מתחבאת פסיכולוגיה. לא אמונה. (פחד + דבקות + מושיע - יכול להוליד מלא דברים) 

 

ויש אמונות שפשוט נובעות מהכאן ועכשיו של המציאות כמו שהיא. הן יותר אמונות אינטואיטיביות שהחשיבה שלנו לא מתערבת,  אמונות כאלו - יותר משאנו מאמינים בהן אנחנו חווים אותן כסובייקט צופה ולא כמאמין אקטיבי. (אמונות כאלו הן הבסיס ללוגיקה סינטטית, ולתוקף לוגי אפשרי לאפיסטימולוגיה)

סורי מסובך לי מדיsimple man

אולי תפשט מה שכתבת כי לא קלטתי לא את הפואנטה ולא את הקשר לנושא

אז ככהצלילי השקט

נניח האמונה באלוהים - יש לך אופציה להגדיר את עצמך כמאמין או אגנוסטיקן או כופר - רוב האנשים ברוב המוחץ של הפעמים כשהם מגדירים את עצמם יש מאחורי ההגדרה פסיכולוגיה שגורמת להם להגדיר את עצמם. הגדרה של עצמך גורמת לך לכבול את עצמך באמצעות החשיבה. 

 

נניח שהיתי מגדיר את עצמי כאגנוסטיקן = מרגע שהגדרתי את עצמי ידע לא יוסיף לי, משום שהמניע לכך שהגדרתי את עצמי כך הוא פסיכולוגי, הוא לא אינטלקטואלי (זה יכול להיות נניח כי אני לא רוצה להתעמת עם טענות ולהביע דעה כדי לא לצאת מהחברות שאני חי בהם ויותר קל לומר שאין אמת ויכולת להגיע לדעה)  אם אתה מגדיר אם עצמך כלא מאמין - סוג של אגנוסטיקן טבעי - זה כי יש לך פסיכולוגיה מאחורי ההגדרה. כך גם אנשים דתיים שמגדירים את עצמם (כל סוג של דת). 

 

אם בן אדם לא מגדיר (כובל) את עצמו על פי הדעה שלו - תהיה לו דעה, והיא תהיה כזו שקשובה למציאות האינטואיטיבית, כי הוא ללא אינטרסים. הוא בלי פסיכולוגיה שבגללה הוא טוען את מה שהוא טוען. הוא פתוח. הוא לא מאמין אקטיבי, הוא צופה פאסיבי. אדם כזה אף פעם לא יצליח לנסח משפט בסגנון "אני מאמין\כופר\ באלוהים. הוא גם לא יצליח לומר משפט כמו "אני מאמין שאני לא יודע אם אלוהים קיים". הוא יאמר לך את זה בסגנון של דעה "סביר להניח שאלוהים קיים\לא קיים \x\y\ כי....." מתוך צפיה בחוץ, לא מתוך הגדרה של בפנים. 

 

מקווה שזה מובן.    

 

אצל האחרוןsimple man

בעצם הוא לא מאמין בכלל, אלא יש לו רק דעה שכלית בענין ולפיה הוא פועל לחלוטין? 

יש לו דעה אינטואיטיביתצלילי השקט

הלוגיקה הסיטתית בנויה על אינואיטיביות לא על לוגיקה שכלית (דדוקטיבית)

 

מה הפירוש לפיה הוא פועל לחלוטין?

למשל האמונה באלוהיםsimple man

אם הוא יגיע למסקנה שיש, אז הוא גם יאמין ויפעל לפי דברים שלא ניתן לראות?

מה הפירוש "אז הוא גם יאמין ויפעל לפי דברים שלא ניתן לראות?"צלילי השקט


דברים שצריכים בשבילם אמונהsimple man


למשלsimple man

בשביל להתפלל צריך אמונה זאת אומרת לחיות ולהרגיש שבאמת יש ישות שאליה אתה פונה אם אין לך את זה, לא תוכל להתפלל.

נכון. אבל למה זה קשור?צלילי השקט


לא זה מה שהתכוונתיsimple man

התכוונתי שלאנשים רציונאלים קשה לחיות לפי דברים שהם לא בשכל אלא רק מעבר לשכל.

מה אתה מגדיר דברים שהם בשכל ?צלילי השקט
עבר עריכה על ידי צלילי השקט בתאריך כ"ה בתשרי תש"פ 21:20


דברים שיש בהם סברה עבור כלל בני האדםחוני המעגל פינות
ולא רק עבור האינדיבידואל


ספויילר לא קראתי את הענף ואין לי מושג על מה מדברים
אולי לא נכון להגיד כךsimple man

דברים שהם בשכל

 

אני התכוונתי לדברים שמשיגים על ידי החושים.

לא יודע מה גרם לך לחשוב שזה רציונלי לחשוב ככה.צלילי השקטאחרונה

אין דבר כזה. 

ללכת על פי החושים זה לא להיות לא רציונלי זה להיות עקום ותלוש רציונלית. (וזה גם חסר מובן פילוסופי וקונקרטי)

 

כל ידע שיש לך על העולם - הוא אינטואיטיבי, הוא לא על ידי החושים. 

כל תחושה שמתורגמת לידע עוברת במסלול של הלוגיקה הסינתטית (אנלוגיה ואינדוקציה).

תחושה כשלעצמה היא לא ידע, ולכן היא גם לא טענה. 

ובקצרה: לא משיגים שום דבר (ידע) על ידי החושים מעבר לתחושה עצמה

 

 

ההבדל בין כופר ל לא מאמין,רצה לאש
זה שהכופר מאמין שאמונה X לא נכונה.
לעומת הלא מאמין, שלא מאמין באמונה X, אבל לא בהכרח כופר בה
כופר=לא מאמיןיחידי

וממילא החלוקה הנ"ל לא אפשרית.

 

וזה בניגוד לאפיקורס, שם יש מחלוקת לגבי ההגדרה 

הכופרsimple man

טוען שהאמונה שלך היא לא נכונה לעומת הלא מאמין שלא טוען שזה לא נכון אבל גם לא מאמין

 

כשמישהו מספר לי שלבעל שם טוב היה קפיצת הדרך אני לא כופר בזה כי זה יהיה טיפשי שהרי אין לי דרך לטעון שזה לא קרה, אבל אני גם לא מאמין בזה.

 

אם אתה לא מאמין במשהו, אתה כופר בויחידי

זו המשמעות של המונח. אין פה איזה משהו עצמי, אקטיבי, לענ"ד

 

כמו שכבר הזכירוsimple man

עיין ערך בהבדל בין אתאיסט לאגנוסטיקן

אגנוסטיקן הוא כופר לכאו'יחידי


לא כופרsimple man

פשוט לא מאמין, ונראלי שהבנו את נקודת המחלוקת

 

 

נ.ב תודה על הקישור שיש בכ.א שלך.

הוא מסופקיחידי

בפועל הוא לא מאמין, ואם אנחנו אומרים שכפירה היא פשוט היעדר אמונה בX או בערכו של X מבחינות מסויימות (למשל, הכופר בתורה. פרק שלישי מהלכות תשובה לרמב"ם עוסק בזה. פה הכפירה היא לא במציאות של משהו, כפירה אונטולוגית, אלא 'כפירה ערכית') - אז הוא כופר. 

 

ועוד משהו לגבי אגנוסטיקנים. זה תחום ממש אפור ולא ברור. יש כאלה שנוטים לדאיזם ויש כאלה שנוטים לאתאיזם שם. מן הסתם צריך לבחון כל אמונה בפרטות ולראות

 

בשמחה

זה לא נקרא שהוא מסופקsimple man

אם נחזור לדוגמה שהבאתי קודם, לא שייך שאני יהיה מסופק האם היה קפיצת הדרך או לא כי אין לי בכלל כלים לדון בדבר כזה לא שייך שאני יטען שכן ולא שייך לטעון שלא, אתה מספר לי שקרה משהו שלא מסתדר עם הטבע שאני רואה, אז אני לא דן בכלל באם זה נכון או לא, זה לא נקרא מסופק כי בשביל להיות מסופק צריך שיהיה לי צד לכאן וצד לכאן מה שאין כן באמונה כזאת שאין אפשרות לדון בה.

 

ולכן אני לא מבין בכלל כופרים שטוענים שאין אלוקים, איך אפשר לטעון דבר כזה כאילו איך אתה יכול לדעת, אבל אני כן מבין אנשים שאומרים אין לי כלים לדון בכזה דבר ולכן אני לא מאמין אלא אם אני ירגיש אותו בחושים (יראה אותו או ישיג אותו בהבנתי)

..יחידי

נראה לי שאם לאדם נראה יותר סביר שאירוע מסויים לא התרחש (או שדבר מסויים לא קיים, או שמשמעותו הערכית של דבר אינה כמו זו שיש שמנסים לייחס לו, כמו הכופר בתורה) אז אפשר להגדיר אותו ככופר. וככה גם לגבי אגנוסטיקנים. בסוף יש איזושהי סבירות (לא הסתברות!) שהאדם חי איתה ביחס לעובדות במציאות, ואם היא גבוהה אז אפשר לומר שהאדם מאמין באותו אירוע - אז הוא מאמין, ואם הסבירות נמוכה - אז הוא כופר.

 

ומכמה סיבות, לא נראה לי שאפשר לומר שזה עניין של אחוזי סבירות (זו לא הסתברות, כך שגם אם רוצים לא נראה שאפשר לדבר על מושג כזה), אלא על תחושה של האדם עם עצמו. הוא יודע האם הוא מאמין או כופר. 

 

וצ"ע.

הבעיה היאחוזר

שאני יודע שהוא קיים

כאילו אני לא אצליח באמת למחוק את קיומו מהראש והרגשות שלי

ואז

יש את תורתו ומצוותיו

ואם לא

אז שאלות פילוסופיות

שבסופן 

הרבנים תמיד צדקו וכל מה שהם השתילו לי

ואז הבחירה לצאת

לשחרר מהכל

תמיד תהיה מלווה באשמה. 

ואז זה כבר לא שווה את זה

ואז אני נשאר באותו מצב

לופ.

מה דעתכם על הסיפור של הנובה והדתל"שים שם?זיויק
מה היה?נעמי28
היו שם הרבה דתל"שיםזיויק
חלק על הרצף
נו ו?נעמי28
באסון מירון היו רק חרדים ובשואה נספו קהילות שלימות של יהודים מאמינים כולל אדמורים.


השאלה אם לדעתך זה האיר זווית בלתי מוכרת לציבורזיויק
ואם יש לך תובנות מזה
לא ראיתי התייחסות מיוחדתנעמי28

למגזר שממנו הגיעו.

אני לא חושבת שנכון לקשר בין רמה אמונית ודתית לבין אסונות.

לא היה הקשר כזהזיויקאחרונה
שימי לב שזו פרשנות לשאלה שלי ולא גוף השאלה
שאיבדתי ואיבדנו אנשים נהדריםruthi
והקהילה שלנו חסרה היום את האנשים האלה. 
ברורזיויק
הי"ד
איבעיא להוימח שם עראפת
מה גרם לכם לדתל"ש? וכשהחלטתם לדתל"ש, מה עשיתם? מה הייתה 'שבירת הקערה' שלכם?
איך אתם מסתדרים עם אלולהגיבן מנוטרדהם

תשובה סליחות וכו' ועם כל המחשבות והרגשות בלב?

כבר אין לי אותםנעמי28

השנה לא (או עדיין לא) התמודדתי עם הרגשות האלה.

כנראה הזמן עושה את שלו, ויותר ויותר ברור לי שהסליחות הן לא כלפי ה' או ביחס למצוות.

אני גם לא מאמינה במצוות או שמישהו בודק אותן, וכל הצ'ק ליסט הזה לא בשבילי ומרגיש לי קטנוני .


אם כבר אווירת סליחה אז יותר ביני לבין עצמי והסובבים אותי, לא כלפי אלוקים.

למה בעצם?אדם 12
מצחיק ממשמאן דאמר
השבוע בדיוק לא היה לחברה מניין אז הם ביקשו ממני להשלים ולא היה אף אחד שיודע לעלות חזן אז עליתי חזן סליחות ומנחה 
חזק!הגיבן מנוטרדהםאחרונה
נראה פורום פעיל יחסיתמקפיצים נטושים

לכזה שלא מופיע בתפריט הראשי.
בעז"ה תכף תשובו , טוב לראות שלא כותבים פה הרבה...

טוב לי יום בחצרךהגיבן מנוטרדהםאחרונה
..דתיה?
עבר עריכה על ידי דתיה? בתאריך כ"ג בתמוז תשפ"ה 17:09

.

 

 

כנראה שלא🤭פשוט אני..
התייאשה מהרהגיבן מנוטרדהםאחרונה
או שטעתה בנו
כל כך עייפה מלהחזיק את הכללביטה

בא לי כבר לשחרר.

לתת להכל לקרוס.

להישיר מבט אל המציאות ולהפסיק להתחבא. 

מבין את הקושימתנחל חייכן
הרצון להשתחרר...
נשמע קשה ❤️נעמי28אחרונה
מה מונע ממך לשחרר? מה יקרה אם הכל יקרוס?
איזה חג מוגזםנעמי28

סיימנו עכשיו סדר שני.

מעדיפה פעמיים כיפור מאשר פעמיים ליל הסדר😶

יו'ט שני של גלויות?משה
אוי ואבוי
ממש קשוחמתנחל חייכן
הבן שלי כשהיה באוסטרליה באמת סיפר שהלילה השני יותר ארוך
זהו כמעט נגמרנעמי28
הצעת חוק -  אם החג מתחבר עם שבת, אפשר לוותר על החג השני.


תודה לאל שיש את מי לארח.

אי אפשרהגיבן מנוטרדהם

לעשות רק יום טוב אחד?

אתם ישראלים לא?

לא, בעלי לא.נעמי28
וזה לא מעבר לזמן קצר.
ואיי איזה באסההגיבן מנוטרדהם
שככה חווית את זה


תאמת אני ניסיתי לקחת בכיף את ליל הסדר והכנתי להם קסמים על עשר המכות אז היה ממש כייף ומצחיק


אפשר גם להגיד לבעלך להריץ קצת להבא שיעבור יותר מהר ובשמחה

נשמע כיף!נעמי28אחרונה
כן, יש לנו שנה לחשוב על דרכים יותר טובות לעבור את זה.

אולי יעניין אותך