שאף אחד לא ידע.בת.
ישבנו במעגל, זה היה שלושה ימים אחרי שעברנו דירה, והייתי תלמידה חדשה, כזאת שכולן עדיין בוחנות מרחוק מי היא.
המדריכה אמרה, 'לכבוד טו' בשבט נעשה מסיבה, מי מתנדבת שנעשה את המסיבה בבית שלה?'
חצי מהבנות הצביעו, החצי השני הסתכל עלי, הילדה החדשה שעדיין אף אחת לא ראתה את הבית שלה, מה יותר נחמד מלעשות את המסיבה בבית חדש שעוד לא מכירים?
הסמקתי. תופים הרעישו במוחי, שניות נצבעו בצבע אדום חזק.
החיים זה הצגה, ידעתי.
וכאן, זה אפילו לא ההצגה, זה האודישן.
ידעתי שבהצגה זה גרוע לפשל, ובבחינה זה כמעט קטלני.
נזכרתי בארון שאבא לא הצליח עוד להרכיב, רקמתי לו מימד ואגדה 'אני רוצה' קראתי 'רק שיש אצלינו עדיין שיפוצים'
לבשתי מסכה של אכזבה, איבזרתי אותה גם בקצת עצב משכנע, והילדה המנומשת, בחולצה עם הפס, זאת שהגדרתי ישר כמלכת כיתה אמרה 'חבל, היינו רוצות להכיר את הבית שלך, אליה'
הנהנתי, השארתי את המסכה, והתחלנו לשחק במשחק מילים כלשהוא, ידעתי שניצחתי, בהצגה של החיים.
היה שם להצגה הזאת, וכותרת שכתבתי בדם ודמעות, קראו לה
שאף אחד לא ידע.
--
אמא נהיתה חולה, לא חולה רגילה ששוכבת במיטה ומביאים לה תה והיא משתעלת ואין לה כח.
לאמא נהיה הרבה כח אחרי שהיא נהייתה חולה, היא צעקה וצחקה כל הזמן בקול מפחיד, היא מלמלה מלא דברים משונים וחסרי קשר, והיא לקחה את כל הבובות הישנות שלי וסדרה אותם מסביבה כמו שומרים, במעגל, היא לא התעייפה שוב להרים את הבובה ורדה אחרי שהיא נפלה, ושוב, ושוב, ואני אמרתי 'אמא, הבובה הזאת לא יכולה לשבת'
ושתקתי את 'ואימהות לא משחקות בבובות.'
זה היה מפחיד תמיד, ולפעמים שזה היה ממש נורא, רעות היתה לוקחת אותי לחדר שלה ונועלת את החדר שאני לא אשמע את הצעקות, והיא לא הבינה שגם אם אני לא שומעת אני מרגישה, והלב שלי מתהפך אלף פעמים עד שנהיה לילה.
יום אחד אבא לקח אותנו לפארק ואמר שאנחנו הולכים לעבור דירה, להתחיל מחדש, וזה יעשה גם טוב לאמא.
אחרי שאכלנו את האוכל שרעות הכינה ישבנו לידו על הספסל והוא אמר לנו שנשאל את כל מה שאנחנו רוצים לדעת.
רעות שאלה, 'אמא תוכל להתרפא מתישהוא?' ואבא אמר שלהתרפא לגמרי, לא, אבל כן אפשר שיהיה שיפור במצב בעזרת ה'. יאיר שאל 'אמא יכולה למות?' ואבא אמר שבעזרת ה' אין סיבה שאמא תמות. ואז הגיע תורי, שתקתי שניה, ואז שאלתי 'אפשר שבמקום החדש אף אחד לא יידע שאמא שלנו ככה?' אבא נאנח והעיניים שלו שקעו ללמטה והוא אמר 'כן אליה, זה אפשרי אם את רוצה'
ורציתי. יותר מכל דבר אחר.
--
בכיתה החדשה יודעים שאני טובה בציור, ובשירה, יודעים גם שאני ילדה מצחיקה ושנחמד להיות איתי, בכיתה החדשה יודעים שאני ילדה רגילה, הכי רגיל שיש.
ידעתי שאני חייבת לשמור על זה.
הייתי בצד אחד של המגרש, יחד עם כולם, בצד השני היו המשוגעים, היתה את פרומה הזקנה, והיתה גם את יעל הילדה המשוגעת, שלפני שעברנו דירה, בכיתה ה' היינו רצות אחריה ומחקות אותה, גם אני, ככה הייתי חלק, ככה הייתי בצד של כולם, זרקנו כדורים במגרש, פגענו.
ופחדתי, פחדתי נורא להקלע לאמצע המגרש, הוא היה גדול ומפחיד, ופחדתי נורא מכדורים שמטיחים לכיווני, פחדתי מכדורים שיפגעו במטרה, יסמנו אותה.
נועה שאלה אותי 'במה אמא שלך עובדת?' ואני חיברתי עבר להווה ופתחתי את הדף האחרון של מחברת הנדסה, שירבטתי להם ציורים של שרשראות נהדרות שאמא שלי מכינה, סיפרתי על הצלחה וכישרון, סיפרתי על חיים ואהבה, סיפרתי סיפור לא שלי, וידעתי שככה זה, בהצגה צריך להכנס לתוך הדמות, אחרת אפשר לפשל, אחרת אפשר שמישהו יגלה ואני רציתי שאף אחד לא יידע.
--
המורה ביקשה לכתוב שיר על כאב, ואני ישבתי בסלון, לידי אמא התהלכה עם ראש לשמיים ומילמלה מילים מוזרות, ואני צירפתי מילה למילה, דימתי את הכאב, העברתי אותו למילים, נסכתי בו עלילה והיה לי שיר יפה, הייתי צריכה להצטיין, שאף אחד לא יידע.
המורה אמרה 'איזה יופי השיר שלך, אליה, את כותבת על הכאב בצורה כ"כ מוחשית, כאילו חווית אותו פעם, זה מדהים'
פעמוני הזהרה צלצלו לי בראש, נורות נדלקו, הטקסט לא תאם למערכה, אמרתי לה 'יש כ"כ הרבה כאב בעולם, וחשבתי שזה טוב שנכיר אותו ונדע להודות שהוא לא קיים אצלינו' המורה אמרה 'זו חשיבה מקורית ויפה אליה, כל הכבוד!'
הרשתי לעצמי לשחרר נשיפה, ככה מנצחים בהצגה, שיננתי לעצמי, כשיש פשלה קטנה, מגיעים מאחור והופכים אותה לסצנה יפה, שרק אף אחד לא יידע, וניצחתי.
--
כשהגיע הפתק הוורוד בדואר נלחצתי, הוא הודיע באותיות חגיגיות שיש ערב סיום בכיתה. אבל הכי נורא היה הסוף, 'בהשתתפות אימהות' לילגו עלי מילים שחורות, בהשתתפות אימהות.
בערב התקשרתי למורה, ככה זה, לפעמים צריך לאבד שחקן אחד בשביל הצגה שלמה, בעלה ענה לי, קרא למורה שלי, אמרתי לה, גימגמתי, ביקשתי שהערב לא יהיה בהשתתפות אימהות, ביקשתי לשמור על תדמית, ביקשתי להיות רגילה, ביקשתי להיות נורמלית.
היא הקשיבה לי, המורה, וגם לדמעות, ולקול המאופק, ולתחינה, 'מחר אני יגיד לבנות שאנחנו עושים השנה משהו חילופי בלי אימהות' היא אמרה לי בקול מכובד של מורות, וזה היה הקול הכי מתוק ששמעתי מעולם ' אל תדאגי'
בסוף שנה הלכתי לוואדי, קטפתי לה פרחים מיוחדים ויפים, ארזתי לה בצלופן אטום ועל פתק לבן רשמתי לה
'למורה,
שעזרה לי להגשים את המשאלה שלי - שאף אחד לא יידע,
בהערכה רבה.
אליה'
...רוח סערה
הלב שלי.... 😔


נשמה אחת ❤️
מה עשית לי פה
איך התפתלתי בחוסר אונים
איך הרגשתי כל מילה שלך
מדהימה שאת...
|חסר מילים|תודה להשם
ואוו, את כל פעם גורמת לי לרעוד מחדש...
את כותבת כ"כ נוגע ואמיתי.
תודה ❤
וואוסופת חול

פשוט מוחשי הרגשתי ממש בתוך הסיפור

זה ממש טוב.פסידונית
....אם אפשר
הייתי קורא עוד אלף כאלה ולא מצליח להזיז את העיניים מהמסך.
הכי טלטל זה שזה נגמר בלי שבכלל הצלחתי להבין אם ההסתרה הזו זה משהוא שאת מבקרת (ביקורת) אותו- וזה ממחיש בצורה מדהימה את המורכבות וקריעה שיש בהתלבטות אם לספר או לא. למרות שאני חושב שהמסקנה בין השורות של הטקסט היא כן לספר, מה שהופך את הסוף לקוץ חד ודוקר עטוף בזר פרחים.
האמת שכל הקטע הזה הוא בעצם קוץ חד עטוף פרחים. תוכן כואב וכתיבה מדהימה.
...רחל יהודייה בדם
זה כואב מאוד וכתוב ממש יפה...
נגע בי
אוי זה מדהיםפעם הייתי ניקית

זה סוחף ככ , גאוני

שאף אחד לא יידע

הסוף עם הזר יפה ממש

 

 

את כישרון אמיתי

את כותבת ממש יפההצבע לחיים

ריגשת!

כותבת נפלא!פאטה מורגנה
כישרון ענק שאת⁦❤️⁩גלים.
אין את חייבת לעשות עם זה משהו!
התענגתי על כל מילה. והקונספט של ההצגה. והכאב.
את חיה את הדמות שאת כותבת וגורמת גם לנו לחיות אותם, והכתיבה שלך נהיית יותר טובה מפעם לפעם.. הלוואי שנזכה לעוד מלא כאלה⁦❤️⁩

(הכתיבה הזכירה לי סגנון של מישהי מסוימת ולקח לי זמן להזכר.. עכשיו קלטתי. דבורי רנד שאני כ''כ אוהבת את הכתיבה שלה.)
את כל כך נדירהאהבה.
זה לא יאמן, הכתיבה מושלמת. כל העניין של ההצגה והחיים. מוחשי מאד.

את מיוחדת נורא.
תודה כ"כ.בת.
אתם ממש מרגשים/ות!!
זה כ"כ מחמם את הלב❤
איך אפשר שלא לדמוע אחרי כזה טקסטישראל12-$
וואו. תודה על השיתוף
הו וואו איזה יופירצה לאשאחרונה
...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

תנועהמוריה.

הידית עולה אט אט ובסיבוב יורדת מטה. ועוד סיבוב: למעלה במאמץ ודחיפה חזקה למטה.

היא מתנשפת, אבל לא פוסקת. זוהי מלאכתה ואין לה אלא לעשותה בלי להתלונן. כל יום היא כאן, ניצבת על המשמר. דוחפת, מסובבת, מסיעה את הידית שוב ושוב על צירה בסיבוב.

כל תנועה שלה, כל דחיפה ולו הקטנה ביותר מקדמת עוד ועוד את המנוע, כל סיבוב וחצי סיבוב, מניע את העצם. בסוף כל יום היא מאשרת, אכן נראית התקדמות. היא סוקרת בעיניים מצומצמות את המרחק בין המקום בו היתה בתחילת היום לבין המקום בו היא כעת לאחר עבודה של יום תמים. אז היא מתמלאת סיפוק ונחת. אז היא יכולה לפרוש לנוח, להרוויח בביתה עם היקרים לה ולדעת כי עשתה את מלאכתה להיום.

ישנם ימים שהכל חלק והסיבוב פשוט הוא, כאילו מעצמה מסתובבת הידית. לעומתם יש ימים שהידית שחוקה וקשה לה לאחוז בה, שהיד האוחזת עייפה, או שהגלגל כבד עד מאד. לעיתים קרובות קורה שידיים נוספות בוחשות איתה בקלחת, ומסובבות ידיות הפוכות. אבל כל אלו, כמו אינם נוגעים לה, היא מגיעה בכל יום בשעת בוקר מוקדמת, מתייצבת בעמדתה ומסובבת, והידית נעה, והסיבוב מניע.

היא לא מנסה להיאבק, היא לא מוכיחה לאיש דבר, היא נוכחת ומסובבת ומניעה. אף כוח בעולם לא יוכל לה, אף כוח בעולם לא ימנע ממנה למלא את תפקידה במסירות. אף כוח בעולם לא יעצור אותה מלסובב ולהניע.

ויש התקדמות, וישנה תנועה.

תמיד ישנה תנועה.

° ° °

אלוקי, נשמה נתת בי, והיא אינה פוסקת מלסובב ולקדם אותי.

אתה בראתה, אתה יצרתה, ונפחתה בי והיא מניעה אותי אליך.

כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך עליה.

מענייןיוני.ו.אחרונה

אולי יעניין אותך