טוב, כמה שאלות מהשכלעשב לימון

ב"ה

כמה שאלות מהשכל כדי שהרגש יוכל לכתוב כמה ואיך ומתי שהוא רוצה,

 

א. למה לכתוב?

אז כן, יש לאדם רגשות והוא רוצה לבטא אותם. אבל למה לכתוב בצורה יפה ונעימה, למה להוציא את זה בכלל, הרי במילא יבוא מחר והרגשות יתחלפו ויהיה משהו חדש לכתוב. למה צריך שיהיה שיר מכל יום?

 

ב. למה לשכלל את הכתיבה?

כלומר, בשביל מה לדייק יותר, להראות למישהו קטע כתוב ואז לתקן אותו כדי שיהיה יותר יפה, והשורות יותר יתחרזו והמשקל שלהן יהיה שווה?למה זה טוב?

 

ג. למה לפרסם את זה?

מאד הגיוני שלכל אחד יש מחשבות שונות ורגשות שונים. ומצד שני כולנו די דומים בתוך תוכנו. לכן אנחנו מזדהים אחד עם השני. אבל למה לפרסם שיר בעוד שעל הנושא הזה כבר יש כמה וכמה שירים שמישהו אחר כתב?

 

ד. למה לשמור את המחברת (או הקובץ במחשב)?

אז נניח שנכתבו שירים וסיפורים וקטעי הקראה וראפ וכל השאר, למה לשמור את המחברת? במילא אני לא רוצה שמישהו יקרא. אז למה לשמור? במילא בעוד כמה שנים אני אסתכל שוב ואחשוב שזה לא חשוב ואפשר לזרוק, כי זה רק קומה ראשונה למה שיש לי עכשיו לכתוב.

 

 

תודה על שיתוף הפעולה!

מחכה לתשובותיכםחיוך

 

אשמח גם לחיצים ובליסטראות שיגידו לי שכל השאלות מיותרות ואני מתכחשת לקיומו של הרגש.

..רחל יהודייה בדם
אצלי ואני חושבת שאצל הרבה מאלה שכותבים הכתיבה והדברים שאני כותבת הם חלק ממני, מהנפש שלי... זה אולי משהו שיענה לך על כמה מהשאלות.
בנוגע למה שכתבת על לפרסם אני חושבת שגם אם שני דברים הם בדיוק על אותו נושא אין אחד דומה לשני אם כל אחד נכתב על ידי אחר, הרגש שהוכנס ויועבר הוא אחר, ניסיון החיים וצורת החשיבה הם אחרים וכו', ועוד , מכל אדם יש מה ללמוד ובכל נושא יש לאן להעמיק יותר..
טוב, תודהעשב לימון


אמרתי שאני אגיב, אבל נשמע שזה נושא לסדרת סדנאות ובכל זאת.L ענק

האמת שישבתי עכשיו לכתוב, וכתבתי לך במשך שעתיים.
ככה שאני אשמח לשלוח לך את זה בפרטי, אבל זה הרבה מדי חומר להעלות כאן ברשת.
מי שעוד רוצה, מוזמן לדבר איתי בפרטי.

 

בעקבות הבקשות, החלטתי להעלות לכאן את התשובה הראשונה ששלחתיL ענקאחרונה



א. למה לכתוב?
קודם כל, לפני שאני אכנס למה ששאלת בדיוק, אני אגיד שאני חושב על זה הרבה. זאת באמת שאלה גדולה, והיא מורכבת מכמה תשובות. אני יכול להגיד לך חלק מהתשובות שאני מצאתי, אבל אני לגמרי לגמרי קורא לך לצאת למסע ולמצוא תשובות. 
מה שאני מצאתי, זה לא מה שאת או כל אחד אחר ימצא.

התשובה הכי חדשה שלי, מלפני שבועיים. היא כי זה פשוט כיף. יש הנאה מאוד גדולה מלכתוב, מלהוציא מילים על הדף, לדייק. התנועה הנפשית הזאת של להוציא עולם פנימי אל עולם מילים, היא חוויה מאוד מיוחדת. אני אומר מיוחדת, ולא נותן לה צבע וגוון, כי היא מאוד אחרת.
לפעמים היא מרנינה, ולפעמים היא כולה אש וחשמל, לפעמים היא הנחת בדידים בשורה ולפעמים היא שרבוט בקצה הדף. ועדיין, היא מיוחדת, ואחרי שמגלים את התחושה הזאת, יש לא מעט שמפתחים אותה, ומשכללים אותה. ונותנים לעצמם להרגיש עוד מהעולם הזה של כתיבת עולם פנימי.
בנוסף, אני גם חושב שיש אנשים, לפעמים גם אני, שעושיםאת זה כי זה חשוב להם. חשוב להם להביע את עצמם, חשוב להם לומר דבר מה לעולם. לאו דווקא רק שירי מחאה, או שירים שמדברים על כאבים או כעסים. יש תנועת נפש שעומדת מול העולם ורוצה לומר לו, לשנות בו, לתקן אותו.
ויש לי גם תשובה אישית יותר, אם הייתי יכול הייתי רוצה לזכור הרבה יותר רגעים ממה שאני זוכר. והאמת היא שלקרוא במחברות הישנות יותר מאפשר להיזכר במה שהיה. ויש קסם בזה שקיבלנו יכולת לנצח את השיכחה. מה ההבדל בין זה לבין לצלם כל יום מה שאתה עושה? האם היינו רוצים לתעד כל רגע מחיינו? נראלי שלא, ונאי עדיין חושב על המינונים בחיים שלי.
אבל יש לי חבר שבמבצע של 'צוק איתן' כתב כל יום מה עשינו, והוא יכול הליזכר מה קרה. לי אין את היכולת הזאת. יש לי רק כמה רצפי זיכרונות, ותמונות. וזה מה שאקח איתי. ולכן לדעתי חבל לא לשמור יותר רגעים בחיים שלנו.
(אני מקדים את המאוחר ואומר שלפעמים מחברות/קבצי מחשב אובדים. וצריך גם לדעת לשחרר זכרונות.)

ככל הנראה אני אפתח בקיץ סדנת כתיבה שמיודעת למתחילים. מי שמעוניין להרחיב, להתנסות ולהעמיק עוד, מוזמן לשלוח לי את המייל שלו לשלי (zurven@gmail.com) או לתייג את עצמו כאן, ואני אשתדל לשלוח לו תזכורת.

 

שאלות טובותחיות צבעונית
למה לכתוב? הכתיבה היא כלי תקשורת. בינך לבין עצמך ובינך לבין העולם. (כמובן שכל אחד בוחר אם וכמה לתקשר ולשתף בזה)
מי שהכתיבה נוגעת בו זה כלי בשבילו להתבונן ולהביא נקודות התבוננות על החיים בצורה שדיבור לא יכול להביא(כמו שלמשל מוזיקה תתקשר בצורה אחרת מדיבור) כי זה נוגע ברבדים אחרים.
לגבי למה לכתוב את זה בצורה יפה ונעימה, מי אמר שצריך לכתוב יפה ונעים? אנשים פה כותבים דברים מאד חדים ונוקבים, ולפעמים אפילו שורפים.

לגבי השכלול, ענו לך פה נכון שזה גורם לך להעמיק ולהיות טובה יותר בזה ולהיפתח לעוד עולמות. אני אישית פחות מחפשת להעמיק בזה, אני אוהבת לכתוב אבל זה לא הכלי העיקרי שלי ודווקא נחמד לי להשאיר את זה יותר בוסרי.
בתור בעיקר קוראת מהצד, יכולה להגיד לך שאולי הרבה נושאים, מחשבות ורגשות דומים אבל כל אחד מביא את עצמו בסוף אחרת וזה נוגע אחרת.
ולגבי הלשמור, זה ממש נחמד לפתוח דברים שכתבת לפני כמה שנים ולראות איפה היית, מה עברת. זה מאפשר התייחסות לאיפה שאת היום
...רחל יהודייה בדם

אני מרגישה חופשייה

אולי הצייד רק מחכה לתפוס זווית

אולי שוחררתי לטבע כבדיקת מעבדה ואיסוף ממצאים ועוד מעט אעלם שוב ,

ארקוד עם הנעלמים , בחושך

אבל חושך קר, שם גם הנעלמים חשים קור

אולי יש עליי gps

ואני דוהרת לי איתו,

משחקת בחופש

ואולי לא.

אולי אני באמת חופשייה.

אתם שומעים. לא אכפת לי אם אני רק משחקת בחופש.

אני חופשייה.


מדהיםזיויקאחרונה
שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

יש פה מטפאורות יפות.  

נהניתי לקרוא 

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץ
...רחל יהודייה בדםאחרונה
כואב.
...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

נוגע.

נשמע קצת כואב

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

אולי יעניין אותך