שאלה לסופרים ותיקים ומתחילים כאחדהר ירוק

שלום לכולם.

אני אברך בישיבה ב"ה, ולפני כחודש התחלתי ללמוד כתיבת סת"ם (אשכנזי) אצל מלמד סופרים ותיק.

בימים האחרונים אני תוהה הרבה לגבי הכדאיות הכלכלית של העניין...

מבחינת המכירות, קרוב משפחה שלי עובד בהנהלת אחד ממכוני הסת"ם המוכרים בשוק, והבטיח לי מראש שימכור עבורי כל מה שאכתוב (כמובן, מחיר יפה על כתיבה יפה ולהפך). מבחינת רמת הכתיבה, המלמד אמר שב"ה יש לי כתיבה יפה וכו' (כמובן זה רק בינתיים, אינני יודע עדיין אפילו לכתוב את כל האותיות).

כמו כן, אני מקפיד מאד להתאמן בכל יום לפחות שעה.

 

השאלה היא, מתי אפשר לצפות להתחיל לראות מזה משהו? האם זה עניין של חצי שנה? שנה? אולי פחות? שאלתי את המלמד והוא שוב ושוב חזר ואמר שפרנסה מהשמיים ושהכל תלוי בסייעתא דישמייא ובמזל. 

האם לפי הניסיון של המומחים כאן, יש איזה השערה כללית? גם תשובה משוערת תעזור לי, פשוט שאדע כיצד לתכנן את השנה הקרובה. כמובן שברצוני להמשיך להיות אברך, והמטרה היא (לפחות בינתיים) להכניס איזה סכום כל חודש, מעבודה של כשעתיים - שלוש ביום.

תודה רבה!

אי אפשר לענות...הרש

מה לעשות שאנחנו רק סופרי סתם ולא נביאים.

אנחנו לא יודעים מה רמת הכתב שלך ומה באמת הקרוב שלך יעשה בשבילך...

 

ככלל, להתאמן שעה ביום זה בזבוז זמן. 

מינימום - שעתיים. שעתיים של כתיבה לא כולל הכנה לפני וניקיון אחרי.

 

אם אין לך את הזמן הזה - תעזוב עכשיו...

 

בהמשך, אף פעם אל תעצור מלהתקדם. תמיד תבקש הארות והערות, אם המורה לא מסכים  - תחפש מישהו אחר.

ברגע שאתה לא מקבל הערות - אתה זורם... ההערות מציבות אותך על רף שאליו תשאף ותמשיך להשתפר - וכמובן שכלכלית זה משתלם.

שעה ביום זה יפה מאודאות והדר
אפשר להגיע לרמה טובה גם בשעה

יש כאלה שאומרים שעתיים זה בזבוז זמן, צריך 4 שעות..יש לי חבר שכותב יריעות של ס''ת רק אות א רק צד''י וכו', אין לזה סוף אבל כל מה שמשתדלים זה שווה.
זה תלוי בךאות והדר
קשה לדעת מתי אבל מגילה שלישית/רביעית בד''כ ע
יכולה להימכר במחיר יפה אם אכן רמה טובה.
שאלה נוספתהר ירוק

תודה על התשובות.

 

שאלה נוספת.

על איזה סוג כיסא אתם ממליצים?

גם כאן, כמובן שזה אינדיבידואלי וכל אחד עם מה שנוח לו ומה ששומר על הגב שלו הכי ישר וכו'.

אבל בכל זאת אשמח לקבל המלצות, האם לדעתכם עדיף משהו פשוט, נגיד בסגנון הזה: ריהוט משרדי - קטלוג כסאות - כיסא פלסטיק דגם מלון

או קצת יותר משוכלל, כזה: כיסא משרדי

כמובן שבכל אופן בלי גלגלים.

אם יש רעיונות נוספים אשמח כמובן גם לשמוע.

אני הסתדרתי רק עם יציבון של דובל. ובכלל בחיים, לא רק בכתיבה.הרש


אפשר כסא פשוט ונוחאנונימי (2)אחרונה
יציבון הוא נחמד כל עוד שלא הורס לך את הברכיים.

מה שיותר חשוב זה השולחן
אייל קלף - מי מכיר מי יודע?הכותב

האם למישהו יצא להשתמש בקלף של אייל קלף? חוויות מנסיונכם?

שבוע טוב ובשורות טובות

פשוט תנסהאות והדראחרונה
שאלה על ספר שערי הלכההכותב
עבר עריכה על ידי הכותב בתאריך כ"ז באב תשפ"ה 10:47

בתמונה המצ''ב מתוך שערי הלכה לרב חזות. לכאורה זו לא ההסבר הקלאסי לחק תוכות, ואף לא הזכיר עניין גרירת דיו ומחיקה אלא שינוי אות לחברת ע''י הוספת דיו. פספסתי משהו?

 

 

לא מכיר פרשנות כזאתעזריאל ברגר

 נראה לי שגוי לחלוטין.

(למדתי סופרות-סת"ם)

בפורום אחר השיבוני כךהכותב

כך השיבוני. ועדיין אין הדברים מתיישבים היטב בלשון המחבר:
 

אסביר את הענין ומקווה שלזה התכוון בספר שציינת,

אכן כל אות צריכה להיות ע"י מעשה כתיבה כצורתה ולא ע"י חקיקה או אמצעי אחר שאינו מעשה כתיבה (כמו נפלה טיפת דיו ונעשה אות או חצי אות,

חק תוכות הגדרתו חוקק תוך האות או סביבתה וע"י זה נוצר האות, אמנם נחלקו האחרונים (ב"י ורמ"א באה"ע עם הרד"ך) אם חקק חצי אות והשלימה ע"י כתיבה או שנפלה טיפת דיו ונעשה חצי אות כגון גג וא"ו או יו"ד והשלים את האות (עשה לה ירך) ע"י כתיבה אם אזלינן בתר הסוף, שסיים האות ע"י מעשה כתיבה או שכיון שחלק נעשה בפסול ולא כל האות נוצרה ע"י כתיבה הכל פסול (ע משנ"ב סי ל"ב סע י"ז ס"ק ס"ז).

אבל ישנו עוד דין שמובא באחרונים שנקרא ח"ת ע"י כתיבה כלומר שגרם לאות לעמוד בצורתה והכשירה ע"י כתיבה אע"פ שבאמת זה לא ע"י חקיקה מ"מ קרי ליה חק תוכות ע"י כתיבה, כיון שגם היא לא נוצרה ע"י מעשה בגוף האות עצמה, אחת הדוגמאות לזה היא: כתב כ"ף כפופה מתחת לכ"ף פשוטה וצד ימין של הגג נגע בירך הכ"ף שלמעלה באותו רגע הכ"ף פשוטה נעשתה לכ"ף כפופה גדולה ופסולה, אלא שאם ממשיך בכתיבה אחת את צורת הכ"ף כפופה כבר ניכר שלמעלה זו כ"ף פשוטה ולמטה זו כ"ף כפופה רק שנוגעת קצת והרי להלכה אפשר להפריד אותיות שנדבקו אם ניכרת צורתן, רק כאן נעשה שינוי צורה לרגע אחד והסכימו רוב ככל האחרונים (מלבד היריעות שלמה) שהסת"ם פסול כיון שנעשה ח"ת ע"י כתיבה ואסור להפריד ובתו"מ אין תקנה ובס"ת צריך לגרור הכ"ף שלמעלה ולכותבה מחדש. (מיהו גם הרב מועלם מסכים לעצם הדין של השינוי צורה רק שאם זה היה ע"י מעשה כתיבה אחד בלי שהגביה ידו כיון שהיה שינוי צורה לרגע אחד ובאותו מעשה נכשר שרי לתקן). וישנם הרבה דוגמאות לזה ולכן צריך זהירות.

אבל לשון הרב הנזכר שצטטת לכאורה מורה שכל שעשה אות שאינה שלימה ואחר"כ הוסיף עליה הוי ח"ת ובפשטות זה אינו נכון מדין חק תוכות אלא מדין כסדרן בתו"מ אם המשיך לכתוב.

אלא אם כן כוונתו שהאות הראשונה היתה לא לשמה או לא ע"י מעשה כתיבה שאז באנו למחלוקת שהזכרתי למעלה בין הרד"ך לב"י והרמ"א.


 

לא פספסתאות והדראחרונה
ההסבר הזה לא קלאסי ולא מודרני אלא שיבוש. 
קלף ירושלים - שאלההכותב
תחת איזו השגחה עומד הקלף שלהם? ומה החוויה שלכם מהקלף? 
זה קניגסברגאות והדראחרונה

בעל החנות זאב גפני יהודי מיוחד שמבין בקלף, מוכר דברים טובים. 

נראה לי שבהכשר של הרב מועלם

היי רציתי לשאולאנונימי (פותח)

בתור סופר מתחיל עם כתב לא רע בכלל ביחס לסופרים אחרים וותיקים(לא מילים שלי, כך שאיני נגוע בדבר) האם אפשר לקבל על מזוזה 250 ש"ח מסוחר?

ואם מישהו מבין בנושא אשמח לשאול כמה שאלות בפרטי

קשה לענות בלי לראותאות והדראחרונה

אפילו לא כתבת איזה כתב אתה כותב

אבל בכל מקרה אני לא מבין גדול בעולם הסוחרים

הידורים והמלצות בתפילין פצפונותהמצפה לישועה

שלום!

על מה כדאי להקפיד בתפילין פצפונות?

ראיתי כל מיני כאלו שכותבים 50 הידורים...אני לא מזלזל אבל לא מתלהב מכותרות בלי הסברים.

נ ב. גם מבחינת גודל האם יש נפ"מ בגדלים 2.2 2.4

אשמח להרחבה כמה שניתן.

ברוכים תהיו!

פספסתי את הודעה הזאתאות והדר

יש את הדברים החשובים בכל תפילין, שזה כתב הלכתי, ללא דיבוקים עם תגים שחורים וברורים וכו וכו

תוספות חשובות לפצפונים:

1. קלף של תפילין של ראש, צריך להיות דק מאוד (במיוחד קדש ו והיה אם)

2. כדאי שהפרשיות הנל שיהיו גם קצרות כמה שאפשר.

3. לגבי גודל הבתים רש"י ורת ביחד לא יהיו יותר מ 8ס"מ ביחד עם תיתורא ומעברתא. כדאי שרשי יהיה מעט גדול יותר מר"ת

יישר כחהמצפה לישועה
ברוך תהיה
כנס לאתר של מכון בית אלמחיר תפיליןאחרונה
עבר עריכה על ידי אות והדר בתאריך כ"ט באייר תשפ"ה 10:10

באתר יש רשימה מפורטת של 60 או 70 הידורים וזה רק בפרשיות התפילין. אולי יש שם גם רשימת הידורים בבתי תפילין צריך לחפש..

 

יש פה מתייגים?אנונימי (פותח)

אשמח לדעת אם תשתפו מה התשלום עבור

מזוזה

יריעת ס"ת

תפילין

 

תיוג יפה ומדויק 

תודה רבה

המלצותאנונימי (פותח)
מחפש המלצות ללימוד סת"ם (מכון או אדם שמלמד באופן פרטי עם העדפה גדולה לפרטי)  באיזור המרכז אם מישהו מכיר אדם ירא שמים או מכון של אנשים יראי שמים אשמח לשמוע או לקבל מספר טלפון🙏
מצטרף לבקשה, גם באיזור המרכז👆מתנות באדם
אין כלום ?מתנות באדם
יש כמה מלמדים בבני ברקאות והדראחרונה

אני ממליץ ללמוד באופן פרטי או בקבוצה קטנטנה

אם תרצה תפנה אלי בפרטי ואוכל לתת לך מספרים של מלמדים בכתב אשכנזי. 

פרסוםאנונימי (פותח)
היי רציתי לשאול, מישהו פה פירסם/חשב לפרסם את זה שהוא סופר סת"ם? פרסום בעיתון/בדיגיטל בעיקר

אולי יעניין אותך